spdif geeft geen signaal door

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 16:32
Ik wil mijn PC op mijn home-cinema set aansluiten maar ik krijg geen geluid uit de boxen via spdif. Ik heb een toslink kabel aangesloten op de spdif out van mijn onboard geluidskaart en terwijl ik het andere uiteinde in de digitale ingang van de home-cinema set stop zie ik al een mooi rood lampje uit de kabel komen. Helemaal goed dacht ik. De set werkt en is ingesteld op source: digital in. Via realtek HD audio config heb ik de digitale in OUT als standaard ingesteld.

Ik heb de volgende config:
Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H
met realtek ALC889A chip
ik draai windows 7 64bit RC met de drivers van vista 64bit(ook heb ik de nog iets nieuwere drivers van realtek zelf geprobeerd)

Ik heb ook de analoge aangesloten boxenset verwijderd, AC3 filter geinstalleerd maar dit maakt geen verschil. Ligt het aan windows 7? Of heb ik iets over het hoofd gezien wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Je hebt de digitale in als standaard ingesteld?!
Wat is je default sound playback device in Windows 7 Sound config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:20
De home-cinema set heeft geen andere ingangen? Er kunnen best meerdere digital ins zijn.

De digitale uit moet standaard staan in Windows en je zegt dat dit al zo staat, nou goed dan:
- Heb je DTS Connect/Interactive aanstaan in Realtek HD Audio Config? Zo ja, moet hij het doen. Zo nee:
- Heb je al eens gezocht in de opties van je players/codecs? En DD en DTS SPDIF Passthrough aangezet? Indien ja; testen met een DVD.

Ik zou niet weten waarom je met die chip en DTS Connect/Interactive, of hoe ze het ook noemen, nog AC3filter nodig hebt. Je hebt nu een weer extra factor erbij waardoor het niet zou kunnen werken, terwijl je het zonder AC3filter nog niet eens aan het werken had.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
kipusoep schreef op woensdag 02 september 2009 @ 01:20:
Je hebt de digitale in als standaard ingesteld?!
Wat is je default sound playback device in Windows 7 Sound config?
ja sorry dit staat ingesteld op digital out natuurlijk. schrijf foutje
FrenzyFreak schreef op woensdag 02 september 2009 @ 09:56:
De home-cinema set heeft geen andere ingangen? Er kunnen best meerdere digital ins zijn.

De digitale uit moet standaard staan in Windows en je zegt dat dit al zo staat, nou goed dan:
- Heb je DTS Connect/Interactive aanstaan in Realtek HD Audio Config? Zo ja, moet hij het doen. Zo nee:
- Heb je al eens gezocht in de opties van je players/codecs? En DD en DTS SPDIF Passthrough aangezet? Indien ja; testen met een DVD.

Ik zou niet weten waarom je met die chip en DTS Connect/Interactive, of hoe ze het ook noemen, nog AC3filter nodig hebt. Je hebt nu een weer extra factor erbij waardoor het niet zou kunnen werken, terwijl je het zonder AC3filter nog niet eens aan het werken had.. :?
er is maar 1 digitale ingang(optical) staat er bij en de dvd speler die prima dvd kan afspelen of via analoge kabel werkt staat ingesteld op digital IN als kanaal. heb ik dan een goeie kabel(toslink) voor van spdif out -> optical?

DTS connect/interactive kan ik niet vinden(ik heb ergens gelezen dat dit bij het 2e tab blad moet staan maar die optie heb ik niet)
ik heb verschillende players geprobeerd maar allemaal geven ze geen signaal door(winamp, WMP, classic media player).

Ik heb met en zonder passthrough gestest.

ik ga ook nog proberen om oudere drivers te instaleren(misschien dat dat nog helpt...volgens een ander forum helpt dat bij sommige mensen wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 15:39
Hoe heb je Windows ingesteld staan? Mijn Spdif werkt pas goed als Windows op 'Stereoluidsprekers' staat ingesteld.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
Heb nu de nieuwste drivers van realtek R2.31 en speakers op stereo gezet maar dit alles helpt niet :( als ik alleen maar stereo uit de set zou kunnen krijgen dan lukt surround ook wel :(

• PC-Medic
misschien ligt het toch aan de kabel... er komt wel een rood lampje uit als je em aansluit maar ik heb vandaag mijn TV ook eens geprobeerd aan te sluiten(blijkt dat daar ook een optical out op zit _/-\o_ ) maar ook nu geen geluid :?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:32
Waarom draai je uberhaupt windows 7?
Misschien eens teruggaan naar een normaal OS wat gewoon allang is uitgegeven en gebleken compatible is met driver e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
ID-College schreef op donderdag 03 september 2009 @ 21:32:
Misschien eens teruggaan naar een normaal OS wat gewoon allang is uitgegeven en gebleken compatible is met driver e.d.?
ik heb nu een compatible driver voor windows 7 (R2.31) en windows 7 kan compatible mode draaien(erg blij mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
Afbeeldingslocatie: http://www.itechtalk.com/member671-albums538-5399.png
Zie je daar ook je SPDIF? en staat deze aan? En ook op default?

=edit=
je komt er door "Sound" in het startmenu te tikken.

[ Voor 18% gewijzigd door Ramon op 04-09-2009 00:27 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
De instellingen die aangepast moeten worden voor digitaal geluid zijn nogal gefragmenteerd. Je moet de volgende zaken instellen:
- Windows
- Driver
- Afspeelsoftware (welke software gebruik je en welke geluidsfilters?)
- Receiver (staat de betreffende digitale aansluiting wel AAN?)

Heb je ze alle vier gecheckt?

[ Voor 9% gewijzigd door -Moondust- op 04-09-2009 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
-Moondust- schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 11:55:
De instellingen die aangepast moeten worden voor digitaal geluid zijn nogal gefragmenteerd. Je moet de volgende zaken instellen:
- Windows
- Driver
- Afspeelsoftware (welke software gebruik je en welke geluidsfilters?)
- Receiver (staat de betreffende digitale aansluiting wel AAN?)

Heb je ze alle vier gecheckt?
Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/4594/soundsettingsn.jpg
deze staat nu op speakers maar tijdens het testen is digital out natuurlijk default

de driver van realtek heb ik geupdate naar de de nieuwste versie(R2.31)

Ik heb 3 verschillende programma's gebruikt om geluid af te spelen winamp, windows media player en classic mediaplayer die ik samen heb geinstalleerd met de nieuwste codecs van k-lite. Ik heb natuurlijk ook verschillende test geluiden geprobeerd via de realtek HD-audio util en de windows sound manager. Ik heb ook instellingen in de geluidsfiters geprobeerd aan te passen maar dit is echt heel uitgebreid en het lijkt me vreemd dat ik hier veel in moet aanpassen als ik niet eens test geluiden kan horen uit de set.

Op mijn set zit ook een test tone functie die wel geluid produceerd ook als ik de set instel op Digital IN.

ik ga binnenkort nog de kabel testen omdat ik deze ook niet vertrouw. Er komt wel een rood lampje uit maar ik weet niet of dit ook betekent dat de kabel het signaal goed doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

haal kazaa lite er eens af en installeer: CCCP.

Dan kun je zo aanvinken wat je als passthrough wilt doorgeven. Overigens moet dat niet uitmaken voor gewoon stereo geluid in windows, maar wel voor je surround. Extra drivers installeren is in Windows 7 helemaal niet nodig. De defaultdrivers doen wat je wilt. Verder denk ik dat het wel eens een receiverinstelling zou kunnen zijn. Heeft het voordat je Windows 7 installeerde wel gewerkt?

Zie je, als je bijv. met winamp muziek afspeelt, het balkje rechts uitslaan bij de S/PDIF als die als default staat ingesteld? Zo ja: dan geeft windows geluid door en ligt het ergens anders aan. Zoals op een screenshot van mijn werkzame audio throughput:

edit: Wat ik wel vreemd vind, is dat er bij mij S/PDIF bij staat en bij jou niet. Misschien moet je de juiste uitgang selecteren (ook al hoort hij automatisch te detecteren wat er aangesloten zit.)
Afbeeldingslocatie: http://tim.wanted31.nl/spdif.PNG
ID-College schreef op donderdag 03 september 2009 @ 21:32:
Totale onconstructief commentaar. Op tweakers het advies gaan geven dat je een anders OS moet gaan draaien is sowieso wat vreemd. Daarnaast werkt Windows 7 zeer goed met de meeste chipsets en werkt S/PDIF ook prima. Dus als je goede voorbeelden had kunnen noemen waarom het niet zou werken, was je commentaar nog van enig nut, maar het is gewoon compleet uit de lucht gegrepen.

[ Voor 77% gewijzigd door Hann1BaL op 04-09-2009 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
PC-Medic schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 13:46:
Ik heb 3 verschillende programma's gebruikt om geluid af te spelen winamp, windows media player en classic mediaplayer die ik samen heb geinstalleerd met de nieuwste codecs van k-lite.
Je moet je software ook vertellen dat ze hun output naar de S/PDIF moeten sturen. In winamp is die instelling te vinden bij Options -> Preferences -> Plugins -> Output -> Nullsoft DirectSound Output -> Configure. En in MPC-HC bij Menu -> View -> Options -> Playback - > Output -> Directshow Audio. Indien je bij MPC-HC ook AC3Filter gebruikt, moet je AC3Filter ook zeggen welke output te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door -Moondust- op 04-09-2009 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
[b][message=32523363,noline]....Overigens moet dat niet uitmaken voor gewoon stereo geluid in windows, maar wel voor je surround. ...
Verder denk ik dat het wel eens een receiverinstelling zou kunnen zijn. Heeft het voordat je Windows 7 installeerde wel gewerkt?

Zie je, als je bijv. met winamp muziek afspeelt, het balkje rechts uitslaan bij de S/PDIF als die als default staat ingesteld? Zo ja: dan geeft windows geluid door en ligt het ergens anders aan. Zoals op een screenshot van mijn werkzame audio throughput:

edit: Wat ik wel vreemd vind, is dat er bij mij S/PDIF bij staat en bij jou niet. Misschien moet je de juiste uitgang selecteren (ook al hoort hij automatisch te detecteren wat er aangesloten zit.)
dank voor je duidelijke commentaar! Iedereen trouwens die het constructief heeft gedaan ;)

Ik heb de SPDIF aansluiting nog nooit gebruikt. De kabel die ik er tussen heb heb ik nieuw gekocht(omdat ik geen ervaring had met aansluiten van app via SPDIF dacht ik dat ik vast iets verkeerd had gedaan maar ik begin steeds meer te twijfelen over de kabel). De receiver staat op Digital IN(het enige digitale kanaal) en ik heb alle verschillende effecten(music,matrix,cinema,prologic I en II) geprobeerd... heb je nog andere ideeen qua instellingen? In heb boekje vind ik verder niet andere nuttige info welke instellingen ik heb bij het digital IN kanaal.

winamp staat op "primary sound driver" maw wat je default device is. En dat zou dus moeten werken net als alle andere stereo testjes en windows geluiden. Het balkje slaat wel uit bij Realtek Digital Output(net zoals bij jou screenshot ook te zien is). Wel vreemd dat het bij mij niet SPDIF heet idd. Maar iig wordt er dus een signaal doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dan kun je nog op de properties/eigenschappen van het apparaat klikken om te kijken welke aansluiting er gebruikt wordt voor het versturen van het geluid. Het kan zo zijn dat je moederbord ook een Toslink/optische S/PDIF heeft en die standaard gebruikt. Bij mij wordt daar duidelijk aangegeven dat de Digitale coaxaansluiting gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
helaas heb ik nog steeds geen geluid via spdif. Ik heb de vraag ook al bij Giga-byte neergelegd maar dit heeft ook nog niet voor een oplossing gezorgd.

