Een héle tijd geleden, toen Windows 95 en 98 nog "mainstream" waren ben ik ooit eens gaan knutselen met BeOS. Zoals denk ik een hoop tweakers. BeOS was een operating system wat zijn tijd ver vooruit was. Multithreading is nu misschien de normaalste zaak van de wereld, iets wat BeOS al járen geleden ondersteunde, en hoe! Nu wil ik niet al te diep ingaan op BeOS maar google maar eens als je nooit van dit OS hebt gehoord.
Toen BeOS stopte kwam er een vervolg: Yellowtab ZETA.
Wikipedia: Magnussoft ZETA
Een OS gebaseerd op BeOS. 64-bits architectuur. De eerste versie is op 3 november 2003 uitgebracht. 28 Februari kwam 1.5 uit; dit was tevens de laatste versie omdat dit project niet de goede licenties had. Haiku had ook onderdelen in dit OS.
Daarna ging Haiku OS in ontwikkeling.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haiku_(besturingssysteem)
Wikipedia is niet up to date.
Haiku heeft zijn eerste Alpha versie gereleased. Het is allemaal nog erg pril. Het wordt door een klein ontwikkelteam ontwikkelt in hun vrije tijd. Maar ik hoop dat ze met een beetje publiciteit (oa op tweakers.net frontpage) toch wat meer steun krijgen.
nieuws: Haiku OS krijgt na acht jaar ontwikkeling de alfastatus
Screenshot PRE-PRE-PRE-Alpha Haiku

Screenshot latest Yellowtab ZETA 1.5
Toen BeOS stopte kwam er een vervolg: Yellowtab ZETA.
Wikipedia: Magnussoft ZETA
Een OS gebaseerd op BeOS. 64-bits architectuur. De eerste versie is op 3 november 2003 uitgebracht. 28 Februari kwam 1.5 uit; dit was tevens de laatste versie omdat dit project niet de goede licenties had. Haiku had ook onderdelen in dit OS.
Daarna ging Haiku OS in ontwikkeling.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haiku_(besturingssysteem)
Wikipedia is niet up to date.
Haiku heeft zijn eerste Alpha versie gereleased. Het is allemaal nog erg pril. Het wordt door een klein ontwikkelteam ontwikkelt in hun vrije tijd. Maar ik hoop dat ze met een beetje publiciteit (oa op tweakers.net frontpage) toch wat meer steun krijgen.
nieuws: Haiku OS krijgt na acht jaar ontwikkeling de alfastatus
Let er wel op dat je in VMWare je netwerkkaart op "intel" moet zetten wil je een connectie kunnen opbouwen (wat ik op de frontpage las in de diverse reacties).De programmeurs achter Haiku, een opensource-OS dat is gebaseerd op het niche-besturingssysteem BeOS uit de jaren negentig, hebben de eerste officiële alfa-release vrijgegeven. Aan het OS wordt al acht jaar gesleuteld.
Met de release van Haiku R1/Alpha 1 hopen de ontwikkelaars meer mensen te verleiden het OS te gaan uitproberen. Ze verwachten dat er door het grotere aantal gebruikers meer bugs in de code blootgelegd worden. Naast een bootable iso zijn daartoe ook een VMware-image en een 'raw'-versie beschikbaar gemaakt.
De makers, allen vrijwilligers, streven met de ontwikkeling van Haiku naar eigen zeggen naar een snel en solide besturingssysteem dat ook beginners moet aanspreken. Het in C++ geschreven OS, dat is gebouwd op de fundamenten van BeOS, heeft volgens de ontwikkelaars een kernel die dankzij een multithreaded ontwerp standaard overweg kan met multicore-processors en multiprocessor-systemen.
Screenshot PRE-PRE-PRE-Alpha Haiku

Screenshot latest Yellowtab ZETA 1.5

[ Voor 4% gewijzigd door RedHat op 15-09-2009 21:56 ]