Advanced Power Management: wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Ondertussen heb ik mijn laptop al een aantal jaar. Gedurende deze tijd heeft de harde schijf tijdens gebruik regelmatig een "klikje" gemaakt. Aangezien de SMART waarden geen "reallocated sectors" of andere vreemde dingen aangaven, heb ik mij hier nooit echt zorgen om gemaakt. Vandaag, tijdens het lezen over AAM en APM, las ik dat dit veroorzaakt wordt door APM die de koppen van de harde schijf parkeert wanneer ze niet gebruikt worden.

Dit klinkt op zich als een nuttige functie, ware het niet dat er meestal wel voldoende schijfactiviteit is, waardoor dit parkeren hooguit een seconde of twee duurt. Grote kans dus dat dit extra slijtage veroorzaakt. Op verschillende fora las ik dat een harde schijf dit minimaal 200.000 keer zou moeten kunnen doen. De SMART waarde "load cycle count" staat bij mij op slechts 27.500. Nog veel te gaan dus :P

Maar mijn vraag is nu: via Crystal Disk Info kan ik APM, en het parkeren van de koppen, uitschakelen. Zou dit verstandig zijn, erop lettende dat de harde schijf fabrikant APM standaard op "medium" heeft ingeschakeld? Mijn gevoel zegt dat de kleine energiebesparing door het parkeren van de koppen (als die er al is?) niet opweegt tegen de hogere slijtage. Wat wel een voordeel zou kunnen zijn is de betere stootbestendigheid wanneer de koppen geparkeerd zijn. Echter zijn ze nooit voor een lange tijd geparkeerd.

Voor de volledigheid: het gaat om een Hitachi Travelstar 4K120 van 80GB (4200RPM, 8MB cache).

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hitachi beschouwt dit gedrag als normaal dus lekker zo laten. Ik heb 2 maal de T7K250 in 3,5 inch formaat en die doen het ook ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||