Toon posts:

Toetsenbord QW naar AZ

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een laptop besteld die eindelijk is aangekomen maar nu is er een probleem.

Het toetsenbord is QWERTY en ik zou graag AZERTY hebben.

Nu heb ik voor oplossingen gezocht, het is mogelijk om je toetsenbord te vervangen en AZERTY er in te steken maar dit komt op een prijs van +- 90 euro.

Een goedkopere oplossing heb ik ook gevonden.. toetsenbordstickers ... deze plak je gewoon op je toetsen en dan is het ook in orde!

Heeft iemand hier ervaring mee? En weet je dus waar deze kunnen gekocht worden (vindt alleen adressen in Amerika).

met vriendelijke groet!

Roman

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-12 11:00
Kan je niet gewoon blind typen? Scheelt een hoop geld, toetsenbordstickers laten na verloop van tijd los. Ik heb ook een keer mijn laptop toetsenbord vervangen omdat deze duits was (smalle enter toets en leestekens op andere plaatsen) maar volgensmij heb je ook azerty toetsenborden met de leestekens op de "juiste" plaats zoals bij een int. qwerty layout.

[ Voor 83% gewijzigd door Maks op 13-09-2009 12:27 ]

• jaspara
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-12 15:37
je kan ze natuurlijk ook zelf maken ;)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-12 21:54
Beter nog: kun je niet gewoon de toetsjes eraf wippen en ze even omwisselen?

Punctuality is the politeness of kings

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Dan moeten we wel eerst weten welke laptop je hebt natuurlijk ...
Het vervangen is natuurlijk het meest logische tenzij je wilt leren werken met een qwerty.
De plakkers zullen waarschijnlijk vrij snel verslijten.

Je kan misschien zoeken achter iemand met een azerty toetsenbord die qwerty wilt?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-12 17:09

PcDealer

HP ftw \o/

Had je een qwerty of een azerty besteld?

LinkedIn WoT Cash Converter

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op Ebay staan regelmatig voor vele verschillende typen laptops goedkope vervangings toetsenbordjes. Misschien kan je beter eerst daar eens kijken.

https://discord.com/invite/tweakers

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Die stickers deugen niet. Je bent beter af met een echt AZERTY keyboard. €90 is wel veel. Normaal moet je zo'n toetsenbordje wel vinden voor +/- €45.

Als je toch een toetsenbord zou bestellen: let goed op dat je de Belgische AZERTY bestelt en niet de Franse. De karakters op de numerieke rij zijn in een andere volgorde namelijk. Het verschil tussen beiden is zeer duidelijke: de Belgische AZERTY heeft alle speciale toetsen in het Engels (bv. escape), de Franse heeft die toetsen in het Frans (bv. échap)

Verwijderd

Topicstarter
Eerst en vooral bedankt voor al deze replies!
De stickers zijn dus al geen optie meer!

De notebook is HP workstation 8730w

Ik vindt het persoonlijk zeer moeilijk om hiervoor een AZERTY toetsenbord te vinden na een tijdje gezocht te hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2009 21:59 ]

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Afgaande op deze afbeelding kan je die toetsen er gewoon afwippen en verwisselen. Waarom probeer je dat niet? Zoals reeds is gemeld bespaart je dat geld, of je moet er erg zeker van zijn dat dit niet mogelijk is.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:45
pven schreef op zondag 13 september 2009 @ 22:01:
Afgaande op deze afbeelding kan je die toetsen er gewoon afwippen en verwisselen. Waarom probeer je dat niet? Zoals reeds is gemeld bespaart je dat geld, of je moet er erg zeker van zijn dat dit niet mogelijk is.
Dan heb je de letters wellicht op de goede plek zitten, maar staan al je leestekens natuurlijk nog wel verkeerd...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Nuja, het is vooral ook voor de ( &é"'(§è!çà ) toetsen en hun combinaties. de Q en de W kan ik idd makkelijk veranderen.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

pven schreef op zondag 13 september 2009 @ 22:01:
Zoals eigenlijk al gezegd: dat lost enkel de letters op. Het grote verschil zit 'm net in de leestekens.

BE keyboard
Afbeeldingslocatie: http://frontype.com/keyboarding/540px-Belgian-pc-keyboard.svg.png

NL keyboard
Afbeeldingslocatie: http://frontype.com/keyboarding/540px-Nederlandse-toetsenbordindeling.svg.png

Daarnaast raad ik toetsen er af wippen niet echt aan. Die plastic is niet al te stevig en bovendien is het vaak een knoeiwerk om zo'n klein mechaniekje terug in elkaar te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door YellowOnline op 13-09-2009 22:37 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08
Verwijderd schreef op zondag 13 september 2009 @ 21:56:
Eerst en vooral bedankt voor al deze replies!
De stickers zijn dus al geen optie meer!

De notebook is HP workstation 8730w

Ik vindt het persoonlijk zeer moeilijk om hiervoor een AZERTY toetsenbord te vinden na een tijdje gezocht te hebben.
Maar nogmaals de vraag.

Had je nu een AZERTY versie besteld of gewoon de 'verkeerde' besteld?

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
YellowOnline schreef op zondag 13 september 2009 @ 22:33:
[...]

Zoals eigenlijk al gezegd: dat lost enkel de letters op. Het grote verschil zit 'm net in de leestekens.

BE keyboard
[afbeelding]

NL keyboard
[afbeelding]

Daarnaast raad ik toetsen er af wippen niet echt aan. Die plastic is niet al te stevig en bovendien is het vaak een knoeiwerk om zo'n klein mechaniekje terug in elkaar te krijgen.
Ach de meeste mensen kunnen de leestekens wel gewoon blind vinden.

Ik ben het trouwens niet met je eens dat het af wippen gevaarlijk of moeilijk is. Heb het al meer dan 100 keer gedaan voor klanten en het elke keer zeer makkelijk en goed gegaan.

Macbook Pro 15" 

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

YellowOnline schreef op zondag 13 september 2009 @ 22:33:
[...]

BE keyboard
[afbeelding]

NL keyboard
[afbeelding]

Ik verwacht overigens eerder dat hij een VS-int keyboard indeling heeft en geen NLindeling. De NLindeling wordt vrijwel niet gebruikt.

Maar idd, blind typen zou het makkelijkste zijn (en dan kun je echt op ieder keyboard je uitleven, ongeacht welke taal het is. Zo heb ik hier een keyboard liggen met spaans of argentijnse layout, maar dat is geen probleem, als je toch niet naar de tekentjes kijkt ;)

Verwijderd

Topicstarter
alex3305 schreef op zondag 13 september 2009 @ 22:39:
[...]

Maar nogmaals de vraag.

Had je nu een AZERTY versie besteld of gewoon de 'verkeerde' besteld?
Ik heb deze laptop via de webshop AZERTY.nl besteld en deze was alleen verkrijgbaar in QWERTY omdat het een nederlandse webshop is dus geen foute levering.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13
Leuk detail in dit geval (de shop naam ;)) Om welk merk/model gaat het eigenlijk ? Ik neem aan dat je al op e-bay hebt gezocht ? Soms zijn er meerdere modellen met hetzelfde keyboard, misschien staat er wat meer info op de onderkant van het keyboard zodat je gerichter kan zoeken ?

Verwijderd

Wat je zou kunnen doen is even een aantal HP Partners te bellen om te vragen of zij nog zo'n toetsenbordje hebben en voor welke prijs. Als je er dan 2 gevonden hebt even alle 2 nogmaals terug bellen, dat de één het voor net iets minder doet als de ander (niet bij naam vermelden) maar het 2 weken duurt ofzo, en misschien kan je hem voor € 30-40,- krijgen of misschien zelf omruilen voor € 20,- extra ombouw kosten. Allicht het proberen waard en hier de ervaring dat zo'n bordje iets van € 35,- na dat enkele toetsen gesneuveld waren, kat sprong op de laptop en zette af met nagels resultaat: 3 toetsen kapot getrokken.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

TERW_DAN schreef op zondag 13 september 2009 @ 22:48:
[...]

Ik verwacht overigens eerder dat hij een VS-int keyboard indeling heeft en geen NLindeling. De NLindeling wordt vrijwel niet gebruikt.

Maar idd, blind typen zou het makkelijkste zijn (en dan kun je echt op ieder keyboard je uitleven, ongeacht welke taal het is. Zo heb ik hier een keyboard liggen met spaans of argentijnse layout, maar dat is geen probleem, als je toch niet naar de tekentjes kijkt ;)
Wel, dat gaat er vanuit dat je 100% blind typt. Veel Tweakers zoals ikzelf typen maar half blind. Dat wil zeggen: we typen nagenoeg blind, maar geregeld dwalen onze ogen af naar het toetsenbord. Op dat moment vindt er ergens een kortsluiting plaats wanneer wat je typt niet overeenkomt met waar je je vingers op zet. Dat is zoals de bekende psychologische truuk hieronder waarbij je de kleur van elk woord moet zeggen (en niet het woord zelf).

Afbeeldingslocatie: http://www.sharpbrains.com/wordpress/wp-content/uploads/2007/09/stroopgraphicnonshockwave.gif

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-12 11:18

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Lettertjes eraf schuren, geen kortsluiting meer. Zoals Das Keyboard dus. ;)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YellowOnline schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:56:
[...]

Wel, dat gaat er vanuit dat je 100% blind typt. Veel Tweakers zoals ikzelf typen maar half blind. Dat wil zeggen: we typen nagenoeg blind, maar geregeld dwalen onze ogen af naar het toetsenbord. Op dat moment vindt er ergens een kortsluiting plaats wanneer wat je typt niet overeenkomt met waar je je vingers op zet. Dat is zoals de bekende psychologische truuk hieronder waarbij je de kleur van elk woord moet zeggen (en niet het woord zelf).
Dat leer je snel zat af als je toetsenbord overduidelijk niet overeenkomt met je mental map. Ik heb dezelfde Argentijnse keybs als Terw_Dan en daarnaast nog een Cyrillische. Die Argentijnse tikten we voor EUR 1 op de kop, en hebben flink geholpen bij echt 100% blind te gaan typen ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-12 15:43

Apache

amateur software devver

Handdoekje over je handen tijdens het typen, leer je het ook snel genoeg af.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

dion_b schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 13:34:
Dat leer je snel zat af als je toetsenbord overduidelijk niet overeenkomt met je mental map. Ik heb dezelfde Argentijnse keybs als Terw_Dan en daarnaast nog een Cyrillische. Die Argentijnse tikten we voor EUR 1 op de kop, en hebben flink geholpen bij echt 100% blind te gaan typen ;)
_O_ Zo heb ik er ook nog 2 in het Italiaans :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
redelijk OT aan het gaan.

Dus de enige optie zal dus een nieuw toetsenbord zijn :)

Bedankt voor de info!
Pagina: 1