nieuwe videokaart (voor Entropia Universe / CryEngine)

Pagina: 1
Acties:

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Hoi,

Ik speel regelmatig Entropia Universe (en dat is eigenlijk zowat het enige spel wat ik speel).
Nu is men daar afgelopen week naar release 10.0 gegaan. Deze is gebaseerd op CryEnigine.

Mijn Dell 9150 is op zich nog best geschikt qua memory en CPU en zou eigenlijk ook nog een jaartje of zo mee moeten gaan. Entropia zegt ook dat de grafische kaart nog moet kunnen, maar deze kan het niet aan (of de software is rot, want de Crysis demo doet het prima).
ik zie van spelers en monsters alleen maar contouren met egale vulling.

Anyway, ik heb nu een X600, en overweg mijn video kaart te upgraden.
De requirements van entropia staan hier: http://www.planetcalypso....es-1/system-requirements/

Ik ben uiteraard eerst zelf aan het zoeken geweest, met als gevolg dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie. Het is natuurlijk een eitje om bv een 285 of 4870 kaart te kopen, maar eigenlijk vind ik dat qua kosten en gezien de nog verwachte levensduur van de PC wat te.

Echter als ik in pricewatch ga zoeken en op gpureview kijk dan wordt het al snel erg moeilijk.
Mijn eerste insteek was om iets van eur 50 uit te geven (niet allemaal tegelijk lachen graag).
Daar zit nog wel wat ruimte in, maar omdat de PC over een jaartje of zo toch weggaat leek met dat een geschikt startpunt.

De eur 50 is niet echt een harde deadline. Als er een goede reden is om wat meer uit te geven zou dat wel kunnen.

Op tit moment zit ik zo'n bettje naar kaarten met een 9400GT of 9500GT te kijken of bij ATi iets van een HD4650. Maar ook door de verschillende geheugens etc zie ik het dus echt even niet. Wie helpt mij op weg?

Alvast bedankt!
Frans.

(ps: en ja, ik heb de sticky gelezen: een beetje stil is natuurlijk wel fijn, output maakt niet zoveel uit (mijn moni heeft hdmi/dvi/vga) )

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

hoe lang kun je nog wachten?
Over een maand komt een nieuwe generatie kaarten uit en dan heb je voor dat geld waarschijnlijk een hele goede mid-high kaart. een HD4850 of GTS250 voor €50 is dan geen probleem.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Verwijderd

HD4770 is een hele leuke kaart, maar wel iets boven je budget.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een HD4650 is volgens mij wel genoeg om alle huidige spellen te spelen (zij het op medium settings voor mooiere spellen natuurlijk, hangt ook af van je resolutie, die heb je nog niet genoemd). Een HD4670 zit daar wel een stukje boven als je nog wat meer grafische prestaties wilt voor een kleine meerprijs (ruim een tientje duurder dan HD4650 ofzo). Maar allebei zijn ze veel sneller en voorlopig langer ondersteund dan je huidige kaart dus met beiden zit je wel goed.

Overigens ben ik het ook wel een beetje eens met wat neliz zegt, als deHD5xxx serie uit is kan je voor dezelfde prijs een niveautje hoger krijgen. Al zal het voor mid-end kaarten geen tonnen met geld schelen lijkt me. :P

trouwens, bij het vergelijken van de kaarten hoef je niet naar geheugen/kloksnelheden/etc te kijken want dat zegt niks, alleen naar prestaties (benchmarks van spellen dus).

[ Voor 30% gewijzigd door bwerg op 21-08-2009 11:36 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• effem
Bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Een maandje wachten is wel haalbaar.

Resolutie: tja ik heb een full HD monitor, maar Entropia kan ook in windowed mode gespeeld worden en dan is wat mij betreft 1024x768 acceptabel, hoewel iets als 1280x1024 natuurlijk wel mooier/beter is.

Ik neem aan dat bij windowed mode de GPU capaciteit bepaald wordt door wat er in het window gebeurd (in de rest van het scherm draat dan misschien een chat window en/of een browser om wat op te zoeken.

Wat betreft geheugen/kloksnelheden: hoe kom ik aan een idee over de prestaties? Ik kan moeilijk dat spel op iedere kaart gaan testen. Een alternatief is 3d mark of zo (ook geen idee wat de beste benchmark is).
En waar haal ik dan benchmark info. gpureview lijkt die in ieder geval niet te geven.

(overigens denk ik dat entropia met name texture rendering en 3d shading nodig heeft0

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

effem schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 12:10:
Wat betreft geheugen/kloksnelheden: hoe kom ik aan een idee over de prestaties? Ik kan moeilijk dat spel op iedere kaart gaan testen. Een alternatief is 3d mark of zo (ook geen idee wat de beste benchmark is).
En waar haal ik dan benchmark info. gpureview lijkt die in ieder geval niet te geven.

(overigens denk ik dat entropia met name texture rendering en 3d shading nodig heeft0
Je moet gewoon voor je kaart benchmarks opzoeken op internet. ik weet niet of EU al gebenchmarked wordt, maar je kunt straks een benchmark opzoeken en kijken hoe ja kaart presteert in crysis bijvoorbeeld.

Er schijnen zelfs kaarten gereviewed te worden met benchmarks hier op tweakers.

Ik zou zeggen, zoek gewoon eens rond en kijk rond het prijsniveau van de HD4850/GTS250
http://www.tomshardware.c...008/Crysis-v1.21,754.html.

Een Radeon HD4850 is in Crysis een 20% sneller dan een GTS250 op een resolutie van 1680/1050. (high quality)

[ Voor 15% gewijzigd door neliz op 21-08-2009 12:18 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-05 11:32

M2M

medicijnman

kun je de overige specs van je systeem even hier neerzetten, want als het deze specs betreft, zul je met een nieuwe videokaart niet al te veel opschieten.

Dell machines zijn echt gemaakt voor de hardware die er in zit. Zo ook de voeding. Kans is dus aanwezig dat je bij een upgrade naar een nieuwe videokaart, ook een nieuwe voeding nodig hebt. En daar komt probleem twee, dat een nieuwe voeding een standaard aansluiting heeft, die in dell machines niet altijd voorkomt.

Dus is het wattage van je voeding ook wel interessant om hier neer te zetten.

En denk dan gelijk aan een upgrade van je geheugen (als mijn link de correcte specs weergeeft). Schroef de kast even open om te kijken hoeveel geheugenreepjes je nog kwijt kunt en plaats in V&A een vraag naar het betreffende geheugen. (eventueel vervangen van de 512MB door reepjes van 1 GB, die zijn zo duur niet meer)

-_-

• effem
@neliz: bedankt voor de link

@m2m: dat is inderdaad globaal de spec.
Intel duo core oid: 3 Ghz (D930 CPU)
4 GB hard ram (het systeem had vanaf het begin al 2GB, ram is veel vaker de bottleneck dan de CPU is mijn ervaring, heb toevallig gisteren 2GB bijgehaald (2 x 9.95 bij dollarshops.eu, afhaal)

Ik ben begonnen met een 250 GB hard disk, maar er zit nu een tweede disk in van 640 GB.

De wattage van de voeding kan ik zo 1-2-3 online niet terugvinden. Daar zal ik het systeem straks even voor openschroeven. Ergens in mijn achterhoofd zit 400 W maar weet dat niet zeker.
Overigens is mijn ervaring met dell dat er wel wat ruimte is in de voeding (bijsteken van extra hd en dvd is nog nooit een probleem geweest).

Ik kon zo 1-2-3 niet vinden wat die x600 verbruikt. Voor de 4770 (wat wel een interessante optie is) gaf gpureview 80W, is al beter dan de 105W van een 9800GT of de 110W van 4850 maar natuurlijk wel wat meer als bv 4670 of 4650.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mjah, met 400W werkt zelfs een HD4850 nog. Maar dan moet het wel een goede voeding zijn (merk) anders levert ie eigenlijk niet echt 400W :P maar een HD4670/HD4650 sowieso wel lijkt me. Ook is wel handig om even na te gaan wat de resolutie van het scherm is, als dat 1920x1280 is oid dan krijgt een HD4650 het natuurlijk moeilijk terwijl voor 1280x800 het meer dan genoeg is.

• M2M

M2M

medicijnman

je kunt met speedfan zien wat je voltages zijn. Vooral de 12V lijn onder load is van belang. Als die nu al 11.5V aangeeft, loopt je systeem nog wel. Maar het is dan wel een indicatie dat je voeding redelijk aan zijn limiet loopt.

In ieder geval is die X600 echt een budgetkaartje van 3 4 generaties terug. Elk kaartje wat momenteel voor 50 euro wordt aangeboden, gaat stukken sneller zijn dan hetgeen wat je er nu in hebt hangen. Denkend aan een 4770 bijvoorbeeld, zal je videokaart prestaties zo ongeveer ver-8-voudigen. (zie hier), waarbij je jouw kaart vergelijkt met een 8800GTX, die vergelijkbare prestaties levert als een HD4770.

Het enige wat je nu nog hoeft te doen is uitvinden of je voeding het gaat trekken.

-_-

• Sjoerdos
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-04 18:36
Het heeft sowieso geen/weinig zin om richting GTS250 te gaan kijken als je CPU de bottleneck is. Verder klopt het dat bij de voeding de 12V lijn voor de graka zeer belangrijk is, je moet kijken of je daar nog wat ruimte in hebt. Ik denk dat je voor jouw prijs zo rond de 9500GT zit te zoeken.

iRacing Profiel

• effem
ik zal het systeem straks openmaken om te kijken wat er op de voeding staat.
De laatste versie van speedfan geeft geen voltage info
(en ja, ik weet dat x600 gewoon crap is naar 2009 normen)

Ik denk zelf niet dat de CPU de bottleneck is (maar ik laat me met alle plezier van het tegendeel overtuigen).
passmark geeft best aardige resultaten
http://www.cpubenchmark.n...u=Intel+Pentium+D+3.00GHz
786 DIt terwijl een p8600 zoals die in de laptop zit die ik net voor mijn zoon gekocht heb 1590 puntert (dus ongeveer het dubbele, en p8600 is toch redelijk high end, niet ?).
Trouwens mijn idee was dat de GPU vooral de bottleneck is. Het gaat er toch vooral om om snel veel textures etc te renderen.

Anyway, als het qua power past lijkt 4770 een leuke optie, zeker als er bij de introductie van de 5 series ook nog wat van de prijs af valt.

• effem
Even het systeem opengemaakt.
Er zit een 375W voeding in van Dell. Geen idee omtrent kwaliteit.
De sticker zegt ook nog: input: 6.1@, 220-240 V
output: 12V 18A, 5V 22A

En op dit moment powert dit:
- dell mobo met D930 processor en 4GB RAM
- 2 3.5" hard disks
- X600 video kaart
- dvd writer
- cd writer
Die laatste twee worden eigenlijk nooit tegelijk gebruikt.
- multimedia card reader (nauwelijks gebruikt)
Wel hangt er af en toe een 2.5" hard diskje aan via USB.

Wat betreft spanningen. Ik denk dat de dell bios dat niet ophoest. In de bios kon ik er ook niets over vinden.

Frans.

• M2M

M2M

medicijnman

mocht je handig zijn met een multimeter, kun je altijd de spanning zelf meten. Steek het zwarte contact in een ground lijn (zwarte draad op een molex connector) en het andere contactpunt in de gele lijn voor 12V en de rode lijn voor 5V. Maargoed, met die voedingsspecs zou het wel moeten lukken, maar dan zit je wel redelijk dicht bij de maximum capaciteit van je voeding. Ben trouwens wel voorzichtig met die contactpunten. Raakt het zwarte contact het rode contact als ze in een voedingsdraad zitten, dan maak je kortsluiting en dat is niet gezond voor een pc.

