• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Laat ik beginnen met het feit dat ik weinig ervaring heb met A/V-Receivers en dat ik mij de afgelopen paar dagen mezelf heb in moeten lezen in het onderwerp. Om te voorkomen dat ik een miskoop doe van €400,- zou ik graag even mijn plannen langs jullie willen halen.

Op dit moment heb ik een 42" Plasma TV met daaronder een verscheidenheid aan apparatuur (consoles, MacMini, DVB-C HD Decoder). Nu kom ik zwaar HDMI- en audiopoorten tekort op mijn TV dus zoek ik hiervoor naar een oplossing (vriending vindt wisselen van kabels maar niets en ik ben het ook zat), ook wil ik langzamerhand eens goed geluid gaan produceren.

Nu zou ik graag zien dat alles via 1 apparaat naar mijn TV wordt gestuurd, dat en de audio upgrade doen mij komen tot een goede AV-Receiver. Budget is helaas beperkt, dus de kans is groot dat het eerst een AV-Receiver wordt en daarna pas goede boxen (ik heb op dit moment nog 2 redelijk zuilen staan die ik kan aansluiten).

De AV-receiver waar ik aan zat te denken is de Onkyo TX-SR607. Eerst zat ik met de TX-SR507 maar die schijnt niet alle video-inputs via 1 HDMI-poort er weer uit te kunnen sturen...

Ik heb de volgende apparatuur staan nu:

NaamAansluitingen
PS3HDMI
XboX 360Component en TOS-link (nu geluid via composiet)
WiiComposiet
DVB-C DecoderHDMI
PS2Composiet
Mac MiniHDMI en TOS-link

Klopt het dat dit ding al deze apparaten kan aansluiten en kan uitspugen via HDMI? Klopt het ook dat dit ding alle TOS-LINK aansluitingen kan combineren met een video-input (XboX 360 component + toslink dat ik niet ineens geen geluid heb oid :P). Is het trouwens ook mogelijk dat wanneer ik geen boxen aangesloten heb het geluid via HDMI meegaat naar de TV? (in case mn vriending de zuilen niet aangesloten wil hebben wegens hun estetische waarde O-))

De handleiding van dit apparaat heb ik nagenoeg doorgespit en van alles naar HDMI en TOS-Link combineren weet ik haast zeker dat het klopt. Audio meesturen via HMDI wanneer er geen boxen zijn echter niet...

Zijn er nog dingen waar ik logischerwijs mee rekening moet houden (beperkingen, mogelijkheden die ik nog niet ken, etc.)? Weet iemand een andere AV-Versterker die misschien beter is voor niet al te veel geld meer?

[ Voor 7% gewijzigd door een moderator op 12-09-2009 11:35 ]

Verwijderd

nee, dat kan hij niet.. voor zover ik weet kunnen deze Onkyo's niet van composiet --> hdmi. Dit was destijds mijn reden om hem niet te nemen. je kunt wel video en audio-inputs aan elkaar linken. dus bijv TOSLINK 1 aan compo 1 en daar je x-box op doen..

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
Ik zou sowieso op ebay een component kabel halen voor de Wii en een componentkabel voor je ps2. Ziet het beeld gelijk stukken beter uit.

Maar je kan de handleidingen van de 607 gewoon van de onkyo site halen en daarin zal het zeker staan of van composiet naar hdmi kan. Je kan ook je compo aan een TOS koppelen, dat is geen probleem. Je moet wel een en ander instellen op je receiver van dat al je geluid weer door hdmi eruit moet etc.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Syneast
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Pardon..

Deze onkyo kan wel van composiet naar hdmi.

http://www.eu.onkyo.com/products/TX-SR607.html

"HDMI Video Upscaling to 1080i from Component Video and Composite Video Inputs"

+ je kan instellen dat de audio alleen via de tv gaat.

