Toon posts:

Minder scherp beeld met nieuwe Panasonic*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort in het bezit van een p42s11e(eerst een p42x10e alleen deze bleek geen dvb-c tuner aan boord te hebben zoals belooft) nu is mijn conclusie dat de x10 mooier en scherper beeld had met een dvd en gewone kabeltuner sterker nog ik vind het beeld gewoon bagger op de s11.
Alleen bij full hd uitzending is het beeld perfect scherp en dat terwijl de x10 hd ready is.
( de instellingen heb ik gelijk gehouden).
De specificaties zijn bij panasonic niet te vinden.
Wellicht dat iemand weet waar dit aan ligt? ;)

Met vr.gr,

Jan

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-02 21:55

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Beste plasmatv,

Je topictitel heb ik aangepast zodat dit het probleem verduidelijkt :)

Nieuwer hoeft niet altijd beter te zijn, het kan beter zijn. Nu weet ik niet niet hoe dat tussen de P42S11E en P42X10E zit, maar het zou gerust kunnen dat dat hier ook het geval is.

Ik heb antwoord voor je klaar liggen, mijn excuus. Wel kan ik je vertellen dat Full HD niet per definitie beter hoeft te zijn. Als je bijv. 4 meter van je TV vandaan zit, zul je geen verschil zien tussen 720P en 1080P. Zie daarvoor ook deze lijngrafiek:

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/2vs18cz.jpg

Uit de grafiek blijkt dat wanneer je bijvoorbeeld het verschil tussen 720P en 1080P wilt waanemen op een 42" scherm je maximaal 2.30m van het scherm af mag zitten. Nu hoef je van mij niet verder van je TV vandaan te zitten, maar bovenstaande lijngrafiek is om aan te geven waar de grens van waarnemen ligt :)

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 17:59:
Ik ben sinds kort in het bezit van een p42s11e(eerst een p42x10e alleen deze bleek geen dvb-c tuner aan boord te hebben zoals belooft) nu is mijn conclusie dat de x10 mooier en scherper beeld had met een dvd en gewone kabeltuner sterker nog ik vind het beeld gewoon bagger op de s11.
Alleen bij full hd uitzending is het beeld perfect scherp en dat terwijl de x10 hd ready is.
( de instellingen heb ik gelijk gehouden).
De specificaties zijn bij panasonic niet te vinden.
Wellicht dat iemand weet waar dit aan ligt? ;)
Je geeft aan dat verschil vooral bij SD-beeld te zien is. Dat is ook wel te begrijpen omdat het verschil tussen normaal beeld oftewel SD (480p) en HD-ready (720p) veel kleiner is dan SD en full-HD(1080p). Het beeld moet dan veel meer opgerekt worden waardoor vervormingen optreden.
Full HD beeld zou dan bij de nieuwe inderdaad mooier moeten zijn.

Ook kan het gewoon aan de instellingen van je TV-liggen, die hoeven per se hetzelfde te zijn voor het zelfde resultaat. Probeer eens wat meer wat met je beeld-instellingen te spelen. Meer contrast, minder brightness of andersom bijvoorbeeld. Er zijn test-patronen te vinden op internet of op sommige DVD's die daarmee kunnen helpen.

Kijk ook eens in de panasonic topic: [Plasma] Panasonic 2009 - C, X, S, G, V en Z serie, deel 5

Verwijderd

Topicstarter
DaMayan schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:30:
[...]

Je geeft aan dat verschil vooral bij SD-beeld te zien is. Dat is ook wel te begrijpen omdat het verschil tussen normaal beeld oftewel SD (480p) en HD-ready (720p) veel kleiner is dan SD en full-HD(1080p). Het beeld moet dan veel meer opgerekt worden waardoor vervormingen optreden.
Full HD beeld zou dan bij de nieuwe inderdaad mooier moeten zijn.

Ook kan het gewoon aan de instellingen van je TV-liggen, die hoeven per se hetzelfde te zijn voor het zelfde resultaat. Probeer eens wat meer wat met je beeld-instellingen te spelen. Meer contrast, minder brightness of andersom bijvoorbeeld. Er zijn test-patronen te vinden op internet of op sommige DVD's die daarmee kunnen helpen.

Kijk ook eens in de panasonic topic: [Plasma] Panasonic 2009 - C, X, S, G, V en Z serie, deel 5
Ok ik zal nog eens wat proberen.
Full HD is trouwens prachtig als ik eurosport hd bekijk dan is het perfect en beter dan op de x10.
Gewone uitzendingen via de ingebouwde dvb-c tuner zijn ook redelijk te bekijken.
Alleen het blijft vager dan op de x10.
Verder is mij opgevallen dat deze minder helder is als de x10 ondanks de contrastratio van 30000.
De dvb-c tuner komt pas tevoorschijn in het menu als je tijdens de set-up als land zweden selecteert :?

Volgens bijgeleverde cd en gebruiksaanwijzing hoeft dit niet.
Heb Panasonic gevraagt hoe dit kon; krijg je eerst als antwoord dat ze het vreemd vinden als ik ze daarna vertel hoe hij wel functioneerd weten ze ineens te vertellen dat het klopt omdat de tuner niet voor nederland is gecertificeert.

Tja dit is in de gebruiksaanwijzing niet te vinden 8)7

In ieder geval bedankt voor de reacties. ;)

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
DaMayan schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:30:
Dat is ook wel te begrijpen omdat het verschil tussen normaal beeld oftewel SD (480p) en HD-ready (720p) veel kleiner is dan SD en full-HD(1080p). Het beeld moet dan veel meer opgerekt worden waardoor vervormingen optreden.
Dat is pure nonsens. Met meer pixels kan je ten allen tijde een low-res beeld beter scalen dan met minder pixels. Een SD-beeld zal er op een Full-HD tv met goede scaler dan ook prima uit zien, in feite dus nog beter dan op een HD-Ready. Deze betreffende tv heeft dus klaarblijkelijk geen goede scaler aan boord.

Het weergeven van een 720-pixels breed beeld op een 1920 pixels breed paneel is altijd scherper dan op een 1280/1366 pixels tellend paneel. Helaas zitten er in sommige tv's nu eenmaal brakke scalers waardoor dit wiskundig gewoon te verklaren voordeel weer teniet wordt gedaan.
Dit echter laten overkomen als zijnde "logisch" en een beperking van Full-HD tv's is dus onzin.

[ Voor 3% gewijzigd door Brad Pitt op 08-09-2009 20:18 ]

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

Topicstarter
Brad Pitt schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:16:
[...]

Dat is pure nonsens. Met meer pixels kan je ten allen tijde een low-res beeld beter scalen dan met minder pixels. Een SD-beeld zal er op een Full-HD tv met goede scaler dan ook prima uit zien, in feite dus nog beter dan op een HD-Ready. Deze betreffende tv heeft dus klaarblijkelijk geen goede scaler aan boord.

Het weergeven van een 720-pixels breed beeld op een 1920 pixels breed paneel is altijd scherper dan op een 1280/1366 pixels tellend paneel. Helaas zitten er in sommige tv's nu eenmaal brakke scalers waardoor dit wiskundig gewoon te verklaren voordeel weer teniet wordt gedaan.
Dit echter laten overkomen als zijnde "logisch" en een beperking van Full-HD tv's is dus onzin.
Heb weer contact gehad met Panasonic volgens hun zit er geen scaler in de tv(in de x10 ook niet).
En dan is het logisch dat het beeld slechter is met een gewone dvd of video 8)7
Zo en nu snap ik er helemaal niets meer van |:(

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:15:
Heb weer contact gehad met Panasonic volgens hun zit er geen scaler in de tv(in de x10 ook niet).
En dan is het logisch dat het beeld slechter is met een gewone dvd of video 8)7
Zo en nu snap ik er helemaal niets meer van |:(
Ik denk dat je dan de verkeerde persoon aan de lijn/op de mail hebt gehad ;) Elke LCD/plasma tv heeft een scaler. Anders zou je geen DVD's kunnen kijken, geen SD-televisie, niet met de Wii kunnen spelen enz.

Onbegrijpelijk dat ze dat soort informatie verstrekken. Elke niet-native resolutie schaalt de tv op, altijd.

Verwijderd

Topicstarter
Brad Pitt schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:32:
[...]

Ik denk dat je dan de verkeerde persoon aan de lijn/op de mail hebt gehad ;) Elke LCD/plasma tv heeft een scaler. Anders zou je geen DVD's kunnen kijken, geen SD-televisie, niet met de Wii kunnen spelen enz.

Onbegrijpelijk dat ze dat soort informatie verstrekken. Elke niet-native resolutie schaalt de tv op, altijd.
Ok ik had ze gebeld omdat je het probleem dan beter uit kunt leggen.
Ik heb inmiddels meerdere 'problemen' met het apparaat.

1 flikkeren van het beeld.
2 Slecht(er) contrast in vergelijk met de p42x10
3 De dvb-c tuner die niet in het menu voorkomt(tenzij je een ander land selecteert)
4 De slechte beeldkwaliteit met een ext videobron dvd/video

Wat betreft flikkeren had men ook geen idee waar dit aan lag.
Zou te maken kunnen hebben met het 'inspelen' van het scherm dit zou 100 uur duren.
Tja wellicht moet er ook andere firmware in kan alleen weinig op het net vinden over de s11e.

als de x10 nou een dvb-c tuner had gehad............

Verwijderd

DaMarcus schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:10:
Uit de grafiek blijkt dat wanneer je bijvoorbeeld het verschil tussen 720P en 1080P wilt waanemen op een 42" scherm je maximaal 2.30m van het scherm af mag zitten. Nu hoef je van mij niet verder van je TV vandaan te zitten, maar bovenstaande lijngrafiek is om aan te geven waar de grens van waarnemen ligt :)
Haha mooie grafiek, en daaruit blijkt het wel echter uit de praktijk blijkt dat ik toch echt duidelijk verschil zie tussen 720P/1080i/1080P op een 40" op 3,5M want volgens je grafiek bullshit zou moeten zijn, ofwel je grafiek is hier een beetje bullshit.

Sterker nog op 3 meter zou ik GEEN verschil tussen 480P of 1080P zien volgens die grafiek _/-\o_ :z

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:52:
[...]
ik toch echt duidelijk verschil zie tussen 720P/1080i/1080P op een 40" op 3,5M want volgens je grafiek bullshit zou moeten zijn, ofwel je grafiek is hier een beetje bullshit.
Jij ziet op 3.5 meter het verschil tussen 1080i en 1080p op een 40 inch buissie ja? Netjes man, chapeau!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Als ik het mij goed herinner is het 'probleem' met de dvb-c tuner dat er enkel in zweden overal dvb-c gebruikt wordt, en panasonic niet direct zin heeft in *tig klachten van 'de tuner werkt niet' terwijl er geen standaard dvb-c signaal op de lijn zit. (denk aan smartcard die nodig is etc). Andere merken hanteren een gelijkaardige policy hiervoor.
(dit alles als mijn geheugen mij niet in de steek laat tenminste :-))

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 23:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Haha mooie grafiek, en daaruit blijkt het wel echter uit de praktijk blijkt dat ik toch echt duidelijk verschil zie tussen 720P/1080i/1080P op een 40" op 3,5M want volgens je grafiek bullshit zou moeten zijn, ofwel je grafiek is hier een beetje bullshit.

Sterker nog op 3 meter zou ik GEEN verschil tussen 480P of 1080P zien volgens die grafiek _/-\o_ :z
Die grafiek klopt wel hoor. Bij gelijkwaardig bronmateriaal en 3m kijkafstand ziet het beeld er op een 480p en 1080p scherm hetzelfde uit. Zonder :z en _O_ overigens.

DVD en HD materiaal kan er op die verschillende afstanden overigens wel bijzonder verschillend uitzien. Als je HD schaalt naar 480p en vergelijkt met dezelfde bron op DVD, ziet HD er veel, veel beter uit. Dan is de bron gewoon veel beter :).

Overigens wil ik Brad Pitt ondersteunen. Een wijdversprijd fabeltje is dat een HD ready TV beter is met het weergeven van SD materiaal omdat het 'minder scalen' zou zijn. Dat is simpelweg onzin. Veel HD-ready plasma's hebben zelfs rechthoekige pixels en een 4:3 resolutie in een 16:9 scherm, waardoor de scaling eerder lastiger zou zijn. Plasma's zijn wel wat vergevingsgezinder dan LCD's bij weergave van SD materiaal en de scaler bepaalt eigenlijk voor het grootste deel de kwaliteit van het beeld.

Daarnaast wordt DVB-C in Nederland slecht ondersteund door panasonc. Ziggo gaat met CI+ werken, maar heeft de Nederlandse modellen van Panasonic niet goedgekeurd voor gebruik hiervoor. Helaas dus nog CI gebruiken en dat wordt officieel niet eens ondersteund...

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 09-09-2009 17:20 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ALF
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-10-2025

ALF

Dus conclusie van het verhaal:

Liever een kastje onder je tv en dat je de tv uitzoekt op kwaliteit van de weergave en niet op de optie voor dvb-c aanwezig is.

Verwijderd

Topicstarter
ALF schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:29:
Dus conclusie van het verhaal:

Liever een kastje onder je tv en dat je de tv uitzoekt op kwaliteit van de weergave en niet op de optie voor dvb-c aanwezig is.
Precies daar ben ik ook achter ware het niet dat er in de winkel geen verschil te zien was.
Ach ja alles went zegt men weleens.
Maar ja voor meer geld minder tis maar hoe je het bekijkt . :)
Achteraf bezien had ik beter van dat geld een losse hd ontvanger moeten kopen :'(

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 11:00
[...]

Je kijkt sowieso niet goed, de tabel is in feet.

