Backupplan

Pagina: 1
Acties:

• Plurk.
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-01 21:19
Ik wil begin volgend jaar een start gaan maken om mijn bestanden goed te backupppen, en ben me nu een beetje aan het inlezen. Ik heb een dochtertje gekregen en wil het film en foto materiaal zeker niet kwijt raken. Daarnaast heb ik een uitgebreide mp3 collectie en veel filmmateriaal van camcorders etc. Momenteel past nog alles net op 1TB maar dat zal snel veranderen. Aangezien ik pas met veel pijn en moeite nog wat foto's en bestanden heb kunnen recoveren van een Externe HDD van een vriendin (helaas voor haar dus niet alles) wil ik het nu zelf goed gaan aanpakken aangezien ik toch nieuwe HDD's moet gaan aanschaffen.

De situatie nu;
OS wat games en progsels op een raid0 van twee 30GB Vertex SSD's.
Downloadschijf 250GB (alles wat gedownload wordt komt eerst op deze schijf)
Documenten op een 1TB disk in de PC.
Backup op een NAS (2x1TB raid1) op dezelfde locatie.

Wat ik in gedachten heb;
2 x 30GB (raid0) voor OS wat games en progsels
3 x 1TB schijven (raid5) in de PC voor documenten, muziek en filmmateriaal etc
1 x 1TB schijf voor downloaden, wat werkruimte en een extra backup van de raid0 (partitie?)
NAS met 2x 1TB als backup voor de raid5.
Uiteindelijk nog een NAS erbij op een andere locatie om uiteindelijk eens in de 2 weken/maand backup op te maken, waarschijnlijk gaat de oude NAS daarheen en neem ik hiervoor een NAS met 2x2TB in raid1.

Mijn vragen zijn;

- Is dit een goede keuze?
- Ben al een tijdje op zoek naar een backupprogramma waar je specifieke mappen kan aangeven, een complete backup van het OS kan maken, makkelijke interface en automatische backups maakt. Weet iemand een hele goede die ik eerst gratis kan uitproberen?
- Zijn de Samsung Spinpoint F3's goede schijven voor raid5, in de NAS zitten Hitachi's (ik heb begrepen niet allemaal hetzelfde merk te nemen aangezien de kans op uitval van meerdere schijven groter is)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:04

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Om maar een 'hot topic' aan te spreken:

Over de opslag zal ik geen uitspraken doen (te weinig kennis van RAID enz) Maar bedenk je wel dat als er ingebroken wordt, je huis ontploft, afbrand enz. Je hoe dan ook je fotos kwijt bent. Is een naast een opslag oplossing een online backup niet een idee voor je?

Zelf heb ik sinds enige dagen F-Secure gekocht en het werkt pretty straight forward. Er is een gratis test periode om te kijken of je het wat vind. Je kan ook kijken naar andere progsels als:

-KPN
-Mozy
-Skydrive

Xbox Live ID:Notna8310

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Als je echt zulk belangrijke data hebt staan zou ik ook gaan voor online opslag.
Er zijn ook gratis online storage bedrijven, je hebt dan natuurlijk minder ondersteuning etc.
Gisteren nog mailtje aangekregen van een online storage die failliet gegaan is, nog 1 week de tijd om alles er vanaf te halen.

• Plurk.
Notna schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:36:
Om maar een 'hot topic' aan te spreken:

Over de opslag zal ik geen uitspraken doen (te weinig kennis van RAID enz) Maar bedenk je wel dat als er ingebroken wordt, je huis ontploft, afbrand enz. Je hoe dan ook je fotos kwijt bent. Is een naast een opslag oplossing een online backup niet een idee voor je?

Zelf heb ik sinds enige dagen F-Secure gekocht en het werkt pretty straight forward. Er is een gratis test periode om te kijken of je het wat vind. Je kan ook kijken naar andere progsels als:

-KPN
-Mozy
-Skydrive
Dat is wat ik al aangaf, er komt ergens begin/midden volgend jaar een NAS op een andere locatie (bij moeders in de meterkast)

Ik heb KPN even bekeken en die zegt dat je onbeperkte opslag hebt voor 4,95 p/m! toch even gaan kijken of dat een leuke optie is. Misschien is die NAS in de meterkast van mijn moeder helemaal niet nodig!

• Notna

Notna

Where are you?®

Plurk. schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:46:
[...]

Dat is wat ik al aangaf, er komt ergens begin/midden volgend jaar een NAS op een andere locatie (bij moeders in de meterkast)

Ik heb KPN even bekeken en die zegt dat je onbeperkte opslag hebt voor 4,95 p/m! toch even gaan kijken of dat een leuke optie is. Misschien is die NAS in de meterkast van mijn moeder helemaal niet nodig!
Bij je moeder kan de boel ook afbranden he ;)

Anyhoe, F-secure is dus ook prima. Kost je 60 euro per jaar (onbeperkte opslag + infinite retentie) wat ik een heel redelijk bedrag vindt. KPN is een tientje goedkoper, maar daar ken ik de interface niet van en ik geloof dat hij de backup eens per maand 'weg gooit' als er niks veranderd (not sure on that one)

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Notna schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:49:
[...]
Ik neem aan dat je opmerking grappig bedoeld is... zo niet: we hebben het over een backup, geen verplaatsing van de data.

Zodra het huis van moeders afgebrand is zul je op zoek moeten naar een andere backup plaats. :P

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Tigris
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-07-2025
Een andere goede oplossing is JungleDisk (http://www.jungledisk.com/). Die maakt gebruikt van Amazon s3 of Rackspace Cloudfile. Hier betaal je een X bedrag per maand/per gigabyte.

• Plurk.
[...]

Anyhoe, F-secure is dus ook prima. Kost je 60 euro per jaar (onbeperkte opslag + infinite retentie) wat ik een heel redelijk bedrag vindt. KPN is een tientje goedkoper, maar daar ken ik de interface niet van en ik geloof dat hij de backup eens per maand 'weg gooit' als er niks veranderd (not sure on that one)
Tja, maar de kans dat mijn huis geheel afbrand (PC en NAS op verschillende plekken in huis) én mijn moeders huis op dezelfde dag afbranden is natuurlijk wel erg klein 8)7

F-secure zal ik ook eens bekijken, is dezelfde prijs op een paar centen na als KPN (12x5=60) Het grote nadeel van online backup is natuurlijk wel dat ik eerst die 1TB moet uploaden, en ook al heb ik een Ziggo Alles in 1 Extra duurt dat nog steeds erg lang (tegen die tijd heb ik dan wel 8 of 10Mbit upload)

• Adames
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-01 11:06
[...]

Het F-Secure datacentrum kan ook afbranden

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
Plurk. schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:57:
[...]
F-secure zal ik ook eens bekijken, is dezelfde prijs op een paar centen na als KPN (12x5=60) Het grote nadeel van online backup is natuurlijk wel dat ik eerst die 1TB moet uploaden, en ook al heb ik een Ziggo Alles in 1 Extra duurt dat nog steeds erg lang (tegen die tijd heb ik dan wel 8 of 10Mbit upload)
Ziggo zelf komt ook met een online backup van € 4.95 p/m, hoewel ze volgens 't Tweakers bericht 100GB al aardig veel vinden.

• Plurk.
Ok dat is duidelijk, ik ga hoogstwaarschijnlijk voor online backup. De €60,- per jaar kan niet op tegen een NAS met 2TB. Voor de prijzen van 2 schijven en een goedkope NAS kan ik al vier jaar online backuppen.

Maar nu de andere vragen nog;
Wat is het beste backupprogsel voor mij (zie wensen in de TS)
Zijn die F3's goed voor RAID5 in mijn situatie

Verder lees ik nog dat het aansluiten van SSD's en HDD's op intel ICH10R tot vertraging mbt het booten kan leiden. Nu wil ik dus 4 HDD's twee SSD's en een optische schijf aan mijn gigabyte x58UD4P gaan hangen.
De optische schijf gaat aan de J-Micron en misschien die losse download HDD ook. Maar dan zit ik nog met 5 apparaten aan de ICH10, heb ik dan ook last van die vertraging? en hoe zou ik ze er dan aan moeten hangen?

[ Voor 37% gewijzigd door Plurk. op 16-09-2009 15:19 . Reden: Typo's en extra vraag ]

• Nielson
  • Laatst online: 22:52
Heb zelf ook 4 x 1 TB F3's in (software) raid5 en nog geen problemen tegen gekomen. De eerdere F1's hadden vaak wel wat problemen op sommige raid controllers, maar dat is toen met firmware updates grotendeels opgelost. Zijn ook genoeg mensen die nooit problemen gehad hebben.

• Notna

Notna

Where are you?®

Adames schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:58:
[...]

Het F-Secure datacentrum kan ook afbranden
Die hebben prolly alleen iets meer preventie en bestrijdings maatregelen in huis dan de TS. ;)

Uploaden duurt inderdaad wel even, dat is een nadeel. Maar als jij je PC even een aantal dagen/nachten laat ratelen, is het zo gedaan. Ik heb met Ziggo AiE op max snelheid er bij elkaar opgeteld misschien 14 uur over gedaan om 30 Gb te back-uppen.

Ok 1Tb gaat wel een tijdje duren dan :P

[ Voor 35% gewijzigd door Notna op 16-09-2009 16:03 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thematopic: Backups
Deze is misschien ook wel leuk om eens door te nemen (en natuurlijk mag je daar altijd je ervaringen posten als je een goedwerkend backupplan hebt :)

• Plurk.
TERW_DAN schreef op woensdag 16 september 2009 @ 17:11:
Thematopic: Backups
Deze is misschien ook wel leuk om eens door te nemen (en natuurlijk mag je daar altijd je ervaringen posten als je een goedwerkend backupplan hebt :)
Die had ik al doorgenomen, ik wilde eerst daar posten maar een topic leek me beter ;)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

hmja, ik geloof eerlijk gezegd niet helemaal dat jij voor 60 euro per jaar een tb+ aan data kan gaan opslaan daar.. een TB aan hdd ruimte kost al goed dat bedrag, en dan staat ie stil (stroom kost ook geld) dus waar ze dat dan van doen weet ik niet. (of ze gaan dr van uit dat de gemiddelde gebruiker niet verder komt dan n paar GB)

edit: en over ich*r raid vertraging, hij doet 20-30 seconden langer over het booten, omdat ie nog een apart raid bios moet doorlopen voordat ie doorstart. verder kan je beter de ich10r gebruiken, omdat de jmicron maar een combined troughput van 120-150 MB/s ofzo heeft, als je daar 2 disks aan hangt die ieder 120 MB/s read doen, heb je een behoorlijke bottleneck. voor een dvdspeler en n losse disk kan dat geen kwaad.

[ Voor 38% gewijzigd door AlexanderB op 16-09-2009 18:05 ]

• Plurk.
AlexanderB schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:02:
hmja, ik geloof eerlijk gezegd niet helemaal dat jij voor 60 euro per jaar een tb+ aan data kan gaan opslaan daar.. een TB aan hdd ruimte kost al goed dat bedrag, en dan staat ie stil (stroom kost ook geld) dus waar ze dat dan van doen weet ik niet. (of ze gaan dr van uit dat de gemiddelde gebruiker niet verder komt dan n paar GB)

edit: en over ich*r raid vertraging, hij doet 20-30 seconden langer over het booten, omdat ie nog een apart raid bios moet doorlopen voordat ie doorstart. verder kan je beter de ich10r gebruiken, omdat de jmicron maar een combined troughput van 120-150 MB/s ofzo heeft, als je daar 2 disks aan hangt die ieder 120 MB/s read doen, heb je een behoorlijke bottleneck. voor een dvdspeler en n losse disk kan dat geen kwaad.
Tja, ik geloof het ook niet echt, een tijd geleden heb ik hier ook naar gezocht en een tijdje mozy gebruikt maar de bedragen waren toen heel anders, maar KPN geeft toch echt het volgende aan;

"U stelt eenmalig in wat, wanneer en hoeveel u wilt back-uppen. Back-up Online zorgt er dan voor dat uw backup op de ingestelde tijd worden gemaakt. De backups worden via internet verstuurd naar KPN. Uw bestanden worden daar beveiligd opgeslagen.
Back-up Online heeft geen datalimiet. U kunt zoveel en zovaak backuppen als u wilt."

http://zakelijk.kpn.com/b...kantoor-backup-online.htm

Ook andere aanbieders geven dit aan.

En thanks voor de info over de ICH10, dat het opstarten wat langer duurt vind ik niet zo erg dus komt alles wat in raid gaat op de ICH10 en de losse schijf en DVD/rw op de j-micron

• Notna

Notna

Where are you?®

AlexanderB schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:02:

F-Secure® Online Backup™ offers fully automated and unlimited Internet-based backup.

• Unlimited backup of files on your PC – no need to pay more as your backup needs increase.
• Automatic backup of all your files to a secure location on the Internet.
• Personal access to your backed-up files anywhere over the Internet.
• Easy reporting of backup status and progress by e-mail.
• Safeguards all your files against computer failure or property damage.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik gebruik Cobian back-up, ik doe elke maand een full, 1 keer per week een Differential en 1 keer per dag een Incremental back-up.

Ik zet dat alles op een externe 1TB, er is de mogelijkheid voor een 7zip bestand aan te maken, dus dat is ideaal. Mijn full back-ups zijn 3-4GB gecomprimeerd. Mijn oudste back-up is van 2-5-2009 en mijn jongste van vandaag, ik heb 74 back-ups gedraaid daar tussen en ik heb 100GB in gebruik. De map die ik back-up is ongeveer 70GB (compression ratio: 16%)

Je kan die bestanden gewoon openen met 7zip of winrar en de mappen indeling blijft behouden. Niet zoals bv Bacula waarbij je bacula zelf nodig hebt om een back-up terug te zetten. Ik vind Cobian's systeem fijner om mee te werken. Andere misschien hebben liever het systeem van Bacula.
Ik heb ook een keer Comodo getest maar daar kon je niet groter als xGB bestanden maken in een gecomprimeerd formaat.
Het enige wat ik minder vind aan Cobian is het feit dat als de back-up tijd gemist is, er die dag helemaal geen back-up gemaakt wordt, ik zou graag hebben dat je een tijdspanne kon instellen bv 10u-15u en anders geen back-up. En het feit dat je niet in de back-up naam kunt zetten wat soort van back-up het was.

Verder mailt dat programma je als er een back-up gedaan is met het resultaat en de log van de back-up, waar dus wel in staat wat soort back-up dat het was.

Als je spreek over films als in gedownloade avi's dan zou ik die gewoon ergens apart plaatsen en misschien bij het downloaden zelf apart zetten. Dat zijn dingen die niet veranderen en het is in mijn mening onzinnig om elke maand bv een full back-up van je films te maken. Zo ook met mp3's. Ik maak alleen een back-up van mijn documenten, mappen die elke dag minstens veranderen.
Maar dat is mijn mening.

Dus software:
Cobian
Comodo back-up
Open source:
Bacula
Amanda

Bacula heb ik ooit gebruikt op Linux, en ik weet dat de clients op windows/osx kunnen draaien. Maar de server weet ik niet of windows compatible is.Het lijkt me wel. Amanda ken ik van naam maar heb ik nog nooit gebruikt.

[ Voor 24% gewijzigd door kluyze op 16-09-2009 19:33 ]

• Plurk.
kluyze schreef op woensdag 16 september 2009 @ 19:22:
Ik gebruik Cobian back-up, ik doe elke maand een full, 1 keer per week een Differential en 1 keer per dag een Incremental back-up.

Ik zet dat alles op een externe 1TB, er is de mogelijkheid voor een 7zip bestand aan te maken, dus dat is ideaal. Mijn full back-ups zijn 3-4GB gecomprimeerd. Mijn oudste back-up is van 2-5-2009 en mijn jongste van vandaag, ik heb 74 back-ups gedraaid daar tussen en ik heb 100GB in gebruik. De map die ik back-up is ongeveer 70GB (compression ratio: 16%)

Je kan die bestanden gewoon openen met 7zip of winrar en de mappen indeling blijft behouden. Niet zoals bv Bacula waarbij je bacula zelf nodig hebt om een back-up terug te zetten. Ik vind Cobian's systeem fijner om mee te werken. Andere misschien hebben liever het systeem van Bacula.
Ik heb ook een keer Comodo getest maar daar kon je niet groter als xGB bestanden maken in een gecomprimeerd formaat.
Het enige wat ik minder vind aan Cobian is het feit dat als de back-up tijd gemist is, er die dag helemaal geen back-up gemaakt wordt, ik zou graag hebben dat je een tijdspanne kon instellen bv 10u-15u en anders geen back-up. En het feit dat je niet in de back-up naam kunt zetten wat soort van back-up het was.

Verder mailt dat programma je als er een back-up gedaan is met het resultaat en de log van de back-up, waar dus wel in staat wat soort back-up dat het was.

Als je spreek over films als in gedownloade avi's dan zou ik die gewoon ergens apart plaatsen en misschien bij het downloaden zelf apart zetten. Dat zijn dingen die niet veranderen en het is in mijn mening onzinnig om elke maand bv een full back-up van je films te maken. Zo ook met mp3's. Ik maak alleen een back-up van mijn documenten, mappen die elke dag minstens veranderen.
Maar dat is mijn mening.

Dus software:
Cobian
Comodo back-up
Open source:
Bacula
Amanda

Bacula heb ik ooit gebruikt op Linux, en ik weet dat de clients op windows/osx kunnen draaien. Maar de server weet ik niet of windows compatible is.Het lijkt me wel. Amanda ken ik van naam maar heb ik nog nooit gebruikt.
Thanks! Hier kan ik wat mee. Die cobian (ik ben nu amanita 9 aan het uitpluizen) voldoet zo op het eerste gezicht aan mijn wensen! en nog gratis ook!

• Plurk.
Mijn keuze is intussen gemaakt.

Het gaat als volgt worden;

2x 30GB Vertex SSD in raid0 (draait al).
3x 1,5TB Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI in RAID5.
1 TB download/werk/rommel schijf (al in bezit).

Belangrijke data backuppen naar een NAS met 2x1TB Hitachi in jbod (draait al).

Bovenstaande backuppen naar een online aanbieder zoals F-secure/KPN/Ziggo.

Wat betreft een goed backupprogsel ben ik nog aan het rondkijken. Cobian backup 9 ben ik nu aan het uitproberen maar deze verwijderd geen mappen/bestanden die op het origineel wel zijn verwijderd, dus dat wordt hem niet.
Pagina: 1