Toon posts:

Help! Evga Geforce GTX285 of XFX Radeon HD4870X2

Pagina: 1
Acties:
  • 372 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben van plan om een dezer dagen een nieuwe PC te bouwen samen met een maat van me, maar ik zit nu met het probleem van de videokaarten! Want ik heb echt geen flauw idee welke kaart ik moet kiezen: de Evga Geforce GTX285 of de XFX Radeon HD4870X2. De prijs is in dit geval geen probleem.

Ik wil de computer met name gebruiken om zware grafische programma's op te gebruiken, denk aan 3D modelling, maar ook het gehele Adobe-pakket (photoshop, illustrator, Flash, enz.) Multitasking is ook erg belangrijk, dus neem dit mee in jullie oordeel!

Daarnaast wil ik er ook zeker games op kunnen spelen, en dan wel op de maximale grafische kwaliteit. Denk aan games als Fallout 3, Left 4 Dead, Crysis, enz.

Ik weet dat er meer dingen meespelen dan alleen een videokaart, dus ik heb hieronder een aantal andere onderdelen van de computer neergezet:

processor: Intel Core i7 i-920
moederbord: MSI X58 Pro-E DDR3-1333
werkgeheugen: 6GB A-Data DDR3 Triple Channel
hardeschijf: 1TB Samsung Spinpoint F1 7200rpm

beeldscherm: 26" TFT scherm met een resolutie van 1920 x 1200. Wel heeft dit beeldscherm ook een HDMI aansluiting en wil ik in de toekomst hiervan gebruik maken.

Maar wat ik nog het belangrijkste vind, is dat de videokaart ook erg toekomstbestendig moet zijn. Dus dat ik over 3 jaar pas eens hoef na te denken over een nieuwe grafische kaart, en niet dat ik volgend jaar met een te trage videokaart zit omdat ik nu de verkeerde keuze heb gemaakt.

Ik hoop op jullie reactie.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ben je beetje op een slecht moment aan het samenstellen aangezien de HD58xx kaarten binnennkort al uitkomen. (gerucht gaat dat de aankondiging al in september is).

Als je 3 jaar vooruit wil zou ik toch een DX11 kaart halen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bolletje op 22-08-2009 21:41 ]

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-04 21:12
Tja, wat moet je erop zeggen. Wil je in een rode of blauwe ferrari rijden.

Het zijn allebei brute beesten, en allebei voldoen ze aan wat je eist. De 4870X2 heeft 2 chips, de gtx maar 1'tje. Niet alle games weten even goed voordeel te halen uit meerdere chips. Een X2 is eigenlijk een crossfire opstelling op 1 plank. Voor een goede vergelijking moet je maar benchmarks bekijken. Deze zijn er meer dan genoeg, op sites zoals hardware.info, tomshardware, en ook tweakers heeft de nodige info.

Btw, wil je in de toekomst je scherm aansluiten op je pc met HDMI? Als je op dit moment DVI gebruikt heeft dat echt geen zin.

[ Voor 12% gewijzigd door Convo op 22-08-2009 21:47 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:38
Inderdaad komt ATi binnenkort met hun nieuwe serie, waarmee je je doelstelling van 3 jaar sterk vergroot.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er ook over na zitten denken om een te wachten op de DX11 kaarten, maar ik weet zeker dat wanneer deze uitkomen, dat je meteen de hoofdprijs ervoor zal betalen. En dan vraag ik me af of de eerste DX11 kaarten dit geld ook wel waard zijn. En ik zit een beetje met het ding dat je wel kan blijven wachten, omdat de technologie nu zo snel gaat.

Ik heb al flink wat benchmarks bekeken op internet en zie dat de GTX295 verruit het hoogst scoort, maar dat deze buiten mijn prijscategorie is. Daarna scoort de 4870X2 weer beter dan de GTX285, maar alleen als het spel/programma gebruik kan maken van 2 kaarten tegelijk. En dan loop ik ook aan tegen het begrip crossfire....kan iemand mij vertellen wat dit betekent?

In de toekomst wil ik inderdaad me PC aansluiten op een Full-HD monitor. Gelukkig hebben beide kaarten ook een HDMI-Ingang. Voordat het zover is ga ik heel old-fashioned met 2 CRT-VGA monitoren werken....zeg maar niets. Maar vanaf oktober komt er dus een 26" Full HD scherm, en die moet dan ook meteen volop lekker kunnen draaien.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:38
Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 21:57:
Ik heb er ook over na zitten denken om een te wachten op de DX11 kaarten, maar ik weet zeker dat wanneer deze uitkomen, dat je meteen de hoofdprijs ervoor zal betalen.
Je bent bereid een dikke 300 euro te betalen voor een videokaart (GTX285/4870X2), voor die prijs zul je 100% zeker een betere kaart krijgen dan wat je er nu voor krijgt....

Verwijderd

:?
De prijs is in dit geval geen probleem.
<->
maar ik weet zeker dat wanneer deze uitkomen, dat je meteen de hoofdprijs ervoor zal betalen.

