Mijn eerste server
Beste tweakers,In dit topic wil ik graag laten zien wat ik van plan ben te gaan doen. Ik hoop hier suggesties, verbeteringen en feedback (opbouwende kritiek) op te ontvangen. Ik zal eerst wat achtergrond informatie geven, en vervolgens mijn "plan" presenteren.
Achtergrond
Mijn interesse in servers is eigenlijk begonnen toen ik voor het eerst apache draaide 3/4 jaar geleden. Ik wilde graag leren hoe je een websites bouwt. Maar na ongeveer 5 dagen liep me hele configuratie in de soep, door gemis aan kennis en doorzettingsvermogen heb ik het nooit meer echt opgepakt. Nadat ik EINDELIJK gestopt ben met een spel, waarvan ik de naam niet ga noemen, begint de verveling die ik in kalimdor had ook irl toe te slaan.Daarom ben ik voor mezelf een project gaan verzinnen op basis van mijn interesses. Na een lange tijd te hebben nagedacht begon het hele gedoe van apache etc toch wel weer te borrelen. Op basis daarvan heb ik voor mij zelf een zogenaamde plan van aanpak geschreven, zodat ik tijdens mijn project enige houvast heb.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn plan van aanpak
In dit topic ga ik dus mijn plan presenteren, hierin heb ik mijzelf de volgende vragen gesteld:- Wat ben ik van plan? (hoofdstuk 1.)
- Waar moet de server aan voldoen? (hoofdstuk 2.)
- Wat heb ik nodig ? (hoofdstuk 3.)
- Waar ga ik de onderdelen kopen? (hoofdstuk 4.)
- Wat zijn de kosten?(hoofdstuk 5.)
- Wat zijn de jaarlijkse kosten?(hoofdstuk 6.)
- Welke problemen denk ik tegen te komen? (hoofdstuk 7.)
- Hoe ga ik deze problemen oplossen? (hoofdstuk 8.)
- Waarom geen alternatieven? zoals een NAS (hoofdstuk 9.)
Vervolgens heb ik tijdens mijn research antwoorden bij deze vragen gezocht. De antwoorden zijn gebaseerd op mijn eigen onderzoek op internet. Mijn onderzoek bestond vooral uit bekijken en lezen van fora (waaronder tweakers.net), het lezen van How-to guides en het in de gaten houden van de Best Buy Guide op tweakers.
Hoofdstuk 1. Wat ben ik van plan?
Ik ben van plan een simpele server te bouwen, om voor mezelf een project te hebben waar ik mijn tijd nuttig aan kan besteden en om me meer te kunnen verdiepen in servers en netwerken. Ik heb een aantal handleidingen gevonden op het internet waarin staat beschreven hoe je zo’n server moet opzetten. Op basis van deze handleidingen, en kennis die ik de afgelopen weken op internet heb opgedaan, zal ik een server gaan bouwen.De server moet de volgende diensten kunnen leveren:
- Apache Webserver
- SQL server
- FTP Server
- VPN Server
- Storage system
- Remote Control
- Eventuele uitbreidingen van diensten
Apache webserver.
De apache webserver wil ik gebruiken om mijn website online te zetten. De software hiervoor is “freeware” dus gratis te verkrijgen.
SQL (Structured Query Language) server
De MySQL server wil ik gebruiken om databases voor mijn website te maken.
FTP (File Transfer Protocol) Server.
De FTP server wil ik gebruiken zodat mensen hier bestanden kwijt kunnen en elders deze er weer af kunnen halen. De software is evenals de apache server, freeware.
VPN (Virtual Personal Network) Server
De VPN server wil ik gebruiken om een veilige verbinding te creëren waarmee mijn zus back-ups op de server kan plaatsen. Omda zij thuis werkt wil ze graag op meerder locaties back-ups hebben.
Storage System
Ik wil het systeem dus vooral gebruiken als opslag unit door grote hardeschijven in de server te plaatsen. Hierdoor kunnen zeer volledige back-ups gemaakt worden.
Remote Control
Ik wil mbv remote control de server kunnen beheren vanaf de computer op mijn kamer. Met de remote-control functie kan ik dit realiseren. Deze functie zit in de windows server OS inbegrepen. Het grote voordeel hiervan is, is dat ik geen losse monitor server hoef aan te sluiten om "erin" te kijken.
Eventuele uitbreidingen van diensten
Als eventuele uitbreiding zou ik graag in een virtuele omgeving een gameserver van het spel counterstrike willen hosten. Ik wil dit gewoon proberen om te kijken hoe het moet. Ik zal dit in een virtuele omgeving doen zodat dit de huidige installatie niet zal beïnvloeden.
Ik zou ook graag in de toekomst meerdere websites willen hosten. Ook zou ik een VoIP server willen draaien zoals ventrilo om zo online vergaderingen te kunnen houden met vrienden.
En tot slot wil ik misschien de printer aansluiten op server. Zodat er vanaf elke computer in het netwerk geprint kan worden. Ik ben nog aan het overwegen om dit idee gelijk al door te voeren zodra ik het systeem werkend heb.
Hoofdstuk 2. Waar moet de server aan voldoen?
Bij het samenstellen van de server zijn de uitgangspunten dat de server Compact, uitbreidbaar, zuinig en vooral stil moet zijn. Ook is het prettig als de server makkelijk te onderhouden is.Compact
Het zou fijn zijn om een zo compact mogelijk systeem te hebben omdat de server waarschijnlijk in de woonkamer zal staan. Een 19 inch kast zal niet zo subtiel zijn als een midi-tower, die stuk kleiner is.
Uitbreidbaar
Het is van belang dat het systeem uitbreidbaar is met hardware. Ik zal in begin minimale hardware aanschaffen omdat ik er achter moet komen hoe het systeem werkt. Als eenmaal het systeem werkt, kan ik de soft en hardware uitbreiden zodat ik meer diensten kan laten draaien.
Zuinig
Omdat de server 24/7 (24uur per dag 7dagen per week) aan zal staan wil ik dat de server zuinig in verbruik is. Ik denk dit te gaan bereiken door de producten die ik nodig heb te controleren op verbruik.
Stil
Het zou mooi zijn als het systeem stil is, omdat het systeem in de woonkamer zal staan. En het laatste dat ik zou willen is een brommend systeem die je op de achtergrond hoort als je tv aan het kijken bent.
Hardware
De basishardware moet het tenminste toelaten dat er twee hardeschijven aangesloten kunnen worden. Dat er voldoende RAM geheugen aanwezig is om alles zo vloeiend mogelijk te laten voorlopen. En de cpu moet krachtig genoeg zijn om het nodige rekenwerk van de basisdiensten te kunnen verzorgen.
Hoofdstuk 3. Wat heb ik nodig?
voor mijn server heb ik de volgende onderdelen nodig:- Kast
- Voeding
- Moederbord
- videokaart
- Processor
- Geheugen
- Hardeschijf
- DVD-speler
- Software
Bij het samenstellen heb ik gebruik gemaakt van de BBG (Best Buy Guide) op tweakers.net hierop staan systemen die zijn samengesteld op bepaalde voorwaarden. Van deze systemen heb ik een mix gemaakt die voldoet aan mijn eisen: Compact Uitbreidbaar Zuinig Stil Goede basishardware en uitbreidbaar
Barebone (Kast+Voeding+ Moederbord(+onboard videokaart)) prijs: €92,08 Ex BTW: €77,38
Ik heb gekozen voor een barebone, Asus V3-M3A3200, omdat deze voor €92.08 zeer goede prijs/kwaliteit verhouding heeft. Als je een kast+moederbord+voeding los koopt ben je vaak meer kwijt. Ook scoort deze kast goed op uitbreidbaarheid. Er zijn genoeg mogelijkheden om de basishardware uit te breiden. Deze barebone ondersteund maximaal 4 hardeschijven.
http://nl.asus.com/produc...=0&model=2720&modelmenu=2
Processor prijs: €59,01 Ex BTW: €49,59
Voor de processor heb ik de AMD Athlon II X2 250 uitgekozen. Dit is een dual core processor en loopt op een kloksnelheid van 3.0Ghz. Deze processor scoort goed stroomverbruik. Zijn maximum stroomverbruik is maximaal 65 Watt. Deze processor ondersteunt 64 bits besturingssystemen. Daardoor kan het geheugen uitgebreid worden tot 8GB.
pricewatch: AMD Athlon II X2 245
Geheugen prijs: €67,82 Ex BTW: €56,82
Voor het geheugen heb ik de Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5 4GB (2x2GB) gekozen. Omdat ik in het begin, het systeem alleen gebruik voor de basisdiensten zal ik de volledige 8 gig nog niet nodig hebben.
pricewatch: 4GB (2x 2GB) DDR2 PC2-6400 (DDR2-800), 5 (Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5)
Hardeschijf prijs: €72,86 Ex BTW: €61,23
De Seagate Barracuda 7200.12 - Vaste schijf - 1 TB staat boven aan mijn lijstje van de hardeschijven. Deze schijf is uiterst stil. Dit gaat wel ten koste van zijn snelheid. Met zijn 5900 RPM (rotaties per minuut) is hij wat langzamer dan zijn andere SATA broertjes die op een snelheid van 7200 RPM draaien. Maar deze produceren dan ook wel meer geluid. Omdat ik graag een zo stil mogelijk systeem wil, ben ik bereid wat schrijf/lees snelheid in te leveren.
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB
DVD-speler prijs:€21,28 Ex BTW: €17,88
Voor de dvd speler heb ik de Samsung SH-S223B gekozen, omdat ik deze nodig heb om het besturingssysteem en eventueel andere progamma’s te maken. Ook kunnen er dvd’s mee worden gebrand.
pricewatch: Samsung SH-S223B
Software prijs: gratis
Als besturingsysteem wil ik windows server 2008 r2 RTM 64 Bit gebruiken. Ik heb dit besturingssysteem gekozen omdat het 8GB aan werkgeheugen ondersteund, en dit bevordert de uitbreidbaarheid van het systeem. Het is voor mij gratis te verkrijgen omdat ik student ben.
Totale kosten inclusief BTW: €313,05 (exclusief verzendkosten)
Totale kosten exclusief BTW: €262,90 (exclusief verzendkosten)
Hoofdstuk 4. Waar ga ik de onderdelen kopen?
1 jaar geleden heb ik mijn 24” Samsung scherm bij een internet winkel genaamd Azerty gekocht. En vaak als ik onderdelen op internet zoek springt Azerty er tussen uit. Ik heb de voorkeur om alle onderdelen bij 1 winkel te bestellen zodat alles samen binnenkomt. En omdat azerty een voordelige webshop is en prima service heeft, heeft deze mijn voorkeur. De prijzen die ik op heb gegeven bij de onderdelen lijst, zijn de prijzen van Azerty.Hoofdstuk 5. Welke kosten komen er bij kijken?
Als je gaat kijken naar de kosten van server dan zijn de aanschafkosten van de onderdelen het hoogst. Verder zit je met het verbruik en de internetkosten. Het systeem dat ik heb samengesteld zal in idle toestand ongeveer 50 Watt gaan verbruiken denk ik. Dit weet ik dus niet zeker en is slechts een schatting. De internetkosten zijn vrijwel 0 omdat we geen datalimiet hebben. Er kan dus gewoon geupload en gedownload worden over de hele dagHoofdstuk 6. Wat zijn de jaarlijkse Kosten van de server?
De enige kosten zijn dus eigenlijk de aanschafkosten, eventuele kosten voor upgrades in de toekomst en het stroom verbruik. Omdat ik niet zeker weet hoeveel het systeem zal verbruiken zal ik een schatting maken. Als we ervan uitgaan dat de server 150 Watt gemiddeld verbruikt dan is dat 150x3600x24x365 = 4.730.400.000J op jaarbasis.Om de prijs uit te kunnen rekenen moeten we het in kWh zetten. 1kWh = 3600000J
(150x3600x24x365)/3600000 = 1314kWh
1kWh kost gemiddeld in Nederland €0,04. Op jaarbasis zal de server dus 1314x0,04 = €52,56
per maand is dat dus: 52,56/12 = €4,38
Hoofdstuk 7. Welke problemen ga ik tegen komen?
Ik denk dat ik tijdens mijn project zeer waarschijnlijk in de problemen kom. Bij het in elkaar zetten van de server denk ik problemen te verwachten omdat ik dit nog nooit zelf heb gedaan. Ook verwacht ik problemen te krijgen om alles goed ingesteld te krijgen omdat ik nog 0% ervaring heb met het bouwen van servers. Ik heb ook geen idee hoe ik bepaalde server-diensten installeer en zal hier ongetwijfeld tegen de lamp lopen.Hoofdstuk 8. Hoe ga ik deze problemen oplossen?
Tijdens het bouwen zal ik de beschikking hebben tot een laptop en een pc die voorzien zijn van internet. Hiermee kan ik problemen die ik tegen kom opzoeken en oplossen. Om zo min mogelijk problemen te krijgen bij het in elkaar zetten van een systeem heb ik wat tips opgezocht op internet. Ook heb ik een lijstje van dingen waar ik op moet letten bij in elkaar zetten. Om alles goed te installeren heb ik verschillende e-boeken gedownload waarin staat beschreven hoe je een server installeert.Hoofdstuk 9. Zijn er ook alternatieven beschikbaar zoals een NAS?
Ja, er zijn ook alternatieven beschikbaar voor de server. NAS (Network Attached Storage) is een externe hardeschijf die je op je netwerk kan aansluiten. De mogelijkheden per NAS worden bepaald door de prijs. Een NAS die alleen dient als opslagplaats voor het netwerk zal goedkoper zijn dan een NAS waarop een webserver/ftp server kan draaien.Het grote voordeel van een NAS is dat het vrij weinig ruimte inneemt omdat het zo groot is als een gemiddelde externe hardeschijf. Hierdoor kan je het makkelijk ergens in huis plaatsen en zal deze minder opvallen dan een server. Ook in verbruik zal een NAS aanzienlijk goedkoper zijn
Het grote nadeel van een NAS is dat het vrijwel niet uitbreidbaar is. Als de schijf in de NAS vol is kan je er geen tweede schijf bij stoppen, wat bij een server wel kan. Een tweede nadeel van een NAS is dat het niet beschikt over een krachtige cpu die in een server wel aanwezig is.
Een ander alternatief is een ftp server en webserver te laten hosten door een bedrijf, dit kan vaak schelen in kosten. Alleen het grote nadeel is dat je maar een beperkt aantal schijfruimte hebt van een honderdtal MB. Bij een eigen server heb je veel meer tot je beschikking. Ook als je deze optie kiest zal je vrijwel niets leren over het opzetten van een server. En dat is nou juist de reden waarom ik aan een server wil beginnen.
Hoofdstuk 10. Extra hardware
Omdat ik graag een stil systeem wil, ben ik ook rond gaan kijken naar extra hardware hiervoor.Ik ben dus aan het overwegen om geluidsdempende matten te installeren die in de BBG van september te vinden waren. Maar omdat ik eerst wil weten hoeveel geluid het systeem produceert zonder deze matten, wil ik daar dus nog even op wachten.
pricewatch: be quiet! Universal Big
Ook zou ik de HDD cooler willen over wegen om het tikkende geluid van de hardeschijf te dempen. Maar ik heb gelzen dat deze zeer ongemakkelijk te bevestigen is en veel ruimte in beslag neemt. En dat rubber uit een oude fietsband een goed alternatief zou zijn.
pricewatch: Scythe Quiet Drive
Ik ben nog opzoek naar andere alternatieve om het geluid van het systeem te dempen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu ik mijn plan aan jullie heb laten zien hoop ik feedback(opbouwend) hierop te krijgen. Suggesties, tips, do's en dont's zijn altijd welkom. Als je je eigen ervaring met servers wil delen, dan mag dat natuurlijk ook.
Ik hoop zo een leerzame discussie op gang te kunnen brengen, en zo wat terug te kunnen doen voor de tweaker community.
Alvast bedankt,
Nyxium
P.S. ik heb dit topic wel 5 keer gecheckt op typo's maar ik kan niet garanderen dat ze er allemaal uit zijn