Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Svp advies voor het volgende probleem;
Tijdens mijn vakantie is mijn telefoon met T-Mobile abo gaan zwemmen, bij thuiskomst snel op zoek naar een nieuw toestel. Gekozen voor de HTC hero, in de aanbieding bij Hi. Abonnementsvorm 2 jaar met eindeloos online erbij. Wel gekozen voor nummerbehoud aangezien ik een relatief mooi nummer had. Mijn contract bij T-Mobile liep nog 1 maandje door, maar goed, bewust een maandje dubbel betalen.

Aangevraagd via de Hi website, enkele dagen later in huis na ondertekening contract bij de deur. Natuurlijk redelijk enthousiast het toestel in gebruik genomen, het toestel is altijd online. Bij aflevering van de telefoon zat een nogmaals een brief mbt nummerbehoud (vreemd, had ik al opgegeven bij aanvraag). Ingevuld, en een aantal weken later nogmaals omdat ik het verkeerde simnummer had ingevuld. 21sept a.s. wordt mijn oude nummer overgezet.

Vandaag kreeg ik eindelijk de eerste rekening van Hi. Rekening houdend met een lichtelijk hoge rekening door aansluitkosten, maak ik de enveloppe open en....

687 euro. Wat?... foutje zeker. Ik kijk waar het merendeel van de kosten inzit, 95% dataverbruik. Ik kijk naar het abonnement en zie Hi Online 0 staan. Hmm ik had toch een Hi 25 met eindeloos online afgesloten. Dan maar even bellen met de klantenservice.
'U heeft tot uw nummer is overgezet een online 0 abonnement, u betaald voor elk gesprek/sms-je/MB'. Hoezo dat dan? 'Er zat bij uw pakket een briefje waarin dit allemaal vermeld stond..
Tjah en dan.. Natuurlijk een klacht aangemaakt, en zometeen maar eens zorgen dat de automatische incasso niet door kan gaan.

Dit kan toch zomaar niet? Ik ga er van uit dat ik netjes een nieuw abo heb aangevraagd met een overlap van 1 maand met mijn oude abo. Met deze rekening had ik het toestel 1.5 keer nieuw kunnen kopen, en gewoon bij T-Mobile kunnen blijven zitten. Ik heb helemaal niets gezien mbt een 0 abonnement, en indien wel, is het absoluut niet overgekomen.

Nu mijn mobiele telefoonverkeer direct stopgezet (toestel op wifi only), ben onderhand bang om het toestel te gebruiken. Iemand hier ervaring mee, en sowieso advies? Ik heb in ieder geen 0 euro abonnement afgesloten of daar mee ingestemd, ik heb gewoon getekend voor een Hi25 abo met internet..
Merde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zolang je nummer nog niet overgezet is, gaat je abonnement nog niet in, volgens mij een algemeen begrip bij nummerportering. Vrij logisch ook, want als je een abonnement op een bepaald nummer aanvraagt, en je hebt dat nummer nog niet, dan kan je abonnement ook niet ingaan. Als dat ook daadwerkelijk in de brief stond, heb je volgens mij geen poot om op te staan. En volgens mij heb je dat sowieso niet, want zo werkt het nou eenmaal.

[ Voor 41% gewijzigd door RoD op 15-09-2009 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
Bij aflevering van de telefoon zat een nogmaals een brief mbt nummerbehoud (vreemd, had ik al opgegeven bij aanvraag). Ingevuld, en een aantal weken later nogmaals omdat ik het verkeerde simnummer had ingevuld. 21sept a.s. wordt mijn oude nummer overgezet.
wat heb je gekregen/getekend ? je hebt vast de originelen nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 23:09
Hmm eerst zeg je dat je een Hi 25 hebt afgesloten en onderaan je berichtje heb je het over een Hi 20 abonnement. Welke is het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Binnetie schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 18:10:
Hmm eerst zeg je dat je een Hi 25 hebt afgesloten en onderaan je berichtje heb je het over een Hi 20 abonnement. Welke is het nu?
Volgens mij is dat sowieso niet relevant voor de vraag. Die gaat over het omzetten van het nummer en het ingaan van het abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Sorry, Hi25. Maakt idd niets uit, het gaat erom dat er een online abo bij af is gesloten.

Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat als ik geen nummerportatie had aangevraagd er niets aan de hand geweest. Het is gewoon niet duidelijk, en zeker bij een altijd-online telefoon moet er ergens toch wel met hele grote letters gaan knipperen op het moment van afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DinoPK schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 18:15:
Sorry, Hi25. Maakt idd niets uit, het gaat erom dat er een online abo bij af is gesloten.

Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat als ik geen nummerportatie had aangevraagd er niets aan de hand geweest. Het is gewoon niet duidelijk, en zeker bij een altijd-online telefoon moet er ergens toch wel met hele grote letters gaan knipperen op het moment van afsluiten.
Je zegt dat het niet duidelijk is, maar het stond toch in de brief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Klant heeft aan onderzoeksplicht voldaan, klant heeft immers bewust voor eindeloos online gekozen.
Provider heeft niet aan mededelingsplicht voldaan, want anders wist klant wel dat in deze "tussenperiode" de data extra prijzig zou zijn.

In de praktijk krijg je gewoon gelijk en zal PTT het bedrag uiteindelijk (en na veel gezeur) gewoon terugstorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 12:50
Ik denk dat je weinig kunt beginnen als daadwerkelijk blijkt dat het briefje ook is meegegeven waar men het over heeft.
Mocht dat briefje niet vindbaar zijn zou je wel iets kunnen beginnen.
Anderzijds vind ik het slechte service dat Hi niet bij een bepaald bedrag (zeg €200 aan data verbruik) niet even belt of een sms-bericht stuurt dat er al een absurd hoog tarief is bereikt en of u dit in de gaten heeft..
Een beetje service vanuit de provider kan ook geen kwaad.. nee lekker achter het bureautje in de handen wrijven en maar toezien hoe de nieuwe leden tot over de €600 aan kosten maken..
Dan ben je mijns inziens wel een klote provider.. echt sorry dat ik het zeg..
Ik wens je ook ontzettend veel succes met de afhandeling van dit geneuzel.. hoop dat je er een beetje goed vanaf komt en dat je desnoods met Hi een deal kan sluiten ofzo..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 18:48
Hmm je hebt nu dus een tijdelijke SIM en nummer? En wat staat er als ingangsdatum van je abonnement? En wat staat er in de brieven die met het afleveren van je telefoon kwamen?

Op zich moeten ze natuurlijk leveren waarvoor je gekozen hebt vanaf de ingangsdatum. Als dat om de een of andere reden niet kan moet dat wel duidelijk vermeld staan (ook al is dat de standaard gang van zaken). Dus als zij zonder het oude nummer geen internet kunnen / willen leveren, dan moeten ze dat wel duidelijk vermelden. Maar dat zou sowieso dubieus zijn omdat je dan wel betaalt voor iets dat je niet krijgt (internet).

Het verhaal wordt echter heel anders als ze je eerst een soort tijdelijk abonnement bieden (en laten betalen) en je daarna pas overgaat op het abonnement dat je besteld hebt. Overigens moeten ze dat dan ook sowieso wel duidelijk vermelden (en had jij goed moeten lezen natuurlijk).

Edit@hieronder: ik weet niet hoe het werkt bij Hi, maar je krijgt ook een tijdelijke SIM. Zou best kunnen dat het een soort prepaid constructie is toch waarbij het echte abonnement pas gaat lopen als het nummer over is? Zo klinkt het namelijk aangezien hij voor alles moet gaan dokken...

[ Voor 15% gewijzigd door Morrar op 15-09-2009 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Dat tijdelijke abonnement bestaat niet, want daar is toch nooit voor getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Trommelrem schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 18:17:
Klant heeft aan onderzoeksplicht voldaan, klant heeft immers bewust voor eindeloos online gekozen.
Provider heeft niet aan mededelingsplicht voldaan, want anders wist klant wel dat in deze "tussenperiode" de data extra prijzig zou zijn.

In de praktijk krijg je gewoon gelijk en zal PTT het bedrag uiteindelijk (en na veel gezeur) gewoon terugstorten.
Dat weet je dus niet, want volgens de TS zou het in de brief hebben gestaan. Bovendien zitten er waarschijnlijk ook voorwaarden aan nummerportering waar je bekent mee dient te zijn alvorens je het aanvraagt.
Trommelrem schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 18:25:
Dat tijdelijke abonnement bestaat niet, want daar is toch nooit voor getekend?
Misschien dat dat dus wel zo is, door het aanvragen met nummerportering. Ik kan me niet voorstellen dat providers dat niet dicht hebben getimmerd.. want het werkt afaik altijd zo met nummerportering. Verder is het volgens mij geen abonnement, maar gewoon prepaid. Je betaalt voor alles het normale tarief.

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 15-09-2009 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Juist wat RoD dus ook zegt: prepaid constructie. TS doet er dus goed aan om uit te zoeken welke informatie wel en niet verstrekt is (dus ook in de voorwaarden van nummerportering en abonnement!).

Overigens kun je natuurlijk altijd nog proberen te onderhandelen over het bedrag. Aangezien je nog 2 jaar samen door een deur moet kan ik me voorstellen dat ze misschien schappelijk zijn en er wat vanaf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Ik heb de papieren er even bijgepakt en mijn abonnement is ingegaan op 13-8. Er staat letterlijk:

Abonnement - Hi online 2 jaar (06nr - simkaartnr)
Looptijd - 2 jaar (tijdelijk gsm nummer xx)
Data abonnement: Eindeloos online

Orderdatum 8-8-09
Ingangdatum 13-8-09

Digitaal ondertekend op PDA dus handtekening ontbreekt. Verder het hi info pakket nagekeken en daarin is niets terug te vinden over enige kosten tijdens portatie. Ik kan mijzelf ook echt niet herinneren dat er een briefje mbt een 0 euro abonnement bij heeft gezeten, ik heb alles mijns inziens netjes bij elkaar bewaard.

Gezien ingangsdatum overeenkomst lijkt mij dat ik een poot heb om op te staan, alleen wordt het wellicht een ja\nee spelletje mbt de tijdelijke overeenkomst (die ik dus niet heb getekend noch gezien).
Sta ik hier nu alleen in, lijkt mij toch dat meer mensen dit ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Ok, dus hebben ze het niet duidelijk gecommuniceerd. Ingangsdatum van het abonnement lijkt me dan waar je als klant van uit mag gaan en ook de voorwaarden die bij het abonnement vermeld staan (dus met internet). Rechter zal je waarschijnlijk gelijk geven en ik zou dus zeker niet gaan dokken.

Edit: als ik hier kijk staat het er vrij duidelijk van het 0 euro abonnement?
http://www.hi.nl/web/show/id=600922
http://www.gsmweb.nl/contracten/nummerbehoud_kpn.pdf

Edit2: Juist dat had ik net ook uitgevonden 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Morrar op 15-09-2009 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
En volgens deze info heb ik geen poot om op te staan http://www.hi.nl/web/show/id=600922
Lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Uhm ja, kan alleen maar beamen dat het zo werkt...
Je kan er natuurlijk never nooit vanuit gaan dat je abbo al werkt als je nummer nog niet is geporteerd..

Ik zou het proberen te spelen op de coulance van HI,
die begrijpen heus wel dat je niet zou gaan internetten voor 700,-

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Tjah wanneer is een firma coulant... voor hun alleen maar extra geld verdienen, wat maakt die ontevreden (niet grootverbruikende) klant nou uit.
Ik vind zo snel niets terug in de algemene voorwaarden http://www.hi.nl/web/show/id=164636 , die ik normaliter ook amper lees (domdom). Ik kan toch moeilijk de hele site gaan scannen op aanvullende voorwaarden.

Desnoods stopt die hele nummerportatie (zal nu wel te laat zijn), en verandert men de contractvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Je abonnement is dus op 13 september ingegaan op $telefoonnummer met $simkaartnummer. Heb je dan ook daadwerkelijk gebruik gemaakt van dat nummer met die simkaart? Afaik zou dat niet moeten kunnen als je nummer nog niet omgezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

DinoPK schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 18:43:
Tjah wanneer is een firma coulant... voor hun alleen maar extra geld verdienen,
wat maakt die ontevreden (niet grootverbruikende) klant nou uit.
Dat is natuurlijk niet de goede instelling ;)
Je moet ze wel vriendelijk blijven benaderen, maar wel op je strepen blijven staan. Kun je best ver mee komen!

Mja voor de rest kunnen wij er bar weinig aan doen.. succes!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
13 augustus. Ik heb geen gebruik meer gemaakt van mijn oude tmobile nummer (en dus oude simkaart) omdat daar geen internet op zat. Wel vorige week even gekeken of ik gemiste telgesprekken had of smsjes (oude simkaart zit niet meer in een werkend toestel)

[ Voor 4% gewijzigd door pasajo op 15-09-2009 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wreckage1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 17:44
Mijn mening is dat je jezelf op het ergste voor moet bereiden en dus rekening moet houden dat je het geld moet betalen, echter kan je natuurlijk een telefoontje wagen (doe dit doordeweeks en tijdens reguliere werktijden vanwege de afdelingen die dit voor jou moeten behandelen) en de situatie en je eigen "onwetendheid" gewoon uitleggen.

De kans is misschien klein, maar zeker wel aanwezig dat als je netjes genoeg blijft, ze best een regeling willen treffen met ze.

Zoals eerder al vermeld was, ze moeten nog wel 2 jaar met jou verder.

In ieder geval succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Bedankt. Het is gewoon moeilijk te verkroppen dat ik door een dergelijke situatie in 1 maand tijd meer kosten zou hebben gemaakt dan in de laatste 3 jaar bij elkaar. Ff stressen dus, ik heb het geld ook niet echt op de plank liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Ik denk dat de coulance best wel kans maakt hoor. De praktijken die hier plaats vinden zijn naar mijn mening behoorlijk dubieus. Ze hebben het juridisch wel slim aangepakt door het 0 euro abonnement als gratis extraatje te presenteren en als service aan de klant, maar daar valt nogal op af te dingen:

1) Ze bieden je een abonnement aan op een startdatum waarop ze het abonnement helemaal niet kunnen leveren op jouw nummer (dus 13-08 op je huidige 06-nr). Ze leveren echter geen vervanging, alleen een tijdelijke SIM kaart die niks met het abonnement te maken heeft. Je betaalt dus vanaf de startdatum, terwijl Hi helemaal niet kan leveren op die datum. Hi blijft dus feitelijk in gebreke.

2) Ze bieden een extra 0 euro abonnement in de tussentijd. Alles wat extra geboden wordt en waar je niet om gevraagd hebt hoef je niet te betalen. Als ik ongevraagd de ramen van je huis kom wassen en daarna een rekening stuur, kan je die ook gewoon in de vuilnisbak kiepen. Natuurlijk kunnen ze claimen dat je ingestemd hebt met het aanbod door zelf de SIM-kaart in gebruik te nemen, maar gezien de verwarring die ontstaat door punt 1 is het maar zeer de vraag of die claim terecht is. Als je niet met je volle verstand die keuze hebt gemaakt, dan heb je dus niet ingestemd met hun aanbod en hoef je er dus ook niet voor te betalen.

Juridisch lijkt het me dus nogal een schemergebied (maar ik ben geen expert!) en ik kan me voorstellen dat Hi liever een paar honderd euro minder vangt dan dat deze praktijk eens goed juridisch aan de tand laten voelen. Dan lopen ze namelijk het risico dat deze praktijken verboden worden en ze bijvoorbeeld tijdelijke kaarten moeten gaan leveren met een volledig abonnement.

[ Voor 12% gewijzigd door Morrar op 15-09-2009 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Morrar schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 19:14:
1) Ze bieden je een abonnement aan op een startdatum waarop ze het abonnement helemaal niet kunnen leveren op jouw nummer (dus 13-08 op je huidige 06-nr). Ze leveren echter geen vervanging, alleen een tijdelijke SIM kaart die niks met het abonnement te maken heeft. Je betaalt dus vanaf de startdatum, terwijl Hi helemaal niet kan leveren op die datum. Hi blijft dus feitelijk in gebreke.
Stop, niet waar. De ingangsdatum van het abonnement wat TS heeft besteld is de datum waarop het nummer succesvol geporteerd wordt. Dat staat als het goed is ook in de kleine lettertjes op het contract. Wat Hi wel levert op de leverdatum is een 0 euro-abonnement, waar je enkel en alleen gebruik van maakt wanneer je de bijgeleverde SIM-kaart (met een tijdelijk nummer) gaat gebruiken. TS had immers ook nog gewoon de mogelijkheid zijn oude T-Mobile abonnement te gebruiken. Zolang die nog loopt is het nummer ook nog niet geporteerd naar Hi.
Natuurlijk kunnen ze claimen dat je ingestemd hebt met het aanbod door zelf de SIM-kaart in gebruik te nemen, maar gezien de verwarring die ontstaat door punt 1 is het maar zeer de vraag of die claim terecht is.
En daarbij is het dus de vraag hoe duidelijk die informatie is. TS had waarschijnlijk niet zoveel gebruik gemaakt van internet wanneer hij wist dat dit de constructie was, maar aan de andere kant is dit wel de standaardprocedure bij Hi.
Juridisch lijkt het me dus nogal een schemergebied (maar ik ben geen expert!) en ik kan me voorstellen dat Hi liever een paar honderd euro minder vangt dan dat deze praktijk eens goed juridisch aan de tand laten voelen. Dan lopen ze namelijk het risico dat deze praktijken verboden worden en ze bijvoorbeeld tijdelijke kaarten moeten gaan leveren met een volledig abonnement.
Jammer dat mensen meteen weer over juridische stappen en dat soort dingen beginnen. Zoals al eerder wordt aangekaart heb je een hele goede kans op coulance van Hi, mits je het gewoon netjes aanpakt en duidelijk uitlegt waarin volgens jou de verwarring (en 'fout') is ontstaan. Het feit dat de informatie over het 0 euro-abonnement blijkbaar niet duidelijk is bijgevoegd is opzich wel een sterk punt.

edit: hmm die ingangsdatum op het contract die je noemt is ook wel verwarrend ja. Maar kennelijk was er wel iets van nummerbehoud/portering bekend in het systeem van Hi, anders had je nooit dat 0 euro-abonnement gehad...

[ Voor 4% gewijzigd door jelle. op 15-09-2009 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Nou een linkje gevonden waar exact mijn ervaringen in terug komen. Het vervelende is dat het in mijn geval gaat een heel wat hoger bedrag dat ik amper zo onverwachts voor kan schieten\kan missen.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=25&t=72097
Dit neigt onderhand naar oplichterij, nergens iets vermelden behalve bij vragen. Ik heb geen vraag, dus klik ook niet op een vraagteken. Niets terug te vinden in de algemene voorwaarden.

Ook vervelend is dat de rekening tot 31-8 was, er komt dus nog eens 14 dagen gebruik achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Ik vind ook het aanbieden van een ongerelateerd 0 euro abbo op dezelfde dag dat het bestelde abbo ingaat (terwijl dit dan eigenlijk dus niet ingaat) helemaal niet netjes. Ik zeg niet (zoals hierboven gesuggereerd wordt) dat je hiermee meteen naar de rechter moet stappen.

Maar ik denk dat ze bij Hi ook dondersgoed weten dat veel mensen hier instinken en ik weet zeker dat ze er goed aan verdienen. Al schelden ze jou de helft van het bedrag kwijt ben jij helemaal gelukkig en voor hun is het gewoon pure winst; als je daadwerkelijke abbo namelijk gewoon was ingegaan, hadden ze namelijk niks gevangen (omdat je het abbo toch gewoon al betaald).

Kortom, Hi is hier echt niet netjes bezig en ik geloof best dat ze coulant zijn in de afrekening omdat anders deze hele praktijk wel eens op de schop genomen zou kunnen worden. Zeker omdat Hi het niet goed communiceert naar de klant wanneer deze de bestelling plaatst / thuis bezorgd krijgt.

*ik denk dat als Radar het oppikt het het balletje wel zal gaan rollen. Als Hi z'n poot stijf houdt zou ik daar een nette brief heen sturen en daarin ook linken naar de andere voorbeelden.

[ Voor 16% gewijzigd door Morrar op 15-09-2009 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrt
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 20:43
Hoezo? Je kan toch gewoon zeggen dat je niet duidelijk ingelicht bent over dit euvel? Een verkoper moet duidelijk aangeven (of 't nou telefonisch, website of bijgeleverd formulier is) dat de belbundel nog niet loopt. Verzaken ze hierin, moeten ze wel een coulance treffen.

Toen ik mijn bundel begon kreeg ik te horen dat mijn databundel gelijk in zou gaan (had 't los aangevraagd in een Hi winkel). Dit was niet zo, het was binnen 24 uur. Ik had in die tijd flink zitten internetten en had dus een beste rekening. Na het krijgen van die rekening ben ik Hi gaan bellen en hebben ze dat bedrag kwijtgescholden, de volgende 1,5 maand had ik geen belkosten meer (creditnota).

Als je echt verkeerd ingelicht bent, wilt Hi vaak nog wel iets treffen om de klant tevreden te houden.
Verder moet je goed op je contract kijken: stat er iets over de ingangsdatum contract en de werkelijke porteerdatum? Dit zijn 2 verschillende dingen, je moet kijken naar de porteerdatum (nummer overzet datum).

Maar heb je Hi al rustig hierover gebeld, gezegd dat je verkeerd ingelicht bent en over de consequenties gepraat? Wat is hier uit gekomen?

En als je met Hi hebt gebeld, schrijf op welke datum, tijd en met wie je hebt gesproken. Altijd doen! Stel dat er intern miscommunicatie komt, heb je tenminste een poot om op te staan.

[ Voor 7% gewijzigd door brrrt op 15-09-2009 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

brrrt schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:29:
Als je echt verkeerd ingelicht bent
En hoe bewijs je dat? Dat kun je niet.. Hopen op coulance dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
KPN is niet volledig geweest in het verstrekken van informatie, ben ik compleet met je eens.

Maar wanneer ze aangeven dat je contract op 13 september in gaat. Maar jij daarvoor al flink hebt lopen bellen, smsen internetten etc etc, waarvan dacht je zelf dan dat dat betaald ging worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrt
Als het nergens duidelijk vermeld staat (zo iets hoort bij het kopje nummerbehoud te staan (wanneer je dat aanvinkt) en dat mag je ze best vertellen), kan je 't tenminste zeggen. Tuurlijk is 't gissen en hopen op coulance, maar mijn ervaring bij Hi is dat ze vaak redelijk relaxed om gaan met deze 'vergissingen'. Andere providers kunnen véél moeilijker doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Bel eerst maar eens met de klantenservice. Hi is echt de moeilijkste niet als het gaat om crediteren van kosten door fouten van klanten.

Wat zegt Hi er zelf van of is dit een gevalletje eerst zeuren en dan pas bellen? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:16
RoD schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 18:08:
Zolang je nummer nog niet overgezet is, gaat je abonnement nog niet in, volgens mij een algemeen begrip bij nummerportering. Vrij logisch ook, want als je een abonnement op een bepaald nummer aanvraagt, en je hebt dat nummer nog niet, dan kan je abonnement ook niet ingaan.
Dit soort onzin kwam KPN bij mij ook aan. Niet logisch naar mijn inzicht, en ook veel medewerkers aan de KPN lijn gaven me daar gelijk aan.

Anyway, mijn KPN abo heb ik na 1 maand meteen opgezegd. Om een statement te maken naar dit soort kleine-letters-oplichters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrt
apokalypse schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:40:
[...]

Dit soort onzin kwam KPN bij mij ook aan. Niet logisch naar mijn inzicht, en ook veel medewerkers aan de KPN lijn gaven me daar gelijk aan.

Anyway, mijn KPN abo heb ik na 1 maand meteen opgezegd. Om een statement te maken naar dit soort kleine-letters-oplichters.
Hoezo is dit onzin?
Je wilt een abonnement beginnen bij een provider en je nummer behouden.
Dat nummer loopt nog bij een andere provider en je wilt geen dubbele kosten, dus je mag de resterende x aantal maanden alvast het toestel uittesten met je oude simkaart. Wordt het nummer overgezet, dan gaat het echte abo pas in bij de nieuwe provider (het nummer waar je voor getekend hebt). Je hebt dan geen bereik meer bij je oude provider en weet dat het nummer/abo overgezet is.

In het kader van 'geen dubbele kosten' is dit best logisch eigenlijk. Je krijgt een 0 euro abo omdat je niet met dubbele kosten wilt zitten. En zonder abo bellen is even duur als prepaid bellen, dus een afrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Even voor de duidelijkheid:
- contract ging niet in per 13 september maar op 13 augustus. Ik heb 13 augustus de Hi sim in gebruik genomen.
- Ik heb vanmiddag na het openen van de enveloppe direct de klantenservice gebeld en zij hebben dit direct als klacht genoteerd. Maar afhandeling gebeurt op een andere afdeling. Vervolgens hier dit topic geopend om advies te vergaren (het zit me echt goed dwars)
- Ik heb net een aanvullende klacht verstuurd via email met daarin gedetailleerd alle informatie.
- Ik moet op een vraagteken drukken bij aanvraag nummerbehoud om daar regelgeving te vinden? Ik had geen vraag, het leek duidelijk, en heb derhalve niet op de vraag geklikt. Maak er dan een uitroepteken van, of een indicatie naar bindende regelgeving.
- Coulance door deelkwijtschelding is beter dan niets natuurlijk, maar persoonlijk vind ik deze situatie principieel alleen aanvaardbaar als mij dit niets meer gaat kosten dan verwacht: 21 euro per maand in het eerste jaar (kosten van hi25 + eindeloos online ten tijde van aanvraag contract).

Mijn grote probleem is nu dat er een rekening ligt van ~690 euro. Als ik eerdere ervaringen lees op trosradar, zal ik dit moeten betalen. Vervolgens zal Hi bij coulance dit creditnota's crediteren.
Alleen ik kan dit bedrag niet makkelijk in 1x missen, daarbij komt er vast een rekening achteraan van nog eens honderden euro's (en dat terwijl ik amper data verbruik voor mijn gevoel, streamen etc doe ik niet aan..). Niet betalen > deurwaarder = extra kosten.

Ik kan nu niet eens mijn mobiel gebruiken omdat ik per direct hoge kosten maak, absurd!
Morgen maar eens overdag bellen in de hoop iemand aan de lijn te krijgen die wel wat kan betekenen (zitten er hier geen Hi medewerkers die hierbij kunnen helpen?)

• RoD
  • Niet online

RoD

brrrt schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:46:
[...]

Hoezo is dit onzin?
Je wilt een abonnement beginnen bij een provider en je nummer behouden.
Dat nummer loopt nog bij een andere provider en je wilt geen dubbele kosten, dus je mag de resterende x aantal maanden alvast het toestel uittesten met je oude simkaart. Wordt het nummer overgezet, dan gaat het echte abo pas in bij de nieuwe provider (het nummer waar je voor getekend hebt). Je hebt dan geen bereik meer bij je oude provider en weet dat het nummer/abo overgezet is.

In het kader van 'geen dubbele kosten' is dit best logisch eigenlijk. Je krijgt een 0 euro abo omdat je niet met dubbele kosten wilt zitten. En zonder abo bellen is even duur als prepaid bellen, dus een afrader.
Inderdaad, dat mechanisme is vrij logisch en begrijpelijk. Je moet je gewoon even inhouden totdat je abonnement ingaat. In ieder geval kun je er dus indien noodzakelijk al gebruik van maken. Persoonlijk dacht ik dat dit algemene kennis was. Zelfs m'n zusje wist het :P die heeft ook net een Hi-abonnement afgesloten.

Maar het is natuurlijk van de zotte dat je in een maand zo'n bedrag kan verbruiken. Normaal heb je ongeveer een abo van 30 euro.. en dan zou je nu bij hetzelfde gebruik twintig (!) keer zoveel moeten betalen.

Kortom: coulance zou ik nog wel een kans geven. Juridisch gezien ben je waarschijnlijk kansloos.

• pasajo
Hahah het dataverbruik zit ook nog eens binnen de fair use policy (niets streaming gedaan, alleen wat marketapps gedownload\email\tweakers gesurft), nog geen 250 mb verbruikt maar wel 515 excl factureren...
Tjah het is hopen op coulance.
Zoniet, dan zal het ergernis spuien worden binnen de kennissenkring en trachten een zaak in te dienen bij de geschillencommissie. Als Hi bekend is met het probleem (zie trosradar link) en er verder niets aan doet, vind ik dit echt zeer kwalijk.

Mijn vrouw was met de rekening allesbehalve blij, ook weer een leuke avond door gehad :(. Ik lees mij juist altijd uitermate goed in, en trap vervolgens in zo'n valkuil. Zwaar frusterend. Time to go to bed.

• pasajo
Lekker liggen tobben vannacht of het nou echt zo dom is van mij om aan te nemen dat er geen extra kosten te verwachten waren. Ik kan niet anders dan concluderen dat mijn aanname zeker niet onredelijk is.

- Ik ga ervan uit dat ik een abonnement neem op gebruik van een simkaart, niet van een daarop gekoppeld telefoonnummer.
- 'Gratis nummerbehoud' is jaren een reclameterm geweest, je neemt aan dat een service gratis is. Andere providers kennen volgens mij geeneens tijdelijke abonnementen, zie bijv http://www.gsmweb.nl/tmobile/tmobile_nummerbehoud_popup.htm of http://www.t-mobile.nl/pe.../veelgestelde-vragen.aspx (even zoeken op nummerbehoud) Je nieuwe abonnement gaat gewoon direct in.
- Als ik besluit over te stappen van abonnement bij een willekeurig ander product komt deze vorm van afhandeling niet voor. Denk bijv aan het overstappen van een dagelijks krantenabo. Je weet dat je tijdelijk dubbel zal betalen indien je een kleine overlap hebt. Ik betaal niet de winkelprijs voor mijn nieuwe krant tot het andere abonnement op mijn oude krant is afgelopen, nee ik betaal direct de abonneeprijs.

Idem met sportschoolabonnement, overstapt van kabel naar ADSL. Dat een service als nummerbehoud een afwijkende regelgeving kent die men redelijk verbergt bij een aanvraag is een stap die je als onwetende consument niet verwacht.

Blijkbaar is dit voor velen gemeengoed, maar ik ben waarschijnlijk ook wel bekend met regelgeving waar niet iedereen mee bekend is. Wat voor de één logisch is, is voor de ander onbekend totdat deze er duidelijk mee geconfronteerd wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door pasajo op 16-09-2009 06:44 ]

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
DinoPK schreef op woensdag 16 september 2009 @ 06:38:
- 'Gratis nummerbehoud' is jaren een reclameterm geweest, je neemt aan dat een service gratis is. Andere providers kennen volgens mij geeneens tijdelijke abonnementen, zie bijv http://www.gsmweb.nl/tmobile/tmobile_nummerbehoud_popup.htm of http://www.t-mobile.nl/pe.../veelgestelde-vragen.aspx (even zoeken op nummerbehoud) Je nieuwe abonnement gaat gewoon direct in.
Nee hoor. Sterker nog, bij T-Mobile zijn de simkaarten altijd voorzien van een telefoonnummer. Bij nummerbehoud word deze later vervangen door het te behouden nummer. Tot die tijd (datum x) kun je hem met het tijdelijk nummer gebruiken, en betaal je prepaid tarieven.
- Als ik besluit over te stappen van abonnement bij een willekeurig ander product komt deze vorm van afhandeling niet voor. Denk bijv aan het overstappen van een dagelijks krantenabo. Je weet dat je tijdelijk dubbel zal betalen indien je een kleine overlap hebt. Ik betaal niet de winkelprijs voor mijn nieuwe krant tot het andere abonnement op mijn oude krant is afgelopen, nee ik betaal direct de abonneeprijs.
Appels en peren.
Jij hebt namelijk ook de afgesproken prijs moeten betalen, namelijk een abonnement van 0 euro. Echter, je bent niet alleen je oude simkaart (dus nog met je eigen nummer) maar ook je nieuwe simkaart (met het tijdelijk nummer) gaan gebruiken.
Blijkbaar is dit voor velen gemeengoed, maar ik ben waarschijnlijk ook wel bekend met regelgeving waar niet iedereen mee bekend is. Wat voor de één logisch is, is voor de ander onbekend totdat deze er duidelijk mee geconfronteerd wordt.
Ja, vandaar dat ik ook mensen aanraad altijd een contract in de winkel af te sluiten, en niet via het web. Je hebt dan namelijk geen uitleg van het personeel. Was je in de winkel geweest, had je netjes alles uitgelegd gekregen, en was dit nooit gebeurd.

* addictive werkt zelf in een telecom zaak ;)

• Trommelrem
addictive schreef op woensdag 16 september 2009 @ 09:53:
[...]
Ja, vandaar dat ik ook mensen aanraad altijd een contract in de winkel af te sluiten, en niet via het web. Je hebt dan namelijk geen uitleg van het personeel. Was je in de winkel geweest, had je netjes alles uitgelegd gekregen, en was dit nooit gebeurd.

Inderdaad, als je het contract in de winkel afsluit dan kun je als consument moeilijker iets bewijzen. Als je het op het web afsluit dan kun je letterlijk opslaan wat er staat en daar kun je achteraf op terugvallen.

Anyway, ik heb zakelijk hetzelfde akkefietje gehad met de PTT. Bij een overstap waren er meerdere aansluiting die ineens meer dan 200 euro aan data hadden gegenereerd. De PTT heeft alle kosten kwijtgescholden. Een simpel telefoontje was voldoende.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 23:19
Ik heb ook een soortgelijk akkefietje gehad met Hi. Bij mij betrof het een "portering" van mijn eigen Hi simkaart naar een ander abonnement. Ik kreeg mijn abonnementsbevestiging met daarop dat de boel was overgezet.
Vervolgens (was ik vergeten) heb ik via internet aanvraag gedaan voor "onbeperkt internet" op de telefoon.
Ik kreeg hier bevestiging van dat het ingesteld was (e-mail), dus ik was in de veronderstelling dat ik het ook meteen op mijn telefoon kon gebruiken. Er stond niet in dat ik nog even moest wachten tot het echt ingesteld was en het in de "nieuwe afrekenmaand" pas in zou gaan. (gelukkig duurde dat nog maar een paar dagen)
Dat weekend ging ik een weekendje weg en het is dan wel handig (wegens ontbreken van internet op de locatie) om eens wat op te zoeken aan informatie (openbaar vervoer, leuke dingen die te doen zijn en dergelijke)

Kreeg ik een rekening van een dikke 100 euro (valt nog mee zal je zeggen, maar het ging maar over 5 dagen waarin het onbeperkt internet nog niet was ingeschakeld blijkbaar) Doe dit keer 6 en je ziet dat dit verhoudingsgewijs ongeveer hetzelfde "bedrag" oplevert aan het einde van een hele maand.

Het stomste was nog wel dat ik tegelijkertijd een nieuwe simkaart en dat internet abonnement had aangevraagd (ik stop mijn oude sim in de telefoon en had 'm aan, prima. Moest nog even wat overzetten, dus stop simkaart in m'n oude telefoon zet daar de telefoonnummers op, stop 'm weer in de nieuwe en doet niets meer. De sim niet dan, ook niet in 5 andere simlockvrije telefoons (m'n oude, nieuwe, die van m'n ouders en m'n zusje)
De nieuwe simkaart had ik dus al ontvangen, waardoor het mij logisch lijkt (helemaal na het mailtje dat de boel was ingesteld) dat de rest ook was ingesteld.

Werd zo wel een duur weekendje.

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:36
Dit wat jij hebt is altijd al zo geweest bij KPN/Hi en dat staat gewoon op je contract in de kleine lettertjes en anders gewoon in de voorwaarden!

Maar doe gewoon even een belletje naar de klantenservice, KPN is vrij soepel met dit soort dingen

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

RoD schreef op woensdag 16 september 2009 @ 00:07:
[...]

Inderdaad, dat mechanisme is vrij logisch en begrijpelijk. Je moet je gewoon even inhouden totdat je abonnement ingaat. In ieder geval kun je er dus indien noodzakelijk al gebruik van maken. Persoonlijk dacht ik dat dit algemene kennis was. Zelfs m'n zusje wist het :P die heeft ook net een Hi-abonnement afgesloten.

Kortom: coulance zou ik nog wel een kans geven. Juridisch gezien ben je waarschijnlijk kansloos.
Jij vindt het "Vrij logisch" als je een abonnement afsluit en dit gaat al in en je krijgt een nieuwe simkaart, dat je dan wel moet bedenken dat er sprake is van een 'tussenabonnement' en dat het 'echte abonnement' pas ingaat als het nummer geporteerd is? Ik zie daar de logica niet van hoor. Ik zie een ingangsdatum van een contract compleet los van het porteren van een ouder telefoonnummer.

Je sluit bewust een bepaalt soort contract af en krijgt een nieuwe simkaart en een nieuwe telefoon, maar dan moet je je "gewoon" inhouden tot de nummerportering?
7(8)7

Als dit al het geval is, dan moet dit naar mijn mening wel echt bijzonder duidelijk gecommuniceerd worden. Dit is naar mijn mening namelijk gewoon onredelijk en echt niet iets wat je "gewoon" kan verwachten. Ik vermoed dat RoD in een telecomwinkel of in de telecom werkt, of hier gewoon veel leest en daarom weet dat het zo is bij Hi. Dat kan ik me goed voorstellen. Alleen dat je het dan logisch vindt en ook vindt dat je dit als klant zou moeten verwachten, vind ik -eh- niet echt heel erg inlevend in hoe logica werkt.

Ik had het bij Telfort bijvoorbeeld helemaal niet.

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 16-09-2009 12:00 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
Ik heb zelf een tijd in een telefoonzaak gewerkt, en dit meerdere malen meegemaakt. Klanten beweerden dan dat wij ze niet duidelijk verteld hadden dat dit zo werkt etc. Gelukkig kan je jezelf goed controleren.

De manier waarop ik dit zie is het volgende:
Ik zie veel mensen zeggen dat het abonnement is ingegaan in augustus. Ik zeg: De Overeenkomst is ingegaan in augustus. In de overeenkomst (het contract dus) geef je namelijk toestemming aan Hi om je abonnement bij T-Mobile op te zeggen, en dat nummer over te laten nemen. Hierbij wordt ook duidelijk vermeld dat beide bedrijven rekening moeten houden met de wettelijke opzegtermijn, die in dit geval 1 maand is. Daarom zal Hi je abonnement pas in laten gaan als het nummer is overgezet, zodat jij niet met een tijdelijk nummer hoeft rond te lopen.
Mocht je toch gebruik gaan maken van je SIM-kaart van Hi, krijg je ook een tijdelijk nummer en bel je volgens tarieven die gelden als buiten-de-bundel-tarieven van je abo.
Hi staat volledig in z'n recht imo. Het feit dat meerdere mensen hier last van hebben gehad vind ik geen reden om dit op Hi af te schuiven. Mensen moeten zorgen dat als ze dingen via internet afsluiten, ze alles heel goed doorlezen. Je krijgt geen hulp van een medewerker, maar daarom krijg je wel de korting op je abo, en meer korting op je telefoon.

