Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Wij hebben hier 4 Citrix Xenapp servers.
We zijn bezig met het vervangen van fat clients naar Thin Clients.
De gebruikers gaan dus over naar citrix.
Nu zit ik even met een licentie vraagje over TS.

We hebben nu 60 Terminal Server Per Device CAL Token.
Maar als ik in de license manager kijk van TS zie ik maar een paar werkstations en de citrix servers. en niet de Thin Clients.

Ik weet dat als je als gebruiker op citrix inlogt een Terminal Server Cal in gebruik neemt.

Nu is mij onduidelijk of wij problemen krijgen qua licenties als we bv 200 thin clients neer zetten en blijven werken met die 60 Per Device CAL's. of dat we moeten overstappen naar Per User licenties.

Op dit moment hebben we al 60 Thin Clients uitstaan met ongeveer 40 concurrent users en geen problemen maar ik wil problemen graag voorblijven daarom dit topic.

Kan iemand mij duidelijkheid geven?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2009 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Hmm das apart, welk OS draait er op die thin client ?
Als het Windows CE of XP Embedded is, dan neemt hij wel een Device CAL in beslag, is het een Linux OS, dan volgens mij niet.

Ben je dus van plan om allemaal Linux OS thin clients aan te schaffen, zou je User CAL's moet hebben. Waarom hebben jullie eigenlijk device's CAL's gekocht ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Thin Client's zijn Windows CE (IGEL)
De hele licentieboel is hier een puinhoop. nog veel oude meuk van vroeger voor mijn tijd.
probeer nu orde op zaken te stellen omdat het serverpark ook opnieuw ingericht word.
en omdat we straks boven de 60 devices uitkomen die in gaan loggen op citrix was ik benieuwd hoe nu verder.

We hebben ook nog steeds een probleem met Citrix licenties, daar checken de thin clients ook geen licentie uit.
zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358967

Zou het misschien in de thin clients kunnen liggen dat daar iets mis gaan qua licenties uitchecken?

Verwijderd

Topicstarter
kikje?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:26:
We hebben nu 60 Terminal Server Per Device CAL Token.

Ik weet dat als je als gebruiker op citrix inlogt een Terminal Server Cal in gebruik neemt.
Terminal Servers staan niet toevallig op Per User licensing?

Vergeet overigens niet dat je zowel MS TS calls aan moet schaffen (per user of per device, niet concurent) en dat er ook nog Citrix Xenapp (per user, concurrent) aangeschaft moet worden. Of per user of per device aangeschaft moet worden kun je beter zelf bepalen. Dat is nl. afhankelijk van de verhouding gebruikers/werkplekken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Nee, alles is ingesteld op per device.

we hebben 350 user accounts.
straks 250 werkplekken op citrix.
schatting maximaal 160 concurrent users

Hoeveel TS licenties heb ik nu nodig dan? mij werd verteld per actieve gebruiker dus in dit geval max 160.
of per device totaal 250.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:04

StarWing

Huh ?!?

TS cals is per aantal users/devices, niet op het aantal gelijktijdige users

ctx cals zijn concurrent, 160 users tegelijk => 160 ctx cals

Page intentionally left blank.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 09:36:
we hebben 350 user accounts.
straks 250 werkplekken op citrix.
schatting maximaal 160 concurrent users
Ik zou dan kiezen voor 250 per device terminal server call's (da's voordeliger dan 350 user calls). En je zult dan nog voor de 160 concurrent citrix users de benodigde citrix call's aan moeten schaffen.

Let even op dat het wellicht handiger is om dit aantal iets te verhogen ivm groei en piekmomenten van aantallen gebruikers.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

wat zie je precies in je terminal server license server console? als er heel veel temp licenses uitgegeven worden kan het zijn dat er een stuk op je thinclient in readmode staat wat R/W moet zijn. is een relatief onbekend probleem en heb het slechts 1 keer eerder gehoord maar daar werd de license server van windows overspoelt met uitgegeven temp lics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog een vervolg vraagje.

Je hebt voor Windows XP/Vista een Device Client Access License nodig per werkstation dat in je netwerk staat om contact te kunnen maken met een windows server. (correct?)
Als je gebruikt maakt van Terminal Services heb je een TS Cal nodig per user of per werkstation om verbinding te maken met een terminal server. (correct?)

Nu willen wij Thin Clients gaan gebruiken, deze connecten naar een terminal server.

Heb ik nu alle 2 de licenties nodig of voldoet alleen een TS Call? En dekt deze alles af?
Pagina: 1