Nergens hoor je mij beweren dat het wel mag. Daar zijn we het over eens.SinergyX schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 00:39:
[...]
Jij denkt echt dat een 15 jarig jochie besef heeft wat hij doet? Dat hij vanaf nu zijn leven betert en nooit meer kwaad doet? Met de gedachte hebben we zojuist 50% van de criminaliteit opgelost. Geld is motiverend, cijfer met 3 nullen is voor een 15jarige wereld bedrag. Hij wist dat hij foutje had gemaakt, proxy server. Had hij dat gedaan en geen email neer gezet, was hij hier 100% mee weggekomen.
Dan zat er een brak gat in de software, niet veel anders dan dat mijn voordeur een slot heeft van de jaren 90 waar een loper van in omloop is. Beide gevallen blijft het voor mij simpel, je hebt er vanaf te blijven. Leeftijd maakt dan geen kloot meer uit, 12 40 of bejaard, het mag niet.
Scriptkiddie of handlanger, niets jeugdrecht, gewoon volle mep 4 jaar. Dat zal een stuk beter werken dan een 'foei niet meer doen' aai over de bol.
Waar we het niet over eens zijn is dat de leeftijd niet meer uitmaakt. De hersenen van een 15-jarige werken niet zoals die van een volwassene, het is erg naief te redeneren: Hij wist dat het niet mocht maar hij deed het toch dus geef hem maar de volle laag. Ik denk dat hij juist niet overzien heeft wat hij gedaan heeft, dat heeft niks met intelligentie te maken maar met de leeftijd. Of ben je van mening dat alleen de vmbo`ertjes stomme dingen doen en alle vwo`ertjes engeltjes zijn?
Hiermee probeer ik zijn gedrag niet goed te praten, zoals ik al zei, heeft hij iets gedaan dat gewoonweg niet mag. Daar moet hij voor gestraft worden. Bedenk eens wat je doet als je hem nu 4 jaar lang wil vervolgen: Zo rond z`n 19e komt hij vrij. Hij heeft geen goede opleiding kunnen doen en heeft een strafblad. Hij heeft totaal geen sociaal leven, behalve de bajesvriendjes.
Als je hem dan straft, straf hem dan realistisch. Dit is gewoon levenverneukerij voor een kwajongensstreek, een soort bushokje vernielen in een puberse bui. Als je dat doet dan dien je het zelf te betalen, dus laat hem de kosten van dit grapje dan ook zelf betalen.
"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca