Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoute
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-07 16:30
ik heb op zoek naar iets om data centraal op te slaan nou kan ik niet echt kiezen tussen oude pc (p4 3.0 )als server interichten of een nas kopen(minimaal 2 schijven)

nu heb ik op internet deze nas gezien
Netgear SC101T Storage Central Turbo

kan je zo iets ook exteren benadere(buiten het thuis netwerk)

wat zijn voor en nadelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
groot nadeel van de P4 is het energieverbruik.

je NAS heeft een veel lager gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Grote voordeel van de P4 is dat het veelzijdiger is en waarschijnlijk ook een stuk betere performance geeft. Althans, de laatste keer dat ik er iets over hoorde was het nog zo dat consumenten NAS apparaten tamelijk slecht presteerden, qua netwerksnelheid en dergelijke.

Maar, goed, Stoute, wat heb je zelf allemaal al uitgezocht en bedacht? Want die twee dingen die nu genoemd worden zijn natuurlijk wel tamelijk voor de hand liggend :)

In [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic staan vast ook nog wel de nodige tips op dit gebied :)

[ Voor 36% gewijzigd door Orion84 op 15-09-2009 19:57 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59

Tubby

or not to be

Hangt ook een beetje af van hoeveel je zelf wilt sleutelen :)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Pc gebruiken.
Indien je gemakkelijk een nas wilt maken, probeer dan eens freenas, snel te installeren op je pc.

http://www.smallnetbuilde...option,com_nas/Itemid,190
Hier vind je snelheden, ga dus voor een pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoute
nou ik dacht van alles ik mijn pc als server ga gebruiken dat p4 beetje telangzaam zal zijn omdat je veel meer met server kan dan allen data opslag en door veel erop testoppen dat het traag gaat worden veder.

met nas had ik dat het minder stroomverbruikt en kleiner
en veder dat niet iedere nas het zelfde kan exteren benaderen downloaden enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Ik kan mij vinden in de reactie van Orion84. Ik heb zelf de CH3SNAS van Conceptronic inmiddels een half jaar in huis staan. Gebruik deze voornamelijk om opgenomen programma's en muziek te delen. Inmiddels ben ik druk doende om de NAS te vervangen door een server. Als ik bestanden kopieer naar de NAS gaat het regelmatig om 100 Gb of iets dergelijks. Met deze NAS haal ik dan 12 - 13 Mbps, niet echt een snelheid om over naar huis te schrijven over een Gb lan met Cat6 kabels (HTPC met Gb lan op mobo --> 30cm cat 6 --> Gb router --> 30cm Cat6 --> NAS). Dat is de voornaamste reden waarom mijn NAS binnenkort in de verkoop gaat. Stroomverbruik is voor mij niet relevant (ouders betalen ;)) en hij staat toch lang niet 24/7 aan. Naast de snelheid is een groot voordeel de mogelijkheid om uit te breiden. In een server kan je zonder al te veel problemen een schijfje erbij prikken, terwijl de NAS met 2 schijven vol is.

Daarnaast hoef ik geen stunts uit te halen om er ook een webserver van te maken en vind ik een XP server gewoon vele malen makkelijker in gebruik dan een Unix based apparaat.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoute
ja zijn wel paar aardige voordelen maar met 2 sata aansuitingen op mijn oude mb valt ook weinig uit tebreiden (of pata maar ja....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Maar het geld dat je zou investeren in een NAS kan je ook investeren in een mobo en een processor ;) zelf heb ik voor 120 euro een mobo, processor en ram gekocht (alle 3 nieuw, 4gb, athlon x240).

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

een zuinig amd setje heb je dr anders echt binnen notime uit qua verbruik. met n beetje sleutelen kan je een systeem bouwen dat 30w idle gebruikt, gemiddeld pentium 4 systeem gebruikt 4x dat. (en, bij 24/7 gebruik, heb je dat dr dus in n jaar uit :) dus vraag je ouders om n bijdrage aan energiebesparende hardware, aangezien het hun geld scheelt? ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:59
Dilemma. Met een nas heb je een kleine, energie zuinige maar in mogelijkheden beperkte oplossing. Ik heb zelf de conceptronic CH3SNAS (2x SATA). Ik deze bewust aangeschaft ter vervanging van een pc die als fileserver dienst deed. Voornaamste reden voor de aanschaf van de nas was het stroomverbruik, geluidsniveau, formaat en mate van simpel heid (Stil, klein, zuinig en voldoet). Er zit welgeteld 1 knop op en je hoeft er geen toetsenbord aan te hangen. Omdat ik niet wil dat het 24/7 aan staat was de snelle boottijd ook mooi meegenomen.

Kortom, bedenk voor jezelf eens welke functies je vervuld wil hebben en hoe snel alles moet lopen. Hulpvragen:
- waar komt ie te staan
- wat is het budget
- hoeveel herrie mag het maken
- welke functies moet het apparaat vervullen

Afhankelijk van je antwoorden kom je dan op een nas, een mini pc of een normale pc uit.

Overwegingen waar ik op dit moment speel is een integrale oplossing die dienst doet als server, router en mediabox naar de tv die ook nog eens stil en zuinig is. Vanuit dat oogpunt houd ik diverse topics in de gaten over zuinige systemen, zelfbouw router en htpc's. Nu nog geld en tijd om deze wens te realiseren.

De meeste Nasjes, zo niet alle kan je benaderen van buiten je thuisnetwerk. Bijvoorbeeld via ftp. Mogelijk moet je je router even anders instellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Terror op 15-09-2009 22:08 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Stoute
nou ja hij zal bij mij op me kamer komen buget is denk zo rond de 200 - 250 nou herie maarkt niet zo veel uit hij moet dinen voor centraal data opslag en als soort download servertje

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:06
offtopic:
Interpunctie

Je kunt wel zeggen dat herrie niet veel uitmaakt, maar zeker als het op je kamer komt te staan wil je niet dag en nacht in de herrie zitten lijkt me.

Voor alleen een download/backup server zou ik zeker voor een nas gaan; makkelijk op te zetten, snel genoeg (25mb/s moet met de juiste setup goed lukken) en zuinig. :)

-

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 13:42
offtopic:
Zucht, iemand was me voor
|:(
Als dat dus het enige is wat je wil doen lijkt mij een NAS het beste, je kan beide twee taken hiermee uitvoeren en zoals al veel vaker genoemd gewoon een beter energie verbruik.
Wil je echter in de toekomst ook mail oid via een server regelen zou ik die 250 euro even opsparen en dan direct een mooie server kopen!

[ Voor 6% gewijzigd door MrPepper op 16-09-2009 17:09 ]

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:06
MrPepper schreef op woensdag 16 september 2009 @ 17:08:
offtopic:
Zucht, iemand was me voor
|:(
>:)
[..]
Wil je echter in de toekomst ook mail oid via een server regelen zou ik die 250 euro even opsparen en dan direct een mooie server kopen!
Op een beetje nieuwe nas is ook mailfunctionaliteit mogelijk. :)

-

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

maar de meeste nas doosjes hebben een 400 mhz ARM chippie, die met 15 MB/s al moeite heeft.. een beetje goed in elkaar gekluste thuisserver trekt gigabit vol op file transfer..

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:59
AlexanderB schreef op woensdag 16 september 2009 @ 17:37:
maar de meeste nas doosjes hebben een 400 mhz ARM chippie, die met 15 MB/s al moeite heeft.. een beetje goed in elkaar gekluste thuisserver trekt gigabit vol op file transfer..
Mee eens, TS moet gewoon zelf uitmaken wat zijn minimale snelheids eisen zijn. 15 MB/s is iig beduidend meer dan de meeste internet providers leveren, dus een nas kan prima als download server fungeren. Bij automatisch uitpakken van archiven kan het echter wel even duren met een ARM chippie :)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Pagina: 1