[MacBook Pro] Accu aan lader druppelladen?

Pagina: 1
Acties:

• deeltje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05-2023

deeltje

.Part of my particles are part

Topicstarter
Mijn ouders willen binnenkort aan de mac (eindelijk overgehaald). Maar ze willen liever een MacBook Pro dan een iMac omdat ze iets kleins willen (ja kheb geprobeerd de mini door te drukken, maar ze zijn nogal ..... nevermind :))

Nou vroeg ik me af, als je je MacBook Pro nonstop aan de stroom zet, gaat de accu dan over op druppellading, of trekt het daadwerkelijk het leven uit de accu en telt dit mee aan het aantal cycles?

De Mac zal namelijk 99 van de 100 keer op een bureau staan aan de stroom.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

De accu wordt zelfs afgekoppeld als deze vol is, als de accu door zelfontlading dan op zo'n 95% zit wordt deze weer bijgeladen.

Hier stond achterhaalde informatie…

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:10

elmoxx

xx xx xx

De accu i.c.m. de lader heeft voldoende intelligentie. Het kan volgens mij geen kwaad de mac aan het stroom te houden, er worden geen extra cylci geteld o.i.d. Dat weet ik zeker.

Festina lente

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-12-2025
Dit kan ik bevestigen. Heb mijn MacBook bijna een jaar en hangt praktisch 6 dagen per week aan het stroom (de hele dag door). Heb op dit moment 75 cycles gehad en de capaciteit is nog steeds de volle 100%! Gaat prima dus.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 14:47

iMars

Full time prutser

Nielsvr schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:23:
Dit kan ik bevestigen. Heb mijn MacBook bijna een jaar en hangt praktisch 6 dagen per week aan het stroom (de hele dag door). Heb op dit moment 75 cycles gehad en de capaciteit is nog steeds de volle 100%! Gaat prima dus.
Hmmm, ik heb mijn MBP sinds Feb 2007, eigenlijk continu aan het stroom gehad, bijna nooit echt volledig ontladen. Nu is mijn accu helemaal op. Snow Leopard geeft zelfs aan de accu per direct vervangen moet worden (en dat het geen kwaad kan om zo ook door te werken).

Koop hier mijn P1 reader :)

• deeltje

deeltje

Topicstarter
@Nielsvr & @Webmail;

Zou het kunnen dat de MBP van Nielsvr een stuk -intelligenter- omgaat met het stroombeheer van de accu dan die van Webmail, die toch al gauw een dik jaar ouder is?

Meer ervaringen zijn ontzettend welkom.

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-02 17:24
Ik heb een Powerbook G4 van november 2005 waarvan de accu nog steeds niet op is. Deze hangt ook zo ongeveer altijd aan de netstroom. Mn ouders gebruiken hem nu dus ik kan het aantal cycles niet nakijken. Maar ook daar zat deze intelligentie al in :) daar hoef je je geen zorgen om te maken.

• Nielsvr
webmail schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:31:
[...]

Hmmm, ik heb mijn MBP sinds Feb 2007, eigenlijk continu aan het stroom gehad, bijna nooit echt volledig ontladen. Nu is mijn accu helemaal op. Snow Leopard geeft zelfs aan de accu per direct vervangen moet worden (en dat het geen kwaad kan om zo ook door te werken).
Daar heb je je probleem. Ik ontlaad hem minstens 1 keer per maand, zoals Apple het aanraad. Als je dat niet doet neemt inderdaad je capaciteit naar verloop van tijd dramatisch af.

• deeltje

deeltje

Topicstarter
Nielsvr schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:58:
[...]

Daar heb je je probleem. Ik ontlaad hem minstens 1 keer per maand, zoals Apple het aanraad. Als je dat niet doet neemt inderdaad je capaciteit naar verloop van tijd dramatisch af.
Das probleem 1 al ;) dat zie ik ze echt niet doen. Dat ding gaat 's ochtends aan om de E-mail te lezen en wat nieuws te bekijken en gaat 's avonds laat weer uit voordat men gaat slapen.

• Nielsvr
deeltje schreef op maandag 07 september 2009 @ 11:17:
[...]

