Is garantie in EU/België niet verplicht tot 2 jaar?

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:13
Ik ben nu net even bij Dell aan het kijken voor een nieuwe laptop voor mijn nicht, die had er graag eentje gehad voor naar de KUL in Belgie te gaan op kot.

Nu loop ik even voorbij de standaardopties en neem een laptop uit het thuis en thuiskantoor segment en nu blijkt dat je maar één jaar beperkte pickup and return garantie hebt...

Ik meen mij te herinneren dat in de EU de fabrikant verplicht is tot 2 jaar garantie geven...? Niet dan?

Let op: dit topic gaat over de Belgische wetgeving, niet over de Nederlandse!

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 11-09-2009 18:01 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

pickup and return is de 'luxe' garantie (ze komen hem bij je ophalen), daarna gaat hij gewoon verder in de normale garantie (jij moet hem opsturen).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik meen mij te herinnerne dat in de EU de fabrikant verplicht is tot 2 jaar garantie geven...? Niet dan?
Dat is helaas een richtlijn en geen wet.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor de Nederlandse situatie zijn er prima informatiebronnen zoals consuwijzer over dit onderwerp. Is er over de Belgische situatie echt niks te vinden op het wereldwijde web?
PilatuS schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 16:24:
[...]

Hoezo helaas? Het enige wat er "richtlijn" aan is, is dat het een minimum vaststelt. In Nederland is de wetgeving bijvoorbeeld sterker dan die 2 jaar. Hoe het in België geregeld is weet ik niet, maar voor zover ik weet geldt die richtlijn van minstens 2 jaar ook voor België en zal er dus ook in België een wet moeten zijn die minstens een dergelijke bescherming aan consumenten toekent?

[ Voor 45% gewijzigd door Orion84 op 11-09-2009 16:33 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgens mij staat er: "Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum"

Naar mijn laatste weten hoort Belgie nog steeds bij de EU. Dus minimaal twee jaar...

Mooie Plaatjes   

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

@Pilatus: Europese richtlijnen MOETEN door de lidstaten in wet worden omgezet.
@HyperBart: pick-up & return is een aanvulling op de werkelijke garantie. Als je deze pick-up & return niet aanvult tot 2 jaar zul je na 1 jaar er zelf voor moeten instaan om je laptop tot bij Dell te krijgen.

Bijkomend: koop je de laptop in Nederland of België? Want er zit tussen de 2 landen wel een verschil in implentatie van de garantiewet. In België is het 2 jaar op electronische aparaten (dus ook deze laptop), in Nederland is het iets anders geregeld: zie link van Orion84 voor info.

In België is het vrij eenvoudig geregeld: de eerste 2 jaar garantie (quasi) zonder gedoe, vanaf 2 jaar en 1 dag heb je gewoon pech: geen garantie meer.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En waar staat daar de Belgische situatie toegelicht? Sure, er staat een boel uitleg die gebaseerd is op die richtlijn, maar verder ook vooral omtrent de Nederlandse implementatie daarvan. En om dat linkje dan zo in zo'n one-liner te posten...

[ Voor 64% gewijzigd door Orion84 op 11-09-2009 16:44 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Oops,belgie. niet goed gelezen..

Maar ook daar geldt de uitleg van deze EU richtlijnen net zo hard als voor de belgische wet als voor de nederlandse wet.
En het stuk gaat juist over de implementatie van de EU richtlijnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 11-09-2009 16:49 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• HyperBart
Pardon, ik dacht dat "pickup and return" het principe was waarbij IK de laptop oppak en terugdoe...

Heel vreemd, maar in Belgie heb ik dus nog nooit zo van die organisaties als consuwijzer en dat soort dingen tegengekomen, wij hebben hier TestAankoop, maar die doen zo af en toe onderzoekjes en klachten, maar echt een organisatie voor klachten en consumentenwijzer kan je dat niet noemen.