Bovendien is het inderdaad zo dat je het verschil tussen 720p en 1080p op een 50 inch pas kunt waarnemen als je niet verder weg dan 2,10 meter gaat zitten ja!
Echter: resolutie is werkelijk het minst belangrijke onderdeel bij een hdtv. Contrast, zwartweergave, motion resolution en motion handling zijn veel belangrijjker.

Als jij het verschil tussen 720p/1080i en 1080p op 3 meter afstand kan zien betekent dat je of Superman bent

Overigens vind ik het heel knap dat jij 720p kan kijken op je full hd scherm. Hoe doe je dat?
Het gaat er juist om dat wanneer je bijvoorbeeld een blu-ray gaat bekijken en je zet je ps3 op 1080p en je kijkt naar de film, je geen verschil in resolutie kunt zien wanneer er een hdready naast staat met ook de ps3 op 1080p.

Wanneer je 720p gaat sturen naar een full hdtv, dan gaat deze dit upscalen naar de resolutie van het scherm en dat wordt er niet mooier op. Het is dus onmogelijk om op een full hdtv te gaan kijken hoe 720p eruit ziet, aangezien een hdtv nooit iets anders kan tonen dan zn eigen resolutie. Je kunt wel de resolutie wijzigen van het aangeboden content, maar de tv gaat dit dan weer upscalen.

De theorie die door Brad Pitt en JVS worden gegeven dat er door het kunnen gebruiken van meer pixels er een mooier beeld berekend kan worden deel ik niet.
Mn PX80 met een 1024x768 niet breedbeeld resolutie laat SD zoals dvd's veel mooier zien dan mn PV70 die wèl een breedbeeldresolutie heeft, namelijk 1366x768.
Bovendien zou het dan minder uitmaken of het content 480p of hdready of hoger is, want er zijn toch zoveel pixels omhanden? Ik geloof er niet in en denk dat hoe dichter je bij de native resolutie blijft, des te mooier het beeld is.

Mn PX80 laat de dvd's en sd digitale tv een stuk mooier zien dan de hdready en full hd lcd's bij vrienden van me. Ondanks de hogere resolutie leggen ook deze het af. Is de scaler dan zó bijzonder van de PX80? Nou, dat denk ik niet hoor.
Een full hd Pioneer is weer een uitzondering op het verhaal, maar dat komt omdat deze wèl een bijzonder goede scaler hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Ferry34 op 10-09-2009 01:11 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ferry34 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 00:54:
De theorie die door Brad Pitt en JVS worden gegeven dat er door het kunnen gebruiken van meer pixels er een mooier beeld berekend kan worden deel ik niet.
Mn PX80 met een 1024x768 niet breedbeeld resolutie laat SD zoals dvd's veel mooier zien dan mn PV70 die wèl een breedbeeldresolutie heeft, namelijk 1366x768.
Bovendien zou het dan minder uitmaken of het content 480p of hdready of hoger is, want er zijn toch zoveel pixels omhanden? Ik geloof er niet in en denk dat hoe dichter je bij de native resolutie blijft, des te mooier het beeld is.
Alleen toon je nu niet aan of het door een brakkere scaler komt of door een andere resolutie. Met meer pixels kun je immers gewoon beter schalen, omdat je op hetzelfde oppervlakte veel meer mogelijkheden hebt om het plaatje na te tekenen dat van een andere resolutie kwam. Dat is alleen anders als het mindere aantal pixels exact een veelvoud (of enkelvoud) is van het bronmateriaal (maw 10 beeldlijnen opschalen naar 20 beeldlijnen is natuurlijk makkelijker dan opschalen naar 25 beeldlijnen, dat is eigenlijk zo'n beetje de enige uitzondering).

• Brad Pitt
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 10 september 2009 @ 09:03:
Alleen toon je nu niet aan of het door een brakkere scaler komt of door een andere resolutie.
Jawel hoor, in de allerlaatste regel wordt alles alsnog gewoon (naar waarheid) verklaart hè ;)

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-02 14:08
Zou je eens een foto (op kijk afstand) kunnen nemen zodat iedereen kan zien wat je met bagger bedoeld?

Je moet ook eens in de beeld instellingen zien naar de optie "Eco mode". Als je dit aanzet zal de tv in een ruimte met veel licht het beeld helderder weergeven. Er zal natuurlijk ook een verschil zitten tussen oud en nieuw beeldmateriaal op tv in verband met scherpte.

• Brad Pitt
Heb even een 720-pixels breed lijntjes plaatje geüpscaled naar 1024, 1366 en 1920 pixels. Duidelijk is te zien dat het resultaat in 1920 pixels beter is dan bij de lagere resoluties, wat ook gewoon wiskundig logisch is, er is zoals gezegd gewoon met veel méér pixels te rommelen, betere anti-aliasing etc:

Afbeeldingslocatie: http://www.pfeffernuss.com/stuff/720upscale.bmp

Er op clicken geeft een nog duidelijker beeld van hoe "slecht" een 1024-upscale is ;)

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

@Brad Pitt: Had dat plaatje even 2 jaar geleden gemaakt toen het nog de de algemeen geaccepteerde waarheid was op GoT dat je SD beter kon opschalen naar HD-Ready dan naar Full-HD :P

• Brad Pitt
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:49:
@Brad Pitt: Had dat plaatje even 2 jaar geleden gemaakt toen het nog de de algemeen geaccepteerde waarheid was op GoT dat je SD beter kon opschalen naar HD-Ready dan naar Full-HD :P
Hmmm, die "waarheid" geldt toch blijkbaar nog steeds? 8) Sommige urban myths zijn vrij taai hè ;) Mooie is dat ik nu FullHD zit te verdedigen terwijl ik zelf gewoon een pitiful HD-Ready bakkie heb :P

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die mythe is idd vrij taai. Het komt omdat goedkope LCD"s vaak fullHD waren en goedkope panasonic plasma's vaak HD Ready. Toch gaven die laatste SD materiaal (veel) mooier weer :).

* JvS heeft overigens een full HD die uit praktische overwegingen structureel op 720p wordt aangestuurd (HTPC en Xbox 360).

• basset
  • Laatst online: 12:37
480/576/720/1080

Zodra de film goed genoeg is, zie je er geen hol meer van. Resolutie is maar een klein stukje van de vergelijking.

Liever een strak beeld met DVD kwaliteit waarbij er geen compressiefouten in het beeld zitten. De kleuren kloppen en er een goed contrast is. Dan een 1080p beeld wat van de originele film afkomt met alle beschadigingen vervaagde kleuren, compressiefouten, etc.

MAW. Ja, HD kan mooi zijn, maar is niet zaligmakend.

Neemt niet weg dat ik een Ful_HD G10 heb, maar dat is voornamelijk vanwege de desktop van de computer die ik er op wilde hebben.

Ik zie niet schokkend veel verschil tussen DVBD en BR. Het is er wel, maar het is niet schokkend.

Hop,hop,hop!

• Brad Pitt
basset schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:55:
Ik zie niet schokkend veel verschil tussen DVBD en BR. Het is er wel, maar het is niet schokkend.
Ik vind 24p content anders behoorlijk schokkend vaak! :P

• basset
Brad Pitt schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:50:
[...]

Ik vind 24p content anders behoorlijk schokkend vaak! :P
Je moet ook op de juiste snelheid met je ogen knipperen.....mega vloeiend!

Hop,hop,hop!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

basset schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:55:
nou...
http://www.cornbread.org/FOTRCompare/index.html

Dit is LOTR 1, FOTR waarbij de HDTV en DVD vergeleken worden. De HDTV bron is gedownscaled naar de resolutie van de DVD. Somehow vind ik het verschil nog steeds vrij schokkend (bij gelijke resolutie :)).

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-02 19:49

oXygeN

oftewel oxje...

Oscar Mopperkont schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:49:
Toen ik hier een paar weken geleden in pana plasma topic over filosofeerde werd ik ook nog voor gek uitgemaakt, dus 2 jaar is misschien een beetje wishful thinking :)

\o/

Verwijderd

Topicstarter
Brad Pitt schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:37:
Heb even een 720-pixels breed lijntjes plaatje geüpscaled naar 1024, 1366 en 1920 pixels. Duidelijk is te zien dat het resultaat in 1920 pixels beter is dan bij de lagere resoluties, wat ook gewoon wiskundig logisch is, er is zoals gezegd gewoon met veel méér pixels te rommelen, betere anti-aliasing etc:

[afbeelding]

Er op clicken geeft een nog duidelijker beeld van hoe "slecht" een 1024-upscale is ;)
Zo ziet het er inderdaad uit.
Ook zeer duidelijk te zien bij de ondertiteling. ;)

• basset
JvS schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:09:
[...]

nou...

Dit is LOTR 1, FOTR waarbij de HDTV en DVD vergeleken worden. De HDTV bron is gedownscaled naar de resolutie van de DVD. Somehow vind ik het verschil nog steeds vrij schokkend (bij gelijke resolutie :)).
Ik ken hem. Het is allemaal zeker scherper als je er met je neus op zit. Daar zit hem het hele verhaal. Je zit er niet met je neus op.

Daarnaast zodra beeld beweegt valt het allemaal veel minder op.

Vandaar ook dat ik zeg dat er wel verschil is.

