Toon posts:

Wireless router kopen, waar moet ik op letten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik wil thuis mijn wireless signaal versterken, dus ik denk eraan om een extra wireless router bij te kopen. Ik wil mij eerst graag een beetje verdiepen in wireless routers voordat ik een beslissing maak. Hoe komt het dat er zo'n groot prijsverschil in routers is? Wat zijn de belangrijke punten waarop ik moet letten bij het kopen van een router?

Alvast bedankt voor de hulp :)

Vincent

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ipv van een complete router kun je ook een repeater (wifi range extender) aanschaffen.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 10:49
Waar heb je zelf naar gezocht?heb je al iets op het oog?Heb je er al naar gegoogeld?Eerst zelf zoeken voordat je hier je vraag neerplempt.Er zijn hier zat topics over wireless in het forum.Ga daar eerst maar eens zoeken,voordat je hier een antwoord op verwacht.

[ Voor 130% gewijzigd door vincedd op 20-08-2009 11:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb gezocht. Het probleem is dat er zoveel verschillende wifi routers zijn, maar nergens wordt goed uitgelegd wat de verschillen zijn.
Ik zoek een Wireless router met standaard 802.11b/g/n. De prijs maakt niet zoveel uit en het moet een bereik van ongeveer 10-20 meter hebben (door muren heen).

• vincedd
kijk bij de price watch en de reviews.Je moet er toch echt meer zelf moeite voor doen.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 22:55

Jiffy

God, you're ugly!

Waarom zoek je een complete router en geen wireless access point of een range extender?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Kon je nog iets met mijn tip?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Topicstarter
Jiffy schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 17:12:
Waarom zoek je een complete router en geen wireless access point of een range extender?
Mijn vader heeft toen in de tijd de installatie gedaan. Nu moet het signaal versterkt worden en zei hij dat ik er maar voor moest zorgen.
We hebben de binnenkomende lijn in een normale router gestopt. Van daar uit gaan er 1 naar een wireless acces point en een naar een vaste kabel.

Ik zou dan het beste nog een wireless access point i.p.v. een wireless router erbij kopen? Ik vind de range extender een beetje een goedkope oplossing...

Naar welk merk zou ik het beste kijken?

Verwijderd

Als je alleen een acces point nodig hebt, neem een DrayTek VigorAP 700 (http://www.digidaily.nl/w...50/draytek_vigorap_700/12) niet super duur, en specifieke functies. maar gewoon een makkelijk en betrouwbaar Acces Point.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 22:55

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 19:05:
Ik zou dan het beste nog een wireless access point i.p.v. een wireless router erbij kopen? Ik vind de range extender een beetje een goedkope oplossing...
Als je een extra (wireless) router aansluit op je netwerk, moet je de routerfunctie van dat apparaat uitzetten om te voorkomen dat hij ruzie gaat maken met andere router. Daarmee houd je dus een wireless access point over...

In zo'n geval zou ik zeggen: koop meteen een access point, kun je ook nooit gezeik hebben met een eventueel in de weg zittende routerfunctionaliteit.

Ik heb ook gewoon twee access points staan, eentje op de eerste verdieping aan de voorzijde van m'n stulpje en de andere op de begane grond aan de achterzijde. Perfecte dekking in en om het huis. Routerfuncionaliteit voor m'n netwerkje wordt verzorgd door een losse pc met Smoothwall, al is dat laatste meer voor de hobby... :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Topicstarter
OK, het wordt dus een access point. Naar welk merk kan ik dan het beste kijken?
- Linksys
- Netgear
- Sitecom
- Dylink
- 3com

Ik zat zelf te denken aan deze NETGEAR
Antenna: 5 dBi, 2.4 GHz detachable
. Typical maximum transmit output power: 20 dBm
Dat staat gelijk aan hoeveel meter ongeveer? Als ik een WAP neem die 802.11n ondersteund, ondersteund die dan ook 802.11g?
Bedankt :)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-03 22:45
Wat dacht je van handleidingen/reviews lezen ?
Daar zal je oa vinden dat Linksys Sitecom en Netgear prima merken zijn en b/g(/n) zijn.
En hoe moeten wij weten hoeveel meter ? Leen een router en test het zou ik zeggen. Beetje inzet is niet verkeerd hoor ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• vincedd
Jim423 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 22:13:
Wat dacht je van handleidingen/reviews lezen ?
. Beetje inzet is niet verkeerd hoor ;)
Tja,dat heb ik hem ook al 2 keer gezegt.Misschien moeten we binnenkort ook nog met hem mee naar de winkel,om zijn handje vast te houden als ie hem gaat kopen.Van mij mag dit topic ook wel gesloten worden.Alles moet voorgekauwt worden

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb misschien een leuke ap voor je. Een Airlive AP 5460. Dat is een universele repeater. Daar werk ik mee. Zelfs als het geen WDS ondersteunt versterkt het signaal (werkt dmv inloggen op huidige wlan en doorgeven signaal). Werkt echt perfect. Ik weet niet waar je die kan krijgen maar ik kan er eventueel voor je aan komen. Ik gebruik die ap voor mijn klanten zonder problemen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:31
Jiffy schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 19:41:
[...]

Als je een extra (wireless) router aansluit op je netwerk, moet je de routerfunctie van dat apparaat uitzetten om te voorkomen dat hij ruzie gaat maken met andere router. Daarmee houd je dus een wireless access point over...

In zo'n geval zou ik zeggen: koop meteen een access point, kun je ook nooit gezeik hebben met een eventueel in de weg zittende routerfunctionaliteit.
Maar als je een router met wireless hebt, dan kan je die later onafhankelijk nog gebruiken...
En het is niet alsof het zo moeilijk is om die wireless router te gebruiken als AP, daar heb ik ooit mijn tijd ingestoken voor een HOWTO ([HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point), en die hielp al veel mensen...

Mijn idee is dat je met Linksys'en wel altijd goed af bent, ik spreek wel vanuit mijn ervaring met WRT54GL's met alternatieve firmware, maar persoonlijk was ik in het algemeen best tevreden over het merk zelf...

Als het van mij afhangt, koop ik altijd wireless routers want ik kan ze daarna nog gebruiken als ik ooit het ergens anders nodig heb om te routeren, en het instellen van zo een wireless router is als je het versimpelt bekijkt ECHT niet veel werk... Gaat ooit je primaire "internetrouter" (om het zo maar even te noemen) naar de zak, dan kan je die heel snel vervangen met die wireless router...

Maar ik raad je aan om toch even eens te gaan kijken bij andere sites om zelf wat info in te winnen en daarna even terug te komen. Hier helpen we je graag, maar je vraag komt nogal over van "ik wil een router, kies er maar een voor mij jongens", terwijl niemand jouw eisen kent, begrijp je? Het is ook veel leerrijker voor jezelf om die dingen zelf eens te bekijken. Verschillen in die routers komt af en toe eens voor in de doorvoersnelheid, of ze dualband zijn (dus tegelijkertijd B/G en N uitzenden) enz...

Kijk vooral eens op http://www.smallnetbuilder.com/, daar vind je behoorlijk wat info en statistieken/reviews over routers...

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 20-08-2009 23:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
HyperBart schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:27:
[...]

Maar als je een router met wireless hebt, dan kan je die later onafhankelijk nog gebruiken...
En het is niet alsof het zo moeilijk is om die wireless router te gebruiken als AP, daar heb ik ooit mijn tijd ingestoken voor een HOWTO ([HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point), en die hielp al veel mensen...

Mijn idee is dat je met Linksys'en wel altijd goed af bent, ik spreek wel vanuit mijn ervaring met WRT54GL's met alternatieve firmware, maar persoonlijk was ik in het algemeen best tevreden over het merk zelf...

Als het van mij afhangt, koop ik altijd wireless routers want ik kan ze daarna nog gebruiken als ik ooit het ergens anders nodig heb om te routeren, en het instellen van zo een wireless router is als je het versimpelt bekijkt ECHT niet veel werk... Gaat ooit je primaire "internetrouter" (om het zo maar even te noemen) naar de zak, dan kan je die heel snel vervangen met die wireless router...

Maar ik raad je aan om toch even eens te gaan kijken bij andere sites om zelf wat info in te winnen en daarna even terug te komen. Hier helpen we je graag, maar je vraag komt nogal over van "ik wil een router, kies er maar een voor mij jongens", terwijl niemand jouw eisen kent, begrijp je? Het is ook veel leerrijker voor jezelf om die dingen zelf eens te bekijken. Verschillen in die routers komt af en toe eens voor in de doorvoersnelheid, of ze dualband zijn (dus tegelijkertijd B/G en N uitzenden) enz...

Kijk vooral eens op http://www.smallnetbuilder.com/, daar vind je behoorlijk wat info en statistieken/reviews over routers...
OK, bedankt. Ik zal dan zelf verder zoeken.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03
Jiffy schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 19:41:
Routerfuncionaliteit voor m'n netwerkje wordt verzorgd door een losse pc met Smoothwall, al is dat laatste meer voor de hobby... :)
Even inhaken, dit wil ik dus ook. Een PC als router inzetten, ik word gek van dat uitzoeken welke router wel voldoende WAN speed heeft, en elke router heeft ook weer z'n eigen problemen en mankementen.
Bevalt Smoothwall ? Er zijn er natuurlijk veel meer, maar waarom heb jij Smoothwall gekozen?
En de Access Point dat werkt goed? Hoe sluit je die AP eigenlijk aan? Prik je die met een kabeltje in een switch?
Pagina: 1