[Citrix] Concurrent user count werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier een Citrix Presentation Server farm op versie 4.5 (4 Servers)
Ik heb Citrix License Server 11.6.1 build 9019 geinstalleerd.

Het probleem is als ik de License manager opstart en kijk bij current usage zie ik maar 2 licenties van de 100 in gebruik. zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t201/oudeelferink/citrix.jpg

Als ik in de Citrix Acces Management Console kijk zie ik gewoon 57 mensen ingelogt staan.
Ik heb de License server ook al opnieuw geinstalleerd op een andere server maar geen resultaat.
Via Google kom ik ook niet echt verder.
Iemand een idee hoe en wat ik moet doen om die user count goed te laten weergeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:04

StarWing

Huh ?!?

verwijzen de PS-servers naar de goede lic server ?

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je hebt Enterprise licenties geinstalleerd staan. Welke server edition versie staat er ingesteld in je Xenapp servers? (tijdens de installatie kun je dat opgeven, later is dat nog aan te passen via de management console).

Hoe lang draait die farm overigens al? Ik heb nl. het vermoeden dat je gewoon nog in een grace-period draait, dat zou je terug moeten kunnen vinden in je eventlog.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja voor alle servers staat Enterprise ingesteld.
Servers draaien al ruim een jaar.
Zodra ik de license server uit zet dan zie ik de farm wel in grace-period komen, maar zodra ik hem weer aan zet is alles weer ok.

ik weet niet waar ik het moet zoeken. Zou het ook iets met de terminal services temaken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vreemd probleem.

Probeer eens om met lmdiag het aanvragen van een license te simuleren? Lmdiag geeft dan wel aan of het goed of fout gaat (met een errorcode).

Zie je in de eventlog van je servers ook wel een event terugkomen nadat een user probeert aan te loggen met de melding dat: "a valid license has been obtained"?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet nog niet of het opgelost is maar ben misschien een stapje verder.

Ik voerde lmdiag -c c:\etc. uit en kreeg geen output.
Ik heb toen verder zitten googlen en probeerde de boel (2 licensefiles) maar eens opnieuw in te lezen met lmreread -c c:\ etc.

in de lmgrd_debug.log zag ik het volgende:

10:15:53 (CITRIX) Rereading license file...
10:15:53 (CITRIX) UPGRADING 50 "MPS_ENT_CCU" from version 2007.0929 to version 2009.0930
10:15:53 (CITRIX) Server started on LICENSE-SERVERNAAM for: CITRIX
10:15:53 (CITRIX) MPS_ENT_CCU MPS_ENT_CCU MPS_ENT_CCU
10:15:53 (CITRIX)
10:15:53 (CITRIX) Licenses are case sensitive for CITRIX
10:15:53 (CITRIX)
10:15:53 (CITRIX) Updating feature CITRIX
10:15:53 (CITRIX) Updating feature MPS_ENT_CCU
10:15:53 (CITRIX) Rereading options file...
10:15:53 (CITRIX) Not logging IN messages
10:15:53 (CITRIX) Not logging OUT messages
10:15:53 (CITRIX) Reread REPORTLOG switched to +C:\Program Files\Citrix\Licensing\MyFiles\report.rl
10:15:53 (CITRIX) ...Finished rereading

Na deze actie kon ik wel een lmdiag doen en gaf de melding dat die een license kon uitchecken.

C:\Program Files\Citrix\Licensing\LS>lmdiag -c "C:\Program Files\Citrix\Licensin
g\MyFiles\license_20090518103233.lic"
lmdiag - Copyright (c) 1989-2008 Acresso Software Inc. All Rights Reserved.
FLEXnet diagnostics on Fri 7/10/2009 10:52

-----------------------------------------------------
License file: C:\Program Files\Citrix\Licensing\MyFiles\license_20090518103233.l
ic
"CITRIX" v2002.0101, vendor: CITRIX
License server: servernaam
floating license starts: 1-jan-1990, no expiration date

Requests from the same HOST/VENDOR-DEFINED* do not consume a new license
*vendor-defined is a customized grouping -- ask your software provider

This license can be checked out

Enter <CR> to continue: CR
"MPS_ENT_CCU" v2007.0929, vendor: CITRIX

Requests from the same VENDOR-DEFINED* do not consume a new license

Enter <CR> to continue: CR
"MPS_ENT_CCU" v2009.0930, vendor: CITRIX

Requests from the same VENDOR-DEFINED* do not consume a new license

Ik zie nu wel de usercount iets oplopen maar of het weer 100% werkt is even afwachten.aangezien nu bijna geen aanmeldingen meer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben nog even verder aan het testen.
Het blijkt als ik met een windows client inlog in citrix checked hij een license uit.

Log ik in met een Thin Client, (IGEL UD3 CE) dan checked die geen licese uit..

snapt iemand dit?

In de lmgrd_debug.log staan ook weer dezelfde vermeldingen als voor de acties van vanmorgen:
1:06:43 (CITRIX) DENIED: "MPS_ENT_CCU" MPS@MF01.domein.nl [46514545] (No such feature exists. (-5,341))
11:06:43 (CITRIX) DENIED: "MPS_ENT_CCU" MPS@MF01.domein.nl [2DBD6273] (No such feature exists. (-5,341))
11:06:43 (CITRIX) DENIED: "MPS_ENT_CCU" MPS@MF01.domein.nl [4A7BD066] (No such feature exists. (-5,341))
11:07:52 (CITRIX) DENIED: "MPS_ENT_CCU" MPS@MF02.domein.nl [7EE0673F] (No such feature exists. (-5,341))
11:14:53 (CITRIX) DENIED: "MPS_ENT_CCU" MPS@MF02.domein.nl [46514545] (No such feature exists. (-5,341))
11:14:53 (CITRIX) DENIED: "MPS_ENT_CCU" MPS@MF02.domein.nl [2DBD6273] (No such feature exists. (-5,341))
11:14:53 (CITRIX) DENIED: "MPS_ENT_CCU" MPS@MF02.domein.nl [BACDAD13] (No such feature exists. (-5,341))
11:16:20 (CITRIX) DENIED: "MPS_ENT_CCU" MPS@MF04.domein.nl [2DBD6273] (No such feature exists. (-5,341))
11:16:20 (CITRIX) DENIED: "MPS_ENT_CCU" MPS@MF04.domein.nl [46514545] (No such feature exists. (-5,341))

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2009 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als ik met Google zoek op die foutmeldingen kom ik meerdere personen tegen die hier last van hebben.

Een van de aangedragen oplossingen was het retourneren van de licenses op de "MyCitrix.com" site en vervolgens een nieuwe licensefile aanvragen op dezelfde "mycitric.com" site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al gedaan toen ik 1,5 maand geleden de license server op een nieuwe server geinstalleerd heb.
Toen heb ik ook de license files opnieuw moeten activeren/downloaden.
En het werkte daarvoor al niet goed.
Heb geen problemen met me farm icm licensing maar wil wel graag rapportages kunnen maken die kloppen dus hopelijk heeft iemand hier nog een idee.

Rare is dat het met Fat Clients (WinXP) wel goed gaat maar met de Thin Clients dat die geen license uit checked.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2009 15:53 ]

• didi79
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 19:36
Welke client staat er op die IGEL's ? Misschien is die gewoon buggy en vraag die geen licentie. Misschien bestaat er een upgrade.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:39
Naar mijn weten is dat omdat je de eerste 90 dagen in een trial versie loopt en dus Server Licenties consumeert, eens dat deze verlopen zijn tikken de gebruikers aan.

Ik heb dit ook voorgehad bij twee Citrix Licenties, en ik had schrik dat deze dus zouden stoppen omdat de licentie niet in orde was, maar dit bleek geen probleem te zijn en na de trial werden de juiste licenties genomen.

Blijkbaar is dit omdat Server Licenties zwaarder doorwegen dan user licenties.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

tc982 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:13:
Naar mijn weten is dat omdat je de eerste 90 dagen in een trial versie loopt en dus Server Licenties consumeert, eens dat deze verlopen zijn tikken de gebruikers aan.

Ik heb dit ook voorgehad bij twee Citrix Licenties, en ik had schrik dat deze dus zouden stoppen omdat de licentie niet in orde was, maar dit bleek geen probleem te zijn en na de trial werden de juiste licenties genomen.

Blijkbaar is dit omdat Server Licenties zwaarder doorwegen dan user licenties.
Een citrix license kent geen trail van 90 dagen of je moet al expliciet het nummer van de traillicenties gebruiken. Waar jij het denk ik over hebt is de terminal server call (user/device)

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
License server services al opnieuw opgestart? Dat werkte bij mij namelijk wel, had een soortgelijk probleem.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:39
mutsje schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:28:
[...]

Een citrix license kent geen trail van 90 dagen of je moet al expliciet het nummer van de traillicenties gebruiken. Waar jij het denk ik over hebt is de terminal server call (user/device)
Ik dacht dat het te maken had met de startup license. Deze zit er nu standaard in ( vroeger niet had ik begrepen ) en deze gebruikt voor 90 dagen lang een full server licenties. Eens dat die verlopen zijn loopt alles goed.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

Topicstarter
license server word elke maand geherstart.
CTX servers draaien al een jaar. (geen licentie problemen)

enige nadeel is dat hij bij CCU count niet het juiste getalletje weer geeft.
als ik de license server uit zet zeurt citrix gelijk dat de license server niet beschikbaar is, dus hij doet er wel wat mee. maarja volgens mij gaat het niet helemaal jofel in die communicatie, en waat het aan ligt weet ik niet.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

tc982 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:38:
[...]

Ik dacht dat het te maken had met de startup license. Deze zit er nu standaard in ( vroeger niet had ik begrepen ) en deze gebruikt voor 90 dagen lang een full server licenties. Eens dat die verlopen zijn loopt alles goed.
offtopic:
hmm moet ik me eens in gaan verdiepen :) hou me nooit zo met licenses bezig behalve dan neer pleuren van lic files en inlezen en daarna implementatie van de farm etc etc.
Pagina: 1