RF 433Mhz naar X10 protocol met marmitek afstandsbediening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Ik heb een nieuw type afstandsbediening van marmitek, de EASY ICON 10 RF. Deze kan een zowel infrarood als radiogolven versturen. Het is me gelukt om een aantal dingen te bedienen ermee zoals TV en Audio. Nu wilde ik ook graag een aantal afstandsbedieningen vervangen die ik gebruik om wat lampen en spotjes te bedienen. Ze werken op 433 Mhz maar deze voldoen volgens mij niet aan het X10 protocol want ik krijg het niet voor elkaar.

Nu is mijn vraag:
Gebruikt X10 niet de 433 Mhz frequentie en zou het niet moeten werken?
Zo niet is er uberhaupt een manier om mijn 433Mhz signalen compatible te maken met X10. Hier moet toch wel een module voor zijn lijkt me maar kan er niets over vinden. Ook ervaringen over mijn afstandsbedienigen zie ik nog nergens aangezien hij pas op de markt is gekomen. Volgens de specs kan hij 433Mhz maar ik denk dat ze dan specifiek de X10 spullen bedoelen van Marmitek. Voel me een beetje genaaid door Marmitek als dat het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Een afgeleide van X10 werkt op 433,92Mhz, dat klopt. Er zijn echter een triljoen verschillende manieren om een commando naar zo'n ontvanger te sturen. Er zijn setjes van de blokker, aldi, gamma, klik aan/uit, x10, etc etc en elke heeft zijn eigen protocol. Soms lijken ze op elkaar en soms niet.

Ik zou zeggen dat je bij de fabrikant van je X10 spul of bij de fabrikant van je afstandbediening moet vragen wat voor protocol ze gebruiken en of dat compatible is (zal wel niet). Zonee; zou je met bijv. een arduino een soort van converter kunnen bouwen. Niet voor beginners maar het is wel te doen met een tijdje hobbyen.

Kijk hier ook maar eens:
[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer
433MHz-communicatie met microcontrollers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310353

De EasyIcon10RF kan door middel van een X-10 transceiver (TM13, IRRF7243, CM15Pro) alle 256 huis/unit codes binnen het X-10 protocol aansturen. Andere apparaten die op RF aan te sturen zijn kunnen dus niet aangestuurd worden.
Alle IR apparaten die je op IR basis aan kan sturen met de EI10RF kun je ook door middel van een powermid RF aansturen. Op die manier kun je dus je video of DVD in een andere ruimte bedienen. Je hoeft dan dus ook niet meer te "mikken" op je IR apparaten. Zie www.marmitek.com voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
Het is me helemaal duidelijk. Ik ga me maar eens verdiepen in X10. Wordt een stuk duurder maar dan heb ik ook iets werkends en is mijn afstandsbediening niet voor niks gekocht. Ik weet in ieder geval dat ik een TM13 transceiver nodig heb om mijn RF signaal om te zetten naar X10 via het lichtnet. Daar moet ik mee beginnen.

• VIC_TOR
na wat extra zoekwerk ben ik het volgende tegengekomen: RFXCOM (www.rfxcom.com)

Zo te zien is dit zowel een ontvanger als verzender van verschillende RF signalen en zou je hiermee in theorie bijvoorbeeld KAKU aan X10 kunnen koppelen. Voor mij wordt het denk ik net teveel, maar misschien dat anderen er wel wat aan hebben.