VHS naar DVD was wel een wereld van verschil. Dat was niet eens de resolutie, maar het verschil in houdbaarheid en de kwaliteit van de transfer.

Ik zal nooit zeggen dat 1080p minder is dan 576, maar het is niet de enorme overgang als van VHS naar DVD voor mij.

Je moet met die plaatjes eens van je monitor aflopen en dan verglijken. Dan is het verschil overigens minder groot.

[ Voor 6% gewijzigd door basset op 11-09-2009 09:22 ]

Hop,hop,hop!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind VHS > DVD een groter verschil dan DVD > HD. Zeker omdat bij de introductie van DVD dolby digital en DTS met 5 discrete kanalen geintroduceerd werd. Dat waren echt schokkende verschillen tegenover VHS met Stereo/Prologic signaal (en dan neem ik slijtage niet eens mee).

Maar toch zit er een groter verschil tussen DVD en HD dan alleen resolutie. Het lijkt ook bijzonder veel invloed te hebben op kleurdiepte en uberhaupt 'diepteeffect' op het beeld.

Bij de openingsscene van Lost in Translation zie je dat bijvoorbeeld echt HEEL erg sterk. Dan rijdt Bill Murray langs een aantal billboards in Tokyo in de avond. Sowieso een mooie scene, maar als je de HD variant kijkt (ik heb die gedownload, vergeleken met mijn gekochte DVD), is er zoveel meer diepte en knallen de kleuren zoveel beter van het scherm, zonder onrealistisch te worden. Dat vond ik echt bijzonder. Op mijn 46" Plasma is het verschil natuurlijk erg groot, maar ook op mijn 32" SD CRT scherm, was er beduidend groot verschil.

De grap van die site is dat het helemaal geen grotere resolutie is. Alletwee de screenshots hebben de resolutie 480x852. Ook bij bewegend beeld zie je daarmee een groot verschil (tenzij je een oude LCD tv hebt, dan is alle bewegend beeld onkijkbaar naar mijn bescheiden mening :P).

Verschil tussen HD en SD vind ik dus echt wel behoorlijk groot. Maar dat ligt eigenlijk niet eens voor het grootste deel aan de weergegeven resolutie. Waaraan wel, geen idee. Wellicht een betere compressie? (mpeg2 is natuurlijk wat achterhaald tov Mpeg4) Grotere kleurdiepte? Ik weet het niet, maar het verschil is zeker aanwezig!
Je moet met die plaatjes eens van je monitor aflopen en dan verglijken. Dan is het verschil overigens minder groot.
Ik heb die plaatjes op 3m kijkafstand op mijn 46" plasma vergeleken. Dan zijn de verschillen bijzonder groot. :)

• Brad Pitt
JvS schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:47:
Verschil tussen HD en SD vind ik dus echt wel behoorlijk groot.
Echt wel! Het is hier nu al zo erg dat ik eigenlijk liever geen DVD's meer kijk, tenzij het niet anders kan.
Wellicht een betere compressie? (mpeg2 is natuurlijk wat achterhaald tov Mpeg4)
Welnu, dat is iets dat zeker is. Zelfs een AVCHD'tje op een DVD5 ziet er beduidend beter uit dan een DVD!
Grotere kleurdiepte?
Ook dat, ik vind de kleuren van een (goede) Blu-ray ook veel mooier (lees: voller) dan die van een DVD.
Ik weet het niet, maar het verschil is zeker aanwezig!
Nogal! Zelfs op low-res buissies is dat echt een verschil van dag en nacht 8) Waarbij nu dan wel weer het fenomeen om de hoek komt kijken dat je baalt van slechte Blu-ray's (die uiteraard way beter zijn dan dezelfde DVD maar dan nog, doe het gewoon goéd!). Altijd maar iets te mopperen hebben hè ;)

• basset
JvS schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:47:
Ik vind VHS > DVD een groter verschil dan DVD > HD. Zeker omdat bij de introductie van DVD dolby digital en DTS met 5 discrete kanalen geintroduceerd werd. Dat waren echt schokkende verschillen tegenover VHS met Stereo/Prologic signaal (en dan neem ik slijtage niet eens mee).

Maar toch zit er een groter verschil tussen DVD en HD dan alleen resolutie. Het lijkt ook bijzonder veel invloed te hebben op kleurdiepte en uberhaupt 'diepteeffect' op het beeld.

Bij de openingsscene van Lost in Translation zie je dat bijvoorbeeld echt HEEL erg sterk. Dan rijdt Bill Murray langs een aantal billboards in Tokyo in de avond. Sowieso een mooie scene, maar als je de HD variant kijkt (ik heb die gedownload, vergeleken met mijn gekochte DVD), is er zoveel meer diepte en knallen de kleuren zoveel beter van het scherm, zonder onrealistisch te worden. Dat vond ik echt bijzonder. Op mijn 46" Plasma is het verschil natuurlijk erg groot, maar ook op mijn 32" SD CRT scherm, was er beduidend groot verschil.

