Computer traag, videokaart of geheugen probleem?

Pagina: 1
Acties:

• TijmenD
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-07-2025
Beste,

Vorige topic: Computer is opeens traag
Ik heb nu het een en ander getest waaronder het compleet formateren van mijn computer. Nu is het mij dus compleet duidelijk dat er een hardware probleem is. Wat ik uitsluit dat het kan zijn is de harde schijf. Hij laadt windows 7 gewoon maar het gaat ontzettend traag. Het moederbord heb ik totaal geen weet van, zou niet weten wat daar mis mee zou kunnen zijn (ik ben een complete leek qua computerbouw betreft).

Wat dan overblijft is de videokaart of het geheugen? Persoonlijk neig ik meer naar het geheugen, misschien hebben jullie een idee?

Ik heb hier even wat afbeeldingen van wat misschien van pas kan komen:
http://www.bulk-image-upload.com/show.php/21_1.png.html
http://www.bulk-image-upload.com/show.php/22_2.png.html
http://www.bulk-image-upload.com/show.php/23_3.png.html
http://www.bulk-image-upload.com/show.php/24_4.png.html

Systeemspecs:
Moederbord ID: 64-0802-000001-00101111-032608-Bearlake$A0844000_BIOS Date: 03/26/08 09:23:04 Ver: 08.
CPU: Intel quad core Q6700 2,666MHZ
Geheugen: 4GB Kingston geheugen
Videokaart: NVidia Geforce 8600GT
Harde schijf: Maxtor STM3250310AS ATA Device

Wat voor fouten zouden er kunnen voorkomen? Wat stellen jullie voor dat ik het beste kan doen?
Alvast bedankt.

Edit: Computer ook open gemaakt, alle fans draaien dus totaal geen problemen met voeding. En er was ook weinig stof in de kast.

[ Voor 4% gewijzigd door TijmenD op 27-08-2009 14:14 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hoezo zou het je schijf niet kunnen zijn? Test je schijf eens met de tool van de fabrikant, die geeft meer duidelijkheid. Daarnaast kan je je geheugen testen met memtest.

Wauw, een sig!

• TijmenD
Ik heb met het programma memtest (4x laten lopen) 100% cpu usage gehaald in task manager maar er werd na 20 minuten 0 errors gevonden en heb hem dus stil gezet. Kan ik hiermee het geheugen uitsluiten?

Ik ga nu mijn harde schijf eens testen met de tools die ik nu ga zoeken.

Alvast bedankt!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

TijmenD schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:39:
Ik heb met het programma memtest (4x laten lopen) 100% cpu usage gehaald in task manager maar er werd na 20 minuten 0 errors gevonden en heb hem dus stil gezet. Kan ik hiermee het geheugen uitsluiten?

Alvast bedankt!
Laat memtest eens een nachtje draaien, als je dan nog geen errors heb kun je het geheugen uitsluiten.

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08-2025
Je hardeschijf uitsluiten omdat hij nog wel wat doet is niet goed.

Ik vermoed namelijk wel jou hardeschijf.

Pak er eens een test programma van de fabrikant bij (of HDTUNE) en laat die eens naar de health status van je hardeschijf kijken.

Macbook Pro 15" 

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:28

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Alvast bedankt!
Het testen van je geheugen is niet in 20 minuten gedaan hoor. Dat kan wel een x aantal uur duren.
Dus dan kan je beter de rest uitsluiten en dit als laatste doen.

Wauw, een sig!

• TijmenD
Kon geen testprogramma voor Maxtor windows 7 vinden, ik heb het advies van Catz ter harte genomen en HDTune gepakt. Ik heb een quick scan gedaan en dit geeft 0 damage delen. Elk blokje is dus groen. Temperature is 36 graden, wat mij ook niet uitermate hoog lijkt.

Bij de health status staat alles op Ok. Er zijn wel 2 dingen geel gemarkeerd, ik weet niet wat dit inhoud? De 2 dingen die geel zijn gemarkeerd zijn:
(05) Reallocated Sector count;
(0A) Spin Retry Count.

Deze 2 zijn wel Ok. De health status is dus een complete ok.
Wat adviseren jullie nu? Kan ik deze 2 dingen al uitsluiten? Ligt het dus aan de videokaart en zal het opgelost zijn door een nieuwe videokaart te kopen?
Edit: Kan ik alleen de harde schijf uitsluiten (op geheugen heeft iemand al antwoord gegeven, sorry) of moet ik even een harde schijf van een andere pc proberen?

[ Voor 10% gewijzigd door TijmenD op 27-08-2009 16:17 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Overigens lijkt het me niet de videokaart. Het andere topic niet gelezen maar de videokaart zorgt er puur voor dat er een goed beeld naar je scherm wordt gebracht, in zware 3d-spellen kan ie hier moeite mee hebben maar dat windows er traag door opstart kan bijna niet.

(Als je het echt nog wilt testen: download OCCT, en doe een GPU test met error-check aangevinkt).

Waarin wordt ie nog meer sloom? Is het afspelen van films, en het spelen van zware spellen nog mogelijk?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• TijmenD
Ik heb de memtest nog een keer aangezet hij is nu 12x zo lang bezig geweest, hij heeft namelijk 4 uur staan draaien. Nog steeds 0 errors als gevolg. Ik neem aan dat ik hierbij het geheugen wel kan uitsluiten. Hij is overigens tot de 1200% gekomen ongeveer.

Zal het probleem nog een keer uitleggen. Hij is niet alleen sloom met het afspelen van films maar meer al bij het opstarten van windows. Hij doet er 3 minuten over om het windows logo in beeld te krijgen en als ik wil inloggen duurt het 5 minuten voordat hij echt goed is opgestart. De computer is dus al gelijk bij het opstarten ontzettend traag.

Dus het is een grote kans dat het dan toch de harde schijf is? Nieuwe schijf erin gooien zou de oplossing zijn en deze gewoon betitelen als kapot? Computer is net een jaar oud geloof ik.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Reallocated sector counts zijn geen goed teken. Dat wil zeggen dat er beschadigde blokken zijn, maar dat de HDD er nu reserveblokken voor in de plaats gebruikt. Test je harde schijf eens met de tool van de fabrikant. Bovendien is een quick scan ook niet veelzeggend.

• TijmenD
Ok ik ben nu de scan nogmaals aan het uitvoeren maar nu niet de quick scan. Hij heeft 1 error reeds gevonden, betekent dit dat de hdd dood is? Ik ga vanavond ff testen hoe de pc reageert als ik hem aanzet met een andere hdd erin.

Alvast bedankt allemaal.

• Admiral Freebee
  • Niet online
De HDD hoeft niet per se dood te zijn, maar het kan wel een indicatie van problemen zijn. Probeer eens met het tooltje van Maxtor te testen.

• TijmenD
Er is iets raars gebeurd.
Ik heb de HDTune stop gezet en toen de maxtor tool geinstaleerd. De maxtor tool vereiste dat de computer opnieuw opgestart diende te worden. Ik heb dit gedaan en toen was mijn computer weer de gewone snelheid. Hebben jullie een verklaring hiervoor of is hij morgen gewoon weer langzaam? :O

• Pruimenvlaai
  • Laatst online: 29-04 17:53
Misschien stond je harde schijf in PIO-modus, in plaats van DMA. Dat is bij mij ook een keer gebeurt, toen zat er een kabeltje niet goed in waardoor er soms data niet goed aankwam. Dan schakelt mijn moederbord 'm automatisch om naar PIO, waarom Windows er inderdaad ontzettend veel langer over doet om op te starten.

Verwijderd

Outerspace schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:15:
Hoezo zou het je schijf niet kunnen zijn? Test je schijf eens met de tool van de fabrikant, die geeft meer duidelijkheid. Daarnaast kan je je geheugen testen met memtest.
Graag nieuwe plaatjes want Avira slaat hier alarm.
Gebruik eventueel TinyPic.

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
ook avast! geeft een melding.
ben best benieuwd naar je afbeeldingen..

