mv windows /dev/null (Mijn overstap van Vista naar Ubuntu)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Petervanakelyen schreef op donderdag 10 september 2009 @ 21:58:
[...]
Kan je voor dat programmeren niet iets zoals Notepad++ gebruiken ?
Er bestaat geen Notepad++ voor Linux.. Dat is een Windows only app.
Notepad++ is wel gebaseert op http://www.scintilla.org/ wat ongeveer dezelfde functionaliteit heeft als Notepad++. Verschil is dat Notepad++ uitgebreider is.

offtopic:
Jammer vind ik wel dat er geen zelfde versie is voor Linux

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 294759 op 11-09-2009 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00
-CKY2K- schreef op donderdag 10 september 2009 @ 22:58:
Notepad++ zal ik eens naar kijken maar de naam klinkt al goed. ;)
Text editors zijn er in overvloed... Kies gewoon zelf een. Notepad++ is mijns inziens meer een Windows noodgreep...
-CKY2K- schreef op donderdag 10 september 2009 @ 22:58:
Net ook gnome do geinstalleerd, wat een aparte manier van navigatie, best innovatief! Die dock variant is wel te lelijk voor woorden dus die gebruik ik niet. AVN en Cairo maareens bekijken.
Gnome-Do "docky" is echt de geweldigste dock die ik ken. En ik heb ze allemaal geprobeerd.
AWN: ranzige geprogrammeerd in Python. Memory leaks met bijna elke plugin. 1GB+ geheugengebruik na 24 ingelogd vind ik onaanvaardbaar. period.
Cairo: snapt geen Xinerama of TwinView opstellingen (dual screen). Dock staat ergens midden op mijn beeld en met geen mogelijkheid zelf (tenzij je gaat hardcoden) de positie in te stellen. Wel jammer, want ziet er net zo gelikt uit als Gnome-Do.
Verder missen ze natuurlijk allemaal de Super+Space functionaliteiten :)

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 11-09-2009 13:21 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-06 22:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het update beheer van Ubuntu is opzich erg goed. Ook het vasthouden aan bepaalde releases werkt stabiliteit in de hand. Het wordt alleen erg lastig als je bijv persé een bepaalde kernel-versie moet hebben. Ik heb met m'n wifi-kaartje (pcmcia) en webcam dat probleem gehad. De kernel van de Ubuntu-versie die ik draaide, werkte niet met deze hardware. De eerst volgende release fixte 1 van de 2 problemen, en een nog latere versie beide problemen. Maar... die was dus niet beschikbaar in Ubuntu, waardoor ik zelf m'n kernel moest bakken. Met al 4 jaar Gentoo draaien zou dat geen probleem mogen zijn, maar man... Even een kernel bakken in Ubuntu is echt een uitdaging... Tuurlijk kan je het de normale manier doen (kernel downloaden, configureren en installere), maar dan gaat synaptics de fout in op het moment dat er een nieuwe kernel vanuit de repository beschikbaar komt. Er is dus ook een "Ubuntu-manier", maar die is echt alles behalve simpel...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:51

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

deepbass909 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:29:
Het update beheer van Ubuntu is opzich erg goed. Ook het vasthouden aan bepaalde releases werkt stabiliteit in de hand. Het wordt alleen erg lastig als je bijv persé een bepaalde kernel-versie moet hebben. Ik heb met m'n wifi-kaartje (pcmcia) en webcam dat probleem gehad. De kernel van de Ubuntu-versie die ik draaide, werkte niet met deze hardware. De eerst volgende release fixte 1 van de 2 problemen, en een nog latere versie beide problemen. Maar... die was dus niet beschikbaar in Ubuntu, waardoor ik zelf m'n kernel moest bakken. Met al 4 jaar Gentoo draaien zou dat geen probleem mogen zijn, maar man... Even een kernel bakken in Ubuntu is echt een uitdaging... Tuurlijk kan je het de normale manier doen (kernel downloaden, configureren en installere), maar dan gaat synaptics de fout in op het moment dat er een nieuwe kernel vanuit de repository beschikbaar komt. Er is dus ook een "Ubuntu-manier", maar die is echt alles behalve simpel...
Ik ga er even van uit dat Ubuntu dit op dezelfde manier doet als Debian, maar als het eenmaal door hebt valt het wel mee (gegeven dat een kernel compilen niet voor beginners is):

1. sources downloaden en uitpakken, al dan niet met aptitude: aptitude install linux-source-2.6.30
2. ga naar de directory toe: cd /usr/src/linux-source-2.6.30
3. kopieer je huidige config naar de nieuwe kernel: cp /boot/config-1.2.3 .config
4. bouw de nieuwe kernel: make-kpkg kernel_image

Uiteraard zijn er honderdduizend opties en instellingen die je kunt veranderen, maar dit zou je op weg moeten helpen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Debian kernels bouwen is inderdaad best simpel, Ubuntu kernels mogen op dezelfde manier als Debian kernels worden gebouwd.

Een mooie uitleg over het bouwen van Debian kernels vind je hier:

http://newbiedoc.sourceforge.net/system/kernel-pkg.html

en hier:

http://kernel-handbook.al....org/ch-common-tasks.html

[ Voor 13% gewijzigd door Stacheldraht op 11-09-2009 14:20 ]

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er is gewoon een PPA voor Ubuntu met nieuwe kernels. Gemaakt door het Ubuntu kernel team. Veel simpeler kan het niet toch? Hier 2.6.31: http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v2.6.31/

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:32
gertvdijk schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:20:
[...]

Text editors zijn er in overvloed... Kies gewoon zelf een. Notepad++ is mijns inziens meer een Windows noodgreep...

[...]

Gnome-Do "docky" is echt de geweldigste dock die ik ken. En ik heb ze allemaal geprobeerd.
AWN: ranzige geprogrammeerd in Python. Memory leaks met bijna elke plugin. 1GB+ geheugengebruik na 24 ingelogd vind ik onaanvaardbaar. period.
Cairo: snapt geen Xinerama of TwinView opstellingen (dual screen). Dock staat ergens midden op mijn beeld en met geen mogelijkheid zelf (tenzij je gaat hardcoden) de positie in te stellen. Wel jammer, want ziet er net zo gelikt uit als Gnome-Do.
Verder missen ze natuurlijk allemaal de Super+Space functionaliteiten :)
Docky is alleen niet geweldig instelbaar. Al die docks is wel wat mis mee en tsja het is ook maar een launchpad, vel meer niet. Ik ga waarschijnlijk gewoon zonder dock draaien, gewoon een panel boven en onder. Eyecandy is leuk, maar met mijn resolutie (1280x800) heb ik in de hoogte niet echt ruimte voor een redelijk grote dock.

Bluefish staat inmiddels geinstalleerd en ziet er in eerste instantie uit als wat ik zoek (nog niet echt mee gewerkt alleen).

Geweldige tips hier mensen, ook over algemenere computerzaken leer ik hier snel bij. :)

Zijn er nog geweldige tips om mijn laptop wat minder heet te laten worden? Ga nu even wat tools installen om de temperatuur en cpu throttling in de gaten te houden zodat ik eventueel kan zien wat het probleem is. 8)

• -TheNose-
Onderzoek naar mijn hete laptop geeft het volgende (na installatie van acpi en lm-sensors):

code:
1
2
3
acpi-t
Battery 0: Full, 100%
Thermal 0: ok, 58.0 degrees C

code:
1
2
3
4
sensors
acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1:       +57.0°C  (crit = +104.0°C)

Heb ook via sensors-detect alles na laten kijken en geeft daarna precies dezelfde readout, dus die detectie zal wel goed geweest zijn. :)
De temp die uitgelezen wordt is dus wel de juiste. Als ik mijn cpu op performance zet (2.0GHz) dan stijgt die tem peratuur redelijk snel en hij daalt weer als ik hem op on demand zet (1.20GHz).
Ik denk dat de fout dus bij de critical temp ligt +104gr. Als ik het goed begrijp gaat de fan dan pas echt aanslaan. :?

Ik heb na de sensor update etc de regel acpi_osi="Linux" toegevoegd aan de regel # kopt=root=UUID=d113d5bc-895b-4bf9-9712-0cd58aaed8fa ro in grub/menu.lst en na een reboot slaat mijn fan nu steeds aan tegen de 50gr en weer af laag in de 40. So far so good. :)

Trots trots na dit zelf gefixed te hebben. :)

[ Voor 27% gewijzigd door -TheNose- op 12-09-2009 10:12 . Reden: Edit gefixed waarschijnlijk! :P ]

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:26

Theimon

Snapte!?

Bij de critical temp van 104 sluit ie waarschijnlijk af. Ik vind 57 graden best veel eigenlijk. Alsof het apparaat gewoon helemaal geen koeling heeft ofzo...

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• -TheNose-
Theimon schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 10:11:
Bij de critical temp van 104 sluit ie waarschijnlijk af. Ik vind 57 graden best veel eigenlijk. Alsof het apparaat gewoon helemaal geen koeling heeft ofzo...
Zie de edit van mijn vorige post.

• Stacheldraht

Stacheldraht

Frankfurt am Main

-CKY2K- schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 08:54:
Trots trots na dit zelf gefixed te hebben. :)
Nou inderdaad, complimenten hoe snel je dit gefixed hebt en dat terwijl je nog maar net met Linux bezig bent :) Als je op deze manier door gaat kan je nog zeer veel plezier aan Linux beleven.

[ Voor 12% gewijzigd door Stacheldraht op 12-09-2009 11:10 ]

• Theimon
  • Laatst online: 17:26

Theimon

Snapte!?

-CKY2K- schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 10:12:
[...]

Zie de edit van mijn vorige post.
Nice 8)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• -TheNose-
Stacheldraht schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:08:
[...]

Nou inderdaad, complimenten hoe snel je dit gefixed hebt en dat terwijl je nog maar net met Linux bezig bent :) Als je op deze manier door gaat kan je nog zeer veel plezier aan Linux beleven.
De tips hier en mijn neef die nog net zijn ontbijt niet via de terminal maakt :P scheelt veel. Die sensor detectie was allemaal vrij eenvoudig: yes yes yes yes, deze chipset (ja klopt), toevoegen? Yes. Klaar.
Dat acpi linux gebeuren in grub was wat meer zoekwerk, maar dankzij de grote community is er zoveel info voorhanden. _/-\o_

• Stacheldraht

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Wel oppassen hoor, prutsen met Linux kan zeer verslavend zijn :P 8)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00
-CKY2K- schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 08:03:
Docky is alleen niet geweldig instelbaar. Al die docks is wel wat mis mee en tsja het is ook maar een launchpad, vel meer niet. Ik ga waarschijnlijk gewoon zonder dock draaien, gewoon een panel boven en onder. Eyecandy is leuk, maar met mijn resolutie (1280x800) heb ik in de hoogte niet echt ruimte voor een redelijk grote dock.
Gebruik je rechter muisknop eens, gebruik eens de rechter verticale lijn om de hoogte te veranderen, gebruik het automatisch verbergen. Allemaal instelbaar!

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• -TheNose-
gertvdijk schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 13:49:
[...]

Gebruik je rechter muisknop eens, gebruik eens de rechter verticale lijn om de hoogte te veranderen, gebruik het automatisch verbergen. Allemaal instelbaar!
Grootste probleem met die docks is dat ze teveel ruimte innemen bij mijn 800 verticale pixels. Liefst maak ik mijn desktop zo minimalistisch mogelijk (met Xfce bijvoorbeeld), maar dat is iets voor later.

Volgende probleem waar ik mee bezig ben is dat af en toe mijn resolutie kwijt is en mijn desktop er f*cked up uit ziet. Waarschijnlijk instellingen die ik ergens vast kan zetten... :9

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
-CKY2K- schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 14:28:
[...]

Grootste probleem met die docks is dat ze teveel ruimte innemen bij mijn 800 verticale pixels. Liefst maak ik mijn desktop zo minimalistisch mogelijk (met Xfce bijvoorbeeld), maar dat is iets voor later.

Volgende probleem waar ik mee bezig ben is dat af en toe mijn resolutie kwijt is en mijn desktop er f*cked up uit ziet. Waarschijnlijk instellingen die ik ergens vast kan zetten... :9
Je kunt Docky zo groot of zo klein maken als je wil met de verticale streep zoals eerder gezegd? Bovendien zie je je dock nooit, tenzij je met je muis aan de onderkant van je scherm komt of als je je desktop ziet. (Wel even zo instellen). Dat is toch juist ideaal voor zo'n lage resolutie? Zet je docky wel over je vensters heen, zodat je vensters helemaal tot onderaan komen!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-05 22:19

pkwarts

555433800

Nog handiger is dat docky nu komt met intellihide. Als je de ruimte nodig hebt is hij automatisch auto-hide, gebruik je een kleiner window dan blijft hij gewoon zichtbaar.

En de nieuwste versie komt nu met docklets. Dingen zoals het weer en de status van je batterij komen dus in je dock.

[ Voor 25% gewijzigd door pkwarts op 12-09-2009 14:47 ]

• -TheNose-
Klinkt wel goed de nieuwe opties van docky.

Vraagje over window managers, niet alle software is uitwisselbaar toch? Als ik XFce of openbox of wat ook zou willen draaien, dan kan ik sommige pakketten die ik in Gnome draai niet gebruiken?

Anoniem: 31491

Alles draait op X dus zou het crosswindowmanager/DE moeten zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 31491 op 12-09-2009 16:23 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
-CKY2K- schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 15:37:
Klinkt wel goed de nieuwe opties van docky.

Vraagje over window managers, niet alle software is uitwisselbaar toch? Als ik XFce of openbox of wat ook zou willen draaien, dan kan ik sommige pakketten die ik in Gnome draai niet gebruiken?
Oh jawel hoor. Het zou maar erg zijn. Voor sommige programma's moeten wel een aantal onderdeeltjes van Gnome geïnstalleerd worden, maar dat is niet erg.

Je kan bv. perfect K3b (KDE 3 burning tool) gebruiken op Gnome.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• -TheNose-
Dat klinkt goed. De minimalistische desktops zoals XFce met dat mooie rechtsklik launch menu (dat is standaard had ik begrepen?) vind ik erg sexy. 8)

Zoals dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/203/screenshot3i.png

Dit is met Gnome btw en een custom rechtsklik menu zoals standaard in XFce zit. Lijkt mij dat als je voor zo'n minimalistische maar zeer strakke aanpak gaat je net zo goed XFce kan draaien.

Maar weet nog niet goed de voor en nadelen van Gnome en XFce. :P

[ Voor 54% gewijzigd door -TheNose- op 13-09-2009 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
-CKY2K- schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 20:03:
Dat klinkt goed. De minimalistische desktops zoals XFce met dat mooie rechtsklik launch menu (dat is standaard had ik begrepen?) vind ik erg sexy. 8)

Zoals dit dus:

[afbeelding]

Dit is met Gnome btw en een custom rechtsklik menu zoals standaard in XFce zit. Lijkt mij dat als je voor zo'n minimalistische maar zeer strakke aanpak gaat je net zo goed XFce kan draaien.

Maar weet nog niet goed de voor en nadelen van Gnome en XFce. :P
Ik begrijp de afbeelding niet zo goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Petervanakelyen schreef op zondag 13 september 2009 @ 17:37:
[...]

Ik begrijp de afbeelding niet zo goed ?
Die gast draait zonder panels en heeft een rechtsklik menu op de desktop waarmee hij al zijn programma's en settings kan starten (zoals het menu in XFce). Zo'n minimalistische opzet vind ik prettig. Weet alleen niet hoe ik dat rechtsklik menu moet versieren en of ik dan beter niet gelijk een lichtere desktop ga draaien met bijv openbox. :)

Zijn er hier mensen die wat anders gebruiken dan Gnome of KDE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accesteam
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:00
-CKY2K- schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:25:
• Server van mijn werk op afstand "beheren" (deed ik via logmein)
In de Ubuntu Documentations staan wel wat aardige linkjes voor het op afstand beheren (Via het VNC Protocol). En via een SSH-Server/Client kan dat ook prima, alhoewel je dan wel van een CLI moet houden/leren werken :+
-CKY2K- schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:25:
• Linux app vinden voor HTML/PHP programmering (tekst based)
Als je met tekst based in de CLI bedoeld is Nano een goede oplossing (Installeren kan simpel met: "apt-get install nano"). Gebruik ik ook altijd voor mijn Ubuntu Server :D

[ Voor 5% gewijzigd door Accesteam op 13-09-2009 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
-CKY2K- schreef op zondag 13 september 2009 @ 18:10:
[...]

Die gast draait zonder panels en heeft een rechtsklik menu op de desktop waarmee hij al zijn programma's en settings kan starten (zoals het menu in XFce). Zo'n minimalistische opzet vind ik prettig. Weet alleen niet hoe ik dat rechtsklik menu moet versieren en of ik dan beter niet gelijk een lichtere desktop ga draaien met bijv openbox. :)

Maar ik zie alleen een groene sliert piano-toetsen, en iets van Sunday 06 september ?

Op mijn netbook gebruik ik Fluxbox, omdat het ding wel héél erg beperkte resources heeft en dat het snelste draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Die pianotoetsen zijn zijn wallpaper, je ziet ook eigenlijk alleen de wallpaper. Programma's start hij door een rechtsklik menu.

Gaat mij er eigenlijk om: Wat zijn de grote verschillen tussen XFce, Gnome en KDE? De rest zijn window managers en geen DE heb ik inmiddels begrepen. Heb XFce, KDE en openbox geinstalleerd om eens te bekijken. KDE vind ik echt verschrikkelijk, wat een mickey mouse omgeving. XFce ziet er gewoon uit als Gnome light. Tips mensen of draait iedereen gewoon Gnome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Probeer het gewoon, en kijk wat je het beste bevalt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
KDE vind ik echt verschrikkelijk, wat een mickey mouse omgeving. XFce ziet er gewoon uit als Gnome light. Tips mensen of draait iedereen gewoon Gnome?
KDE viel heel goed mee toen we nog over KDE 3 spraken. Toen was het echt mijn favoriet, maar nu met KDE 4 zijn ze compleet de mist ingegaan, vind ik. Ik gebruik liever Gnome omdat het handig en mooi is, en om de een of andere reden is XFce voor mij ofwel niet snel genoeg, ofwel is de hardware juist snel genoeg om Gnome te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Petervanakelyen schreef op zondag 13 september 2009 @ 20:20:
[...]

KDE viel heel goed mee toen we nog over KDE 3 spraken. Toen was het echt mijn favoriet, maar nu met KDE 4 zijn ze compleet de mist ingegaan, vind ik. Ik gebruik liever Gnome omdat het handig en mooi is, en om de een of andere reden is XFce voor mij ofwel niet snel genoeg, ofwel is de hardware juist snel genoeg om Gnome te draaien.
Gnome is idd goed hoor en kan je natuurlijk kwa interface ook aardig strippen. Nadeel van bijvoorbeeld openbox of andere windowmanagers die je ook soort van standalone kan draaien is dat je wel heel erg veel mist.

Weet iemand hier hoe je zo'n rechtsklik menu maakt in Gnome wat je in XFce bijvoorbeeld ook hebt? En wat voor windows manager gebruiken de linux mensen hier? Metacity, Compiz, openbox, enlightment? Wat een keuzes allemaal! haha

[ Voor 7% gewijzigd door -TheNose- op 13-09-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Al eens gekeken op [google=gnome right click desktop menu]?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
blaataaps schreef op zondag 13 september 2009 @ 20:53:
Al eens gekeken op [google=gnome right click desktop menu]?
8)7 Ik vergeet soms dat google mijn vriend is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Verdere update over mijn avontuur. Huidige installatie is spielerij install geworden. Veel De's en windowmanagers geprobeerd nu, veel programma's. Als ik straks alles heb uitgevogeld dan komt er een clean install van karmic beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht

Stacheldraht

Frankfurt am Main

-CKY2K- schreef op zondag 13 september 2009 @ 18:10:
[...]
Ik heb jarenlang fluxbox gebruikt en ik zit er aan te denken om weer fluxbox te gaan gebruiken :) Als je echt heel veel Linux/Unix desktop screenshots wil zien moet je eens op lynucs.org kijken en voor alle boxen op box-look.org:

http://www.lynucs.org/

en

http://www.box-look.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-CKY2K- schreef op zondag 13 september 2009 @ 22:02:
Verdere update over mijn avontuur. Huidige installatie is spielerij install geworden. Veel De's en windowmanagers geprobeerd nu, veel programma's. Als ik straks alles heb uitgevogeld dan komt er een clean install van karmic beta.
KDE al geprobeerd? Mensen moeten echt KDE 4 geprobeerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

-CKY2K- schreef op zondag 13 september 2009 @ 22:02:
Niet vergeten ook gewoon een tijd met Linux te werken he, spelen is leuk maar je moet ook wat tijd nemen om te wennen aan een nieuw OS :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pim. schreef op zondag 13 september 2009 @ 23:44:
[...]

Niet vergeten ook gewoon een tijd met Linux te werken he, spelen is leuk maar je moet ook wat tijd nemen om te wennen aan een nieuw OS :)
Idd Pim. 40 dagen alleen maar verschillende DE's en Windowmanagers spelenis niet representatief voor de kracht die het linux OS heeft.

Ik zelf ben 5 jaar geleden overgestapt van een Windows desktop naar een Gentoo Linux desktop. En zeker met een distro als Gentoo kun je er prat op gaan dat je je systeem meerdere malen om zeep helpt. Maar dat geeft niet, de linux desktop heeft mijn hart veroverd. De mate van flexibiliteit die je hebt om je desktop helemaal naar jouw inzicht in te delen en de geweldige open source community en software maken dat ik alleen nog in een Windows omgeving boot om een spelletje te spelen. En sinds mijn aankoop van een console is dat nog maar hoogst zelden.

Leuke anekdote is dat mijn leidinggevende bij mijn vorige werkgever (ik werk in de Werktuigbouwkunde, voornamelijk Eindige Elementen Methode berekeningen) ook een linux en KDE adept was. Er waren dagen dat we de eerste 2 uur van onze werkdag alleen maar praten over een nieuwe feature in KDE, de implementatie linux in het dagelijks leven of dat Quake Wars lekker native draait onder linux. En ook heerlijk om dan met zijn 2en het linux gevoel te verdedigen tegen Windows/OS X mensen. Dat is nou namelijk het echte linuxgevoel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Anoniem: 31491 schreef op zondag 13 september 2009 @ 23:42:
[...]

Ja KDE is echt een verschrikking, dat hoef ik niet lang te proberen. :X

Ik ga nu gewoon een tijdje Gnome+Metacity draaien. Al die boxdingen ga ik weleens virtueel mee stoeien als ik de knutselbehoefte heb.

[ Voor 20% gewijzigd door -TheNose- op 14-09-2009 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Anoniem: 31491 schreef op zondag 13 september 2009 @ 23:42:
[...]

Ja inderdaad. KDE 4 is gewoon verschrikkelijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Wat vinden jullie zo verschrikkelijk aan KDE 4? Ik ben er eigenlijk wel tevreden mee. Ik heb het dan ondertussen ook helemaal naar mijn wensen aangepast.

Let wel: ik ben ook nog een beetje nat achter de oren. Ik draai sinds 3 maanden een dual-boot met Vista en heb nu twee weken een laptop voor mijn afstuderen een laptop, waar ik gelijk Vista afgekiept heb om er Kubuntu op te knallen.

Ik zal dit en het zustertopic dan ook met veel interesse volgen.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
DutchNutcase schreef op maandag 14 september 2009 @ 09:37:
Wat vinden jullie zo verschrikkelijk aan KDE 4? Ik ben er eigenlijk wel tevreden mee. Ik heb het dan ondertussen ook helemaal naar mijn wensen aangepast.

Let wel: ik ben ook nog een beetje nat achter de oren. Ik draai sinds 3 maanden een dual-boot met Vista en heb nu twee weken een laptop voor mijn afstuderen een laptop, waar ik gelijk Vista afgekiept heb om er Kubuntu op te knallen.

Ik zal dit en het zustertopic dan ook met veel interesse volgen.
Die rare dingen aan de linkerbovenhoek van je scherm krijg ik maar niet weg, ik kan mijn taalbalk totaal niet meer krijgen zoals in KDE 3, het start-menu is niet meer overzichtelijk, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Het is vreselijk druk, startmenu is inderdaad onoverzichtelijk en ik krijg het gevoel dat het uiterlijk door je strot wordt geduwd. De 'feel' is gewoon slecht vind ik.

Ik hou van simplistiche en minimale DE's en dat is KDE absoluut niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Oguz286 op 14-09-2009 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:46

arie_papa

Running on Ubuntu

Die pianotoetsen zijn zijn wallpaper, je ziet ook eigenlijk alleen de wallpaper. Programma's start hij door een rechtsklik menu.

Gaat mij er eigenlijk om: Wat zijn de grote verschillen tussen XFce, Gnome en KDE? De rest zijn window managers en geen DE heb ik inmiddels begrepen. Heb XFce, KDE en openbox geinstalleerd om eens te bekijken. KDE vind ik echt verschrikkelijk, wat een mickey mouse omgeving. XFce ziet er gewoon uit als Gnome light. Tips mensen of draait iedereen gewoon Gnome
Ik gebruik momenteel gewoon Gnome als ik fysiek achter de pc zit omdat dit gewoon goed uitgedacht is, goed werkt, en lekker stabiel is. Voor remote desktop heb ik ook nog LXDE draaien. Pas sinds 2 dagen dus moet nog even kijken hoe het bevalt. Moet wel zeggen, hij is supersnel, maar als je computer krachtig is, dan hoeft dit natuurlijk geen probleem te zijn.
Ik heb ook een tijd XFCE gedraaid, maar het werkt net niet helemaal lekker nog. Ook de memory / cpu honger vind ik te weinig verschil hebben met Gnome om voor die DE te gaan. KDE ben ik tot nu to ver van weg gebleven aangezien het gewoon een oude simpele laptop die weinig power heeft.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Als ik mijn DE/WM top 3 bekijk is het:

1) Fluxbox
2) Gnome
3) XFCE

Ik denk dat ik alles zo'n beetje getest heb op KDE4 na, maar met het bovenstaande lijstje kan ik heel goed mijn dagelijkse werkzaamheden doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Laatst online: 18:33
Hier nog wat info over de verschillende Ubuntu DE's

http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkomgevingKiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Laatst online: 18:33
En als ik dan toch bezig ben, hier ook wat Linux beginner info.
Misschien handig voor de TS, maar anders ook voor de topic volgers?

http://sites.google.com/site/computertip/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Petervanakelyen schreef op maandag 14 september 2009 @ 08:56:
[...]

Ja inderdaad. KDE 4 is gewoon verschrikkelijk :X
Lekker gefundeerde mening weer. Maar het is wel grappig hoe er op wordt gesprongen hier.

KDE 4.3.1 werkt gewoon goed, vreet maar 220 Mb aan geheugen, met alle windowtierlantijntjes uit retesnel en ik kan er alles in vinden. Helaas valt het customizen iets weg met alle Kwin effecten uit maar daar lig ik niet zo wakker van.

Maar zoals Linus zegt "whatever works for you". Ik vind Gnome dan ook niets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Anoniem: 31491 schreef op maandag 14 september 2009 @ 13:51:
[...]

Lekker gefundeerde mening weer. Maar het is wel grappig hoe er op wordt gesprongen hier.

KDE 4.3.1 werkt gewoon goed, vreet maar 220 Mb aan geheugen, met alle windowtierlantijntjes uit retesnel en ik kan er alles in vinden. Helaas valt het customizen iets weg met alle Kwin effecten uit maar daar lig ik niet zo wakker van.

Uit mijn topic! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Toch bijzonder dat er gewoon altijd wel fanboys te vinden zijn (niet dat het nu in dit topic zo erg is hoor ;) ) want:

1. Windows vs mac vs Linux vs <insert je OS>
2. arch vs debian vs gentoo vs fedora vs <insert je disto>
3. gnome vs kde vs ice vs <insert je desktop manager>
4. GUI vs commandline

Ik zit echt nog te wachten op een fanboy discussie over fonts, kleurgebruik of de hoeveelheid desktops die je gebruikt :+
J: 1 desktop is genoeg
P: NIET, 2 is minimaal
J: JIJ BENT *($#$%*( GEK MAN, weet je wel hoeveel resources dat neemt ??
P: pff welke oude meuk gebruik jij nog tsssssssssssssssssssssssssssss
:+

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Lol Pim :)

Je bent beroemde editor war nog vergeten: Wikipedia: Editor war

Op zich is het ook wel weer leuk het fanboy gedrag in de Linux/Unix wereld, het hoort er nu eenmaal een beetje bij. Maar het kan ook zeer vermoeiend zijn pffffffff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treggats
  • Laatst online: 15-01-2024

Treggats

Koe'tje

Het is wel jammer, want dat is in principe het hele idee achter Linux/GNU.
Dat je keuze hebt tussen verschillende ding(window manager/editor/distro).

Er is niet zoiets als de beste (vul maar in), er is alleen kwestie van een applicatie/distro wat goed/lekker voor jou persoonlijk werkt en het heeft totaal geen nut om die aan een ander op te dringen.

bij. ik gebruik zelf Arch met gnome en vim werkt goed voor mij, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik ubuntu ga afkraken. Ik gebruik het zelf alleen liever niet :+
(al is dat meer vanwege dat ik het wel heb geprobeerd, maar het mij niet is bevallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 15:43

Aapzak

Your genuine OS hopper

Als KDE fanboy moet ik gewoon weten:

1) welke mailclient gebruik je en doe je daar ook IMAP mee?
2) welke chat client gebruik je?
3) heb je weleens lekker met kate/kwrite files ge-edit over ssh?

