[Klik-Aan-Klik-Uit] Ervaringen TPC-200 USB Module

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Na vele Klik-Aan-Klik-Uit (KaKu) modules in gebruik te hebben overweeg ik nu de aankoop voor een TPC-200 module.
Productinformatie: "Programmeer via uw PC een zeer grote variatie aan tijdsinstellingen, o.m. een compleet zonsop-en ondergang programma per woonplaats."

Afbeeldingslocatie: http://www.klikaanklikuit.nl/img.asp?f=kaku_tpc-200_125x98_front&type=x&x=500

* max. 200 verschillende tijdinstellingen; per uur/minuut, per datum, per dag, per weekdag , per maand, per combinatie, bij zonsop –en/of zonsondergang.
* zonsop- en zonsondergang programma per woonplaats.
* alle 256 codes zijn onafhankelijk instelbaar.
* combinatieprogramma schakelt max.16 kanalen tegelijk.
* interface programmeren via uw PC
* aansluiting via USB-poort
* interface schakelt draadloos of via uw PC
* meegeleverd worden USB-kabel - Cd-rom met software en gebruiksaanwijzing in NL
* inclusief batterij (2x type AA/1,5V)
* grote reikwijdte tot 75 meter*
* voldoet aan de strengste Europese normen en veiligheidseisen
In de Normale handleiding staat het volgende:
Programmeursmodule
Voor mensen die zelf besturingssoftware voor de TPC-200 willen ontwikkelen is de TPC200L10.DLL
beschikbaar op de CD-rom. Een beknopte beschrijving en toepassingsvoorbeelden vindt u in de file
TPC200L10.PDF
Graag zou ik ervaringen willen horen, willen weten of er andere interface zijn behalve de Delphi-based GUI.
Maybe een web-based variant gemaakt? Of een GUI voor in Windows Media Center?

Als iets in die richting nog niet bestaat zou ik daar graag iets voor willen maken/schrijven, ik zou alleen zo even niet weten wat ik met de TPC200L10.DLL aan moet.
Het lijkt me dat ik deze commando's moet geven welke ze dan aan de USB-module doorgeeft?

Ik heb van de fabrikant PAN-Trade de PDF en DLL ontvangen om mee te kunnen gaan spelen:
http://rosevalley-network...c/documents/TPC200L10.pdf
http://rosevalley-networks.net/public/other/TPC200L10.dll

[ Voor 5% gewijzigd door eXisTa op 20-08-2009 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Je kunt het ook zelf maken, als je handig bent met elektronica:
[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 14:11:
Je kunt het ook zelf maken, als je handig bent met elektronica:
[howto] Klik-aan-klik-uit aan computer
Ik begrijp wat je bedoelt maar helaas heb ik weinig ervaring met de soldeerbout.
Als er nu kant-en-klare alternatieven zijn dan zijn die ook welkom maar het liefst zo weinig mogelijk electronische modding.

Nog een nadeel met het zelfbouwen is dat die niet zonder pc kan aansturen en de TPC-200 wel, deze functioneert doormiddel van batterijen nog steeds.

[ Voor 14% gewijzigd door eXisTa op 19-08-2009 14:27 . Reden: Extra nadeeltje ]

• eXisTa
  • Niet online
Heb zojuist de PDf en DLL ontvangen van PAN-Trade, ook meteen toegevoegd in de start-post!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-10 12:56
als je de pdf bekijkt, zie je precies hoe je het moet gebruiken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Declare Function Send Lib "TPC200L10.dll" (ByVal Scode As Byte, ByVal AanUit As Byte) As Integer
Public Const Scode = 16
Sub SchakAan()
If Send(Scode, 1) = 0 Then Beep
End Sub
Sub SchakUit()
If Send(Scode, 0) = 0 Then Beep
End Sub

en 16 = A2 (van de klikAan Klik Uit set)
Als je een beetje handig bent, maak je met behulp van VB of C (oid) een service op je pc, die je kunt aanroepen met andere applicaties (webbased of MCE)

[ Voor 17% gewijzigd door soepah op 20-08-2009 11:57 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• eXisTa
  • Niet online
Zodra ik de module heb aangeschaft zal ik eens iets in elkaar gaan zetten.
Nog even sparen!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Netjes van PAN-trade! Jammer alleen dat ze de signaalstructuur van hun A-serie zenders niet wilden verklappen ;)

Overigens, ook zonder solderen kun je een KaKu-zender maken. Zie 433MHz-communicatie met microcontrollers. Nog een stuk goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
Fuzzillogic schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 21:32:
Netjes van PAN-trade! Jammer alleen dat ze de signaalstructuur van hun A-serie zenders niet wilden verklappen ;)

Overigens, ook zonder solderen kun je een KaKu-zender maken. Zie 433MHz-communicatie met microcontrollers. Nog een stuk goedkoper ook.
Leg uit! "A-serie zenders"?
Als ik het goed begrijp dan moet ik om het met een microcontroller te doen de Arduino aanschaffen en een rf-unit en dan aansluiten middels een schakelbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
De A-serie gebruikt andere signalen dan de ouder serie. De ontvangers uit de A-serie kunnen wel gewoon overweg met beide type zenders. En uit de PDF blijkt dat deze DLL/moduke dan ook alleen met het oude type signalen werkt. Het "probleem" was dat ik de signalen van de A-serie niet kon decoderen. Maar achteraf gezien is ook dat niet een probleem eigenlijk.

Sowieso heeft dat dan alleen betrekking op het ontvangen van signalen, en wat jij primair wilt is het verzenden. Dat kan kan direct met een Arduino, waar je zo'n zender aanknoopt. Dat "schakelbord" is gewoon een breadboardje, en kun je net zo goed weglaten.

Die TPC-200 USB Module heeft wel nog de mogelijkheid om stand-alone te werken zie ik, terwijl de arduino geen klok heeft. Nou kun je die wel eenvoudig met software in de arduino namaken.

Enfin, het kan dus allemaal prima met een arduino (of andere microcontroller), je zult er wellicht wel wat meer moeite in moeten steken (Arduino zal ook geprogrammeerd moeten worden), maar het is wel leuker, goedkoper en flexibeler ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40
Ligt het aan mij of maak ik uit de PDF op dat er geen analoge / dim functie te gebruiken is.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn de ervaringen met de TPC-200 USB module ?

Ik overweeg om de KaKu unit TPC-200 USB module ook aan te schaffen. Ik begrijp dat de signalen van de A zenders anders zouden zijn en dat deze met deze informatie niet te programmeren zouden zijn.

1/. Wat zijn de ervaringen met de TPC-200 USB module ?

2/. De A-receivers kunnen de oude en nieuwe systemen aan. Dus in principe werkt de hele handel, echter alleen met de "oude huisinstellingen"?.

3/. Is de codering van KaKu al bij jullie bekend? Bij Aldi, Lidl, Action, Karwei, Gamm, Praxis en MM liggen tal van dit soort setjes. Ik neem aan dat setjes van alleen hetzelfde merk (hopelijk) met elkaar werken. Zijn er verschillende merken bekend die met elkaar uitwisselbaar zijn, dus door elkaar heen te gebruiken zijn.

4/. Als ik op een ontvanger NFM of AM gebruik, dan kan ik op 433.92 MHz de modulatie horen van remote controllers. Kan dat gedemoduleerde geluid aan Audacity gekoppeld worden ? Dus gewoon direct een kabel tussen ontvanger en input PC. Een kale ontvanger (zonder decoder) geeft dan niet gedecodeerde signalen door aan de PC. Deze signalen zijn gecodeerd door het remote apparaat, de zender waarvan de encoding/coding niet bekend is.

5/. Ik vraag me af of al deze handel nog wel werkt als er een amateurzender in de 70cm band (430+ MHz) op FM aanstaat. Het zou kunnen zijn dat de hele handel die op deze technologie werkt, gewoon door de signaal sterkte wordt weggedrukt. Hebben mensen hier ervaring mee ? De frequentie van 433.92 MHz lijkt voor me kritische toepassingen ongelukkig gekozen.

Bedankt voor uw reactie.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2009 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 14:39:
Ik overweeg om die KaKu unit ook aan te schaffen. Ik begrijp dat de signalen van de A zenders anders zouden zijn en dat deze met deze informatie niet te programmeren zouden zijn.

1/. De A-receivers kunnen de oude en nieuwe systemen aan. Dus in principe werkt de hele handel, echter alleen met de "oude huisinstellingen"?.
Een A-serieontvanger kan "leren" op welke signalen hij moet reageren, dus je kunt een willekeurig signaal uit de oude serie nemen.
2/. Is de codering van KaKu al bij jullie bekend? Bij Aldi, Lidl, Action, Karwei, Gamm, Praxis en MM liggen tal van dit soort setjes. Ik neem aan dat setjes van alleen hetzelfde merk (hopelijk) met elkaar werken. Zijn er verschillende merken bekend die met elkaar uitwisselbaar zijn, dus door elkaar heen te gebruiken zijn.
Deze setjes werken veelal met de zelfde soort codering als de oude KaKu's, maar ze zijn niet compatible. O.a. de timings zijn anders. Met een microcontroller kun je wel de signalen uitzenden, en ontvangen. Zie mijn post hierboven.

