Haiku, het op BeOS gebaseerde OS.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 20:43
Een héle tijd geleden, toen Windows 95 en 98 nog "mainstream" waren ben ik ooit eens gaan knutselen met BeOS. Zoals denk ik een hoop tweakers. BeOS was een operating system wat zijn tijd ver vooruit was. Multithreading is nu misschien de normaalste zaak van de wereld, iets wat BeOS al járen geleden ondersteunde, en hoe! Nu wil ik niet al te diep ingaan op BeOS maar google maar eens als je nooit van dit OS hebt gehoord.

Toen BeOS stopte kwam er een vervolg: Yellowtab ZETA.
Wikipedia: Magnussoft ZETA

Een OS gebaseerd op BeOS. 64-bits architectuur. De eerste versie is op 3 november 2003 uitgebracht. 28 Februari kwam 1.5 uit; dit was tevens de laatste versie omdat dit project niet de goede licenties had. Haiku had ook onderdelen in dit OS.

Daarna ging Haiku OS in ontwikkeling.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haiku_(besturingssysteem)

Wikipedia is niet up to date.

Haiku heeft zijn eerste Alpha versie gereleased. Het is allemaal nog erg pril. Het wordt door een klein ontwikkelteam ontwikkelt in hun vrije tijd. Maar ik hoop dat ze met een beetje publiciteit (oa op tweakers.net frontpage) toch wat meer steun krijgen.

nieuws: Haiku OS krijgt na acht jaar ontwikkeling de alfastatus
De programmeurs achter Haiku, een opensource-OS dat is gebaseerd op het niche-besturingssysteem BeOS uit de jaren negentig, hebben de eerste officiële alfa-release vrijgegeven. Aan het OS wordt al acht jaar gesleuteld.

Met de release van Haiku R1/Alpha 1 hopen de ontwikkelaars meer mensen te verleiden het OS te gaan uitproberen. Ze verwachten dat er door het grotere aantal gebruikers meer bugs in de code blootgelegd worden. Naast een bootable iso zijn daartoe ook een VMware-image en een 'raw'-versie beschikbaar gemaakt.

De makers, allen vrijwilligers, streven met de ontwikkeling van Haiku naar eigen zeggen naar een snel en solide besturingssysteem dat ook beginners moet aanspreken. Het in C++ geschreven OS, dat is gebouwd op de fundamenten van BeOS, heeft volgens de ontwikkelaars een kernel die dankzij een multithreaded ontwerp standaard overweg kan met multicore-processors en multiprocessor-systemen.
Let er wel op dat je in VMWare je netwerkkaart op "intel" moet zetten wil je een connectie kunnen opbouwen (wat ik op de frontpage las in de diverse reacties).

Screenshot PRE-PRE-PRE-Alpha Haiku
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Haiku_screensaver.jpg

Screenshot latest Yellowtab ZETA 1.5
Afbeeldingslocatie: http://www.osnews.com/img/17518/com.png

[ Voor 4% gewijzigd door RedHat op 15-09-2009 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je verhaal klopt niet helemaal.

De laatste officiele release (versie 5) van BeOS was in 2000. Helaas ging het bedrijf -Be inc.- op de fles. Versie 5.1 is dan ook nooit officieel uitgebracht. Deze is echter wel gelekt door een werknemer voordat de tent sloot. Alle intellectuele eigendom is destijds gekocht door Palm, die helaas niets hebben gedaan met de code.

Enige tijd later, beweerde het duitse bedrijf Yellowtab een speciale overeenkomst te hebben gesloten waarin zij door mochten gaan met de ontwikkeling van het OS. Zij brachten het uit onder de naam Zeta.
Insiders achten dit onwaarschijnlijk en het vermoeden bestaat dan ook dat Zeta niet meer was dan de illegaal gelekte versie 5.1 met enkele patches en hacks. Later is dit impliciet bevestigd doordat Yellowtab illegaal bezig bleek te zijn en zijn deuren moest sluiten.

Belangrijk hierin is dat de ontwikkeling van Haiku vrijwel direct is gestart als OpenBeOS nadat Be failliet ging. OpenBeos bestond dus al voor Zeta. Daarnaast heeft de projectgroep zich altijd openlijk gedistantieerd van Yellowtab om niet het idee te wekken dat OpenBeOS licenced code zou gebruiken.

Voor de rest ben ik blij dat hier een topic aan wordt gewijd omdat Haiku dat gewoon verdient. Heb BeOS jaren met plezier gebruikt en ik heb jaren op dit moment gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

wat is de meerwaarde van dit Haiku boven bijv. Ubuntu?

Leuk dat er nog zo'n concurent opstaat maar het is niet echt goed voor de algemene acceptatie van linux onder de gewone gebruikers (waar moeten die immers uit kiezen, er zijn op dit moment al zoveel mogelijkheden, daardoor onstaat er gewoon geen standaard)

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:23

-ko-

Leidend Voorwerp

lasharor schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:59:
wat is de meerwaarde van dit Haiku boven bijv. Ubuntu?

Leuk dat er nog zo'n concurent opstaat maar het is niet echt goed voor de algemene acceptatie van linux onder de gewone gebruikers (waar moeten die immers uit kiezen, er zijn op dit moment al zoveel mogelijkheden, daardoor onstaat er gewoon geen standaard)
Gelukkig is het ook geen Linux. ;)

Wa Doede Nou

Verwijderd

De gewone gebruiker zal het niet eens aanraken. Daarvoor is het te onbekend.

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Ik draai nu Senryu in VMWare, maar waar zet je netwerk kaart op Intel? Bij mijn netwerk instellingen staat er mar 1 adapter, ipro1000 geloof ik. Had dus een reboot nodig :D. Een mooier OS is er niet :D

Waarom ik deze beter vind dan Ubuntu en andere distributies? De simpelheid spreekt me aan :)

[ Voor 6% gewijzigd door Don3k op 16-09-2009 08:40 ]

Verwijderd

[b][message=32584423,noline]Don3k schreef op woensdag 16 september 2009 @
Waarom ik deze beter vind dan Ubuntu en andere distributies? De simpelheid spreekt me aan :)
Juist. Het is de eenvoud die zo aansprekend is.

Laten we allereerst voorop stellen dat het geen Linux distro is!

BeOS/Haiku is gewoon een op zich zelfstaand ontwerp, met een eigen kernel, een eigen filesystem en een eigen userland. Echter is er wel een link met de UNIX wereld: er is gewoon een bash terminal met veel bekende GNU tools. Ook is er bijna volledige POSIX compliance.

In mijn ogen zijn er enkele grote voordelen ten op zichte van bijv. Ubuntu (of welke linux distro dan ook):
- Lichtgewicht,terwijl het wel ontzettend krachtig is. Start snel en bevat geen bloat.
- Graphics omgeving is snel. Alle linux distro's gebuiken X windows wat de boel traag en laggy maakt.
- Transparantie. Als gebruiker weet je exact waar de programma's staan, waar de config staat en waar het systeem mee bezig is. Als gebruiker krijg je het gevoel dat je het systeem de baas bent.
- Retestabiel. Mijn ervaring geldt voor R5 welke ik jaren gebruikt heb.
- Een fantastische API om tegenaan te programmeren.

Er zijn ook nadelen. De welbekende:
- Weinig software
- Slechte hardware ondersteuning.
- Geen desktop composition (is dit een nadeel? :-))

Uiteraard is dit systeem de komende jaren niet geschikt voor een groot aantal gebruikers. echt heel productief kun je er nog niet mee zijn in een kantooromgeving. Maar voor de mensen die eens wat anders willen en graag experimenteren met alternatieven is dit zeker een serieuze kandidaat. Met bijvoorbeeld windows kun je niet meer lekker hobbyen.

disclaimer: dagelijks werk ik op een Ubuntu machine, dus heb wel enige ervaring met beide.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:11

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik heb jaren en dan ook jaren geleden ontwikkeld op BeOS (vanaf 1999, begonnen met het porten van een emulator. In het begin maakte ik gebruik van de native api's, vervolgens de overstap gemaakt naar de SDL library omdat ik het verschil in performance niet kon detecteren) en heb jaren dan ook BeOS ondersteund met mijn releases (ondanks dat ik toen al de switch had gemaakt naar Linux).

In de periode dat BeOS mijn first choice OS was, heb ik dan ook met zeer grote regelmaat genoten van:

- Enorme snelle boottijden naar de desktop;
- Echte multitasking (één van de eerste OS'en waarbij ik twee filmpjes tegelijkertijd kon afspelen zonder dat dit ging haperen op een PII);
- Stabiliteit;
- Snelheid van het OS in zijn algemeen (het OS zou ideaal kunnen zijn voor netbooks);
- Bebits repository;

En uit die periode heb ik toch redelijk wat internet-vrienden aan overgehouden. Waarvan er nog steeds eentje volhardend is met het gebruiken van BeOS O+

Ik hield de ontwikkeling van Haiku al een geruime tijd goed in de gaten en zat al met smart te wachten op een echte/officiele release. Gewoon om uit te proberen en te kijken of mijn oude en nieuwe code nog steeds zal werken :) Ik heb al een manier vernomen om de RAW image op een USB-stick te krijgen, is kijken of het vanavond wil gaan booten op mijn netbookje.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
Even voor de duidelijkheid, ik heb BeOS in een grijs verleden een keer onder handen gehad ( jaja, was toen 13 op m'n vaders machine ... kon alleen geen spellen vinden/spelen :$ ) maar wat verschilt het nou met de hedendaagse Linux-Kernels?

Hebben die dan geen MultiThreading geimplementeerd zoals Haiku? Geen native 64Bit versies in hun aanbod? Hebben ze dit dan anders gedaan (inefficient ofzo)?

Geen flame hoor, sterker nog, ben het nu aan het downloaden, heb ik vanavond wat te doen :+
offtopic:
Ben niet OS afhankelijk noch een OS-o-foob. Wil gewoon weten waar ik op moet letten, aangezien het aanbod in sofware zo gering is & de voordelen nog niet in 1 oogopslag zichtbaar zijn voor mij. Tegenstrijdig voor mij is bv:

-Geen zware X server
...
-Geen brede hardware support

say WHAT? Gaat uiteindelijk de Xserver toch sneller omdat daar NVidia drivers inzitten?

En dat Haiku/BeOS gelukkig geen linux is snap ik ook niet als voordeel :$ ... dat zijn de BSD distro's namelijk ook. En die zijn heel leuk als veilige webservertjes :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door LinuX-TUX op 16-09-2009 10:43 ]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 20:43
Bedankt voor het aanvullen van het topic (wou zeggen mijn topic maar dat is niet op z'n plaats ;) ).

Ik was 10 jaar geleden nog maar 11 jaar. Dus niet alles is blijven hangen. Maar ik heb in ieder geval BeOS5 ooit als main OS gedraait en was daar héél erg positief over (als klein mannetje). Waar windows geheugen leaks had en langzamer werd, was BeOS toendetijd super stabiel. Daarnaast had ik ook nog een RedHat machientje om mee aan te prutsen (Mijn naam komt daar dus vandaan).

Daarom vond ik het echt jammer dat BeOS niet verder is gegaan. Want het draaide toen perfect op de hardware die ik had. En het was gewoon zijn tijd ver vooruit. Na RedHat ben ik overigens Debian gaan draaien wat een verlichting was zeg! Niet meer klote met libs opzoeken en dependency's fixxen. Dat was een verademing. Linux is gewoon een goed desktop OS aan't worden. Nu nog native support voor games (ontwikkeling van OpenGL uiteraard).

Toch sprak BeOS me toen gewoon hardstikke aan, als 11 of 12 jarig ventje. Het werkte zo 'verlichtend' en makkelijk. Ik kon toen alles met BeOs wat ik wou terwijl ik dat toen nog niet kon met Linux. Linux was toen gewoon een stukje ingewikkelder of ik moet net geluk gehad hebben dat bij mij alles meteen werkte :+

Linux-Tux: Als jij in Windows een filmpje encoded, of andere zware taken, als je dan 2x je browser opent is de kans heel groot dat windows de fout in gaat. Zo ook bij Linux dat de GUI niet meer responsive aanvoelt.

In BeOS was dit dus niet zo. Buiten het feit dat hun al veilloos multithreading ondersteunde meer dan 10 jaar geleden is al iets op zich. Maar nu nog steeds; Als je hele zware taken doet blijft de rest gewoon responsive. Dat is het mooie eraan. (onder andere).

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 17:21
Dit OS is gewoon 32 bit, alleen het filesystem is 64-bit, verder was dit (BeOS) natuurlijk op bepaalde gebieden een supergoed OS (multitasking). Ik hoop dat ze weer flink wat momentum krijgen, maar ik vrees toch dat er nog heel erg veel ontwikkeling gedaan moet worden gedaan voordat het uit de spielerij fase komt :P

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
RedHat schreef op woensdag 16 september 2009 @ 11:05:
[...]
Linux-Tux: Als jij in Windows een filmpje encoded, of andere zware taken, als je dan 2x je browser opent is de kans heel groot dat windows de fout in gaat. Zo ook bij Linux dat de GUI niet meer responsive aanvoelt.

In BeOS was dit dus niet zo. Buiten het feit dat hun al veilloos multithreading ondersteunde meer dan 10 jaar geleden is al iets op zich. Maar nu nog steeds; Als je hele zware taken doet blijft de rest gewoon responsive. Dat is het mooie eraan. (onder andere).
Windows :? :+

Maargoed, wat je nu dus beweerd is dat BeOS dit neverever zal hebben omdat er per thread al een stuk performance ingekaapt word ongeacht of deze nodig is? Het is toch wiedus dat bij meerdere processen te draaien met verdeling over dezelfde rekencapaciteit, de performance langzaam achteruit gaat? Middels nice is kan je een prioriteit geven aan processen dacht ik zo, als je het nodig acht dat je de response van het systeem snel wilt blijven houden.

Anyway, genoeg gelult, ik ga het gewoon proberen/ondervinden. Hoop dat ik er java/netbeans op kan draaien, kan ik misschien wat zware debug sessies naast elkaar draaien en kijken of het wat vlotter gaat dan onder linux :Y)

offtopic:
Hoop dat het niet een nostalgisch gevoel is van iedereen hier, gebaseerd op een extreem goede implementatie voor multithreading/multitasking destijds, dat de rest de afgelopen 10 jaar misschien al heeft bijgebeend of ingehaalt heeft

[ Voor 9% gewijzigd door LinuX-TUX op 16-09-2009 12:21 ]

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:11

nwagenaar

God, root. What's the differen

Wat ik mij kon herinneren van BeOS, is dat het OS gewoon snel was in alles. Niet alleen in het booten (de BIOS boot duurde langer dan het OS boot), maar ook in multitasking/multithreading, multimedia playback, etc., etc.

Bijvoorbeeld: Het mooiste wat ik toen heb gezien is dat ik de OpenGL Teapot test aan het draaien was, een compilatie draaide en uiteindelijk ook nog eens muziek zat te luisteren. Zowel BeOS als mijn systeem, gaf toen geen krimp. Alles bleek lekker/stabiel werken en geen enkele stotter of wat dan ook.

Let wel, dat was nog met BeOS 4.0 (heb ook nog 4.5 gekocht en uiteindelijk 5.0 PE gebruikt) en op een normale IBM Cyrix 200Mhz pentium compatible CPU. Dit heb ik op dezelfde hardware in combinatie met Windows 95 en/of 98, nog nooit voor elkaar kunnen krijgen.

Het OS is dus enorm licht. Goed, de desktop ziet er dan ook niet echt hedendaags meer uit als je het gaat vergelijken met bijvoorbeeld: Vista, Windows 7 of KDE4. Maar het bood voor mij wel alle functies en de functionaliteit dat ik zocht in een OS.

Hm.. Als ik het zo teruglees, dan ben ik nog steeds zo enthousiast over BeOS als toen. Ik kan bija niet meer wachten om het te draaien op mijn netbookje 8)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Verwijderd

Anyway, genoeg gelult, ik ga het gewoon proberen/ondervinden. Hoop dat ik er java/netbeans op kan draaien, kan ik misschien wat zware debug sessies naast elkaar draaien en kijken of het wat vlotter gaat dan onder linux :Y)
Helaas draait Java nog niet. Dus dat kun je vergeten.

En wat betreft je opmerking over dat andere systemen inmiddels (voor)bij zijn; daar kun je best eens gelijk in hebben. 10 Jaar geleden waren veel zaken minder goed op orde bij de concurrenten en was er een merkbaar verschil. Maar ik Haiku zal waarschijnlijk trager zijn dan de nieuwste versies van Linux/Windows/OSX.

Ach ja, nostalgie is ook wat waard ;-)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

nwagenaar schreef op woensdag 16 september 2009 @ 10:01:In de periode dat BeOS mijn first choice OS was, heb ik dan ook met zeer grote regelmaat genoten van:

- Enorme snelle boottijden naar de desktop;
Ik had het in Windows 95/98SE geinstalleerd en booten ging via een extra floppy die wees naar het BeOS gedeelte :D
- Echte multitasking (één van de eerste OS'en waarbij ik twee filmpjes tegelijkertijd kon afspelen zonder dat dit ging haperen op een PII);
AMD K6-2 met een whooping 500 MHz en 128 MB RAM =>

6x DivX filmpjes
18x MP3 bestandjes

... en alles liep soepel door elkaar heen :o Volgens mij lukt je dat vandaag nog steeds niet met sommige OS'en :+
- Snelheid van het OS in zijn algemeen (het OS zou ideaal kunnen zijn voor netbooks);
Vergeet de simplicity niet : Alles gaat met RMB en is snel en simpel :)

Ik ga in ieder geval z.s.m. een PC'tje zoeken om het op te draaien zowel als experiment als nostalgie bak O+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Alweer 10 jaar oud klinkt heel wat, maar XP is ook al weer 9 jaar oud en voldoet ook nog steeds en kan ook multithreading (met prioriteiten voor bepaalde taken).
nero355 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:19:
[...]
AMD K6-2 met een whooping 500 MHz en 128 MB RAM =>

6x DivX filmpjes
18x MP3 bestandjes

... en alles liep soepel door elkaar heen :o Volgens mij lukt je dat vandaag nog steeds niet met sommige OS'en :+
Met filmpjes van toen zal dat prima gaan. De codecs zijn natuurlijk wat zwaarder geworden (meer compressietechnieken) en de resoluties zijn hoger geworden. Tien jaar geleden was een 15" monitor gangbaar, nu zitten we op 22". Ook waren we 10 jaar geleden wat minder gevoelig voor grove pixels die je mee kon tellen als je achter de pc zat :)

[ Voor 67% gewijzigd door Marzman op 16-09-2009 14:25 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Misschien moet ik dit ook maar eens installeren in een VM. Al is het alleen maar om de naam (mijn irl naam is Heiko) ;). Wat voor functionaliteit kan ik verwachten in Haiku? Ik zie dat het geheel in C++ geschreven is, kan ik in Haiku gebruik maken van de gcc compiler? Zijn er open source drivers voor videokaarten? Is er OpenGL support?

