1e hulp bij hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winesh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-09 11:11
Ik heb een probleem met mijn hardeschijf.

Tijdens het opnieuw installeren van mijn pc met windows xp, zag ik bij het blauwe schermpje waar je de schijfindeling en partities kun kiezen dat er maar 127 gb van mijn 500 gb sata schijf beschikbaar was. Ik weet dat dit een probleem is dat verholpen zal worden met het installeren van xp sp 2. Ik heb daarna het gedeelte van 127 gb geformatteerd en setup geïnstalleerd. Nadat ik alle software had geïnstalleerd incl servicepack, heeft mijn schijf nog steeds 127 gb beschikbaar.

Het probleem is als volgt, ik heb erg belangrijke bestanden liggen op de overige niet toegewezen 373 gb. Hoe krijg ik dit terug. Ik weet dat je met partitionmagic je schijf weer volume kan toewijzen, maar daar raak ik volgens mij mn bestanden mee kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:05

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Inderdaad, als je daar weer overheen gaat schrijven ben je het zeker kwijt. Het is niet echt handig om een deel van je schijf te formatteren, terwijl je er belangrijke data (geen backup neem ik dan aan?) op hebt staan. Weet je zeker dat je data in de ongepartitioneerde ruimte staat?

Met een beetje geluk kun je nog wat terugkrijgen (mocht je er niet al overheen geschreven hebben, that is) m.b.v. de tooltjes die in OM FAQ - Hoe krijg ik verloren gegane data terug? beschreven staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Mad Marty op 07-09-2009 20:05 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin eens met uitleggen hoe jij 127gb hebt geformateerd terwijl de rest (inclusief partities) niet zichtbaar was.
Ik heb het idee dat je toen al, al je data effectief om zeep hebt geholpen.

maw daar hoef je geen rekening meer mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:58
Zoek in het huis een andere harde schijf en installeer daar Windows op, inclusief SP2. De 500 GB laat je in het systeem als tweede schijf (slave?). Als het goed is kun je dan in disk manager de volledige schijf zien, één werkende partitie en één deel dat waarschijnlijk niet toegewezen is. Als dat geval is moet je die schijf toewijzen, maar let op, zorg ervoor dat Windows de schijf NIET gaat formateren.
Vervolgens kun je met een tooltje als GetDataBack4NTFS/FAT32 kijken of je bestanden terug kunt krijgen. Reken er maar niet op dat je alles nog terugkrijgt een deel is mogelijk al tweemaal overschreven.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winesh
Ik vind het allemaal ook erg raar. Ik had eerst een partitie van 50 gb en van 450 gb. Op de partitie van 450 gb stonden de belangrijke bestanden. Bij het installeren van windows was er alleen maar 127 gb "beschikbaar", daar heb ik voor gekozen in de hoop dat de rest na de servicepack beschikbaar zou zijn. Vervolgens dus geformateerd en setup geinstalleerd, nu is er alleen 127 gb beschikbaar en geeft diskmanager wel de volle 500 gb aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winesh
Dit krijg ik te zien als ik de schijf in een andere pc steek. Hoe kan ik de ontoegewezen ruimte toewijzen zonder het te formatteren.

http://i32.tinypic.com/30afiv6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:06
Dadona schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:20:
Zoek in het huis een andere harde schijf en installeer daar Windows op, inclusief SP2. De 500 GB laat je in het systeem als tweede schijf (slave?). Als het goed is kun je dan in disk manager de volledige schijf zien, één werkende partitie en één deel dat waarschijnlijk niet toegewezen is. Als dat geval is moet je die schijf toewijzen, maar let op, zorg ervoor dat Windows de schijf NIET gaat formateren.
Vervolgens kun je met een tooltje als GetDataBack4NTFS/FAT32 kijken of je bestanden terug kunt krijgen. Reken er maar niet op dat je alles nog terugkrijgt een deel is mogelijk al tweemaal overschreven.
Dat moet je dus doen, maar ik geef je wel bijzonder weinig kans om ook nog maar ooit iets van die data weer terug te zien. Sowieso ben je alle bestandsnamen kwijt, dus het wordt flink spitten in de databrij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 11:08
winesh schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:35:
Dit krijg ik te zien als ik de schijf in een andere pc steek. Hoe kan ik de ontoegewezen ruimte toewijzen zonder het te formatteren.

Kijk eens naar het plaatje: iets klopt er niet..
Onderin staat de schijf, netjes 500GB, met station letter D. Kijk je in station lijst, staat de D daar met 128 GB.. Raar, niks met jumpers gedaan in die schijf ofzo?

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Voor de zekerheid, het systeem waar de schijf nu inzit kan een 500GB schijf in principe aan? In dat geval zou ik de D partitie verwijderen en vervolgens opnieuw aanmaken. Zoals eerder gezegd, controleer 18x dat het bolletje niet voor verwijderen staat. Note: je kunt bij mij geen claim indienen als het niet werkt of juist de data definitief onbereikbaar maakt. Maar hopelijk komen er meer mensen in deze topic die aan kunnen geven of zij het ook zo zouden doen, of juist niet.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

winesh schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:35:

In elkgeval niet formatteren.. Met de installatie heb je nou al waarschijnlijk veel van je data om zeep geholpen.
formatteren gaat je niet helpen.
download/koop data recovery software, gebruik dat op de HD nu je hem in een andere pc hebt zitten, en hoop dat je nog wat van je data terug kan vinden. Sla dan de hervonden data op een fysieke andere schijf op dan waar je het vandaan haalt. Heb je de boel veilig staan.. begin dan opnieuw met het installatie proces.

