Energiezuinige server met oude hardware (P2/P3), kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Er zijn vier dingen aan de hand;

1. Ziggo heeft de uploadsnelheid verdubbeld en er komt over een tijdje weer een verdubbeling aan;
2. Een groep vrienden van me willen samen een vriendensite (forumpje, uitwisselen foto's en dergelijke). Erg weinig load dus.
3. Gezien de grote hoeveelheid opslag die benodigd is denk ik aan een thuisserver (harde schijf is goedkoper dan webspace huren)
4. Ik heb in en om het huis legio oude pc's liggen, o.a. een Pentium II-400, Celeron 400, Pentium III-600 en een Duron 1.3 Ghz (die laatste valt denk ik wel af, dat hete ding)

Nou kan ik zo'n oude PC inzetten als webserver, maar het moet zo energiezuinig mogelijk. In de t.net BBG van mei stond een erg goede suggestie over een energiezuinige thuisserver o.b.v. een Sempron LE-1250, maar gezien de grote hoeveelheid hardware die ik hier heb liggen, wil ik liever geen uitgaven doen.

TENZIJ die oude hardware zoveel energie slurpt dat ik die investering er binnen, zeg, 2 jaar weer uit heb.

De thuisserver krijgt de volgende specs:

- 1 van bovengenoemde processoren
- 1 HDD van 40 GB ofzo
- geen noemenswaardige VGA kaart
- geen CD/DVD drive
- geen floppy
- geen geluidskaart

Ik kan echter heel weinig vinden over energieverbruik van dergelijke oude hardware, omdat in de tijd dat dat spul courant was, niemand zich er blijkbaar erg druk om maakte.

Jullie advies?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Captain Pervert
Hmm, toch nog een topic gevonden. Volgens mij kan ik met die zooi een heel eind komen:

Een low-power home server

Toch zijn suggesties nog welkom!!!

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Wat de CPU maximaal verbruikt kun je hier lezen, maar voor de rest kan ik een energiemeter aanbevelen om het actuele stroomverbruik op te nemen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-02 20:06
Ik heb een paar jaar geleden ook geprobeert een zo zuinig mogelijk thuis servertje te bouwen.

Ik had met een PIII 733 (coppermine), MSI 694 mobo, 128mb pc133, 30gb schijfje en een S3 virge 4mb oid een idle verbruik van 35watt. Dit was met een el cheapo no-name voeding van 200watt. Load was iets van 50watt.

Ik heb hem nog undergeklokt gehad naar 366mhz, maar dat maakte voor het idle verbruik 1watt uit. Dus de moeite niet. Er zaten helaas geen undervolt opties op het mobo; erg jammer want daar kan je de winst pakken.

Uit de CPU's die je noemt is het nog wel lastig om een keuze te maken. De duron 1.3 valt zowieso af denk ik, die heeft een veel hoger verbruik dan de rest. Van de P3 hangt het ervan af of het een Katmai of Coppermine is, Coppermine is veel zuiniger. Van de 400mhz varianten is de celeron een stukkie zuiniger; waarschijnlijk nieuwere (zuinigere) stepping dan de PII.

[ Voor 17% gewijzigd door InfinityG35 op 27-08-2009 19:05 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Captain Pervert
Ik ben er ongeveer uit, ik ga eens een testsetup maken met de Celeron. Is overigens een Celeron 433, blijkt.
192mb RAM erin, eventueel maken we daar 320 van. Eens kijken hoe het loopt. Als het bevalt laat ik het zo staan.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-02 17:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het beste is om even voor een paar tientjes een meter op de kop te tikken en de pIII en celeron even te vergelijken. Zou zonde zijn als je voor praktisch het zelfde verbruik die PIII niet zou kunnen inzetten.