Ik vraag me wel af of een A-serie ontvanger ook het signaal van een bijv. Action-remote zou kunnen leren. Het ligt eraan hoe flexibel die ontvangers zijn. Zou leuk zijn als iemand dat kan testen - ik heb zelf geen A-ontvanger.
3/. Als ik op een ontvanger NFM of AM gebruik, dan kan ik op 433.92 MHz de modulatie horen van remote controllers. Kan dat gedemoduleerde geluid aan Audacity gekoppeld worden ? Dus gewoon direct een kabel tussen ontvanger en input PC. Een kale ontvanger (zonder decoder) geeft dan niet gedecodeerde signalen door aan de PC. Deze signalen zijn gecodeerd door het remote apparaat, de zender waarvan de encoding/coding niet bekend is.
Interessante oplossing. De gebruikte timing van 1 periode (kortste puls van een afstandsbediening) zit rond de 300μs, ruim binnen het bereik van een geluidADC. Maar dan heb je dus een AM-ontvanger op 433,92MHz voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik je zelf een scope of een audio programma dat geluidssignalen kan verwerken. Audacity kan dat en er zullen misschien nog (betere?) andere programma's zijn om de PC op die manier als scope te gebruiken.

Als je zonder decodering ontvangt en registreert, dan kan je dat signaal opslaan en steeds weer herhaald afspelen en zichtbaar maken. Je kan er ook soft decoders op los laten om te zien hoe het werkt.
AM/NFM/WFM ontvangen op 433,92 MHz is te doen. Als de modulatie die gebruikt wordt op het RF signaal van 433,92 MHz binnen een van deze cat. valt. Ik moet dat eens uitzoeken. Ik neem alleen aan dat iemand dat allang heeft uitgevogeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-10 13:24
Begrijp ik goed dat met deze dll de lampen alleen aan en uit gezet kunnen worden? Dus het programma zelf op het apparaat (bijv dat de woonkamerlampen met zonsondergang aan gaan) kan niet aangepast worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de handleiding staat onderstaande tekst:
-------------------------------------------------------------

Tot 256 verschillende funkties kunnen direct vanuit de PC bediend worden.

Er kunnen 16 combinaties aangemaakt worden, die elk tot 16 funkties tegelijk schakelen.

Een programmeerbare timer die apparaten op elk gewenst moment kan laten schakelen.

Het schakeltijdstip kan gekoppeld worden aan de tijd van zonsopgang of zonsondergang.

Automatische omschakeling tussen zomertijd en wintertijd.

Ingebouwde batterij zodat de timer los van de PC gebruikt kan worden.

=-=

De dll staat op de bijgeleverd CD-ROM, ook de handleiding.
Beide zijn ook te downloaden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2009 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-10 13:24
Ja, ik weet wel wat het apparaat zelf kan. Maar de dll kan niet zoveel. Hij heeft maar 1 functie: send. Met de dll kan dus alleen een lamp aan en uitgezet worden. Helaas.. Maar goed het is in elk geval iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er wel eens gekeken welke chips er in de verschillende merk setjes zitten. Daar zit ook een coder IC in en die is vast geprogrammeerd. De zender is uitermate simpel, maar daar zit ook nog verschil in: modulatie technieken, timings e.d. Als je per setje weet wat de IC's zijn die erin zitten, dan weet je eigenlijk alles wat je moet weten.....Een overzicht met zender IC, codeer IC en ontvanger IC en decodeer IC is handig. Uit sheets is dan de modulatietechniek af te leiden. Die is uitermate simpel.....

Met de dll kan je componenten die op het lichtnet zijn aangesloten aan en uitzetten. Je kan ook wat anders als verlichting aansluiten en schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
eXisTa schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 13:45:
Graag zou ik ervaringen willen horen, willen weten of er andere interface zijn behalve de Delphi-based GUI.
Maybe een web-based variant gemaakt? Of een GUI voor in Windows Media Center?
Weet iemand hier meer over toevallig?
Vooral een webbased lijkt me handig.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1