Dat is een flauwekul verhaal. Het maakt geen zak uit wat je met die accu doet. In 99% van de gevallen is het beter om gewoon niets te doen en dat ding gewoon normaal te gebruiken. In sommige gevallen kan het een voordeel opleveren om dat te doen wat Apple roept (wat ze overigens bij lang niet alle modellen roepen). In de meeste gevallen is het vaak ontladen juist funest voor een li-ion accu. Als je echter her en der op het internet rondneust dan zijn de mensen die zo nu en dan ontladen en heel veel aan accu management doen ook altijd degenen bij wie het ding kaduuk gaat of bij wie er niet lang op de accu gewerkt kan worden. De mensen die volledig schijt hebben aan heel dat accu management halen de beste resultaten.
Ik zie het hier ook, de MacBook uit eind 2006 (die nog een Core Duo heeft

) doet op dit moment nog steeds netjes 3 uur op de accu. Gezien het feit dat het beestje ergens halverwege november 3 jaar oud wordt en een li-ion accu dan ook z'n maximale leeftijd zo'n beetje heeft bereikt is dat verdomde knap. Wat ik er aan gedaan heb? Niets, absoluut helemaal totaal niets. Ik heb niet zitten ontladen, geen speciale programma's of kuren gevolgd, nee, ik heb dat ding gewoon gebruikt en aan de stroom gehangen wanneer ik daar de nood voor voelde.
Overigens hanteert Apple wel een bepaalde graad voor de accu. Ik geloof dat het nu nog steeds iets is van 80% health bij 300 cycles. Als je een lager percentage hebt of 80% en een lager aantal cycles dan is je accu volgens hun stuk en komt ie in aanmerking voor vervanging. Snow Leopard geeft dat tegenwoordig aan hoewel dit bij bepaalde MBP's tot wat
problemen leidt waarbij het de vraag is of de melding terecht is.
Het bovenstaande geldt echter voor de oude MacBooks waarbij de accu eruit te halen is door de gebruiker. De nieuwe MacBook Pro's hebben een ingebouwde accu die bestaat uit een aantal losse vierkante platte cellen en een speciale controller. Nieuw is dat die controller de cellen individueel kan aansturen. Voorheen had je een pakketje accucellen die als geheel door een controller werd aangestuurd. Kennelijk leidt die nieuwe opzet tot het langer meegaan van de cellen (Apple heeft het over 5 jaar). Tel daarbij op dat je nu een uur of 7~8 op de accu kunt doen en het is duidelijk dat je ook vrij lang met zo'n accu kunt. Als het ding nog maar 3 uur kan ben je al zoveel jaar verder dat het aannemelijker is dat het ding dan inmiddels al vervangen is. Zo niet dan is het met 3 uur ook prima te werken...dat deden we namelijk tot voor kort
Edit: een cycle zoals Apple die definieert is het opladen t/m 100%, dus vanaf x procent tot het ding tot de nok toe vol zit. Het opladen tot 75%, 90%, 99%, etc. is geen volledige cycle.
[
Voor 3% gewijzigd door
ppl op 07-09-2009 12:16
]