Zelf draai ik met een Compaq Deskpro (compact desktopje)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
router:~# cat /proc/cpuinfo 
processor   : 0
vendor_id   : GenuineIntel
cpu family  : 6
model       : 8
model name  : Pentium III (Coppermine)
stepping    : 3
cpu MHz     : 730.974
cache size  : 256 KB

En dat ding doet met 2 disks in RAID 1 nog geen 40 watt.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 28-08-2009 09:53 ]

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-01 12:14

Hardfreak

<!--

Ik zou ook eens uitzoeken in hoeverre je het voltage van de cpu omlaag kan halen. Ik heb hier thuis ook een klein servertje staan met een PIII-733 die 'k van 1.65V naar 1.50V heb kunnen undervolten.
Op zich niet veel, maar elk beetje helpt en 't is sowiso minder als de Celeron-1000 die 'k hier heb liggen.

Ik zou zelfs eventueel de Duron overwegen, mits een beetje underclocken en undervolten (wat met een AMD toch net iets makkelijker verloopt) kan je die zeer weinig laten verbruiken ;) .

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een P3 1000MHz ondergeklokt naar 500MHz (heb helaas niet gekeken hoeveel dat uitmaakte) met een 2,5" laptop-hardeschijf en een realtek netwerkkaartje in een Asus TUV4X-moederbord zitten. Met een willekeurige noname 200-watt voeding en *zonder* videokaart doet dat 29w idle.

Vooral die videokaart scheelde weer een paar watt: windows xp bleek (edit: na installatie uiteraard) prima zonder te kunnen: remote desktop werkt dan nog perfect. VNC snapt er overigens helemaal niks van ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kuhlie op 28-08-2009 10:08 ]

Verwijderd

Een VIA C3 moederbord overwogen? Die worden verkocht inclusief de processor er in gebakken, en zijn superzuinig. Ook VGA en dergelijke zat er al ingebakken.
Weet alleen even geen cijfers. Gistron verkocht ze vroeger.

Het is eigenlijk een P3 kloon. Maar dat lijkt me snel genoeg.

p.s. ik herinner me dat er een kleine actieve fan op zat, maar vraag me af of dat niet te vervangen is door een goede heatsink. Volgens mij word hij niet overdreven heet...

Wikipedia: VIA C3

of: nieuws: VIA introduceert 1GHz C3 processor op Computex

p.s.
heel misschien heb ik er nog wel 1tje liggen op zolder...

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2009 13:39 ]

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:22:
Een VIA C3 moederbord overwogen? Die worden verkocht inclusief de processor er in gebakken, en zijn superzuinig. Ook VGA en dergelijke zat er al ingebakken.
Weet alleen even geen cijfers. Gistron verkocht ze vroeger.

Het is eigenlijk een P3 kloon. Maar dat lijkt me snel genoeg.

Wikipedia: VIA C3
Maar dan ga je wat nieuws kopen, terwijl het juist leuk zou zijn om hetzelfde te bereiken hardware die al in bezit is :)

Verwijderd

hangt van de prioriteit af.
TS benadrukt hier dat het zo energiezuinig mogelijk moet zijn. En niet dat het leuk moet zijn, of zo goedkoop mogelijk oid..

p.s.
desnoods zet je iets te ruil in de V&A ;-)

p.s. 2
Hier is er 1 te koop. 90 euro. Beetje te duur in mijn ogen, ik betaalde veel minder!
http://cgi.ebay.nl/VIA-Ep...a324&_trksid=p3286.c0.m14

maar ik zie wel dat er GEEN fan op zit! Dus blijkbaar niet nodig! Dus hoe zuinig wil je het nog hebben ;-)

Of...
een losse processor.. hier in engeland, voor 10 euro. Verzendkosten zullen niet hoog zijn voor een processor.
http://cgi.ebay.nl/VIA-C3...fc21&_trksid=p3286.c0.m14
Processor zou in elke S370 moeten passen, en die kan je wel ergens (bijna) voor niets regelen, denk ik.
Maar ik lees dat hij al een P3 beschikbaar heeft.. als die systeem nu inderdaad een Socket 370 is, dan heeft hij dus alleen die processor nodig. Met verzendkosten nog GEEN 20 euro!