Maar, ik heb als medewerker van de winkel meerdere malen als mediator opgetreden en in ongeveer 50% van de gevallen was Hi wel bereidt om iets aan het bedrag te doen. Soms werd het helemaal kwijt gescholden, soms een percentage. Het was soms wel een proces van de lange adem (meerdere maanden) maar soms kwam er wel een positief resultaat uit.

Ik zou dus gewoon proberen een beroep te doen op de coulance van Hi, niet geschoten is altijd mis. Succes!

PS: Weet je wel dat de voorwaarden van een Hi Online abonnement anders zijn dan de abonnementen die je in de winkel aansluit? Zo wordt bij Hi Online ALTIJD per minuut afgerekend, ipv alleen de eerste minuut en daarna per seconde. Ook is je beltegoed maar 1 maand geldig, en komt het daarna te vervallen. Je kan dus niet beltegoed wat je over hebt meenemen naar de volgende maand.
Ik meld het maar even, zodat je niet voor nog meer onaangename verrassingen komt te staan.
Ook moet je zodra je abonnement is ingegaan, je nog even aanmelden voor het dubbel smsen. Anders blijft je belminuut gewoon 1 sms waard. Dit kan je doen door de tekst 'dubbel aan' te smsen naar het nummer 1266.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:01

ManiacsHouse

Scheisse!

Rossi schreef op woensdag 16 september 2009 @ 11:52:
De manier waarop ik dit zie is het volgende:
Ik zie veel mensen zeggen dat het abonnement is ingegaan in augustus. Ik zeg: De Overeenkomst is ingegaan in augustus. In de overeenkomst (het contract dus) geef je namelijk toestemming aan Hi om je abonnement bij T-Mobile op te zeggen, en dat nummer over te laten nemen. Hierbij wordt ook duidelijk vermeld dat beide bedrijven rekening moeten houden met de wettelijke opzegtermijn, die in dit geval 1 maand is. Daarom zal Hi je abonnement pas in laten gaan als het nummer is overgezet, zodat jij niet met een tijdelijk nummer hoeft rond te lopen.
Ja ja jij kan lekker lullen. Ligt maar net hoe je het uitlegt. Maar in dit geval was jij natuurlijk ook degene die het abo verkocht en er aan wil verdienen. Waarom staat er dan ingangsdatum op het contract? Als het daadwerkelijk is zoals jij zegt kun je hier bijna spreken over moedwillig de boel belazeren.

Welke wettelijke opzegtermijn heb je het over eigenlijk? Als je contracttermijn al is afgelopen kan een nummer altijd worden geporteerd. Zelfs als je contract nog loopt. Enige waar je dan tegen aanloopt is dat je nog gewoon je abo moet betalen.

Mijn ervaring is dat Hi zeer onduidelijk is met zijn voorwaarden. Zie het verhaal over dat bijvoorbeeld streaming wel of niet in de bundel zit. Dit werd alleen maar ergens op de website vermeld onder een kopje 'Voorwaarden', deze werden niet in de winkel meegeleverd.

[ Voor 6% gewijzigd door ManiacsHouse op 16-09-2009 14:21 ]

• jelle.
Hi staat volledig in z'n recht imo. Het feit dat meerdere mensen hier last van hebben gehad vind ik geen reden om dit op Hi af te schuiven. Mensen moeten zorgen dat als ze dingen via internet afsluiten, ze alles heel goed doorlezen. Je krijgt geen hulp van een medewerker, maar daarom krijg je wel de korting op je abo, en meer korting op je telefoon.
Precies. Ook het feit dat er meer mensen met dit probleem zitten op TROS Radar lijkt voor velen een reden om te zeggen dat Hi dan fout zit, heel apart is dat...
ManiacsHouse schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:19:
Welke wettelijke opzegtermijn heb je het over eigenlijk? Als je contracttermijn al is afgelopen kan een nummer altijd worden geporteerd. Zelfs als je contract nog loopt. Enige waar je dan tegen aanloopt is dat je nog gewoon je abo moet betalen.
:? Ehm nee, je hebt sowieso één maand opzegtermijn (CM), en tot die tijd zit je nummer nog gewoon bij de oude provider en kun je alleen een tijdelijk nummer bij de nieuwe provider gebruiken (als ze die service aanbieden). De ingangsdatum van je nieuwe abonnement is ook altijd de datum waarop het nummer succesvol is geporteerd.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

jelle. schreef op woensdag 16 september 2009 @ 15:07:

:? Ehm nee, je hebt sowieso één maand opzegtermijn (CM), en tot die tijd zit je nummer nog gewoon bij de oude provider en kun je alleen een tijdelijk nummer bij de nieuwe provider gebruiken (als ze die service aanbieden). De ingangsdatum van je nieuwe abonnement is ook altijd de datum waarop het nummer succesvol is geporteerd.
En hoe en waar staat dat dan vermeld?

Je hebt 1 maand opzegtermijn m.b.t. de overeenkomst. Wil niet zeggen dat je je nummer dan nog niet mag porteren. Dus daar hoeft in principe geen rekening mee worden gehouden. Sterker nog, het zal de eerste keer niet zijn dat je nummer niet geporteerd kan worden omdat de provider zegt dat er een opzegging op het contract zit (dit was in het verleden nog weleens een probleem).

Dat er meerder mensen op Tros Radar er ook problemen mee hebben kan ook duiden op onduidelijk en/of geen voorlichting. Het 'lees de AV' gaat niet op want daar is niets te vinden over een 0-contract. Als dit zo is dan moet er heel duidelijk bij worden gezegd en vermeld dat je pas gebruik kunt maken van je bundels op datum xx of als je nummer is overgezet.

Nog een leuke vraag. Betaal je al voor je abo vanaf ingangsdatum of pas vanaf dat het nummer is overgezet? Zowiezo zit Hi fout want je vraagt niet om een 0-contract.

[ Voor 7% gewijzigd door ManiacsHouse op 16-09-2009 15:30 ]

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:54
Voor de TS, ik heb exact hetzelfde meegemaakt in tijde van nummer overzetten en een 0 contract.
Gelukkig deed ik toen niet aan dataverbruik d.m.v internetten.
Sterkte!
Wellicht nog nuttig van de discussie. Ik als normale consument die een abo afsluit wist hier ook niks vanaf ondanks telefonisch contact!

[ Voor 28% gewijzigd door Tomino op 16-09-2009 15:35 ]

• jbdeiman
In veel van die gevallen krijg je gewoon je Hi simkaartje thuisgestuurd. Hoe kan jij aan dat simkaartje zien dat je nummer niet is overgezet? Precies, niet. En helemaal wanneer je bij Hi blijft is het vreemd dat dit niet altijd netjes en duidelijk geregeld wordt.

Sterker nog, ik krijg mijn simkaartje en stop 'm in mijn telefoon. Vervolgens kan je gewoon bellen. Als dat niet zou kunnen omdat je abonnement nog niet in is gegaan, dan moeten ze dat gewoon blokkeren totdat het wel goed is. Dat blokkeren is niet zo lastig en zo kan je vanzelf zien wanneer die wel over gaat. (je oude simkaart doet dan niets meer)
Voilla, geen gedoe met dubbele/ hoge rekeningen. Het is ook maar hoe je ermee om Wilt gaan, en hier valt geld uit te halen. Dus dat zullen ze dan ook zeker doen.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:33

DjVe

Hatsaflats!

nu ben ik waarschijnlijk heel dom maar: waarom heb je niet gewoon je oude sim in je nieuwe toestel gedaan en bij moment van porteren de nieuwe erin geduwd? Of heeft die hero een simlock?

• jbdeiman
@Jordy van E
Als jij een nieuwe simkaart ontvangt en die doet het gewoon (krijgt gewoon netwerk en je kan gewoon bellen, maar naar dus "later blijkt" met een ander (tijdelijk) nummer. Waarom blokkeren ze die oude simkaart niet gewoon tot het wel is overgezet? Precies, omdat er hier geld uit te halen valt.

Als die nieuwe simkaart niets doet, blijven mensen hun oude simkaart wel gebruiken, dat is eigenlijk ook het hele punt. Waarom sturen ze je een "0-euro abonnement" kaartje op, als je om nummerportering hebt gevraagd? Mensen zorgen zelf wel voor een stukje overlap (als het goed is) bij overstappen. Daarnaast als ze dat niet zouden doen, weten ze (of ze zouden kunnen weten) dat hun abonnement bij de andere provider, of het andere abonnement bij dezelfde provider, is afgelopen.
Niemand die dan kan zeggen dat er onduidelijk of slecht geïnformeerd is. Blokkeer gewoon de nieuwe simkaart met bellen, totdat het abonnement is ingesteld. Daarnaast kunnen ze ook best wanneer je die 0-euro abonnementskaart hebt gekregen (die dus wordt omgezet) een begeleidende brief bij doen met daarop:

LET OP! Het kan zijn dat uw simkaart nog niet is geactiveerd op uw aangevraagde nummer en abonnement. De kosten voor het gebruik van deze simkaart staan gelijk aan het prepaidtarief. (kijk op de Hi-Website voor de actuele tarieven). Wanneer u niet meer kunt bellen met uw oude simkaart, is uw nieuwe geactiveerd.

Voila, netjes, duidelijk en niemand die meer kan zeggen dat hij/ zij niet goed zijn ingelicht. Ik weet alleen wel heel zeker dat ze bij Hi ook minder geld in het laatje krijgen als ze zo'n begeleidende brief bijdoen.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:13
JvS schreef op woensdag 16 september 2009 @ 11:28:
[...]
Ik had het bij Telfort bijvoorbeeld helemaal niet.
Ik lees dit topic met verbazing, Ik heb contracten gehad bij Debitel, Orange en Tmobile en ook nog nooit met deze praktijk te maken gehad. Gewoon is dat je nieuwe contract ingaat op de afgesproken datum en je dus tijdelijk 2x abonnement betaald, dus net zoals de TS verwachtte. Ik vind dus ook dat Hi dit zeer duidelijk had moeten communiceren.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:54
jbdeiman schreef op woensdag 16 september 2009 @ 15:37:
In veel van die gevallen krijg je gewoon je Hi simkaartje thuisgestuurd. Hoe kan jij aan dat simkaartje zien dat je nummer niet is overgezet? Precies, niet. En helemaal wanneer je bij Hi blijft is het vreemd dat dit niet altijd netjes en duidelijk geregeld wordt.

Sterker nog, ik krijg mijn simkaartje en stop 'm in mijn telefoon. Vervolgens kan je gewoon bellen. Als dat niet zou kunnen omdat je abonnement nog niet in is gegaan, dan moeten ze dat gewoon blokkeren totdat het wel goed is. Dat blokkeren is niet zo lastig en zo kan je vanzelf zien wanneer die wel over gaat. (je oude simkaart doet dan niets meer)
Voilla, geen gedoe met dubbele/ hoge rekeningen. Het is ook maar hoe je ermee om Wilt gaan, en hier valt geld uit te halen. Dus dat zullen ze dan ook zeker doen.
Ik meen mij te herinneren dat Debitel, Vodafone dit WEL heeft. Destijds bij mijn moeder gehad die dit euvel ook had met nummeroverzetten etc, maar daar kreeg je netjes een sms dat de huidige simkaart morgen geblokkeerd werd en je dan je nieuwe erin kan doen!
( simkaart was ook al een maand ontvangen)

Debitel,vodafone doet dit dus wel!

• jbdeiman
@Tomino
En dat is ook zoals het hoort, duidelijk naar je klanten toe en niet zomaar met extra kosten opzadelen.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 23:03
Ik wil hier toch ook even op reageren (hoewel er al genoeg mij voor zijn geweest).

Ik ben verbaasd over het feit dat een groot deel van de mensen hier ervan uit gaat dat je dubbele kosten hebt bij een nummerbehoud?! Als je nummerbehoud aanvraagt, wil je toch pas dat het afgesproken abonnement ingaat op het moment dat je nummer over is gezet?
Stel je hebt een abonnement van 50 euro in de maand en je sluit een nieuw abonnement (bij een andere provider) af voor 50 euro in de maand, maar je abonnement loopt pas over 3 maanden af (dit is mogelijk). Dat betekent dus dat je, volgens jullie logica, 50 x 3 = 150 euro aan dubbele kosten hebt! Dit is toch veel klantonvriendelijker?

Ik weet uiteraard niet hoe het contract van de TS er uit ziet maar ik ga ervan uit dat dit een 'standaard' contract van KPN is. Daar staan eerst de NAW gegevens, vervolgens de gekozen abonnementsvorm (inclusief evt. aansluitkosten en bundels) en vervolgens de nummerbehoud gegevens. Hierin staat duidelijk een porteringsdatum vermeld (in jouw geval waarschijnlijk 13 september 2009). Hier staat tevens (en ik citeer!): "U betaalt, tot het moment waarop het nummer wordt geporteerd, geen abonnementskosten. De kosten die worden gemaakt met het bellen en met data (bijvoorbeeld sms) worden wel in rekening gebracht."

Het lijkt mij dat jij zeker een contract hebt gezien welke je hebt getekend (elektronisch of niet) en hier staat dit op vermeld, derhalve ben jij akkoord gegaan met deze voorwaarden. Ik snap dat je niet alles op het contract doorspit, maar het staat bij het kopje Nummerbehoud en het staat onder de te behouden (en het tijdelijke) nummer. Tenzij jij een ander contract hebt gekregen, maar alle contracten (ook van online winkels) zijn in het systeem van KPN aangesloten en hebben dus een gelijke opzet.

Toch vind ik het natuurlijk ook erg vervelend voor je, dat is heel simpel. Je hebt hier niet om gevraagd, maar met wat meer onderzoek had je m.i. dit gewoon kunnen weten (zeker omdat het in het contract staat, als he goed is). Toch raad ik je, net als anderen, aan om gewoon even een brief te sturen of contact op te nemen met Hi. Bijvoorbeeld naar het volgende adres: KPN Klantenreacties, Postbus 13500, 9700EG, Groningen. Dit is het adres waar je evt. klachten of problemen kan toesturen, de "Klantenreacties" dus ;)

Ik hoop dat het goed komt voor je en dat er ook een coulanceregeling ingesteld wordt.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• brrrt
jbdeiman schreef op woensdag 16 september 2009 @ 15:52:
Niemand die dan kan zeggen dat er onduidelijk of slecht geïnformeerd is. Blokkeer gewoon de nieuwe simkaart met bellen, totdat het abonnement is ingesteld. Daarnaast kunnen ze ook best wanneer je die 0-euro abonnementskaart hebt gekregen (die dus wordt omgezet) een begeleidende brief bij doen met daarop:

LET OP! Het kan zijn dat uw simkaart nog niet is geactiveerd op uw aangevraagde nummer en abonnement. De kosten voor het gebruik van deze simkaart staan gelijk aan het prepaidtarief. (kijk op de Hi-Website voor de actuele tarieven). Wanneer u niet meer kunt bellen met uw oude simkaart, is uw nieuwe geactiveerd.
Klopt, dit zou de makkelijkste oplossing zijn voor beide partijen. Het klopt dat KPN meer geld krijgt door deze kosten, maar ze zijn ook veel geld kwijt aan klantenservice die deze problemen op moet lossen. Zeker als KPN in zo'n 50% van de gevallen een coulanceregeling treft. Ze gaan er tevens ook niks op vooruit als al deze mensen een negatief verhaal hebben over KPN.

• Rossi
  • Laatst online: 25-03 22:21
ManiacsHouse schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:19:
[...]

Ja ja jij kan lekker lullen. Ligt maar net hoe je het uitlegt. Maar in dit geval was jij natuurlijk ook degene die het abo verkocht en er aan wil verdienen. Waarom staat er dan ingangsdatum op het contract? Als het daadwerkelijk is zoals jij zegt kun je hier bijna spreken over moedwillig de boel belazeren.
Hoezo dat?
Het contract gaat inderdaad in op die dag dat je hem tekent. Een contract is een verzameling met gegevens. Eén van de dingen die in het contract staat, is het feit dat als je nummerbehoud wilt, je abo pas in gaat op de dag dat je nummer word geporteerd naar Hi toe. En dat staat er duidelijk in. Je geeft namelijk ook een 'gewenste ingangsdatum abonnement' op. Dit is de eerstvolgende datum waarop je nummer geporteerd kan worden.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar dit is niet het geval. Je nummer kan pas weg bij een provider op het moment dat het abonnement is afgelopen.
Mijn ervaring is dat Hi zeer onduidelijk is met zijn voorwaarden. Zie het verhaal over dat bijvoorbeeld streaming wel of niet in de bundel zit. Dit werd alleen maar ergens op de website vermeld onder een kopje 'Voorwaarden', deze werden niet in de winkel meegeleverd.
Over streaming kan ik het met je eens zijn. Dit was (voordat het in de bundel kwam) niet erg duidelijk. Meerdere malen heb ik ook mensen in de winkel terug gehad die een hoge rekening daardoor hadden, en bij wie dit niet verteld werd. Dat hoort gewoon niet.

• Kalua
Sp!tF!re schreef op woensdag 16 september 2009 @ 16:31:
Ik wil hier toch ook even op reageren (hoewel er al genoeg mij voor zijn geweest).

Ik ben verbaasd over het feit dat een groot deel van de mensen hier ervan uit gaat dat je dubbele kosten hebt bij een nummerbehoud?! Als je nummerbehoud aanvraagt, wil je toch pas dat het afgesproken abonnement ingaat op het moment dat je nummer over is gezet?
Stel je hebt een abonnement van 50 euro in de maand en je sluit een nieuw abonnement (bij een andere provider) af voor 50 euro in de maand, maar je abonnement loopt pas over 3 maanden af (dit is mogelijk). Dat betekent dus dat je, volgens jullie logica, 50 x 3 = 150 euro aan dubbele kosten hebt! Dit is toch veel klantonvriendelijker?

Ik weet uiteraard niet hoe het contract van de TS er uit ziet maar ik ga ervan uit dat dit een 'standaard' contract van KPN is. Daar staan eerst de NAW gegevens, vervolgens de gekozen abonnementsvorm (inclusief evt. aansluitkosten en bundels) en vervolgens de nummerbehoud gegevens. Hierin staat duidelijk een porteringsdatum vermeld (in jouw geval waarschijnlijk 13 september 2009). Hier staat tevens (en ik citeer!): "U betaalt, tot het moment waarop het nummer wordt geporteerd, geen abonnementskosten. De kosten die worden gemaakt met het bellen en met data (bijvoorbeeld sms) worden wel in rekening gebracht."

Het lijkt mij dat jij zeker een contract hebt gezien welke je hebt getekend (elektronisch of niet) en hier staat dit op vermeld, derhalve ben jij akkoord gegaan met deze voorwaarden. Ik snap dat je niet alles op het contract doorspit, maar het staat bij het kopje Nummerbehoud en het staat onder de te behouden (en het tijdelijke) nummer. Tenzij jij een ander contract hebt gekregen, maar alle contracten (ook van online winkels) zijn in het systeem van KPN aangesloten en hebben dus een gelijke opzet.

Toch vind ik het natuurlijk ook erg vervelend voor je, dat is heel simpel. Je hebt hier niet om gevraagd, maar met wat meer onderzoek had je m.i. dit gewoon kunnen weten (zeker omdat het in het contract staat, als he goed is). Toch raad ik je, net als anderen, aan om gewoon even een brief te sturen of contact op te nemen met Hi. Bijvoorbeeld naar het volgende adres: KPN Klantenreacties, Postbus 13500, 9700EG, Groningen. Dit is het adres waar je evt. klachten of problemen kan toesturen, de "Klantenreacties" dus ;)

Ik hoop dat het goed komt voor je en dat er ook een coulanceregeling ingesteld wordt.
Eindelijk iemand die het goed uitlegt. Ik verbaas me er ook zeer over dat dit nog steeds niet duidelijk is, de meeste providers werken met een soort gelijk systeem. De enige die dit niet doet is vodafone, omdat ze daar geen tijdelijke nummers kennen.

• jelle.
ManiacsHouse schreef op woensdag 16 september 2009 @ 15:28:
Je hebt 1 maand opzegtermijn m.b.t. de overeenkomst. Wil niet zeggen dat je je nummer dan nog niet mag porteren. Dus daar hoeft in principe geen rekening mee worden gehouden. Sterker nog, het zal de eerste keer niet zijn dat je nummer niet geporteerd kan worden omdat de provider zegt dat er een opzegging op het contract zit (dit was in het verleden nog weleens een probleem).
Zoals Rossi al aangeeft; wat jij zegt kan helemaal niet. Een nummer wordt pas vrijgegeven wanneer het abonnement (met één maand opzegtermijn) is afgelopen. Volgens jouw constructie zou je dan bij wijze van spreken je nummer allang kunnen gaan gebruiken bij een andere provider en je abonnement met een ander (???) nummer laten aflopen bij de oude provider.
Nog een leuke vraag. Betaal je al voor je abo vanaf ingangsdatum of pas vanaf dat het nummer is overgezet? Zowiezo zit Hi fout want je vraagt niet om een 0-contract.
Wanneer het nummer is overgezet natuurlijk. Daar is het hele idee van een 0 euro-abonnement op gebaseerd.

Nooit geweten dat je zoveel kon discussieren over een dergelijk logische en gemakkelijke constructie :P

• Lolhozer
  • Laatst online: 09:45

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Toch raard, als veel mensen dit soort problemen hebben er geen waarschuwingen worden gegeven bij het aangaan van een nieuw contract. Zou toch een kleine moeite en een goede service zijn van de providers, of verdienen ze hier zoveel aan, dat ze dit melkkoetje niet kwijt willen?

Waarom? Omdat het kan!!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Lolhozer schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:22:
Toch raard, als veel mensen dit soort problemen hebben er geen waarschuwingen worden gegeven bij het aangaan van een nieuw contract. Zou toch een kleine moeite en een goede service zijn van de providers, of verdienen ze hier zoveel aan, dat ze dit melkkoetje niet kwijt willen?
Ik denk het laatste. En al zolang als de mobiele telefoonbusiness bestaat is er sprake van kleine lettertjes en allerlei andere vage dingen waar men 'zogenaamd' pas veel later achter komt of iets aan wijzigt.

• Morrar
@Sp!tF!re: Er zijn toch ook allemaal andere oplossingen mogelijk die veel duidelijker zijn en ook geen dubbele kosten met zich meebrengen? Nu is het grootste probleem dat de ingangsdatum niet klopt; het feit dat ze 18 augustus vermelden, terwijl je dan nog helemaal geen gebruik kunt maken van het abonnement. Zet het dan ook niet in de papieren, want dat is gewoon niet correct!

Andere -wel duidelijke- oplossingen:

Klant *duidelijk* laten kiezen tussen:

a) Direct in laten gaan en dus dubbel abonnement laten betalen.
- Klant krijgt een SIM-kaart thuis met een tijdelijk nummer, maar belt surft al wel met het nieuwe abonnement
- Zodra het nummer vrijkomt: oude SIM-kaart wordt overgezet naar het nieuwe abonnement*

b) Abonnement gaat in als het nummer vrij is
- Klant krijgt te horen dat abonnement pas over gaat na beëindiging vorige abonnement
- Zodra abonnement afloopt wordt de oude SIM-kaart gekoppeld aan het nieuwe abonnement
- Klant krijgt te horen dat er mogelijk enige tijd geen abonnement is i.v.m. omzetten nummer
- Klant krijgt (eventueel) mogelijkheid om dan een prepaid SIM-kaart te krijgen (apart aangeboden!)

Deze opties zorgen ervoor dat altijd duidelijk is welk abonnement wanneer actief is. Klanten weten dan dus altijd welke SIM-kaart bij welk abonnement hoort (of welke SIM-kaart prepaid is).

Volgens mij is het dan een stuk duidelijker en veiliger, maar ja het is misschien wel wat meer werk voor providers en ze verdienen niet meer geld aan mensen die tussen twee abonnementen doorbellen...

* of hoe dit ook mag gaan, kan ook zijn dat er een nieuwe SIM-kaart gestuurd moet worden met het oude nummer.

[ Voor 6% gewijzigd door Morrar op 16-09-2009 18:53 ]

• brrrt
ManiacsHouse schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:39:
[...]

Ik denk het laatste. En al zolang als de mobiele telefoonbusiness bestaat is er sprake van kleine lettertjes en allerlei andere vage dingen waar men 'zogenaamd' pas veel later achter komt of iets aan wijzigt.
Ik neem even de vrijheid om mezelf te citeren:

"Het klopt dat KPN meer geld krijgt door deze kosten, maar ze zijn ook veel geld kwijt aan klantenservice die deze problemen op moet lossen. Zeker als KPN in zo'n 50% van de gevallen een coulanceregeling treft. Ze gaan er tevens ook niks op vooruit als al deze mensen een negatief verhaal hebben over KPN."

Het is compleet niet handig voor KPN om deze kosten te rekenen, ze krijgen er een slechte naam van. Het is gewoon niet duidelijk geformuleerd, dus moeten ze daar beter over na denken. Zoals al vaker gezegd is, deze regeling heeft elke provider.
Morrar schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:45:
@Sp!tF!re: Er zijn toch ook allemaal andere oplossingen mogelijk die veel duidelijker zijn en ook geen dubbele kosten met zich meebrengen? Nu is het grootste probleem dat de ingangsdatum niet klopt; het feit dat ze 18 augustus vermelden, terwijl je dan nog helemaal geen gebruik kunt maken van het abonnement. Zet het dan ook niet in de papieren, want dat is gewoon niet correct!

Andere -wel duidelijke- oplossingen:

Klant *duidelijk* laten kiezen tussen:

a) Direct in laten gaan en dus dubbel abonnement laten betalen.
- Klant krijgt een SIM-kaart thuis met een tijdelijk nummer, maar belt surft al wel met het nieuwe abonnement
- Zodra het nummer vrijkomt: oude SIM-kaart wordt overgezet naar het nieuwe abonnement*

b) Abonnement gaat in als het nummer vrij is
- Klant krijgt te horen dat abonnement pas over gaat na beëindiging vorige abonnement
- Zodra abonnement afloopt wordt de oude SIM-kaart gekoppeld aan het nieuwe abonnement
- Klant krijgt te horen dat er mogelijk enige tijd geen abonnement is i.v.m. omzetten nummer
- Klant krijgt (eventueel) mogelijkheid om dan een prepaid SIM-kaart te krijgen (apart aangeboden!)

Deze opties zorgen ervoor dat altijd duidelijk is welk abonnement wanneer actief is. Klanten weten dan dus altijd welke SIM-kaart bij welk abonnement hoort (of welke SIM-kaart prepaid is).

Volgens mij is het dan een stuk duidelijker en veiliger, maar ja het is misschien wel wat meer werk voor providers en ze verdienen niet meer geld aan mensen die tussen twee abonnementen doorbellen...

* of hoe dit ook mag gaan, kan ook zijn dat er een nieuwe SIM-kaart gestuurd moet worden met het oude nummer.
En dan zul je zien dat in 99% van de gevallen optie B gekozen wordt, en de overige 1% wordt alleen gekozen door mensen die niet goed gelezen hebben. De slimste oplossing is gewoon het op het simkaart-envelopje te drukken. Als men er dan nog overheen leest, is 't compleet z'n eigen schuld.

• Lolhozer
  • Laatst online: 09:45

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

brrrt schreef op woensdag 16 september 2009 @ 19:03:
[...]

Ik neem even de vrijheid om mezelf te citeren:

"Het klopt dat KPN meer geld krijgt door deze kosten, maar ze zijn ook veel geld kwijt aan klantenservice die deze problemen op moet lossen. Zeker als KPN in zo'n 50% van de gevallen een coulanceregeling treft. Ze gaan er tevens ook niks op vooruit als al deze mensen een negatief verhaal hebben over KPN."

Het is compleet niet handig voor KPN om deze kosten te rekenen, ze krijgen er een slechte naam van. Het is gewoon niet duidelijk geformuleerd, dus moeten ze daar beter over na denken. Zoals al vaker gezegd is, deze regeling heeft elke provider.

[...]
Maar waarom moet je er moeite voor doen om erachter te komen, zoals bijvoorbeeld op een vraagteken klikken o.i.d. Waarom dan niet een scherm waar alleen dat vermeldt staat, of dit extra met duidelijke letters (dus niet van die kleine op de achterkant) vermelden bij e schriftelijike bevestiging van de overeenkomst en ook nog bij de toegestuurde sim.

Als het zo is dat de KPN er alleen maar last van heeft, moet iemand die bij KPN werkt dit maar eens in de ideeënbus aldaar droppen. Wel de opbrengst delen dan he :P

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Even iets corrigeren...
addictive schreef op woensdag 16 september 2009 @ 09:53:
[...]
Nee hoor. Sterker nog, bij T-Mobile zijn de simkaarten altijd voorzien van een telefoonnummer. Bij nummerbehoud word deze later vervangen door het te behouden nummer. Tot die tijd (datum x) kun je hem met het tijdelijk nummer gebruiken, en betaal je prepaid tarieven.

Bij T-Mobile betaal je geen prepaid tarieven als je een abonnement aanschaft. Als je aangeeft het tijdelijk nummer te willen gaan gebruiken wordt je abonnement alvast geactiveerd en je contract gaat dan meteen in. Kies je er voor om het abonnement pas te activeren of op datum nummerbehoud dan kun je tot die tijd de simkaart met het tijdelijke nummer niet gebruiken.

/me heeft jarenlang bij de klantenservice van T-Mobile gewerkt en nog regelmatig contact met ex-collega's

• pasajo
Interresant om te zien dat er een groep geheel overtuigd is van de logica achter deze constructie en dat deze aannemen dat deze kennis bij iedereen toch wel bekend is, terwijl een andere (voor mijn gevoel grotere) groep hier net zo verbaasd over is als ik ben. Duidelijk een geval van zeer onduidelijke regelgeving. Wellicht iets om te melden bij de Opta?
kalua85 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 11:16:
Dit wat jij hebt is altijd al zo geweest bij KPN/Hi en dat staat gewoon op je contract in de kleine lettertjes en anders gewoon in de voorwaarden!
Kan wel zo zijn, maar dit staat niet op het contract en ook niet in de algemene voorwaarden.
JvS schreef op woensdag 16 september 2009 @ 11:28:
[...]
Jij vindt het "Vrij logisch" als je een abonnement afsluit en dit gaat al in en je krijgt een nieuwe simkaart, dat je dan wel moet bedenken dat er sprake is van een 'tussenabonnement' en dat het 'echte abonnement' pas ingaat als het nummer geporteerd is? Ik zie daar de logica niet van hoor. Ik zie een ingangsdatum van een contract compleet los van het porteren van een ouder telefoonnummer.
Juistem, een vrij normale aanname vind ik.
PS: Weet je wel dat de voorwaarden van een Hi Online abonnement anders zijn dan de abonnementen die je in de winkel aansluit? Zo wordt bij Hi Online ALTIJD per minuut afgerekend, ipv alleen de eerste minuut en daarna per seconde. Ook is je beltegoed maar 1 maand geldig, en komt het daarna te vervallen. Je kan dus niet beltegoed wat je over hebt meenemen naar de volgende maand.
Ik meld het maar even, zodat je niet voor nog meer onaangename verrassingen komt te staan.
Ook moet je zodra je abonnement is ingegaan, je nog even aanmelden voor het dubbel smsen. Anders blijft je belminuut gewoon 1 sms waard. Dit kan je doen door de tekst 'dubbel aan' te smsen naar het nummer 1266.
Nee ook hier ben ik als nuchter denkende consument niet van op de hoogte. Waarom zou ik met een online afgesloten abonnement anders belast worden dan een abo afgesloten in een winkel. Wederom een zeer vreemde gang van zaken.
Ook de sms verdubbelhandeling staat nergens vermeld en zal wel weer te vinden zijn op de website. Indien valide is hier wederom zake van onvolledige voorlichting. Voor mij persoonlijk heeft dit geen gevolgen, ik blijf altijd dik binnen mijn bundel.
Jordy van e schreef op woensdag 16 september 2009 @ 15:38:
nu ben ik waarschijnlijk heel dom maar: waarom heb je niet gewoon je oude sim in je nieuwe toestel gedaan en bij moment van porteren de nieuwe erin geduwd? Of heeft die hero een simlock?
Nee totaal niet dom hoor. Verplaats je even in mijn aanname dat ik gewoon een maandje dubbel moet betalen tot mijn nummer is overgezet (en T-mobile contract automatisch wordt beeindigd). Ik had bij T-mobile geen data-abonnement en zal die sim dus ook echt niet gebruiken voor dataverkeer. Doordat ik er gewoon van uit ben gegaan dat de informatie op mijn contract klopt heb ik direct de Hi sim in gebruik genomen. Mijn oude nummer zou later wel komen, ik heb nota bene een aantal mensen ingelicht dat ik tijdelijk bereikbaar zou zijn op een ander (het nieuwe) nummer tot portering voltooid was.
Sp!tF!re schreef op woensdag 16 september 2009 @ 16:31:
Jij vindt het wel klantvriendelijk om zonder duidelijke voorwaarden een geactiveerde sim bij te sluiten waarmee je 10x zoveel kwijt bent als dat ene dubbele maandbedrag?
- Ik heb een kopie van het contract gekregen bij aflevering aan de deur. 1 kantje, amper kleine lettertjes. Geen vermelding over nummerbehoud, geen portatiedatum (dit stond in een latere brief omdat je nogmaals een kaart in moest sturen met simnummer, daarbij overigens ook geen vermelding van enige kosten). Simpelweg niets van dit alles. Bij het contract zit een aanvullende brief met inhoud soortgelijk aan 'Gefeliciteerd, veel plezier met bestelde artikelen. indien je bij je bestelling een simkaart ontvangt is deze reeds geactiveerd.' Schluss. Niets over een tijdelijk 0 abonnement.
Rossi schreef op woensdag 16 september 2009 @ 17:25:
Het contract gaat inderdaad in op die dag dat je hem tekent. Een contract is een verzameling met gegevens. Eén van de dingen die in het contract staat, is het feit dat als je nummerbehoud wilt, je abo pas in gaat op de dag dat je nummer word geporteerd naar Hi toe. En dat staat er duidelijk in. Je geeft namelijk ook een 'gewenste ingangsdatum abonnement' op. Dit is de eerstvolgende datum waarop je nummer geporteerd kan worden.
Er staat daarover niets in het contract nog de voorwaarden. Daarbij heb ik nergens een gewenste ingangsdatum abonnement op moeten geven. Bij aanvraag vermeld je dat je graag je nummer mee wilt nemen, vult dit nummer in. Krijgt vervolgens je pakket geleverd en kan weer een kaart invullen met nummer om mee te nemen met daarbij verzoek om simkaart nummer te noteren. Vervolgens krijg je een brief thuis waarin datum vermeld wordt (in mijn geval 21 september, heb eerst een afwijzing gehad door het foutief invullen van de kaart).

Waarom vinden de mensen die dit een normale gang van zaken vinden van Hi het normaal dat je een tijdelijk contract krijgt waar geen enkele beperking op zit? Het is dat ik geen grootverbruiker ben, anders had de factuur makkelijk enkele duizenden euro's kunnen bedragen. Een dweilen met de kraan open abonnementsvorm ben ik nog nooit ergens tegengekomen.

Inmiddels contact gehad met de klantenservice, en advies gekregen om te storneren tot klacht is uitgezocht. Ik noteer vanaf nu elke naam en toezegging, heb er nog totaal geen vertrouwen in dat dit goed gaat aflopen. Alleen het feit al dat het onmogelijk lijkt te zijn om afdeling klantenreacties (de klachtafhandelaren) schept een grote drempel.

• pasajo
Net de aanvraagprocedure nog eens doorgelopen om te kijken of ik niets gemist had. De informatie wordt alleen maar getoond achter een button met een vraagteken erop, en na indienen van de aanvraag maar wederom dmv een link waar je op moet klikken met vraagstelling 'wil je weten wat er exact gebeurt met je aanvraag'. Nergens wordt de informatie direct getoond, en nergens hoef je aan te vinken dat je akkoord gaat met een tijdelijk nummer met een andere contractsvorm.
Dit alles voelt echt als het gratis stokbroodje vooraf in een restaurant terugvinden op de rekening voor 50 euro.

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:56

BPP

DinoPK schreef op woensdag 16 september 2009 @ 21:29:
Net de aanvraagprocedure nog eens doorgelopen om te kijken of ik niets gemist had. De informatie wordt alleen maar getoond achter een button met een vraagteken erop, en na indienen van de aanvraag maar wederom dmv een link waar je op moet klikken met vraagstelling 'wil je weten wat er exact gebeurt met je aanvraag'. Nergens wordt de informatie direct getoond, en nergens hoef je aan te vinken dat je akkoord gaat met een tijdelijk nummer met een andere contractsvorm.
Dit alles voelt echt als het gratis stokbroodje vooraf in een restaurant terugvinden op de rekening voor 50 euro.
Ik heb het zelf ook even doorgelopen, en inderdaad die informatie staat inderdaad prima achter een button met vraagteken. Die had je zeker eerst niet gezien... :z Duidelijk dus een gevalletje eigen schuld dikke bult.

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/1z36lav.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door BPP op 16-09-2009 23:17 ]

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

BPP schreef op woensdag 16 september 2009 @ 23:15:
[...]

Ik heb het zelf ook even doorgelopen, en inderdaad die informatie staat inderdaad prima achter een button met vraagteken. Die had je zeker eerst niet gezien... :z Duidelijk dus een gevalletje eigen schuld dikke bult.

[afbeelding]
En die dikke bult had jij jezelf waarschijnlijk ook gevallen als je toevallig niet op dat nietszeggende vraagtekentje had geklikt lijkt mij. Dus doe even niet zo flauw.
Of word dit scherm gepushed zodat je het wel moet lezen? Effe gecheckt... Niet dus. Het enige dat naar deze pop-up verwijst is dit ding Afbeeldingslocatie: http://img6.yfrog.com/img6/990/vraagtekeng.jpg

Heeft TS een rechtsbijstandverzekering?

[ Voor 15% gewijzigd door ManiacsHouse op 17-09-2009 00:01 ]

• pasajo
Idd is het vraagteken gewoon optioneel, en is het totaal geen eigen schuld dikke bult verhaal als je daar niet op klikt.

Rechtsbijstand, dacht het niet Maar ik wacht eerst behandeling van mijn klacht af, meen toch voldoende punten te hebben om voor coulance in aanmerking te komen.

• jelle.
DinoPK schreef op woensdag 16 september 2009 @ 20:58:
Nee ook hier ben ik als nuchter denkende consument niet van op de hoogte. Waarom zou ik met een online afgesloten abonnement anders belast worden dan een abo afgesloten in een winkel. Wederom een zeer vreemde gang van zaken.
Ook de sms verdubbelhandeling staat nergens vermeld en zal wel weer te vinden zijn op de website. Indien valide is hier wederom zake van onvolledige voorlichting. Voor mij persoonlijk heeft dit geen gevolgen, ik blijf altijd dik binnen mijn bundel.
http://www.hi.nl/web/show/id=212898 (met één klik via www.hi.nl)

Sorry hoor, maar dan ben je gewoon niet aan het opletten als je online iets bestelt...

• RoD
  • Niet online

RoD

jelle. schreef op donderdag 17 september 2009 @ 01:00:
[...]

http://www.hi.nl/web/show/id=212898 (met één klik via www.hi.nl)

Sorry hoor, maar dan ben je gewoon niet aan het opletten als je online iets bestelt...
Dat klopt. Echter, om dan een rekening van bijna 700 euro te sturen is ook weer zoiets. Alhoewel dit juridisch waarschijnlijk vrij simpel ligt, is het moreel gezien niet zo zwart-wit. Ja, de TS had dit kunnen en wellicht moeten weten, maar dit is geen manier om nieuwe klanten te behandelen natuurlijk.

• jelle.
RoD schreef op donderdag 17 september 2009 @ 01:04:
Dat klopt. Echter, om dan een rekening van bijna 700 euro te sturen is ook weer zoiets. Alhoewel dit juridisch waarschijnlijk vrij simpel ligt, is het moreel gezien niet zo zwart-wit. Ja, de TS had dit kunnen en wellicht moeten weten, maar dit is geen manier om nieuwe klanten te behandelen natuurlijk.
Ik doelde alleen op het verschil tussen een Hi Bel & Sms en een Hi Online abonnement en de werking van de sms verdubbelaar. Wat betreft de nummerbehoudprocedure, die onder dat vraagteken zit verstopt, tja, ik weet het niet. Ik kan me echter wel vinden in de reacties dat als je het online regelt, je dat soort zaken ook zelf moet uitzoeken. Dat in tegenstelling tot in de winkel, waar een verkoper je kan helpen en dit soort procedures altijd worden uitgelegd.

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:28
Om als jurist ook even in te springen: als daadwerkelijk niet in de algemene voorwaarden of je contract vermeld wordt dat jij extra kosten maakt met het tijdelijk abonnement, dan kunnen die kosten ook niet gerekend worden aan jou. Daar ben je namelijk niet akkoord mee gegaan. Wat ik dan zou doen (als eerste stap), kopietjes maken van de door jou ontvangen (en getekende?) documenten, en die samen met een begeleidende brief twee keer opsturen (een per aangetekende brief en een per gewone post). Stel in je brief dat je niet op die kosten gewezen bent, en dat KPN maar moet aantonen dat jij wel gewezen bent op die kosten. De info verstoppen achter een vraagteken (ik klik ook enkel en alleen op die dingen als iets onduidelijk is) is naar mijn idee niet voldoende (en ik vermoed dat een rechter daarin mee zou gaan).

Overigens kan ik me ook niet vinden in de reactie van Jelle hierboven. In winkels word je ook niet altijd gewezen op dergelijke procedures, althans dat is mijn ervaring. Bovendien moet er voor een verkoper ook aanleiding zijn om zoiets erbij te vermelden, wat betekent dat je als consument dus moet vragen naar 'de kleine letters'. Uit zichzelf zal hij waarschijnlijk niet vertellen over kosten. Dat twee verschillende standaarden gehanteerd worden voor internet of de winkel lijkt me ook niet helemaal correct. Alsof je gestraft moet worden omdat je iets via internet regelt?

• jelle.
psychonetics schreef op donderdag 17 september 2009 @ 01:37:
Overigens kan ik me ook niet vinden in de reactie van Jelle hierboven. In winkels word je ook niet altijd gewezen op dergelijke procedures, althans dat is mijn ervaring. Bovendien moet er voor een verkoper ook aanleiding zijn om zoiets erbij te vermelden, wat betekent dat je als consument dus moet vragen naar 'de kleine letters'. Uit zichzelf zal hij waarschijnlijk niet vertellen over kosten.
Ik verkoop die abonnementen zelf, en geloof me: ik ken geen enkele verkoper die deze bewuste procedure niet uitlegt. Een verkoper heeft er namelijk helemaal geen baat bij om daar onduidelijk in te zijn, ze willen de klant toch niet expres opzadelen met onvoorziene kosten? Dat soort dingen moeten juist voorkomen worden, en dat kan alleen maar door heel duidelijk zijn.
Dat twee verschillende standaarden gehanteerd worden voor internet of de winkel lijkt me ook niet helemaal correct. Alsof je gestraft moet worden omdat je iets via internet regelt?
Je wordt niet gestraft, de werking is alleen anders. Doe je het op internet dan zoek je het zelf uit en krijg je bijvoorbeeld korting op het abonnement en toestel. Kom je naar de winkel, dan betaal je in de meeste gevallen iets meer maar dan wordt wel alles voor je geregeld. Dat zijn geen standaarden die gehanteerd worden, het is gewoon het verschil tussen wel of geen verkoper die je helpt.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

jelle. schreef op donderdag 17 september 2009 @ 01:44:
Je wordt niet gestraft, de werking is alleen anders. Doe je het op internet dan zoek je het zelf uit en krijg je bijvoorbeeld korting op het abonnement en toestel. Kom je naar de winkel, dan betaal je in de meeste gevallen iets meer maar dan wordt wel alles voor je geregeld. Dat zijn geen standaarden die gehanteerd worden, het is gewoon het verschil tussen wel of geen verkoper die je helpt.
Ik kan me hier wel in vinden. Je betaalt extra voor service, als je denkt het allemaal zelf te kunnen dan doe je het online en bespaar je kosten, maar dan verhuist er wel een stuk verantwoordelijkheid naar jezelf. Alhoewel ik sympathie heb voor de TS, en het netter zou zijn geweest als Hi na 100 euro of zo contact had opgenomen/datablokkade had aangebracht, zijn ze dat niet verplicht. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• pasajo
Och ik kan mij ook goed vinden in het feit dat door de extra 'service' in een winkel je uiteindelijk meer kwijt bent, verrast mij alleen dat er een andere abonnementsvorm voor is. Nooit gerealiseerd. Ik zie een leuk toestel, kijk met welk abo het toestel goedkoop is, bestellen en kijk verder echt niet naar andere abonnementsvormen omdat ik daar geen interesse in heb. Naast prepaid vs abonnement is er blijkbaar ook nog een verschil tussen een offline en online afgesloten abonnement. Geinig, maar doet nu verder ook niet ter zake.

Overigens is kopen in een winkel allesbehalve heilig.
Je kan zelf een goede verkoper zijn en ook goede collega's hebben, er lopen ook gewoon verschrikkelijk veel nitwits rond. En als je een klacht hebt over niet nagekomen beloftes zal deze net zo moeilijk af te handelen zijn omdat het toch woord tegen woord zal zijn. Je hebt alleen een korter lijntje
Als jij een computer koopt cq samenstelt, koop je deze dan in de winkel omdat de verkopers je alles zal vertellen en geen fouten maakt? Loop een mediamarkt in en je schrikt gewoon van het niveau van de verkopers. Loop een specialistische computerwinkel en je treft de goede verkoper, dan wordt je goed geholpen. Tref je de verzuurde eigenaar die de winkel aan moet houden om van te leven maar totaal geen benul heeft van computers, dan heb je bijv net als mijn Opa van 80+ een fullHD laptop met bluray speler aangesmeerd gekregen... En je hebt bijv de student die denkt ergens kennis van te hebben en foute\ niet geheel juiste informatie verstrekt. Nee doe dan maar online waar informatie vastgelegd is. Alleen dan moeten ze de informatie niet te veel en onlogisch gaan verstoppen, maar gewoon tonen tijdens transactie.

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:56

BPP

ManiacsHouse schreef op woensdag 16 september 2009 @ 23:36:
[...]

En die dikke bult had jij jezelf waarschijnlijk ook gevallen als je toevallig niet op dat nietszeggende vraagtekentje had geklikt lijkt mij. Dus doe even niet zo flauw.
Of word dit scherm gepushed zodat je het wel moet lezen? Effe gecheckt... Niet dus. Het enige dat naar deze pop-up verwijst is dit ding [afbeelding]

Heeft TS een rechtsbijstandverzekering?
Hij heeft het nu toch ook gevonden? Hoezo had die op dat moment niet even wat meer tijd genomen om even wat meer informatie te zoeken. Zelfs ik als nitwit van computers/internet begrijpt dat het vraagtekentje informatie vertoont over het desbetreffende onderwerp.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 23:03
DinoPK schreef op donderdag 17 september 2009 @ 06:44:
Och ik kan mij ook goed vinden in het feit dat door de extra 'service' in een winkel je uiteindelijk meer kwijt bent, verrast mij alleen dat er een andere abonnementsvorm voor is. Nooit gerealiseerd. Ik zie een leuk toestel, kijk met welk abo het toestel goedkoop is, bestellen en kijk verder echt niet naar andere abonnementsvormen omdat ik daar geen interesse in heb. Naast prepaid vs abonnement is er blijkbaar ook nog een verschil tussen een offline en online afgesloten abonnement. Geinig, maar doet nu verder ook niet ter zake.

Overigens is kopen in een winkel allesbehalve heilig.
Je kan zelf een goede verkoper zijn en ook goede collega's hebben, er lopen ook gewoon verschrikkelijk veel nitwits rond. En als je een klacht hebt over niet nagekomen beloftes zal deze net zo moeilijk af te handelen zijn omdat het toch woord tegen woord zal zijn. Je hebt alleen een korter lijntje
Als jij een computer koopt cq samenstelt, koop je deze dan in de winkel omdat de verkopers je alles zal vertellen en geen fouten maakt? Loop een mediamarkt in en je schrikt gewoon van het niveau van de verkopers. Loop een specialistische computerwinkel en je treft de goede verkoper, dan wordt je goed geholpen. Tref je de verzuurde eigenaar die de winkel aan moet houden om van te leven maar totaal geen benul heeft van computers, dan heb je bijv net als mijn Opa van 80+ een fullHD laptop met bluray speler aangesmeerd gekregen... En je hebt bijv de student die denkt ergens kennis van te hebben en foute\ niet geheel juiste informatie verstrekt. Nee doe dan maar online waar informatie vastgelegd is. Alleen dan moeten ze de informatie niet te veel en onlogisch gaan verstoppen, maar gewoon tonen tijdens transactie.
Tsja, dat heb je toch overal? Ook als je de klantenservice belt.

Ikzelf vind het aan het 'management' van een bepaalde afdeling of winkel om zorg te dragen dat zijn of haar collega's op de hoogte zijn maar voornamelijk de procedures volgen zodat de klant geen onvoorziene kosten krijgt.

Bij de MediaMarkt weet je gewoon dat je mazzel moet hebben met de verkoper, uiteindelijk is dit qua kennis e.d. gewoon een dozenschuiver. Verkoopcursus hebben ze daar op zich sowieso al niet gehad, maar dat terzijde.. Ik wil niet zeggen dat het bij iedere medewerker bij de MM zo is, maar het gros wel is mijn ervaring (in Zwolle, Leeuwarden en Almere).

Let wel, ik zeg niet dat kopen in een winkel heilig is. Ik probeer mezelf voordat ik iets koop altijd goed in te lichten zodat ik in ieder geval een beetje een idee heb van de termen, dan merk je soms al dat de verkopers soms geen idee hebben van wat ze verkopen en vertellen. Maar goed, dit wordt zo meer een discussie online versus offline/winkel en dat lijkt me niet de bedoeling.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tjah en dan.. Natuurlijk een klacht aangemaakt, en zometeen maar eens zorgen dat de automatische incasso niet door kan gaan.
Ik denk dat je eerst maar eens even dit moet afwachten. Mijn ervaring is dat KPN vrij redelijk is met de afhandeling van dit soort klachten. Een andere optie is de geschillencomissie voor de telecom.

Hoe lang zou het duren voordat er op die klacht gereageerd wordt? En weet de factuurafdeling dat je de betaling gestorneerd hebt? Ik zou dat altijd even in overleg doen, anders sta je straks te boek als wanbetaler.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• RedHat
  • Laatst online: 09-09 17:16
Een rechter kijkt echt niet alleen naar wetsartikelen hoor :? Een rechter heeft in Nederland alle ruimte om op eige weize te intrepeteren en uit te voeren.

Als je het hele verhaal uitlegt aan de rechter heb je best kans dat ie de rekening van tafel veegt. Een rechter snapt natuurlijk ook wel dat zo'n schermpje onder een vraagteken zetten niet een goede manier van handelen is.

Het is niet het hoge gerechtshof waar je naar toe gaat, maar vaak een kantonrechter in een kort geding procedure. Die kijken naar alle omstandigheden en niet alleen naar de wetsartikelen.

Gewoon Hi bellen, vertellen dat je het bedrag gestorneerd hebt, een klacht aanmaken (heb je al gedaan) en wachten totdat er contact met je opgenomen wordt. Valt het tegen (Meestal doen ze in coulance zaken iets van 50% eraf ofzo) dan kun je naar bureau rechtshulp. Ook al heb je geen rechtsbijstand kun je die aldaar 'kopen' voor 150 euro.