In mijn werkomgeving is KDE echt heel prettig. Ik vind de keyboard shortcuts erg fijn (chat contact list toggle, snel forwarden/reply-en van mail met 1 toets). Verder moet ik weleens files editten op een andere machine, daarvoor is KDE met de KIO-slaves een heerlijke setup.

Aan de andere kant speelt amarok geen mp3's over sshfs wat met rhythmbox wel weer goed gaat (en daap iTunes streaming support).

Kies de tools bij de doelen. Voor mij is dat Archlinux + KDE maar Ubuntu is ook heel mooi hoor (vooral het onderhoudsgemak en de grote community).

PSN ID: Aapzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:38:
[...]

Ik ga er even van uit dat Ubuntu dit op dezelfde manier doet als Debian, maar als het eenmaal door hebt valt het wel mee (gegeven dat een kernel compilen niet voor beginners is):

1. sources downloaden en uitpakken, al dan niet met aptitude: aptitude install linux-source-2.6.30
2. ga naar de directory toe: cd /usr/src/linux-source-2.6.30
3. kopieer je huidige config naar de nieuwe kernel: cp /boot/config-1.2.3 .config
4. bouw de nieuwe kernel: make-kpkg kernel_image

Uiteraard zijn er honderdduizend opties en instellingen die je kunt veranderen, maar dit zou je op weg moeten helpen.
Ubuntu werkt in basis inderdaad hetzelfde als Debian, maar er zijn blijkbaar toch verschillen. Dit is de officiële beschrijving van Ubuntu, waarin staat hoe je een kernel moet bouwen. Hiervan zakte de moet me toch wel in de schoenen, terwijl ik al een jaar of 4 m'n eigen kernels onder Gentoo bouw (sinds Gentoo 2005).

Gentoo is heel simpel:
USE="symlink" emerge gentoo-sources (of vanilla-sources)
(ik gebruik een losse USE-flag hiervoor, anders kan ik na een update waarbij een nieuwe kernel meegekomen is, geen drivers meer installeren omdat /usr/src/linux dan naar een verkeerde map verwijst)
cd /usr/src/linux
cp /boot/.config
make oldconfig
make menuconfig
(tweak de nieuwe settings een beetje)
make && make modules_install && make install

Klaar. Eigenlijk identiek op de manier dat je een standaard kernel installeert, alleen haal je hem binnen met portage, ipv wget.

Wat betreft de DE's, op m'n vaste pc draait al tijden KDE4 en dat draait super. Op m'n laptop heb ik Gnome, en dat bevalt op zich ook goed. De enige vertraging die ik met KDE4 heb, heeft te maken met de tekortkomingen van de geïntegreerde nvidia 6150 videochip, verder draait het stabiel, snel en goed.
Gnome is nog stabieler, maar ik vind de configuratiemanier (gconf) niet prettig. Het doet mij teveel aan het Windows-register denken... :X
Verder ben ik een beetje gek op eye-candy, en dan wint KDE4 het toch echt van alle andere DE's op dit moment.

En feit is, bij linux geldt heel sterk wat iemand belangrijk vind. Ik draai Gentoo omdat je daar relatief vrij bent met de software. Toegegeven, bleeding edge lukt tegenwoordig nog maar lastig onder Gentoo, maar je hebt wel heel veel controle over de software versies en hoe deze gecompileerd worden. Ubuntu is gewoon makkelijk, ten koste van performance (ik vind het merkbaar trager). Debian zit daar tussen in. Er is minder van te voren uitgedacht voor de gebruiker, maar de gebruiker wordt niet opgezadeld met compileren.
De tijd die compileren kost (het grootste nadeel van Gentoo), gaat bij mij nauwelijks verloren. Ik heb een AMD 64 X2 4200+ met 2 GB geheugen, en die staat gewoon vrolijk op de achtergrond te compileren terwijl ik aan het werk ben. Alleen even snel een programma testen gaat niet.
Ik heb nu aan 4 of 5 verschillende distro's gesnuffeld en kom toch steeds terug op Gentoo. Maar niet omdat ik de anderen slecht vond, maar gewoon omdat ik Gentoo toch het beste bij mij vond passen. Je zult mij dan ook nooit horen claimen dat een distro slecht of goed is (behalve UbuntuCE, dat moet verboden worden }) )
Aapzak schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:39:

Mozilla Thunderbird, maar dat gebruikte ik vroeger onder Windows al. Alle accounts (er draaien er 5
Kopete, heerlijk programma, alleen jammer dat de webcam maar slecht ondersteund wordt.

In mijn werkomgeving is KDE echt heel prettig. Ik vind de keyboard shortcuts erg fijn (chat contact list toggle, snel forwarden/reply-en van mail met 1 toets). Verder moet ik weleens files editten op een andere machine, daarvoor is KDE met de KIO-slaves een heerlijke setup.

Aan de andere kant speelt amarok geen mp3's over sshfs wat met rhythmbox wel weer goed gaat (en daap iTunes streaming support).

Kies de tools bij de doelen. Voor mij is dat Archlinux + KDE maar Ubuntu is ook heel mooi hoor (vooral het onderhoudsgemak en de grote community).
Je andere punten heb ik nog nooit mee te maken gehad, ik werk alleen lokaal op deze machine.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Anoniem: 31491 schreef op maandag 14 september 2009 @ 13:51:
[...]

Hmm, lezen is een kunst:
Petervanakelyen schreef op maandag 14 september 2009 @ 09:52:
[...]

Die rare dingen aan de linkerbovenhoek van je scherm krijg ik maar niet weg, ik kan mijn taalbalk totaal niet meer krijgen zoals in KDE 3, het start-menu is niet meer overzichtelijk, enz.
;)
1) Op laptop: Sylpheed, en op desktop: Thunderbird
2) Emesene
3) Ik gebruik geen SSH, en gebruik gedit als tekst-editor.

[ Voor 14% gewijzigd door Petervanakelyen op 14-09-2009 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

deepbass909 schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:23:
Ubuntu werkt in basis inderdaad hetzelfde als Debian, maar er zijn blijkbaar toch verschillen. Dit is de officiële beschrijving van Ubuntu, waarin staat hoe je een kernel moet bouwen. Hiervan zakte de moet me toch wel in de schoenen, terwijl ik al een jaar of 4 m'n eigen kernels onder Gentoo bouw (sinds Gentoo 2005).
Wat een gruwelijk document, dit is nu echt anti-reclame. Ik weet wat er moet gebeuren en heb nog grote moeite het te volgen, ze demonstreren drie verschillende mogelijkheden door elkaar, en dan vanuit het perspectief van iemand die kernels moet bouwen voor een hele distributie, terwijl jouw algemene omschrijving hier onder ook zou werken.
Verder ben ik een beetje gek op eye-candy, en dan wint KDE4 het toch echt van alle andere DE's op dit moment.
Ik geef niet al te veel om eye-candy, maar ik verkies ook KDE. De window manager van KDE is enorm krachig, vol handige truukjes. (zoals Keep above/below others, no border, maximize all, fixed position, fixed size, transparantie, vensters matchen op titel/type) (compiz komt een heel eind, awesome ook, maar geen enkele andere WM heeft het allemaal, is snel, gaat goed om met 2 beelschermen en ook nog een beetje makkelijk in het gebruik).
ALT+F2 is ook een oneindige bron van gemak.
Met de overstap van 3.5 naar 4.0 is KDE wel veel details en subtiliteiten verloren, maar met 4.3 is het weer een beetje op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Aapzak schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:39:

