Foutmelding "nvlddmkm" bij inspanning videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 08:22
Een goede avond.

Ik heb een volledig nieuw systeem gekocht waar ik een probleempje mee heb.

Als eerst even de specificaties:
-intel core i7 920
-3x2 GB DDR3-1333mhz van Crossair
-750W Voeding van Crossair
-Geforce GTX 295 van Point of View
-Asus Rampge II Extreme moederbord

Ik draai Windows Vista 64bit.

In windows zelf draait het systeem prima, ook tijdens het gebruik van software (adobe etc) loopt het systeem goed. Wanneer ik nu een game ga spelen, bijvoorbeeld World of Warcraft, of wanneer ik 3Dmark Vantage draai word mijn scherm na ongeveer 20 seconde zwart, en na 5 seconden heb ik weer gewoon beeld. Wanneer ik weer beeld krijg geeft windows vista de melding dat het stuurprogramma "nvlddmkm" niet meer reageerde, en dat het is hersteld. Het systeem werk nu dus weer voor ongeveer 10 seconden en daarna blijft de melding continu terugkomen. Het systeem loopt niet volledig vast, maar hij hersteld zich wel steeds, en dit blijft hij doen want de melding komt steeds terug.

Ik maak gebruik van de nieuwste Display Drivers voor de GTX 295 (ver. 190.62).

Wat heb ik geprobeerd?
-De drivers meerdere malen verwijderen en opnieuw installeren
-Videokaart opnieuw aansluiten
-Windows opnieuw installeren
-In de games waar het fout gaat dingen geprobeerd zoals "windowed mode" en verschillende resoluties.

Ik ben op de nvidia forums een sticky tegen gekomen met een bericht over een soort gelijke foutmelding en dat nvidia een fix aan het maken is blabla, maar dit bericht is inmiddels al weer 1,5 jaar oud..

ik weet me verder niet echt raad en heb geen idee wat ik nog zou kunnen proberen, ik begin toch te denken dat mijn videokaart kapot is (alhoewel het in windows zelf allemaal prima draait).

Even voor de duidelijkheid: het gaat dus pas fout wanneer de videokaart zich moet inspannen, dus in games en 3dmark etc.

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen!

Edit #1:
Sticky waar ik het over had: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=65161

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Je hebt je huiswerk goed gedaan, maar je hebt niet alle dingen uit de "Things to check first" die in de sticky waar je naar linkt gedaan?

Wat ik graag van je zou willen zien:
• Temps ( cpu, gpu, mobo, zo veel mogelijk :) )
• Voltages ( ook hier zo veel mogelijk )
• Memtest resultaten.
• Eventueel CPU stress test resultaten

Verder neem ik aan dat je de Vista 64-bit versie van de Nvidia driver gebruikt, en dat je Service Pack 2 voor Vista 64-bit installed hebt.

Als deze tests geen ongewone resultaten opleveren zou je nog een oudere Nvidia driver kunnen proberen.

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 23:28
OCCTPT3
Zoek dit test programma eens.
Installeer een programma waar je je temps en voltages ziet(moederbord firma).

Dan start bovenstaande programma,
Dan kun je testen gpu(videokaart), en check de temp en voltages.
Dan kun je testen de voeding, check de voltages.

• Nipje
Temperaturen voordat ik ga testen:

GPU: 44c
GPU: 48c
Systeem: 29c
CPU: 33c
AUX: 12c
Core0: 26c
Core1: 26c
Core2: 26c

Vcore: 0,94V
+12V: 11,23v
AVcc: 3,31v

Ik begin nu met het draaien van alleen de CPU testen in Futuremark vantage.

Dit zijn de resultaten:

In het begin lopen de temperaturen tot zo ver op (eerste test):

GPU: 48c
GPU: 49c
System: 29c
CPU: 54c
AUX: 11c
Temp: 2c
Core0: 48c
Core1: 48c
Core2: 49c

Na verloop van deze test en het starten van de 2e cpu test zijn dit de temperaturen:

GPU: 54c
GPU: 54c
System: 30c
CPU: 38c
AUX: 8c
Temp: 2c
Core0: 30c
Core1: 31c
Core2: 31c

De uiteindelijke score die 3dmark aangeeft is:

3DMARK SCORE: HO
CPU SCORE 40022
CPU TEST 1: 2463.84 PLANS/S
CPU TEST 2: 130.24 STEPS/s
FEATURE TEST 1: 1273.59 GTEXELS/S
FEATURE TEST 2: 10.34 GPIXELS/S

Even voor de duidelijkheid: nu krijg ik dus niet de foutmelding! dit gaat pas gebeuren wanneer ik ook de GPU tests ga draaien.

Nu draai ik de GPU tests van 3dmark en dit zijn de resultaten:

GPU: 60c
GPU: 60c

Maar na 20 seconden is het weer raak, nu krijg ik dus wel de foutmelding. De melding komt dus echt alleen met een GPU test naar voren.

Nu ga ik even de nieuwste nvidia drivers van mijn systeem verwijderen en de drivers die bij de kaart geleverd werden installeren. Ik heb de oude drivers verwijderd met DriverSweeper en de nieuwe dus geinstalleerd. Dit zijn de resultaten:

Als ik nu 3dmark GPU test draai krijg ik allemaal rare beelden en kleuren. Duidelijk iets niet goed nu...

Resultaat draaien memtest:
Memtest geef 0 fouten terug.

Ik heb inderdaad servicepack 2 geinstalleerd en ik gebruik ook de 64 bits drivers.

Ik begin toch te denken dat dit een hardware probleem is =(

Edit:

Ik ben nu OCCTPT 3.1.0 testen aan het draaien. Ik draai de standaard testen van 1 uur en ik zal de resultaten hier posten. Ik heb net even snel een GPU test gedaan van 6 min, en dit was het resultaat:

0 errors, goede temperaturen en de volgende voltages:

vCore staat op 0.94 als ik gewoon in windows zit
3.3v: 3.30
5v: 5.02
12v: 11.99

Ziet er allemaal goed uit .. Ik post straks het resultaat van de GPU test

[ Voor 17% gewijzigd door Nipje op 06-09-2009 14:14 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb hetzelfde probleem gehad, zie \[8800GTX]Crasht bij games - Artifacts in Windows

Bij mij werkte eerst ook nog alles prima in windows maar na een tijdje kreeg ik ook daar artifacts en nu is er zelfs bijna geen leesbaar beeld meer mogelijk in windows, ook niet na nieuwe windows 7 installatie. Heb nu dus een nieuwe videokaart besteld en hoop dat het daarmee is opgelost.

• Nipje
Nja ik heb zelf geen last van Artifacts dus ik weet niet of het probleem vergelijkbaar is.

Ik heb OCCT inmiddels ook een uur laten draaien en daar treden bij de GPU test dan weer geen fouten op.

De fout komt denk ik alleen tevoorschijn zodra de videokaart iets in 3D moet gaan doen!

iemand nog suggesties ?

• ik222
  • Niet online
Nee ik weet ook niet of het hetzelfde is, ik gaf alleen aan dat ik dit eerst ook voor een dag had en dat uiteindelijk mijn videokaart het helemaal heeft begeven. Of dat bij jou ook gaat gebeuren weet ik natuurlijk niet.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 23:28
Je temps zijn niet erg hoog vind ik, van de gpu, zeker bij belasting.

Je kan eens de gpu underclocken en dan kijken of hij dan wel goed loopt.
En alle drivers proberen die je kan vinden(www.guru3d.com).

Zet eens een tafelventilator naast de pc en laat deze eens in de kast blazen om extra te koelen. Misschien word er iets anders te heet op het moederbord(chipset).

[ Voor 19% gewijzigd door jan99999 op 06-09-2009 18:15 ]

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Even een aantal domme vragen van mijn kant:
• Heb je je GTX 295 wel voorzien van voldoende stroom? beide stekkers aangeloten?
• Een intel i7 920 heeft volgens mij 4 cores, maar je laat de temps van maar 3 cores zien. Ziet windows een core niet of ligt het aan het meet-programma?

Voor de rest zien de temps er idd helemaal niet slecht uit, voltages blijven ook ruim binnen de marges.
Zou je eens de voltages in de gaten kunnen houden tijdens het testen van de GPU (vlak voor dat je beeld op zwart gaat bijvoorbeeld)

Eventueel zou je ook nog MemtestG80 kunnen proberen. Een memory-tester voor CUDA-enabled videokaarten.

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• Nipje
KompjoeFriek schreef op zondag 06 september 2009 @ 18:20:
Even een aantal domme vragen van mijn kant:
• Heb je je GTX 295 wel voorzien van voldoende stroom? beide stekkers aangeloten?
• Een intel i7 920 heeft volgens mij 4 cores, maar je laat de temps van maar 3 cores zien. Ziet windows een core niet of ligt het aan het meet-programma?

Voor de rest zien de temps er idd helemaal niet slecht uit, voltages blijven ook ruim binnen de marges.
Zou je eens de voltages in de gaten kunnen houden tijdens het testen van de GPU (vlak voor dat je beeld op zwart gaat bijvoorbeeld)

Eventueel zou je ook nog MemtestG80 kunnen proberen. Een memory-tester voor CUDA-enabled videokaarten.
Ik heb zojuist nog een GPU test gedraaid met OCCT, en daarnaast ook een Memory test. Beide worden deze wel afgerond zonder enige error te tonen. De GPU test is wel in 2d, en het probleem treed op als de videookaart 3d moet gaan doen.

Voltages heb ik in de gaten gehouden voor de crash en ze blijven gewoon zoals ze zouden moeten zijn. Extra cooling heb ik ook toegepast en dit heeft geen effect.

De kaart is ook goed aangesloten ja, beide stekkers zitten er in :)

Ook heb ik nog andere drivers geprobeerd maar dan treden er weer andere problemen op (artifacts in 3dmark).

Probleem ligt dus niet aan de voeding/voltages, hitte, videokaart geheugen. i have no clue!

Edit

CPU-Z geeft wel aan dat er 4 core's zijn.

