Toon posts:

Vermoedelijk Videokaart problemen, hulp gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen,

Ik heb sinds gisteren problemen met het opstarten/spelen van games op mn pc. De problemen begonnen toen ik twee games tegelijk aan had staan en tussen deze heen en weer probeerde te alt-tabben(Call of Duty 4 en World of warcraft). Ik werd toen opeens eens verrast door een zwart scherm, voor ongeveer 10 seconden, waarna ik vanuit WoW naar windows tabde, en rechtsonder in de hoek van mijn scherm een gele driehoek met een zwart uitroepteken zag met daarbij de boodschap: "nvlddmkm has stopped working and succesfully recovered".

Ik probeerde hierna herhaaldelijk WoW op te starten en dit te spelen, maar telkens kreeg ik weer constant achter elkaar zwarte schermen, en in windows de boodschap van de gecrashte driver. Ik dacht dit probleem simpel op te lossen door mijn videodrivers via de Device Manager te deinstalleren, en opnieuw de nieuwste drivers voor mijn videokaart te installeren. Echter, na mijn drivers gedeinstalleerd te hebben kreeg ik bij de poging om de nieuwe drivers te installeren de boodschap dat dit niet kan omdat de drivers niet compatibel zijn met mijn versie van windows, terwijl ik zeker weet dat dit de drivers waren voor mijn 32bit verrsie van windows vista.

Na de pc te rebooten begon windows vista automatisch te zoeken naar nieuwe video drivers en begon deze te installeren, aangezien er geen huidige drivers aangetroffen waren.

Vervolgens waren de nieuwste drivers dus wel aanwezig, maar nu was er een ander probleem tijdens het spelen van Games. Namelijk, zodra ik in het login scherm van WoW kom, kreeg ik na enkele seconden een scherm volledig gevuld met witte en groene artifacts, en crasht de pc.

Ten einde raad heb ik de pc opengemaakt en eens naar de videokaart gekeken. Deze was ondertussen behoorlijk verstoft geraakt en dus heb ik deze een goed ontstoft. Hierna heb ik nogmaals geprobeerd WoW optestarten, en met een postiever resultaat. Het is mogelijk om in het spel te komen, het spel te spelen, maar na enkele minuten krijg ik toch weer een scherm vol met witte artifacts, en lijkt het alsof de video drivers nog proberen te recoveren, maar tevergeefs, en de pc loopt volledig vast. De temperatuur van de gpu en cpu lopen echter niet super hoog op of iets dergelijks, dus ik ben ook niet zeker of het een overhittingsprobleems is of niet.

Een lang verhaal, ik weet het, maar alle suggesties zijn welkom, aangezien ik er nog niet volledig uit ben wat precies de oorzaak van dit probleem is, en daarom zou het dom zijn om meteen een nieuwe videokaart aan te schaffen.

Hier mijn specificaties:
------------------
System Information
------------------
Operating System: Windows Vista™ Business (6.0, Build 6000) (6000.vista_rtm.061101-2205)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: EP35C-DS3R
BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz (2 CPUs), ~3.0GHz
Memory: 3582MB RAM
Page File: 825MB used, 6511MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 10
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 6.00.6000.16386 32bit Unicode

------------
DxDiag Notes
------------
Display Tab 1: No problems found.
Sound Tab 1: No problems found.
Sound Tab 2: No problems found.
Input Tab: No problems found.

--------------------
DirectX Debug Levels
--------------------
Direct3D: 0/4 (retail)
DirectDraw: 0/4 (retail)
DirectInput: 0/5 (retail)
DirectMusic: 0/5 (retail)
DirectPlay: 0/9 (retail)
DirectSound: 0/5 (retail)
DirectShow: 0/6 (retail)

---------------
Display Devices
---------------
Card name: NVIDIA GeForce 8800 GT
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce 8800 GT
DAC type: Integrated RAMDAC
Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_0611&SUBSYS_00000000&REV_A2
Display Memory: 2034 MB
Dedicated Memory: 499 MB
Shared Memory: 1535 MB
Current Mode: 1360 x 768 (32 bit) (60Hz)
Monitor: Generic PnP Monitor
Driver Name: nvd3dum.dll,nvwgf2um.dll,nvwgf2um.dll
Driver Version: 8.16.0011.9062 (English)
DDI Version: 9Ex
Driver Attributes: Final Retail
Driver Date/Size: 8/17/2009 00:57:00, 7569920 bytes
WHQL Logo'd: Yes
WHQL Date Stamp:
Device Identifier: {D7B71E3E-4551-11CF-D640-0B201DC2C535}
Vendor ID: 0x10DE
Device ID: 0x0611
SubSys ID: 0x00000000
Revision ID: 0x00A2
Revision ID: 0x00A2
Video Accel: ModeMPEG2_A ModeMPEG2_C ModeVC1_C ModeWMV9_C

Ik hoop dat iemand mij met dit probleem kan helpen, want ik kom er zelf helaas niet uit. :(

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dit probleem heb ik ook gehad, maar mijn oplossing is wel vrij radicaal.. Ik heb de kaart geflashed naar een 9800GT en sinds dien heb ik geen nare problemen meer.