Trust me, heb em zelf nu een maandje staan, met ongeveer de zelfde setup. (Zonder Xbox)

[ Voor 28% gewijzigd door Syneast op 12-09-2009 12:09 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20
Red Nalie schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:33:
Budget is helaas beperkt, dus de kans is groot dat het eerst een AV-Receiver wordt en daarna pas goede boxen (ik heb op dit moment nog 2 redelijk zuilen staan die ik kan aansluiten).
Nofi, maar als je later een echt goede 5.1 set wilt aanschaffen dan neem je nu niet die Onkyo...
Zoals je de situatie schetst is een receiver inderdaad een goede en makkelijkere keuze dan gaan werken met verschilelnde switches. Alleen waarom meteen voor die Onkyo gaan. Met alle respect zijn de Onkyo's vanaf model x05 (dus 1,5 - 2 jaar geleden) niet meer van de kwaliteit als voorheen. Onkyo is meer en meer de instapmarkt aan het bedienen. Dus veel inputs, veel codecs en dergelijke. Helaas wordt er hierdoor bezuinigd op dingen als de voeding welke juist belangrijk is voor het vermogen van de interne versterker. Zo geeft Onkyo heel leuk vermogens op van 160 Watt, maar dat blijkt dan gemeten bij 6 Ohm. Terwijl de meeste speakers toch 8 Ohm zijn tegenwoordig. Dit resulteert dat zo'n Onkyo tot en met een 2.1 setup goed presteert. Maar zodra je meerkanaals gaat gebruiken (dus naar 5.1 of 7.1) dan kakken de vermogens gigantisch in. Zo zijn er gegevens dat er nog maar 38 Watt over is van die opgegeven 150+ Watt.

Dit fenomeen van minder voedingen geld overigens niet voor de 800 en 900 serie. Zo zijn de Onkyo 806, 807, 906, etc nog wel goede apparaten. Alleen met de oude x06 serie wel uitkijken met je PS3, want daar gaat het wel eens mis als je een oude revisie hebt. Zo had ik een oude 806, maar deze gaf blauwe pixels/artifacts als ik beeld van de PS3 doorstuurde over HDMI. Bekend probleem helaas. Onkyo terug en nu een Denon AVR-2809 waar ik zeer content mee ben :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Nu online
FeaR1986 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 17:03:
[...]

Nofi, maar als je later een echt goede 5.1 set wilt aanschaffen dan neem je nu niet die Onkyo...
Zoals je de situatie schetst is een receiver inderdaad een goede en makkelijkere keuze dan gaan werken met verschilelnde switches. Alleen waarom meteen voor die Onkyo gaan. Met alle respect zijn de Onkyo's vanaf model x05 (dus 1,5 - 2 jaar geleden) niet meer van de kwaliteit als voorheen. Onkyo is meer en meer de instapmarkt aan het bedienen. Dus veel inputs, veel codecs en dergelijke. Helaas wordt er hierdoor bezuinigd op dingen als de voeding welke juist belangrijk is voor het vermogen van de interne versterker. Zo geeft Onkyo heel leuk vermogens op van 160 Watt, maar dat blijkt dan gemeten bij 6 Ohm. Terwijl de meeste speakers toch 8 Ohm zijn tegenwoordig. Dit resulteert dat zo'n Onkyo tot en met een 2.1 setup goed presteert. Maar zodra je meerkanaals gaat gebruiken (dus naar 5.1 of 7.1) dan kakken de vermogens gigantisch in. Zo zijn er gegevens dat er nog maar 38 Watt over is van die opgegeven 150+ Watt.

Dit fenomeen van minder voedingen geld overigens niet voor de 800 en 900 serie. Zo zijn de Onkyo 806, 807, 906, etc nog wel goede apparaten. Alleen met de oude x06 serie wel uitkijken met je PS3, want daar gaat het wel eens mis als je een oude revisie hebt. Zo had ik een oude 806, maar deze gaf blauwe pixels/artifacts als ik beeld van de PS3 doorstuurde over HDMI. Bekend probleem helaas. Onkyo terug en nu een Denon AVR-2809 waar ik zeer content mee ben :)
Hmmmm, daar maak ik me toch lichtelijk zorgen om zoals je dit verteld. Niet dat ik je niet geloof maar waar heb je deze informatie vandaan, dan kan ik het zelf op mn gemak nalezen :). Het punt zit hem vooral in budget, een versterker van €400,- vind ik persoonlijk al licht aan de prijs, en de TX-SR807 zit al op minimaal het dubbele van dat bedrag, de AVR-2809 ook...

Ik moet er wel bij vertellen dat ik geen audiofiel ben, en dat het volume ook niet echt hoog zal komen te liggen, het gaat mij meer om de 5.1 ervaring en een voor mij merkbare upgrade van de kwaliteit. Misschien dat je nog wat goedkopere tips hebt voor me? :P

[edit]
Overigens zal de term 'goede boxen' voor mij een hele andere betekenis hebben dan voor een audiofiel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:06
Zelf heb ik een Onkyo 507 met 5.1 speakers van rond de 800 euro. Deze combinatie gaat prima en ik denk niet dat extra vermogen daar veel aan kan toevoegen. Met 'goede speakers' praat je denk ik over sets van 2000+ euro, dan zou ik inderdaad een wat stevigere versterker nemen.

Je zou ook kunnen kijken naar de Denon AVR 1910. Ongeveer dezelfde specs als de Onkyo 607, maar iets duurder en meer vermogen. Dat was mijn tweede keuze, alleen niet genomen omdat ik het de meerprijs niet waard vond.

Know Thyself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Nu online
SoulWar1 schreef op zondag 13 september 2009 @ 12:38:
Zelf heb ik een Onkyo 507 met 5.1 speakers van rond de 800 euro. Deze combinatie gaat prima en ik denk niet dat extra vermogen daar veel aan kan toevoegen. Met 'goede speakers' praat je denk ik over sets van 2000+ euro, dan zou ik inderdaad een wat stevigere versterker nemen.

Je zou ook kunnen kijken naar de Denon AVR 1910. Ongeveer dezelfde specs als de Onkyo 607, maar iets duurder en meer vermogen. Dat was mijn tweede keuze, alleen niet genomen omdat ik het de meerprijs niet waard vond.
Zelf zat ik te denken aan minder dan €800,- voor de speakers, dus dan denk ik dat alles wel goed moet gaan komen idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas41
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
Red Nalie schreef op zondag 13 september 2009 @ 13:05:
[...]

Zelf zat ik te denken aan minder dan €800,- voor de speakers, dus dan denk ik dat alles wel goed moet gaan komen idd :)
Ik wil de Onkyo SR507 aanschaffen met een leuk 2.1 setje. De frontspeaker moeten mooi en smal zijn (vrouw). Speakerset mag max. 500 kosten
Zelf denk ik aan de Harman Kardon htfs2 bq of de Magnat needle super tower.
Ik kan op internet geen goede recensies vinden over deze sets in combinatie met de 507.
Moet er trouwens nog een sub bij de Magnat needles? bijvoorbeeld de Betasub 20A of 25A?
Luisteren is natuurlijk het beste maar daarvoor wil ik mij eerst goed verdiepen ga daarna een treinkaartje kopen naar een grote stad.
Wie heeft info voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Red Nalie schreef op zondag 13 september 2009 @ 08:30:
[...]
Hmmmm, daar maak ik me toch lichtelijk zorgen om zoals je dit verteld. Niet dat ik je niet geloof maar waar heb je deze informatie vandaan, dan kan ik het zelf op mn gemak nalezen :). Het punt zit hem vooral in budget, een versterker van €400,- vind ik persoonlijk al licht aan de prijs, en de TX-SR807 zit al op minimaal het dubbele van dat bedrag, de AVR-2809 ook...
Er zijn overigens maar weinig receivers die het opgegeven vermogen halen. Zo doet mijn Denon 2809 ook niet de opgegeven 115 Watt onder meerkanaals gebruik. Maar het zit er maar een paar Watt onder, dus dat is te verwaarlozen. Maar in het Onkyo-topic is op een gegeven moment de discussie met daarin ook bronnen los gebarsten over de opgegeven wattages (heb de pagina's al even gezocht): Daar zijn ze dan: Onkyo TX-SR607 507 en 307.