Das probleem 1 al ;) dat zie ik ze echt niet doen. Dat ding gaat 's ochtends aan om de E-mail te lezen en wat nieuws te bekijken en gaat 's avonds laat weer uit voordat men gaat slapen.
Ach zoiets is aan te leren toch? Elk apparaat met een accu heeft in de handleiding iets soortgelijks staan. Gewoon vertellen dat ze zo nu en dan de oplader moeten loskoppelen en pas weer aan moeten sluiten als de laptop daar om vraagt :).

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

deeltje schreef op maandag 07 september 2009 @ 11:17:
[...]
In dat geval moeten ze gewoon eens in de zoveel tijd met de laptop op schoot beneden rondhangen.

Aan de andere kant, een laptop die door constante netspanning z'n batterij verkloot levert toch geen verlies op aangezien deze met kapotte batterij en al toch aan het stroomnet blijft hangen. Een nonissue dus.

Persoonlijke ervaringen; ik heb sinds januari 2008 een Macbook Pro en deze heeft idd intelligente batterij-oplading. Ik speel regelmatig spellen, dus hangt Ć­e aan een extern scherm (en muis en toetsenbord en dus ook lader) maar ik surf ook regelmatig de batterij helemaal leeg in de tuin. Na al die tijd heb ik 187 cycles gehad en nog 83% over. Wat die percentages beteken is mij niet exact bekend maar ik schat zo in dat ik de gebrekkige rekencapaciteit (as if :P) eerder zat ben dan de batterij qua levensduur. Ergens medio 2012 of zo.

• deeltje

deeltje

Topicstarter
Maar stel, je ontkoppelt je MacBook maar 8 keer per jaar, zijn die cycles dan nog wel representatief? Of maakt de MacBook een onderscheidt in Cycles en aantal % gezondheid van de batterij?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Nielsvr schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:58:
[...]

Dat is een flauwekul verhaal. Het maakt geen zak uit wat je met die accu doet. In 99% van de gevallen is het beter om gewoon niets te doen en dat ding gewoon normaal te gebruiken. In sommige gevallen kan het een voordeel opleveren om dat te doen wat Apple roept (wat ze overigens bij lang niet alle modellen roepen). In de meeste gevallen is het vaak ontladen juist funest voor een li-ion accu. Als je echter her en der op het internet rondneust dan zijn de mensen die zo nu en dan ontladen en heel veel aan accu management doen ook altijd degenen bij wie het ding kaduuk gaat of bij wie er niet lang op de accu gewerkt kan worden. De mensen die volledig schijt hebben aan heel dat accu management halen de beste resultaten.

Ik zie het hier ook, de MacBook uit eind 2006 (die nog een Core Duo heeft :X) doet op dit moment nog steeds netjes 3 uur op de accu. Gezien het feit dat het beestje ergens halverwege november 3 jaar oud wordt en een li-ion accu dan ook z'n maximale leeftijd zo'n beetje heeft bereikt is dat verdomde knap. Wat ik er aan gedaan heb? Niets, absoluut helemaal totaal niets. Ik heb niet zitten ontladen, geen speciale programma's of kuren gevolgd, nee, ik heb dat ding gewoon gebruikt en aan de stroom gehangen wanneer ik daar de nood voor voelde.

Overigens hanteert Apple wel een bepaalde graad voor de accu. Ik geloof dat het nu nog steeds iets is van 80% health bij 300 cycles. Als je een lager percentage hebt of 80% en een lager aantal cycles dan is je accu volgens hun stuk en komt ie in aanmerking voor vervanging. Snow Leopard geeft dat tegenwoordig aan hoewel dit bij bepaalde MBP's tot wat problemen leidt waarbij het de vraag is of de melding terecht is.

Het bovenstaande geldt echter voor de oude MacBooks waarbij de accu eruit te halen is door de gebruiker. De nieuwe MacBook Pro's hebben een ingebouwde accu die bestaat uit een aantal losse vierkante platte cellen en een speciale controller. Nieuw is dat die controller de cellen individueel kan aansturen. Voorheen had je een pakketje accucellen die als geheel door een controller werd aangestuurd. Kennelijk leidt die nieuwe opzet tot het langer meegaan van de cellen (Apple heeft het over 5 jaar). Tel daarbij op dat je nu een uur of 7~8 op de accu kunt doen en het is duidelijk dat je ook vrij lang met zo'n accu kunt. Als het ding nog maar 3 uur kan ben je al zoveel jaar verder dat het aannemelijker is dat het ding dan inmiddels al vervangen is. Zo niet dan is het met 3 uur ook prima te werken...dat deden we namelijk tot voor kort :)

Edit: een cycle zoals Apple die definieert is het opladen t/m 100%, dus vanaf x procent tot het ding tot de nok toe vol zit. Het opladen tot 75%, 90%, 99%, etc. is geen volledige cycle.

