Tijdens installeren bootcamp XP partitie OSX geformatteerd

Pagina: 1
Acties:

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10-2025

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Ik dacht, leuk! bootcamp installeren en weer eens wat spelletjes spelen op mn Imac (dom dom dom). Dus ik een partitie aangemaakt voor bootcamp (via bootcamp zelf) en daarna een XP schijfje erin gedaan. Bootcamp setup gestart en de enige partitie gekozen die te kiezen was. So far so good. Na een tijdje installeren begon ik al mijn twijfels te krijgen of ik wel het goede deed... ik even nachecken, en ja hoor. pech. schijf weg.

Nu zit ik dus met een Imac zonder OSX (en zonder bestanden!) Ik heb natuurlijk even de OSX disc erbij gepakt en kan zo in een utitilty menu komen en de installer etc, maar aangezien installeren de partitie nog eens extra overschrijft wacht ik daar nog even mee.. De windows installer kwam zelf niet verder dan de basisbestanden (500 mb) op de schijf zetten waarmee hij wilde gaan installen. Dus ik heb nog hoop dat er iets van de maken is, maar ik ben heel bang van niet eigenlijk.. De partitie is geformatteerd (snel en langzaam, beide keuzes van de XP installer)

Heeft er iemand een idee of het nog mogelijk is om de partitie terug te krijgen (een tooltje wat vanaf de boot van de imac meteen werkt?) Ik kom zelf bij veel tools uit die vanuit OSX prima werken etc.. maar niet zonder besturingsysteem op de mac ben ik bang.

This space is occupied

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Om verloren data terug te kijken kan je het best even kijken in de OM-FAQ:
OM FAQ

Overigens, de partitie die je koos om XP te installeren, die heette wel gewoon 'BOOTCAMP'?
Hier is overigens het PDFje met de instructies om Boot Camp te installeren:
http://manuals.info.apple...ot_Camp_Install-Setup.pdf

Succes met het terughalen van je gegevens, en mocht je het nog een keer durven, succes met het installeren van Windows :)

[ Voor 68% gewijzigd door anandus op 29-08-2009 19:30 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Volgends mij is het erg moeilijk om de bestanden nog terug te krijgen.. De partitie is geformatteerd (meermaals) door de installer, en daarna zijn er windows installatie bestanden overheen gekomen. Ik heb wel osx recovery tools gevonden, maar die zijn allemaal beperkt tot gebruik tijdens OSX zelf, niet tijdens de boot of in het nood-menu van de OSX dvd.

Mijn vriendin zei nog toen ik eraan begon.. doe nou niet Windows erop zetten, daar komen alleen maar problemen van..straks is alles ineens weg. Ze komt over een uurtje thuis en dan benk ik de lul :X (beide onze schoolspullen staan stonden erop)

[ Voor 4% gewijzigd door Collaborator op 29-08-2009 20:08 ]

This space is occupied

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:22

nagasy

Duck Duck Duck Goose

misschien een kleine opfleuring, maar hopelijk maak je gebruik van TM?
Indien ja, gewoon je installatiedvd erin steken en bij installeren kies je voor de backup van je TIme machine. Naargelang de grootte van je partitie kan dit 2 tot 4u in beslag nemen.

Battle.net: NagaByrd#2844

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Collaborator schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:07:
Mijn vriendin zei nog toen ik eraan begon.. doe nou niet Windows erop zetten, daar komen alleen maar problemen van..straks is alles ineens weg. Ze komt over een uurtje thuis en dan benk ik de lul :X
Ik geloof dat het probleem niet bij Windows ligt maar bij Boot Camp (die verkeerd gepartitioneerd heeft) of bij de user die niet goed opgelet heeft O-)
(beide onze schoolspullen staan stonden erop)
Ik ga ervanuit dat je netjes backups hebt gemaakt? :)
Anders zou het weleens een pijnlijk leermoment zijn :X

Heb je Time Machine (en evt Time Capsule)?
Dan zou je dat nog kunnen gebruiken om je partitie terug te zetten, zoals hierboven aangegeven :)

Heb je nog gekeken naar recovery-tools?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Collaborator

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Even gecheckt.. geen backups. Domme fout van mijzelf natuurlijk.Het verschil in grootte dat de installer aangaf liet mij denken dat het om een andere partitie ging. Hij gaf namelijk aan: HD van 127 gig (oid) terwijl ik wist dat de HD 300 gig was. Het leek me dus de 'andere' partitie.

Din weet het (nog) niet, maar gelukkig stond het meeste en belangrijkste werk op de Macbook Air (waar ik dit op typ..) De Imac word vooral gebruikt om op te monteren en het meeste daarvan stond al op de HD om te presenteren/te backuppen etc.

Als ik nu via de OSX boot cd kijk naar de schijf geeft hij ook aan:
Disc: 300 gig
Free: 137+- gig.
In use 500 mb (windows XP installatie files)

Maar waar blijft de rest?.. Is die toevallig niet te bereiken en staat die er gewoon nog?

Ik heb even gekeken naar recovery tools, en iets gevonden dat direct vanuit een USB schijft gestart kan worden, maar dan nog ik die schijf nog bootable maken, want nu weigert hij er van te booten..

Edit:
Om het nog leuker te maken: ik kan vanuit de osx boot cd niet de NTFS partitie omzetten naar een osx-installable schijf, dat kan osx niet zonder extra tooltjes. Ik zou natuurlijk wel de windows installer kunnen gebruiken om de partitie weer vrij te maken.. ware het niet dat ik de XP cd na het fiasco waar dit topic mee begon aan de hond gegeven heb }:O Slim dus. De data zie ik op dit moment als verloren + een les geleerd. Gelukkig valt de schade mee en zijn het hoogstens wat prive docjes en een verslagje hier en daar die ook op een usb stick staan en wat muziek. Nu weer OSX erop..

[ Voor 34% gewijzigd door Collaborator op 01-09-2009 09:42 ]

This space is occupied

Pagina: 1