[server project] Mijn eerste server

Pagina: 1
Acties:

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-01 21:07

Mijn eerste server

Beste tweakers,

In dit topic wil ik graag laten zien wat ik van plan ben te gaan doen. Ik hoop hier suggesties, verbeteringen en feedback (opbouwende kritiek) op te ontvangen. Ik zal eerst wat achtergrond informatie geven, en vervolgens mijn "plan" presenteren.

Achtergrond
Mijn interesse in servers is eigenlijk begonnen toen ik voor het eerst apache draaide 3/4 jaar geleden. Ik wilde graag leren hoe je een websites bouwt. Maar na ongeveer 5 dagen liep me hele configuratie in de soep, door gemis aan kennis en doorzettingsvermogen heb ik het nooit meer echt opgepakt. Nadat ik EINDELIJK gestopt ben met een spel, waarvan ik de naam niet ga noemen, begint de verveling die ik in kalimdor had ook irl toe te slaan.

Daarom ben ik voor mezelf een project gaan verzinnen op basis van mijn interesses. Na een lange tijd te hebben nagedacht begon het hele gedoe van apache etc toch wel weer te borrelen. Op basis daarvan heb ik voor mij zelf een zogenaamde plan van aanpak geschreven, zodat ik tijdens mijn project enige houvast heb.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn plan van aanpak

In dit topic ga ik dus mijn plan presenteren, hierin heb ik mijzelf de volgende vragen gesteld:

- Wat ben ik van plan? (hoofdstuk 1.)
- Waar moet de server aan voldoen? (hoofdstuk 2.)
- Wat heb ik nodig ? (hoofdstuk 3.)
- Waar ga ik de onderdelen kopen? (hoofdstuk 4.)
- Wat zijn de kosten?(hoofdstuk 5.)
- Wat zijn de jaarlijkse kosten?(hoofdstuk 6.)
- Welke problemen denk ik tegen te komen? (hoofdstuk 7.)
- Hoe ga ik deze problemen oplossen? (hoofdstuk 8.)
- Waarom geen alternatieven? zoals een NAS (hoofdstuk 9.)

Vervolgens heb ik tijdens mijn research antwoorden bij deze vragen gezocht. De antwoorden zijn gebaseerd op mijn eigen onderzoek op internet. Mijn onderzoek bestond vooral uit bekijken en lezen van fora (waaronder tweakers.net), het lezen van How-to guides en het in de gaten houden van de Best Buy Guide op tweakers.

Hoofdstuk 1. Wat ben ik van plan?
Ik ben van plan een simpele server te bouwen, om voor mezelf een project te hebben waar ik mijn tijd nuttig aan kan besteden en om me meer te kunnen verdiepen in servers en netwerken. Ik heb een aantal handleidingen gevonden op het internet waarin staat beschreven hoe je zo’n server moet opzetten. Op basis van deze handleidingen, en kennis die ik de afgelopen weken op internet heb opgedaan, zal ik een server gaan bouwen.

De server moet de volgende diensten kunnen leveren:

- Apache Webserver
- SQL server
- FTP Server
- VPN Server
- Storage system
- Remote Control
- Eventuele uitbreidingen van diensten

Apache webserver.
De apache webserver wil ik gebruiken om mijn website online te zetten. De software hiervoor is “freeware” dus gratis te verkrijgen.

SQL (Structured Query Language) server
De MySQL server wil ik gebruiken om databases voor mijn website te maken.

FTP (File Transfer Protocol) Server.
De FTP server wil ik gebruiken zodat mensen hier bestanden kwijt kunnen en elders deze er weer af kunnen halen. De software is evenals de apache server, freeware.

VPN (Virtual Personal Network) Server
De VPN server wil ik gebruiken om een veilige verbinding te creëren waarmee mijn zus back-ups op de server kan plaatsen. Omda zij thuis werkt wil ze graag op meerder locaties back-ups hebben.

Storage System
Ik wil het systeem dus vooral gebruiken als opslag unit door grote hardeschijven in de server te plaatsen. Hierdoor kunnen zeer volledige back-ups gemaakt worden.

Remote Control
Ik wil mbv remote control de server kunnen beheren vanaf de computer op mijn kamer. Met de remote-control functie kan ik dit realiseren. Deze functie zit in de windows server OS inbegrepen. Het grote voordeel hiervan is, is dat ik geen losse monitor server hoef aan te sluiten om "erin" te kijken.

Eventuele uitbreidingen van diensten
Als eventuele uitbreiding zou ik graag in een virtuele omgeving een gameserver van het spel counterstrike willen hosten. Ik wil dit gewoon proberen om te kijken hoe het moet. Ik zal dit in een virtuele omgeving doen zodat dit de huidige installatie niet zal beïnvloeden.

Ik zou ook graag in de toekomst meerdere websites willen hosten. Ook zou ik een VoIP server willen draaien zoals ventrilo om zo online vergaderingen te kunnen houden met vrienden.

En tot slot wil ik misschien de printer aansluiten op server. Zodat er vanaf elke computer in het netwerk geprint kan worden. Ik ben nog aan het overwegen om dit idee gelijk al door te voeren zodra ik het systeem werkend heb.

Hoofdstuk 2. Waar moet de server aan voldoen?
Bij het samenstellen van de server zijn de uitgangspunten dat de server Compact, uitbreidbaar, zuinig en vooral stil moet zijn. Ook is het prettig als de server makkelijk te onderhouden is.

Compact
Het zou fijn zijn om een zo compact mogelijk systeem te hebben omdat de server waarschijnlijk in de woonkamer zal staan. Een 19 inch kast zal niet zo subtiel zijn als een midi-tower, die stuk kleiner is.

Uitbreidbaar
Het is van belang dat het systeem uitbreidbaar is met hardware. Ik zal in begin minimale hardware aanschaffen omdat ik er achter moet komen hoe het systeem werkt. Als eenmaal het systeem werkt, kan ik de soft en hardware uitbreiden zodat ik meer diensten kan laten draaien.

Zuinig
Omdat de server 24/7 (24uur per dag 7dagen per week) aan zal staan wil ik dat de server zuinig in verbruik is. Ik denk dit te gaan bereiken door de producten die ik nodig heb te controleren op verbruik.

Stil
Het zou mooi zijn als het systeem stil is, omdat het systeem in de woonkamer zal staan. En het laatste dat ik zou willen is een brommend systeem die je op de achtergrond hoort als je tv aan het kijken bent.

Hardware
De basishardware moet het tenminste toelaten dat er twee hardeschijven aangesloten kunnen worden. Dat er voldoende RAM geheugen aanwezig is om alles zo vloeiend mogelijk te laten voorlopen. En de cpu moet krachtig genoeg zijn om het nodige rekenwerk van de basisdiensten te kunnen verzorgen.

Hoofdstuk 3. Wat heb ik nodig?
voor mijn server heb ik de volgende onderdelen nodig:

- Kast
- Voeding
- Moederbord
- videokaart
- Processor
- Geheugen
- Hardeschijf
- DVD-speler
- Software

Bij het samenstellen heb ik gebruik gemaakt van de BBG (Best Buy Guide) op tweakers.net hierop staan systemen die zijn samengesteld op bepaalde voorwaarden. Van deze systemen heb ik een mix gemaakt die voldoet aan mijn eisen: Compact Uitbreidbaar Zuinig Stil Goede basishardware en uitbreidbaar

Barebone (Kast+Voeding+ Moederbord(+onboard videokaart)) prijs: €92,08 Ex BTW: €77,38
Ik heb gekozen voor een barebone, Asus V3-M3A3200, omdat deze voor €92.08 zeer goede prijs/kwaliteit verhouding heeft. Als je een kast+moederbord+voeding los koopt ben je vaak meer kwijt. Ook scoort deze kast goed op uitbreidbaarheid. Er zijn genoeg mogelijkheden om de basishardware uit te breiden. Deze barebone ondersteund maximaal 4 hardeschijven.
http://nl.asus.com/produc...=0&model=2720&modelmenu=2

Processor prijs: €59,01 Ex BTW: €49,59
Voor de processor heb ik de AMD Athlon II X2 250 uitgekozen. Dit is een dual core processor en loopt op een kloksnelheid van 3.0Ghz. Deze processor scoort goed stroomverbruik. Zijn maximum stroomverbruik is maximaal 65 Watt. Deze processor ondersteunt 64 bits besturingssystemen. Daardoor kan het geheugen uitgebreid worden tot 8GB.
pricewatch: AMD Athlon II X2 245

Geheugen prijs: €67,82 Ex BTW: €56,82
Voor het geheugen heb ik de Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5 4GB (2x2GB) gekozen. Omdat ik in het begin, het systeem alleen gebruik voor de basisdiensten zal ik de volledige 8 gig nog niet nodig hebben.
pricewatch: 4GB (2x 2GB) DDR2 PC2-6400 (DDR2-800), 5 (Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5)

Hardeschijf prijs: €72,86 Ex BTW: €61,23
De Seagate Barracuda 7200.12 - Vaste schijf - 1 TB staat boven aan mijn lijstje van de hardeschijven. Deze schijf is uiterst stil. Dit gaat wel ten koste van zijn snelheid. Met zijn 5900 RPM (rotaties per minuut) is hij wat langzamer dan zijn andere SATA broertjes die op een snelheid van 7200 RPM draaien. Maar deze produceren dan ook wel meer geluid. Omdat ik graag een zo stil mogelijk systeem wil, ben ik bereid wat schrijf/lees snelheid in te leveren.
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB

DVD-speler prijs:€21,28 Ex BTW: €17,88
Voor de dvd speler heb ik de Samsung SH-S223B gekozen, omdat ik deze nodig heb om het besturingssysteem en eventueel andere progamma’s te maken. Ook kunnen er dvd’s mee worden gebrand.
pricewatch: Samsung SH-S223B

Software prijs: gratis
Als besturingsysteem wil ik windows server 2008 r2 RTM 64 Bit gebruiken. Ik heb dit besturingssysteem gekozen omdat het 8GB aan werkgeheugen ondersteund, en dit bevordert de uitbreidbaarheid van het systeem. Het is voor mij gratis te verkrijgen omdat ik student ben.

Totale kosten inclusief BTW: €313,05 (exclusief verzendkosten)
Totale kosten exclusief BTW: €262,90 (exclusief verzendkosten)

Hoofdstuk 4. Waar ga ik de onderdelen kopen?
1 jaar geleden heb ik mijn 24” Samsung scherm bij een internet winkel genaamd Azerty gekocht. En vaak als ik onderdelen op internet zoek springt Azerty er tussen uit. Ik heb de voorkeur om alle onderdelen bij 1 winkel te bestellen zodat alles samen binnenkomt. En omdat azerty een voordelige webshop is en prima service heeft, heeft deze mijn voorkeur. De prijzen die ik op heb gegeven bij de onderdelen lijst, zijn de prijzen van Azerty.

Hoofdstuk 5. Welke kosten komen er bij kijken?
Als je gaat kijken naar de kosten van server dan zijn de aanschafkosten van de onderdelen het hoogst. Verder zit je met het verbruik en de internetkosten. Het systeem dat ik heb samengesteld zal in idle toestand ongeveer 50 Watt gaan verbruiken denk ik. Dit weet ik dus niet zeker en is slechts een schatting. De internetkosten zijn vrijwel 0 omdat we geen datalimiet hebben. Er kan dus gewoon geupload en gedownload worden over de hele dag

Hoofdstuk 6. Wat zijn de jaarlijkse Kosten van de server?
De enige kosten zijn dus eigenlijk de aanschafkosten, eventuele kosten voor upgrades in de toekomst en het stroom verbruik. Omdat ik niet zeker weet hoeveel het systeem zal verbruiken zal ik een schatting maken. Als we ervan uitgaan dat de server 150 Watt gemiddeld verbruikt dan is dat 150x3600x24x365 = 4.730.400.000J op jaarbasis.
Om de prijs uit te kunnen rekenen moeten we het in kWh zetten. 1kWh = 3600000J
(150x3600x24x365)/3600000 = 1314kWh
1kWh kost gemiddeld in Nederland €0,04. Op jaarbasis zal de server dus 1314x0,04 = €52,56

per maand is dat dus: 52,56/12 = €4,38

Hoofdstuk 7. Welke problemen ga ik tegen komen?
Ik denk dat ik tijdens mijn project zeer waarschijnlijk in de problemen kom. Bij het in elkaar zetten van de server denk ik problemen te verwachten omdat ik dit nog nooit zelf heb gedaan. Ook verwacht ik problemen te krijgen om alles goed ingesteld te krijgen omdat ik nog 0% ervaring heb met het bouwen van servers. Ik heb ook geen idee hoe ik bepaalde server-diensten installeer en zal hier ongetwijfeld tegen de lamp lopen.

Hoofdstuk 8. Hoe ga ik deze problemen oplossen?
Tijdens het bouwen zal ik de beschikking hebben tot een laptop en een pc die voorzien zijn van internet. Hiermee kan ik problemen die ik tegen kom opzoeken en oplossen. Om zo min mogelijk problemen te krijgen bij het in elkaar zetten van een systeem heb ik wat tips opgezocht op internet. Ook heb ik een lijstje van dingen waar ik op moet letten bij in elkaar zetten. Om alles goed te installeren heb ik verschillende e-boeken gedownload waarin staat beschreven hoe je een server installeert.

Hoofdstuk 9. Zijn er ook alternatieven beschikbaar zoals een NAS?
Ja, er zijn ook alternatieven beschikbaar voor de server. NAS (Network Attached Storage) is een externe hardeschijf die je op je netwerk kan aansluiten. De mogelijkheden per NAS worden bepaald door de prijs. Een NAS die alleen dient als opslagplaats voor het netwerk zal goedkoper zijn dan een NAS waarop een webserver/ftp server kan draaien.

Het grote voordeel van een NAS is dat het vrij weinig ruimte inneemt omdat het zo groot is als een gemiddelde externe hardeschijf. Hierdoor kan je het makkelijk ergens in huis plaatsen en zal deze minder opvallen dan een server. Ook in verbruik zal een NAS aanzienlijk goedkoper zijn

Het grote nadeel van een NAS is dat het vrijwel niet uitbreidbaar is. Als de schijf in de NAS vol is kan je er geen tweede schijf bij stoppen, wat bij een server wel kan. Een tweede nadeel van een NAS is dat het niet beschikt over een krachtige cpu die in een server wel aanwezig is.

Een ander alternatief is een ftp server en webserver te laten hosten door een bedrijf, dit kan vaak schelen in kosten. Alleen het grote nadeel is dat je maar een beperkt aantal schijfruimte hebt van een honderdtal MB. Bij een eigen server heb je veel meer tot je beschikking. Ook als je deze optie kiest zal je vrijwel niets leren over het opzetten van een server. En dat is nou juist de reden waarom ik aan een server wil beginnen.

Hoofdstuk 10. Extra hardware
Omdat ik graag een stil systeem wil, ben ik ook rond gaan kijken naar extra hardware hiervoor.

Ik ben dus aan het overwegen om geluidsdempende matten te installeren die in de BBG van september te vinden waren. Maar omdat ik eerst wil weten hoeveel geluid het systeem produceert zonder deze matten, wil ik daar dus nog even op wachten.
pricewatch: be quiet! Universal Big

Ook zou ik de HDD cooler willen over wegen om het tikkende geluid van de hardeschijf te dempen. Maar ik heb gelzen dat deze zeer ongemakkelijk te bevestigen is en veel ruimte in beslag neemt. En dat rubber uit een oude fietsband een goed alternatief zou zijn.
pricewatch: Scythe Quiet Drive

Ik ben nog opzoek naar andere alternatieve om het geluid van het systeem te dempen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu ik mijn plan aan jullie heb laten zien hoop ik feedback(opbouwend) hierop te krijgen. Suggesties, tips, do's en dont's zijn altijd welkom. Als je je eigen ervaring met servers wil delen, dan mag dat natuurlijk ook.

Ik hoop zo een leerzame discussie op gang te kunnen brengen, en zo wat terug te kunnen doen voor de tweaker community.

Alvast bedankt,

Nyxium

P.S. ik heb dit topic wel 5 keer gecheckt op typo's maar ik kan niet garanderen dat ze er allemaal uit zijn

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Heel _O_ netjes topic. Uiteraard kan ik je slechts FreeBSD aanraden, lastig om in eerste instantie goed geïnstalleerd te krijgen, maar vervolgens heb je er nooit meer omkijken naar.

@hieronder, moet jij niet aan het werk? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 17-09-2009 18:55 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik vind het een goed plan, en een puike topicstart. Ik moet je alleen wel teleurstellen, een kWh kost je ongeveer 25 cent. Dus een gemiddeld gebruik van 150 Watt (wat zeer veel is) zo een behoorlijke rekening opleveren...

Misschien dat je op het gebied van zuinigheid beter hier even kan kijken:

Zuinigeservertopic

BGG special

@hierboven
Ik ben aan't werk ;)

[ Voor 39% gewijzigd door KC_Kaas op 17-09-2009 19:02 . Reden: Codecaster spam ]

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-03 13:02
Op het stroomverbruik na, wat degene hierboven al zegt, ziet het er allemaal goed en doordacht uit. Het systeem kan zeker alles aan wat jij wil, dus dit moet goed gaan komen.

Als het nog stiller moet, kun je ook beter de stock-koeler vervangen voor een betere, die zijn werk met minder RPM kan doen, maar dat kun je nog altijd overwegen.

[ Voor 32% gewijzigd door kemphaas op 17-09-2009 19:03 ]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-03 16:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

Eigenlijk snap ik het topic eerlijk gezegd niet.
Kwa hardware is een "server" compleet gelijk aan een normale pc.

Het enige wat verschilt is de software. Maar dat word amper vernoemd. En daarvoor kun je veel beter een los topic zoeken/aanmaken voor specifieke problemen dan 1 gigantisch topic met een TS van 2 kantjes a4 :)

Althans dat lijkt mij :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Nyxium
Bedankt voor jullie reacties,

@CodeCaster
Van FreeBSD heb ik nog nooit gehoord, maar ik zal er zeker even naar googelen!

@KC_Kaas
Ja het hoofdstuk over de energiekosten moet ik zeker nog beter uitzoeken. Het is sowieso moeilijk inschatten wat het verbruik van het systeem zal zijn en het stroomverbruik is ook echt een grove schatting.

@kemphaas
Ik zat idd nog na te denken om de stock cooler te vervangen. In de BBG kwam ik deze tegen: Scythe Gentle Typhoon 120 mm Fan. Ik lees hier ook goede reviews over.
pricewatch: Scythe Gentle Typhoon 120 mm Fan, 120mm

@heuveltje
Ik had idd specifieke problemen in aparte topics kunnen plaatsen, maar ik ben vooral benieuwd naar suggesties verbeteringen en feedback naar aanleiding van hierboven (mijn plan/project).

Of als er mensen zijn die hun ervaringen met een soort gelijk project willen delen lijkt me dat ook erg leuk en leerzaam voor andere beginnelingen zoals ikzelf. En met losse topics heb je de eenheid niet die (in mijn optiek) er nu wel is, en ikzelf vind dat fijner.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-03 19:01
Over je hardware:

4GB geheugen is leuk, maar echt veel... Windows 2008 R2 zal het zeker gebruiken, maar dat komt omdat dat besturingssysteem gigantisch veel features bevat die jij nooit zult gebruiken.. En al helemaal als je Apache gaat installeren (wat IIS overbodig maakt)

Server 2008 R2 op een Athlon II 250 gaat wel, maar ik raad dan liever 2003 x64 of zelfs XP x64 aan...
Die systemen zijn van scratch veel kaler en nemen minder resources in gebruik.

Ook is de software die momenteel te krijgen is, en daarmee doel ik vooral op software die NIET door microsoft gemaakt is, nog niet voldoende getest op 2008R2.

Ikzelf heb ook 2008R2 draaien en het werkt allemaal prima, maar het is nog echt heel nieuw.

Ik kan je adviseren om 2003 R2 x64 te installeren, in dat geval heb je genoeg aan 2GB geheugen.
Een webserver, database server en een storage server voor 5 man, kan echt in geen enkel geval 2GB volmaken... (tenzij je zelf gek doet natuurlijk :P )

2GB geheugen scheelt je geld, en dat kan je in meer HD ruimte stoppen, of in een snelle internet verbinding :)

Even niets...

• Nyxium
Het OS dat ik straks ga draaien moet nog zeker eens over na gedacht worden. Het lijkt me idd onlogisch om een OS te draaien waarvan ik het overgrote deel aan features niet zal gebruiken. Ik was namelijk van plan server 2008 r2 te draaien, puur omdat het nieuw is :9~ en ik het gratis kan krijgen O-) .

iig bedankt voor de tips!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

thijs_cramer schreef op donderdag 17 september 2009 @ 20:23:
Over je hardware:

4GB geheugen is leuk, maar echt veel... Windows 2008 R2 zal het zeker gebruiken, maar dat komt omdat dat besturingssysteem gigantisch veel features bevat die jij nooit zult gebruiken.. En al helemaal als je Apache gaat installeren (wat IIS overbodig maakt)

Server 2008 R2 op een Athlon II 250 gaat wel, maar ik raad dan liever 2003 x64 of zelfs XP x64 aan...

Ook is de software die momenteel te krijgen is, en daarmee doel ik vooral op software die NIET door microsoft gemaakt is, nog niet voldoende getest op 2008R2.

Ikzelf heb ook 2008R2 draaien en het werkt allemaal prima, maar het is nog echt heel nieuw.

Ik kan je adviseren om 2003 R2 x64 te installeren, in dat geval heb je genoeg aan 2GB geheugen.
Een webserver, database server en een storage server voor 5 man, kan echt in geen enkel geval 2GB volmaken... (tenzij je zelf gek doet natuurlijk :P )

2GB geheugen scheelt je geld, en dat kan je in meer HD ruimte stoppen, of in een snelle internet verbinding :)
Of hij kan kijken naar een ander OS. Zo is ook Linux (naast Windows en FreeBSD) een goed alternatief.
Uiteraard moet je zelf de keuzes maken, maar ik zou zeker deze drie (of zelfs meer), OSen eens vergelijken.

Ook met Linux kun je voorlopig waarschijnlijk met 2GB wel af, maar de TS wil graag met Virtualisatie aan de gang in de toekomst, wat extra geheugen geen overbodige luxe maakt.

edit:
PS. Als je windows server gaat draaien, kijk dan ook naar IIS i.p.v. Apache

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:55

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarom geen Linux, zoals Ubuntu Server?
Niet voor niets draait het overgrote deel van de (web)servers op Linux of BSD.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Robinski schreef op donderdag 17 september 2009 @ 20:54:
Ook met Linux kun je voorlopig waarschijnlijk met 2GB wel af, maar de TS wil graag met Virtualisatie aan de gang in de toekomst, wat extra geheugen geen overbodige luxe maakt.
Sorry, maar dit soort veredelde NAS met een webservertje heeft echt niet meer dan 512 MB ram nodig. Mocht TS dan ooit iets met virtualisatie gaan doen, dan zal dat ook echt geen enorm zwaar belaste machine worden. Hij wil een zo goedkoop mogelijke server, en 2 GB is voorlopig meer dan genoeg.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Nyxium
Als ik linux lees dan denk ik altijd "wat een boer niet kent dat eet hij niet". Ik heb namelijk nog NOOIT gewerkt met linux. Liefst blijf ik bij het (voor mij) vertrouwde windows. Ik weet dat ik die mentaliteit zal moeten veranderen om nieuwe dingen te proberen.

Ik heb idd veel gelezen dat voor servers veel linux gebruikt wordt. Maar ik ben bang dat als ik aan linux begin, ik mezelf al helemaal in het diepe ga gooien.

Linux heb ik overigens wel overwogen, maar omdat windows een aangepast server OS aanbiedt, en het erg schijnt te lijken op de gewone windows OS, wilde ik daar mee beginnen.

Een server die draait op linux lijkt me leuk voor een volgend project.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
De meeste taken kun je, afhankelijk van het aantal bezoekers, met 512 mb ram nog af ;)

* ChaserBoZ_ heeft hier ook een web/mail/ftp/file/print/sql servertje draaien thuis met 512.

@TS; ClarkConnect kan veel van wat jij wilt, het installeert makkelijk en is gratis :)
(de community versie dan).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• GlowMouse
  • Niet online
Ik ben van plan een simpele server te bouwen, om voor mezelf een project te hebben waar ik mijn tijd nuttig aan kan besteden en om me meer te kunnen verdiepen in servers en netwerken. Ik heb een aantal handleidingen gevonden op het internet waarin staat beschreven hoe je zo’n server moet opzetten.
Dan kun je al die services ook gewoon op je normale pc installeren. Daar hoeft geen ding 24/7 voor aan te staan en het kost je niks. Als je graag een website wilt hosten, kun je beter ergens een hostingpakket afsluiten, is nog goedkoper ook.

• Nyxium
GlowMouse schreef op donderdag 17 september 2009 @ 21:18:
[...]

Als je graag een website wilt hosten, kun je beter ergens een hostingpakket afsluiten, is nog goedkoper ook.
Die optie neem ik ook mee in mijn overweging. Maar juist omdat ik een project wil beginnen waar ik tijd in kan steken en wat van kan leren, wil ik dit allemaal zelf gaan doen. En ik wil graag een servertje die 24/7 aan staat zodat alle diensten online blijven, en er snachts via vpn back-ups/syncs uitgevoerd kunnen worden vanaf de locatie van mijn zus.

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

thijs_cramer schreef op donderdag 17 september 2009 @ 20:23:
Over je hardware:

Ik heb hier dan een dualcore X2 7850 draaien met WS8R2 en ik gebruik idle 2,66GB, er draait een hyper-v machine & domain controller (waar op dit moment geen users op zitten, aangezien ik nog een snellere login moet maken alles hier @ home draadloos :9)
Nouja dat is mijn meing ^^

@TS; nice starttopic! Zo kan ik het niet :')
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 17 september 2009 @ 21:14:
De meeste taken kun je, afhankelijk van het aantal bezoekers, met 512 mb ram nog af ;)

* ChaserBoZ_ heeft hier ook een web/mail/ftp/file/print/sql servertje draaien thuis met 512.

@TS; ClarkConnect kan veel van wat jij wilt, het installeert makkelijk en is gratis :)
(de community versie dan).
Ik heb hier een server draaien (eindelijk >:) thanks alt-92 & nogwat)
En ik gebruik 2,66GB zoals hier boven wordt geschreven. Dan mag ik wel een virtueele machine hebben draaien (wat in de toekomst bijna zeker nog eentje gaat worden of meer _/-\o_)
Dus 4GB zal ik voor het begin aandraaien, ik heb 8GB maar dat kwam meer om het feit, daarna kan alles in de hardeschijven gaan 8)

[ Voor 21% gewijzigd door DJ-Visto op 17-09-2009 21:31 ]

Verwijderd

Je hebt het over kosten, en dan kies je voor een Windows SERVER OS?
Software prijs: gratis
Als besturingsysteem wil ik windows server 2008 r2 RTM 64 Bit gebruiken.Het is voor mij gratis te verkrijgen omdat ik student ben.
??? Weet je heel zeker dat W2k8 r2 gratis is met een student licentie? Bij mijn weten is zelfs een XP/Vista licentie NIET gratis met studenten licentie en bij Surfspot is Windows 2008 r2 niet te bestellen.

Vervolgens ga je op dit Windows server OS Apache gebruiken ipv het native IIS? Dit begrijp ik werkelijk niet en is naar mijn mening dan ook absoluut geen logische keuze.

Ik mis overigens een redundante harddisk oplossing. 1TB is waarschijnlijk enorm overkill. Ik zou eerder naar 2 x 320 / 500GB schijven nemen en deze in Raid 1 zetten. Dit gaat wel iets meer stroom gebruiken maar het is dan de keus: stroom verbruik of meer zekerheid dat je data beschikbaar blijft.

Je gaat de server bij je thuis neerzetten. Hou er dan rekening mee dat iedereen die de services die jij aanbiedt gebruikt, afhankelijk is van de maximale upload snelheid van jouw internet verbinding.

Ik zou je aanraden om een 'bekende' linux distributie te kiezen (mandriva/opensuse/fedora/ubuntu) en daar de nodige software voor installeren. De userbase en ondersteuning voor deze OS-en is ZEER uitgebreid te noemen en ook voor absolute leken is met enig doorzettingsvermogen een stabiele server te maken.

succes met je project

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-03 17:40
Jup, je kan dat gratis krijgen via Microsoft Dreamspark. Daar kan je gratis Windows Server 2003/2008/2008R2 vandaan halen. (Wel de simpelste verzie).

• Nyxium
Op de server ga ik geen apache installeren als ik kies voor windows server OS, IIS voldoet prima.

Een redundante harddisk oplossing moet ik idd nog verwerken in het plan, goed punt.

Ik ben me bewust van het feit dat de diensten erg afhankelijk zijn mijn uploadsnelheid. Ik ben ook bang dat ik hier problemen mee ga krijgen wat back-ups/syncs betreft.

Ik heb eigenlijk nooit gekeken naar de ondersteuning van linux, maar als ik voor linux ga, dan zal dit zeker wel de uitdaging van het project vergroten.

edit: Ik weet heel zeker dat ik die server versie's gratis kan krijgen. ik draai nu ook windows7 32 bit versie via ma3d.com

[ Voor 11% gewijzigd door Nyxium op 17-09-2009 21:42 ]

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:19

Kettrick

Rantmeister!

Nyxium schreef op donderdag 17 september 2009 @ 21:41:
Ik heb eigenlijk nooit gekeken naar de ondersteuning van linux, maar als ik voor linux ga, dan zal dit zeker wel de uitdaging van het project vergroten.
De tijden zijn wel wat veranderd hoor, je hoeft tegenwoordig geen guru meer te zijn om normale dingen werkend te krijgen. Als je een beetje handig bent ben je binnen een middagje aardig ver met ubuntu :).

