Wise enough to play the fool
Jawel. Of je de draad nu klemt in een knijper of tussen een schroefklem, dat maakt niet uit.Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:48:
[...]
hmm, dankjewel!
dus die speakers zullen niet meer te gebruiken zijn op nieuwe versterkers?
Als deze speakers in goede staat zijn zou je ze kunnen gebruiken met een nieuwe versterker en CD speler, gewoon om eens ergens te beginnen.
Om het grote bos wat kleiner te maken zou ik de keuze maken uit een van de volgende merken versterkers en CD spelers:
- NAD
- Marantz
- Rotel
- Denon
- Harman / Kardon
- Cambridge Audio
Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan uit naar Marantz, Rotel en NAD. De overige merken vind ik op het gebied van stereo versterkers niet heel sterk.
De algemene ervaring met deze merken zijn vrijwel altijd goed, maar persoonlijk. Wat de een mooi vind kun jij afshuwelijk vinden. Hoewel het verschil tussen goede versterkers nihil is, maar dat terzijde.
Kies eerst je speakers, dan je versterker en dan je CD speler. Een CD speler maakt niet zoveel verschil als een versterker en ZEKER niet als een speaker. Daarom is het belangrijk dat je eerst de speakers uitzoekt, zodat je een ''matchende'' versterker kunt nemen. In de zin van voldoende vermogen en stabiliteit om de speaker te laten zingen.
Mijn persoonlijke keus zou iets zijn in de trant van een NAD versterker en NAD CD speler in combinatie met Focal JMlab speakers. Of een Marantz versterker en Marantz CD speler met Kef iQ3 speakers.
Bovenstaande is een veilige, cleane keus, in de zin van voldoende vermogen, stabiliteit en uitstekend genieten van een CD
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Het belangrijkste voor het geluid zijn je speakers en de akoustiek van je kamer. Indien 1 van de twee slecht is dan kan je het gewoon vergeten. Ik heb thuis gemerkt dat ik geen verschil hoor tussen mijn CD speler en mijn DVD speler. Mijn mening is dus dat je als bron beter een DVD/blu ray/ps3 speler gebruikt want die kan nog veel meer.
Een goede versterker heeft meestal meer vermogen dan een goedkopere wat wel interessant is indien je graag luide muziek luistert. Een versterker met te weinig vermogen voor een bepaald luisterniveau gaat vervormen (het zogenaamde clippen). Er zijn hopen goede versterkers op de markt. Zelf vind ik Marantz heel betrouwbaar.
Indien je goed geluid wilt moet je je vooral richten op je speakers en op de akoustiek in je kamer (tapijt op tegelvloer kan al veel helpen bijvoorbeeld). 1000Euro is trouwens al een mooi bedrag.
Denon maakt retegoede stereoversterkers in alle prijsklasses en CA doet het juist erg goed in de lagere segmenten. Zonde om de TS aan te raden die af te schrijven.Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan uit naar Marantz, Rotel en NAD. De overige merken vind ik op het gebied van stereo versterkers niet heel sterk.
Verder is het zinloos om persoonlijke voorkeuren te noemen omdat dat puur PERSOONLIJK is. Ik vind JMLab speakers ook mooi, net als jij, maar TS kan het wel brak vinden en de match tussen versterker en speaker is dan net zo zinloos om te adviseren, omdat je geen idee hebt over welke specifieke amp de TS test met welke specifieke speaker. Producten van hetzelfde merk kunnen een heel verschillende klankkleur hebben.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
En ik zou merken als Yamaha en Onkyo ook niet bij voorbaat afschrijven.
Kortom, ga naar een speciaalzaak en luister alles in je prijsklasse
Verwijderd
Dat is te simplistisch. Ik kom daar later nog wel op terug, heb er nu even geen tijd voor .andorig schreef op woensdag 30 september 2009 @ 10:07:
Een goede versterker heeft meestal meer vermogen dan een goedkopere wat wel interessant is indien je graag luide muziek luistert. Een versterker met te weinig vermogen voor een bepaald luisterniveau gaat vervormen (het zogenaamde clippen). Er zijn hopen goede versterkers op de markt. Zelf vind ik Marantz heel betrouwbaar.
Heb zelf maandag een AVR 145 i.c.m. HKTS 11 set opgehaald. DVD 27 er als bonus bij. Ik zou als speler in jouw geval een PS3 kopen (tweedehands 250 euro ofzo). Heb je console, blue ray en cd speler. Eventueel, zoals eerder genoemd, een speler van HK erbij. Dit klinkt erg goed, mijn vader vindt dat het i.c.m. de zuilen de hoge details "anders" laat horen maar bij films is dit volgends hem superieur. Dit zal grotendeels komen door de in mijn ogen oren indrukwekkende laag klinkende sub.
Zo'n bovengenoemd set is wel voor rond de 700/750 aan te schaffen. Tweedehands had ik mijn set voor 450.
Los daarvan ziet HK er gewoon gruwelijk gelikt uit
Why are Harman Kardon amplifiers so much more powerful than amplifiers with the same power ratings that are made by other companies?
Answer: A Harman Kardon 50-watt amplifier will sound better, louder and cleaner than most 100-watt amplifiers from other companies. The reason is very simple. We give "true" wattage ratings, and our amplifiers utilize something called High-Current Capability (HCC). Please see the comparison below for further explanation. Other companies (100 watts):
Many companies have found new, convenient ways to get "big" wattage ratings on their amplifiers. They may take one frequency or tone (1kHz) and push it through one channel of amplification. This way the power supply only needs to supply power to one tone and one channel (no one listens to one tone through one speaker). This is not a difficult task for a power supply, so you get a nice, high rating like 100 watts. Now let's feed that one tone (1kHz) into 2 channels. Now the power supply has to supply power to 2 channels. The wattage rating is drastically reduced. Now let's take that one tone and make it ALL tones (pink noise). The power supply now has to supply power to all frequencies in both channels. Again, the wattage rating is drastically reduced. Now, your 100-watt amp is suddenly 50 watts (approximately).
Let's take it one step further. When you turn the amp up and begin to average the 50 watts of power, what happens to all of the dynamics/peaks in the sound? It can't get any louder, because the amp has hit its "ceiling," so the sound gets "clipped." The human ear typically can?t hear this clipping because peaks pass by so quickly but, nonetheless, the dynamics are gone.
Our amplifiers (50 watts):
We still rate our amplifiers the old-fashioned way - all frequencies with both channels driven. So "50 watts" is 50 watts. Twenty-five years ago, a 50-watt amp was very powerful. These days you can go to a store and hear a "300 watt" receiver and it won't impress; it lacks dynamic punch.
Now let's take it that extra step. When you turn the amp up and begin to average the 50 watts of power, the amp still needs to put out much more power every time a snare drum, triangle, or movie dynamic (e.g., hand slapping a face) hits. Our amps are able to instantaneously put out 20-100 amps (depending on the model) of high current to the speakers, allowing those dynamics to come through loud and clear, without any distortion. This brings the overall decibel average up, making it seem even louder that 50-watts.
[ Voor 11% gewijzigd door jasperaap op 30-09-2009 14:14 ]
Ik ben zelf gecharmeerd van Rotel versterkers...goed betaalbaar, maar geven genoeg vermogen af om ook zware speakers aan te sturen (zit een goede voeding in). Wharfedale speakers zijn momenteel ook goed betaalbaar (en passen ook goed bij de Rotel qua geluidsbeeld).
Hoe ga je je kamer indelen? Wil je je speakers bij het schuine gedeelte neerzetten, of ga je daar zitten? Veel speakers hebben een gat in de behuizing (bassreflexpoort) wat ervoor zorgt dat de speaker een wat sterkere bass geeft. Op zich is het dat voor pop en rock wel wenselijk, maar als de bassreflexpoorten aan de achterkant zitten en je zet je speakers onder een schuin dak, dan merk je er niets van (dan is het beter om ze aan de voorkant te hebben).
@ hierboven...zon marketingverhaaltje van HK wil niet alles zeggen. HK kan best aardig klinken, maar is tegenwoordig niet meer zo degelijk als vroeger. Bovendien geeft de TS toch aan dat het om stereo gaat en niet om surround! Als je dan voor Hk gaat kijken neem dan een set met de 970 versterker.
[ Voor 13% gewijzigd door DjVe op 30-09-2009 14:27 ]
Een versterker heeft 2 functies..
1 het bronsignaal oppikken: In alle gevallen heb je te maken met een geluidsbron (cd speler, ipod, computer etc). Het typische van een versterker is dat zo'n apparaat naar verschillende bronnen kan luisteren. Je kunt op een versterker dus kiezen waar je naar luisterd zonder dat je dingen anders hoeft aan te sluiten. (je herkent inputstanden als AUX, CD en TAPE vast nog wel van de versterker van je ouders)
2 Het brongeluid versterken en uitzenden naar je luidsprekers. In alle gevallen moet de versterker een signaal binnen krijgen om dat signaal te kunnen versterken. (0x10 =0 en heeft natuurlijk geen nut) Het versterkte signaal wordt vervolgens naar de aangesloten luidsprekers gestuurd en die luidsprekers maken van die versterkte signalen dus geluiden dieje kunt horen.
Aansluiten
Luidsprekers hebben zoals ook op de rechter luidspreker van jou plaatje 2 verschillende (aansluit)draden nodig, een plus en een min (rood en zwart). Om een luidspreker goed aan te sturen heeft daarom ook elke versterker per luidspreker een plus en een min-aansluiting. Plus van de versterker moet altijd aan de plus van de luidspreker etc etc.
Verwarring kan ontstaan over welk type aansluiting nou de juiste is. Je moet je echter niet af laten schrikken door knijp-klemmen, schroef-klemmen, bananen-pluggen, Jacks of noem ze maar op. Het gaat er gewoon om dat plus aan plus zit. Als de versterker een schroefklem heeft dan schroef je daar gewoon de kabel vast. Als aan de andere kant van die kabel (in je luidspreker) een knijpklem zit, dan knijp je hem daar vast. simpel als wat.
Het zelfde speelt op ongeveer gelijke wijze tussen bijvoorbeeld je cd-speler en je versterker. Er moeten bronsignalen naar de versterker worden gebracht. Aangezien je stereo wilt luisteren gaat het hier dus om een links en een rechts. Op vrijwel elke versterker (en cd-speler) vind je tulp-stekkertjes: De witte en rode stekkertjes vlakbij het woord input als je kijkt naar de linker luidspreker op jou plaatje. Dat is echter slechts 1 van de vele manieren om het audiosignaal van de bron naar de versterker te krijgen. (dit kan bijvoorbeeld ook over hdmi, optisch of coax) (Bij o.a. hdmi, optisch of coax wordt er overigens maar 1 stekker gebruikt..)
Belangrijk verschil ten opzichte van het aansluiten van luidsprekers is dat je hier die aansluitingen niet onderling kunt veranderen. Aan de ene kant tulp is aan de andere kant ook verplicht tulp etc. Om jou bron-apparatuur aan te sluiten raad ik je dus aan te kijken naar wat voor aansluitmogelijkheden je versterker biedt. Zelf ben ik een fan van optische bekabeling omdat dit heel weinig aansluitkabels en een zeer goede kwaliteit van dataoverdracht geeft.
..
Ik hoop dat je iets van deze basics begrijpt en dat je er wat aan hebt. Ik raad je sterk aan gewoon naar de lokale audio-zaak te gaan om eens wat te luisteren en te kijken. Zet op een rijtje wat voor apparaten je allemaal als bronapparaten zou kunnen/willen aanwijzen. (je versterker moet immers wel genoeg inputmogelijkheden hebben). Weest eens brutaal en draai gewoon eens zo'n set om zodat je de achterkant kunt bestuderen. Volg de kabeltjes die je ziet en probeer te begrijpen waarom elk kabeltje daar loopt. Ik weet zeker dat je dan in no-time snapt hoe het e.e.a. qua aansluiten werkt.
m.b.t. je keuze: Je kunt natuurlijk ook eerst alleen een versterker en bv cd-speler kopen. Lekker thuis i.c.m. je gevonden luidsprekers mee werken. Wanneer je dan wilt kun je altijd nog kijken voor mooiere/betere/duurdere speakers. (let op: goede luidsprekers zijn duur maar ook het meest bepalend voor de geluidskwaliteit van je totale set!)
Succes! (Laat je ons weten hoe dit avontuur verder gaat?)
Festina lente
Met mijn voorkeur probeer ik de TS niet te beinvloeden op zijn keuze. Ik noem slechts 3 merken waar ik goede ervaringen mee heb gehad in het verleden. En met Marantz nog steedsDr. Strangelove schreef op woensdag 30 september 2009 @ 11:03:
[...]
Denon maakt retegoede stereoversterkers in alle prijsklasses en CA doet het juist erg goed in de lagere segmenten. Zonde om de TS aan te raden die af te schrijven.
Verder is het zinloos om persoonlijke voorkeuren te noemen omdat dat puur PERSOONLIJK is. Ik vind JMLab speakers ook mooi, net als jij, maar TS kan het wel brak vinden en de match tussen versterker en speaker is dan net zo zinloos om te adviseren, omdat je geen idee hebt over welke specifieke amp de TS test met welke specifieke speaker. Producten van hetzelfde merk kunnen een heel verschillende klankkleur hebben.
Op die manier kan TS zijn keuze ook maken, door een paar merken weg te filteren waardoor de bomen in het bos weer zichtbaar worden. Philips, JVC en Sony (geen ES) kun je alvast voorbij lopen als je een beetje serieus wilt blijven met hifi.
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
bedankt voor al je informatie!
ik begrijp wat je uitlegt,
en zal je advies om naar een winkel binnen te lopen opvolgen.
en Jordy van e,
ik kom regelmatig in Venlo,
dus zal eens bij die winkel kijken!
ook jij bedankt!
ik laat zo snel mogelijk wat weten als ik vragen heb / iets heb gekocht!
Verwijderd
Bedankt allemaal!!
Schrijf op een papiertje welke jou wel wat lijken.. post het hier en dan kunnen we misschien helpen met de keuze.
Tenzij je inmiddels al iets hebt gekocht natuurlijk
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Verwijderd
Als voorbeeld:
Een hele Marantz set http://link.marktplaats.nl/300204373 voor 550 euro.
of nog beter:
Medevoort voor en eindversterker http://link.marktplaats.nl/301274436 + http://link.marktplaats.nl/299404540 wat je zo'n 400 euro gaat kosten, ziet er wat oud uit maar geloof mij laat je daardoor niet beetnemen !! Met een van medevoort set heb je in mijn oren een set welke erg veel versterkers er uit speelt op veel gebieden. Dit hoor ik van bijna alle mensen die zelf ook een van medevoort hebben of gehad hebben.
Een paar quadral speakers erbij http://link.marktplaats.nl/298565681 400 euro.
JM Lab speakers http://link.marktplaats.nl/301688052 500 euro
B&W speakers http://link.marktplaats.nl/301574236 250 euro
Aanrader: B&W CDM 7 (hoge serie) http://link.marktplaats.nl/301003570 600 euro
Kortom veel keuze en kwaliteit voor weinig geld, speakers kan eigenlijks bijna niets aan kapot gaan en een goede stereo versterker ook niet.
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2009 23:09 ]
Verwijderd
Klopt, tweedehands is een aanrader!Speeddragon schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 12:06:
wat ik eigenlijk bedoel te zeggen: kijk eens tweedehands. Dan kun je de mooiste dingen voor heel weinig krijgen!
Tweedehands.
- Cd-speler Philips CD620: 8 euro
- Boxen Translator Impact 30: gratis. Zelf de foamranden vervangen: 25 euro
- Versterker. Yaqin MC 10-L buizenversterker: 325 euro
Nieuw.
- DAC. Musical Fidelity V-Dac: 225 euro.
- Buizen 4 x Electro-Harmonix EH 6CA7 (EL34) Matched: 70,75 euro
- Buizen 4 x Voskhod 6N1P-EV: 34,99 euro
- Kabels: 100 euro.
Totaal 788,74 euro.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2009 14:48 ]