Edit

Is er een manier om te controleren of mn videokaart nou genoeg stroom krijgt? misschien is er wel iets met de stekkertjes ofzo aan de hand :)

Edit

Het lijkt nou erger te zijn geworden. Eerst kon ik bijvoorbeeld nog 5 minuten rondlopen in een game voordat hij de melding gaf, of 20 seconden naar de test kijken in 3dmark, maar nu loopt hij gewoon direct vast. Zodra de test van 3dmark begint krijg ik de melding en wanneer ik een game opstart en ook daadwerkelijk in de 3dwereld zit zegmaar loopt hij ook meteen vast.

Grr!

[ Voor 14% gewijzigd door Nipje op 06-09-2009 19:35 ]

Verwijderd

Ik heb het ook gehad met me oude 5200 FX, Het ligt aan de drivers die niet compatible waren met me kaart. Maar in jou geval zal ik het niet weten, ik neem tenslotte aan dat je de goede drivers heb geinstalleerd. Probeer anders je drivers te uninstaleren en een lagere versie ervan te nemen. Mischien helpt het wie kan het zeggen.

Ik gebruikte eerst de nieuwste drivers voor mijn kaart. Als ik dan bij het inlog scherm kwam kreeg ik een BSOD met dat "nvdllmkm.sys" niet meer werkte. Windows opnieuw geinstalleerd en oude drivers gebruik. Dat werkte wel. mischien helpt het.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2009 20:57 ]

• KiLLaHeRTz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-03 09:36
Probeer voor de gein eens DirectX te updaten, misschien helpt het ;)

• Nipje
Directx opnieuwe geinstallerd / geupdate / andere drivers geprobeerd.

Fout blijft nogsteeds.

Morgen maar eens terug naar de winkel?

• ik222
  • Niet online
Nipje schreef op zondag 06 september 2009 @ 22:09:
Directx opnieuwe geinstallerd / geupdate / andere drivers geprobeerd.

Fout blijft nogsteeds.

Morgen maar eens terug naar de winkel?
Ik zou inderdaad gewoon RMA aanvragen op je kaart, het lijkt mij namelijk een hardware probleem.

• Nipje
Ik zou inderdaad gewoon RMA aanvragen op je kaart, het lijkt mij namelijk een hardware probleem.
Denk dat ik dat maar eens ga doen.

Ik heb de kaart net 2 dagen in huis en hij is gekocht bij 4launch. Als ik het goed heb kan ik dit gewoon als DOA opgeven en moet hij direct vervangen worden right? ze kunnen het niet 2 weken innemen voor een reparatie toch?

• ik222
  • Niet online
Geen idee hoe dat precies zit maar ik denk het wel. Sowieso heeft 4 launch een prima reputatie wat dat betreft (zie shopreviews) dus ik denk dat je er van uit kan gaan dat dit netjes wordt opgelost :)

• Nipje
ik222 schreef op maandag 07 september 2009 @ 07:42:
Geen idee hoe dat precies zit maar ik denk het wel. Sowieso heeft 4 launch een prima reputatie wat dat betreft (zie shopreviews) dus ik denk dat je er van uit kan gaan dat dit netjes wordt opgelost :)
Ik kan hem vanmiddag gaan ruilen voor een nieuwe.

Ik zal straks even laten weten of het dus een hardware probleem was of niet. Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Nipje
Opgelost door de kaart om te ruilen in de winkel.

Bedankt

• ik222
  • Niet online
Oke toch een hardware probleem dus, kan gebeuren en is zo te zien netjes opgelost dan :)

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Je +12v lijn ben ik ook niet zo gecharmeerd van. 11.23v lijkt toch echt te weinig, helemaal in idle-state. Maar dat terzijde.

Wat is die nu met je nieuwe videokaart? (zowel idle als vol belast?).

[ Voor 15% gewijzigd door Tripp op 07-09-2009 23:30 ]

specs

• Nipje
Tripp schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:27:
Je +12v lijn ben ik ook niet zo gecharmeerd van. 11.23v lijkt toch echt te weinig, helemaal in idle-state. Maar dat terzijde.

Wat is die nu met je nieuwe videokaart? (zowel idle als vol belast?).
11.99v nu als ik OCCT mag geloven

Edit

Nog even iets anders:

Als ik in CPUZ bij GPU kijk, heb ik dus een selectie uit 2x de gtx295 (2 gpu's).

Nu heeft één van de 2 de volgende snelheden:

core: 576mhz
shaders: 1242mhz
memory: 1008mhz

Terwijl de andere deze snelheden heeft:

core: 300mhz
shaders: 600mhz
memory: 100mhz

Zijn deze verschillen normaal? :S

[ Voor 33% gewijzigd door Nipje op 08-09-2009 15:33 ]

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

dat ziet er idd beter uit :)

specs

• Nipje
Ja het lijkt nou inderdaad in orde te zijn.

Zie mijn edit van de bovenstaande post, misschien dat je er een antwoord op hebt :)

edit

Hij clockt er zeker 1 van de 2 terug als ik geen zware applicaties draai? =)

[ Voor 13% gewijzigd door Nipje op 08-09-2009 15:37 ]

Pagina: 1