Eventueel zou je voor de zekerheid even de pinout van je moederbord power aansluiting kunnen googlen en die vergelijken met een standaard ATX pinout. Als die gelijk zijn, kun je altijd een stevigere voeding er in zetten zonder tussenkomst van dell (die jouw waarschijnlijk daar niet mee gaan helpen).

-_-

• effem
M2M, dat van die volt meter zou moeten lukken. Ik heb heeeeel lang geleden electrotechniek gestudeerd :-)
Evt kan ik ook nog wat ruimte maken door b.v. de kleinste hard disk te verwijderen.
Een steviger voeding zou denk ik wel kunnen maar dan ga ik natuurlijk langzaam naar de situatie: is het nog de moeite waard om te upgraden.

(en inderdaad dell gaat niet helpen, zodra je PC uit garantie is, is het erg moeilijk om daar nog een technische vraag te stellen, tenzij ze denken dat ze nog geld aan je kunnen verdienen (b.v. door extra hw te verkopen).

Maar ja (en da's offtipic) van de week toch maar een dell laptop gekocht, want de prijs/pret verhouding lag toch gunstiger dan voor andere laptops (zekeer als je even wat goochelt met evalue en kortings codes, met dank aan een aantal mede-tweakers).

on-topic: even wat spec's gegoogled en op gpureview en passmark zitten kijken en zo'n 4770 ziet er wel goed uit. Is nu voor eur 95 op de kop te tikken bij dollarshops en 4launch (daar kom ik regelmatig in de buurt dus geen verdzendkosten). Als er nu bij de introductie van de 5 serie nog eens iets vanaf gaat, wordt het best nog iets :)

edit: found an interesting link, also power related:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-265657_15_0.html

[ Voor 4% gewijzigd door effem op 21-08-2009 16:55 ]

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

Vermits je niet echt van zinnen bent om grof geld te gaan uitegeven (dar vermoeden heb ik toch :+) zou ik misschien aanraden van nog even te wachten. Het kan een driver issue zijn of een bugje die nog niet naar boven was gekomen. Kijk even uit naar een nieuwe patch of een nieuwe driver en misschien is het dan wel opgelost.
Dit had ik destijds met GTA3 en mijn Ti4200 ook. De menu was niet meer dan een hoop rechthoekjes. Na een patch van GTA3 was het euveltje verholpen.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• M2M

M2M

medicijnman

alles wat gemaakt is met de cryengine is niet speelbaar op een videokaart die langzamer is dan een GF7800 of een AMD/ATI X1900. anders is het spelletje gewoon echt niet om aan te zien en met nog minder zal het spul schokken en hangen. zeker met een MMO RPG.

-_-

• effem
@mbsaerens: ik was inderdaad niet van plan op dit moment grof geld uit te geven. Over een jaartje of zo moet er toch een nieuwe pc komen, dus het is inderdaad als overbrugging. En misschien komt er een patch, maar de ervaringen met X600 zijn inderdaad niet om over naar huis te schrijven.

Ik ga sowieso even wachten, op zowel een patch als een prijsdaling als de 5xxx kaarten komen.
Voorlopig of met de lousy graphics van de X600 of met de laptop van mijn zoon (die een mobile 4570 heeft)

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Om een klein idee te geven van de prestaties van de huidige kaartjes: Als je alleen op 1280x1024 hoeft te gamen is een HD4770 waarschijnlijk al genoeg om alle settings op zijn hoogst te gooien. Ik heb zelf de HD4850 (die ongeveer gelijk presteert als de HD4770) en die trekt zelfs crysis op high met 1680x1050. Een vriend van me heeft in een semi-goedkope game-pc een HD4670 zitten en die trekt spellen als call of juarez en team fortress 2 ook prima op een mooi breedbeeld, ziet er nog prima uit. Ik weet niet precies hoe zwaar EU grafisch is maar ik denk dat een HD4670 het al op best hoge settings red op 1280x1024, of medium settings op fullscreen ofzo.

En nog een ding over de HD4770: hij schijnt erg populair en dus slecht leverbaar te zijn, dus als je van plan bent die te nemen nadat de HD5xxx serie uit is, is het misschien handig om te kijken of hij wel ergens op voorraad is.

• effem
bwerg, bedankt voor de info. Ik heb ook naar een 4850 gekeken, is zelfs nog een paar euri goedkoper dan een 4770 maar eet ook 30 W meer en omdat de voeding toch al de kritische factor lijkt te gaan worden.
(overigens) eventueel kan ik altijd de kleinste hard disk eruit halen, heb een tijdje geleden een nieuwe erbij gezet en daar XP opnieuw geinstalleerd, maar de oude zit er ook nog in (met wat data,. maar die kan gemoved worden).

Verwijderd

Hey Effem, fellow Entropian :),

Merk je al enig verschil met die upgrade van 2 naar 4 Gig?!

Is het de moeite waard?

Tnx, greetz,

Kemp

• effem
Hi Kemp,

De upgrade maakt voorlopig nog niets uit. Ik heb de video kaart nog niet vervangen (wacht nog even tot de 5 reeks uitkomt).

Groetjes, Frans

Verwijderd

Dat spel zuigt man, ben redelijk wat verloren en dan is een beetje service teveel gevraagd.

Je hebt nog betere kans om geld overtehouden met poker in the blind allin gaan met elke hand, maarja er is altijd wel een andere sukkel die erin valt, hoop niet voor je dat het verboten wordt ivm met gokkansregelgeving

Maarja die sucker was al binnen veel geluk ermee..........

Verwijderd

Hallo,

Net zoals de TS wil ik mijn videokaart upgraden van mijn Dimension 9150. Mijn dimension 9150 heeft alleen een wat andere processor:

P4 (3.0ghz) HT
Dell DXP051 moederbord
ATI RADEON X600 Pci-e x16 slot
4GB RAM
375Watt voeding

Omdat mijn huidige videokaart op sterven na dood ligt wil ik een andere. Het liefst een Nvidia. Mijn budget is 70 euro. Mijn beeldscherm draait op 1024x1280. Wat de videokaart moet hebben is een HDMI, DVI en een VGA uitgang. Het liefst wil ik een passieve koeling, ik game niet vaak maar kijk vooral series in HD. Mijn processor kan ik eventueel upgraden naar een D930 maar die zijn lastig te vinden.

Bij Alternate plaats ik nog wat andere meuk dus zou het handig zijn als iemand me daar een linkje kan plaatsen van welke videokaart het beste aan mijn eisen voldoet. Ik verder geen idee wat die bits zijn enzo :P en welke ik moet hebben, kan iemand mij daarbij helpen?

Mvg Joey

ps: Het leek mij handig in dit topic verder te gaan aangezien mijn wensen veel lijken op die van de TS en hij er dan misschien ook wat aan heeft.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:18
Daar hebben we toch de Pricewatch voor? (Al raad ik toch aan om je budget €10 te strekken en voor deze te gaan.)

En Mielemann88-DOS (hieronder) heeft gelijk, maar voordat je een topic opent, lees **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen? nog eens door.
ps: Het leek mij handig in dit topic verder te gaan aangezien mijn wensen veel lijken op die van de TS en hij er dan misschien ook wat aan heeft.
Er werden in dit topic vooral ATI kaarten aangeraden, terwijl jij alleen een Nvidia wil. En ik denk niet dat hij er nog iets aan gaat hebben, het topic is 4 maanden oud..

[ Voor 52% gewijzigd door Malantur op 10-12-2009 18:49 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Welkom op GoT MoriniStylr.
Het word niet op prijs gesteld dat je een topic gaat kapen, maak je eigen topic aan a.u.b.
Pagina: 1