Ik was bekend met een regeling vanuit Belgie (waarvoor ik dit topic dus startte) dat een verkoper 2 jaar garantie moet geven op een product (elektronisch)), maar ik wist niet of dit een richtlijn of een harde wet was/is die opgelegd is door de Belgische regering of de EU...

Ik bestel doorgaans de laptop bij de belgische Dell site...
Cyberpope schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 16:45:
Oops,belgie.

Maar ook daar geldt de uitleg van deze EU richtlijnen net zo hard als voor de belgische wet als voor de nederlandse wet.
En het stuk gaat juist over de implementatie van de EU richtlijnen.
Is het dan een richtlijn of een wet die ik hard kan gebruiken in eender welke winkel in Belgie hier dan?

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 11-09-2009 16:48 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

HyperBart schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 16:46:
Is het dan een richtlijn of een wet die ik hard kan gebruiken in eender welke winkel in Belgie hier dan?
In beginsel wel..... Maar hem afdwingen kan dan een heel lange en kostbare weg worden... dat je al met pensioen kunt zijn voordat je je gelijk krijgt.

• HyperBart
Hmmm, als consument ben je dus in Belgie nog steeds vaak het haasje.

Mag ik er dan van uitgaan dat ik nu vlot 2 jaar garantie krijg, het eerste dat zij 'm zelfs komen ophalen, en dat het tweede jaar gewoon opsturen is?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Waarschijnlijk wel, maar staat dat ook niet gewoon ergens in de Algemene Voorwaarden of zo van Dell?

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-01 14:41
De discussie over garantiebepalingen (richtlijnen versus wetten) is 2 weken geleden ook al behandeld in onderstaande topic :)

8800 ultra PCB doorgebrand?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zoveel interessants staat er in dat topic niet, in elk geval volgens mij niks wat niet ook al hier genoemd is. En sowieso gaat ook dat weer over de Nederlandse situatie.

• HyperBart
Het vreemde blijf ik toch nog vinden dat bij de Dell garantie het zo vermeld staat:

Dell garantie

Verwijderd

Dat betekent gewoon dat Dell aangeeft dat ze moeilijk doen als je meer dan 1 jaar garantie probeert te claimen. Het beste dat je naar mijn mening kunt doen, is de bestelling evt telefonisch doen en dan aan de medewerker vragen om op de bon aan te geven dat je aanspraak maakt op de europese richtlijn voor twee jaar garantie. Bij weigering weet je dat je bij voorbaat heel veel moeite zult moeten doen om 2 jaar te krijgen. Wellicht is een andere leverancier dan interessanter voor je?

PS. check ook Dell Waardebonnen Topic

Verwijderd

Consumenten hebben 2 jaar garantie. Punt. Staat gewoon in de algemene voorwaarden hoor:
8.1 Dell garandeert t.o.v. Consumenten dat Producten op het moment van levering in overeenstemming zijn met de overeenkomst. Iedere afwijking van de overeenkomst, welke bestaat op het moment van levering van de Producten en welke binnen twee jaar na de levering van de Producten wordt ontdekt en binnen de twee maanden na de ontdekking aan Dell wordt meegedeeld, zal door Dell gratis worden hersteld of vervangen, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de Consument, tenzij dit onmogelijk of buiten verhouding zou zijn.
Maar wel voor consumenten dus. Voor bedrijven e.d. is het weer anders geregeld.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:45:
Dat betekent gewoon dat Dell aangeeft dat ze moeilijk doen als je meer dan 1 jaar garantie probeert te claimen.
Onzin. Je hebt gewoon 2 jaar garantie. Je moet wel niet verwachten dat ze iets bij jou thuis komen repareren als je geen on-site support hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 23:19:
Consumenten hebben 2 jaar garantie. Punt. Staat gewoon in de algemene voorwaarden hoor:

Onzin. Je hebt gewoon 2 jaar garantie. Je moet wel niet verwachten dat ze iets bij jou thuis komen repareren als je geen on-site support hebt.
Prima, ik had de algemene voorwaarden niet doorgenomen. Dat heb je op uitstekende wijze aangeduidt :)

Tijdens het plaatsen van mijn opmerking wist ik dat echter niet dat het in de AV stond. Veel bedrijven die niet aangeven dat de consument 2 jaar garantie heeft, zijn niet bereid deze garantie daadwerkelijk te geven. Dan kun je wel zeggen dat het in de wet staat, maar daar heb je weinig aan totdat je daadwerkelijk naar de rechtbank gaat om je gelijk/recht te halen. Dat was het voornaamste punt van mijn reactie! In het geval van Dell is het dus netjes doordat zij in hun AV de garantie al direct aangeven!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Is deze website bekend?

http://www.eccbelgie.be/default_NL.asp

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-01 22:41
Pardon, ik dacht dat "pickup and return" het principe was waarbij IK de laptop oppak en terugdoe...
dat is de carry-in garantie. dat jij hem naar binnen draagt bij de winkel/bedrijf.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07-2025
http://mineco.fgov.be/pro...ranty/warranty_nl_001.htm

In België is de wettelijke garantie dus steeds 2 jaar.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05-2025
PilatuS schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 16:24:
[...]
Wat roeleboel zegt:
roeleboel schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 16:34:
@Pilatus: Europese richtlijnen MOETEN door de lidstaten in wet worden omgezet.
Helaas is in ieder geval Nederland erg creatief in het negeren hiervan... Raar, want de politiek wil zo graag alles met de EU te maken hebben, maar de regels naleven ho maar...
Orion84 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 16:30:
In Nederland is de wetgeving bijvoorbeeld sterker dan die 2 jaar.
Helaas heeft Nederland hier geen rekening gehouden met de praktijk. "1 jaar plus zo lang als je mag verwachten van het product" klinkt leuk, maar komt er in de praktijk op neer dat je als consument de keuze hebt je verlies te slikken, of naar de rechter te stappen. De overheid had daar gewoon heel simpel "2 jaar plus zo lang... enz..." van moeten maken.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 23:19:

Interessant. Volgens mij zijn er heel veel mensen die dit niet weten. Ook veel klanten van Dell.

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
De wettelijk garantie in België bedraagt voor consumenten twee jaar. Voor bedrijven is dit slechts één jaar. Ik kan jullie allemaal dit zeer interessant topic over deze kwestie aanraden.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:50
FezzFest schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 13:37:
De wettelijk garantie in België bedraagt voor consumenten twee jaar.
Correct. En in tegenstelling tot Nederland, waar je zit het met het verwarrende conformiteitsbegrip, spreekt met in de Belgische literatuur over 'wettelijke garantie' en bestaat er geen enkele twijfel dat een consument 2 jaar garantie heeft.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08-2025

afraca

Open Source!

*bumpje*

(wist niet waar ik het even anders kon vragen)

Ik zit hier in Nederland momenteel met een laptop die kapot aan het gaan is. In de "casing" van het beeldscherm zit een barst, wat voor problemen gaat zorgen in het binnenwerk. Bij de papieren van m'n aankoop zit een Acer boekje waar 1 jaar garantie vermeld staat, echter, omdat ik wel eens wat gelezen had over de eerder genoemde 2 jaar garantie periode, begon ik wat te zoeken.

Door de bomen zag ik het bos niet meer, bizar hoeveel hierover gediscussieerd is. Kan iemand mij uitleggen of het voor mij mogelijk is om de laptop te laten repareren, en het niet 120 euro te laten kosten? En moet ik daarvoor naar een lokale computerboer (zoals m'n vader dat mooi noemt), de webshop waar ik hem gekocht heb (MaxICT) of naar Acer zelf?

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Verwijderd

Het uitgangspunt is dat je altijd eerst naar het verkooppunt toe moet!

• StevenK
afraca schreef op zondag 03 januari 2010 @ 15:22:
En moet ik daarvoor naar een lokale computerboer (zoals m'n vader dat mooi noemt), de webshop waar ik hem gekocht heb (MaxICT) of naar Acer zelf?
De 'wettelijke garantie' zoals ze het in België noemen, waarmee de richtlijn 99/44/EG geïmplementeerd is, wordt verleend door de verkoper, dus in jouw geval MaxICT.

• afraca

afraca

Open Source!

Interessant. En ik kan mij daarbij beroepen op iets wat is vastgelegd in de wet? Want, met alle respect hoor, ik denk niet dat ze bij MaxICT onder de indruk zijn van wat hier op GoT gezegd wordt :P

edit: @StevenK : 99/44/EG is België namelijk ;)

[ Voor 11% gewijzigd door afraca op 03-01-2010 15:37 ]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Verwijderd

Na 1 minuut zoeken levert google:
Op daartoe aanleiding gevende punten wordt tevens aandacht besteed aan de richtlijn consumentenkoop (richtlijn 99/44/EG), welke per 1 mei 2003 in het BW is verwerkt, en aan de richtlijn koop op afstand (richtlijn 97/7/EG), welke is opgenomen als afdeling 7.1.9A BW.
Ik heb zo'n vermoeden dat je op de genoemde locatie je antwoord gaat vinden.

Edit: gaat het om NL of BE?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 15:45 ]

• afraca

afraca

Open Source!

Het betreft hier NL,
Ik zit hier in Nederland momenteel met een laptop die kapot aan het gaan is
Misschien niet helemaal mooi verwoord, maar ik wilde het even noemen omdat het in de TS gaat over België, maar ik in Nederland woon.

Ik zal even kijken wat ik met de hierboven genoemde regeling kan doen bij MaxICT, uiteraard mijn dank voor jullie medewerking.

[ Voor 6% gewijzigd door afraca op 03-01-2010 15:50 ]

• StevenK
afraca schreef op zondag 03 januari 2010 @ 15:37:
Interessant. En ik kan mij daarbij beroepen op iets wat is vastgelegd in de wet? Want, met alle respect hoor, ik denk niet dat ze bij MaxICT onder de indruk zijn van wat hier op GoT gezegd wordt :P

edit: @StevenK : 99/44/EG is België namelijk ;)
Nee, 99/44/EG is de EU garantierichtlijn, die ook in Nederland is geïmplementeerd, voor zover dat nog nodig was, omdat het 'conformiteitsbeginsel' zich uitstekend leent voor een richtlijnconforme uitleg.

Verwijderd

Waar je weer bij de oeroude discussie aan komt dat het juridisch allemaal prachtig klopt, maar dat je als consument er geen flikker aan hebt als je met het Nederlandse conformiteitsbegrip bij de winkelier aan komt. Afgezien van het feit dat de zin te lang en te moeilijk is, staat er nergens duidelijk hoe lang je garantie hebt en dus ga je de verkoper er niet mee overuigen.
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Aankomen met een "richtlijn" is natuurlijk je eigen doodsteek. Ga maar eens aan de verkoper bij de Mediamarkt uitleggen wat richtlijnconforme interpretatie van wetgeving is :X

Je kunt dan beter een printje van consuwijzer ofzo mee nemen waar tenminste in jip-en-janneke (en daarmee alle boeiende nuances missende - but what the hell) taal uitgelegd wordt dat je langere garantie hebt dan op je bon staat.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

In deze aflevering van Kassa wordt ook gesteld dat fabrikanten minstens twee jaar garantie op een laptop moeten geven: http://kassa.vara.nl/tv/a...kassa-cf89761e45/speel/1/

@ Afraca, hoewel je wettelijk gezien misschien bij MaxICT moet zijn geef ik je meer kans als je direct met Acer communiceert. Volgens mij moet je hun wijzen op de wettelijke bepalingen en moet je aantonen dat de scheur niet door een eigen fout is ontstaan. Als je dat doet sta je sterk. Mocht Acer niet overstag gaan dan kun je eerst dreigen met klachten indienen, en vervolgens daadwerkelijk een klacht indienen bij bijv. de Consumenten Autoriteit: http://www.consuwijzer.nl/ Je kunt van hun ook telefonisch advies krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 03-01-2010 17:25 ]

Pagina: 1