• Admiral Freebee
  • Niet online
Geef ook eens een screenshot van de SMART data als je wil :)

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Wat je ook even moet doen is een test om de snelheid te meten. Als hij onder de 10mb/s zit (constant) kan ik je bijna met zekerheid zeggen dat hij kapot is. In HDTune bedoel ik dus.

Dat rode blokje in de quickscan voorspeelt ook niet veel goeds.

[ Voor 22% gewijzigd door spNk op 29-08-2009 12:14 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:37
Diagnostische tools dien je bij voorkeur niet vanuit het Windows OS te draaien. Als geheugentest is MemTest86 of MemTest86+ aan te raden, die kun je draaien vanaf floppy, usb of cd.
Hier weer hetzelfde, het testtooltje van de fabrikant zelf gebruiken, deze draaien meestal vanuit dos. Indien je een Maxtor hebt kun je het tooltje van Seagate gebruiken. Erg handig is de Ultimate Boot CD, hier staan behoorlijk wat handige dingen op, waaronder dus memtest en seatools.

• TijmenD
Admiral Freebee schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 11:51:
Geef ook eens een screenshot van de SMART data als je wil :)
Om heel eerlijk te zijn, ik heb geen idee wat je bedoeld. Zou je willen zeggen waar ik die zou kunnen vinden?
spNk schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:13:
Wat je ook even moet doen is een test om de snelheid te meten. Als hij onder de 10mb/s zit (constant) kan ik je bijna met zekerheid zeggen dat hij kapot is. In HDTune bedoel ik dus.

Dat rode blokje in de quickscan voorspeelt ook niet veel goeds.
http://i25.tinypic.com/2w564xk.png
Is dit abnormaal laag?

Heb daarnaast het tooltje gedownload van SeaTools en ben nu bezig met de long generic scan.

Alweer bedankt!

• Admiral Freebee
  • Niet online
TijmenD schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:20:
Om heel eerlijk te zijn, ik heb geen idee wat je bedoeld. Zou je willen zeggen waar ik die zou kunnen vinden?
Het gaat om de "Health Status" waarover je het eerder al had.

De snelheid van je harde schijf ligt wel erg vreemd. Als het je enige schijf is, zijn enige pieken en dalen wel normaal, maar een soortgelijk patroon heb ik nog nooit gezien.

• Sigma2k8
  • Laatst online: 20-04 06:12
Pruimenvlaai schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:03:
Misschien stond je harde schijf in PIO-modus, in plaats van DMA. Dat is bij mij ook een keer gebeurt, toen zat er een kabeltje niet goed in waardoor er soms data niet goed aankwam. Dan schakelt mijn moederbord 'm automatisch om naar PIO, waarom Windows er inderdaad ontzettend veel langer over doet om op te starten.
Dit lijkt me ook inderdaad een gevalletje: harde schijf niet meer helemaal top: windows schakelt terug naar PIO,

• PerfektOne
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-04 12:15

PerfektOne

Striving for Perfektion

Systeemspecs:
Moederbord ID: 64-0802-000001-00101111-032608-Bearlake$A0844000_BIOS Date: 03/26/08 09:23:04 Ver: 08.
CPU: Intel quad core Q6700 2,666MHZ
Geheugen: 4GB Kingston geheugen
Videokaart: NVidia Geforce 8600GT
Harde schijf: Maxtor STM3250310AS ATA Device
In welke formatie is het geheugen geplaatst, hoeveel modules zijn het, welk type is het?

XBOX Live Gamertag: PerfektOne

• TijmenD
Admiral Freebee schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:39:
[...]

Het gaat om de "Health Status" waarover je het eerder al had.

De snelheid van je harde schijf ligt wel erg vreemd. Als het je enige schijf is, zijn enige pieken en dalen wel normaal, maar een soortgelijk patroon heb ik nog nooit gezien.
Health status is hier te vinden:
http://i30.tinypic.com/ftojo9.png
Avance schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:50:
[...]

In welke formatie is het geheugen geplaatst, hoeveel modules zijn het, welk type is het?
2x 2GB van Kingston DDR2
Pagina: 1