Toon posts:

tijd voor een nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

mijn huidige thuis PC (AMD athlon XP200+ met AtiRadeon 9700 GraKa) begint af te takelen. Nu weet ik voor een groot deel al wat ik in mijn nieuwe PC wil behalve de harde schijf.
Kast: Nexus Voltina
CPU: Phenom II X4 945 95W
koeler: HR01-plus
mem: OCZ Platinum Enhanced Bandwidth Edition DDR3 - PC3-16000 - CL9(,8,8,28)
graka: passief gekoelde 4850
mobo: gigabyte 790 FXT UD5

maar voor de harde schijf kom ik er niet uit. Enerzijds denk ik aan een SSD voor m'n OS, wat me afgeraden is omdat de swapfile de levensduur van de SSD zou verkorten (kan die niet meer op 0 gezet worden?).
Anderzijds denk ik aan de Velociraptor omdat die lekker snel zou moeten zijn, maar nu zat ik pas op een site te kijken: http://www.harddrivebenchmark.net/high_end_drives.html
en zie ik tot mijn verbazing dat de western digital 10EVDS het snelst zou moeten zijn, sneller dan velociraptor en sneller dan de beste SSD's. zou dat dan de beste keuze zijn?

Verwijderd

Harde schijven halen het bij lange na niet bij de ssd's. Neem bijvoorbeeld de nieuwe Intel X-25 M Postville. Volgens vele tweakers wordt voor deze ssd in kwartaal 4 van 2009 een nieuwe firmware uitgebracht die TRIM ondersteuning heeft.

(TRIM: een toekomstig ATA-commando waarmee een besturingssysteem aan de ssd kan laten weten dat een geheugenblok op de ssd gewist kan worden, zodat de schrijf-performance verberert – het zal een standaard functie van Windows 7 zijn, maar ssd’s en raid-controllers moeten het wel ondersteunen.)

Zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1366409 voor meer informatie over ssd's.

*edit*

Bovendien kun je met de huidige Intel X-25 M door middel van HDD erase de ssd weer nagenoeg nieuw maken. HDD erase zet wel alle blokken op 0. Je bent dan wel alle bestanden van je ssd kwijt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2009 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
TNX,

het is dus ff wachten tot windows 7 gereleased wordt, BTW HDD erase is weinig handig als je je OS wil laten draaien op je SSD, die TRIM daarentegen...

En hoe zit het met de performance van de WD 10 EVDS op http://www.harddrivebenchmark.net/high_end_drives.html

Verwijderd

Welke informatie over de performance van die schijf kun je niet uit reviews halen dan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:17:
Welke informatie over de performance van die schijf kun je niet uit reviews halen dan?
nou, ik kan niet 1 review vinden van de 10EVDS

Verwijderd

Dat is nou een goede reden om het hier te vragen :P Excuses voor mijn iets te enthousiaste reactie. Het enige wat ik zo gauw vind is dat er in dit topic even over gesproken is dat er qua specs weinig verschil in zit. Waarschijnlijk qua performance dus ook.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:13:
TNX,

het is dus ff wachten tot windows 7 gereleased wordt, BTW HDD erase is weinig handig als je je OS wil laten draaien op je SSD, die TRIM daarentegen...

En hoe zit het met de performance van de WD 10 EVDS op http://www.harddrivebenchmark.net/high_end_drives.html
Ik maak een kopie van mijn windows partitie op mijn ssd, deze kopier ik op mijn hdd met Acronis Disk Director Suite. Vervolgens erase ik mijn ssd met hdd erase en kopier ik mijn windows partie weer terug op mijn ssd. Hierdoor blijft de huidige windows versie behouden.

Betreft de performance van de WD 10 EVDS kan ik je niet zoveel vertellen. Ik kan verder ook geen benches van die hdd vinden. Zoiezo heeft een hdd een hoge reactie tijd, die er bij een ssd nauwelijk is.

De link die jij geeft is een bench met het programma PassMark, ik weet echter niet wat dit programma test, misschien test hij dingen die jij dagelijks niet gebruikt. Voor normaal dagelijks gebruik van standaard applicaties is een ssd veel sneller, dat geldt ook voor deze hdd lijkt mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2009 13:12 ]

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:09

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Swapfile kan je gewoon op 0 zetten of op een andere schijf, dus dat zou je niet moeten tegenhouden om voor een ssd te gaan

[specs]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:31:
[...]

Ik maak een kopie van mijn windows partitie op mijn ssd, deze kopier ik op mijn hdd met Acronis Disk Director Suite. Vervolgens erase ik mijn ssd met hdd erase en kopier ik mijn windows partie weer terug op mijn ssd. Hierdoor blijft de huidige windows versie behouden.
ik zei ook neit dat het onmogelijk is, maar alleen "een weinig handig" (iedere x tijd jezelf herinneren om je HDD op te ruimen raakt bij mij in de vergetelheid)
edit: dan nog eerder een partitie van 80 GB aanmaken op de storagecontainer die ernaast komt te draaien en daarnaartoe repliceren/backuppen (bij het aflsuiten) /edit
De link die jij geeft is een bench met het programma PassMark, ik weet echter niet wat dit programma test, misschien test hij dingen die jij dagelijks niet gebruikt. Voor normaal dagelijks gebruik van standaard applicaties is een ssd veel sneller, dat geldt ook voor deze hdd lijkt mij.
aangezien het mij ook dik onmogelijk lijkt ben ik zo vriendelijk geweest de jongens van passmark te mailen (wel slim gedaan, het emailadres is een plaatje). hopelijk hoor ik op korte termijn hoe de steel in de vork zit. (laat ik het hier ook gelijk weten)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2009 15:57 ]

Verwijderd

@ Pandora766,

De huidige ssd's en vooral de X-25 M G2 (Postville) hebben dusdanig weinig degradatie (ook zonder TRIM), dat het erasen met HDD erase niet binnen een onafzienbare periode uitgevoerd hoeft te worden.

Ik ben benieuwd wat de medewerkers van passmark jou voor reactie zullen geven. Geen idee wat voor categorie benches dit programma draaid. Ik heb een vermoeden dat jij hier in het dagelijks gebruik geen gebruik van maakt, het laden van windows en games zal met een ssd velen malen sneller zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:03:
@ Pandora766,

De huidige ssd's en vooral de X-25 M G2 (Postville) hebben dusdanig weinig degradatie (ook zonder TRIM), dat het erasen met HDD erase niet binnen een onafzienbare periode uitgevoerd hoeft te worden.

Ik ben benieuwd wat de medewerkers van passmark jou voor reactie zullen geven. Geen idee wat voor categorie benches dit programma draaid. Ik heb een vermoeden dat jij hier in het dagelijks gebruik geen gebruik van maakt, het laden van windows en games zal met een ssd velen malen sneller zijn.
Mijn huidige PC heb ik meer dan 7 jaar... het meest recente spel dat ik erop gespeeld heb was Overlord, en dat liep brak maar speelbaar. Sindsdien is de gezinssituatie verandert (ben papa geworden) en gebruiken we de PC alleen nog voor documentjes, interenetten en foto's. eenzelfde lot zal de nieuwe PC bezegeld zijn. De PC daarna (over een jaar of 10) zal wel een "godbak" moeten worden (als zoonlief ook wil gamen)

ik Heb geen reactie gehad van Passmark, maar ze hebben wel de lijst aangepast. :?
Pagina: 1