Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van deze draad: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/135102

Wat is kennis?

Verwijderd

Kennis is een verzamelwoord voor alles wat je (denkt) te weten. Tevens geeft kennis aan dat je een bewustzijn hebt.

Verwijderd

In de definitie van de kunstmatige intelligentie vereist kennis geen zelfbewustzijn, wel intellect.

Om kennis te vergaren heb je allereerst gegevens (feiten) nodig. Vervolgens heb je intelligentie nodig om die gegevens gestructureerd op te slaan, zodat er een "wereldbeeld" ontstaat.

Zelfbewustzijn is niets anders dan kennis over jezelf. Een onderdeel van kennis dus.

Een voorbeeld: expert-systemen slaan kennis op over een bepaald vakgebied. De mensen die het expert-systeem schrijven, bepalen hoe de feiten uit dat vakgebied gestructureerd moeten worden, zodat het systeem zinnige uitkomsten zal geven. Zo'n systeem is dus noch intelligent, noch zelfbewust; maar het bezit wel een enorme kennis op een bepaald vakgebied. Soms zelfs meer dan de menselijke experts wiens kennis is gebruikt om het systeem te bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Kennis is denk ik in eerste instantie iets tussen de oren van mensen iets vaags (de idee).
Om dat te kunnen delen moet je het op onder woorden brengen (taal).
Deze regels/modellen kan je delen, analyseren en combineren.
Daardoor kunnen nieuwe ideeën ontstaan die weer onder woorden gebracht moeten worden etc.

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Kennis is ervaring gecombineerd met informatie?

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Ik weet dat er ieder jaar een AI wedstrijd wordt gehouden (ik dacht in Isreal), waar dus programma's/computers draaien die eigenlijk doen wat jullie willen.

Deze moeten op de hoogte zijn van het nieuws in de wereld, en moeten jou natuurlijke antwoorden kunnen geven, volgens mij zaten ze de laatste keer op ca. 30% echt menselijk.

Dat is al een hele hoge score, het is dan zo dat er mensen en de computer een antwoord kunnen geven, en de vraagstellers moeten zeggen of ze het tegen een mens of een computer hebben.

Moet je maar even op Internet gaan zoeken.

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Turing test heet dat :)

The Turing test is a behavioural approach to determining whether or not a system is intelligent. It was originally proposed by mathematician Alan Turing, one of the founding figures in computing. Turing argued in a 1950 paper that conversation was the key to judging intelligence. In the Turing test, a judge has conversations (via teletype) with two systems, one human, the other a machine. The conversations can be about anything, and proceed for a set period of time (e.g., an hour). If, at the end of this time, the judge cannot distinguish the machine from the human on the basis of the conversation, then Turing argued that we would have to say that the machine was intelligent.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Heel ruim bekeken:
Alles waar energie in gestopt is (of wordt) om de entropie te verlagen ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Alles waar energie in gestopt is (of wordt) om de entropie te verlagen.
Ah, mijn kamer als ik 'm weer eens heb opgeruimd.

:?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 02 maart 2001 23:01 schreef blobber het volgende:
Heel ruim bekeken:
Alles waar energie in gestopt is (of wordt) om de entropie te verlagen ;)
:9~

Is het dan misschien een idee om de chaos te vergroten om tot betere ideeën te komen?

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 19:18 schreef Defspace het volgende:
Ik weet dat er ieder jaar een AI wedstrijd wordt gehouden (ik dacht in Isreal), waar dus programma's/computers draaien die eigenlijk doen wat jullie willen.
He bah, concurrentie van machines :r

Verwijderd

Blobber schreef

Heel ruim bekeken:

Hoe dan ? je kunt namelijk de entropie niet verlagen.
Je vermindert de entropie door van alles te ordenen maar hiervoor gebruik je weer energie.
Energie is warmte en warmte maakt weer entropie.
Omdat je nooit alle energie voor 100% nuttig gebruikt creeer je meer entropie dan dat je dingen ordent.
Dus je kunt eigenlijk stellen dat kennis alles is waar je enrgie in stopt om de entropie te vergroten >:)

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 17:18 schreef JCisBack het volgende:
Wat is kennis?
(Stipulatieve defenitie: )
Kennis is dat wat door een groep mensen als een zekerheid word beschouwd, wat ze kunnen aantonen op basis van logsiche redenatie of door herhaalde uivoering van experimenten.