hier nog een plaatje ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://img690.imageshack.us/img690/289/p1050564.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door PC-Medic op 16-03-2010 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
-negeer maar- misinformed ;)

Komt er wel licht uit je aansluiting? :P

[ Voor 164% gewijzigd door Ramon op 18-11-2009 21:46 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
ja, een rood lampje. Dat is ook goed te zien aan de aan de kant van de kabel als je deze aan sluit op de ingang naar de home cinema set

[ Voor 14% gewijzigd door PC-Medic op 18-11-2009 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
dit bedoel je:

Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/1668/propertiesta.jpg

combo jack? is dat spdif?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een combojack en s/pdif hebben niets met elkaar te maken. Op de website van Gigabyte jouw mobo gezien. Er zit een gewone optische TOSLINK aansluiting op. Combo jack zal denk ik slaan op een gecombineerde In- en Output TOSLINK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:17
Checklist:
1. Check of er uberhaupt licht uitkomt.
2. Check of je applicatie wel via de SPDIF geluid uitstuurt, test het met foobar of elke normale mediaplayer waarbij je het playback device kan selecteren.
3. Check je inputsettings van je receiver, staat daar op je input wel digital aan. Vaak zijn de inputs van dergelijke receivers gedeeld, analoog, digitaal optisch en digitaal over RCA allemaal voor dezelfde setting "DVD" of iets dergelijks.
4. Check je outputsettings, de samplerate, hou die standaard, dus 44.1khz. Gebruik het Windows "Test" knopje.

Plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2nib0vn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/4zsowk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2guihjc.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door ConZito op 22-11-2009 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 00:12
Heb je iets om de ingang van je media set mee te testen, bijvoorbeeld een videocamera?

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
thx voor de input ;)

ik heb de checklist na gelopen. Ik heb alles gedaan zoals jij aangeeft. Ook gestest met 44,1kHz. helaas alles zonder succes.

De reciever heb ik al getest op een ander digitaal signaal en dat werkte prima. Ook de kabel heb ik daarvoor gebruikt. Dat deel werkt dus. Vandaar dat ik weet dat het aan de kant van mijn PC ligt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 11:02:
Een combojack en s/pdif hebben niets met elkaar te maken. Op de website van Gigabyte jouw mobo gezien. Er zit een gewone optische TOSLINK aansluiting op. Combo jack zal denk ik slaan op een gecombineerde In- en Output TOSLINK.
Kan dit het probleem zijn? Hoe kan ik dit aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neen, dat is het probleem niet. Ga eens terug naar Vista in zijn pure vorm . Gooi Windows 7,Winamp en alle prullaria op je PC dus eraf. Als je dan stereo (2.0) geluid krijgt via WMP uit je PC in combinatie met je reciever, dan kijken we verder.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2009 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
ConZito bij jou zie ik dat je eigenlijk 2 digitale playback device's hebt: S/PDIF out en Realtek Digital Out. Heb je een extra bracket die via een intern kabeltje aan je moederbord gekoppeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Ik heb een digitale uitgang over RCA/Tulp en een optische. Ik vermoed dat het hem daarin zit. Ik kan mezelf niet herinneren dat ik mijn DVD-speler via kabel met de SPDIF op het moederbord heb verbonden, maar die kan het dus ook nog zijn.

Als ik zo nog eens naar je plaatjes kijkt is je analoge jack een combo-exemplaar welke ook digitale output kan verzorgen. Ik zou sowieso eens beginnen met alles losrukken wat niet direct aangesloten behoeft te zijn. Dan al je devices in sound options disablen en rustig verder gaan kijken wanneer er ineens wel geluid is.

