Omdat het de laatste tijd nogal een warboel van bestanden wordt door het door elkaar gebruiken van laptop en PC heb ik besloten om een kleine home server te bouwen.
Ik zou het systeem voor volgende zaken gebruiken:
De processor heb ik gekozen omdat, voor zover ik weet, deze het laagste verbruik heeft van de meeste desktop processors. Ik heb ook een AMD AM2 X2 3800+ gezien met laag verbruik maar die is me wat te duur (€300+).
Het moederbord neem ik vooral vanwege de lage prijs, de mogelijkheid om 4 SATA HD's aan te sluiten en onboard video. Het heeft ook GBit ethernet en RAID 0, 1 en 10 ondersteuning wat mooi meegenomen is.
De DVDRW is niet echt belangrijk, gewoon een goedkope van BenQ genomen
Als geheugen voorlopig het goedkoopste genomen van een betrouwbaar merk met levenslange garantie. Ik denk dat 1GB wel zou moeten volstaan.
De Harddisk heeft een mooi prijskaartje voor het aantal GBs en 5 jaar garantie.
Als kast heb ik iets kleins gekozen. Het is een van de weinige kleine kasten met 3 HDD bays.
Natuurlijk had ik wel nog enkele vraagjes over deze configuratie:
Is valueram geschikt voor 24/7 operatie of kies ik beter voor een duurdere reep?
Hetzelfde geldt voor de HD. Gezien de lage prijs twijfel ik of dit wel geschikt is voor dit soort gebruik. Ik had ergens gelezen dat je vooral moet kijken naar de garantieperiode; als die 5 jaar of meer is zou het normaal een kwaliteitsschijf moeten zijn.
De kast zou één 120mm koeler hebben. Is dit geschikt voor deze configuratie en eventueel uitbreiding naar 3 harde schijven?
Ik heb ook eens rondgekeken voor een Via Epia systeem. Qua prijs en stroomverbruik lijkt het me zeer interessant. Ik vraag me echter af of dit wel geschikt is voor hetgeen ik de server wil gebruiken en ik heb ook nergens bordjes tegengekomen met meer dan 2 SATA aansluitingen.
Opmerkingen omtrent mijn andere keuzes zijn natuurlijk ook welkom
Ik zou het systeem voor volgende zaken gebruiken:
- Zeer belangrijk: SVN server om zo mijn projecten te delen tussen laptop en pc en eventueel met medestudenten.
- File sharing voor het thuisnetwerk
- FTP server om toegang tot bestanden te krijgen vanop het werk en school
- HTTP server om concepten en testversies van websites te hosten (weinig trafiek dus)
- Mail server
- Eventueel audio/video streamen, onbelangrijk
- Eventueel om torrents te downloaden
- Als besturingssysteem komt er waarschijnlijk de servereditie van Ubuntu linux op
- Zeer belangrijk: weinig stroomverbruik omdat het 24/7 aan zal staan
- Prijs: €650, als het echt niet anders kan maximum €800
- Het formaat van de behuizing moet ofwel een desktop model zijn (om monitor op te zetten) of een cube formaat.
- Performance is minder belangrijk maar hoe meer hoe beter
- Liefst een desktop CPU oplossing omdat de mobile CPU's nogal duur zijn
- Uitbreidbaar qua harddisks, liefst 2 tot 4
- CPU: AMD CPU Athlon 64 3500+ 35 Watt 2.2 GHz, 2000 MHz, Boxed €134,45
- Moederbord: Asus Moederbord M2NPV-MX €63,87
- DVDRW: BenQ DW1650 Zwart €31,21
- Geheugen: OCZ Memory Value 1024 MB, PC4200, 533 MHz, 4 €66,43
- HD: WD Caviar WD3200YS 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 €92,85
- Kast + PSU: Antec Behuizing NSK1300 Zwart, Zilver, 300 Watt €72,27
De processor heb ik gekozen omdat, voor zover ik weet, deze het laagste verbruik heeft van de meeste desktop processors. Ik heb ook een AMD AM2 X2 3800+ gezien met laag verbruik maar die is me wat te duur (€300+).
Het moederbord neem ik vooral vanwege de lage prijs, de mogelijkheid om 4 SATA HD's aan te sluiten en onboard video. Het heeft ook GBit ethernet en RAID 0, 1 en 10 ondersteuning wat mooi meegenomen is.
De DVDRW is niet echt belangrijk, gewoon een goedkope van BenQ genomen
Als geheugen voorlopig het goedkoopste genomen van een betrouwbaar merk met levenslange garantie. Ik denk dat 1GB wel zou moeten volstaan.
De Harddisk heeft een mooi prijskaartje voor het aantal GBs en 5 jaar garantie.
Als kast heb ik iets kleins gekozen. Het is een van de weinige kleine kasten met 3 HDD bays.
Natuurlijk had ik wel nog enkele vraagjes over deze configuratie:
Is valueram geschikt voor 24/7 operatie of kies ik beter voor een duurdere reep?
Hetzelfde geldt voor de HD. Gezien de lage prijs twijfel ik of dit wel geschikt is voor dit soort gebruik. Ik had ergens gelezen dat je vooral moet kijken naar de garantieperiode; als die 5 jaar of meer is zou het normaal een kwaliteitsschijf moeten zijn.
De kast zou één 120mm koeler hebben. Is dit geschikt voor deze configuratie en eventueel uitbreiding naar 3 harde schijven?
Ik heb ook eens rondgekeken voor een Via Epia systeem. Qua prijs en stroomverbruik lijkt het me zeer interessant. Ik vraag me echter af of dit wel geschikt is voor hetgeen ik de server wil gebruiken en ik heb ook nergens bordjes tegengekomen met meer dan 2 SATA aansluitingen.
Opmerkingen omtrent mijn andere keuzes zijn natuurlijk ook welkom