Natuurlijk is een beetje spelen/hobbyen leuk, maar is er een kans dat Haiku ooit serieus genomen zal worden? (als in: interessant om applicaties/drivers voor te maken)

The Flying Dutchman

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
Ik wil het binnenkort gaan proberen op een oud 500MHz VIA boardje, waar ik ook een IDE flashdrive voor heb. Maar daarom vraag ik me af, wat is de footprint? Hoe groot is de basis installatie inclusief GUI?
Misschien moet ik het maar vanaf USB proberen te booten (moet kunnen toch?) maar dan gooi je misschien de performance voordelen weg, kan ie vast niet zo snel booten. Trouwens, dat boardje kan vast niet booten vanaf USB :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:46

Cyphax

Moderator LNX
The Flying Dutchman schreef op donderdag 17 september 2009 @ 09:34:
Misschien moet ik dit ook maar eens installeren in een VM. Al is het alleen maar om de naam (mijn irl naam is Heiko) ;). Wat voor functionaliteit kan ik verwachten in Haiku? Ik zie dat het geheel in C++ geschreven is, kan ik in Haiku gebruik maken van de gcc compiler? Zijn er open source drivers voor videokaarten? Is er OpenGL support?

Natuurlijk is een beetje spelen/hobbyen leuk, maar is er een kans dat Haiku ooit serieus genomen zal worden? (als in: interessant om applicaties/drivers voor te maken)
- Ik weet niet of er een compiler bij zit maar ik vermoed van wel
- Er zijn open source drivers voor videokaarten. Mijn Radeon 7000 wordt erg goed ondersteund, de GL Teapot-demo draait erg soepel (dat zou nooit kunnen op alleen VESA volgens mij). Nieuwere grafische kaarten worden mogelijk niet goed ondersteund (nieuwere Ati's bijvoorbeeld).
- Volgens mij is er wel OpenGL-support, aan die GL Teapot-demo te zien, maar ook dit weer onder voorbehoud.
!null schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:46:
Ik wil het binnenkort gaan proberen op een oud 500MHz VIA boardje, waar ik ook een IDE flashdrive voor heb. Maar daarom vraag ik me af, wat is de footprint? Hoe groot is de basis installatie inclusief GUI?
Misschien moet ik het maar vanaf USB proberen te booten (moet kunnen toch?) maar dan gooi je misschien de performance voordelen weg, kan ie vast niet zo snel booten. Trouwens, dat boardje kan vast niet booten vanaf USB :+
Je kunt vanaf USB booten volgens de documentatie. 512MB is genoeg stelt men daar. Mijn installatie neemt nu 2GB in beslag, ik heb geen extra software geinstalleerd dus ik vermoed dat er nog wel een swapfile bij zit.

Ik was na het verschijnen van de eerste alpha van Haiku nieuwgierig genoeg om het te installeren. Ik heb de boot altijd een beetje afgehouden omdat ik wilde wachten op iets wat in ieder geval compleet genoeg is om in principe bruikbaar te zijn en dat zou bij deze alpha het geval zijn, zo valt her en der te lezen. Ik heb een oude Linuxinstallatie op m'n laptop opgeofferd en Haiku erop geinstalleerd. Mijn bevindingen:

De installatie-CD is zowel live-CD als installatie-CD; vergelijkbaar met Ubuntu. Bij het opstarten van CD krijg je vrij snel de grafische omgeving, en de vraag of je wilt installeren of de live-desktopomgeving wilt starten. Dat laatste duurt even, maar dat is logisch als je vanaf CD draait (al duurde het opstarten van Firefox wel erg lang, enkele minuten zelfs). De installatie start wel enorm snel. Via de installer kun je de partitioneertool gebruiken om partities te regelen maar ik las in een artikel dat deze tool buggy is, dus de partitie heb ik met GParted vooraf geregeld. Ik heb de tool van Haiku wel gebruikt om de partitie te initialiseren en de bootsector mee weg te schrijven. Vervolgens kan je de installatie starten, en dan moet je gewoon wachten tot 'ie klaar is.

Na een reboot kwam ik weer in Ubuntu terecht. De installatie van Haiku doet niet aan bootmanagers ofzo, maar daar waarschuwen ze vooraf netjes voor. Dat zou een probleem kunnen zijn, maar niet voor Grub. Na menu.lst aangepast te hebben en de boel nog eens te rebooten kon ik zo in Haiku komen. En wat boot dat OS snel... en ik heb "maar" een Dell C610: P3 op 1GHz en 640MB RAM. En toch boot 'ie in iets van 20 seconden naar een werkende desktop. Ik heb geen inlogscherm gezien.

En daar begonnen mijn eerste stapjes op een BeOSachtig systeem. Bijna alles was nieuw. Bijna? De terminal geeft een (Ba)sh-omgeving waar ik wel mee overweg kan. Het is wel zoeken naar de lokatie van alles. Het OS is nu nog vrij kaal. Je hebt een browser, mediaplayer, enkele editors, iets voor je mail, een paar demo's, systeemtools, en - godzijdank - een hele lading GNU-tools: genoeg om eens lekker rond te neuzen. Het enige dat ik in eerste instantie mis is een IM-programma (en een verwend mens zou kunnen toevoegen: een officepakket, maar dan kom je bij wel meer OS'en bedrogen uit). Op BeBits kwam ik een ICQ-compatible applicatie tegen. Na het downloaden en uitpakken daarvan startte ik het op, en direct stond de contaclist voor m'n neus. Dat programma startte sneller op dan Notepad op Windows. Jammergenoeg crashtte het steevast als ik mijn gegevens in het inlogvenster invulde en op "login" drukte. Los daarvan merkte ik dat ik wel erg verwend ben met Ubuntu, waar het pakketbeheer gewoon een geschenk van god is. Je waardeert dat soort dingen vooral als je het even zonder moet doen.

Het hele zaakje is al met al vreselijk snel. Niet alleen het OS zelf, maar ook de programma's. Het voelt ook stabiel aan - ja, de ICQ-client crashtte steeds, maar het OS stond als een huis. Mijn laptophardware werkte out-of-the-box: netwerk (3c905C-TX/TX-M), geluid (82801CA/CAM) en video (Radeon Mobility M6 LY == Radeon 7000) werkte direct. Er is nog geen WiFi-stack, dus een wirelessverbinding gaat nog niet.

Het is nog een alpha, dus ik vergeef het Haiku dat de installatie geen bootmanager installeert (maar wel keurig waarschuwt hiervoor), de hardwaresupport ondermaats is (het schijnt vooral voor nieuwere hardware te gelden), dat mijn NFS-shares nog niet goed gemount worden (bekende bug: hij gaat maar 1 niveau diep), dat de browser bijna antiek is (Bon Echo: een alpha van Firefox 2.0), er geen IM-client is meegeleverd, er geen pakketbeheer is en dat er nog geen WiFi is. Ook moet je het doen zonder support voor bijvoorbeeld Flash (zouden we Adobe zo ver kunnen krijgen, of moeten we hiervoor Gnash lief aankijken?) en zo zullen er nog wel veel meer dingen zijn die je moet missen, maar misschien wel zult vinden op sites als die van BeBits.

Toch was voor mij de hoofdvraag: is dit nou een bruikbaar besturingssysteem? Voor de installatie ervan had ik geen realistische verwachting dat dat zo zou zijn, maar stiekem wel de hoop. Op zich stelt Haiku mij niet teleur. Als alle Alpha-software deze kwaliteit en 'feeling' zou geven zou dat een goede zaak zijn: snel, relatief compleet en stabiel. Een enorm knappe prestatie voor een OS dat 'from scratch' is gemaakt. Ook al heeft het 8 jaar geduurd. Haiku geeft mij nu het gevoel een solide basis te zijn die echt smaakt naar meer. Op de site van BeBits kun je toch ook veel software vinden, dus ik hoop in de komende weken van deze experimentele installatie een geheel te maken waar je echt mee kan blijven werken, zodat BeOS Haiku niet hoeft te verstoffen op /dev/sda1...

[edit]
Ik kom net ook Haikuware tegen, dat zich profileert als "software repository, hardware database, bounty collector, news website, social networking website and much more for users of the Haiku Operating System".

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
Ik heb het gister ook even geprobeerd in een VM, ziet er goed uit. Het voelt idd solide aan, werkt wel fijn. En vlot inderdaad, in VirtualBox op m'n C2D 1.6ghz (niet echt vlot dus) bootte hij (na het bios scherm zeg maar) in 12 a 13 seconden naar de desktop.
Ook erg mooi dat je in het menu door de memory usage en cpu usage van processen kan lopen. En dan kan je ook nog eens de prioriteiten aanpassen.

Ik door het menu klikken, zie ik "PoorMan". Ik erop klikken om te kijken wat het was, en toen had ik een ineens een webserver draaien :+

Binnenkort even kijken of er simpel te knutselen/ontwikkelen valt voor het OS. En wat er zoal te downloaden valt aan apps voor het OS.

[ Voor 25% gewijzigd door !null op 21-09-2009 09:02 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Cyphax schreef op zondag 20 september 2009 @ 13:33:
[...]

Toch was voor mij de hoofdvraag: is dit nou een bruikbaar besturingssysteem?
Ik heb vroeger BeOS gedraaid als main OS in tijden van win98 (wel altijd dualboot) pas toen XP kwam ben ik langzaam weer overgestapt. BeOS was prima bruikbaar, websurfen ging best aardig met Netpostive niet alle sites deden het even goed maar er was een flashplugin voor $12 ofzo. Mozilla was nog wat in ontwikkeling. usb ondersteuning was nog niet af en het netwerk standaard gammel, BONE was beter maar netwerk schijven
delen (samba) ging niet zo best.

Maar ik miste vooral sommige applicaties zoals xnews en later newsbin pro, irfanview van die programma's die ondanks dat windows nogal irritant kan zijn zelf wel handig zijn. En misschien afentoe een spelletje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Als ik deze tread lees wil ik er wel eens een virtuele installatie aan wagen. Tweakers nieuwsgieriheid. Maar:
[b][message=32584673,noline]
Er zijn ook nadelen. De welbekende:
- Weinig software
- Slechte hardware ondersteuning.
Laat de basis functie van een OS nu zijn het toegankelijk maken van de hardware voor de software. Het is jammer, misschien erg jammer, maar BeOS heeft het niet gehaald. Net als OS2 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 11:30
Ik heb hier ook de alpha draaien op libvirt. Echt snel! Het allergrootste nadeel is het ontbreken van software en dan vooral een goede browser. Ik geloof dat ze webkit aan het porteren zijn dus dat is goed nieuws.

Misschien als m'n huidige projectje af is dat ik me waag aan een leuke app te schrijven voor Haiku.

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 11:30
Niemand meer bezig met Haiku? :p
Op osnews (OSNews?) stond nog een leuk artikel over het schrijven van software voor Haiku.

Toch daar binnenkort maar eens aan beginnen. Het zag er zeer interessant uit. Toevallig mensen hier die daar ervaring mee hebben?

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwakalongo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-08 23:56
hoi Geeks,

Ook ik moet iets kwijt over BeOS. 'k voel namelijk een heftige nostalgie opkomen bij het lezen van dit forum.

Ik heb BeOs vroeger veel gebruikt, met name voor audio en graphics applicaties. Ik was er erg enthousiast over en vond het daarom erg jammer dat BeOS het niet heeft gehald. Wat de graphical-interface betreft was ik er toen erg over te spreken zelfs toen windows-XP op de markt kwam met z'n verbeterde GUI.

Op een of andere manier was de sobere GUI van BeOS erg aangenaam. De developers van BeOS hebben ondanks de GUI alles op een zeer tactische manier in elkaar weten te zetten. Dit is waarschijlijk ook de reden waarom na een paar dagen al alles kon doen op wat ik maar wilde. Een beetje voorkennis van Unix fielp me natuurlijk ook wel maar toch was dit os naar mijn mening beter gedesigned. Zeer intuitief en krachtig, snel stabiel makkelijk te installeren naast windows-XP. Als mijn windows-XP weer eens een keer goed crashte kon ik mijn bestanden vanuit BeOS opslaan op een cd, diskette of een FAT32 partitie.

Het enige probleem dat ik had met dit Os was de HCL. Op een gegeven moment werd ik erg beperkt in het upgraden van mijn computer. de laatste videokaart die er stabiel op draaide was mijn GeForce 4 TI4600 ULTRA. Met alles wat daarna kwam kreeg ik de hardwarematige 3D versnelling niet meer aan de praat. En echt snel waren ze toen ook al niet meer met het uitbrengen van nieuwe drivers. Toch bleef ik me verbazen van het feit dat ik mijn geforce 4 TI4600 alle openGL applicaties sneller kon draaien dan dat ik ooit heb gedaan met windows-XP. En dat terwijl ik met meerde dingen tegelijkertijd bezich was. Ook het geluid was ongelovelijk. Als test liet ik een vriend van me zien hoe ik 8 audio bestanden tegelijkertijd kon afspelen terwijl op de achtergond nog tig andere applicaties draaide. Naar mijn menig deed mijn soundblaster-live het stukken beter onder BeOS dan onder windows.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over netwerken en dergelijken. Elke realtek en 3COM en intel kaart werkte out of the box.

Maar goed, ik hoop dat BeOS ooit eens word hervat en dat men het team dan splist in een grote groep die ziche bezig houd met het updaten van de HCL, een team dat werkt aan de kernel en kleinere teams die zich bezig houden met andere lagen van het OS. In deze tijd van snelle ontwikkeling van technologie zie je dat je snel moet kunnen reageren als er nieuwe hardware op de markt wordt gebracht. Als je een half jaar achterloopt beginnen OS gebruikers al te klagen.

Ik heb trouwens nog alle Cds, boekjes en dergelijken. Misschien ga ik ze binnen kort weer eens installeren ok mijn computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gwakalongo schreef op donderdag 08 april 2010 @ 23:03:En dat terwijl ik met meerde dingen tegelijkertijd bezich was. Ook het geluid was ongelovelijk. Als test liet ik een vriend van me zien hoe ik 8 audio bestanden tegelijkertijd kon afspelen terwijl op de achtergond nog tig andere applicaties draaide. Naar mijn menig deed mijn soundblaster-live het stukken beter onder BeOS dan onder windows.
Maak daar 10x MP3 + 6x DivX op een K6-2 500 MHz en het liep niet vast + beeld was smooth net als het geluid :D Doe maar na op XP of Win95/98SE ... lukt je niet !!

Wat betreft GUI : Probeer Linux/BSD + Fluxbox eens ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Beetje oud topic, maar goed.. een nieuwe starten zal waarschijnlijk ook weinig toevoegen.

Uit nieuwsgierigheid op een Athlon 1400 met 128MB RAM geinstalleerd en het draait wel aardig gezien de beperkte hoeveelheid RAM, ze zitten nou trouwens ook op Alpha 2 i.p.v. 1. De webbrowser is op webkit gebasseerd, start snel en werkt fijn.. er is ook flash support in de vorm van een Gnash port, maar dat is niet al te indrukwekkend want de filmpjes van tweakers.net, youtube en dailymotion doen het allen niet. De opstarttijd is echter indrukwekkend en ik denk dat dit best een aardig netbook OS zou kunnen zijn over een aantal jaartjes.

Wens de devs in ieder geval veel succes ermee, want het heeft toch wel een positieve indruk achtergelaten.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het ook een real-time OS? Windows heeft bepaalde garanties op bepaalde kernel code, net zoals bepaalde smaken Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Dit is al een heel oud topic, laatst weer een keer gekeken hoever Haiku OS (BeOS) is ondertussen.
Nog steeds een bijzonder OS dat nu in Beta 1 status is gekomen. Maar als ik de site mag geloven maar moeilijk aan genoeg komt om goed verder te ontwikkelen.

Ik verwacht niet dat het snel zo ver zal komen als Linux nu is. Ga er komende tijd eens naar kijken als ik tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 21:04

ThomVis

Detected rambling:

Nee, maar BeOS was dat ook niet.
Haiku R1/beta1 has been released

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wat ik mij vooral afvraag is wat het voordeel van Haiku is. Voor de eindgebruiker lijkt het vooral neer te komen op responsiveness, maar is dat een daadwerkelijk probleem met BSD/Linux?

Linux, Windows en BSD zijn verre van perfect en er valt altijd genoeg te verbeteren maar ik vraag me toch altijd af waarom...
Eerlijk gezegd doet het me hieraan denken: https://xkcd.com/927/
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wolfboy schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:33:
Wat ik mij vooral afvraag is wat het voordeel van Haiku is. Voor de eindgebruiker lijkt het vooral neer te komen op responsiveness, maar is dat een daadwerkelijk probleem met BSD/Linux?

Linux, Windows en BSD zijn verre van perfect en er valt altijd genoeg te verbeteren maar ik vraag me toch altijd af waarom...
Eerlijk gezegd doet het me hieraan denken: https://xkcd.com/927/
[Afbeelding]
Sja, dat kan je natuurlijk ook zeggen over het feit dat er legio aan verschillende Linux distro's bestaan. BSD heeft ook een hele partij smaakjes om uit te kiezen.
Waarom? Gewoon omdat iemand of een groepje mensen vond dat ze een idee hadden wat aansloot op een behoefte.

Maar wat er concreet spreekt voor HaikuOS?
- Ontzettend lage hardware requirements.
- Native BeOS/Haiku applicaties en goed omgekatte ports zijn fors sneller dan de quick-and-dirty ports. Bijvoorbeeld: LibreOffice is door 't Haiku team goed omgebouwd en is daar door al gauw 2x/3x sneller klaar met laden dan onder Linux of Windows op vergelijkbare hardware.
- Simpele, strakke UI die linea recta uit de eerste helft van de 90's komt. (love it or hate it, right?)
- Best wel compleet software aanbod via de ingebouwde package manager (Haiku Depot), dus snel up-and-running voor allerdaagse taken. En er is een legio aan spelletjes beschikbaar (ook ports van Quake, Doom, Duke3D, etc)

Voor de toekomst staan er nog allerlei toffe features in de planning. O.a. zorgen dat wijzigingen op de storage terug gerold kunnen worden.

En er is een groep bezig met porten naar andere platformen, zoals de RaspberryPi. En Haiku leent zich erg goed voor low-spec systemen, dus dat zou wel eens een gouden combi kunnen zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

McKaamos schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:42:
En er is een groep bezig met porten naar andere platformen, zoals de RaspberryPi. En Haiku leent zich erg goed voor low-spec systemen, dus dat zou wel eens een gouden combi kunnen zijn.
Dat wil ik zien! :D

* nero355 heeft ooit BeOS 5 gedraaid op een Pentium II of zo en vond het helemaal GE-WEL-DIG! :+ d:)b 8) _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 00:54
Ik heb Haiku héél wat jaren geleden geprobeerd te installeren op een extra PC, maar dat mislukte om een rede die ik me niet meer herinner.

In de tijd toen BeOS 5 nog bestond (volgens mij 5 Personal, die kon je in een file op je Windows-partitie installeren om te proberen) heb ik die wel uitgeprobeerd. De basis werkte (op een Pentium III-667, 192MB RAM, ATi Rage 128 VGA, onboard VIA geluidskaart) en het was waanzinnig snel met opstarten :D Maar hardware-support was niet voldoende destijds om te blijven gebruiken: geen internet omdat het USB ADSL-modem (Alcatel Speed Touch 330) niet werd ondersteunt. Ook mijn Canon BJC-2100 printer werkte er niet onder.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

nero355 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:58:
[...]

Dat wil ik zien! :D

* nero355 heeft ooit BeOS 5 gedraaid op een Pentium II of zo en vond het helemaal GE-WEL-DIG! :+ d:)b 8) _O_
Aanschouw!
https://www.haiku-os.org/...ne_-_haiku_images_on_arm/

• nero355

nero355

Josefien schreef op woensdag 18 september 2019 @ 00:59:
Ik heb Haiku héél wat jaren geleden geprobeerd te installeren op een extra PC, maar dat mislukte om een rede die ik me niet meer herinner.

In de tijd toen BeOS 5 nog bestond (volgens mij 5 Personal, die kon je in een file op je Windows-partitie installeren om te proberen) heb ik die wel uitgeprobeerd. De basis werkte (op een Pentium III-667, 192MB RAM, ATi Rage 128 VGA, onboard VIA geluidskaart) en het was waanzinnig snel met opstarten :D Maar hardware-support was niet voldoende destijds om te blijven gebruiken: geen internet omdat het USB ADSL-modem (Alcatel Speed Touch 330) niet werd ondersteunt. Ook mijn Canon BJC-2100 printer werkte er niet onder.
Jaaa!!! Die dus! :D

Moest je met een Floppy opstarten en die las inderdaad de image uit die op je FAT16/FAT32 Windows partitie stond! _O-

Maar wat werkte dat geweldig! In die tijd was DivX helemaal hip en 20 filmpjes tegelijk afspelen ging gewoon VLEKKELOOS!!! terwijl Windows in die tijd waarschijnlijk zou verzuipen na een stuk of 5 :+

Was echt diep onder de indruk toen! _O_
Als ik het goed begrijp is er niks om aan te schouwen, want je moet het zelf compilen en zelfs als dat lukt heb je kans dat het niet eens werkt :?

"I am not the person you are looking for!" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

nero355 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:03:
[...]

Jaaa!!! Die dus! :D

Moest je met een Floppy opstarten en die las inderdaad de image uit die op je FAT16/FAT32 Windows partitie stond! _O-

Maar wat werkte dat geweldig! In die tijd was DivX helemaal hip en 20 filmpjes tegelijk afspelen ging gewoon VLEKKELOOS!!! terwijl Windows in die tijd waarschijnlijk zou verzuipen na een stuk of 5 :+

Was echt diep onder de indruk toen! _O_

[...]

Als ik het goed begrijp is er niks om aan te schouwen, want je moet het zelf compilen en zelfs als dat lukt heb je kans dat het niet eens werkt :?

"I am not the person you are looking for!" :+
Wat ik bedoelde te zeggen is dat er voortgang is die je kan bekijken :) Ik zei ook dat er een groepje bezig is, niet dat ze klaar zijn. En jij wou het zien, dus bij dezen ;)
En zelf compilen is het probleem niet, gezien alles wat je nodig hebt in één handige download van Github geplukt kan worden.
Heb je dat gedaan, beschik je over een werkende Haiku kernel. Verder inderdaad weinig nuttigs voor de eindgebruiker maar het is een ontzettende stap in de goede richting.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 18-09-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

McKaamos schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:42:
[...]

Sja, dat kan je natuurlijk ook zeggen over het feit dat er legio aan verschillende Linux distro's bestaan. BSD heeft ook een hele partij smaakjes om uit te kiezen.
Waarom? Gewoon omdat iemand of een groepje mensen vond dat ze een idee hadden wat aansloot op een behoefte.
Zeker wat voor te zeggen, de tijdsinvestering is alleen enorm en daarmee IMHO alleen de moeite waard als je kritieke massa krijgt.
Daar zie ik inderdaad ook nog wel potentie, al is snelle hardware natuurlijk steeds goedkoper waardoor die behoefte steeds kleiner wordt.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:25

BoAC

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Wolfboy schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:51:
[...]
Zeker wat voor te zeggen, de tijdsinvestering is alleen enorm en daarmee IMHO alleen de moeite waard als je kritieke massa krijgt.
Sja, maar dan zit je weer met een kip/ei verhaal. Het is de moeite alleen waard als je kritieke massa krijgt, maar kritieke massa krijg je pas als je er tijd in steekt.
[...]
Daar zie ik inderdaad ook nog wel potentie, al is snelle hardware natuurlijk steeds goedkoper waardoor die behoefte steeds kleiner wordt.
Agree, maar er komt aan de onderkant van de performance schaal ook genoeg bij. Microcontrollers die inmiddels zo krachtig zijn dat ze een sterk uitgeklede Linux kunnen draaien.
Ik denk niet dat de behoefte kleiner wordt, juist groter met steeds meer hobbyisten die iets willen doen met ontzettend goedkope en zwakke hardware.
Hartelijk dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nice!

Overigens lijkt de HW support info op Haiku's Wiki erg verouderd - laatste update is van 2015 en toont bij alle ARM spullen nog 'no' - en ook qua randapparatuur is er weinig anders dan wat je 2000-2005 zou aantreffen in een desktop of laptopPC. Weet je een meer actuele overzicht van wat werkt of niet?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

dion_b schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Nice!

Overigens lijkt de HW support info op Haiku's Wiki erg verouderd - laatste update is van 2015 en toont bij alle ARM spullen nog 'no' - en ook qua randapparatuur is er weinig anders dan wat je 2000-2005 zou aantreffen in een desktop of laptopPC. Weet je een meer actuele overzicht van wat werkt of niet?
Voor de geïnteresseerden, de link waar het om gaat: https://dev.haiku-os.org/wiki/HardwareInfo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zag ooit BeOS op de HCC waarbij de "promotor" 1 van de 2 slot(1 of 2?) pentium cpu's "hot" eruit trok op een non-hot replaceable Mobo terwijl mp4 en mp3 zonder hickups erop door draaide .. _/-\o_

Maar goed wat heb je aan een OS waar je weinig app support hebt, als de OSS community nu eens goed samen zou werken dan ... (laat ik maar met de rant ophouden)

Maar goed ik vind het best zonde van een goeie effort

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vso schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:08:
ik zag ooit BeOS op de HCC waarbij de "promotor" 1 van de 2 slot(1 of 2?) pentium cpu's "hot" eruit trok op een non-hot replaceable Mobo terwijl mp4 en mp3 zonder hickups erop door draaide .. _/-\o_
Dat heb ik nooit aangedurfd, maar ik had destijd een dual P1 systeem in de kelder met BeOS waar ik me onzinnig lang vermaakt heb met on the fly in software ene CPU dan andere aan en uit te zetten, en te kijken naar wat dat deed met snelheid ronddraaiende theepot :P
Maar goed wat heb je aan een OS waar je weinig app support hebt, als de OSS community nu eens goed samen zou werken dan ... (laat ik maar met de rant ophouden)
Meer dan ooit.

Nu dat zoveel dingen 'in the cloud' gebeuren hoeft een client-OS nauwelijks meer te doen dan een interface met het web te bieden, wat BeOS o.a. met WebPositive doet (op solide WebKit basis). Dat WebKit op een wat ongebruikelijk platform draait hoeft de serverzijde niet te weten of te deren. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd steeds minder tevreden ben met hoe traag Linux op desktop geworden lijkt te zijn, zelfs op vrij actuele hardware, en ben aan het overwegen om weer eens Haiku af te stoffen om te zien hoe dat werkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dion_b schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:03:
[...]

Dat heb ik nooit aangedurfd, maar ik had destijd een dual P1 systeem in de kelder met BeOS waar ik me onzinnig lang vermaakt heb met on the fly in software ene CPU dan andere aan en uit te zetten, en te kijken naar wat dat deed met snelheid ronddraaiende theepot :P

[...]

Meer dan ooit.

Nu dat zoveel dingen 'in the cloud' gebeuren hoeft een client-OS nauwelijks meer te doen dan een interface met het web te bieden, wat BeOS o.a. met WebPositive doet (op solide WebKit basis). Dat WebKit op een wat ongebruikelijk platform draait hoeft de serverzijde niet te weten of te deren. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd steeds minder tevreden ben met hoe traag Linux op desktop geworden lijkt te zijn, zelfs op vrij actuele hardware, en ben aan het overwegen om weer eens Haiku af te stoffen om te zien hoe dat werkt.
tja ik zie (helaas) steeds minder reden om op linux over te stappen (of een ander OSS) product ..maar wil ik dingen doen die ik leuk vind ben ik voor de desktop toch op MS aangewezen .. zeker sinds deze grote reus ook posix en andere OSS gaat ondersteunen (intergratie) .. persoonlijk heb ik het altijd liever andersom gezien .

BeOS vind ik op bepaalde fronten echt geweldig en aangezien het BSD als basis had (als ik het goed heb) had ik liever gezien dat bv Apple dit had overgenomen .. dan had je teminste een leuke alternatief gehad.. of MS als desktop basis

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

vso schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:08:
NICE! :D
Maar goed wat heb je aan een OS waar je weinig app support hebt
Apps zijn voor kreupele mobiele OS'en bedoeld : Zullen we het gewoon bij software en applicaties houden alsjeblieft ?

Ik heb echt een hekel aan dat %_$(#&*!@~ woord van dat eene fruitbedrijf... :/
dion_b schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:03:
De theepot! Bijna vergeten! :D _O_
Nu dat zoveel dingen 'in the cloud' gebeuren
Nog zo'n verschrikkelijk woord... :/
hoeft een client-OS nauwelijks meer te doen dan een interface met het web te bieden, wat BeOS o.a. met WebPositive doet (op solide WebKit basis). Dat WebKit op een wat ongebruikelijk platform draait hoeft de serverzijde niet te weten of te deren.
Jaaaa! Laten we normale software gedag zeggen en alles op basis van Electron troep doen!

Nee, bedankt! :X
Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd steeds minder tevreden ben met hoe traag Linux op desktop geworden lijkt te zijn, zelfs op vrij actuele hardware, en ben aan het overwegen om weer eens Haiku af te stoffen om te zien hoe dat werkt.
Wat is er dan traag precies :?

Zelfs op een oude i3 2100 met 4GB RAM en het geheel draaiend op een doodnormale HDD vond ik bijvoorbeeld Kubuntu eigenlijk wel gewoon prima werken! :)

Maak daar een SSHD of SSD van en misschien wat meer RAM en het geheel moet echt vliegen wat betreft de dagelijkse dingetjes die je met een PC doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nero355 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:40:
[...]

NICE! :D

[...]

Apps zijn voor kreupele mobiele OS'en bedoeld : Zullen we het gewoon bij software en applicaties houden alsjeblieft ?

Ik heb echt een hekel aan dat %_$(#&*!@~ woord van dat eene fruitbedrijf... :/

[...]

De theepot! Bijna vergeten! :D _O_

[...]

Nog zo'n verschrikkelijk woord... :/

[...]

Jaaaa! Laten we normale software gedag zeggen en alles op basis van Electron troep doen!

Nee, bedankt! :X

[...]

Wat is er dan traag precies :?

Zelfs op een oude i3 2100 met 4GB RAM en het geheel draaiend op een doodnormale HDD vond ik bijvoorbeeld Kubuntu eigenlijk wel gewoon prima werken! :)

Maak daar een SSHD of SSD van en misschien wat meer RAM en het geheel moet echt vliegen wat betreft de dagelijkse dingetjes die je met een PC doet.
Traag is "finger spitze gefeul" of hoe je het ook schrijft ... ;)

Software technisch is traag beter omschreven als het gebruik maken van niet geoptimaliseerde (framework)software die 1001-nacht functies doen en iedereen zijn eigen framework gebruikt. Het liefst van 3 lagen tot 6 verwijderd van de HW. Dit resulteert in niet responsive programma's en dus milliseconden of zelfs seconden tot minuten wachten van een reactie op je (muis/ramplank) actie.

Leuk feitje relevant voor dit Topic
Grappig genoeg heeft Haiku / BeOS en Microsoft met Windows 95 B (had zelfs USB ondersteuning ingebouwd in tegenstelling tot de eerste versie 95
Win-95B is uit gekomen na win 98se
BeOS en Win95B zijn beide kompleet opnieuw gebouwd vanaf de grond en in vele opzichten beter dan andere Os-en maar win95 was "te oud" en net zoals BeOS niet opgepakt door de markt.. Windows 2k daarintegen met gejuich onthaald.

Sommige linux distributie(s) zoals Ubuntu (colonial) hebben zeker in het begin veel harder opgetreden tegen dom progammeer werk en tot woede van de community maar wel met goed resultaten. helaas is dit nog meer versplintering binnen de zeer versplinterde gedachte mentaliteit van OSS
(gedachte is wel samenhorigheid alleen in de praktijk is dit de uitwerking dat het averechts effect)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

vso schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:59:
Leuk feitje relevant voor dit Topic
Grappig genoeg heeft Haiku / BeOS en Microsoft met Windows 95 B (had zelfs USB ondersteuning ingebouwd in tegenstelling tot de eerste versie 95
Win-95B is uit gekomen na win 98se
BeOS en Win95B zijn beide kompleet opnieuw gebouwd vanaf de grond en in vele opzichten beter dan andere Os-en maar win95 was "te oud" en net zoals BeOS niet opgepakt door de markt.. Windows 2k daarintegen met gejuich onthaald.
Ik zou zweren dat die USB 1.x ondersteunende versie iets van S/R-2 of zo heette en niet Win95B :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nero355 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:05:
[...]

Ik zou zweren dat die USB 1.x ondersteunende versie iets van S/R-2 of zo heette en niet Win95B :?
zullen we zeggen dat we het over het zelfde hebben ;) en terug on topic ;)
Wikipedia: Windows 95 mocht je verder willen verdiepen ..

Tja vanalles

Pagina: 1