Als je in de toekomst nog eens een keer je data wilt behouden met een herinstall doe dit dan met een windows cd met sp2 (of sp3) ingebakken. Die herkent wel de hele HD. ga nooit zomaar je HD opnieuw formateren.. je kan alleen maar je data vernietigen. Gebruik dus een repair install... of zorg ervoor dat je in elkgeval je data veiligstelt op een andere HD/PC.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 07-09-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:18

DataGhost

iPL dev

Dadona schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:20:
Als dat geval is moet je die schijf toewijzen, maar let op, zorg ervoor dat Windows de schijf NIET gaat formateren.
Doe alsjeblieft niet zo idioot en stop onmiddelijk met dit 'advies'. Recoverytooltjes maakt het werkelijk geen ene zak uit of ruimte die ze moeten recoveren 'toegewezen is' of niet, terwijl je alleen de kans op dataherstel kleiner maakt (per ongeluk toch formatteren, andere systeemprocessen die 'handig' voor je gaan doen, etc). Zeker gezien het niveau van de TS (nofi) zie ik dit gigantisch fout gaan.
Vervolgens kun je met een tooltje als GetDataBack4NTFS/FAT32 kun je kijken of je bestanden terug kunt krijgen. Reken er maar niet op dat je alles nog terugkrijgt een deel is mogelijk al tweemaal overschreven.
Juist. Het gedeelte na die 127GB zal waarschijnlijk nog helemaal intact zijn. Als je voor het formatteren 1 grote partitie had zal je een willekeurig deel (hetgene op die eerste 127GB stond) voor een groot deel of zelfs helemaal kwijt zijn. Als je datapartitie pas na die 127GB begon is deze waarschijnlijk nog 100% intact.
PhilipsFan schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:47:
[...]

Sowieso ben je alle bestandsnamen kwijt, dus het wordt flink spitten in de databrij...
Que? Waarom zou hij die kwijt zijn? Doorgaans haal je al je bestandsnamen ook gewoon weer terug, afhankelijk van hoe erg de data verkracht is.
Dadona schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:56:
Voor de zekerheid, het systeem waar de schijf nu inzit kan een 500GB schijf in principe aan? In dat geval zou ik de D partitie verwijderen en vervolgens opnieuw aanmaken. Zoals eerder gezegd, controleer 18x dat het bolletje niet voor verwijderen staat. Note: je kunt bij mij geen claim indienen als het niet werkt of juist de data definitief onbereikbaar maakt. Maar hopelijk komen er meer mensen in deze topic die aan kunnen geven of zij het ook zo zouden doen, of juist niet.
Joh, het is leuk dat je wilt helpen maar blaat alsjeblieft niet alles wat je ooit vaag een keertje gehoord hebt in het rond. De kans dat je de partitie op precies dezelfde plek aanmaakt, vooral met de standaard software in Windows, is echt ontzettend klein. Daarnaast is de tweede partitie waarschijnlijk een logische partitie, waardoor er 'midden' op de schijf nog een partitietabel weggeschreven gaat worden, mogelijk over belangrijke data heen. Er zijn niet voor niets speciale tooltjes uitgevonden die dit uitzoeken. Feit blijft dan nog wel dat de TS dan eerst een idee moet hebben van hoe het eruit heeft gezien anders ben je alsnog niet verder gekomen.

Er is een ontzettend simpele regel bij het recoveren van data: schrijf nooit, maar dan ook NOOIT, ook maar enige data weg naar de schijf die je probeert te recoveren tenzij je weet wat je doet maar dat is hier niet van toepassing

Anyway, TS, pak GetDataBack, ga kijken wat het nog kan vinden op je schijf en schrijf dat weg naar een aparte schijf (zal GDB je ook over informeren). Ga niet liggen rommelen met het aanmaken, vergroten, verkleinen of verplaatsen van partities, dat kan maar 1 resultaat hebben. Recoverytooltjes hebben als doel je data te recoveren ongeacht de staat van de data op je schijf (tot op zekere hoogte natuurlijk) en een partitie is weinig meer dan een paar nummertjes die het begin en einde aangeven. GDB zal je partitietabel hoogstwaarschijnlijk niet eens bekijken maar zelf gaan zoeken naar het hoe en wat, vooral voor in gevallen als deze: als de partitietabel compleet niet overeenkomt met de data die teruggehaald moet worden.
Na het recoveren kan je eens rustig gaan kijken hoe je die partitie 'weer groot krijgt' of net wat je ermee wilde doen.

[ Voor 53% gewijzigd door DataGhost op 08-09-2009 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Mja, nu ik nog eens goed naar het geheel kijk heb ik de zaak te simpel bekeken. Het is niet zozeer een weggeslagen partitie, maar een compleet andere indeling. Dan kom je al snel uit bij de zwaardere recoverytools, waarbij ik zelf ook voor GetDataBack zou gaan.
Bij een weggeslagen partitie kun je ook met simpelere tools tewerk gaan, alleen sommigen moeten de partitie wel zien en je moet inderdaad niet de handige tools op de achtergrond mee hebben draaien. Maar goed, nogmaals je hebt helemaal gelijk dat de TS in dit geval gewoon van de schijf af moet blijven en voor GetDataBack moet gaan om data naar een andere schijf te sturen. :)
Het is alleen een beetje jammer dat meteen begint over blaten dit, idioot dat, ik heb zelf een paar keer data terug moeten halen. Één keer met GetDataBack en een paar keer met simpelere tools. (Één daarvan was Recuva, maar daarbij ging het dus om simpel data herstel.) Maar de boodschap op zich klopt wel, mijn advies klopte in dit geval niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Dadona op 08-09-2009 09:07 ]

De CSL/OT kroeg !

Pagina: 1