150 euro op een bedrag van 600 euro is het proberen waard. En daarbuiten rekent een rechter in een civiele zaak adhv een puntensysteem ook nog eens proceskosten aan de tegenpartij.

(Die als je verliest natuurlijk door je verzekering gedekt wordt).

[ Voor 34% gewijzigd door RedHat op 17-09-2009 10:52 ]

• CLB
  • Niet online

CLB

Is er inmiddels al contact opgenomen met de klantenservice..
Topic is snel overvol geraakt met megalange posts, dus heb 't niet kunnen vinden..

• Kalua
JvS schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:26:
[...]

Ik denk dat je eerst maar eens even dit moet afwachten. Mijn ervaring is dat KPN vrij redelijk is met de afhandeling van dit soort klachten. Een andere optie is de geschillencomissie voor de telecom.

Hoe lang zou het duren voordat er op die klacht gereageerd wordt? En weet de factuurafdeling dat je de betaling gestorneerd hebt? Ik zou dat altijd even in overleg doen, anders sta je straks te boek als wanbetaler.
Ga absoluut niet een inncasso terug boeken, dan maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf.

Ik werk zelf ook in een telecom winkel en ik heb hier eigenlijk nog nooit iemand gehad die ervan uitging dat bij een nummerbehoud dubbele abonnements kosten betaald moet worden. Alleen mensen die er dan voor kiezen om dubbel te behalen ivm eventueel simlock op het nieuwe toestel (denk aan Iphone).

Ik kan inderdaad wel begrijpen dat als je via internet afsluit hier niet opgewezen wordt, maar als ik het verhaal zo lees is het ook niet helemaal goed aangesloten. Anders het er wel een stukje over nummerportering op je contract gestaan, namelijk dit:

De looptijd van deze overeenkomst is afhankelijk van de datum waarop KPN uw nummer succesvol porteert. De minimum looptijd van 1 jaar of 2 jaar start op de datum van portering. Deze wordt door ons schriftelijk aan u bevestigd. Indien de portering niet succesvol kan worden start de minimum looptijd na verloop van 4 maanden na de datum van ondertekening van deze overeenkomst. U betaalt, tot het moment waarop het nummer wordt geporteerd, geen abonnementskosten. De kosten die worden gemaakt met het bellen en met data (bijvoorbeeld sms) worden wel in rekening gebracht.

Vooral de laatste 2 zinnen daarin zijn belangrijk en daar staat dus ook dat je abonnement pas ingaat als het nummer geporteerd is. Als dit stukje over nummerportering niet op je contract staat, dan had je een gewone overeenkomst moeten hebben die meteen ingaat. Het kan dus best zo zijn dat er bij Hi iets verkeerd gegaan is met het invoeren van het contract.

• pinokkia
  • Laatst online: 03:09
Ik heb op 1 september contract met nummerbehoud aangevraagd en pas op 1 oktober gaat het officieel in. Op 2 september is alles goedgekeurd. Op 7 september is alles geleverd met de papieren erbij. Daar staat duidelijk in: tot 1 oktober een 0 contract. Alle kosten zijn voor Uw eigen rekening Op 26 september wordt mijn nummer geporteerd. Dat moet bij jou ook zo zijn, want bij Hi/KPN gaat dat altijd zo te werk. Je heb helaas geen poot om op te staan, want je hebt immers getekend voor het contract. Vind het heel vervelend voor je. Maar je moet altijd goed je contract na kijken en de (eventuele) bijbehorende andere papieren bij levering.

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

• jelle.
DinoPK schreef op donderdag 17 september 2009 @ 06:44:
Loop een mediamarkt in en je schrikt gewoon van het niveau van de verkopers. Loop een specialistische computerwinkel en je treft de goede verkoper, dan wordt je goed geholpen.
...en in dit geval had ik het over telecomzaken (KPN winkel/Primafoon/Hi/Vodafone/T for Telecom/Belcompany/The Phone House) en niet over iets als MediaMarkt. Dat is namelijk absoluut niet te vergelijken.
Kalua schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:04:
Als dit stukje over nummerportering niet op je contract staat, dan had je een gewone overeenkomst moeten hebben die meteen ingaat. Het kan dus best zo zijn dat er bij Hi iets verkeerd gegaan is met het invoeren van het contract.
Dat had ik eerder ook al opgemerkt inderdaad. TS heeft een aparte brief voor nummerbehoud bijgeleverd gekregen, dus schijnbaar was die aanvraag nog niet meteen verwerkt bij de bestelling op internet. Wellicht dat daar het probleem in zit, aangezien TS aangeeft de bewuste informatie m.b.t. nummerbehoud niet te hebben gekregen bij de levering van de bestelling.

• Kalua
jelle. schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:41:
[...]

...en in dit geval had ik het over telecomzaken (KPN winkel/Primafoon/Hi/Vodafone/T for Telecom/Belcompany/The Phone House) en niet over iets als MediaMarkt. Dat is namelijk absoluut niet te vergelijken.

[...]

Dat had ik eerder ook al opgemerkt inderdaad. TS heeft een aparte brief voor nummerbehoud bijgeleverd gekregen, dus schijnbaar was die aanvraag nog niet meteen verwerkt bij de bestelling op internet. Wellicht dat daar het probleem in zit, aangezien TS aangeeft de bewuste informatie m.b.t. nummerbehoud niet te hebben gekregen bij de levering van de bestelling.
Alleen is het wel vreemd dat zijn abonnement niet meteen in is gegaan. Dan moet er ingevuld zijn dat het contract op een later tijdstip moet ingaan. Alleen zo dat weer op het contract moeten staan. Ik denk dat dit gewoon een storing in MOL is geweest.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RoD schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 18:08:
Zolang je nummer nog niet overgezet is, gaat je abonnement nog niet in, volgens mij een algemeen begrip bij nummerportering.
Niet dus, hier word je door diverse providers mee genaaid. Zo heb ik in januari een abonnement bij Telfort afgesloten met nummerbehoud per april (dan zou mijn oude contract aflopen), en m'n abonnement is mooi op de dag van aanvragen ingegaan. Dat terwijl ze reclame maakten met wat jij zegt, dat je abo pas in zou gaan na het overzetten van je nummer, en dat heb ik ook expliciet aangevraagd. Was niks aan te doen volgens de helpdesk, en het was mijn eigen fout...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• CLB
  • Niet online

CLB

Dan hebben zij de datum van de nummerportatie niet goed ingevoerd, zo moet 't zijn, anders klopt er niks van.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mjah, drie maanden later kreeg ik alsnog bericht dat m'n nummer over was gezet, zonder verdere interactie van mijn kant.

Ik weet in ieder geval welke providers ik ga mijden bij het verlengen in januari :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Kalua
CodeCaster schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:58:
Mjah, drie maanden later kreeg ik alsnog bericht dat m'n nummer over was gezet, zonder verdere interactie van mijn kant.

Ik weet in ieder geval welke providers ik ga mijden bij het verlengen in januari :)
Jouw aanvraag is gewoon verkeerd ingevuld, want normaal is het wel zo dat het later pas ingaat

• Shinigami
  • Laatst online: 28-04 12:15
Ik heb eigenlijk precies dezelfde situatie als de TS, HTC Hero besteld bij Hi, voor nummerbehoud gekozen en toen ik de telefoon binnen kreeg blij aan het internetten gegaan. Tot ik dit las. Ik vrees voor de komende rekening :(.

[ Voor 3% gewijzigd door Shinigami op 17-09-2009 15:14 ]

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
BPP schreef op donderdag 17 september 2009 @ 08:25:
[...]

Hij heeft het nu toch ook gevonden? Hoezo had die op dat moment niet even wat meer tijd genomen om even wat meer informatie te zoeken. Zelfs ik als nitwit van computers/internet begrijpt dat het vraagtekentje informatie vertoont over het desbetreffende onderwerp.
Ik heb het ook even getest. De informatie die ik krijg zegt iets over de policy bij nummerbehoud bij Hi, ja: ;)
Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/7220/nummerbehoudhi.png
Verder wat psychonetics zegt. Juridisch lijkt me dit onhoudbaar, terecht dat een aantal mensen in die Radar-thread hun geld terug krijgen. Overigens is het wel degelijk interessant als meerdere mensen hetzelfde overkomt. Het zegt iets over het nakomen van de informatieplicht door Hi.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 19:56

voz

De echte kenner

Ik volg dit topic uit interesse en met stijgende verbazing over de "eigen schuld dikke bult" reacties in dit topic. Het is toch absurd om te verwachten dat men bij het aanvragen van een abonnement op elk vraagtekentje gaat klikken, vooral bij onderwerpen die duidelijk lijken te zijn? Dergelijke -belangrijke- informatie over extra kosten bij nummerportering moet gewoon duidelijk aanwezig zijn en niet verstopt zitten achter een optioneel vraagtekentje. Wat ik zelf zou doen in zo'n geval: poot stijfhouden bij klantenservice totdat de rekening wordt kwijtgescholden en eventuele afschrijvingen storneren totdat ik mijn gelijk zou halen. Klinkt misschien erg makkelijk maar uiteindelijk is het dat vaak ook, ik heb geen ervaring met Hi maar wel met andere bedrijven; die gaan het echt niet zo ver pushen dat het tot een rechtszaak komt al ging het alleen maar om het feit dat dat meer kost dan wat er te winnen valt.

[ Voor 0% gewijzigd door voz op 17-09-2009 22:05 . Reden: Schoonheidsfoutje ]

Systeemspecs
PV Installatie

• pasajo
Ik snap sommige aanvallende reacties niet. Als ik duidelijk aangeef dat er geen brief bij het pakket zat mbt het 0-contract, dat er geen kleine lettertjes op het contract staan, geloof dit dan svp. Ik heb er niets aan om misinformatie te geven.

Ik ga er zelf ook van uit dat er ergens een fout is gemaakt. De klantenservice is direct gebeld, en deze hebben direct een klacht aangemaakt. Aanvullend heb ik een motivatie per email verstuurd. Hierop is al gereageerd door de klantenservice, men heeft zelf aangegeven dat ik of moest storneren of incasso onmogelijk moet maken. De herinnering die volgt kunnen ze namelijk wel 'parkeren' tot de klacht is afgehandeld.

Overigens vind ik coulance regelingen van 50% in dergelijke gevallen niet toereikend, dan zou bij acceptatie alsnog deels schuld bekennen. En dat doe ik gewoon niet omdat ik voor mijn gevoel niets fout heb gedaan, maar onvoldoende\foutief geinformeerd ben.

• pasajo
Eindelijk een update met een positieve toon:
Vandaag de herinnerings sms ontvangen mbt de rekening. Klantenservice gebeld en rekening laten parkeren in afwachting van afhandeling van de klacht.
Twee uur later werd ik gebeld door de KPN klachtenafhandeling. Na een redelijk lange, toch pittige discussie, was de medewerker overtuigd dat er fouten waren gemaakt. Vervolgens zijn deze gehele rekening én de gesprekskosten van de komende rekening kwijtgescholden. Ik heb hier een goed gevoel aan overgehouden, zelfs nog een maandje minder abonnement betalen dan verwacht, onnodig maar zeer klantvriendelijk.

Overigens gaf niet mijn commentaar mbt de presentatiewijze van de informatie de doorslag, maar het niet informeren door de medewerkers van nummerbehoud en klantenservice over eventuele mogelijkheden. 'Wacht u de klachtafhandeling maar af, het komt goed' was daar de toon, terwijl er wel degelijk opties waren volgens deze medewerker. Ipv alleen datakosten kwijt te schelden is de gehele rekening dus vervallen. Medewerker Koos, mocht je het lezen, hartelijk dank voor je begrip!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nou dat is zeker netjes afgehandeld :)

• Trommelrem
Gefeliciteerd. Ik had overigens niet anders verwacht :)

• brrrt
Zoals meerderen al verwacht hadden. Ook ik ben zeer tevreden over de klantenservice van KPN, naar mijn mening veruit de beste/klantvriendelijkste die er is (heb heel slechte ervaring met T-Mobile en de Vodafone Dealerdesk heeft mij ook al meerdere keren laten stikken, KPN heeft 't tot nu toe altijd naar volle tevredenheid afgehandeld).

Ik ben blij dat 't opgelost is! :D

• Shinigami
  • Laatst online: 28-04 12:15
Ondertussen heb ik ook de rekening binnen. 86 euro aan "verbruikskosten". Gelukkig las ik dit topic op tijd en heb ik erger kunnen voorkomen. Binnenkort maar eens even contact opnemen met de klantenservice, van wat ik hier lees worden deze zaken goed opgelost.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:16
Hier nog 1, 74 euro verbruikt. Direct maar even gestopt met internetten. Mijn oude abbo en sim kan ik trouwens al lang niet meer gebruiken, en moet nog een maandje wachten totdat mijn oude nummer op het nieuwe simmetje gezet wordt. Goed dit topic even gelezen te hebben. Mij is overigens ook nooit verteld dat dit op deze manier gaat. :|

Hallo

Pagina: 1 2 Laatste