Qua prijs: als je serieus naar een Denon gaat kijken ga dan naar Duitsland. Op één of andere manier zijn de prijzen daar een stuk leuker. Zo kostte mijn 2809 in Nederland €1299, in Duitsland "maar" €999,- en ik heb hem weten te krijgen voor €837,-. Dus dat scheelt nogal. Helemaal nu de nieuwe Denon xx10-serie uit is kan je de xx09 series krijgen voor een appel en een ei. Zo wordt de Denon 2809 soms gedumpt voor €699 (wel de zilveren). Kan je nagaan wat receivers een klasse/type lager doen :)

Of een dergelijke Onkyo later je speakers zal gaan trekken met een €800,- budget zegt op dit moment niet veel. Als je namelijk speakers neemt met een hoog rendement dan maakt een lager geleverd Wattage niet uit. Speakers met een hoog rendement hebben minder vermogen nodig om toch hetzelfde volume te leveren. Zo leveren "goedkope" speakers meestal iets van 89 dB en duurdere speakers zitten meestal (ver) over de 93 dB. Dus in theorie zou een duurder set speakers juist beter om kunnen gaan met een iets te zwakke receiver. Natuurlijk komt er meer bij kijken, maar het is maar een puntje waar rekening mee gehouden kan worden...

• FailFr8er
  • Nu online
Goed, laat ik mijn eigen topic maar eens een kick geven:

Ik heb vandaag geluisterd bij de BCC. Ze hadden daar de TX-SR607 staan met maar een beperkte selectie 5.1 setjes. De verkoper heeft voor ons (vriendin en mij) de Magnat Prisma 5100 A aangesloten die best mooi klonken in mijn oren. Vriendin overtuigd, mooi :P

Toen kwam hij aanzetten met het verhaal dat we 'eigenlijk' om echt mooi geluid te krijgen zuilen nodig hadden. Dus hij een paar aangesloten. OMFG! Wat een focking mooi geluid kwamen er uit die dingen zeg, helemaal geweldig, vriendin gelijk verliefd, ik gelijk verliefd.

De speakers die hij had staan waren de KEF IQ70 die helaas zwaar buiten onze range qua prijs vallen. 2nd on the list was de Magnat Quantum 505 die we beide ook erg mooi vonden.

Nu is dus de vraag of deze set wel goed past bij de versterker of dat dat ding 'echt' underpowered is of dat dat wel meevalt.

Waar het op neerkomt is dan:

Magnat Prisma 5100 A (5.1)
2x Magnat Quantum 505
TX-SR607

Qua 5.1 set ben ik er nog niet helemaal over uit, misschien dat de Mordaunt-Short Premiere 'beter' is maar het gaat nu even om of de versterker het aankan.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:12
Red Nalie schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 16:43:
Qua 5.1 set ben ik er nog niet helemaal over uit, misschien dat de Mordaunt-Short Premiere 'beter' is maar het gaat nu even om of de versterker het aankan.
Jullie hebben het nu toch gehoord en het klonk super, nou prima dan toch! De 607 zal voor de meeste mensen in de meeste gevallen wel afdoende zijn, het apparaat heeft echter niet veel "reserve". Zit je dus naar een heftige film te kijken op een "enthousiast" volume niveau en er is opeens heel veel power nodig kán het zijn dat ie (eventjes) te kort schiet, zeker met wat grotere/lastigere speakers.

Luisteren jullie echter voornamelijk op normale volume niveaus en heb je geen 2 meter hoge luidsprekers van 4 Ohm staan zal het allemaal nog wel meevallen. In die prijsklasse zijn er sowieso weinig echte uitschieters. Op merken als Marantz na, die geven wel enigszins reëele vermogenswaardes op, en niet van die bullsh*t marketing onzin als 7x120W stickertjes er op plakken en zo.

Nickname does not reflect reality

• FailFr8er
  • Nu online
Brad Pitt schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 16:50:
[...]

Jullie hebben het nu toch gehoord en het klonk super, nou prima dan toch! De 607 zal voor de meeste mensen in de meeste gevallen wel afdoende zijn, het apparaat heeft echter niet veel "reserve". Zit je dus naar een heftige film te kijken op een "enthousiast" volume niveau en er is opeens heel veel power nodig kán het zijn dat ie (eventjes) te kort schiet, zeker met wat grotere/lastigere speakers.

Luisteren jullie echter voornamelijk op normale volume niveaus en heb je geen 2 meter hoge luidsprekers van 4 Ohm staan zal het allemaal nog wel meevallen. In die prijsklasse zijn er sowieso weinig echte uitschieters. Op merken als Marantz na, die geven wel enigszins reëele vermogenswaardes op, en niet van die bullsh*t marketing onzin als 7x120W stickertjes er op plakken en zo.
Die Magnat Quantum 505 (en ik zie net ook 607) zijn in mijn beleveniswereld best grote zuilen. Weet alleen niet of dat ook zo is in de zin van bijvoorbeeld jouw ervaring ;)

• Brad Pitt
Red Nalie schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 16:54:
Die Magnat Quantum 505 (en ik zie net ook 607) zijn in mijn beleveniswereld best grote zuilen. Weet alleen niet of dat ook zo is in de zin van bijvoorbeeld jouw ervaring ;)
Weet niet hoe groot die luidsprekers zijn, heb zelf exemplaren van 1.50 meter hoog en 60 kilo per stuk en aangezien die lastig zijn aan te sturen (4 Ohm) maar gekozen voor een versterker met wat reserve. Wellicht niet nodig, maar tijdens heftig filmpje kijken zijn er nu geen dips aanwezig, integendeel eerder ;) En vond deze ook mooi. Wat natuurlijk eigenlijk geen argument zou mógen zijn maar zo werkt het nu eenmaal wel :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 00:59
Voor zover ik kon vinden is de gevoeligheid van die Magnat Quantums 92 dB/1 watt dus die vragen niet bovengemiddeld veel vermogen voor een redelijk volume. Wat de impedantie doet kan ik je niet vertellen, maar probeer ze in de winkel op die Onkyo op het maximale volume waar jij op luistert en laat ze even spelen. Verandert er niks aan het geluid na een tijdje en vind jij het mooi klinken, dan voldoet die Onkyo waarschijnlijk.

• Olghur
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 16:47
Brad Pitt schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 16:50:
[...]

Er wordt hier wel vaker negatief gesproken over het vermogen van de 607. Ik heb de 607 zelf ook en heb nog geen moment het idee gehad dat ik te weinig vermogen heb.

Ben toch wel benieuwd wat je onder "lastigere speakers" verstaat.
Ik denk dat je je budget van je speakers en reciever op elkaar moet afstemmen en dus zoiezo geen "lastigere speakers " moet kopen in combinatie met de 607.
De 607 is volgens mij gewoon een mooie instapper.

• Brad Pitt
Olghur schreef op woensdag 23 september 2009 @ 17:20:
Er wordt hier wel vaker negatief gesproken over het vermogen van de 607. Ik heb de 607 zelf ook en heb nog geen moment het idee gehad dat ik te weinig vermogen heb.
Dat komt omdat bijv. een 606 met een stickertje er op van 7x140W of zo in de praktijk nog geen 5x40W levert. Dat is meestal (ruim) voldoende, maar het is een nogal overdreven en misleidende manier van adverteren.
Ben toch wel benieuwd wat je onder "lastigere speakers" verstaat.
Grote luidsprekers met een laag rendement en een weerstand van 4 Ohm bijvoorbeeld. Als je die een beetje hard wilt laten spelen zal de Onkyo in de beveiligings-stand springen omdat de voeding het niet aan kan.
Ik denk dat je je budget van je speakers en reciever op elkaar moet afstemmen en dus zoiezo geen "lastigere speakers " moet kopen in combinatie met de 607.
Uiteraard, het bovenstaande scenario zal dan ook in de praktijk zelden tot nooit voorkomen hè ;)
De 607 is volgens mij gewoon een mooie instapper.
Is zo. In die (prijs)klasse is het een prima apparaat ja. Men moet er echter geen wonderen van verwachten, wat een hoop mensen misschien zullen doen door de bizarre opgegeven specificaties.

• Olghur
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 16:47
Eigenlijk zijn we het gewoon eens met elkaar :)

• FailFr8er
  • Nu online
Ik zit nu ook te kijken naar de Denon 1910 of 2309, mist wel een paar HDMI aansluitingen (wat op lange termijn een probleem kan zijn aangezien ik nu al 4 HDMI apparaten heb) maar is denk ik (???) kwalitatief beter.

Iemand daar nog specifieke ideeen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SoulWar1 schreef op zondag 13 september 2009 @ 12:38:
Zelf heb ik een Onkyo 507 met 5.1 speakers van rond de 800 euro.
...welke speakers heb jij erop dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 15:28:
[...]

...welke speakers heb jij erop dan?
Dat je je aan het oriënteren bent voor nieuwe speakers is tot daar aan toe, maar om daarvoor nu een topic van meer dan een jaar te gaan kicken gaat wat te ver...

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.