Het nachtenlang kloten met configure vlaggetjes en mount statements is ( helaas :P ) niet meer nodig ;)

• FireDrunk
Ik heb mijn 2008R2 niet via DreamSpark maar via MSDN-AA (Via mijn school)
Microsoft Software Developers Network Academic Alliance is voor developers van software die een bepaald platform nodig hebben om op te ontwikkelen...

Via diezelfde weg is ook XP Pro, Vista Business, Windows 7 Proffesional, 2003 (R2), en 2008 (R2) allemaal te krijgen met legale licentie. (en ook de x64 versies uiteraard)

Officieel is deze licentie alleen geldig zolang je ook nog op school zit, maar in de praktijk kijkt niemand daar naar :P

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 17-09-2009 22:30 . Reden: 64bit added... ]

Even niets...

• Nyxium
Qua hardware weet ik nu wel wat ik ga nemen, maar ik ben aardig gaan twijfelen over het OS dat ik ga draaien.

windows server 2003 lijkt (mij) nu het best bij me te passen. Maar als ik voor linux kies leer ik een nieuw OS kennen, wat voor extra uitdaging gaat zorgen. Alleen weet ik dus totaal niks over linux's Ubuntu en moet dat dus eens gaan uitzoeken. Dingen zoals RDPC functie en zelfs hoe je progamma's installeert op een linux etc.

Ik dank jullie iig voor de gegeven feedback.

• FireDrunk
Je kan natuurlijk 2003 R2 draaien voor de simpele dingen (als file storage) en daarbovenop een Ubuntu server virtualiseren... Dan is je data die kritiek is, altijd beschikbaar, en kan je virtueel rommelen wat je wil :)

Even niets...

• Nyxium
Dat is ook een optie idd.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nyxium schreef op donderdag 17 september 2009 @ 18:44:Als we ervan uitgaan dat de server 150 Watt gemiddeld verbruikt dan is dat 150x3600x24x365 = 4.730.400.000J op jaarbasis.
1kWh kost gemiddeld in Nederland €0,04. Op jaarbasis zal de server dus 1314x0,04 = €52,56

Reken maar op €0,25 per kWh Bron.

Dan kom je op €328,00 per jaar. Grof gezegd is elke watt continu gebruik gelijk aan €2,00 per jaar. Heb je dus iets wat continu 150 watt verstookt, dan kost dit €300,00 per jaar aan electriciteit.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Sebazzz

3dp

Nyxium schreef op donderdag 17 september 2009 @ 21:12:
Als ik linux lees dan denk ik altijd "wat een boer niet kent dat eet hij niet". Ik heb namelijk nog NOOIT gewerkt met linux. Liefst blijf ik bij het (voor mij) vertrouwde windows.
Bedenk dat Windows Server niet zo gebruiksvriendelijk is als je van de desktop versies van Windows gewend ben. Ik vind persoonlijk dat een Debian server 3x makkelijker op te zetten is dan een Windows server (en ook sneller, want je ubersnelle toetsenbord (hoort) je gereedschap te zijn).
Ik weet dat ik die mentaliteit zal moeten veranderen om nieuwe dingen te proberen.
Wel, wat let je? Je bent student, dus je hoort er imo open voor te staan.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• FireDrunk
Ik denk dat Samba opzetten moeilijker is dan Shares opzetten in Windows Server 8-)

Even niets...

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-03 16:47

Thapous

Nee toch niet.

Kijk eens naar amahi als OS. Een op linux gebaseerde distro, maar wel geoptimaliseerd voor thuisgebruik. Oa. backup functies, streamfuncties (voor films/muziek/etc), vpn. En nog veel meer. Alles te beheren via een webinterface.

Ohja, linkje: http://www.amahi.org

[ Voor 7% gewijzigd door Thapous op 18-09-2009 00:16 ]

//Thapous

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:35
Even een paar opmerkingen over je gekozen hardware:
  • Voeding:
    Waarom niet een PicoPSU? Dit is een zeer zuinige PSU, die relatief erg goedkoop is!
  • Processor:
    Je zou beter af zijn met een EE processor van AMD. Welke maximaal maar 45w gebruikt. Lekker stil dus!
  • Moederbord:
    Een willekeurig AM2 socket moederbord met onboard video zou moeten voldoen :).
  • Geheugen:
    Hierbij zou ik voor 2x2GB gaan, ten alle tijden, ook als je een moederbord met 4 geheugen sloten besluit te nemen. Hierbij kun je dan later altijd nog upgraden en aan 4GB zul je zeker voldoende hebben!
  • Harde schijven:
    Als je een echte server omgeving wilt gaan draaien moet je redundant zijn. Hierbij heeft het geen nut om één enkele harde schijf te hebben. Je wilt in RAID gaan draaien en hier zul je een controller voor nodig moeten hebben.

Als simpele controller kan ik de productreview: Belkin SATA II 2-port PCI Express Card review door alex3305 zeker aanraden :). Dit zal voldoende zijn voor jouw computer.

Hierbij is het dan wijs om 2x750GB of 2x1TB in RAID1 te zetten.
  • Een DVD speler zul je niet nodig hebben. Eventueel een tijdelijke voor software installaties.
  • Software gratis dus, waarbij het inderdaad slim is om te 'beginnen' met bijvoorbeeld Server 2003 R2.
Met zo'n soort setup zul je waarschijnlijk al een stuk zuiniger zijn. Echter denk ik ook dat je moet overwegen om colocation of een virtual server aan te vragen :).

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Sebazzz

3dp

thijs_cramer schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 00:10:
Ik denk dat Samba opzetten moeilijker is dan Shares opzetten in Windows Server 8-)
Wat is er mis met NFS of FTP? Beiden lijken mij zowieso sneller dan Windows shares.

[ Voor 12% gewijzigd door Sebazzz op 18-09-2009 00:33 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Nyxium
@Thapous
Amahi zou idd ook een optie kunnen zijn. bedankt voor de link iig :), duidelijke site.

@alex3305
mijn voornaamste reden dit ik de barebone van asus had gekozen was vooral omdat (de naam zegt het al) kast,mobo en voeding in 1 heeft voor een zeer scherpe prijs. Maar ik zal nog eens naar zuinigere oplossingen kijken, zoals jij aangeeft.

De raid controller ziet er goed uit, en is precies wat ik nog nodig heb. En omdat ik geen losse dvd speler meer heb zal ik sowieso wel een nieuwe moeten kopen.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
En hoe zit het met de Hardware support binnen het os ;)

* LuckY heeft een redelijke thuis omgeving draaien, maar met realtek nicjes... laatste driver (of de éne laatste) die blijven BSOD's geven op server 2k8 x64... Dat wil je ook niet hebben. Maar waar je ook aan moet denken... Mag je van je provider een service draaien ;) (zoals FTP of remote backup?) En hoe zorg jij voor backups van je machine... een raid is een synchronisatie en geen backup!

Ubuntu en alles is leuk maar ik denk als je niet de basis server kennis heb dat het een bridge to far is(van uitgaande dat je gelijk ubuntu server pakt en je in de CLI gaat verdiepen). Echter wat ik gemerkt heb... ik ben destijds met openSUSe en mandriva begonnen maar toen ik bij ubuntu kwam pikte ik alles snel op.... (nadeel ubuntu heeft een "eigen" manier van dingen regelen) daardoor wordt het makkelijker maar ook lastiger op andere OS's.. Tevens denk ik dat je ook niet direct services moet aanbieden zonder een goede clue te hebben van de software... immers wat heb je aan een backup als je niet meer bij de backup kan.

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

3x1.5TB WD Green disk, Atom/ION mobo met geïntegreerde voeding, en nog wat RAM erbij, dan heb je een mooi zuinig systeem met 3 harddisks en dus totaal 4,5TB opslag, waar je zelf nog evt. software RAID op kunt gooien. Smijt d'r ubuntu server op (snie moeilijk, er zijn 9001 tutorials te vinden op het Grote Boze Internet) en je hebt een prima servertje.
Dit moederbordje heeft overigens WLAN en een PSU ingebouwd op het mobo.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 22:55

Jiffy

God, you're ugly!

Nog even over het OS:
je hebt ook nog speciale all-in, simpel te installeren Linuxservervarianten als (bijvoorbeeld) ClarkConnect.

Volledige serverinstallatie, razendsnel te installeren zonder Linuxkennis, remote bediening via je browser maar ook via (bijvoorbeeld) Putty en in de loop van de tijd, als je wat meer specifieke Linuxkennis opdoet, moeiteloos uit te breiden met extra opties die niet standaard worden meegeleverd.

Alle voor een thuisnetwerk denkbare opties worden standaard meegeleverd en kun je naar behoeven in- en uitschakelen tijdens, maar ook ná, de installatie.

Ik gebruik het al jaren tot volle tevredenheid op een dual PIII/850 met 1 GB ram en 2x 250 GB in (software) raid1. Begin 2010 wordt de hardware vervangen (dual PIII/1400, 2 GB ram en 4x 1 TB in (hardware) raid5), maar ClarkConnect blijf ik daarbij gebruiken...

Ik heb m'n website er op draaien, mailserver, fileserver (Samba & FTP), VPN, printserver (voor een 24 pins matrixprintertje), faxserver, enz, enz). Het ding kan het moeiteloos aan, de hele rommel is keurig geïntegreerd en de software wordt regelmatig vernieuwd. Alles gratis, legaal en uiterst stabiel.

Btw: een onmisbaar iets voor een server vind ik toch wel een UPS. Sluit een leuke noodstroomvoorziening aan om de boel, in geval van een stroomstoring, in ieder geval de gelegenheid te geven alles netjes af te sluiten.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Nog een optie overigens: Webmin
Is een webgebaseerd beheersysteem waarmee je zowel via een GUI als via configfiles je Linuxdoos kunt beheren. Webmin leest gewoon de standaard config files uit en schrijft ook standaard config files weg.

Dus als je iets niet snapt kun je het via webmin instellen en daarna de config bekijken.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Als je toch van plan bent te virtualiseren, kan je imo best meteen een Hypervisor installeren. Zo zijn VMWare ESX en Windows Server 2008 Hyper-V (en Xen?) gratis. Deze zijn alletwee(drie?) niet moeilijk en op afstand te beheren. Voor FTP, Web en SQL-server kan je bijvoorbeeld een Linux-distributie draaien (doe je daar ook ervaring mee op). Voor VPN en storage kan je eventueel een Windows Server installeren. En om wat te prutsen een FreeBSD ernaast.

Op die manier is het ook gemakkelijker om een backup te nemen op een moment dat alles goed draait. En is het vooral gemakkelijk om die terug te zetten, met een minimum aan downtime en inspanning.

Yes, but no.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Nyxium schreef op donderdag 17 september 2009 @ 18:44:Als we ervan uitgaan dat de server 150 Watt gemiddeld verbruikt dan is dat 150x3600x24x365 = 4.730.400.000J op jaarbasis.

Idle verbruik zal hooguit rond de 50 zijn (exc schijven!) dat levert dus ook al een heel ander plaatje op.
En met RMCLock kun je het verbruik ook nog lager maken.

Een PicoPSU levert maar een paar procent voordeel op tenopzichten van een 80+ voeding.

Als OS schijf zou je aan laptop schijf(/schijven bij RAID1) kunnen denken aangezien bij windows de OS schijf nooit op standby bespaart je dat ook weer +- 4 watt per schijf.

Uitgaan van:
2laptop schijven (10watt)
1 dataschijf(green variant) (8watt)
MB CPU 50watt

68 watt Totaal*

*Naar mijn idee nog een ruime schatting.Tenzij de voeding inefficient is.

Ander punt:
Welke internet verbinding dacht je er voor te gaan gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 18-09-2009 16:03 ]

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 22-02 21:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Anti-XP schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 09:20:
Nog een optie overigens: Webmin
Is een webgebaseerd beheersysteem waarmee je zowel via een GUI als via configfiles je Linuxdoos kunt beheren. Webmin leest gewoon de standaard config files uit en schrijft ook standaard config files weg.

Dus als je iets niet snapt kun je het via webmin instellen en daarna de config bekijken.
Sorry, maar als iets NIET slim is is het wel om webmin te gebruiken, webmin klapt te vaak in elkaar naar mijn mening, tevens is het niet echt bedoeld hiervoor.

Hierboven word imho een betere optie geopperd (Clarkconnect), deze voldoet perfect aan de TS zn wensen (als OS) en dit allemaal OOTB.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:55

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nyxium schreef op donderdag 17 september 2009 @ 21:12:
Als ik linux lees dan denk ik altijd "wat een boer niet kent dat eet hij niet". Ik heb namelijk nog NOOIT gewerkt met linux. Liefst blijf ik bij het (voor mij) vertrouwde windows. Ik weet dat ik die mentaliteit zal moeten veranderen om nieuwe dingen te proberen.

Ik heb idd veel gelezen dat voor servers veel linux gebruikt wordt. Maar ik ben bang dat als ik aan linux begin, ik mezelf al helemaal in het diepe ga gooien.

Linux heb ik overigens wel overwogen, maar omdat windows een aangepast server OS aanbiedt, en het erg schijnt te lijken op de gewone windows OS, wilde ik daar mee beginnen.

Een server die draait op linux lijkt me leuk voor een volgend project.
Alles moet je eerste keer zijn, niet dan?

Als je Linux hebt ondekt, wil je niks anders meer. Misschien zelfs op de desktop ook.

Ik hoorde iemand hier ook al Webmin roepen. Voor de beginner is dat inderdaad een goed hulpmiddel, ik heb het vroeger ook gebruikt.
Tegenwoordig vind ik het veel makkelijker en sneller om even een SSH-tunneltje te openen :p

BTW ClarkConnect ken ik niet.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• FireDrunk
Compizfox schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 16:54:
[...]

Alles moet je eerste keer zijn, niet dan?

Als je Linux hebt ondekt, wil je niks anders meer. Misschien zelfs op de desktop ook.

Ik hoorde iemand hier ook al Webmin roepen. Voor de beginner is dat inderdaad een goed hulpmiddel, ik heb het vroeger ook gebruikt.
Tegenwoordig vind ik het veel makkelijker en sneller om even een SSH-tunneltje te openen :p

BTW ClarkConnect ken ik niet.
Toen ik linux "Ontdenkte" was ik ook enthousiast... Maar als je geen tijd hebt om je er in te verdiepen, en geen zin hebt om bepaalde dingen te leren, dan is Windows toch echt makkelijker...
Kijk naar het bouwen van een MediaCenter.. dat gaat met Vista 200x zo makkelijk dan met linux...

Als je er tijd in wil stoppen is linux een leuk alternatief, maar ik zou toch "Best of both Worlds" willen bereiken. Windows voor je dagelijkse taken zoals filesharing en VPN enzo. De rest van het "knutselen" als webserver, database zou ik in Linux doen...

Mocht je ooit niet tevreden zijn, kan je gemakkelijk functies overhevelen...

Even niets...

