Dilemma. Met een nas heb je een kleine, energie zuinige maar in mogelijkheden beperkte oplossing. Ik heb zelf de conceptronic CH3SNAS (2x SATA). Ik deze bewust aangeschaft ter vervanging van een pc die als fileserver dienst deed. Voornaamste reden voor de aanschaf van de nas was het stroomverbruik, geluidsniveau, formaat en mate van simpel heid (Stil, klein, zuinig en voldoet). Er zit welgeteld 1 knop op en je hoeft er geen toetsenbord aan te hangen. Omdat ik niet wil dat het 24/7 aan staat was de snelle boottijd ook mooi meegenomen.
Kortom, bedenk voor jezelf eens welke functies je vervuld wil hebben en hoe snel alles moet lopen. Hulpvragen:
- waar komt ie te staan
- wat is het budget
- hoeveel herrie mag het maken
- welke functies moet het apparaat vervullen
Afhankelijk van je antwoorden kom je dan op een nas, een mini pc of een normale pc uit.
Overwegingen waar ik op dit moment speel is een integrale oplossing die dienst doet als server, router en mediabox naar de tv die ook nog eens stil en zuinig is. Vanuit dat oogpunt houd ik diverse topics in de gaten over zuinige systemen, zelfbouw router en htpc's. Nu nog geld en tijd om deze wens te realiseren.
De meeste Nasjes, zo niet alle kan je benaderen van buiten je thuisnetwerk. Bijvoorbeeld via ftp. Mogelijk moet je je router even anders instellen.
[
Voor 20% gewijzigd door
Terror op 15-09-2009 22:08
]
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64