Hoe zit het verder met de koeling in de kast? Misschien kan het iets met de temperatuur te maken hebben?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04

Cheezus

Luiaard

Ik heb hetzelfde met mijn 8800gt. Deze is ook overhit geraakt door stof, daarna heb ik hem schoongemaakt en werkt hij wel in 2D, in 3D krijg ik alsnog binnen no-time artifacts.
De kaart wordt ook veel heter dan voorheen (terwijl de koeler het nu wel goed doet) dus ik denk dat er iets in de GPU is gefrituurd oid..

Als je wel een beetje geld over hebt heb je tenminste een goede reden om te upgraden nu :7

Verwijderd

Topicstarter
De temperatuur komt niet eens boven de 60 graden uit, dus ik denk niet dat dit het probleem is.
Ik vind het erg vreemd dat ik nu wel een tijdje in de game kan zitten spelen, maar na een tijdje stopt ie er opeens mee en krijg ik artifacts, zonder dat de temperatuur van de videokaart omhoog schiet.

Ik kan overigens wel videos zoals films of series afspelen, weet niet of dit nuttige info is :D

@ luiaard, heb jij een nieuwe kaart aangeschaft om dit probleem op te lossen?

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2009 16:18 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bonthouse schreef op zondag 20 september 2009 @ 15:31:
Dit probleem heb ik ook gehad, maar mijn oplossing is wel vrij radicaal..
Een nog radicalere oplossing: Hem tien minuutjes in de oven stoppen op 200 graden, met natuurlijk zo veel mogelijk onderdelen (koeler, schroefjes) eraf. Klinkt gek maar bij heel veel kaarten werkt het. In dat topic staan dan vooral 8800Ultra en 8800GTX (oudere core dan 8800GT), maar ook bij andere (nvidia-)kaarten schijnt het wel eens te helpen. Laatste probeersel uiteraard, als je hem anders toch weg wilt doen kan je het nog proberen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Voor je al die radicale oplossingen gaat proberen, heb je al eens een poging gedaan om windows opnieuw te installeren? Volgens mij heb je er buiten windows geen last van, dus een driver probleem is nog niet uitgesloten.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb windows opnieuw geinstalleerd nadat ik de artifacts begon te krigen, en dit heeft niet geholpen.
Maar na windows opnieuw geinstalleerd te hebben, probeerde ik de video drivers opnieuw te installeren, en toen kreeg ik de boodschap dat de drivers er al waren en of ik ze wilde overwriten. Beetje vreemd, aangezien ik windows compleet opnieuw geinstalleerd heb.

Had ik eerst de harde schijf, of iig de partitie waar windows op stond, moeten formateren?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2009 @ 18:18:

Had ik eerst de harde schijf, of iig de partitie waar windows op stond, moeten formateren?
Is wel handig. Hoe heb je het dan geinstalleerd? Gewoon naast je oude windows? :p

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2009 @ 15:52:
@ luiaard, heb jij een nieuwe kaart aangeschaft om dit probleem op te lossen?
Ja, ik heb er uiteindelijk een andere kaart in gezet..
Depep schreef op zondag 20 september 2009 @ 17:13:
Voor je al die radicale oplossingen gaat proberen, heb je al eens een poging gedaan om windows opnieuw te installeren? Volgens mij heb je er buiten windows geen last van, dus een driver probleem is nog niet uitgesloten.
Als een game wel werkt maar na een paar minuten artifacts krijgt/crashed ligt een defecte/overhitte videokaart wel erg voor de hand. Het zou eventueel een voedingsprobleem kunnen zijn maar gezien ontstoffen van de videokaart wel verbetering heeft gebracht lijkt het me toch echt de videokaart te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
nou hier is ie dan: http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=207751

Van wat ik lees is het een lekker kaartje, zeker voor deze prijs.

Tot slot: door mijn testen, onderzoek en jullie replies/advies van vrienden/kenissen concludeer ik dat mn videokaart dus gewoon geen 3d meer aankan en dat het tijd is voor een nieuwe, bedankt voor het advies mensen. :)

P.S mocht toch blijken dat ik met een nieuwe kaart nog steeds problemen heb, dan horen jullie me wel weer hehe.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Deed je dat al lang, het switchen van die 2 games?
Indien ja zou ik ook gaan voor hardwarematige probs, indien nee denk ik eerder aan softwarematig.
Pagina: 1