kmail, icedove (aka Mozilla Thunderbird), ilhomail (webmail) en mutt (in die volgorde)
KMail vind ik persoonlijk fijner werken dan Icedove, maar Icedove is wat stabieler, mijn voorkeur voor KMail is voor een groot deel gebaseerd op de mogelijkheid om het toetsenbord te gebruiken. Dat vind ik bij Icedove nog altijd een beetje tegenvallen.
Kopete, lekker alles in een. Nooit meer afvragen wie op welk netwerk zit, en of je al je chatprogramma's wel gestart hebt. Gewoon 1 interface, 1 icoontje per mens, en 1 log file.
Webcams gebruik ik toch niet.
Vanaf de console gebruik graag Finch. Dat is een tekst versie van Pidgin. Het bevat een volledig test-based window management systeem en doet het prima. Finch heeft me al een paar keer bijna over doen stappen op Pidgin.
Yup, al ben ik meer een VIM mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 september 2009 @ 19:31:
[...]

Wat een gruwelijk document, dit is nu echt anti-reclame. Ik weet wat er moet gebeuren en heb nog grote moeite het te volgen, ze demonstreren drie verschillende mogelijkheden door elkaar, en dan vanuit het perspectief van iemand die kernels moet bouwen voor een hele distributie, terwijl jouw algemene omschrijving hier onder ook zou werken.
Check de Master Kernel Thread eens: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158
En vooral Kernelcheck: http://kcheck.sourceforge.net/

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Bovendien, een "normale" Ubuntu user zal nooit, maar dan ook nooit zelf een kernel moeten compileren. Die haal je uit een repository, zoals ik al eerder heb vermeld in het topic Frank-NL in "mv windows /dev/null (Mijn overstap van ..."

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Ach al die verschillende distro's. Voor een beginner in de linux wereld is Ubuntu denk ik een "geschenk", later kan je dan naar een "moeilijkere" meer configureerbare distro overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
Zo ziet mijn desktop in mijn VM eruit:

Afbeeldingslocatie: http://img11.imageshack.us/img11/9127/screenshotxc.th.png

Grotere versie

Wat je ziet is Ubuntu Jaunty 9.04 + 72DPI + Dust Theme + Hydroxygen icons (blauwe iconen i.p.v. standaard oranje) + Carbon Wallpaper et voila! Dat vind ik heel stuk beter te pruimen dan standaard Ubuntu en KDE 4 :) Dat is nou net mooie aan GNU/Linux systemen, je kan alles aanpassen naar wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
-CKY2K- schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:50:
Ach al die verschillende distro's. Voor een beginner in de linux wereld is Ubuntu denk ik een "geschenk", later kan je dan naar een "moeilijkere" meer configureerbare distro overstappen.
Waarom zou je overstappen op een "moeilijkere" (wat is moeilijker?) distro? Wat is er niet configureerbaar aan ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Frank-NL schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:14:
[...]

Check de Master Kernel Thread eens: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158
En vooral Kernelcheck: http://kcheck.sourceforge.net/

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Bovendien, een "normale" Ubuntu user zal nooit, maar dan ook nooit zelf een kernel moeten compileren. Die haal je uit een repository, zoals ik al eerder heb vermeld in het topic Frank-NL in "mv windows /dev/null (Mijn overstap van ..."

:)
Het probleem waar ik tegenaan liep was nog niet eens een bijzondere. Ik heb een netgear PCMCIA wlan kaartje, en die werd dus (nog) niet ondersteund vanuit de draaiende kernel en de losse kernel driver wou niet werken met deze specifieke kernel versie. Voor m'n webcam gold eigenlijk precies hetzelfde (een standaard Logitech dingetje). Zo heel uitzonderlijk was het dus (helaas).
Wat betreft de handleiding, ik heb toen verder gestoeid met de debian omschrijving. De methode die ik voor Gentoo gebruik, wil je eigenlijk liever niet gebruiken binnen een Debian-omgeving, omdat hij dan niet voorkomt in de apt-bibliotheek van geïnstalleerde programma's. Je moet met apt dus aan het einde nog een .deb package maken voor je de kernel installeert. Naast het op de goede manier krijgen van alle benodigdheden (mijn onervarenheid met Debian/Ubuntu) is het maken van een .deb voor mij de volgende uitdaging.

@-CKY2K-
Laat dit bovenstaande je trouwens niet afschrikken. Normaal is een kernel zelf bakken niet nodig. Ik had gewoon pech met m'n hardware. (een lastige laptop die zich op meerdere punten niet aan de standaarden voldoet, zo erg dat zelfs Windows problemen heeft).

@CAPSLOCK2000
ALT-F2 is echt super inderdaad. Heerlijk hoe hij voorspelt wat je mogelijk kan starten. Strigi werkt sowieso erg goed en razend snel.
Jij hebt kmail als email-client staan, maar ik vind die zo onoverzichtelijk... Thunderbird (icecove) is tenminste lekker licht qua interface opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05 19:27
Dit topic doet mij kriebelen om een Linux server in te richten! Mijn game bak kan helaas nog niet, want sjah het is een game bak.

Maar na wat ik hier lees, mijn ervaring op werk met het inrichten van een Nagios doos... Dan heb ik al zin om te gaan bouwen!

Ga zo door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Frank-NL schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:14:
[...]Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Bovendien, een "normale" Ubuntu user zal nooit, maar dan ook nooit zelf een kernel moeten compileren. Die haal je uit een repository, zoals ik al eerder heb vermeld in het topic Frank-NL in "mv windows /dev/null (Mijn overstap van ..." :)
Hmmm, er is momenteel geen goeie kernel voor Ubuntu beschikbaar voor mijn nieuwe thin-and-light notebookje, dan moet ik als normale gebruiker toch echt zelf een kernel bakken. En zoveel werk is het niet, alleen het compileren zelf duurt even. Was wel weer voor het eerst in jaren. Op mijn eerste Slackware 7 thuisservertje was het vaste prik als er een nieuwe kernel uitkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Wat is er dan zo bijzonder aan dat je zelf moet compileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Frank-NL schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:37:
Wat is er dan zo bijzonder aan dat je zelf moet compileren?
In de kernels die in de repo's staan zit geen volledige ACPI ondersteuning dus kan geen CPU scaling doen waardoor de accu van het notebookje er na een uur of twee mee ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Apart, is dat dan specifiek voor jouw CPU of in het algemeen? Bij mij werkt CPU scaling prima op een notebook.
(Again, sorry voor het offtopic gaan af en toe :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Frank-NL schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 12:57:
Apart, is dat dan specifiek voor jouw CPU of in het algemeen? Bij mij werkt CPU scaling prima op een notebook.
Nee, specifiek voor mijn CPU (AMD L110: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1253365).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:55

Icyzer

Goudvis

Frank-NL schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 12:57:
Even een snel vraagje dan (DM wellicht) hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Oguz286 schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:56:
Zo ziet mijn desktop in mijn VM eruit:

[afbeelding]

Grotere versie

Wat je ziet is Ubuntu Jaunty 9.04 + 72DPI + Dust Theme + Hydroxygen icons (blauwe iconen i.p.v. standaard oranje) + Carbon Wallpaper et voila! Dat vind ik heel stuk beter te pruimen dan standaard Ubuntu en KDE 4 :) Dat is nou net mooie aan GNU/Linux systemen, je kan alles aanpassen naar wens.
Dat ziet er erg strak uit idd! Dat 72DPI verhaal snap ik alleen niet, wat doet dat voor het uiterlijk en waar stel je dat in? :)