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2009 13:42 ]

• Captain Pervert
Die Celeron 433 icm 320mb RAM is geen succes.

Ik heb een lichte Joomla site erop gezet icm EasyPHP om te testen, en als ik op F5 druk om de pagina te refreshen schiet de CPU usage naar 100%. Pagina's laden in 2-3 seconden. Denk dat Joomla teveel SQL queries doet.
En dan is het apparaat nog niet eens bezig intern een filmpje te serveren of foto-uploads van vrienden te verwerken :D

Ik neem nu in overweging om nieuwe hardware te kopen, en laat me daarbij vooral leiden door de Best Buy Guide van mei jl. Daarnaast kan ik, als de vriendensite goed loopt, mijn twee websites die nu nog extern gehost staan, ook hier thuis hosten, en alleen de .nl betalen. Daarmee bespaar ik per jaar ook weer een paar tientjes.
Alleen moet ik me maar even grondig verdiepen in shared hosting software voor Windows in een thuissituatie.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je noemt nu ook een pakket die nogal veel vragen.

Misschien een beter idee:
- Geen GUI: beheren bestanden over FTP/SFTP/Samba, beheren server over SSH
- LightTPD, MySQL, PHP5 (LightTPD zuipt minder)
- ..

Je kan ook nog je vrienden eventueel erbij laten komen door eigen FTP directory.

Als processor zou ik de Celeron aanraden, toch zuiniger dan die PII/PIII cpu's, 320MB RAM lijkt mij genoeg. :)

Moch je echt Windows (Server 2003) willen draaien, maak dan je eigen nLite versie en gooi de overbodige rotzooi eraf.

Toch een setup bouwen?

Dit wordt die van mij:
AMD Sempron LE-1250
Asrock N68PV-GS
Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/1G
AOpen ES45B Zilver, Zwart

CPU: 35,90
MB: 44,90
MEM: 22,90
CASE: 45,90

TOT: 149,6 (incl. verzendkosten)

suc6. ;)

• Captain Pervert
Wow. Da's geen geld!
Is die chipset die daarop zit ook een beetje energiezuinig?

Ik zou dan nog alleen een HDD nodig hebben. Ook is de 350w voeding die in die kast zit niet echt nodig, ik zou dan kijken naar een kleiner kastje met een kleinere voeding.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-02 08:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
Captain Pervert schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:02:
Wow. Da's geen geld!
Volgens mij kan je beter voor een 740G chipset gaan. :)

Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Gigabyte GA-MA74GM-S2H
Ik zou dan nog alleen een HDD nodig hebben. Ook is de 350w voeding die in die kast zit niet echt nodig, ik zou dan kijken naar een kleiner kastje met een kleinere voeding.
Kijk ook naar de efficiëntie. Als die 24/7 aanstaat tikt zo'n klein vermogen toch nog wel aan ;)

Je zou ook kunnen kijken naar een Intel Atom. Heb je een moederbord, CPU en videokaart in één. Dat is heel erg zuinig, maar misschien heb je wat meer rekenkracht nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door Bolletje op 28-08-2009 19:17 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-02 01:57
Captain Pervert schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:02:
Wow. Da's geen geld!

Die 350w voeding in die kast is niet de aller efficienste. Een Bequit purepower 300w is stukken efficienter.

Wat ik zou kopen in jouw geval:

• CPU: AMD Sempron LE-1250 € 29,67
• Mobo: ASRock N68PV-GS € 35,91
• Mem: Kingston 2x1GB € 25,94
• Kast: Enlight PM240452 € 14,48
• Voeding: Be Quiet Pure Power 300W € 36.77

Totaal: € 142.77

Andere kast en andere voeding (80+ voeding). Ik heb zelf die voeding ook en daarmee verbruikt mijn HTPC nog geen 25w idle. Prijzen van azerty.
Bolletje92 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:15:
[...]

Volgens mij kan je beter voor een 740G chipset gaan. :)

Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Gigabyte GA-MA74GM-S2H
Kijk ook naar de efficiëntie. Als die 24/7 aanstaat tikt zo'n klein vermogen toch nog wel aan ;)

Je zou ook kunnen kijken naar een Intel Atom. Heb je een moederbord, CPU en videokaart in één. Dat is heel erg zuinig, maar misschien heb je wat meer rekenkracht nodig.
De asrock bordjes met de 7025/7050 chipsets zijn zuiniger dan dat 740G gigabyte bord. Aangezien de N68PV-GS ook op de 7025/7050 onboard heeft neem ik aan dat die overeenkomt met de oude bordjes van asrock.

Over de Atom, die goedkope bordjes hebben nog die oude 945GC bordjes en die verbruiken relatief veel. Een goed gebouwd (lees: juiste componenten) AMD systeem is idle zuiniger dan zo'n simpel Atom bordje.

[ Voor 5% gewijzigd door PASware op 28-08-2009 20:50 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 17:04
Hoi PASware

Dat is zeker een leuk systeempje.
Vraagje: Zou dit zwaar genoeg zijn voor XP om te downloaden ?

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-02 08:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
Truffeltje schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:56:
Hoi PASware

Te downloaden of te draaien?

Beide eigenlijk wel, maar het is nogal een vreemde vraag :p

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 17:04
Oh sorry.

Ik bedoel eigenlijk, is het systeem zwaar genoeg om fatsoenlijk xp te draaien.
En te gebruiken als dowload bak.

Verwijderd

Truffeltje schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 22:11:
Oh sorry.

Ik bedoel eigenlijk, is het systeem zwaar genoeg om fatsoenlijk xp te draaien.
En te gebruiken als dowload bak.
Waarom zou je windows gaan draaien als het om een download bak gaat ??
Hier gaat dat met een minimaal linux systeem en torrent client prima! :*)

Verwijderd

Een goede zaterdagmorgen allemaal.

@Captain Pervert,

In de link die je aangeeft staat een AMD64 3500+ vermeld die 35 watt gebruikt.
Dit kan alleen als de CPU gelimiteerd wordt op 800 MHz. Deze CPU heeft een TDP van 90 watt.

In Windows Vista kun je dat wel instellen/afdwingen met CPU maximaal 5% en minimaal 5%.

De overige CPU's zijn al erg gedateerd en je zegt dat het louter voor een server is, maar ik vraag me af of deze server het wel trekt. Een beetje EFS op je server en je CPU staat strak tegen de 100% aan en je hebt een trager netwerk.

De Pentium II 400 MHz heeft een Dechutes core en een verbruik van 24,3 watt en dat is laag. Echter is de CPU al erg traag met Windows XP en Windows 2000 of Linux is dan aan te raden. Voordeel, wel een zuinig systeem.
De Celeron 400 MHz valt af want deze CPU is eigenlijk zelfs te traag om Windows XP fatsoenlijk te laten werken.
De Pentium III 600 MHz heeft een Katmai core en is per MHz zuiniger als de PII. Deze kan het af met 34,5 watt.

Je hebt een budget; De Intel Atom 230 met een Diamondville core draait op 1,6 GHz op 4 watt TDP!!
De Atom 330 is zijn meerprijs niet waard voor hetgeen wat je doet, maar 8 watt TDP is nog peanuts.
Een simpel ATOM systeem kost wel iets, maar dat verdien je terug. Door de passieve koeling zul je ook minder last hebben van stof in de systeemkast wat de betrouwbaarheid ten goede komt.

24/7 is dus je wens, oke

Dat betekend dat je per watt 2 euro per jaar kwijt bent op je nota.
Een Intel Atom 230 kost je maar 8 euro per jaar aan elektra ofwel 11 euro/eff door verliezen in de voeding van het systeem.

De Pentium III 600 die continue op volle belasting staat kost je grofweg 78 euro aan elektra per jaar.
De AMD64 3500+ kost je ruim 200 euro per jaar aan elektra.

De voeding van je server heeft altijd enig verlies. Een rendement van 75% is al heel goed te noemen.

Vraag je af of er een optie mogelijk is om de server in de nacht uit te zetten. Dat scheeld bij 8 uur slaap 1/3 aan elektra. 8 / 24 = 1/3.

Investering terug in 2 jaar? We gaan even kijken :)

Als je 500 euro uitgeeft aan echt zuinige hardware kan het inderdaad kloppen dat je deze investering in 2 jaar terug verdient. Jouw ROI (Return Of Investment) wens haal je al met een verschil van 125 watt bij 24/7 over 2 jaar.

Succes en hou ons op de hoogte. Je hebt heel het weekend nog om eens goed te vergelijken ;)

Van de oude Pentium III kun je wel een leuke jukebox maken voor al je MP3's :D

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2009 11:14 ]

• Captain Pervert
Bedankt voor de ideeën.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 10:41:

In de link die je aangeeft staat een AMD64 3500+ vermeld die 35 watt gebruikt.
Dit kan alleen als de CPU gelimiteerd wordt op 800 MHz. Deze CPU heeft een TDP van 90 watt.
Klopt iets niet, het ging om de BBG van mei 2009 waarin een 'special' zit met een energiezuinige thuissever, op basis van een Sempron LE1250.

Kleine update trouwens; de PIII-600 bleek een 500 mhz exemplaar (ik word oud en drink teveel). Ook daarop Server 2003 gezet met EasyPHP en de Joomla site, hij trekt het beter dan de Celeron 433 maar niet overtuigend. Mijn eisen zijn kennelijk hoger dan ik zelf dacht, ik ging uit van een site met weinig bezoekers, maar realiseerde me niet dat de site ook een "gewicht" heeft en aangezien 1 refresh de PIII ook voor 85% belast, is die ook exit. Platte sites oké, maar met name Mysql is kennelijk een nogo voor die oudjes.

Maar de zolder is groot. :)

Ben nu bezig Server 2003 op een Toshiba laptop te zetten, met een Celeron 1.3 Ghz, 256mb. Die moet toch een eind komen. Die laptop gebruik ik dan for the time being om die ene site te serveren (ik denk dat ik XAMPP ga gebruiken) en ervaring op te doen met het zelf draaien van een webserver. In de nabije toekomst ga ik een nieuw systeem samenstellen die ook als interne mediastorage wordt gebruikt. Misschien draai ik dan nog wel meer (kleine) sites vanuit mijn huis.

[ Voor 5% gewijzigd door Captain Pervert op 29-08-2009 16:50 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-02 01:57
Truffeltje schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:56:
Hoi PASware

Ik neem aan het laten draaien van XP? Jahoor dat gaat super, dat wil zelfs nog wel een op een oude P3.

Ik vind die goedkope Atom bordjes veeeeeeeeeeeeeeeeeeeels te veel energie verbruiken en veels te sloom voor de prijs. Als downloadbak maakt dat weinig uit, maar toch. Een goed samengesteld AMD systeem is idle net zo zuinig als een atom systeem. En aangezien er met downloaden het systeem zo goed als idle is, zal het verbruik overeen komen met een atom systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door PASware op 30-08-2009 16:13 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

hm.. de via c3 1000 hz processor word gewoon genegeerd?
en terwijl die bijna niets kost.

maar als je wel geld uit wilt geven... koop gewoon een laptopprocessor. Centrino ofzo. Er zijn ook desktopmobo's waar dat op past!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-02 10:36
Dit is ook wel een leuk setje, laatst voor de buren als download pc en backup server in elkaar gezet.
Super stil, atom 330 1.6ghz, 2gb ram en 2 terabyte opslag. Ook nog een DVD-Brander :P Dat voor nog geen 300 euro!
http://azerty.nl/winkelma...68445]=1&product[97592]=2
Super zuinig, heel klein en loopt vlierenfluitend met windows 7:)

[ Voor 9% gewijzigd door Bas. op 30-08-2009 18:15 ]

Pagina: 1