De grap van die site is dat het helemaal geen grotere resolutie is. Alletwee de screenshots hebben de resolutie 480x852. Ook bij bewegend beeld zie je daarmee een groot verschil (tenzij je een oude LCD tv hebt, dan is alle bewegend beeld onkijkbaar naar mijn bescheiden mening :P).

Verschil tussen HD en SD vind ik dus echt wel behoorlijk groot. Maar dat ligt eigenlijk niet eens voor het grootste deel aan de weergegeven resolutie. Waaraan wel, geen idee. Wellicht een betere compressie? (mpeg2 is natuurlijk wat achterhaald tov Mpeg4) Grotere kleurdiepte? Ik weet het niet, maar het verschil is zeker aanwezig!

[...]
Ik heb die plaatjes op 3m kijkafstand op mijn 46" plasma vergeleken. Dan zijn de verschillen bijzonder groot. :)
Hahaha Ja op 46"

Ik zit nu van 2 meter naar een 24" pc-monitor te kijken :)

Maar je slaat de spijker wel op zn kop: De resolutie is NIET zaligmakend. Dat ben ik wel 100% met je eens. Ik heb indertijd vergleken met Casino Royale en er was idd verschil, maar ik vond het dus niet scherper of zo. Dat er meer diepte in zit en dat de kleuren beter zijn zou kunnen, maar als je ze niet direct naast elkaar verglijkt zie ik het verschil niet. Een vriend van mij weer wel.

Neemt niet weg dat als ik voor films de keuze heb, dat ik voor BR kies als de prijzen bij elkaar in de buurt liggen.

Hop,hop,hop!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:17
JvS schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:09:
[...]

nou...

Sowieso is het vergelijken van stilstaand beeld niet reëel om te doen, omdat het bij bewegend beeld toch altijd anders is. Daarbij lijkt het op de beelden of een prtsc/ beeld van de DVD bewogen is en die van de HD niet. Daar lijkt hem vooral het verschil in te zitten.
(bij de 1e afbeelding zijn de details ook wel aanwezig, maar het lijkt vooral of de beelden zijn bewogen. Nou heb ik zelf ook wel eens geprobeerd een stills te maken van dvd content op verschillende computers, dat is bijna niet te doen.
Blijkbaar (correct me if I'm wrong) kan je die wel gewoon maken alsof het een foto betreft wanneer je HD kijkt. Daar lijkt mij in deze stills het grootste verschil in te zitten. Probeer op dvd maar eens een heel snel bewegend beeld (een pijl bijvoorbeeld) die op film wel scherp lijkt, vast te leggen in een plaatje. Ik heb het vermoeden (kan zelf niet proberen helaas, wegens gebrekkige apparatuur) dat dit met HD content wel wil. (misschien ook meer beeldjes per seconde??)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

2m vanaf een 24" is natuurlijk geen realistische opstelling om het effect van een hogere resolutie te beoordelen. Ik geloof best dat je met zo'n scherm op zo'n afstand niets ziet van het effect van HD.

Met grote schermen (46" is volgens mij redelijk gangbaar onder de serieuzere HT setups) heeft ook de 720p resolutie absoluut voordelen :). 1080p tov 720p vind ik nou pas echt een kleine (bijna nutteloze) stap. Pas als je een 80" scherm of groter hebt (of dichterbij dan 2,5m van een erg groot scherm zit), zie je verschil met 720p.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 11:00
Brad Pitt schreef op donderdag 10 september 2009 @ 09:21:
[...]

Jawel hoor, in de allerlaatste regel wordt alles alsnog gewoon (naar waarheid) verklaart hè ;)
Hoe ervaar jij het beeld bij sd Bradd, aangezien ik weet dat jij een Pioneer hebt. Jij zult toch ook een duidelijk mooier beeld zien bij jou in vergelijking met andere full hd plasma's?

Over de veelheid aan pixels die een full hd heeft om een mooier beeld weer te geven: ik denk dat dit alleen in theorie werkt. We hebben het hier over realtime 50 keer per seconde.

Waarschijnlijk zou het wèl zo werken als de tv een foto zou moeten tonen, een stilstaand beeld en daar dus de tijd voor zou krijgen.
Echter: ik weet het niet en probeer er een logische verklaring voor te geven (oftewel een draai aan te geven ;) )

Aan de topicstarter Plasmatv: waarom is een interne dvb-c tuner zo belangrijk voor je? Ziggo ondersteunt het toch nog niet echt en wanneer je een losse decoder hebt, is het beeld toch hetzelfde?

Ook denk ik dat er wèl 42X10 met een dvb-c tuner zijn, ik heb er zelf eentje in mn PX80 zitten. Dit verschilt echter per landtype, de één heeft het wel en de andere niet. Zo zou bijvoorbeeld de X10 EA hem wel kunnen hebben en de X10F niet (ik zeg nu maar wat, maar je kan dit controleren door de handleidingen te lezen op Panasonic.nl

[ Voor 61% gewijzigd door Ferry34 op 11-09-2009 12:01 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ferry34 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:53:
[...]

Hoe ervaar jij het beeld bij sd Bradd, aangezien ik weet dat jij een Pioneer hebt. Jij zult toch ook een duidelijk mooier beeld zien bij jou in vergelijking met andere full hd plasma's?

Over de veelheid aan pixels die een full hd heeft om een mooier beeld weer te geven: ik denk dat dit alleen in theorie werkt. We hebben het hier over realtime 50 keer per seconde.
Dat maakt toch niets uit. Dat scalen van een plaatje lukt wel 50 keer per seconde hoor. Het is gewoon de kwaliteit van de scaler die het bepaalt. Absoluut niet de resolutie.
Waarschijnlijk zou het wèl zo werken als de tv een foto zou moeten tonen, een stilstaand beeld en daar dus de tijd voor zou krijgen.
Echter: ik weet het niet en probeer er een logische verklaring voor te geven (oftewel een draai aan te geven ;) )
Begrijpelijk. Alleen is de verklaring wat mij betreft niet de logische. Meer pixels betekent gewoonweg betere mogelijkheid om precieser te schalen. De kwaliteit van de scaler bepaalt gewoon de uiteindelijke kwaliteit, niet HD/ready of FullHD scherm.

Overigens vind de beeldkwaliteit van SD beeld op mijn Full HD plasma (P46G10) simpelweg erg mooi. Vergeleken met de philips HD-ready LCD van mijn buurman en de HD ready Plasma's van drie vrienden van me :).

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 11-09-2009 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ferry34 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:53:
[...]

Aan de topicstarter Plasmatv: waarom is een interne dvb-c tuner zo belangrijk voor je? Ziggo ondersteunt het toch nog niet echt en wanneer je een losse decoder hebt, is het beeld toch hetzelfde?

Ook denk ik dat er wèl 42X10 met een dvb-c tuner zijn, ik heb er zelf eentje in mn PX80 zitten. Dit verschilt echter per landtype, de één heeft het wel en de andere niet. Zo zou bijvoorbeeld de X10 EA hem wel kunnen hebben en de X10F niet (ik zeg nu maar wat, maar je kan dit controleren door de handleidingen te lezen op Panasonic.nl
Nou dat leek mij wel makkelijk op 1 afstandsbediening.
Word een beetje gek van al die afstandsbedieningen.
Scheelt weer ruimte.
Werkt trouwens prima met alphacrypt.
Heb inmiddels die van ziggo(ci plus )ook besteld.
Benieuwd of dat ook werkt.

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-02 14:08
De scherpte filter staat toch niet op 0? Is wel een merkbaar verschil als je die paar trapjes hoger zet. Als je analoog kijkt activeer je best de "3D COMB" optie.

In verband die ci+ module, de kans is zeer klein dat het gaat werken. De huidige Panasonic modellen ondersteunen volgens mij enkel ci modules.

Verwijderd

Topicstarter
_Silencer schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 00:39:
De scherpte filter staat toch niet op 0? Is wel een merkbaar verschil als je die paar trapjes hoger zet. Als je analoog kijkt activeer je best de "3D COMB" optie.

In verband die ci+ module, de kans is zeer klein dat het gaat werken. De huidige Panasonic modellen ondersteunen volgens mij enkel ci modules.
Nee scherptefilter staat op plus 8.
Het is inmiddels wel stukken beter .
Tja als het niet werkt (de plus) dan gaat ie gewoon weer in de verkoop.
Maar aangezien nog niemand met zekerheid kon zeggen of het nu wel of niet zou werken neem ik de proef maar op de som.
En de "3D COMB" waar zit die?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 18:14:
[...]

Nou dat leek mij wel makkelijk op 1 afstandsbediening.
Word een beetje gek van al die afstandsbedieningen.
Scheelt weer ruimte.
Werkt trouwens prima met alphacrypt.
Heb inmiddels die van ziggo(ci plus )ook besteld.
Benieuwd of dat ook werkt.
Nee dus werkt niet.
In het scherm komt te staan: 'Your host is not fully ci plus'
Bah :(
Pagina: 1