Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F r a n k D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
Sinds vorige week heb ik een probleem dat me computer af en toe spontaan reboot. En ik kon maar geen oorzaak vinden. Nu is het zelfs zo erg geworden dat ik af en toe windows niet inkom. Het systeem heeft altijd perfect gedraait, en ik begrijp ook niet dat er nu een probleem is.

Zelf vermoed ik dat het moederbord defect is, omdat deze niet meer stabiel stroom kan leveren, misschien net een los contactje onder de ATX connector. Begin van de week hielp het om de ATX stekker opnieuw steken om weer een tijd te kunnen draaien.

Ik heb een kort video'tje gemaakt om het te verduidelijken; link

Wat denken jullie, is het de moederbord of wellicht de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 07:24
Probeer het gewoon met een andere voeding of meet je voeding door. Die kun je gewoon eruit halen en met een multimeter alle draadjes doormeten. In de manual van de voeding staat hoeveel ieder draadje hoort te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F r a n k D
Denk toch dat het de voeding kan zijn, volgens HW monitor kloppen mijn 3v & 12v lijnen totaal niet. Als deze waardes juist zijn begrijp ik uberhaupt niet hoe ik dan wel ermee kan werken...

Voltage sensor 0 1.33 Volts [0x53] (CPU VCORE)
Voltage sensor 1 1.63 Volts [0x66] (VIN1)
Voltage sensor 2 0.19 Volts [0xC] (+3.3V)
Voltage sensor 3 5.03 Volts [0xBB] (+5V)
Voltage sensor 4 2.88 Volts [0x2D] (+12V)
Voltage sensor 6 -0.96 Volts [0xF] (-5V)
Voltage sensor 7 3.63 Volts [0x87] (+5V VCCH)
Voltage sensor 8 3.23 Volts [0xCA] (VBAT)

---
Zojuiste met een Multimeter gekeken en dan kloppen de voltages weer wel...

[ Voor 56% gewijzigd door F r a n k D op 23-08-2009 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Had hetzelfde probleem...Nieuwe voeding en probleem opgelost.

Gigabyte GA-EX58-UD4P reboot willekeurig

Althans in mijn geval..!!

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thermoprobleem misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F r a n k D
John2B schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 23:06:
Had hetzelfde probleem...Nieuwe voeding en probleem opgelost.

Gigabyte GA-EX58-UD4P reboot willekeurig

Althans in mijn geval..!!
Ook een Gigabyte zie ik :), met welk programma lees jij je voltages uit? en had je ook van die zeer frequente resets achter elkaar?

Het vreemde is dat ie bij mij een dag wel stabiel draait en dan opeens krijg ik het weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Had het niet stabiel, inderdaad reboots na soms 3 minuten, soms een half uur. Onwerkbaar, ook kan ik geen update's of Office installeren. Zal wel gerelateerd zijn aan het geheugen, die dus ook onvoldoende stroom kreeg.

Lees alles uit met speedfan, geen idee of het juiste waarden zijn, maar de voltages zagen er bij de nieuwe voeding hoger uit bij de +voltages.

Speedfan vindt ik op zich een mooi programmaatje, leest ook alle individuele disk temparaturen uit van mijn Areca controller.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Pagina: 1