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 07-09-2009 12:16 ]

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:51
Ik heb mijn laptop nu een jaar, en sinds SL is het ineens dat mijn accu 'vervangen' moet worden, met 316 cycles @ 78% -- maar ik heb mijn laptop echt in een jaar niet elke dag volledig ontladen en opgeladen. Sterker nog, hij hangt het meeste van de tijd aan de stroom.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• robin84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-02 07:28
Hij hangt hier ook ongeveer altijd aan de stroom, merk dat mijn vriendin hem vaak loskoppelt om ermee op de bank te gaan zitten. Naar 1,5 jaar en 244 cycli nog steeds 97% health.

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-02 16:41

Nerpissad

~ett korstƄg mot lƄngsam kƤng~

na 18 maanden en 186 cycles zit mijn health nog op 92% (MB 2008). feitelijk houdt dit in dat ik net de 2 uur haal op een volle batterij. ik vraag me soms wel 's af of een nieuwe batterij deze lengte heel erg zal gaan veranderen.

Discogs

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:10

elmoxx

xx xx xx

Mijn macbook: nu 19 maanden 178 cycli en 96% health. 3 uur werken op de batterij gaat nog prima.

Festina lente

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:12
Je hebt gewoon goede en slechte accu's (types, series en binnnen series kan het ook afwijken)
Heb een asus laptop van 5 jaar oud die na intensief gebruik, nu pas sporen van slijtage begint te tonen. Bij een zakelijke dell was de accu binnen een jaar al zo kapot dat ik niet eens 20 minuten meer haalde. (zelfde manier van gebruik, soms lang aan de stroom, soms kort zonder, soms lang zonder)

Strava

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Mijn oude Powerbook die altijd aan stroom hangt heeft echt 'luie' batterij gekregen.. Kan nog maar half uur op werken. Met mijn nieuwe MBP let ik er beetje op dat ik hem ook zonder adapter gebruik.

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Zet gewoon een iCal event op dat 1x per maand je ouders vertelt dat ze dat ding moeten loskoppelen. Dan voldoe je aan het voorschrift van Apple, verbruik je een paar cycles per maand, en hoeven zij er niet zelf op te letten.

Zoef

Verwijderd

Het omgaan met de accu is best belangrijk of te wel het geeft resultaat.
Ik ben dagelijks met accu's bezig en bemerk het voordeel van goed gebruik.
Een accu minimaal 80 procent ontladen is behoudt van accu en capaciteit.
Dit geldt ook voor de accu in de MacBook Pro.

Eens in de maand de accu ontladen is een goede tip.
Zelf laad ik de accu vol en gebruik de computer op accu totdat hij volledig leeg is.
Resultaat is dat ik meer dan 8 uur doe met 1 lading.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 september 2009 @ 20:51:
Het omgaan met de accu is best belangrijk of te wel het geeft resultaat.
Ik ben dagelijks met accu's bezig en bemerk het voordeel van goed gebruik.
Dit geldt ook voor de accu in de MacBook Pro.

Eens in de maand de accu ontladen is een goede tip.
Zelf laad ik de accu vol en gebruik de computer op accu totdat hij volledig leeg is.
Ik hoorde laatst ook een verhaal van iemand die dit deed. Die gebruikte zijn laptop nooit aan de stroom als de accu vol was, alleen heel de tijd laden en weer leeg gebruiken. Volgens die persoon stond dit in de handleiding van de MBP. Kan me dit echter niet voorstellen, heb hem dan ook verteld dat het onzin is :P

Volgens de meeste retailers is het beste om hem een keer in de maand helemaal te ontladen om de capaciteit te bewaren. Overigens doen ze bij Apple ook niet moeilijk over het vervangen van een accu die zijn capaciteit verliest :)

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:53
Je geeft al aan dat de MBP hoogstwaarschijnlijk aan de stroom gekoppeld blijft. Waarom haal je de accu er dan niet gewoon uit? Zonder accu kun je er nl. ook prima mee werken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 september 2009 @ 20:58:
[...]

Ik hoorde laatst ook een verhaal van iemand die dit deed. Die gebruikte zijn laptop nooit aan de stroom als de accu vol was, alleen heel de tijd laden en weer leeg gebruiken. Volgens die persoon stond dit in de handleiding van de MBP. Kan me dit echter niet voorstellen, heb hem dan ook verteld dat het onzin is :P

Volgens de meeste retailers is het beste om hem een keer in de maand helemaal te ontladen om de capaciteit te bewaren. Overigens doen ze bij Apple ook niet moeilijk over het vervangen van een accu die zijn capaciteit verliest :)
Ik weet niet waarom jij het onzin vind maar zal wel onderbouwd zijn.. ;)

Ik werk al meer dan 30 jaar met accu's en heb goede resultaten met bovenstaande behandeling.
Eens in de maand volledig ontladen is een oplossing wanneer de accu tussentijds niet ontladen wordt. Dan maar 1 keer in de maand..
Ik hanteer de volgende regel..
Laad pas de accu's als het meer dan 80 procent is ontladen.
Natuurlijk kunnen deze accu's ook eerder en veelvuldig worden geladen maar het resultaat is er dan ook naar.. Meestal een Kortere levensduur..

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op maandag 21 september 2009 @ 20:51:
(...)
Niet doen, dit. Echt een slechte tip, sorry - zo gebruik je elke dag minimaal 1 cyclus. Een moderne accu slijt vooral met het aantal oplaadcycli.
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2009 @ 21:21:
Ik werk al meer dan 30 jaar met accu's en heb goede resultaten met bovenstaande behandeling.
En dat is je probleem: de tijd van NiCD en loodaccu's ligt in consumentenelectronica en de meeste professionele toepassingen wel een beetje achter ons. Li-Ion en z'n varianten moet je heel anders behandelen.
ceelcoumans schreef op maandag 21 september 2009 @ 21:00:
Je geeft al aan dat de MBP hoogstwaarschijnlijk aan de stroom gekoppeld blijft. Waarom haal je de accu er dan niet gewoon uit? Zonder accu kun je er nl. ook prima mee werken.
1) bij de meeste modellen kan dat niet meer
2) er mist dan 1 van de 4 pootjes bij de modellen waarbij het wel kan
3) de MagSafe maakt dat een hachelijke onderneming, en als klap op de vuurpijl
4) Macbooks (Pro) worden teruggeklokt als je de accu er af haalt (!!)

Op alle vlakken ongeveer het slechtste dat je kunt doen dus :)

Ik blijf het zeggen: zo'n chipje is heel wat beter in batterijmanagement dan jij. Gewoon aangesloten laten en (heel) af en toe laten leeg lopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Zpottr op 21-09-2009 21:26 ]

Zoef

Verwijderd

Zpottr schreef op maandag 21 september 2009 @ 21:25:
[...]

Niet doen, dit. Echt een slechte tip, sorry - zo gebruik je elke dag minimaal 1 cyclus. Een moderne accu slijt vooral met het aantal oplaadcycli.

[...]
En dat is je probleem: de tijd van NiCD en loodaccu's ligt in consumentenelectronica en de meeste professionele toepassingen wel een beetje achter ons. Li-Ion en z'n varianten moet je heel anders behandelen.

[...]

Deze begrijp ik niet.
Hoezo elke dag? :|

Ik gebruik elke dag accu's (ook Li-ion enz..) en die zijn niet van 30 jaar geleden hoor.. ;)
Ik heb het over het huidige gebruik.. Ik deel praktijk ervaring.
Doe er mee wat je wil

succes
:)

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op maandag 21 september 2009 @ 21:41:
[...]

Deze begrijp ik niet.
Hoezo elke dag? :|
Je schrijft toch het volgende hierboven :) :
Hierin lees ik dat je 'm oplaadt en dan meteen van de lader haalt.

Bij een notebook die (bij mij tenminste)tussen de 6 en 10 uur per dag aanstaat komt dat neer op een volledige cyclus per dag. Maar misschien interpreteer ik je uitspraak verkeerd ;)

Zoef

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik heb een MPB accu, van 10 maanden oud, 200 cycli en nog maar 54% capaciteit. ;(

• PowerFlower
  • Laatst online: 04-02 20:22

PowerFlower

ĆŖtre diable et jouer fleur

Zpottr schreef op maandag 21 september 2009 @ 21:25:
Inderdaad, ik hoor nog steeds mensen roepen dat je de accu (van een mobieltje of een laptop) "helemaal leeg moet laten gaan en dan pas weer opladen." Bij li-ion is het zelfs zo dat je de accu weg kunt gooien als hij helemaal leeg is, daarom laat een li-ion zich nooit gebruiken tot onder 40-60% van de werkelijke capaciteit (wat volgens je MBP 100% is, is dus maar ongeveer de helft van de capaciteit) ;)
Aan de andere kant, als je hem een tijd niet gebruikt dan kun je hem het beste op lage lading hebben (dan neemt het vermogen ook minder snel af). En koel bewaren. (In de koelkast, hoewel condensatie dan wel een issue kan worden.)
Ik blijf het zeggen: zo'n chipje is heel wat beter in batterijmanagement dan jij. Gewoon aangesloten laten en (heel) af en toe laten leeg lopen.
+1. Ik vertrouw meer op wat het apparaat er mee doet dan wat je zelf allemaal kunt verzinnen. Het zijn ook al lang geen "domme" batterijen meer, ze zijn allemaal uitgerust met hun eigen electronica om onderspanning en overspanning te voorkomen. (Bij sommige batterijen, zoals bij mijn Asus S6, zit het probleem in die electronica, maar da's een ander verhaal.)

Je moet ook niet vergeten dat wat je er ook mee doet, zelfs al gebruik je die hele batterij niet, de capaciteit gewoon met zo'n 20% per jaar minder zal worden.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Xander2000 schreef op maandag 21 september 2009 @ 21:51:
Ik heb een MPB accu, van 10 maanden oud, 200 cycli en nog maar 54% capaciteit. ;(
Dat is niet normaal. Grote kans dat Apple je een nieuwe geeft. Je zit immers nog niet aan de 12 maanden. Ik zou even bellen als ik jouw was. :)

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Accu helemaal leeg laten lopen of "tot onder de 20%" is helemaal nergens meer voor nodig en draagt niks bij.
Die nieuwe accus hebben immers geen geheugen effect meer.
Hier nog wat info Wikipedia: Lithium-ion-accu

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Satch schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 19:17:
[...]

Dat is niet normaal. Grote kans dat Apple je een nieuwe geeft. Je zit immers nog niet aan de 12 maanden. Ik zou even bellen als ik jouw was. :)
Dit was al een nieuwe. Bij de eerste van 6 maanden viel mijn laptop plotseling uit. Ook op 50% C. Ik was al van plan even te bellen. Ook voor m'n Superdrive, die brandt geen DVD's meer. Terwijl ik er _nooit_ op brand.

Moet ik dan trouwens perse bellen? Of kan een winkel mij ook een nieuwe accu geven. Ik heb applecare en de book online gekocht.

[ Voor 11% gewijzigd door Oyster op 22-09-2009 20:12 ]

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Xander2000 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 20:07:
[...]

Dit was al een nieuwe. Bij de eerste van 6 maanden viel mijn laptop plotseling uit. Ook op 50% C. Ik was al van plan even te bellen. Ook voor m'n Superdrive, die brandt geen DVD's meer. Terwijl ik er _nooit_ op brand.

Moet ik dan trouwens perse bellen? Of kan een winkel mij ook een nieuwe accu geven. Ik heb applecare en de book online gekocht.
Je staat het sterkst als je eerst belt. Zeker gezien dat je Apple Care bij hebt gekocht mag (beide euvels) geen enkel probleem zijn.

Zoef

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

PowerFlower schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 19:09:
Aan de andere kant, als je hem een tijd niet gebruikt dan kun je hem het beste op lage lading hebben (dan neemt het vermogen ook minder snel af). En koel bewaren. (In de koelkast, hoewel condensatie dan wel een issue kan worden.)
Niet te laag, tho: dan krijg je door zelfontlading weer het risico dat die te leeg raakt. Opslag tussen de 50 en 70% opgeladen wordt vaan aangeraden, en inderdaad in een koele omgeving (wel boven 0).

(excusez, 2 posts)

Zoef

• Nielson
  • Nu online
d1ng schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 19:41:
Accu helemaal leeg laten lopen of "tot onder de 20%" is helemaal nergens meer voor nodig en draagt niks bij. Die nieuwe accus hebben immers geen geheugen effect meer.
Inderdaad, iedereen heeft het wel over het aantal cycli, maar een half lege accu volledig opladen telt ook maar voor een halve cyclus.
Pagina: 1