Gigabyte GA-EX58-UD4P reboot willekeurig

Pagina: 1
Acties:

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Het moederbord van m'n oude PC was dood, direkt na de vacantie. Even naar Informatique gereden om snel even een nieuw moederbord, processor, geheugen, harddisk en cooler te kopen. Kan ik dezelfde avond weer lekker op m'n PC :) .....dacht ik..!! :(

Nee, dus....PC blijft maar booten, of beter gezegd, gaat gewoon uit. :( Alsof je de stekker eruit trekt, dus geen blue screen bij een driver/hardware probleem. :'(

Gigabyte GA-EX58-UD4P, S1366, X58, 6xDDR3, ATX (voorzien van BIOS F8)
Corsair Dominator 6GB(3x2GB)DDR3 PC3-15000 1866MHz Latency 9-9-9-24
Scythe Mugen 2 5xHeatpipe CPU Cooler,S1366/775/AM2
Intel i7 920 2.66GHz, 4.8GT/sec, 8MB, S1366, Box
WD VelociRaptor 150GB 3.5" 10Krpm, 16MB, SATA2

Temp Processor core tussen de 26 en 31 idle
Temp. moederbord
Temp. Nvidia Gforce 8600GT 55

voltages +5 +4,87v
voltages +12 +12v

Na installatie van moederbord, processor, geheugen, cooler en harddisk aangevangen met installatie van Vista 64 Ultimate. 1e installatie verliep goed, maar op het laatst van de installatie een reboot (PC in een keer uit, alsof je de stekker eruit trekt) Desondanks kon ik na de reboot inloggen in Vista, echter bij het installeren van chipset drivers ineens weer PC uit. Na reboot nogmaals geprobeerd de chipset driver te installeren met succes na tussendoor 3x PC gewoon uitvallen.

Windows Updates mislukte voor 90%, installatie MS Office 2007 Ultimate lukt ingeheel niet.

Tussen door en op onvoorspelbare momenten viel PC gewoon uit, soms om de 3 minuten.

Ook met een andere harddisk om eens Windows 7 te installeren, exact dezelfde problemen. PC valt op willekeurige momenten ineens uit.

Ook heb ik met 1 geheugen module geprobeerd Vista te installeren, nog steeds reboot probleem.

Problem kan dus zitten in

Moederbord
Geheugen
Processor
Voeding 600 Watt Zalman
- Verder zit er alleen een eenvoudige grafisch kaart in Nvidia Gforce 8600 256MB

1- Geheugen
MEMTEST86 loopt direct vast bij de eerste test, maar PC blijft aan. (bij geinstalleerd 3 reepjes DDR3 geheugen in de juiste sloten!!)
MEMTEST86 laten lopen op een enkele geheugen module, maar vindt vooralsnog geen fouten
Temp van de NIET overgeclockte geheugen modules, zou dat nog een probleem kunnen zijn? is dat te meten, of moet ik daar ook een fan opzetten? :?

2- Processor
Zou natuurlijk kunnen, maar aangezien MEMTEST86 bij het testen met 1 geheugen module uren probleemloos blijft lopen sluit ik dat voorals nog uit.

3- Voeding; Eigelijk hetzelfde als bij Processor:
bij het testen met 1 geheugen module uren probleemloos blijft lopen sluit ik dat ook uit.

4- Moederbord: Eigelijk hetzelfde als bij Processor:
bij het testen met 1 geheugen module uren probleemloos blijft lopen sluit ik dat ook uit.

Het enige wat ik me aan de hand van bovenstaande kan bedenken, is dat het geheugen of toch defect is, of incompatible. Al doet Corsair vermelden op hun

website dat deze modules geschikt zijn voor Intel i7 moederborden.

Nu is geheugen en timings ect niet mijn specialiteit, eigelijk helemaal niet. Maar neem aan dat als het geheugen sneller is, dat die wordt terug geclocked en dus geen probleem zou kunnen zijn. Maar daar houdt mijn kennis op...volgens Informatique zou het gewoon compatible moeten zijn. Misschien iemand die dat zou kunnen bevestigen?

Zie ik wat over het hoofd, iemand nog een idee of optie? _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door John2B op 21-08-2009 10:43 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Ik weet niet of je het zo 123 bij de hand hebt maar ik zou beginnen met een andere voeding te testen !

Wat zijn trouwens de Temps. van je Pc ?

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Mmmm, goeie vraag.

Temparatuur had ik niet vermeld, zie nu boven en waren in principe OK

Grafische kaart zou wel eens het probleem kunnen zijn...ga dat even na meten met software.
kom erop terug....

Voeding? te zwak denk je? of brak..?

---edit---
Ik zie in speedfan ook 3x ITE IT8720F staan, vermoed dat dat de 3 geheugen modules zijn

Die hebben de volgende temp: 40, 42 en 51 graden celsius

Grafische kaart geeft momenteel 55 graden aan

en terwijl ik dit type gaat de PC weer spontaan uit...Grrrr !!! :(

[ Voor 49% gewijzigd door John2B op 20-08-2009 22:47 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voeding zou voldoende vermogen moeten hebben maar bij beide de straight power en dark power pro zie ik maar 1 4pin cpu aux? Ik denk dat een i7 met 3repen geheugen zich beter zal voelen met een lekkere 2x 4pin cpu aux.

