Sapphire 4890 Vapor-X aansluiten op een tv

Pagina: 1
Acties:

• Bad_Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 17:15
Ik heb vorige week een Sapphire 4890 Vapor-X besteld vanwege de goede ervaringen (onder onder op tweakers). Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de prestaties van deze kaart (en stilte!), helaas heb ik wel ene probleem. Deze specifieke versie van de videokaart heeft een hele rij aansluitmogelijkheden: vga, dvi, hdmi in zelf een displayport. Maar helaas mist er een tvout aansluitng (svideo of composite) en ben ik mijn mogelijkheid kwijtgeraakt om de computer te verbinden met mijn televisie. Weet iemand van jullie misschien een manier om toch mijn computer te verbinden met mijn tv door misschien een verloopstukje of iets dergelijks?

De televisie is trouwens een oude crt breedbeeld zonder een vga, dvi, hdmi of displayport aanlsluiting.

PSN-id: karlbani / Steam-id: karlbani

• Bad_Boy
niemand die een idee heeft?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:38
Zoiets misschien?
Afbeeldingslocatie: http://www.laikeet.com/catalog/images/CBA0_03.jpg

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
je kan de vga poort gebruiken om een scart compatible RGB signaal uit te sturen icbm het programmatje soft15khz bijvoorbeeld. Je zult wel zelf een vga->scart kabel moeten solderen aangezien dit niet zonder een simpele schakeling gedaan kan worden. (een transistor, een paar weerstandjes). Het geheel past iig allemaal netjes in een scart connector. 5 euro onderdelen en je bent klaar. Check voor verdere info:

http://digilander.libero.it/venturi1975/index.html

De site is dan wel in het italiaans maar de informatie zal duidelijk moeten zijn.
Ik draai hier zelf een zelfde setup (nvidia kaart) icbm. een panasonic quintrix beeldbuid TV en een 1280x576 interlaced signaal. Zelfs HD materiaal ziet er een stuk beter uit dan een DVD op deze manier.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:48

M2M

medicijnman

of het is misschien mogelijk om een goedkoop PCI videokaartje op de kop te tikken en die naast je normale videokaart in gebruik te nemen. Het zou met zo'n bijkaartje mogelijk moeten zijn om een TV-out signaal te creëren. Het is dan vaak wel handig om van hetzelfde merk als je hoofd videokaart uit te gaan, een ATI in jouw geval. Dat scheelt met driver problemen e.d.

-_-

• gravitone
ja dat is allemaal leuk en aardig maar je moet het dan wel doen zonder hardware h264,vc-1 decoding. Ook kun je dxva en geavanceerde VRM functies dan wel op je buik schrijven. de PCI bus bied slecht 33mb/sec aan bandbreedte. Een RGB scart kabel gaat je sowiezo de beste kwaliteit opleveren qua tv-out. Een stuk beter dan s-video en zeker vergeleken met composiet een wereld van verschil.

• gravitone
nee dat gaat natuurlijk niet werken. Een vga poort op een videokaart stuurt geen composiet of s-video signaal uit. De kabel die je hier laat zien is geschikt voor bepaalde lcd/dlp projectoren die op de vga poort verchillende signalen accepteren als input.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

gravitone schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:54:
je kan de vga poort gebruiken om een scart compatible RGB signaal uit te sturen icbm het programmatje soft15khz bijvoorbeeld. Je zult wel zelf een vga->scart kabel moeten solderen aangezien dit niet zonder een simpele schakeling gedaan kan worden. (een transistor, een paar weerstandjes). Het geheel past iig allemaal netjes in een scart connector. 5 euro onderdelen en je bent klaar. Check voor verdere info:

http://digilander.libero.it/venturi1975/index.html

De site is dan wel in het italiaans maar de informatie zal duidelijk moeten zijn.
Ik draai hier zelf een zelfde setup (nvidia kaart) icbm. een panasonic quintrix beeldbuid TV en een 1280x576 interlaced signaal. Zelfs HD materiaal ziet er een stuk beter uit dan een DVD op deze manier.
Ik dacht dat alleen ATI kaarten dit trucje kunnen ?? Sinds wanneer heeft nVidia daar support voor ?
Is trouwens ook ergens een groot topic over hier op GoT ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• M2M

M2M

medicijnman

gravitone schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:47:
ja dat is allemaal leuk en aardig maar je moet het dan wel doen zonder hardware h264,vc-1 decoding. Ook kun je dxva en geavanceerde VRM functies dan wel op je buik schrijven. de PCI bus bied slecht 33mb/sec aan bandbreedte. Een RGB scart kabel gaat je sowiezo de beste kwaliteit opleveren qua tv-out. Een stuk beter dan s-video en zeker vergeleken met composiet een wereld van verschil.
wie zegt dat dat soort dingen noodzakelijk zijn? Veel pixels met kleur kun je toch niet kwijt over een simpel S-video of composite kabeltje. Die CRT zal waarschijnlijk ook niet overweg kunnen met meer dan een halve megapixel. RGB wordt lang niet altijd ondersteund (maar kijk dus wel even goed de specs van je tv na).
Hardwarematige h264 decodering is in dat geval ook niet nodig want je hebt namelijk vrijwel niets aan HD materiaal. (en de kans is groot dat zijn cpu snel genoeg is om het werk zonder hulp van een videokaart te doen).

En over die bus snelheid, 33 megabit/s is niet correct: 133 MegaByte /s is toch net iets meer. Eventueel, als de TS nog een PCI-E 16 sleuf over heeft zou elke simpele PCI-E 16x videokaart passen. Een PCI-E 8x, 4x of 1x is uit te zagen en zal ook werken met een PCI-E 16x videokaart. PCI-E 1x videokaarten bestaan ook, maar zijn wel relatief zeldzaam.

waarom zou je Voltage Regulation Module functies op een PCI videokaart willen? (of staat VRM ook ergens anders voor?)

-_-

• gravitone
nero355 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:08:
[...]

Ik dacht dat alleen ATI kaarten dit trucje kunnen ?? Sinds wanneer heeft nVidia daar support voor ?
Is trouwens ook ergens een groot topic over hier op GoT ;)
Tuurlijk werkt dat gewoon. Het enige nadeel van nvidia kaarten is dat ze geen composite sync signaal uitsturen maar gescheiden Horizontale en Verticale Sync signalen. Met een simpele schakeling bestaande uit een transistor en een aantal weerstanden (zie de gelinkte site. Schakeling 6) is het mogelijk om een composite sync signaal te krijgen door ze samen te voegen. Deze schakeling is zo klein dat deze makkelijk in een scart connector weggewerkt kan worden. Nieuwere nvidia kaarten (lees geforce 8 series en hoger) hebben een DVI dongle nodig de juiste EDID info doorgeeft voor lage resoluties mocht je die nodig hebben.

• gravitone
Een RGB scart kabel geeft je ook een duidelijk betere beeldkwalteit. Voor plaatjes verwijs ik je naar de link in mijn eerste post. Daar vind je ergens onderaan de pagina een aantal shots van o.a. de gladiator om het verschil tussen s-video en RGB scart te laten zien. Text wordt ook leesbaar wat toch wel een groot pluspunt is. De eigenaar van de site gebruikt een 1200x600i resolutie waar MIJN panasonic (iets ouder model) helaas niet mee overweg kan, maar het verschil tijdens het afspelen van HD materiaal 720p en een DVD is toch echt duidelijk te zien. Natuurlijk gaat er detail verloren maar door de kwaliteit van het bronmateriaal verschijnt er toch een gedetaileerder scherper plaatje op mijn beeldbuis. Een hogere tv-out resolutie is sowiezo prettiger in het gebruik bij HTPC applicaties omdat ze meer op het beeld kwijt kunnen. Een standaard TV-out ondersteund ook geen breedbeeld resoluties, iets wat met deze oplossing wel mogelijk is. Zie de screenshots op de site van o.a. halflife 2 gespeeld in 1200x600.

Het is even wat werk (30 mins ofzo). Maar dan heb je een kabel waar je hopelijk nog jarenlang plezier van kan hebben. Ik zou iig niet meer zonder willen.

• M2M

M2M

medicijnman

hier is de vertaalde (google translation) site.

offtopic:
misschien is het een idee om de edit knop te gebruiken

-_-

• Bad_Boy
oke het komt er dus op neer dat er geen gemakelijke oplossing is (naast solderen)? Ik had de hoop dat er mischien een verloopstekkertje beschikbaar zou zijn voor 1 van de 4 aansluitingen op mijn videokaart (vga, dvi, hdmi of en displayport). Ik zal nog een proberen of ik hem via mijn home cinema set kan doorlinken daar zit een digital media port op maar ik weet dus niet of dat hetzelfde is :)

• M2M

M2M

medicijnman

je zou kunnen proberen om voor 5 euro nog een extra videokaartje in je systeem te plaatsen. Die dingen zijn 2e hands zo op de kop te tikken, en het gaat je waarschijnlijk niets van je soldeerskills eisen / enorme bergen euro's kosten. Check eens hoe het signaal naar je tv is, en trek zelf de conclusie of dat dan goed genoeg is voor je, of dat je toch aan wat exotischere oplossingen moet denken.

Ps. ondersteunt je tv RGB-in?

-_-

• Bad_Boy
ja mijn tv ondersteunt rgb, soldeerskills gaan zowiezo niet helpen want die hebt ik niet :) Ik denk dat er niks anders opzit dan een 2e pci videokaartje erbij te kopen.

• gravitone
dan ben je wel aangewezen op het uiterst brakke composiet signaal.

• Bad_Boy
dat maakt me niet echt uit ik had er altijd al een composite kabeltje tussen zitten. Ik keek er alleen af en toe een filmpje en/of series mee en dat is met een composite kabeltje prima uit te houden.

Pagina: 1