Verwijderd

Topicstarter
sorry, tis in het engels, maar dan kan ik gewoon copy paste doen :)

ok, I did a topic about this some time ago, more in general but I'm getting one of these in the very near future. It's decision time.

The nikon D5000 and the D90 are very similar, D90 is a bit faster, better prism and better build quality. It also has an internal stabilizer for older lenses but I've heard that doesn't really mattter since I'd buy a lens with an IS because that seems to be better. It's also a little better in the hand, has a slightly larger screen with a better resolution.

The D5000 does have some gadgets with the video and HDMI-portal ( which is a gimmick, I know ) and the pivoting screen. Problem is I've heard it's having some reiliability issues and has been called back 2 times.

On the other hand, there's the price. If I get them with the 18-105mm VR lens
- D5000: €766, 67
- D90: €945, 63

That's a pretty hefty pricedifference, what do you guys think, it the D90 worth it?

bedankt voor de tips

• jaspara
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-01 11:06
vraag het hier [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4
of hier Nikon D90 12mp DSLR met moviemode ;)

[ Voor 32% gewijzigd door jaspara op 07-09-2009 15:52 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:10

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:42:It also has an internal stabilizer for older lenses but I've heard that doesn't really mattter since I'd buy a lens with an IS because that seems to be better.
Geen enkele Nikon DSLR heeft een interne stabilisator. De D90 heeft een ingebouwde focus-motor die de D5000 niet heeft.

En zolang je niet aangeeft wat je wil gaan doen met je camera, of wat je budget is, kunnen we moeilijk advies geven.

[ Voor 13% gewijzigd door Rannasha op 07-09-2009 16:23 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-01 14:20
De camera's verschillen technisch misschien niet zoveel maar wel qua build zoals je zelf ook al aangeeft. Dit is niet alleen de stevigheid, maar vooral ook het aantal functies dat via hardware knoppen aan te sturen is. D90 is wat dat betreft professioneler dan de D5000 en heeft meer knoppen. Staat tegenover dat de D5000 wat meer "dummy" modes heeft en voor beginners dus wellicht eenvoudiger te begrijpen is. Alhoewel je denk ik ook een eind moet komen met de D90 op P-stand :-) Of het prijsverschil het waard is kan je alleen zelf bepalen.

Foto's van beide bodies:
D5000: http://a.img-dpreview.com...0/Images/allroundview.jpg
D90: http://a.img-dpreview.com.../preview/allroundview.jpg

Edit: en zoals gezegd gaat het inderdaad om AF-motor in de body. Zelf zou ik dat wel een redelijk groot pluspunt vinden, al zie je nu wel dat ook veel Nikon-objectieven met een AF-S motor komen. Kortom; dat verschil wordt steeds minder belangrijk naar mijn idee.

[ Voor 15% gewijzigd door Morrar op 07-09-2009 16:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
wel, de bedoeling is een jarenlange interesse eens eindelijk in de praktijk om te zetten. Het is moeilijk in te schatten hoe ver dit gaat gaan, misschien ben ik het wel beu na een jaar maar misschien ook weer niet. Ik denk dat de D90 mij verder kan brengen dan de D5000, daarmee zit je sneller aan je limiet heeft men mij gezegd omdat er naast de vele -auto-functies een beperkt gamma instellingen is. Ook had de D90 dat extra LCD-schermpje als pluspunt omdat eens je met wat meer kennis bezig bent, je dat scherm vaker gaat gebruiken en het gaat missen als je het niet hebt.

Budget, wel, ik heb misschien niet echt een budget gegeven maar heb wel gevraagd of het prijsverschil het waard is, daar zou je toch ook al iets mee moeten kunnen doen, niet? De prijzen staan er toch naast. Laten we zeggen dat ik de extra voor de D90 zeker wil betalen, ALS dat ook de moeite is. Als ik evengoed zit met de D5000, zie ik uiteraard niet echt het nut in. Dus besluiten we, de D90 is de max, D5000 liever uiteraard want het is goedkoper maar als ik ook echt een betere camera krijg voor m'n geld sta ik zeker open voor de D90.

thx voor de uitleg van de AF-motor

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sorry, de link naar starters dslr topic is reeds gegeven. Probeer het daar even.

Een post even copy pasten in het engels is hier niet gewaardeerd. Op Got openen we zelf topics op het moment dat we er echt niet uitkomen en doen we moeite om het zo leesbaar mogelijk te maken.
Deze topicstart voldoet in ieder geval duidelijk niet.

Zoals gezegd, probeer het starters dslr topic eens.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.