:?
Maar wat ik nog het belangrijkste vind, is dat de videokaart ook erg toekomstbestendig moet zijn. Dus dat ik over 3 jaar pas eens hoef na te denken over een nieuwe grafische kaart, en niet dat ik volgend jaar met een te trage videokaart zit omdat ik nu de verkeerde keuze heb gemaakt.
<->
En ik zit een beetje met het ding dat je wel kan blijven wachten, omdat de technologie nu zo snel gaat.

Weet je wel wat je wil?
Nu de hoofdprijs betalen om binnen 3 jaar nog mee te kunnen is redelijk zonde, dan kan je beter nu goedkoper kopen en binnen 1.5-2 jaar nog eens goedkoop de dan nieuwe generatie kopen; zoals je zelf zegt, de technologie gaat snel! Maargoed om toch ifv 3 jaar te kopen (in zover dat uberhaupt mogelijk is) kan je best wel degelijk wachten op de HD5xxx kaarten.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het beste is om nog een maand te wachten en dan een DirectX11 kaart te kopen...?

Ik neem aan dat Nvidia ongeveer gelijk met ATI naar buiten zal komen met een kaart die DX11 ondersteunt...Kunnen jullie mij nog een bepaald merk boven het andere aanraden, voor de programma's/games die ik erop wil draaien? Want ik heb ooit ergens gelezen dat ATI meer prestatiegericht is en Nvidia meer op visueelgebied gericht is (= hogere graphics in nieuwe games). En voor mij is het grafisch vormgeven wel een stuk belangrijker dan het spelen van games.

Verwijderd

Is het resultaat dat een bewerkte foto in photoshop uitspuwt niet pixel op pixel exact gelijk bij zowel een ATI kaart als een nVidia kaart en enkel afhankelijk van de software, niet de hardware.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard. Maar wanneer jij modelling werk gaat doen, of wilt multitasken, en er staan opeens 5 grafische programma's aan, dan is het een ander verhaal. En dat gebeurt mij nu ook wel eens, maar dan loopt mijn computer vast. Dus ik vroeg me af of Nvidia/ATI hier een bepaald voordeel in heeft boven de ander...

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

nvidia duurt nog een hele tijd voordat deze met dx11 compatible kaarten komen.. denk aan Q1 Q2 2010..
en ik zou de raad van disco stu opvolgen.. Over 3 jaar is een gtx 285 of en hd4870x2 geen high end meer en zulle de games niet op max draaien.. beter is nu een hd4870 kopen voor 100 euro en volgend jaar of jaar erop dx11 kaartje oid..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
De goedkoopste HD4870X2 in de pricewatch is momenteel 300 euro. Uitgaande van de strategy van AMD die ze sinds de 38xx min of meer zijn begonnen, is het te verwachten dat de 'HD5870' (naam onder voorbehoud) ongeveer in dat prijssegment zal gaan vallen. Misschien zal deze kaart een 50 euro meer zijn bij launch, maar veel meer zal het waarschijnlijk niet zijn.
Voor die prijs krijg je dan wel een gloednieuwe kaart met de laatste technologie, die wat performance aangaat ongeveer gelijk is aan die van de HD4870X2 waar crossfire optimaal functioneert. Een kaart die toekomstgericht is en boven alles een kaart die veel minder energie verstookt en daardoor veel minder warm wordt.

Overigens, zoals Xenomorphh aangaf, is het niet zo dat nVidia tegelijkertijd met een tegenhanger komt. De geruchten zijn momenteel dat nVidia een lading kaarten kan hebben ergens eind oktober, als hun enorme gok goed uitbetaalt. Het kan ook zijn dat ze eind oktober niets hebben en dat het inderdaad ergens eind Q1 2010 wordt. Die lading die ze mogelijk zullen hebben dit jaar, zal moeilijk te bemachtigen zijn en waarschijnlijk zul je er wel de hoofdprijs voor moeten betalen (vraag en aanbod).

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Overigens zijn twee losse HD4870's een stuk goedkoper dan een HD4870x2 terwijl het qua prestaties hetzelfde is. Voor de prijs van een HD4870x2 kan je al bijna twee HD4890's krijgen (de enige reden waarom iemand een HD4870x2 zou kopen, lijkt mij als je maar één PCI-E slot hebt ofzo).

Overigens denk ik dat je sowieso wel een keer binnen drie jaar moet upgraden, wil je dan nog steeds high-end hebben. Of je haalt nu een 'tussenkaartje' (één HD4870 bijvoorbeeld presteert ook zeker niet slecht) en over een paar maanden, als de hoofdprijs van de HD5xxx gezakt is, een nieuwe DX11 kaart, dan kom je een heel eind. Of je neemt nu gewoon een bakbeest met twee HD4870's en je kan dan best een tijd mee, maar je zult zien dat de toekomstige high-end kaarten je toch hard in zullen halen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Help!
Wat, is iemand in levensgevaar :?
We houden hier op GoT niet van overdreven schreeuwerige topictitels...

Los daarvan, voor prestaties nu hebben ze benchmarks uitgevonden. Zie daarbij ook:
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

Mbt de situatie over 3 jaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.rethinkingmedia.nl/wp-content/uploads/2008/10/glazenbol.jpg

Serieuzer: datgene wat je nu duur koopt, kost over 3 jaar bijna niets. Je bent dus dief van je eigen portemonnaie om nu iets te kopen wat je nu niet nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.