Verwijderd

Kennis is opgenomen en verwerkte informatie, zodat deze informatie voor de persoon die de informatie opgenomen heeft reproduceerbaar is.

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Ik lees in veel antwoorden dat kennis met personen en mensen te maken heeft. En dieren dan? Of systemen?

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Op zaterdag 03 maart 2001 02:48 schreef mark77 het volgende:

[..]

He bah, concurrentie van machines :r
Bang dat je gaat verliezen >:) ;)

Verwijderd

Kennis is "vaststaande feiten". Een veronderstelling is voor mij geen kennis, maar een voorloper op kennis.

Verwijderd

Kennis bestaat niet alleen uit "vaststaande feiten".

Vaststaande feiten vormen de oorzaak, kennis is het gevolg, een zo dicht mogelijk benadering van de werkelijkheid.

Hoe verhoudt kennis zich trouwens tot inzicht...?

Verwijderd

wat ik me meen te herinneren van een filosofie college ( het lijkt wat off-topic, maar lees ff door) is dat elk mens een aantal interne schema's heeft waaronder hij dingen opslaat. Dat zijn dus een aantal relaties waaronder alle kennis wordt geordend. Dus als je je gedistribueerde AI wil maken moet je dus ook een aantal kennisordeningsschema's maken (lang woord btw :) )

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 maart 2001 21:22 schreef timm het volgende:
Kennis bestaat niet alleen uit "vaststaande feiten".

Vaststaande feiten vormen de oorzaak, kennis is het gevolg, een zo dicht mogelijk benadering van de werkelijkheid.

Hoe verhoudt kennis zich trouwens tot inzicht...?
Helemaal mee eens. Kennis is niet alleen een serie vaststaande feiten maar een combinatie van feiten met inzicht.

Waardoor je volgens mij de feiten in deze wereld kan gebruiken en kan combineren tot nieuwe feiten en inzichten (nieuwe kennis)

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
wat ik me meen te herinneren van een filosofie college ( het lijkt wat off-topic, maar lees ff door) is dat elk mens een aantal interne schema's heeft waaronder hij dingen opslaat. Dat zijn dus een aantal relaties waaronder alle kennis wordt geordend. Dus als je je gedistribueerde AI wil maken moet je dus ook een aantal kennisordeningsschema's maken (lang woord btw)
Dat is toevallig ! Zoiets misschien?
plaatje

(edit: link gefixet)

Verwijderd

Kennis, is dat je veel weet. Je hebt pas iets aan kennis als je deze ook toe kunt passen, en dat noemt men wijsheid :Y).

(of was het nou anderson :?)

Verwijderd

Wat is kennis? Dat is dezelfde vraag als: Waarom drinkt een arabier geen cola light, maar gewone cola? *D

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op vrijdag 02 maart 2001 23:15 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Ah, mijn kamer als ik 'm weer eens heb opgeruimd.

:?
Ik heb heus wel door dat alle voorwerpen in jouw kamer volgens een geheim patroon zijn geordend, ontken het maar niet! :o

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Op maandag 05 maart 2001 21:47 schreef marcusk het volgende:

[..]

Dat is toevallig ! Zoiets misschien?
plaatje

(edit: link gefixet)
hmmm, nee, niet meteen dingen indelen in vast definieerbare relaties, maar meer in bepaalde relatieschema's

Verwijderd

Kennis is weten wat kennis is.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op zaterdag 03 maart 2001 09:09 schreef grootkop het volgende:
Blobber schreef

Heel ruim bekeken:

Hoe dan ? je kunt namelijk de entropie niet verlagen.
Je vermindert de entropie door van alles te ordenen maar hiervoor gebruik je weer energie.
Energie is warmte en warmte maakt weer entropie.
Omdat je nooit alle energie voor 100% nuttig gebruikt creeer je meer entropie dan dat je dingen ordent.
Dus je kunt eigenlijk stellen dat kennis alles is waar je enrgie in stopt om de entropie te vergroten >:)
Tijdens het replyen zie ik opeens in dat mijn verhaal zowiezo niet klopt want als je een boek bekijkt, betwijfel ik of de entropie van een boek met letters in een zinnige volgorde lager ligt dan van hetzelfde boek met letters in een willekeurige volgorde |:(
De een kan kennis overdragen, de ander niet (ja, hoe je nooit een boek moet schrijven ;))

Verwijderd

Kennis is ware mening plus een 'logos'.

Althans, volgens Aristoteles (8> .

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Ok, de vraag wat anders gesteld,

Hoe kennis om te zetten in een wiskundig model welk door computers verwerkt kan worden?

Verwijderd

lukt het al met diskNoSys dan ? ;)
maarruh
tsja
kennis kun je denk ik destilleren met datamining technieken.
dus gewoon data voeren en met de datamining algoritmen er onderlinge relaties in ontdekken.
hmmm
misschien kun je die kennis dan wel omzetten in een SQL of een object georienteerde database.
dat zou best wel koel worden.

Verwijderd

Je haalt het niet met een gewone database. In een database sla je gegevens op. Kennis is niet alleen gegevens, maar ook de verbanden (relaties) tussen deze gegevens.

Als we een database met verschillende tabellen bouwen is het bepalen welke velden een tabel moet krijgen en leggen van de relaties tussen de tabellen het moment van "kennisoverdracht" tussen de mens en de database. Het vullen van de database is gewoon gegevens verzamelen.

Wanneer je uit die gegevens nieuwe conclusies trekt, zul je nieuwe relaties moeten leggen, of zelfs complete tabellen moeten herstructureren en/of opslitsen. Dit herstructureren vergt intelligentie. Je zou een "metadatabase" moeten bouwen om de verbanden expliciet op te slaan, met een soort van AI om de bestaande gegevens te herstructureren en nieuwe verbanden te ontdekken, naar mate er nieuwe gegevens binnenkomen of intern geconcludeerd worden.

Kennis is eigenlijk een model van de wereld dat iemand of iets in zijn geheugen heeft. Hoe exacter en gedetaileerder dat model is, hoe groter de kennis van de bezitter van dat geheugen.

Verwijderd

hmmm, zou dat dat niet werken met object georienteerde databases?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 08 maart 2001 04:08 schreef mietje het volgende:
Je haalt het niet met een gewone database. In een database sla je gegevens op. Kennis is niet alleen gegevens, maar ook de verbanden (relaties) tussen deze gegevens.

Als we een database met verschillende tabellen bouwen is het bepalen welke velden een tabel moet krijgen en leggen van de relaties tussen de tabellen het moment van "kennisoverdracht" tussen de mens en de database. Het vullen van de database is gewoon gegevens verzamelen.

Wanneer je uit die gegevens nieuwe conclusies trekt, zul je nieuwe relaties moeten leggen, of zelfs complete tabellen moeten herstructureren en/of opslitsen. Dit herstructureren vergt intelligentie. Je zou een "metadatabase" moeten bouwen om de verbanden expliciet op te slaan, met een soort van AI om de bestaande gegevens te herstructureren en nieuwe verbanden te ontdekken, naar mate er nieuwe gegevens binnenkomen of intern geconcludeerd worden.

Kennis is eigenlijk een model van de wereld dat iemand of iets in zijn geheugen heeft. Hoe exacter en gedetaileerder dat model is, hoe groter de kennis van de bezitter van dat geheugen.
Helemaal mee eens.

• RobzQ

RobzQ

greedy as a pig

Op donderdag 08 maart 2001 04:08 schreef mietje het volgende:
Kijk dat is nog eens een zinnig antwoord :)

Een soort van kennis database zullen we zeker nodig hebben. Alleen ik denk dat een standaard SQL database te veel beperkingen heeft voor het leggen van relaties tussen velden en tabellen.

We zullen dus of zelf iets moeten maken dat dit beter kan, of moeten kijken naar wat andere 'datamining' projecten al gedaan hebben en daar misschien wat code van 'lenen'.

Verwijderd

Wattuh? :?

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het beter ons in dit draadje te beperken tot wat kennis is.

Verwijderd

[YR]paladin het volgende: hmmm, zou dat dat niet werken met object georienteerde databases?

Het database model doet er niet zoveel toe. Er moet een database-systeem komen, dat de relaties en de structuur van de gegevens die het opslaat, ook expliciet opslaat, zo dat het systeem die relaties en structuur zelf kan "opzoeken" en veranderen.

Verwijderd

Kennis is volgens mij gewoon alles dat is opgeslagen is iemands geheugen. Je verkrijgt het door waarnemingen en slaat het vervolgens op. Als je iets herkend dan 'weet' je er dus al iets over en dat is kennis... Tenminste dat denk ik
Pagina: 1