Passieve subwoofer op pre-out aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Betamax
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-01 17:10
Hallo,

ik heb een cambridge audio azur 540R V3 receiver.
Ik heb alle surround speakers aangesloten, en dat werkt zeer goed.
Maar helaas heb ik dus (nog) geen bas.
De passieve sub kan ik natuurlijk niet zomaar aansluiten.
Dus is het mogelijk om de sub pre out van de receiver dmv een RCA Y kabel aan te sluiten op een gewone stereo versterker, en dan van daaruit naar de sub ?
Een nieuwe sub behoort (nog) niet tot de opties.

Mvg,
Seppe

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Een normale ongebridge-te versterker gaat dat niet echt lekker trekken en je hebt dan ook nog low-pass filtering nodig.

Ik weet nog of het echt goed kan, er zal wel geluid uit komen maar ik vraag me af of je je versterker niet gaat opblazen.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:20
De lowpass zit al op de sub uitgang. Met een normale degelijke versterker kom je al een heel eind, gewoon proberen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

moet prima kunnen. Je LFE kanaal is al gefilterd natuurlijk tijdens het decoderen. Je kan gewoon een enkele rca kabel nemen. Die naar je versterker en vanuit daar naar je sub. Omdat je maar 1 kanaal van je versterker gebruikt is het verstandig het andere kanaal wel aan te sluiten op een luidspreker of een weerstand zodat die wel wat belasting ziet. Als je handig bent kan je hem ook even open maken en de zekering voor 1 kanaal verwijderen.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:37

mr_petit

opperprutser

Een RCA Y kabel gaat niet werken, tenzij je een sub hebt met dubbele spreekspoel. Heeft je sub maar 1 ingang (dus een rode plus waar je een kabel in kan steken, en een zwarte min waar je een kabel in kan steken), dan moet je van een versterker 1 kanaal gebruiken. Op het andere kanaal van de versterker hoef je geen weerstand aan te sluiten, maar het kan geen kwaad zolang dat kanaal geen signaal krijgt (je zou eigenlijk op de input van dat kanaal ook een weerstand moeten zetten in dit geval!)

Heel misschien kan je de losse versterker gebrugd schakelen zodat je het vermogen van beide kanalen kan gebruiken (let op de minimale weerstand van de sub!), maar bij een hifi versterker is die mogelijkheid meestal niet aanwezig. Dit zal ongetwijfeld in de handleiding staan.

"man is not truly one, but truly two,"

• Betamax
Ok, hartelijk bedankt allemaal.
Ik zal het morgen eens proberen.
Ik dacht een RCA "Y" kabel, omdat je dan beide kanalen zou belastten, en dan gewoon mono krijgt.
Maar dit zou dus geen goed idee zijn ?
Het is een Musical Fidelity amp die stof staat te happen, maar het is een prima amp.
De sub heeft achteraan de omkaderde in- en outputs:
Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/17clg5.jpg
Links & rechts is volgens mij bedoeld voor als je je front speakers gaat doorlussen...

• Ray

Ray

is dit werkelijk de achterkant van de sub die je hebt of gewoon als voorbeeld ? De sub op het plaatje is namelijk wel actief zo te zien.

Heeft de sub waar het om gaat daadwerkelijk links / rechts input dan is het maar de vraag wat hij daar mee doet.

Geef eens even duidelijke informatie / foto's van de sub want wellicht is het een dubbelspoels ?

• Betamax
Dit is enkel een voorbeeld, de mijne heeft dus enkel het omkaderde gedeelte,
ik zal vanavond eens een foto maken.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou ook de fronts via de sub aan kunnen sturen.

Dus: cambridge --------------- sub input > sub output ----------------- surround speakers.

Wise enough to play the fool

• Ray

Ray

geef dan ook een duidelijk type aanduiding en zoek daar de info ook even van op. De main question is of hij beide versterkte kanalen gebruikt om de sub aan te sturen.

@Teacher, dat kan wellicht wel maar daarmee heeft hij natuurlijk bij DD / DTS niet het effect van het LFE kanaal maar enkel een ondersteuning in het laag van de front kanalen.

[ Voor 35% gewijzigd door Ray op 09-09-2009 17:27 ]

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Dat ding is volgens mij zo actief als wat.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:37

mr_petit

opperprutser

als je een passieve sub hebt met alleen het omkaderde als aansluitingen, dan heb je een passieve sub met naar waarschijnlijkheid dubbele spreekspoel èn ingebouwd low pass filter.
Je kan dan je losse versterker òf met een y kabeltje op de sub output van je reciever aansluiten, of je kan een full range pre out nemen. Ik denk dat het eerste beter klinkt bij 5.1 signalen.

"man is not truly one, but truly two,"

• Betamax
Ik heb nu alles aangesloten, dus van de cambridge sub pre out naar de 2e versterker, en van daaruit naar de sub. Helaas komt er geen signaal uit de pre out... Als ik de 2e versterker rechtsreeks aansluit op de dvd speler dan heb ik wel bas, goed, maar niet optimaal.
Op google vind ik nog mensen met het probleem, maar geen oplossing te vinden.
Ik heb alle intellingen al geprobeerd.
De dvd speler is wel enkel via spdif, maar dit zou toch 5.1 moeten geven, ?
Hij geeft 5, maar niet .1 :p.
Hier een foto van de sub:
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/2zxqhpe.jpg
Het was wel zeer donker, dus wat bewogen.

@teacher: zo had ik het eerst gedaan, zo krijg je wel bas, maar het kan toch een stuk beter.

Thx @ all
Pagina: 1