Toon posts:

Een low-power home server

Pagina: 1
Acties:
  • 2.598 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het de laatste tijd nogal een warboel van bestanden wordt door het door elkaar gebruiken van laptop en PC heb ik besloten om een kleine home server te bouwen.

Ik zou het systeem voor volgende zaken gebruiken:
  • Zeer belangrijk: SVN server om zo mijn projecten te delen tussen laptop en pc en eventueel met medestudenten.
  • File sharing voor het thuisnetwerk
  • FTP server om toegang tot bestanden te krijgen vanop het werk en school
  • HTTP server om concepten en testversies van websites te hosten (weinig trafiek dus)
  • Mail server
  • Eventueel audio/video streamen, onbelangrijk
  • Eventueel om torrents te downloaden
  • Als besturingssysteem komt er waarschijnlijk de servereditie van Ubuntu linux op
Eisen die ik stel aan het systeem:
  • Zeer belangrijk: weinig stroomverbruik omdat het 24/7 aan zal staan
  • Prijs: €650, als het echt niet anders kan maximum €800
  • Het formaat van de behuizing moet ofwel een desktop model zijn (om monitor op te zetten) of een cube formaat.
  • Performance is minder belangrijk maar hoe meer hoe beter
  • Liefst een desktop CPU oplossing omdat de mobile CPU's nogal duur zijn
  • Uitbreidbaar qua harddisks, liefst 2 tot 4
Ik heb voorlopig volgend systeem samengesteld bij Salland automatisering (prijzen excl BTW):
  • CPU: AMD CPU Athlon 64 3500+ 35 Watt 2.2 GHz, 2000 MHz, Boxed €134,45
  • Moederbord: Asus Moederbord M2NPV-MX €63,87
  • DVDRW: BenQ DW1650 Zwart €31,21
  • Geheugen: OCZ Memory Value 1024 MB, PC4200, 533 MHz, 4 €66,43
  • HD: WD Caviar WD3200YS 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 €92,85
  • Kast + PSU: Antec Behuizing NSK1300 Zwart, Zilver, 300 Watt €72,27
Totaal inc BTW en verzendingskosten: 557,63

De processor heb ik gekozen omdat, voor zover ik weet, deze het laagste verbruik heeft van de meeste desktop processors. Ik heb ook een AMD AM2 X2 3800+ gezien met laag verbruik maar die is me wat te duur (€300+).
Het moederbord neem ik vooral vanwege de lage prijs, de mogelijkheid om 4 SATA HD's aan te sluiten en onboard video. Het heeft ook GBit ethernet en RAID 0, 1 en 10 ondersteuning wat mooi meegenomen is.
De DVDRW is niet echt belangrijk, gewoon een goedkope van BenQ genomen
Als geheugen voorlopig het goedkoopste genomen van een betrouwbaar merk met levenslange garantie. Ik denk dat 1GB wel zou moeten volstaan.
De Harddisk heeft een mooi prijskaartje voor het aantal GBs en 5 jaar garantie.
Als kast heb ik iets kleins gekozen. Het is een van de weinige kleine kasten met 3 HDD bays.

Natuurlijk had ik wel nog enkele vraagjes over deze configuratie:

Is valueram geschikt voor 24/7 operatie of kies ik beter voor een duurdere reep?

Hetzelfde geldt voor de HD. Gezien de lage prijs twijfel ik of dit wel geschikt is voor dit soort gebruik. Ik had ergens gelezen dat je vooral moet kijken naar de garantieperiode; als die 5 jaar of meer is zou het normaal een kwaliteitsschijf moeten zijn.

De kast zou één 120mm koeler hebben. Is dit geschikt voor deze configuratie en eventueel uitbreiding naar 3 harde schijven?

Ik heb ook eens rondgekeken voor een Via Epia systeem. Qua prijs en stroomverbruik lijkt het me zeer interessant. Ik vraag me echter af of dit wel geschikt is voor hetgeen ik de server wil gebruiken en ik heb ook nergens bordjes tegengekomen met meer dan 2 SATA aansluitingen.

Opmerkingen omtrent mijn andere keuzes zijn natuurlijk ook welkom :)

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Kun je niet gewoon een oude PIII nemen van 1Ghz en daar een gieg aan geheugen in kwijt? Doe er een IDE 500Gb harde schijf bij en je hebt een perfécte server (voor wat jij opnoemt) en je kunt hem passief koelen en het kost veel minder stroom dan wat je nu wilt.

Verwijderd

x2 AM2 3800 krijg je ook al voor rond de 160 euro :)

Maar dat wat jij ermee wil, dat kan denk ik zelfs een Pentium 3 500MHZ nog.. Als je gewoon een 1GHZ P3 neemt ofzo heb je goedkope zuinige stille PC :)
Doe je daar 512mb geheugen bij, desnoods 1GB maar dat is denk ik al overkill.
En dan wat schijfjes en klaar.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 01:47 ]

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Mischien is deze BBG wel intressant. Ik weet niet direct wat dit systeem max. verbruikt, maar ik zou zelf graag toch iets zwaarder nemen dan 300W, vooral als je er later toch nog meer hd's aan gaat hangen.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Heb je aan een oude laptop gedacht? Compact, stil, zuinig... Moderne HD erin voor wat extra performance, opslag en betrouwbaarheid. Eventueel booten en apps draaien vanaf (compact) flash. Verschil in stroomverbruik tussen een zuinige en niet-zo-zuinige PC zal enkele tientjes per jaar bedragen. Een paar gloeilampen vervangen door stroombesparende modellen kan meer indruk maken.

[ Voor 33% gewijzigd door Fuzzillogic op 02-08-2006 01:39 ]

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Nexxennium schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:36:
Heb je aan een oude laptop gedacht? Compact, stil, zuinig... Moderne HD erin voor wat extra performance, opslag en betrouwbaarheid. Eventueel booten en apps draaien vanaf (compact) flash.
Ikzelf vertrouw een laptop geen 24/7 diensten toe. Daarvoor is het te compact gemaakt, er moeten vast wel ergens compromis in zijn gemaakt... bv koeling en kwaliteit van het geheugen.

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik zou gaan voor een Asus N4L-CM DH met een Yonah processor op. Vermits dit een mobile CPU is, zit je hier qua low-power zeker goed mee

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:04

Dutch_guy

WYSIWYG

Gamo schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:30:
Kun je niet gewoon een oude PIII nemen van 1Ghz en daar een gieg aan geheugen in kwijt? Doe er een IDE 500Gb harde schijf bij en je hebt een perfécte server (voor wat jij opnoemt) en je kunt hem passief koelen en het kost veel minder stroom dan wat je nu wilt.
Dacht ik ook meteen aan. Heb hier zelf ook een P3 draaien, 733 Mhz. Voor de taken die jij noemt prima geschikt, goedkoop en verbruikt weinig.

Pay peanuts get monkeys !

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Dutch_guy schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:43:
[...]

Dacht ik ook meteen aan. Heb hier zelf ook een P3 draaien, 733 Mhz. Voor de taken die jij noemt prima geschikt, goedkoop en verbruikt weinig.
PIII 800Mhz met 1Gb RAM en een nieuwe Diamondmax 10 80Gb zodat ie stil blijft :) Verder passief gekoeld, GF2 en een Gigabit 3Com netwerk kaartje. Staat altijd aan, je hoort hem niet en hij verbruikt echt niks als ie idle staat :D

Verwijderd

Topicstarter
Gamo schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:30:
Dat is een idee maar ik zou niet weten hoe ik nog aan een PIII geraak. Ik vraag me ook af of die minder dan 35W verbruikt?
Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:33:
x2 AM2 3800 krijg je ook al voor rond de 160 euro :)
De x2 AM2 3800+ die ik bedoel is één of andere low power versie, die is kennelijk niet in prijs verlaagd :'(
DEVoTi0N schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:34:
Mischien is deze BBG wel intressant. Ik weet niet direct wat dit systeem max. verbruikt, maar ik zou zelf graag toch iets zwaarder nemen dan 300W, vooral als je er later toch nog meer hd's aan gaat hangen.
Ja die heb ik bekeken. Ik zie echter geen verbeteringen tov mijn systeem op vlak van zaken die ik belangrijk vind. De CPU verbruikt bv een stuk meer, en zo'n behuizing is me iets te groot. Het idee van een kleine primaire HD en grote secundaire HD's lijkt me echter wel goed.
Nexxennium schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:36:
Heb je aan een oude laptop gedacht? Compact, stil, zuinig... Moderne HD erin voor wat extra performance, opslag en betrouwbaarheid. Eventueel booten en apps draaien vanaf (compact) flash.
Het probleem is natuurlijk die HD, ik had toch liefst minimum 300GB opslagruimte met de mogelijkheid om uit te breiden omdat er een hoop bestanden voor sharing op komen en SVN.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:47:
[...]

Dat is een idee maar ik zou niet weten hoe ik nog aan een PIII geraak. Ik vraag me ook af of die minder dan 35W verbruikt?

[...]

De x2 AM2 3800+ die ik bedoel is één of andere low power versie, die is kennelijk niet in prijs verlaagd :'(

[...]

Ja die heb ik bekeken. Ik zie echter geen verbeteringen tov mijn systeem op vlak van zaken die ik belangrijk vind. De CPU verbruikt bv een stuk meer, en zo'n behuizing is me iets te groot. Het idee van een kleine primaire HD en grote secundaire HD's lijkt me echter wel goed.

[...]

Het probleem is natuurlijk die HD, ik had toch liefst minimum 300GB opslagruimte met de mogelijkheid om uit te breiden omdat er een hoop bestanden voor sharing op komen en SVN.
Op marktplaats.nl of hier bij vraag en aanbod zul je heel veel Pentium3 of Pentium3 servertjes tegenkomen.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-02 20:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

DEVoTi0N schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:34:
Ik zou op dit moment geen sempron meer kopen, als je al een athlon 64 3000+ hebt voor ~€65.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38
je kan een cpu ook downclocken he ;). Soms kom je dan in watt/vermogen gebruik nog voordeliger uit dan een goedkopere cpu. Ik zou zelf bv een 3800 X2 kopen. Deze (al dan niet) beetje onderklokken zodat het voltage omlaag kan. Mocht je server (weet niet waar je woont, maar waarschijnlijk is je internet upload de belangrijkste speler, tenzij je in een studenthuis o.i.d. woont) het erg zwaar krijgen, kan je in ieder geval de cpu weer wat sneller laten draaien zonder dat je een nieuwe cpu nodig heb

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

[...]

Ik heb een keer gerekend en gemeten:

IDLE = 37 watt per uur
STRESSED=70 watt per uur

reken uit je winst :)

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-02 20:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Gewoon de cool en quite functie aanzetten, zo draait hij in idle op 1000mhz en is lekker zuinig.
Dutch_guy schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:43:
[...]

Ik zou zelf ook eerder gaan voor zo'n soort systeem (die je waarschijnlijk wel van een kennis kan krijgen die er niets meer mee doet).
Groot voordeel van een snelle server is natuurlijk wel dat je heerlijke snelheden (@lan) haalt, je heb perfect kunt gebruiken als download computer (ik verwacht dat een ouwe p3 het moeilijk heeft met usenet)
En je hem eventueel zelfs kunt gebruiken om b.v. video's te bewerken (gewoon remote desktop alles instellen, en gaan met die banaan 8) ).

Ik zou trouwens niet weten waarom valauram niet geschikt zou zijn voor 24/7 gebruik, dit soort geheugen zijn meestal wat slomer door de mindere timings en slechte overclock mogelijkheden maar dit heb je voor zo'n server toch niet nodig.
Desolation Angel schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:41:
Ik zou gaan voor een Asus N4L-CM DH met een Yonah processor op. Vermits dit een mobile CPU is, zit je hier qua low-power zeker goed mee
Yonah's (en bij behorende mobo's) zijn wel behoorlijk duur :(

ps: ik gebruik gewoon mijn eigen pc als fileserver hier in huis, hij draait toch 24/7. Mijn broer streamt o.a. muziek vanaf mijn computer (laptop hdtjes zijn nogsteeds veel te klein :+ ).

[ Voor 31% gewijzigd door Tortelli op 02-08-2006 02:04 ]

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Tortelli schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:50:
[...]

Ik zou op dit moment geen sempron meer kopen, als je al een athlon 64 3000+ hebt voor ~€65.
ik zeg ook niet dat je dat systeem moet kopen. Het is alleen om 'm op weg te helpen. Ben het trouwens wel met je eens hoor, nu al die prijsdalingen er zijn. Ik schrok er vermorgen van hoe goedkoop ik een dikke athlon X2 kon krijgen :P.

Verwijderd

Topicstarter
Gamo schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:54:
[...]

Ik heb een keer gerekend en gemeten:

IDLE = 37 watt per uur
STRESSED=70 watt per uur

reken uit je winst :)
Is dit het verbruik van de ganse server of enkel de CPU?

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:47:
[...]

Is dit het verbruik van de ganse server of enkel de CPU?
De complete config exclusief de monitor.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31

BCC

Ik heb een Barebone (QB-154P van Freetech),
(deze: http://tweakers.net/aanbod/advertentie/18108)
met daarin:

2x Coolermaster HD Cooler
2x250 Gig in Raid
2 GHz Celeron
512 MB Ram
Onboard intel Nic + Geluidskaart

Koste me vorig jaar totaal iets van 400 euro. Ding is super zuinig en stil. En het draait nu met Ubuntu Dapper als een trein (met Apache, SVN, etc). Ik zou als ik jouw was naar iets vergelijkbaars kijken.

Is een oude shuttle niet wat voor je? Desktop onderdelen in een klein kastje proppen zorgt nl. vaak voor warmte problemen. Die shuttles hebben laptop chipsets + goed doordachte koeling waardoor het geheel wat langer meegaat IMHO. Laptop chipsets zijn meestal ook een stuk zuiniger.

[ Voor 48% gewijzigd door BCC op 02-08-2006 11:30 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• TeXiCiTy
  • Laatst online: 04-02 14:37
Goedkoopste Shuttle voor S939 is de Sn95g5v2 voor 240 euro. Voor die 240 euro kan je met jouw eisen leuke voeding+kast+mobo kopen. En aangezien de LowPower versies echt AM2 nodig hebben, lijkt me dat niet zo'n gewelidige stap. mATX lijkt me goed zat.

Over de DVD-RW: Waarop stop je er niet een in een 5,25" USB kastje? IK gebruik me optische schijven alleen bij het installeren van OS'en en af en toe voor een nieuw programma. Wat vervolgens meteen in een iso verdwijnt... Als je net zón hekel hebt aan optische opslag als ik ben je voor een paar tientjes extra weer een blij man.

Over het geheugen 24/7. Je kan natuurlijk instellen dat je PC om 3 uur 's nachts een reboot doet. No Problemo.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 10:28

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

TeXiCiTy schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 11:40:
Over het geheugen 24/7. Je kan natuurlijk instellen dat je PC om 3 uur 's nachts een reboot doet. No Problemo.
Wel als je Ftp-server/torrents download, ben je alle connecties kwijt.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:35

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:27:
De processor heb ik gekozen omdat, voor zover ik weet, deze het laagste verbruik heeft van de meeste desktop processors. Ik heb ook een AMD AM2 X2 3800+ gezien met laag verbruik maar die is me wat te duur (€300+).
pricewatch: AMD Athlon 64 X2 3800+ Windsor (AM2, 2.0GHz, 2x512KB, 35W)

Moraal: niet blindstaren op Sallandautomatisering ;)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De functionaliteiten die je in je TS beschrijft heb ik jaren lang met een P1 133mhz gedaan. Het enige wat eraan veranderd was was het toevoegen van een berg geheugen en een pci raid kaartje. Pas sinds kort is hij vervangen door een P2 266mhz. De enige reden voor de vervanging was het niet meer beschikbaar zijn van geheugenuitbreiding voor de P1 en het toch nog hebben rondslingeren van andere onderdelen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33
De oude Compaq-jes Deskpro zijn wel heel stil, zuinig en betrouwbaar. Ik heb er een in p3/500 smaak, wordt volledig ondersteund door Ubuntu/Linux/Windows. Met een overlay driver van Seagate heb ik er zelfs onder Windows2k een 200Gb mee aan de praat. Linux was van het begin al geen probleem. Er zitten geen SATA poorten op, maar er lijkt me in het budget wel ruimte voor een 4 poorts PCI-kaartje. Ik heb er nog een 1Gbit Linksys nic bijgezet en hiermee haal ik 230Mbit full duplex :) Lijkt mij op zich zat toch?? 2e hands zijn deze nog volop te krijgen net als geheugen wat erin gaat. (2 banken)

Oja, over je bezorgheid qua usenet, etc. Gewoon je nzb op je workstation aanmaken en in je shared directory zetten en vandaar openen en binnenslurpen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Miglow op 02-08-2006 12:21 ]

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik heb enigszinds ervaring met wat de TS wil, namelijk een linuxserver voor thuis. Ik heb geen interesse in lowpower dus daar heb ik geen rekening mee gehouden. Ik kan wel zeggen, dat mijn AMD athlon xp 2400 op 2.0 ghz te traag is voor wat ik er mee wil. Ik raad je aan om zowiezo wel voor iets als een amd64 te gaan, het liefst een dual core die een beetje goedkoop is (X2 3800). Is de prijs echt belangrijk, dan kun je een intel D805 kopen en die flink overklokken, maar dan moet je niet op de stroomkosten en de hitteproductie kijken 8)7

Verder is SATA wel aan te raden ivm hotswap (lijkt me handig in een server), plus een gbit nic van intel/3com. Een goede onboard gbit nic kan ook als ie op de pci-e bus is aangesloten.

Laatste: ubuntu is echt ubergeschikt voor een server, ik draai ook ubuntu erop, en het werkt als een tierelier. Voor torrents downloaden met een linux server zou ik je Torrentflux aanraden, dat is een programma waar je torrents enzo met een webbrowser kunt inzetten en afhalen. (www.torrentflux.com)
Je moet dan wel apache(2) hebben draaien met een mysql database voor het opslaan van allerlei gegevens, en natuurlijk PHP en Python.

Ubuntu server heeft een optie om een LAMP (Linux, Apache, Mysql, PHP/Perl/Python) server te installeren, maar het is net zo handig om het zelf te apt-getten dan heb je wat meer controle over wat geinstalleerd is enzo.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@jealma
Ik ben benieuwd waat je te traag vond aan je amd.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-02 23:19
Mag ik misschien vragen wat voor "SVN server" je gebruikt ? en hoe je die toepast voor je projecten ?

My favorite programming language is solder.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
haha, ik wachtte al op die vraag :)
Mijn amd is gewoon een beetje loom ofzo. Ik heb er filesharing op draaien met gigabit, en software raid 5 is net iets te veel voor dat ding.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tja, software raid 5 is natuurlijk ook best zwaar. Je had zeker ook een window manager geinstalleerd?

@Puch-Maxi?"svn = subversion. Gewoon normaal versie beheer. Een beetje een verbeterde versie van cvs. linkje

Verwijderd

Topicstarter
Hmm gezien het lage stroomverbruik lijkt het me dan wel interessant om eens te kijken voor een P2 of P3, bedankt voor de tip :)
Ik heb toevallig nog een SATA PCI-kaartje in m'n oude PC zitten dat ik toch niet gebruik dus dat is wel handig.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 13:12 ]

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-02 21:44
Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 13:11:
Hmm gezien het lage stroomverbruik lijkt het me dan wel interessant om eens te kijken voor een P2 of P3, bedankt voor de tip :)
Ik heb toevallig nog een SATA PCI-kaartje in m'n oude PC zitten dat ik toch niet gebruik dus dat is wel handig.
P3 zijn er zuinig. Vooral de 500Mhz. http://users.erols.com/chare/elec.htm#intel

Die heb ik zelf ook 24/7 draaien en die is snel genoeg voor alles wat je wilt doen. Mijne kostte 20 euro op marktplaats. Ik heb er wel nog wat geheugen en een el cheapo Sweex SATA controllerkaartje bijgeprikt dus alles bij elkaar kostte hij 60 euro geloof ik.

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-01 13:38
Heb hier al bijna 2 jaar een via c3 500 draaien, gebruikt samen met 2 7200 toeren schijfjes ~37 watt (als de schijfjes uitgaan door powermanagement dan < 20watt :) op het stopcontact. Hij wordt vooral gebruikt als media server / download / ftp bak en is hier meer dan snel genoeg voor.

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Zoals al vaak gezegd is, een wat oudere pc van marktplaats kan goed de taken uitvoeren die jij ervoor in gedachten hebt.

Mijn P350 met 192MB (Compaq Deskpro) is onhoorbaar, en neemt alle taken over die mijn pc niet hoeven te doen (usenet, torrent, irc, msn, ftp, http, fileserver, rarren en parren enz enz).
Ook is hij superstabiel onder Windows 2000, en kun je er met meerdere mensen bestanden van streamen zonder problemen.

Ik had vroeger al deze taken op een P100 met 64MB laten runnen, ook zonder problemen, maar deze begon iets teveel geluid te maken.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Volgens mij is het niet heel zinvol om procs te vergelijken op hun TDP aangezien je niet heel veel load verwacht op deze server. Zo'n Venice core als je aanvankelijk gekozen had is in idle mode hardstikke zuinig, zie bijv http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_fx60/winidle.gif (lostcircuits meet aan de ingang van de VRM, en niet eens met Cool and Quiet ingeschakeld).

Je hoeft dus ook niet naar zo'n EE versie te kijken - daarmee bespaar je met name als je veel load op je proc hebt.

Ik denk dat een AM2 systeem het nog een tikje beter doet aangezien DDR2 geheugen in principe zuiniger is. Veel hangt af van je moederbord.

edit: en er zijn aardige verschillen tussen chipsets: http://techreport.com/rev...m2-chipsets/index.x?pg=19

Verder zou je nog kunnen stellen dat een Sempron64 waarschijnlijk nog zuiniger is omdat daar bijna geen L2 cache op zit :)

[ Voor 16% gewijzigd door John_Glenn op 02-08-2006 14:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 13:43:
Volgens mij is het niet heel zinvol om procs te vergelijken op hun TDP aangezien je niet heel veel load verwacht op deze server. Zo'n Venice core als je aanvankelijk gekozen had is in idle mode hardstikke zuinig, zie bijv http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_fx60/winidle.gif (lostcircuits meet aan de ingang van de VRM, en niet eens met Cool and Quiet ingeschakeld).

Je hoeft dus ook niet naar zo'n EE versie te kijken - daarmee bespaar je met name als je veel load op je proc hebt.

Ik denk dat een AM2 systeem het nog een tikje beter doet aangezien DDR2 geheugen in principe zuiniger is. Veel hangt af van je moederbord.
Bedankt voor het grafiekje, ziet er inderdaad wel goed uit voor die Venice.
Als veel afhangt van het moederbord, waar moet ik dan precies naar kijken bij de keuze van een mobo?

Ik zie net dat m'n broer op z'n werk nog een P2 350Mhz staan heeft die hij zelden gebruikt. Misschien probeer ik beter dat eerst eens uit gezien al de positieve ervaringen hier met oudere pentiums.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Leuk kastje (heb hem zelf ook), maar raad je aan om nog een extra 80mm koeler erbij te plaatsen onder de schijven. De schijven zitten namelijk erg strak op elkaar dus worden vrij warm.

Default blanke hetero

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:06:
[...]

Bedankt voor het grafiekje, ziet er inderdaad wel goed uit voor die Venice.
Als veel afhangt van het moederbord, waar moet ik dan precies naar kijken bij de keuze van een mobo?

Ik zie net dat m'n broer op z'n werk nog een P2 350Mhz staan heeft die hij zelden gebruikt. Misschien probeer ik beter dat eerst eens uit gezien al de positieve ervaringen hier met oudere pentiums.
Nou met 350Mhz zit je ook met extreem langzaam geheugen en ATA 66 uiteraard... Windows XP zal er ook niet uit fluiten. Vanaf 750Mhz lijkt me veel verstandiger, en vermindert je ergernissen overall.

• BCC

BCC

Gamo schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:55:
[...]
Nou met 350Mhz zit je ook met extreem langzaam geheugen en ATA 66 uiteraard... Windows XP zal er ook niet uit fluiten. Vanaf 750Mhz lijkt me veel verstandiger, en vermindert je ergernissen overall.
Ik zeg 1 GHz, maar liever 2. Als je een beetje serieus data wil gaan rondpompen heb je dat wel nodig. Je hebt dan tenminste ook dingen als ATA 100 en een FSB van rond de 400 MHz.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:08

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Ik zou eens kijken naar een epia bordje. Vooral die nieuwere bordjes (met nehemiah core) zijn redelijk snel (1ghz epia 'nehemiah' is vergelijkbaar met een 700mhz P3). Verder is het verbruik erg laag. Hele bordje gebruikt dacht ik max 20 watt. En dat is het moederbord + de cpu.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Fuzzillogic
BCC schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 16:02:
[...]

Ik zeg 1 GHz, maar liever 2. Als je een beetje serieus data wil gaan rondpompen heb je dat wel nodig. Je hebt dan tenminste ook dingen als ATA 100 en een FSB van rond de 400 MHz.
Blaat.

