Kubuntu 9.04 + ATi Radeon X1900 XT

Pagina: 1
Acties:

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Beste mede tweakers,

Ik heb sinds een maand ongeveer een dual boot Vista x64/Kubuntu 9.04 draaien en ben redelijk nieuw in de wereld van Linux. Ik gebruik het nu ongeveer een jaar als gebruiker in een professionale omgeving en nu dus sinds een maand als thuis beheerder. Ik heb echter wel een ruime ervaring met computer, dus de meeste dingen lukken vrij makkelijk. Google is tot nu toe een goede vriend gebleken en ik heb alle (vooral kleine) problemen redelijk makkelijk op kunnen lossen. Ik heb echter een probleem waar ik maar niet uit kom en langzaamaan begin ik me eraan te ergeren. Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Het probleem:
Ik heb een ATi Radeon X1900XT videokaart. Hij is al wat ouder, maar onder windows gaat deze nog prima mee. Ik weet dat de Linux ondersteuning van ATi/AMD (voor de oudere hardware) niet helemaal super is, maar daar wil ik best doorheen kijken voor nu. De kaart gebruikt nu alleen op de mesa driver. Dit zou niet zozeer een probleem zijn, omdat ik toch geen 3d-effecten nodig heb binnen linux (ok het zou fijn zijn, maar het is niet strikt noodzakelijk voor FORTRAN programmeren). Het begint echter irritant te worden dat de mesa driver maximaal een resolutie van 1280x1024, terwijl ik een Samsung 22" scherm heb met een native resolutie van 1680x1050.

Wat ik heb geprobeerd:
- De Kubuntu meegeleverde ATi driver geprobeerd. Dit heb ik zelfs al bij de installatie gedaan, maar dit geeft dan weer een zwart scherm tijdens het starten van de installatie. Ook wanneer ik deze gebruik na de installatie krijg ik een zwart scherm, dat zichzelf uiteindelijk maar uitschakeld.
- Ik ben aan de gang geweest met de proprietary ATi driver. Dit geeft echter het probleem dat de Radeon X1900 alleen ondersteunt wordt door ATi driver 9.3. Deze ondersteunt echter weer niet X.org 1.6, die in Kubuntu 9.04 wordt gebruikt. Hier loop ik dus een beetje tegen een muur aan.
- Ik heb de RadeonHD driver geinstalleerd volgens deze handleiding. Hierbij krijg ik echter ook een zwart scherm dat zichzelf maar besluit uit te schakelen.

Heeft iemand een idee hoe ik mijn videokaart op zijn minst op een fatsoenlijke 1680x1050 resolutie ingesteld krijg? Als dit erin resulteert dat ik ook 3d acceleratie krijg is dat mooi meegenomen, maar dat is niet het hoofddoel.
Als iemand mijn Xorg.0.log nodig heeft kan dat ook gepost worden. Daarnaast is de oplossing "Koop een NVIDIA kaart" voor mij geen oplossing. Buiten het feit dat ik een lichte voorkeur heb voor AMD/ATi heb ik het geld er nu even niet voor.

Bij voorbaat dank,
DutchNutcase

Luctor et Emergo || specs

• gepebril
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-03-2023
Als je heel veel tijd hebt ga dan Kubuntu gebruiken als Desktop, anders gewoon netjes vergeten. Linux is nog niet volwassen genoeg voor veel Hardware. Ik zelf heb het geprobeerd op een Acer Travelmate 4100 op elk foutje wat Kubuntu vind gooi hij direct de spanning van het systeem zonder foutmelding of iets te loggen. Een tijdje alle handelingen op een ander systeem gedaan en dan kijken wat er geopend werd en dan kijken of er een fix voor was. Voorbeeld, als je via Firefox een flash pagina tegenkwam poef weg spanning van laptop.
Zou fijn zijn als er een lijst komt van HW waar (K)ubuntu wel op draait.

Dus het kan allemaal wel, maar het kostte hier tijd heeeeeeeeeeel veel tijd. Community klaagt veel op Windows, als server wint Linux het voor mij dik als Desktop hebben ze qua stabiliteit nog een lange weg te gaan. Grafisch ziet het er allemaal heel mooi uit, veel beter dan XP

Verwijderd

Je kan xf86-video-ati proberen in plaats van radeonhd, de non-hd versie hoort betere ondersteuning te hebben voor jouw GPU chipset. Die heeft ook 3D acceleratie voor jouw videokaart.

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03-2025
Hallo DutchNutCase, ik zou er lekker 8.04 opzetten. Dan gaat het gewoon werken.

Verwijderd

gepebril schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:57:
Als je heel veel tijd hebt ga dan Kubuntu gebruiken als Desktop, anders gewoon netjes vergeten. Linux is nog niet volwassen genoeg voor veel Hardware. Ik zelf heb het geprobeerd op een Acer Travelmate 4100 op elk foutje wat Kubuntu vind gooi hij direct de spanning van het systeem zonder foutmelding of iets te loggen. Een tijdje alle handelingen op een ander systeem gedaan en dan kijken wat er geopend werd en dan kijken of er een fix voor was. Voorbeeld, als je via Firefox een flash pagina tegenkwam poef weg spanning van laptop.
Zou fijn zijn als er een lijst komt van HW waar (K)ubuntu wel op draait.

Dus het kan allemaal wel, maar het kostte hier tijd heeeeeeeeeeel veel tijd. Community klaagt veel op Windows, als server wint Linux het voor mij dik als Desktop hebben ze qua stabiliteit nog een lange weg te gaan. Grafisch ziet het er allemaal heel mooi uit, veel beter dan XP
Waarschijnlijk heeft dit niks met Kubuntu te maken maar is je laptop gewoon onstabiel, aangezien je de enige bent met die probleem.

• DutchNutcase
  • Niet online
Ik heb de handleiding hier gebruikt om xf86-video-ati te installeren, maar hoe krijg ik deze nu geactiveerd via xorg.conf? Wat moet ik gebruiken onder "Driver" in de "Device" sectie? "radeon"? "ati"?

Ik hoop dat jullie me nog een klein stukje verder kunnen helpen.

mocht ik er echt niet uitkomen, kan ik altijd nog terug naar 8.10 of zelfs 8.04, maar het is voor mij ook een hobby project waar ik iets van hoop op te steken.

Verwijderd

In xorg.conf moet je bij driver "radeon" gebruiken. Op deze wiki staat veel informatie over het installeren van de verschillende open source ati drivers.

• autostatic
DutchNutcase schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 20:15:mocht ik er echt niet uitkomen, kan ik altijd nog terug naar 8.10 of zelfs 8.04, maar het is voor mij ook een hobby project waar ik iets van hoop op te steken.
Vergeet 8.10, ga dan gelijk voor 8.04.

Verwijderd

Waarom zou je in vredesnaam meteen een anderhalf jaar oude versie van een besturingssysteem gaan installeren in plaats van het uitproberen van een paar drivers?

• autostatic
Omdat je meer tijd en energie kwijt bent aan het uiteindelijk concluderen dat het niet gaat werken onder 9.04 dan het installeren van 8.04. En voor de goeie orde, 8.04 is een LTS versie die gewoon nog goed wordt onderhouden. Ben zelf absoluut geen voorstander van het (her)installeren van Ubuntu, zie dat zelf als beginnersfout nummer één, maar in dit geval zou ik er zelf 8.04 op zetten. Dan kun je de 9.3 driver draaien van Ati en veel meer uit de graka halen.

• DutchNutcase
  • Niet online
Ik heb het geprobeerd met de volgende xorg.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Section "Monitor"
    Identifier  "Syncmaster 2253BW"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier  "Default Screen"
    Monitor     "Syncmaster 2253BW"
    Device      "Configured Video Device"
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "Configured Video Device"
    Driver      "radeon"
EndSection

Section "Module"
    Load    "glx"
    Load    "dri"
    Load    "drm"
EndSection

Ik krijg helaas nog steeds een zwart scherm wanneer ik kdm restart.

Hebben jullie enig idee waar het fout kan zitten? Buiten de distro versie en driver.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:04
DutchNutcase schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 21:03:
Ik heb het geprobeerd met de volgende xorg.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Section "Monitor"
    Identifier  "Syncmaster 2253BW"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier  "Default Screen"
    Monitor     "Syncmaster 2253BW"
    Device      "Configured Video Device"
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "Configured Video Device"
    Driver      "radeon"
EndSection

Section "Module"
    Load    "glx"
    Load    "dri"
    Load    "drm"
EndSection

Ik krijg helaas nog steeds een zwart scherm wanneer ik kdm restart.

Hebben jullie enig idee waar het fout kan zitten? Buiten de distro versie en driver.
Omdat ik met mijn ATI kaart (post historie) ook problemen had met de ati driver van 9.04 ben ik geupgrade naar de alpha 3 van Karmic. Werkt dan wel opeens prima!

[ Voor 3% gewijzigd door MoiZie op 23-08-2009 14:12 ]

Pagina: 1