Ik wil begin volgend jaar een start gaan maken om mijn bestanden goed te backupppen, en ben me nu een beetje aan het inlezen. Ik heb een dochtertje gekregen en wil het film en foto materiaal zeker niet kwijt raken. Daarnaast heb ik een uitgebreide mp3 collectie en veel filmmateriaal van camcorders etc. Momenteel past nog alles net op 1TB maar dat zal snel veranderen. Aangezien ik pas met veel pijn en moeite nog wat foto's en bestanden heb kunnen recoveren van een Externe HDD van een vriendin (helaas voor haar dus niet alles) wil ik het nu zelf goed gaan aanpakken aangezien ik toch nieuwe HDD's moet gaan aanschaffen.
De situatie nu;
OS wat games en progsels op een raid0 van twee 30GB Vertex SSD's.
Downloadschijf 250GB (alles wat gedownload wordt komt eerst op deze schijf)
Documenten op een 1TB disk in de PC.
Backup op een NAS (2x1TB raid1) op dezelfde locatie.
Wat ik in gedachten heb;
2 x 30GB (raid0) voor OS wat games en progsels
3 x 1TB schijven (raid5) in de PC voor documenten, muziek en filmmateriaal etc
1 x 1TB schijf voor downloaden, wat werkruimte en een extra backup van de raid0 (partitie?)
NAS met 2x 1TB als backup voor de raid5.
Uiteindelijk nog een NAS erbij op een andere locatie om uiteindelijk eens in de 2 weken/maand backup op te maken, waarschijnlijk gaat de oude NAS daarheen en neem ik hiervoor een NAS met 2x2TB in raid1.
Mijn vragen zijn;
- Is dit een goede keuze?
- Ben al een tijdje op zoek naar een backupprogramma waar je specifieke mappen kan aangeven, een complete backup van het OS kan maken, makkelijke interface en automatische backups maakt. Weet iemand een hele goede die ik eerst gratis kan uitproberen?
- Zijn de Samsung Spinpoint F3's goede schijven voor raid5, in de NAS zitten Hitachi's (ik heb begrepen niet allemaal hetzelfde merk te nemen aangezien de kans op uitval van meerdere schijven groter is)
De situatie nu;
OS wat games en progsels op een raid0 van twee 30GB Vertex SSD's.
Downloadschijf 250GB (alles wat gedownload wordt komt eerst op deze schijf)
Documenten op een 1TB disk in de PC.
Backup op een NAS (2x1TB raid1) op dezelfde locatie.
Wat ik in gedachten heb;
2 x 30GB (raid0) voor OS wat games en progsels
3 x 1TB schijven (raid5) in de PC voor documenten, muziek en filmmateriaal etc
1 x 1TB schijf voor downloaden, wat werkruimte en een extra backup van de raid0 (partitie?)
NAS met 2x 1TB als backup voor de raid5.
Uiteindelijk nog een NAS erbij op een andere locatie om uiteindelijk eens in de 2 weken/maand backup op te maken, waarschijnlijk gaat de oude NAS daarheen en neem ik hiervoor een NAS met 2x2TB in raid1.
Mijn vragen zijn;
- Is dit een goede keuze?
- Ben al een tijdje op zoek naar een backupprogramma waar je specifieke mappen kan aangeven, een complete backup van het OS kan maken, makkelijke interface en automatische backups maakt. Weet iemand een hele goede die ik eerst gratis kan uitproberen?
- Zijn de Samsung Spinpoint F3's goede schijven voor raid5, in de NAS zitten Hitachi's (ik heb begrepen niet allemaal hetzelfde merk te nemen aangezien de kans op uitval van meerdere schijven groter is)