Ik heb hier al jaren een duron 800MHz systeempje als server draaien. Dat ding doet fluitend de fast ethernet voltrekken. Gigabit zou ook niet echt een probleem zijn.

Tevens dient het apparaat als webserver met PHP, FTP, SVN, waarbij de webserver ook nog eens zo nu en dan aan fotobewerking doet (eigen PHP extensie). It does the job just fne.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
jealma schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:30:
Ik heb enigszinds ervaring met wat de TS wil, namelijk een linuxserver voor thuis. Ik heb geen interesse in lowpower dus daar heb ik geen rekening mee gehouden. Ik kan wel zeggen, dat mijn AMD athlon xp 2400 op 2.0 ghz te traag is voor wat ik er mee wil. Ik raad je aan om zowiezo wel voor iets als een amd64 te gaan, het liefst een dual core die een beetje goedkoop is (X2 3800). Is de prijs echt belangrijk, dan kun je een intel D805 kopen en die flink overklokken, maar dan moet je niet op de stroomkosten en de hitteproductie kijken 8)7

Verder is SATA wel aan te raden ivm hotswap (lijkt me handig in een server), plus een gbit nic van intel/3com. Een goede onboard gbit nic kan ook als ie op de pci-e bus is aangesloten.

Laatste: ubuntu is echt ubergeschikt voor een server, ik draai ook ubuntu erop, en het werkt als een tierelier. Voor torrents downloaden met een linux server zou ik je Torrentflux aanraden, dat is een programma waar je torrents enzo met een webbrowser kunt inzetten en afhalen. (www.torrentflux.com)
Je moet dan wel apache(2) hebben draaien met een mysql database voor het opslaan van allerlei gegevens, en natuurlijk PHP en Python.

Ubuntu server heeft een optie om een LAMP (Linux, Apache, Mysql, PHP/Perl/Python) server te installeren, maar het is net zo handig om het zelf te apt-getten dan heb je wat meer controle over wat geinstalleerd is enzo.
wtf? wat doe jij met zo'n bak!??!?!?

Ik heb jaren met een k6-400 en dual celly-500 met max 512 mb geheugen gewerkt, en dat ging ALTIJD prima. Die dual celly-500 draait nu zelfs als extra workstation voor gasten en zo. Snel genoeg.

Een AMD X2? Intel D805? Tering....Hij wil een thuisserver, niet een state-of-the-art gaming rig.

Copy.com

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
sariel schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 16:29:
[...]

wtf? wat doe jij met zo'n bak!??!?!?

Ik heb jaren met een k6-400 en dual celly-500 met max 512 mb geheugen gewerkt, en dat ging ALTIJD prima. Die dual celly-500 draait nu zelfs als extra workstation voor gasten en zo. Snel genoeg.

Een AMD X2? Intel D805? Tering....Hij wil een thuisserver, niet een state-of-the-art gaming rig.
Dat dacht ik dus ook al.

Ik heb zelf een Duron 1600 applebred naar 1200 Mhz teruggeklokt. Voltage verlaagt naar 1.15 volt en alleen de processor gebruikt op dit moment iets van 10 watt per uur en het ding heeft power genoeg.

Ik ben voor een Duron gegaan omdat die makkelijk te combineren was met DDR geheugen en een S-ata HD (Samsung 250 GB).

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 23:28
Ik kan je van harte een Tualatin aanraden, de laatste P-3 core. Laag verbruik, en prima prestaties, relatief gezien dan. Mijn server loopt sinds kort op een Pentium-M met een Asus CT-479, maar daarvoor had ik dus een Tualatin 1.2 GHz.

Even opletten wel met het geheugen: de bordjes met intel 815 chipset zijn gelimiteerd tot 512 MB.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal gewoon die PC van m'n broer even als server uitproberen, en als dat systeem te traag werkt zou ik toch voor zo'n low power AM2 kiezen, dan zit ik meteen ook voor een tijdje goed en kan ik die server later eventueel voor andere zaken gebruiken (bv. HTPC)

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Kijk ook eens naar dit topic: \[Low-noise/Low-cost]All-in-1 thuis server. Ik heb er veel van geleerd iig.

Ik heb zelf nu een computer gekregen, dus dat topic gaat nog geupdate worden binnenkort met het systeem wat ik heb gekozen met het verbruik enzo.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb ook eens rondgekeken voor een Via Epia systeem. Qua prijs en stroomverbruik lijkt het me zeer interessant. Ik vraag me echter af of dit wel geschikt is voor hetgeen ik de server wil gebruiken en ik heb ook nergens bordjes tegengekomen met meer dan 2 SATA aansluitingen.
Je kunt toch uitbreiden met een PCI SATA controller?

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 20:06
Over het moederbordje, dat is dus niet geschikt. Uit testen is naar voren gekomen dat de NForce 4 chipset in de orde van 25 Watt meer verbruikt dan bv de ATi chipset. Zie http://techreport.com/rev...s-a8r32-mvp/index.x?pg=17 Daar is te zien dat een moederbord met ATi chipset Idle 25 Watt minder verbruikt. Kies dus een ATi of ULi chipset (met evt een PCI videokaartje, een S3 Virge oid, is 2 Watt)

Zie ook: http://www.silentpcreview.com/article313-page5.html voor een lijstje verbruiken van CPU's...

Ikzelf heb een Celeron Tualatin 1200 teruggeklokt naar 800 MHz, scheelde 10 Watt. Maar aangezien ik mijn servertje helemaal misbruik met 4 VMWare instances, kom ik vooral geheugen tekort. Mijn P3 moederbord kan maximaal 768MB aan en dat is dan te weinig. Ik ga dus over naar een systeem met 2GB en mogelijkheid naar 8 GB te gaan (veel geheugen is altijd fijn). Wat dat wordt, ben ik nog niet uit. Vermoedelijk een dual-core systeem, want dat is ideaal met zoveel VMware instances.

Oftewel, P3 is leuk, maar tenzij je een energieslurpend servermoederbord neemt, zal je niet meer dan 1 GB aan geheugen kwijt kunnen. Dat kan in bepaalde gevallen te weinig zijn.

Verwijderd

Ik heb als thuisserver een P2 450MHz staan, snel zat alleen met MySQL ietwat traag. Ik heb nog een P3 550MHz over (interesse?) en dat is ongeveer tweemaal zo snel. De reden dat ik die niet inzet is dat de P2 een passieve koeler heeft en dus geen geluid maakt (server staat onder m'n bed).

Een Athlon 64 server kopen lijkt me wel wat overkill inderdaad. Aan een P1 / P2 zou ik echter niet beginnen als je webprojectjes wil proberen, ik ging me namelijk best wel ergeren aan de lage SQL performance. Met een P3 heb je daar eigenlijk geen last meer van.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 18:27 ]

• BCC

BCC

Nexxennium schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 16:18:
[...]
Blaat.
Ik heb hier al jaren een duron 800MHz systeempje als server draaien. Dat ding doet fluitend de fast ethernet voltrekken. Gigabit zou ook niet echt een probleem zijn.
Tevens dient het apparaat als webserver met PHP, FTP, SVN, waarbij de webserver ook nog eens zo nu en dan aan fotobewerking doet (eigen PHP extensie). It does the job just fne.
Blaat? 800 MHz is bijna 1 GHz. En als ik de reacties hierboven zie (1,2 / 1,6 / 1,2). Dus 1 a 2 Ghz lijkt mij een redelijk normale suggestie. Dat gigabit voltrekken is meer afhankelijk van je schijven en controler dan van je CPU. En of het het werk aankan hangt natuurlijk helemaal van de hoeveelheid werk af...

En over die VIA Epia. Die zijn toch best wel redelijk traag. Een 1 GHz Epia kan net niet soepel een filmpje fullscreen afspelen, wat nogal naar is als je hem ook als home-theatre wil gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 02-08-2006 18:46 ]

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik heb zelf gekozen voor een AMD Geode NX 1750 voor de vervanging van een laptopje die eerst als thuisserver diende. Die heb ik draaien op een Asrock K7S41 mobo'tje met 1 gb aan ram. Met crystalcpuid kun je aangeven dat de multiplier terug moet worden geschroeft bij lage belasting en dat werkt als een zonnetje. De FSB heb ik omhoog gegooid naar 166 mhz, dus op de max. FSB is het vergelijkbaar met een XP 2100+.

Processor kost 60 euro, maar ze worden schaars. Er zijn meerdere Asrock mobo's die deze processor ondersteunen, zoals deze ASRock K7Upgrade-600 die ook al SATA-raid aan boord heeft. Moet je alleen wel een los VGA kaartje erin prikken.

P3 heb ik ook naar gekeken, maar het is relatief prijzig (of soms onmogelijk) om genoeg geheugen erin te prikken.

• Fuzzillogic
BCC schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 18:44:
[...]

Blaat? 800 MHz is bijna 1 GHz. En als ik de reacties hierboven zie (1,2 / 1,6 / 1,2). Dus 1 a 2 Ghz lijkt mij een redelijk normale suggestie. Dat gigabit voltrekken is meer afhankelijk van je schijven en controler dan van je CPU. En of het het werk aankan hangt natuurlijk helemaal van de hoeveelheid werk af...
Je zei "liever 2GHz". En ik hoef je niet uit te lekker dat een 2GHz AMD64 niet te vergelijken valt met een 800MHz Duron. 2GHz is echt way overkill voor een simpel servertje. Onze bedrijfsserver is een 2,4GHz Celeron. En die doet toch heel wat meer dan een enkel websiteje en een beetje FTP.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Weet niet of het al gezegd is, maar een nieuw model Epia is een zeer geschikte keus.
Ik wil aan het eind van de vakantie ook een server in elkaar gaan sleutelen en in kies de Epia EN15000. 1.5Ghz, DDR2 memory, SATA ondersteuning, alles wat je maar wilt *O*
edit: Heeft ook Gigabit LAN btw :)

Ander vraagje trouwens: In de TS staat dat valueram misschien niet geschikt is voor een server, waarom zou dit zijn? RAM-geheugen is RAM-geheugen lijkt mij, zolang je het niet overclockt zal het gewoon blijven werken.
Of is het niet zo eenvoudig?

[ Voor 3% gewijzigd door DarthPlastic op 02-08-2006 20:09 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

DarthPlastic schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:06:
Weet niet of het al gezegd is, maar een nieuw model Epia is een zeer geschikte keus.
Ik wil aan het eind van de vakantie ook een server in elkaar gaan sleutelen en in kies de Epia EN15000. 1.5Ghz, DDR2 memory, SATA ondersteuning, alles wat je maar wilt *O*
edit: Heeft ook Gigabit LAN btw :)

Ander vraagje trouwens: In de TS staat dat valueram misschien niet geschikt is voor een server, waarom zou dit zijn? RAM-geheugen is RAM-geheugen lijkt mij, zolang je het niet overclockt zal het gewoon blijven werken.
Of is het niet zo eenvoudig?
Hoe langer het geheugen draait, hoe groter de kans op een misread. Daarom is voor server gebruikt het ECC gecontroleerde geheugen in het leven geroepen. Maar in een simpele desktop maakt een misread geen ene flikker uit, aangezien je databases niet met duizenden aanvragen per minuut wordt belast, en waardoor een fout dan nieteens opvalt :) OCZ is perfect geheugen voor stevig gebruik iig.

• Fuzzillogic
Gamo schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 01:18:
[...]

Hoe langer het geheugen draait, hoe groter de kans op een misread. Daarom is voor server gebruikt het ECC gecontroleerde geheugen in het leven geroepen. Maar in een simpele desktop maakt een misread geen ene flikker uit, aangezien je databases niet met duizenden aanvragen per minuut wordt belast, en waardoor een fout dan nieteens opvalt :) OCZ is perfect geheugen voor stevig gebruik iig.
Voor een simpele server maakt het net zo min een flikker uit. Mijn servertje draait WAMP (geen LAMP dus). Ik haal uptimes van 130 dagen+ Daarna knalt een IDE-kanaal eruit en moet ik rebooten. Ik hoop dat dat laatste met een driver-update gefixt is. Afgezien van dat is deze bak zolang ik hem heb (4 jaar) nog nooit gecrasht zonder een direct aanwijsbare en externe oorzaak.
De hardware bestaat uit 2de hands CPU en HD's, een reepje standaard PC2700 geheugen en het goedkoopste moederbord dat ik kon vinden waar geen Via-chipset op zat (trauma's).

Sommige van jullie lopen hier dingen te verkondigen die relevant zijn... voor echte servers in het bedrijfsleven. Niet voor een hobbybakje thuis.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Nexxennium schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 01:27:
[...]

Voor een simpele server maakt het net zo min een flikker uit. Mijn servertje draait WAMP (geen LAMP dus). Ik haal uptimes van 130 dagen+ Daarna knalt een IDE-kanaal eruit en moet ik rebooten. Ik hoop dat dat laatste met een driver-update gefixt is. Afgezien van dat is deze bak zolang ik hem heb (4 jaar) nog nooit gecrasht zonder een direct aanwijsbare en externe oorzaak.
De hardware bestaat uit 2de hands CPU en HD's, een reepje standaard PC2700 geheugen en het goedkoopste moederbord dat ik kon vinden waar geen Via-chipset op zat (trauma's).

Sommige van jullie lopen hier dingen te verkondigen die relevant zijn... voor echte servers in het bedrijfsleven. Niet voor een hobbybakje thuis.
^^ met jou

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Zeer belangrijk: weinig stroomverbruik omdat het 24/7 aan zal staan
Ik heb van de week een NSLU2 gekocht en er een 400 en een 250Gbyte harddisk aangeknoopt. OpenSlug erop (hoewel debian-slug ook een optie is). Ik heb nu ftp, cifs, ssh, svn/cvs (zowel client als server, dus ik kan 'externe' zooi lokaal in m'n eigen svn zetten) op een doosje van 87 euro. Het gebruikt minder dan 5 watt zonder drives (en 25W met beide drives actief). Er kan een apache op, maar verwacht geen snelheidswonder. De 400Gbyte-drive is nieuw, en een externe 320Gbyte USB2-drive kost je 149 euro. Je hebt los van de snelheid al je wensen overtroffen voor 236 euro.

Is dat geen optie? Kun je van de rest nog een paar dagen feesten. :+

[ Voor 3% gewijzigd door burne op 03-08-2006 02:23 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Burne schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 02:20:
[...]

Ik heb van de week een NSLU2 gekocht en er een 400 en een 250Gbyte harddisk aangeknoopt. OpenSlug erop (hoewel debian-slug ook een optie is). Ik heb nu ftp, cifs, ssh, svn/cvs (zowel client als server, dus ik kan 'externe' zooi lokaal in m'n eigen svn zetten) op een doosje van 87 euro. Het gebruikt minder dan 5 watt zonder drives (en 25W met beide drives actief). Er kan een apache op, maar verwacht geen snelheidswonder. De 400Gbyte-drive is nieuw, en een externe 320Gbyte USB2-drive kost je 149 euro. Je hebt los van de snelheid al je wensen overtroffen voor 236 euro.

Is dat geen optie? Kun je van de rest nog een paar dagen feesten. :+
Afbeeldingslocatie: http://www1.linksys.com/products/imagelib2/nslu2.jpg

En beschrijving:
http://en.wikipedia.org/wiki/NSLU2
Pagina: 1