Toon posts:

Videokaart voor Pentium D 945 dualcore? (PCI-e 16x 1.0a)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als leek heb ik me de afgelopen dagen verdiept in videokaarten, aangezien mijn huidige kaart geen GTA IV en Mirror's Edge aankan, maar kan door de bomen nog net niet het bos zien, daarom deze post. Ik ben op zoek naar een goede update voor mijn kaart, tot een euro of 150. Alvast dank voor reacties.

Ik heb het een en ander uitgezocht en hoop dat een van jullie hier iets zinnigs over kan zeggen.

Mijn systeem:
- Dell
- Intel VIIV - Intel Pentium D 945 Dualcore (3.40GHz, 800Mhz, 2x2MBcache)
- 2048MB Dual Channel DDR2 (2x1024) (ga ik uitbreiden)
- huidige videokaart 256MB Geforce 7300 LE
- PCI-e 16x 1.0a

- voeding DC OUTPUT: 375W
(+12 VA = / 18A max)
(+12 VB = / 18A max)

Hopelijk genoeg informatie. Ben zelf aan het kijken naar enkele kaarten, maar mijn beperking zit erin dat ik niet weet wat de beperkingen van mijn systeem zijn (processor moederboard, voeding, ect).
Ben aan het kijken naar twee kaarten, maar hoor graag andere suggesties:

- Geforce 9800 GT 512 m2 (asus-variant ongeveer 87euro)
- Sapphire HD 4870 1 Gb (ongeveer 140euro, is het de dubbele prijs waard? Heeft 1 Gb zin met mijn processor?)
- of een goede tip?

Alvast dank voor advies,
groet

Jep

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 16:58

Patjeee

Ik woon in Boston MA

die pentium D gaat sterk bottlenecken @ GTA 4 ik zou beter voor een upgrade setje gaan , of een mobo en een processor (E5200 ofzo + een asus bord aangezien je toch al ddr2 hebt) en dan een hd4770 of gtx260 halen ;)

en mirrors edge vraagt weer niet zo veel , ik speelde dat op een HD3650 met een 2000+ eraan @ high op normale FPS @ 1680x1050

[ Voor 30% gewijzigd door Patjeee op 09-09-2009 21:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
processor vervangen! (dan zal ik me eens in gaan lezen en koelpasta kopen..)

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
voor een ?

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 01:11
Beetje onzin om bij een systeem waarbij de GPU overduidelijk een flinke bottleneck veroorzaakt meteen een update te adviseren van een aantal componenten.

Als je minstens 50 euro te besteden hebt en minder dan 100 zou ik ongetwijfeld de videokaart upgraden, dat gaat je verreweg de grootste performanceboost geven. De 7300 was zelfs toen ie uitkwam niet eens snel te noemen, en we zijn intussen al 3 generaties verder...

Een HD4770 is denk ik heel goed in balans met je CPU, en dat zou je voeding prima moeten trekken.

Met je huidige CPU zou ik echter geen GTX260 aanraden, maar je voeding gaat dat misschien ook niet eens trekken (Pentium D's zijn nou niet echt de meest zuinige processors).

Als je meer te besteden hebt zou je kunnen kijken naar een goedkope Core 2 Duo CPU met bijbehorend moederbord, en eventueel een echt snelle gpu.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties,
Ik blijf in dit geval bij een simpele upgrade van mijn videokaart naar een hd4770.
(zodat ik niet mijn processor en mijn voeding hoef te upgraden, hoe leuk het me ook lijkt om met koelpasta aan de slag te gaan!)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De 9800GT en de HD4870 zijn ook niet echt directe concurrenten. Het staat eerder zo:

9800GT - HD4770
9800GTX/GT250 - HD4850
GTX260 - HD4870

Maar ik zou de HD4770 nemen. Als je echt met al het grafisch geweld wilt gamen heb je inderdaad een andere processor nodig, maar als je deze houdt en er een HD4770 bij zet dan kom je al een stuk verder, de processor is echt niet zo'n groot probleem als je huidige videokaart, die is niet gemaakt voor gamen en ook nog redelijk oud. (Daarbij is de HD4770 ook de enige zuinige kaart in dit hele rijtje :))

[ Voor 13% gewijzigd door bwerg op 11-09-2009 00:02 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ten eerste, welkom op GoT :w

Je topic is min of meer een gevalletje **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?, maar ik wil het nog wel even laten lopen. Ook doen wij Tweakers elkaar bij elke post automagisch de groeten, dus die hoef je niet apart te vermelden. Zou houdt je meer kussies over voor je lieve moeder en groeten voor de buren.

De huidige videokaart is duidelijk de tegenwerkende factor in dit systeem, maar zo'n Pentium D is ook niet meer bijzonder bij de tijd... Bovendien lust dat ding een aardig sapje stroom.
En dat systeem nu nog gaan upgraden... Als je doorspaart zou je ook een leuk socket AM3 upgradesetje kunnen scoren. Als je dan gaat voor een 785G chipset heb je zelfs al een IGP waar je even mee kunt spelen tot je geld voor een echte 3D kaart bij elkaar hebt.

Persoonlijk denk ik dat een HD4770 misschien wel eens overkill kan zijn. Vergeet niet dat zo'n kaart bijna gelijk presteert aan een HD4850. Je vermeldt helaas niet op wat voor resolutie je speelt, dat is namelijk ook nogal bepalend voor hoeveel grafische prestaties je kaart zal moeten leveren. Laat dat even weten?
Als je 1280x1024 gebruikt dan denk ik dat de HD4670 ook een interessante kandidaat is. Vlotte middenklasser, welke géén extra PCIe power nodig heeft van de voeding. En hij is 30 euro goedkoper dan zo'n HD4770. En als je een tweedehands scored dan scheelt dat nog wel meer.
Als je echter op een hogere resolutie aan de slag wilt of ook leuke settings 16AF en 4xAA wilt gebruiken dan komt de extra kracht van de HD4770 wel van pas. Maar zo'n HD4670 is al een enorme verbetering tov een 7300LE...

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 12-09-2009 14:25 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1