Zoals je kan zien heb ik ook ALLES uitgezet wat ik niet nodig heb. Je hebt in Windows Vista/7 bij Hardware (mits je de volledige Realtek driver hebt geinstalleerd) nog een Realtek HD Audio Manager.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/fcuvio.jpg

Daar staat ook alles zoveel mogelijk uit. Je hebt daar nog de pakkende optie "SPDIF-In to SPDIF-Out pass through mode". Staat bij mij dus ook uit.

[ Voor 20% gewijzigd door ConZito op 24-11-2009 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
heb het precies zo gedaan als jij het ook ingesteld(mooi plaatje) hebt maar nog steeds geen geluid wat ik ook probeer. Passtrough mode staat uit. verschillende sample rate geprobeerd 44,1 en 48,0kHz. verschillende instellingen qua geluids weergave (music cinema pro logic enz) op mijn home cinema set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Maar heb je ook alles losgehaald wat betreft audio bekabeling vanuit de PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/4zsowk.jpg
Doe nou eens die 3 vinkjes bovenaan aanvinken, nadat je hebt gelezen wat daar staat ;)
Laatst nog mee gestoeid en die TEST knop staat er niet voor niks : Hij doet het nog ook en wist te melden dat de desbetreffende receiver geen WMA deed !!

Mocht het niet helpen kan je ook nog kijken in je BIOS wie de Digital Output afhandelt : S/PDiff of HDMI.

Succes !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ConZito schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:21:
Waar dient die HDMI stekker voor? Het is zo maar een vraag hoor. Alleen Toslink en muis plus toetsenbord aansluiten en zie verder mijn eerdere posts.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 15:24 ]

• PC-Medic
ConZito schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:21:
ik heb alles losgehaald. analoog en zelf de HDMI kabel. Ik gebruik HDMI voor mijn LCD die ik er op heb aangesloten. Nu gebruik ik VGA.
nero355 schreef...:
Doe nou eens die 3 vinkjes bovenaan aanvinken, nadat je hebt gelezen wat daar staat
Laatst nog mee gestoeid en die TEST knop staat er niet voor niks : Hij doet het nog ook en wist te melden dat de desbetreffende receiver geen WMA deed !!

Mocht het niet helpen kan je ook nog kijken in je BIOS wie de Digital Output afhandelt : S/PDiff of HDMI
Ik heb de 3 vinkjes ook aangevinkt en verschillende sample rates geprobeerd. Ik heb ook alle test knoppen gebruikt maar ik hoor nog steeds geen geluid uit mijn receiver. Omdat ik nu VGA(D-Sub) gebruik heb ik in de BIOS ook aangegeven dat dit mijn primary grafische output device is. Ik heb alleen geen optie om de Digitale sound output(S/PDIF of HDMI) te kiezen. In welk scherm van de BIOS kun jij dit kiezen(ik heb er grondig naar gezocht maar kan het niet vinden)? Heb je een ander moederbord dan de mijne(GA-MA78GPM-DS2H met BIOS versie F5)? Wat mij wel opviel is toen ik nog HDMI gebruikte kon ik via HDMI wel geluid oversturen naar mijn LCD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
Het probleem is opgelost. Je gelooft niet hoe simpel het uiteindelijk is. Ergens op een ander forum las ik dat je de kabel er hard in moest drukken tot je een klik hoort. Volgens mij hoor je niet echt een klik maar doordat ik de kabel er stevig in(de home-cinema-set) drukte kreeg ik wel geluid. Als ik hem los laat komt de kabel een klein stukje terug waardoor de kabel het contact verliest. Ik moet hem er zo hard in drukken dat ik het ook niet kan oplossen door de set met de kabel tegen de muur te drukken. Hier moet ik nog een oplossing voor zoeken. Iedereen bedankt voor het mee denken iig!!!
Pagina: 1