Maar memtest kan evengoed falen omdat je een kapot geheugen hebt. Is niet zo zeldzaam bij die snelle repen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Ik heb 2x 4Pin CPU aux op de voeding en dus ook op het moederbord aangesloten.

HEt probleem doet zich met een enkel reepje geheugen ook voor, het kan dus zowel het geheugen als de voeding kunnen zijn. Overigens is de voeding nog geen jaar oud omdat ik die voriga jaar RMA heb gezonden en er zie ik nu, een Zalman voor retour heb gekregen.

volgens is het een Zalman ZM850-HP maar zou ook een 650 watt kunnen zijn, kan het niet zien. Doos niet binnen handbereik.

Zou 850 watt voldoende zijn?

er komen nog 8 SATA disken bij in RAID, Areca controller, totaal 3 case fan's, 1 WD Raptor 150GB.

Heeft tot nu toe met oude moederbord met dual opteron 3 jaar gedraaid op 550watt voeding, en laatste jaar 600watt zalman.

[ Voor 35% gewijzigd door John2B op 21-08-2009 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bios update nodig misschien ? Heb je memtest86+ gebruikt ? (laatste versie)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2009 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Ja, vergeten te vermelden, eerste wat ik doe is alle firmware updaten naar de laatste versie.

(voorzien van BIOS F8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Ik zou toch ook denken aan de voeding, als je de kans hebt om een ander te testen zou ik dat eens doen.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:31
Het is niet zozeer dat je een zwaardere voeding nodig hebt.
Wat ik meer denk is dat je voeding wellicht ook de oorzaak was waarom je vorige mobo stuk is gegaan?
Had ik namelijk laatst ook. Eerst VGA dood, toen mobo dood. Alles vervangen/upgrade behalve voeding en disks. En welja 3 weken later zij voeding *poef*. Waarschijnlijk was die dus al een tijdje instabiel, waardoor de rest kapot is gegaan.
Ander voedingkje proberen dus.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Lijkt er op dat je voeding het niet trekt inderdaad, temeer daar je aangeeft dat ie maar 4,87V levert op de 5V lijn.

Met het oog op de toekomst (je disk-array) zou ik er sowieso een dikkere inzetten, zeker bij het opstarten is zo'n array een stroomslurper. (Tenzij je ergens een "staggered spinup" kunt instellen, dus dat ze een voor een opspinnen en niet tegelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
misschien een stom idee, maar ik lees het nergens terug, heb je je geheugen volgesn de specs van de fabrikant ingesteld in je bios?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
nedernakker schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:22:
misschien een stom idee, maar ik lees het nergens terug, heb je je geheugen volgesn de specs van de fabrikant ingesteld in je bios?
Gaat dat niet automatisch...? en zo nee, hoe doe ik dat..? :?

Gelukkig heb ik meer vestand van Areca's ...hahaha..!!

Ik heb al eens rond gekeken op diverse site en wikipedia...maar als ik in de BIOS kijk van de gigabyte zie ik zoveel instellingen waar ik niet van op de hoogte ben en er dus maar vanaf blijf. Had al geprobeerd eens FSB te verlagen, maar dan doet de PC helemaal niks meer...!!! :(

Dus als ik een en ander kan nakijken, of moet instellen dan is elke tip of aanwijzing welkom _/-\o_

EDIT
Vandaag een nieuwe dikke voeding geinstalleerd, dus even afwachten of de boel stabiel blijft.... _/-\o_

+3.3v geeft 3.3v
+5 geeft 5v ;-)
+12 geeft +12

ziet er beter uit... :)

[ Voor 15% gewijzigd door John2B op 21-08-2009 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Indien je de geheugen timings niet ziet , kun je de bios gaan, dan ctrl+f1 induwen, dan heb je opeens meer instellingen zoals geheugen timings instellen.

Je geheugen opzoeken bij de fabrikant, dus voltage en timings.
Pc moet door memtest komen voordat je iets anders gaat doen, dus test alle geheugens, en ga dan pas verder.

Verder zou ik een ander voeding testen.

Indien het nog niet werkt dan zoveel hardware verwijderen als mogelijk en hardware gaan wisselen.

[ Voor 11% gewijzigd door jan99999 op 21-08-2009 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
jan99999 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 20:20:
Indien je de geheugen timings niet ziet , kun je de bios gaan, dan ctrl+f1 induwen, dan heb je opeens meer instellingen zoals geheugen timings instellen.

Je geheugen opzoeken bij de fabrikant, dus voltage en timings.
Pc moet door memtest komen voordat je iets anders gaat doen, dus test alle geheugens, en ga dan pas verder.

Verder zou ik een ander voeding testen.

Indien het nog niet werkt dan zoveel hardware verwijderen als mogelijk en hardware gaan wisselen.
Wat voeding betreft...zie ook boven:

Vandaag een nieuwe dikke voeding geinstalleerd, dus even afwachten of de boel stabiel blijft

Geheugen settings is dat b.v. 9 9 9 24 ? :?

Bij reboot zie ik dat het geheugen draait op 1066, lijkt me juist...?

In BIOS staat DRAM Timing op AUTO, voltage staat op 1,5v
memory frequence 1066Mhz
Timings staan op 8 8 8 20

[ Voor 11% gewijzigd door John2B op 21-08-2009 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Voeding is vervangen, draait als een tierelier en geen enkele reboot o.i.d. meer gehad...!!

bedankt voor alle antwoorden en meedenken..TOPPIE

Pagina: 1