* Over mijn remote desktop vraag uit mijn start post: Mijn neef raad Teamviewer aan, werkt wel via WINE, maar schijnt erg makkelijk en snel te werken. VNC is erg mooi en krachtig maar moeilijker in te stellen voor een relatieve leek als ik waardoor je aardig tegen problemen kunt aan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht

Stacheldraht

Frankfurt am Main

-CKY2K- schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 17:08:
VNC is erg mooi en krachtig maar moeilijker in te stellen voor een relatieve leek als ik waardoor je aardig tegen problemen kunt aan lopen.
Klopt niets. VNC is heel makkelijk onder Gnome in te stellen, zelfs mijn oma van 80 kan het :p

System --> Preferences --> Remote Desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
* Over mijn remote desktop vraag uit mijn start post: Mijn neef raad Teamviewer aan, werkt wel via WINE, maar schijnt erg makkelijk en snel te werken. VNC is erg mooi en krachtig maar moeilijker in te stellen voor een relatieve leek als ik waardoor je aardig tegen problemen kunt aan lopen.
Ik heb nooit problemen gehad, en het is wel erg eenvoudig hoor. Gewoon Remote Desktop aanzetten op je Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
-CKY2K- schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 17:08:
[...]
Dat ziet er erg strak uit idd! Dat 72DPI verhaal snap ik alleen niet, wat doet dat voor het uiterlijk en waar stel je dat in? :)
72DPI staat voor 72 dots per inch oftewel het aantal punten per inch. Standaard staat dat op 96, maar dan vind ik de letters te lomp en met 72 worden de letters kleiner en ziet het er een stuk 'volwassener' uit.

Je kan het aanpassen door Systeem -> Eigenschappen -> Uiterlijk -> Lettertype (tab) -> Details
Let op, dit is natte vingerwerk want ik gebruik de engelse versie waar je het kan vinden onder: System -> Preferences -> Appearance -> Fonts (tab) -> Details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Petervanakelyen schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 18:31:
[...]

Ik heb nooit problemen gehad, en het is wel erg eenvoudig hoor. Gewoon Remote Desktop aanzetten op je Ubuntu.
Gaat mij meer om het instellen van VNC op de windows XP bak die ik ermee wil besturen. VNC is wel bruter aangezien het zelfs op mijn mobiel draait. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
-CKY2K- schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 21:07:
[...]

Gaat mij meer om het instellen van VNC op de windows XP bak die ik ermee wil besturen. VNC is wel bruter aangezien het zelfs op mijn mobiel draait. :P
Download & install van RealVNC of UltraVNC ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Je hoeft er niets voor te installeren:

Applications --> Internet --> Remote Desktop Viewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Stacheldraht schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 21:13:
Je hoeft er niets voor te installeren:

Applications --> Internet --> Remote Desktop Viewer
Op een XP-bak ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Lol ik las zijn vraag verkeerd :p

• -TheNose-
Update:
Jaunty opnieuw geinstalleerd, Gnome als DE gekozen. Themes en icons eindelijk een beetje naar mijn zin. Draai geen dock maar gewoon 2 panels.
Ga nu weer verder met mijn todo list. Eerste wat ik aan zal pakken is de besturing op afstand. De pc die op afstand bestuurt zal worden is wel de server van mijn werk. Nu heb ik gehoord dat op het gebied van veiligheid een VPN oplossing dan eigenlijk het beste is, omdat VNC en dergelijke altijd een poort open moeten zetten naar buiten wat het netwerk kwetsbaarder maakt, wat is jullie idee hierover?

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Idd, VPN is 'the way to go' in dit geval. Ofwel rechtstreeks een VPN verbinding opzetten naar die specifieke server, ofwel naar bv. de firewall, dan kan je mits de juiste settings ook nog aan andere servers/clients in het LAN.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• -TheNose-
Darkstar schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:01:
Idd, VPN is 'the way to go' in dit geval. Ofwel rechtstreeks een VPN verbinding opzetten naar die specifieke server, ofwel naar bv. de firewall, dan kan je mits de juiste settings ook nog aan andere servers/clients in het LAN.
Als ik die VPN voor elkaar heb gekregen moet ik nog wel iets van remote desktop of zo aanzetten, moet dat nog even uitzoeken hehe. Lastige materie voor een hobbyer.

• Stacheldraht

Stacheldraht

Frankfurt am Main

-CKY2K- schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:08:
[...]

Als ik die VPN voor elkaar heb gekregen moet ik nog wel iets van remote desktop of zo aanzetten, moet dat nog even uitzoeken hehe. Lastige materie voor een hobbyer.
Het beste is om VNC door een OpenSSH tunnel te laten lopen. Dit is erg veilig en je hoeft er geen VNC poort voor open te zetten. De target machine moet alleen OpenSSH draaien.

• smokalot
  • Laatst online: 25-05 17:57

smokalot

titel onder

Je kunt ook gewoon VNC tunnelen over ssh, dat is een stuk makkelijker dan een VPN opzetten. Zijn zat howtos te vinden hoe je dat doet.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• -TheNose-
Stacheldraht schreef op donderdag 17 september 2009 @ 13:27:
[...]

Het beste is om VNC door een OpenSSH tunnel te laten lopen. Dit is erg veilig en je hoeft er geen VNC poort voor open te zetten. De target machine moet alleen OpenSSH draaien.
Installeer openssh en ultrvnc op server, zoek howto ssh tunneling met vnc. Check!

• Stacheldraht

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Welk OS draait die server?

• -TheNose-
"Server" draait XP pro... O-)

Zijn er nog repositories die aan te raden zijn? Bijvoorbeeld voor mijn intel GMA 4500 graka drivers (die echt ruk zijn nog in de aanloop naar de overstap naar UXA), of een kernel repository, of weet ik veel. :P

Gefixte items geupdate in de TS...

[ Voor 85% gewijzigd door -TheNose- op 17-09-2009 21:43 ]

• -TheNose-
Net bezig geweest om mijn webcam aan de praat te krijgen, na een beetje rondkijken en ls /dev/video* is dat gelukt. De webcam is echter dusdanig nieuw dat de v4l2 driver gebruikt wordt en die wordt in adobe flash nog niet ondersteund (of in de alpha nog maar deels. Er zijn workarounds, maar dat is een hoop gedoe voor die ene keer dat ik het gebruik in een chatroom. Geduld dus blijkbaar. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

installeer het pakket libv4l-0 (misschien heet het wel gewoon libv4l onder Ubuntu). Dat lost 80% van die problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Welke webcam heb je?
Een grote hulp is om het volgende te draaien:
sudo lsusb

Dan krijg je een overzicht van alle USB apparaten met een code xxxx:yyyy
Deze code moet je even in google gooien en je krijgt gegarandeerd een howto te zien. Op webcam naam zoeken kan je vergeten, want veel webcam's hebben dezelfde naam, maar verschillende videochip's. De Logitech Quickcam is daar een erg mooi voorbeeld van.

libv4l kan inderdaad ook goed helpen (zorgt voor een brug tussen v4l apps en v4l2 devices).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

deepbass909 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 09:44:
Welke webcam heb je?
Een grote hulp is om het volgende te draaien:
sudo lsusb

Dan krijg je een overzicht van alle USB apparaten met een code xxxx:yyyy
Deze code moet je even in google gooien en je krijgt gegarandeerd een howto te zien. Op webcam naam zoeken kan je vergeten, want veel webcam's hebben dezelfde naam, maar verschillende videochip's. De Logitech Quickcam is daar een erg mooi voorbeeld van.

libv4l kan inderdaad ook goed helpen (zorgt voor een brug tussen v4l apps en v4l2 devices).
Na het zien van jouw post heb ik ook maar eens naar mijn webcam (intern in een Packard Bell Easynote BG-48) gekeken. Na het google op de USB device code kwam ik allemaal mensen tegen die wel beeld hebben, maar waar het beeld op z'n kop staat. Toen heb ik ook maar eens in Kopete gekeken en inderdaad ook bij mij staat het beeld op z'n kop. Gelukkig is er een fix voor, maar het komt echt van iets vreemds. Het schijnt dat de fabrikanten dit type camera verkeerd om in de laptops bouwen. 8)7

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Lol...
Gelukkig is er vrijwel altijd wel een driveroptie om het beeld om te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
@Capslock en Deepbass: thx dat was het enige wat ik nog niet geprobeerd had. Zo'n brug is idd wat de huidige flash voor linux nog mist.

