Speakeropstelling in kamer die niet vierkant is?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 12:51
Afbeeldingslocatie: http://img79.imageshack.us/img79/3368/opstelling2.gif

Hoi allen, op bovenstaande gedetailleerde tekening :p zien jullie de opzet van mijn huiskamer waar onderin de TV staat en bovenin mijn bank.

Nu heb ik gister de 507 en een JAMO speakerset gekocht. In de boekjes staat altijd zo'n ideale opstelling met je bank recht voor je tv maar ook nog eens midden in je woonkamer.....

Afbeeldingslocatie: http://img55.imageshack.us/img55/4199/plaatjel.jpg

Kortom nu is mijn vraag kan ik mijn speakers (blauwe punten) gewoon tegen het plafond hangen en mijn center onder de TV? En heb je dan ondanks dat de speakers niet achter je hangen en niet recht achter elkaar (voor en achter) goed geluid?

Thnx!

[ Voor 6% gewijzigd door marketeer op 30-08-2009 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Heb je er misschien zo'n calibratie microfoon bijgekregen? Daarmee stelt hij automatisch de afstanden op de juiste manier in wanneer jij met die microfoon op de zitpositie plaatsneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
MrAcid schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 12:43:
Heb je er misschien zo'n calibratie microfoon bijgekregen? Daarmee stelt hij automatisch de afstanden op de juiste manier in wanneer jij met die microfoon op de zitpositie plaatsneemt.
Ja die zit erbij! Denk vraag het nog even voordat ik overal gaten in mijn muur ga boren haha. Maar hiermee kan je het dus fixen dat je goed geluid hebt ondanks dat er geen ideale vierkant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bepaalde speakers moeten harder staan dan anderen omdat ze verder weg zijn en anders overstemd worden. Kan je meestal dus met zo'n microfoon regelen. Maar probeer het eens zou ik zeggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

het kan op deze manier door ze inderdaad onderling in volume aan te passen (en de timing!)

ik zou er zelf voor kiezen toch een soort van symmetrie aan te brengen.

Dus uitmeten hoeveel je vanaf de tv naar links hebt. De rechter speakers ook op die afstand hangen en tevens de linker speaker die nu helemaal in de hoek hangt iets naar rechts halen.

Afhankelijk van het type / kwaliteit speaker wil je eigenlijk ook vermijden ze direct in een hoek te plaatsen ivm een mogelijke versterkte laagweergave, al helemaal bij basreflex speakers met de poort aan de achterkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wilt ze niet aan het plafond hebben, behalve als je graag het idee hebt dat je als muis in de grote mensen wereld zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

Dat wou ik nou ook zeggen :) Beter op oorhoogte hangen. Probeer het anders maar eerst eens.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10 20:32
Ray schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 12:52:
ik zou er zelf voor kiezen toch een soort van symmetrie aan te brengen.
Ik zou ook de frontspeakers op gelijke afstand van de TV zetten.

Een auto die met 50 km/u van links naar rechts door het beeld rijdt, zal door de grotere afstand van de left-front opeens 2x zo snel lijken te rijden. Dit terwijl je op TV ziet dat hij niet sneller rijdt.

Bij het horen van een geluid van rechts naar het midden geeft al een snelheidsindruk van het bewegend object. Daarna verschijnt het geluid plots al in de linkerspeaker, met dezelfde snelheid door het beeld, in dezelfde tijd, maar op een afstand die 2x zover weg is als de front-right.

In de surroundspeakers heb je dit probleem niet, aangezien je alleen een indruk krijgt van links naar rechts, zonder een center of visueel referentiepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-10 17:09
Frontspeakers een beetje zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.masteravservices.co.uk/plasma_lcd_installation/files/home_cinema_lounge.jpg

en surrounds zo'n beetje als deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.shd-hometheater.biz/web_images/dsc00497.jpg
Maar dan dus niet in de hoeken maar iets naast de bank.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
Afbeeldingslocatie: http://img55.imageshack.us/img55/4199/plaatjel.jpg

Kijk zo hangt mijn TV dus, ik kan dus de speakers voor de TV zetten zoals nu of ophangen, maar ik begrijp dat het ophangen dus niet zo lekker gaat als er links en rechts verschil is qua afstand :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

zoals ik al eerder schreef haal de linker speaker meer naar rechts.

Maar dan nog is ophangen op die hoogte niet echt prettig.

Hoe breed is dat middenstuk waar je tv op hangt ? Dan zou ik als test de speakers eens naast de tv op dat rode vlak plaatsen. Je achter speakers mogen best weer wat verder uit elkaar op de achterwand. Die zijn minder gevoelig voor plaatsing (en vaak beter in te stellen in correctie menus in de reciever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
Ray schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 15:01:
zoals ik al eerder schreef haal de linker speaker meer naar rechts.

Maar dan nog is ophangen op die hoogte niet echt prettig.

Hoe breed is dat middenstuk waar je tv op hangt ? Dan zou ik als test de speakers eens naast de tv op dat rode vlak plaatsen. Je achter speakers mogen best weer wat verder uit elkaar op de achterwand. Die zijn minder gevoelig voor plaatsing (en vaak beter in te stellen in correctie menus in de reciever)
Het rode vlak is: 182 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

dat is een redelijke breedte voor front speakers van een mini tot compact formaat (je hebt geen vloerstaanders neem ik aan gezien je tekening :) )

Ik zou ze op dat vlak plaatsen op luisterhoogte, ik denk dat je daarbij het beste resultaat gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
Ray schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:05:
dat is een redelijke breedte voor front speakers van een mini tot compact formaat (je hebt geen vloerstaanders neem ik aan gezien je tekening :) )

Ik zou ze op dat vlak plaatsen op luisterhoogte, ik denk dat je daarbij het beste resultaat gaat halen.
Nee geen standaards, heb deze set in de bestelling staan:
http://www.directsale.nl/...2/jamo-a102-hcs5-wit.html
(Daar kan ik nog vanaf vrijdag pas mail verzonden)

Denk mooi wit achter tegen plafond etc... Maar deze op de muur knallen is niet zo'n mooi idee.

Dan wellicht toch maar de https://www.cardwriter.nl/nl/pd1248861927.htm?categoryId=99 met zwarte speakers want deze passen wel bij de rode muur met zwarte TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik zou die melkpakjes inderdaad niet zo ver verspreid in de kamer in de hoeken gaan hangen. Daar ga je echt spijt van krijgen.

Neem dan inderdaad die andere set (het oog wil ook wat) en hang ze naast je tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
Ray schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 19:03:
ik zou die melkpakjes inderdaad niet zo ver verspreid in de kamer in de hoeken gaan hangen. Daar ga je echt spijt van krijgen.

Neem dan inderdaad die andere set (het oog wil ook wat) en hang ze naast je tv.
Thnx, 6205 in de bestelling staan :-) Zodra hij er staat en goed hangt zal ik een review achterlaten!
Pagina: 1