keyboard: max toetsen tegelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo menschen!

ik ben een racespel aan het programmeren, en wil een split-screen mogelijkheid inbouwen. (hey, dat zouden meer mensen moeten doen :P)

echter, volgens mij kun je maar 3 of 4 toetsen tegelijk indrukken - verdere toetsen negeert ie, of je krijgt zo'n mooie pc-speaker beep, waarschijnlijk iets met teveel interrupts?

is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Dit is volgens mij wel aardig leesvoer: [Keyboard] Geen 3 keys tegelijk?

Er zijn echt tig topics hierover geweest. Het is hardwarematig en afhankelijk van het toetsenbord. Have fun. ;)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
volgens mij heb je daar alleen last van bij ps2 toetsenborden. Usb geeft geloof ik geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Misschien iets om even na te zoeken ;)

Het probleem van max keys heb ik wel op laptop toetsenbordje (bij 3 oid), maar niet op simpele externe USB toetsenbord (nog niet opgevallen iig). Zal wel aan hoeveelheid buffer liggen en hoe snel Windows ze afhandelt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Kixtart op 17-08-2009 19:41 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 13:28
Volgens mij hangt dat sterk af van welk toetsenbord je gebruikt. Ik weet dat we met 6 man een spelletje op 1 toetsenbord deden, en dat dat bij bepaalde toetsenborden prima werkte, maar bij anderen bijzonder slecht. ( Oplossing was toen, meerdere toetsenborden aansluiten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Lijkt me sterk, ik speelde vroeger op 1 keyboard het spel Rampage, en dat kon je met z'n 4'en 3'en doen.

Was nog voordat men Windows gebruikte als OS om te gamen.

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 18-08-2009 11:18 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dit probleem hebben veel toetsenborden. Het ligt aan het toetsenbord dus daar valt niet omheen te programmeren (of je moet toestencombinaties vinden die het wel blijven doen)

Je kan ook hier eens kijken:
Verzoek om input: toetsenbord test
RaZ schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:37:
Lijkt me sterk, ik speelde vroeger op 1 keyboard het spel Rampage, en dat kon je met z'n 4'en doen.

Was nog voordat men Windows gebruikte als OS om te gamen.
Dat qbasic spel dat je om de beurt speelde? Nee dan kan het wel inderdaad :)
Als je een ander spel bedoeld dan zal je gewoon een toetsenbord hebben gehad dat er geen problemen mee had.

[ Voor 43% gewijzigd door Marzman op 17-08-2009 19:40 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Het heeft niets met USB/PS2 etc te maken, maar hoe het toetsenbord is gebouwd. De toetsen liggen in een soort grid, en sommige bordjes hebben wat gridoverlappingen zodat je bepaalde toetscombinaties niet kunt gebruiken. Het is gewoon veel goedkoper vaak. Er zijn een paar modellen dat zich beroemen op het feit dat je ELKE toetscombinatie kan gebruiken.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tnx voor de snelle reacties :) had die topics zo snel niet kunnen vinden..

iemand ook een flauw idee hoeveel % van de toetsenborden het ongeveer wel trekt, en hoeveel niet?
alsin, heeft het ubehaupt nut om splitscreen te supporten? (ongeveer 5 toetsen tegelijk lijkt me dan een redelijke vereiste)

ps rampage was gaaf! :D

even testje gedaan en dat van die zones - uit dat topic - lijkt ook hier aardig op te gaan. das wel relaxed; de linkerspeler kan awsd gebruiken als cursortoetsen, de rechter de pijltjes. zitten blijkbaar in andere zones :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Je zou de toetsen herprogrammeerbaar kunnen maken in het spel om het best dit gedoe te kunnen opvangen. Dat is trouwens toch een van de meest gewenste feature in veel spellen. ;)

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Trinsec schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:44:
Je zou de toetsen herprogrammeerbaar kunnen maken in het spel om het best dit gedoe te kunnen opvangen. Dat is trouwens toch een van de meest gewenste feature in veel spellen. ;)
true :) alleen moet de gebruiker maar net weten welke toetsen in welke zones zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Marzman schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:38:
[...]

Dat qbasic spel dat je om de beurt speelde? Nee dan kan het wel inderdaad :)
Als je een ander spel bedoeld dan zal je gewoon een toetsenbord hebben gehad dat er geen problemen mee had.
Nee, gewoon dat DOS spel wat je met z'n 3'en simultaan [multiplayer] kon spelen, en om de 2 maanden een nieuwe tobo nodig had >:)

Ook Spy vs. Spy was splitscreen en multiplayer op een tobo (althans, in mijn tijd).

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 17-08-2009 19:54 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:43:
tnx voor de snelle reacties :) had die topics zo snel niet kunnen vinden..

iemand ook een flauw idee hoeveel % van de toetsenborden het ongeveer wel trekt, en hoeveel niet?
alsin, heeft het ubehaupt nut om splitscreen te supporten? (ongeveer 5 toetsen tegelijk lijkt me dan een redelijke vereiste)

ps rampage was gaaf! :D

even testje gedaan en dat van die zones - uit dat topic - lijkt ook hier aardig op te gaan. das wel relaxed; de linkerspeler kan awsd gebruiken als cursortoetsen, de rechter de pijltjes. zitten blijkbaar in andere zones :)
Het is niet altijd een vast aantal toetsen dat je tegelijk kan indrukken. Het zijn vaak groepen toetsen die andere toetsen uitsluiten. Je zou de printplaat er uit moeten trekken om de logica daarin te zien, maar dat lijkt me ook niet handig ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:07:
[...]

Het is niet altijd een vast aantal toetsen dat je tegelijk kan indrukken. Het zijn vaak groepen toetsen die andere toetsen uitsluiten. Je zou de printplaat er uit moeten trekken om de logica daarin te zien, maar dat lijkt me ook niet handig ;)
klopt, bij de bekende grafische rekenmachine ( :*) ) is het zo dat alle toetsen in een grid zijn aangesloten, met een bepaalde combinatie van 3 toetsen geeft de 4e toets aan dat hij is ingedrukt, ookal is dat niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RaZ schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:53:
[...]

Nee, gewoon dat DOS spel wat je met z'n 3'en simultaan [multiplayer] kon spelen, en om de 2 maanden een nieuwe tobo nodig had >:)
Ik heb het heel toevallig nog gisteren zitten spelen onder DOSBOX :). Kun je trouwens maar met z'n 3en doen. En als je met z'n 3en op het toetsenbord speelde kwam je vroeger echt wel in de problemen omdat mensen teveel toetsen indrukten.

Afbeeldingslocatie: http://oisyn.nl/pics/rampage.png

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 20:34
Zoals gezegd is het echt een hardware probleem, maar ik vraag me wel af waarom/hoe die piepjes dan gegenereerd worden (dat suggereert toch dat het het OS is dat kan detecteren dat er teveel toetsen ingedrukt zijn). Misschien was er een andere limiet onder DOS of iets specifiek voor PS/2?
Trinsec schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:39:
Er zijn een paar modellen dat zich beroemen op het feit dat je ELKE toetscombinatie kan gebruiken.
Serieus? Welke zijn dat dan?

Mijn ervaring is dat het nogal willekeurig welke toetsen tegelijk ingedrukt kunnen worden en ook überdure ergonomische toetsenborden hebben zo'n stomme limiet. (Het is dus niet een probleem specifiek met goedkope toetsenborden...)
Marzman schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:07:
Je zou de printplaat er uit moeten trekken om de logica daarin te zien, maar dat lijkt me ook niet handig ;)
Die matrix kun je wel zien als je je toetsenbord openschroeft in principe.

[ Voor 16% gewijzigd door Soultaker op 18-08-2009 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Soultaker schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 00:17:
Zoals gezegd is het echt een hardware probleem, maar ik vraag me wel af waarom/hoe die piepjes dan gegenereerd worden (dat suggereert toch dat het het OS is dat kan detecteren dat er teveel toetsen ingedrukt zijn). Misschien was er een andere limiet onder DOS of iets specifiek voor PS/2?
Of een OS dat niet meer detecteerd welke toetsen het zijn, dat lijkt me logischer. Vroeger had je dat ook wel eens als je te snel typte (lees als er iets op je toetsenbord lag)
[...]

Mijn ervaring is dat het nogal willekeurig welke toetsen tegelijk ingedrukt kunnen worden en ook überdure ergonomische toetsenborden hebben zo'n stomme limiet. (Het is dus niet een probleem specifiek met goedkope toetsenborden...)
Misschien hebben juist zulke toetsenborden daar eerder last van omdat ze ook minder plek hebben voor extra printbanen naar toetsen en er ook nog allemaal mooie ledjes en functie- en multimediatoetsen op moeten. Ik heb het het al als ik maar 3 van de pijltjes toetsen in druk (voor als je in GTA een burnout in een bochtje wil maken. Dat werkt wel naar rechts, maar niet naar links (zou ook andersom kunnen zijn). Op mijn vorige toetsenbord werkte dit prima allebei de kanten op.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Da's volgens mij de hardware keyboard controller die maar een beperkte state bij kan houden. USB heeft daarentegen gewoon een software controller nadat je OS het heeft overgenomen (wat het verschil verklaart tussen hetzelfde keyboard aangesloten via USB of via PS/2 middels een USB naar PS/2 verloopstekkertje)
Ik denk dat een serieus gamingtoetsenbord zoals de Logitech G15 behoorlijk wat zones kent, als het niet al voor iedere toets individuele lanes heeft.
Die überdure ergonomische toetsenborden zijn voornamelijk gemaakt voor gebruik op kantoor, dus tekstverwerker-applicaties e.d.. Het is dan ook helemaal geen nodige feature dat je veel toetsen tegelijk in kan drukken :)

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 18-08-2009 00:43 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

.oisyn schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 00:38:
[...]

Ik denk dat een serieus gamingtoetsenbord zoals de Logitech G15 behoorlijk wat zones kent, als het niet al voor iedere toets individuele lanes heeft.
Hangt ook wel af van de versie van je G15 denk ik. Ik ben zelf in het bezit van een G15, maar niet iedere toets kan tegelijkertijd ingedrukt worden. Om het zinnetje van het vorige topic maar even te plaatsen: "THEQCKBRWFXJVERTHELAZYG", geen spaties en lang niet alle letters dus. Ik heb geloof ik de tweede versie van het G15 toetsenbord (oranje backlight en maar één rijtje G-toetsen links).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Het probleem wordt ook wel ghosting genoemt en de oplossingen worden anti ghosting genoemt. Toetsenborden die alle toetsen tegelijk ondersteunen worden ook wel n-key rollover genoemt, de Steelseries 7g ondersteunt dit. Ook zijn er toetsenborden die een midden weg zoeken zoals bijvoorbeeld de razer tarantula(10 toetsen tegelijk) en zijn er toetsenborden(volgens mij de G15) die bepaalde zones bijvoorbeeld rond WASD extra capaciteiten geven.

Volgens wiki was er een spel http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Control dat een tooltje had dat de gebruiker hielp om de beste keyboard layout te kiezen voor de zone layout van het toetsenbord. Mischien dat je zo'n soort tooltje kan nabouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door jmzeeman op 18-08-2009 10:09 . Reden: taalfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
AFAIK wordt dat door je moederbord afgehandeld (vandaar dat 't zo'n piepje is). Je toetsenbord moet op heel laag niveau werken, omdat je het bij bios-instellingen nodig hebt en dan is je OS natuurlijk nog nieteens geladen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
De huidige USB toetsenborden gaan gewoon via de OS USB stack. Moet ook wel, omdat de keyboard bits op de USB bus tussen alle andere bits staan. Dan kun je niet je BIOS en je OS allebei je USB bus laten servicen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

[...]

Ging ook niet om 'goedkope en dure', gewoon dat een paar modellen specifiek zeggen dat elke combinatie mogelijk is. Het zijn er niet veel, though.

*Eventjes gecheckt* Ok, niet elke toetscombinatie, maar wel meer dan normaal. Das Keyboard, bijvoorbeeld, zegt dat je toetscombinaties kan maken tot wel 12 toetsen tegelijk. Nou... als ik nou eens 12 vingers had... :+

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Ik zou het gewoon inbouwen met toetsen die je zelf kan definieren er zijn genoeg oude race spellen (need for speed 2 e.d.) waar je gewoon lekker met z'n 2-en op het tobo kon spelen, sommige toetsenborden konden het beter dan anderen maar het is vaak wel te doen :).

<3 Splitscreen

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1