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 22:55

Jiffy

God, you're ugly!

thijs_cramer schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 18:45:
Toen ik linux "Ontdenkte" was ik ook enthousiast... Maar als je geen tijd hebt om je er in te verdiepen, en geen zin hebt om bepaalde dingen te leren, dan is Windows toch echt makkelijker...
Dan weet je duidelijk nog niets over een distro als Clarkconnect of SME Server.

Regel 1: je hebt géén Linuxkennis nodig om een complete server op te zetten én te beheren.
Regel 2: als je denkt dat je tóch Linuskennis nodig hebt voor het beheren en instellen van de software, zie dan regel 1.

Het installeren gaat simpel via cd-rom. Na installatie stel je de hele rommel keurig remote in via een webbrowser en dat is vanaf dat moment ook de manier waarop je de rest van het beheer doet. De gemiddelde beheerder ziet nooit meer dan het browserscherm.

Wil je in een later stadium tóch dieper het systeem induiken en aan de opdrachtprompt ruiken? Geen probleem, maar voel dit niet als een verplichting want verreweg het grootste deel van de eigenaren van een dergelijke server ziet de prompt nooit.

Dit soort distributies is juist ideaal om razendsnel, zonder enige(!) kennis van Linux een betrouwbare server met een veelheid aan mogelijkheden op te zetten. Je moet uiteraard algemene kennis van netwerken hebben (like, duh), maar het opzetten van een web-, mail-, printer-, FTP- en Sambaserver gaat via Clarkconnect of SME Server significant sneller dan via Windows...

Ik gebruik Clarkconnect dus al jaren op m'n server. En nee, ik weet bijna niets van Linux. Ik kan nauwelijks de weg vinden in de CLI, het merendeel van de commando's daar is pure abracadabra voor me en tóch kostte het me geen enkele moeite om op te zetten...

Dus, keep an open mind when choosing your server's OS. Laat je door door het 'Linux is eng'-automatisme niet weerhouden om toch even naar dit soort distributies te kijken...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Nyxium
Mn internet verbinding op dit moment is 400kB/s down en 90 kB/s up netto. Ik weet dat dit geen super snelheden zijn maar voorlopig nog snel genoeg voor wat ik wil.

Ik ga morgen nog eens de hardware lijst nalopen en aanpassingen doorvoeren aan de hand van suggesties/tips die in dit topic naar voren zijn gekomen. qua software zit ik nu vooral te denken aan wat thijs_cramer voorstelt,
thijs_cramer schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 18:45:
[...]

Als je er tijd in wil stoppen is linux een leuk alternatief, maar ik zou toch "Best of both Worlds" willen bereiken. Windows voor je dagelijkse taken zoals filesharing en VPN enzo. De rest van het "knutselen" als webserver, database zou ik in Linux doen...

Mocht je ooit niet tevreden zijn, kan je gemakkelijk functies overhevelen...
Ik zal ook zeker de andere OS opties eens rustig bekijken.

nog meer suggesties,tips,feedback en/of eigen ervaringen zijn altijd welkom. ;)

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 22:22
Diensten als

- Apache Webserver
- SQL server
- FTP Server
- VPN Server
- Storage system
- Remote Control

rammel je met linux zonder al te veel kennis binnen een paar dagen in elkaar! Veel eenvoudiger dan onder windows als je het mij vraagt. Doe er gelijk een mail servertje bij en you're good to go! Eenmaal opgezet heb je een systeem waar je geen omkijken naar hebt! Geeneens een dikke server voor nodig! P3+ met 1 gig ram ruim voldoende.

Suggestie in chronologische volgorde

OS Debian lenny
Apache
Mysql / postgresql
vsftp
openswan of openvpn (laatste is makkelijker op te zetten)
samba
ssh
Webmin voor eenvoudig beheer
shorewall als firewall

Voor de mail pak je postfix icm cyrus en squirrelmail voor antispam spamassassin, razor, pyzor, dcc

Veel succes met je project :)

• Nyxium
bedankt voor de tips, alleen ben ik bang dat de mailserver niet zal lukken denk ik. Ik heb namelijk gelezen dat een mailserver draaien vrijwel onmogelijk is als je een dynamisch ip hebt, en dan heb ik.

• FireDrunk
Jiffy schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 21:14:
[...]

Dan weet je duidelijk nog niets over een distro als Clarkconnect of SME Server.

Regel 1: je hebt géén Linuxkennis nodig om een complete server op te zetten én te beheren.
Regel 2: als je denkt dat je tóch Linuskennis nodig hebt voor het beheren en instellen van de software, zie dan regel 1.

Het installeren gaat simpel via cd-rom. Na installatie stel je de hele rommel keurig remote in via een webbrowser en dat is vanaf dat moment ook de manier waarop je de rest van het beheer doet. De gemiddelde beheerder ziet nooit meer dan het browserscherm.

Wil je in een later stadium tóch dieper het systeem induiken en aan de opdrachtprompt ruiken? Geen probleem, maar voel dit niet als een verplichting want verreweg het grootste deel van de eigenaren van een dergelijke server ziet de prompt nooit.

Dit soort distributies is juist ideaal om razendsnel, zonder enige(!) kennis van Linux een betrouwbare server met een veelheid aan mogelijkheden op te zetten. Je moet uiteraard algemene kennis van netwerken hebben (like, duh), maar het opzetten van een web-, mail-, printer-, FTP- en Sambaserver gaat via Clarkconnect of SME Server significant sneller dan via Windows...

Ik gebruik Clarkconnect dus al jaren op m'n server. En nee, ik weet bijna niets van Linux. Ik kan nauwelijks de weg vinden in de CLI, het merendeel van de commando's daar is pure abracadabra voor me en tóch kostte het me geen enkele moeite om op te zetten...

Dus, keep an open mind when choosing your server's OS. Laat je door door het 'Linux is eng'-automatisme niet weerhouden om toch even naar dit soort distributies te kijken...
Ik heb uitstekende en echt heel veel ervaring met "out-of-the-box" linux distros, maar door mijn aderen suist toch echt Tweaker-bloed, en wil ik altijd graag alles naar mijn eigen smaak aanpassen :)

En dat kan niet bij die distro's... Ik ben zelf erg fan van CentOS (Gebaseerd op RedHat) en Debian.
De laatste tijd ben ik ook erg positief verrast door ArchLinux (soort Gentoo met alleen precompiled sources)

Als je als (semi-)Tweaker linux gaat gebruiken, begint het vaak te kriebelen, en wil je graag de vrijheid die Windows of een 'gewone' distro leverd...

Even niets...

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-03 15:49
Nyxium, als je twijfelt over het besturingssysteem dat je moet gebruiken, begin dan gewoon te virtualiseren. Zet zowel een Win2k3, win2k8 en linux vm op en configureer deze zoals je zou willen dat je uiteindelijke server geconfigureerd is.

Je geeft zelf aan dat het een leerproject/bezigheidstherapie is en op die manier leer je het meest, en eens je beslist hebt wat te doen, zitten de handelingen al in je vingers.

Persoonlijk zou ik al die zaken die je doet in Ubuntu server doen, tijdens de installatie daarvan kan je al aangeven dat je een LAMP en SSH server wilt. Voor meerdere websites te hosten zou ISPconfig interessant zijn, een howto die je daarbij kan helpen is dan bijvoorbeeld: http://www.howtoforge.com...r-ubuntu-9.04-ispconfig-3

Je kan het natuurlijk ook in Windows doen, al gebruik je dan inderdaad beter IIS dan Apache. Een voordeel aan Windows te gebruiken is natuurlijk dat als je ook een mailserver zou willen gebruiken je Exchange kan gebruiken, hiervoor moet je natuurlijk ook wel stevige hardware voor hebben.

Persoonlijk lijkt het mij geen goed idee om deze 24/7 aan te hebben, verbruikt te veel nutteloze energie. Als je echt een website wilt hosten, ga naar een host en registreer een domein. Je kan dan nog steeds je server aanzetten als je hem nodig wilt, en als je wilt dat hij bereikbaar is via internet, dit toestaan in je firewall(wat ga je hiervoor gebruiken trouwens?), het leuke aan een domein is dat je je records zou kan aanpassen dat die naar je server gaan voor bijvoorbeeld games.jouwdomein.com

Als je voor een Windows machine gaat die met het internetverbonden is moet je ook over beveiliging gaan nadenken.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
- Apache Webserver
- SQL server
- FTP Server
- VPN Server
- Storage system
- Remote Control
- Eventuele uitbreidingen van diensten
Dit heb je in 30 minuten opgezet op een Windows XP bak, ik begrijp eerlijk gezet ook niet waarom je hiervoor een Windows Server wilt gebruiken :? . Natuurlijk is het hip om te kunnen zeggen dat je Server 2008 heb draaien thuis, maar zulke services draaien is gewoon zonde van de licentie.

Bovendien is het, IMO, slimmer om je eigen aan te leren om met de minste middelen te gebruiken om je doel te bereiken. Op een gegeven moment zit je niet meer op school, dan mag je zelf de licenties van Windows Server gaan betalen, op dat moment zou je wensen dat je je tijd besteed had aan gratis alternatieven.

Bovendien werkt 90% van bovengenoemde eisen al direct out of the box als je FreeNAS zou installeren, wat sowieso veel logischer klinkt.

Pentaxiaan

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ach, wel of geen Windows... Als je gratis aan een licentie kan komen, why not? En welke versie als je wel Windows neemt? Pak wat je pakken kan imho.
Alles heeft zo z'n voor en nadelen. Voor alles is wat te zeggen.
Ik keur het iig niet af zoals de meesten hier ;) Ik draai ook gewoon een Windows based servertje. En nee, ik gebruik geen AD of Exchange, dus in dt opzicht heb ik ook geen binding aan het OS, maar het werkt makkelijk voor mij.

Verder las ik nog dat iemand iets zei over een RAID controller. De meeste moderne AM2 bordjes hebben er wel een onboard dus eentje bij plaatsen is meestal overbodig, tenzij je RAID5 wil gaan draaien.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Nyxium
@-Vasa-
Over beveiliging heb ik eerlijk gezegd nog niet goed nagedacht. Ik had gelezen dat een virus scanner zoals panda/norton al voldoende zou zijn, maar eerlijk gezegd betwijfel ik of dit wel voldoende zal zijn. Ook heb ik gelezen dat een combinaties van freeware AVG spywarebuster etc ook genoeg zou zijn. Ik zal ook naar de beveilig wat meer onderzoek moeten doen.

Welke programma's gebruiken jullie om je server te beveiligen?

@SirNoBax
Het is idd simpeler om de services die ik wil draaien op een xp bak te doen. Maar wat is dan nog de uitdaging? Ik wil juist nieuwe dingen leren. Windows server lijkt me leuk om te proberen omdat ik er nog nooit mee heb gewerkt.

Ik zit nu ook na te denken over bepaalde linux distro's naarmate ik er meer over lees, erg interessant allemaal :)

Ik moet nu gewoon de stap maken om de hardware binnen, zodat ik kan beginnen met de verschillende OS's.

Verwijderd

Nyxium schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 00:02:
bedankt voor de tips, alleen ben ik bang dat de mailserver niet zal lukken denk ik. Ik heb namelijk gelezen dat een mailserver draaien vrijwel onmogelijk is als je een dynamisch ip hebt, en dan heb ik.
Dat vaste IP adres geldt niet alleen voor een mailserver. Eigenlijk voor IEDERE service die je aan anderen buiten je eigen netwerk wil aanbieden zal je een vast IP adres moeten hebben. Dus ook voor bijvoorbeeld een webserver en FTP server.

Gelukkig is het wel degelijk mogelijk om een eigen servers die een vast IP adres nodig hebben op een dynamisch ipadres aan te bieden.

Neem eens een kijkje op:
- http://www.dyndns.com/
- http://www.zoneedit.com/doc/dynamic.html?

Veel routers hebben standaard ondersteuning voor DynDNS.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Nyxium schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 10:01:
@-Vasa-
Over beveiliging heb ik eerlijk gezegd nog niet goed nagedacht. Ik had gelezen dat een virus scanner zoals panda/norton al voldoende zou zijn, maar eerlijk gezegd betwijfel ik of dit wel voldoende zal zijn. Ook heb ik gelezen dat een combinaties van freeware AVG spywarebuster etc ook genoeg zou zijn. Ik zal ook naar de beveilig wat meer onderzoek moeten doen.

Welke programma's gebruiken jullie om je server te beveiligen?

@SirNoBax
Het is idd simpeler om de services die ik wil draaien op een xp bak te doen. Maar wat is dan nog de uitdaging? Ik wil juist nieuwe dingen leren. Windows server lijkt me leuk om te proberen omdat ik er nog nooit mee heb gewerkt.

Ik zit nu ook na te denken over bepaalde linux distro's naarmate ik er meer over lees, erg interessant allemaal :)

Ik moet nu gewoon de stap maken om de hardware binnen, zodat ik kan beginnen met de verschillende OS's.
Windows Server en Windows XP maakt nagenoeg geen verschil joh ;)
Het is Windows en je gebruikt de serversoftware van Microsoft niet (denk aan IIS, Exchange, ICS, AD) dus dan is het nagenoeg hetzelfde als elke andere Windowsversie. Enige verschil is dan nog dat een serveruitvoering standaard ingesteld staat om meer performance toe te kennen aan systeem services ipv desktop apps.

Wat betreft beveiliging zou ik sowieso geen Norton pakken. Dan zou ik eerder richting Avast gaan kijken als het gratis moet. Betaalde alternatieven zijn er ook genoeg.

Verder is een goede firewall ook belangrijk als je de server ook als connection sharing machine gaat gebruiken.

Anti Spyware programma's zijn eigenlijk alleen maar nodig voor machines die als desktop dienst doen. De troep komt namelijk via de webbrowser binnen, dus zolang je niet gaat zitten surfen is er niks aan de hand.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-03 15:49
Van gratis beveiliging voor Windows servers ken ik niet veel, maar zoals McKaamos aangeeft zijn er betaalde alternatieven genoeg. Meestal kan je wel een demo versie verkrijgen op de site van de maker, al kan je dan wel redelijk zeker zijn dat je gecontacteerd wordt met een aanbieding om het volledige pakket te kopen en daar telt natuurlijk, hoe meer licenties je nodig hebt, hoe goedkoper het wordt. (Het zou anders nogal vreemd zijn om een demo versie aan te bieden.)
Maar mischien kan je als student een iets voordeliger tarief krijgen via je school ofzo.

• Nyxium
Ja daar heb ik ook naar gezocht maar via ma3d.com, waar ik mijn windows licenties vandaan haal, bied geen beveiligingssoftware aan. Nog even verder zoeken dus.

• Nyxium
Heb zojuist ubuntu server draaiende via vmWare maar dit is zeker geen goede optie als beginner. Voelt als leren zwemmen in drijfzand. Maar eens beginnen met de dekstop versie.

[ Voor 12% gewijzigd door Nyxium op 19-09-2009 23:35 ]

• FireDrunk
Gebruik je wel de Tutorials? Want een OS hoeft niet zelf-lerend te zijn vanuit het OS zelf (zoals windows) maar vanuit Tutorials is ubuntu toch vrij toegankelijk...

Even niets...

Pagina: 1