Vanavond mijn VPN verbinding afronden (server kant is alles ingesteld nu) en via RDP die bak gaan besturen. Op deze manier is mijn to-do lijstje zo goed als af! :)

• -TheNose-
VPN knutsel verslag...
Gisteren overdag aan de "server" kant (XP back) remote desktop aangezet die native in windows zit. Lokaal op het netwerk getest daar vanaf een andere windows bak, werkte prima. 's Avonds thuis de VPN eindelijk up gekregen (gebruik een pptp verbinding naar de router, dus had daar de juiste vpn packages voor nodig). De VPN verbinding is up en nu? Ik kan de server pingen, dat is geen probleem. Het netwerk kan ik niet browsen (unable to connect) en remote desktop vind de server ook niet (kan de standaard remote desktop viewer wel de RDP van windows aan?).
Nu zit ik dus een beetje vast en hoop ik dat jullie me kunnen helpen. :P

Tevens inmiddels weer een paar keer gehad dat mijn display weer op 1024x768 reso gezet wordt! Als ik dan de reso wil veranderen reageert de display tool niet of nauwelijks meer, of hij laat 2 gedetecteerde displays zien (display en unknown). Zwaar irritant, maar volgens mij alleen aan de momenteel nog brakke intel drivers te danken. Misschien toch die repo gaan toevoegen uit dit topic: http://ubuntuforums.org/s...&highlight=intel+graphics
We knutselen vrolijk verder!

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/2qddj42.png

• Petervanakelyen
Je moet in Ubuntu het pakketjes "tsclient" geïnstalleerd hebben staan om te kunnen verbinden met Microsoft Remote Desktop. Je kan dan de Terminal Server Client starten bij Applicaties --> Internet, en daarmee verbinding maken.

• -TheNose-
Thx!

Net ook chromium erop geknald. Man man man, ik was al chrome fan onder windows, maar chromium onder linux vliegt echt! Woei!

Met de TSclient werkt het wel (met wat errors dat wel), maar gaat met de snelheid waarmee je een baksteen door een vergiet kan drukken. 8)7 Upload van de praktijk is ook niet vreselijk hoog helaas. Via logmein werkte het meestal net snel genoeg. Anyhow, back to the drawing board...

[ Voor 52% gewijzigd door -TheNose- op 19-09-2009 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Ik was er bij voorbaat vanuit gegaan dat logmein niet zou werken onder linux, ehm het werkt gewoon in FF. 8)7
Net Gnome-do weer een kans gegeven, het is wel een heel nieuwe manier van navigeren binnen een besturingssyteem, maar wel een goed doordachte! Ik wilde echter gebruikmaken van de PPA voor de nieuwste release, maar voor 64bit werkt dat niet volgens de DO website. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Laatste update!

Alles wat ik normaal op mijn laptop draai en gebruik werkt nu. De overstap is me dan ook enorm mee gevallen! Natuurlijk zoek ik af en toe nog naar handigheidjes, maar dat is meer uitzoeken wat nu precies bij me past (zoals dat ik nu Gnome-Do weer een kans heb gegeven).
De kleine vragen die ik nu af en toe nog heb zijn meer linux algemene vragen en niet meer relevant voor mijn overstap logje. Al met al een mager log geworden aangezien ik niet veel drempels tegen ben gekomen. Ook ben ik verrassent snel gewend aan de nieuwe DE.

Linux is een blijvertje geworden, welke distro en windowmanager/DE het uiteindelijk allemaal gaat worden weet ik uiteraard nog niet, dat is ook het mooie van linux! Dit forum heeft er weer een fan bij.

Iedereen bedankt voor de bijdrages! Slot mag er van mij op. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
-CKY2K- schreef op maandag 21 september 2009 @ 13:54:
Laatste update!

Alles wat ik normaal op mijn laptop draai en gebruik werkt nu. De overstap is me dan ook enorm mee gevallen! Natuurlijk zoek ik af en toe nog naar handigheidjes, maar dat is meer uitzoeken wat nu precies bij me past (zoals dat ik nu Gnome-Do weer een kans heb gegeven).
De kleine vragen die ik nu af en toe nog heb zijn meer linux algemene vragen en niet meer relevant voor mijn overstap logje. Al met al een mager log geworden aangezien ik niet veel drempels tegen ben gekomen. Ook ben ik verrassent snel gewend aan de nieuwe DE.

Linux is een blijvertje geworden, welke distro en windowmanager/DE het uiteindelijk allemaal gaat worden weet ik uiteraard nog niet, dat is ook het mooie van linux! Dit forum heeft er weer een fan bij.

Iedereen bedankt voor de bijdrages! Slot mag er van mij op. 8)
Langs de ene kant jammer, langs de andere kant: hoera !
Moest je ooit overstappen, terug naar Windows of een ander OS, vertel dan hier nog even waarom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Petervanakelyen schreef op maandag 21 september 2009 @ 14:39:
[...]

Langs de ene kant jammer, langs de andere kant: hoera !
Moest je ooit overstappen, terug naar Windows of een ander OS, vertel dan hier nog even waarom ;)
Ik ga zeer waarschijnlijk overstappen/stoeien met een andere distro, maar dat is gewoon spielerij om linux als os beter te doorgronden. Ik ga waarschijnlijk arch installeren. :P Geen log dit keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Hmmmm, veel succes ;)
Ik zou gewoon lekker een tijdje bij Ubuntu blijven hangen.
Ik zie het aan de andere kant van mijn bureau gebeuren, collega heeft Ubuntu ontdekt, naar zijn idee doorgrond en dan op een dag krijgt ie een nieuwe PC en loopt zijn Debian installatie jammerlijk vast. Vervolgens heeft hij Ubuntu er binnen een half uurtje opstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
AutoStatic schreef op maandag 21 september 2009 @ 22:10:
Hmmmm, veel succes ;)
Ik zou gewoon lekker een tijdje bij Ubuntu blijven hangen.
Ik zie het aan de andere kant van mijn bureau gebeuren, collega heeft Ubuntu ontdekt, naar zijn idee doorgrond en dan op een dag krijgt ie een nieuwe PC en loopt zijn Debian installatie jammerlijk vast. Vervolgens heeft hij Ubuntu er binnen een half uurtje opstaan.
Dat is het mooie ik heb iets om op terug te vallen als het niet lukt. ;)
Ach hoeveel windows installaties heb ik wel niet om zeep geholpen in mijn leerproces...
Pagina: 1 2 Laatste