CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:38:
[...]
Ik ga er even van uit dat Ubuntu dit op dezelfde manier doet als Debian, maar als het eenmaal door hebt valt het wel mee (gegeven dat een kernel compilen niet voor beginners is):
1. sources downloaden en uitpakken, al dan niet met aptitude: aptitude install linux-source-2.6.30
2. ga naar de directory toe: cd /usr/src/linux-source-2.6.30
3. kopieer je huidige config naar de nieuwe kernel: cp /boot/config-1.2.3 .config
4. bouw de nieuwe kernel: make-kpkg kernel_image
Uiteraard zijn er honderdduizend opties en instellingen die je kunt veranderen, maar dit zou je op weg moeten helpen.
Ubuntu werkt in basis inderdaad hetzelfde als Debian, maar er zijn blijkbaar toch verschillen.
Dit is de officiële beschrijving van Ubuntu, waarin staat hoe je een kernel moet bouwen. Hiervan zakte de moet me toch wel in de schoenen, terwijl ik al een jaar of 4 m'n eigen kernels onder Gentoo bouw (sinds Gentoo 2005).
Gentoo is heel simpel:
USE="symlink" emerge gentoo-sources (of vanilla-sources)
(ik gebruik een losse USE-flag hiervoor, anders kan ik na een update waarbij een nieuwe kernel meegekomen is, geen drivers meer installeren omdat /usr/src/linux dan naar een verkeerde map verwijst)
cd /usr/src/linux
cp /boot/.config
make oldconfig
make menuconfig
(tweak de nieuwe settings een beetje)
make && make modules_install && make install
Klaar. Eigenlijk identiek op de manier dat je een standaard kernel installeert, alleen haal je hem binnen met portage, ipv wget.
Wat betreft de DE's, op m'n vaste pc draait al tijden KDE4 en dat draait super. Op m'n laptop heb ik Gnome, en dat bevalt op zich ook goed. De enige vertraging die ik met KDE4 heb, heeft te maken met de tekortkomingen van de geïntegreerde nvidia 6150 videochip, verder draait het stabiel, snel en goed.
Gnome is nog stabieler, maar ik vind de configuratiemanier (gconf) niet prettig. Het doet mij teveel aan het Windows-register denken...
Verder ben ik een beetje gek op eye-candy, en dan wint KDE4 het toch echt van alle andere DE's op dit moment.
En feit is, bij linux geldt heel sterk wat iemand belangrijk vind. Ik draai Gentoo omdat je daar relatief vrij bent met de software. Toegegeven, bleeding edge lukt tegenwoordig nog maar lastig onder Gentoo, maar je hebt wel heel veel controle over de software versies en hoe deze gecompileerd worden. Ubuntu is gewoon makkelijk, ten koste van performance (ik vind het merkbaar trager). Debian zit daar tussen in. Er is minder van te voren uitgedacht voor de gebruiker, maar de gebruiker wordt niet opgezadeld met compileren.
De tijd die compileren kost (het grootste nadeel van Gentoo), gaat bij mij nauwelijks verloren. Ik heb een AMD 64 X2 4200+ met 2 GB geheugen, en die staat gewoon vrolijk op de achtergrond te compileren terwijl ik aan het werk ben. Alleen even snel een programma testen gaat niet.
Ik heb nu aan 4 of 5 verschillende distro's gesnuffeld en kom toch steeds terug op Gentoo. Maar niet omdat ik de anderen slecht vond, maar gewoon omdat ik Gentoo toch het beste bij mij vond passen. Je zult mij dan ook nooit horen claimen dat een distro slecht of goed is (behalve
UbuntuCE, dat moet verboden worden

)
Mozilla Thunderbird, maar dat gebruikte ik vroeger onder Windows al. Alle accounts (er draaien er 5
2) welke chat client gebruik je?
Kopete, heerlijk programma, alleen jammer dat de webcam maar slecht ondersteund wordt.
3) heb je weleens lekker met kate/kwrite files ge-edit over ssh?
In mijn werkomgeving is KDE echt heel prettig. Ik vind de keyboard shortcuts erg fijn (chat contact list toggle, snel forwarden/reply-en van mail met 1 toets). Verder moet ik weleens files editten op een andere machine, daarvoor is KDE met de KIO-slaves een heerlijke setup.
Aan de andere kant speelt amarok geen mp3's over sshfs wat met rhythmbox wel weer goed gaat (en daap iTunes streaming support).
Kies de tools bij de doelen. Voor mij is dat Archlinux + KDE maar Ubuntu is ook heel mooi hoor (vooral het onderhoudsgemak en de grote community).
Je andere punten heb ik nog nooit mee te maken gehad, ik werk alleen lokaal op deze machine.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier