Naar aanleiding van deze draad: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/135102
Wat is kennis?
Wat is kennis?
Verwijderd
Verwijderd
..so be wary of any man who keeps a pig farm..
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Ah, mijn kamer als ik 'm weer eens heb opgeruimd.Alles waar energie in gestopt is (of wordt) om de entropie te verlagen.
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Op vrijdag 02 maart 2001 23:01 schreef blobber het volgende:
Heel ruim bekeken:
Alles waar energie in gestopt is (of wordt) om de entropie te verlagen
Verwijderd
He bah, concurrentie van machinesOp vrijdag 02 maart 2001 19:18 schreef Defspace het volgende:
Ik weet dat er ieder jaar een AI wedstrijd wordt gehouden (ik dacht in Isreal), waar dus programma's/computers draaien die eigenlijk doen wat jullie willen.
Verwijderd
Verwijderd
(Stipulatieve defenitie: )Op vrijdag 02 maart 2001 17:18 schreef JCisBack het volgende:
Wat is kennis?
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Helemaal mee eens. Kennis is niet alleen een serie vaststaande feiten maar een combinatie van feiten met inzicht.Op zondag 04 maart 2001 21:22 schreef timm het volgende:
Kennis bestaat niet alleen uit "vaststaande feiten".
Vaststaande feiten vormen de oorzaak, kennis is het gevolg, een zo dicht mogelijk benadering van de werkelijkheid.
Hoe verhoudt kennis zich trouwens tot inzicht...?
Dat is toevallig ! Zoiets misschien?wat ik me meen te herinneren van een filosofie college ( het lijkt wat off-topic, maar lees ff door) is dat elk mens een aantal interne schema's heeft waaronder hij dingen opslaat. Dat zijn dus een aantal relaties waaronder alle kennis wordt geordend. Dus als je je gedistribueerde AI wil maken moet je dus ook een aantal kennisordeningsschema's maken (lang woord btw)
Verwijderd
Verwijderd
Ik heb heus wel door dat alle voorwerpen in jouw kamer volgens een geheim patroon zijn geordend, ontken het maar niet!Op vrijdag 02 maart 2001 23:15 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Ah, mijn kamer als ik 'm weer eens heb opgeruimd.
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Verwijderd
hmmm, nee, niet meteen dingen indelen in vast definieerbare relaties, maar meer in bepaalde relatieschema'sOp maandag 05 maart 2001 21:47 schreef marcusk het volgende:
[..]
Dat is toevallig ! Zoiets misschien?
plaatje
(edit: link gefixet)
Tijdens het replyen zie ik opeens in dat mijn verhaal zowiezo niet klopt want als je een boek bekijkt, betwijfel ik of de entropie van een boek met letters in een zinnige volgorde lager ligt dan van hetzelfde boek met letters in een willekeurige volgordeOp zaterdag 03 maart 2001 09:09 schreef grootkop het volgende:
Blobber schreef
Heel ruim bekeken:
Alles waar energie in gestopt is (of wordt) om de entropie te verlagen.
Hoe dan ? je kunt namelijk de entropie niet verlagen.
Je vermindert de entropie door van alles te ordenen maar hiervoor gebruik je weer energie.
Energie is warmte en warmte maakt weer entropie.
Omdat je nooit alle energie voor 100% nuttig gebruikt creeer je meer entropie dan dat je dingen ordent.
Dus je kunt eigenlijk stellen dat kennis alles is waar je enrgie in stopt om de entropie te vergroten
Verwijderd
Verwijderd
Helemaal mee eens.Op donderdag 08 maart 2001 04:08 schreef mietje het volgende:
Je haalt het niet met een gewone database. In een database sla je gegevens op. Kennis is niet alleen gegevens, maar ook de verbanden (relaties) tussen deze gegevens.
Als we een database met verschillende tabellen bouwen is het bepalen welke velden een tabel moet krijgen en leggen van de relaties tussen de tabellen het moment van "kennisoverdracht" tussen de mens en de database. Het vullen van de database is gewoon gegevens verzamelen.
Wanneer je uit die gegevens nieuwe conclusies trekt, zul je nieuwe relaties moeten leggen, of zelfs complete tabellen moeten herstructureren en/of opslitsen. Dit herstructureren vergt intelligentie. Je zou een "metadatabase" moeten bouwen om de verbanden expliciet op te slaan, met een soort van AI om de bestaande gegevens te herstructureren en nieuwe verbanden te ontdekken, naar mate er nieuwe gegevens binnenkomen of intern geconcludeerd worden.
Kennis is eigenlijk een model van de wereld dat iemand of iets in zijn geheugen heeft. Hoe exacter en gedetaileerder dat model is, hoe groter de kennis van de bezitter van dat geheugen.
Kijk dat is nog eens een zinnig antwoordOp donderdag 08 maart 2001 04:08 schreef mietje het volgende:
Verwijderd
Verwijderd
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq