Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
Omdat ik niet zo heel veel ervaring heb met storage en volgende maand rustig aan wil beginnen met het opbouwen van een storage array aan mijn Mac Pro, vraag ik het hier.

Het idee is om een hardware RAID controller in mijn Mac te hangen (de controller moet dus Mac-support hebben, Areca en Highpoint doen dit beide voor bijna al hun controllers) en een of twee externe behuizingen aan deze controller te hangen met daarin 8 disks in RAID6, voor in totaal ~12TB.

Nu lees ik hier en daar verschillende dingen over verschillende types/merken harddisks. De een wil niet goed samen werken met die controller en de ander weer niet met een andere controller.

De kaarten die ik tot nu toe heb gevonden:

Highpoint 3522
Highpoint 4322
Areca ARC-1680x

Het doel is om de Mac Pro zelf + 3 andere Macs in het netwerk te laten backuppen op de array (De Mac Pro zit via 2 aggegrated 1Gbit netwerk aansluitingen op het netwerk aangesloten, ik zie snelheden van 180MB/s+ voorbij komen, dus de netwerkbandbreedte is hiervoor voldoende...).
Ook wil ik er natuurlijk wat files op opslaan, voornamelijk media en foto's.

Eigenlijk is de enige eis dat ik niet teveel geluidsoverlast wil hebben. De disks zullen onder m'n bureau komen te staan, ze op een andere plek zetten is niet echt een optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Elke RaidController fabrikant heeft zijn eigen compatability list voor HDD's. Die van Areca is hier te vinden:
ftp://ftp.areca.com.tw/RaidCards/Documents/Hardware/

Als je beperkt tot de disks op de lijst weet je vrijwel zeker dat je goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:37
Tikfout in de titel
Welke 1,5GBTB disks en welke controller in RAID6?

[ Voor 8% gewijzigd door CrashOverDrive op 16-08-2009 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:22

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

en aangepast. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nee hoor, nog niet. ;)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

8 disks van 1.5TB maken geen 12TB ;) Das 9TB ;)
6 disks data + 2 disks parity ;)

Anyway, verder geen Spinpoint F1's pakken, die schijnen wel eens te bokken in RAID setups.
Ik zou persoonlijk instap-enterprise type schijven pakken zoals Maxtor Maxline of de RE/RE2 modellen van Western Digital.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
McKaamos schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 20:48:
8 disks van 1.5TB maken geen 12TB ;) Das 9TB ;)
6 disks data + 2 disks parity ;)

Anyway, verder geen Spinpoint F1's pakken, die schijnen wel eens te bokken in RAID setups.
Ik zou persoonlijk instap-enterprise type schijven pakken zoals Maxtor Maxline of de RE/RE2 modellen van Western Digital.
Domme fout, ik rekende 10x1,5 - 2x1,5... had 8x moeten rekenen... Net als het topic, ik dacht dat ik alles had nagelezen voor ik postte...

Over problemen met Samsung schijven had ik inderdaad gelezen, die zullen het dus al niet worden.

De instap-enterprise schijven waar je over schrijft zijn er niet echt in grote capaciteiten, of ze zijn mij te duur...

Op de compatibility lijsten van Areca en HighPoint staan geen 1.5TB schijven, wel 1TB of 2TB. Eigenlijk wordt de array mij te klein met 1TB schijven (6TB ipv 9TB) en te duur met 2TB schijven (ruim 2x zo duur...).

Heeft iemand hier wel eens 1.5TB schijven gebruikt op een RAID controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kijk dan eens welke typen het zijn...
Als er van dat type ook een 1,5TB model is kan je die gewoon pakken.
Firmwares en drive architectuur zijn namelijk hetzelfde per type.

edit:
Ok, ik heb de lijst ook even doorgenomen en steekproef gewijs eens wat disks er uit gepikt...
Bijna allemaal enterprise modellen (WD RE2/3/4, Hitachi E7Kxxxx, Seagate ES/ES.2) en van allemaal alleen 1TB en 2TB modellen... geen 1.5TB.

Er zit niks anders op dan te kiezen voor 1 of 2TB, of dat je wacht totdat er wel 1.5TB modellen in die series zijn...

[ Voor 51% gewijzigd door McKaamos op 16-08-2009 21:47 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:17
Ik werk al een hele poos met 1,5TB Seagate disks (ST31500341AS) op een Areca 1160. Works like a charm. :)

Enterprise disks zijn leuk, maar ik vind het de meerprijs niet waard met nagenoeg dezelfde garantievoorwaarden.

Niet alle disks staan inderdaad in de diverse compatibilitylists, maar je kan er redelijk veilig vanuit gaan dat disks uit eenzelfde serie met dezelfde firmware gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Dan zal ik morgen nog even disks gaan vergelijken.

Ik denk trouwens dat het een HighPoint RR 3522 zal worden, deze kost ~€100 minder dan de Areca ARC-1680x en heeft dezelfde processor (wel maar 256MB cache itt de 512MB van de Areca). De 4322 is weer een stapje hoger, een 400 Mhz snellere processor en ~€100 duurder dan de Areca. (de SAS mogelijkheden van de 4322 heb ik toch niet nodig)

De 1680x en 4322 hebben dan wel weer support voor sata/sas expanders, bij de 3522 zou ik bij een eventuele uitbreiding een extra controller moeten kopen. ("multi-adapter support", betekend dit dat drives van tot 4 controllers in 1 array gehangen kunnen worden? Of kan je 4 los van elkaar staande controllers van dit type in 1 systeem gebruiken?)

Wat zijn bij jullie de voorkeuren op gebied van controllers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:22

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mmmmm, heel appart... maar nu wel. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
Fauna schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:33:
Ik werk al een hele poos met 1,5TB Seagate disks (ST31500341AS) op een Areca 1160. Works like a charm. :)
Ik heb ook 1 zo'n schijf, in een WD Casing, via USB

Maar ik vind die schijf maar een ***** ding.

Hij trilt als een idioot (hij ligt nu op een stapel bubbeltjesfolie, met nog van die schuimpjes ertussen, want anders kon ik hem overal in huis horen, zo erg trilt die schijf.

Ook wordt het ding bloedheet (ligt niet aan de casing, in een PC wordt hij ook bloedheet).

En tevens heb ik het gevoel alsof hij ieder moment kan overlijden, want als ik de PC opstart (en de casing dus aangaat, omdat hij stroom krijgt van USB) dan gaat de schijf opspinnen, maar voordat hij dan echt "stabiel" is (klaar met opstarten zeg maar) klikt hij eerst een keer of 10

Maar verder werkt hij wel.... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Ik heb 4 Seagate 1.5TB schijven op een HP Smart Array P400i controller... En dat gaat uitstekend...
Snelheid valt een beetje tegen, maar ik denk dat ik nog wat instellingen moet veranderen en dat ik de firmware van de schijven misschien een keer moet updaten...

Momenteel haalt mijn RAID5 array van 4 schijven iets van 220MB/s (was eerst 380MB/s)...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 11:51
vergelijkbare topic van mij:
Areca ARC-1222 + welke 1,5TB HD voor RAID 5?

heb intussen nog steeds niets gekocht, maar ga prolly binnen maand ofzo hoop Seagate Barracudas van 1.5TB kopen samen met ofwel Adaptec, Areca of Highpoint controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb een aantal Seagate Barracuda LP's (5900rpm) aan een Areca ARC-1280. De ARC-1680 en de HighPoint gebruiken een sas-controller van Intel/Emulex die geen al te beste reputatie heeft wat betreft compatibiliteit en waar ook niet zoveel meer aan gedaan wordt omdat Intel de verdere ontwikkeling van zijn I/O processors heeft gestaakt. Over de compatibiliteit met Seagate's en WD's lees je vaak wel goede verhalen.

Het prestatieverschil tussen HighPoint en Areca zal niet zo boeiend zijn. De laatste keer dat ik raidkaarten van beide fabrikanten heb getest was Areca nog sneller, maar de HighPoints met een Intel IOP deden het ook goed en hebben een aantrekkelijke prijs.

"Multi-adapter support" betekent waarschijnlijk gewoon dat meerdere kaarten elkaar tolereren in een systeem. Ik zou er niet meteen vanuit gaan dat je raid-arrays over de adapters kunnen spannen. Hiervoor zul je normaal gesproken software raid moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04-2024
Fauna schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:33:

Enterprise disks zijn leuk, maar ik vind het de meerprijs niet waard met nagenoeg dezelfde garantievoorwaarden.

Niet alle disks staan inderdaad in de diverse compatibilitylists, maar je kan er redelijk veilig vanuit gaan dat disks uit eenzelfde serie met dezelfde firmware gewoon werken.
Ik heb ze ook, maar dan op een Adaptec 5805. Die werkt volgens mij niet op de Mac, maar de schijven draaien als een zonnetje!

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
De controllers die ik kan/wil gebruiken moeten zonder geknutsel gebruikt kunnen worden met externe behuizingen.

Omdat ik 8 disks in RAID6 wil gebruiken zit ik ook aan 8 eSata of 2 SFF-8088 aansluitingen vast. (of de kaart moet zo'n poort multiplier ondersteunen..)

Areca heeft voor zover ik kan zien drie controllers die hieraan voldoen in het assortiment:

ARC-1680x (Intel IOP348)
ARC-1220ML (Intel IOP333)
ARC-1221x (Intel IOP341) (zelfde chip als de ARC-1280 waar Femme over schreef))

HighPoint heeft de volgende voor mij bruikbare controllers in het assortiment:

RocketRaid 4322 (Intel IOP348)
RocketRaid 3522 (Intel IOP341)

Het handigste is dus om voor een controller met een Intel IOP341 chip te gaan? Of hangt het af van meer dan alleen de controller chip?

En nog even wachten tot volgende maand Snow Leopard gereleased wordt, ik wil niet straks met een ~€500 euro kostende RAID controller zitten die ik niet kan gebruiken...

[ Voor 16% gewijzigd door Quinny op 17-08-2009 23:54 . Reden: linkjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Als het native SAS is moet een multiplier ondersteund worden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 22:30

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb in ieder geval geen problemen met 8 Seagate Barracuda 7200.11 schijven van 1.5TB. Werkt in ieder geval in raid 5 prima met een Areca 1120 en een Areca 1220.

8 Disks in raid 5 is circa 9.5TB netto.

Raid 6 zal dus iets kleiner zijn maar verder wel werken, ik zie niet in waarom het raid niveau hier verschil in zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
databeestje schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:52:
Ik heb in ieder geval geen problemen met 8 Seagate Barracuda 7200.11 schijven van 1.5TB. Werkt in ieder geval in raid 5 prima met een Areca 1120 en een Areca 1220.

8 Disks in raid 5 is circa 9.5TB netto.

Raid 6 zal dus iets kleiner zijn maar verder wel werken, ik zie niet in waarom het raid niveau hier verschil in zou maken.
Niemand zegt dat RAID-niveau verschil uit maakt; ik zei alleen dat de 1.5TB disks niet op de compatibiliteitslijsten van HighPoint of Areca staan. Daarnaast gaf ik aan welke controllers voor mij in aanmerking komen, de controllers waarover gesproken werd kan ik niet gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Quinny schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:48:

Het handigste is dus om voor een controller met een Intel IOP341 chip te gaan? Of hangt het af van meer dan alleen de controller chip?
De IOP341 is een losse I/O-processor die gecombineerd moet worden met een sas- of sata-controller. De IOP348 is een dual-core processor waarbij de tweede core wordt gebruikt voor het draaien van de sas-controller stack. De IOP341 wordt veelal gecombineerd met één of meerdere sata-controllers van Marvell, die een uitstekende compatibiliteit hebben. De sas-controller in de IOP348 heeft wat meer issues. Seagate en WD drives gaan denk ik wel werken.

Het voordeel van sas is dat de schaalbaarheid icm sas expanders veel groter is, zodat je in de toekomst eenvoudig kunt uitbreiden. Een externe behuizing met een sas expander zal wel duurder zijn dan een sata-behuizing. Port multipliers zou ik vermijden als je dit soort dure raidcontrollers wilt gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Ik denk dat het de Areca ARC-1221x gaat worden met acht Seagate Barracuda LP ST31500541AS, 1.5TB disks. Heb contact gehad met Areca en volgens hun werken alle controllers die met Leopard werken ook met Snow Leopard...

Als ik voor een SAS-based controller ga zal ik duurdere en kleinere disks moeten kopen, dan moet ik inderdaad gaan uitbreiden in de toekomst. Dat kost me teveel. Met 9TB aan storage kan ik waarschijnlijk wel een aantal jaar vooruit, al zit ik dan direct aan het maximum aantal disks wat de controller ondersteund. (Ik zou dan nog naar 2TB disks kunnen upgraden, voor 12TB storage, maar zit ik met het probleem dat ik 9TB aan data moet migreren...)

Nu alleen nog op zoek naar een goede, mooie en stille behuizing (of twee...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt gewoon dezelfde disks gebruiken in een sas-opstelling. Sas-controllers ondersteunen namelijk ook sata. De behuizingen zullen wel duurder zijn vanwege de sas-expander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Femme schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 17:24:
Je kunt gewoon dezelfde disks gebruiken in een sas-opstelling. Sas-controllers ondersteunen namelijk ook sata. De behuizingen zullen wel duurder zijn vanwege de sas-expander.
Op de duurdere (SAS) controllers passen de 1.5TB disks niet. De typenummers van 1TB disks die lijken op de typenummers van de 1.5TB disks staan specifiek als "not compatible" in de lijst bij de SAS controllers en als "compatible" bij de SATAII controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44
Persoonlijk zou ik zelf meerdere merken combineren om gelijktijdige uitval te voorkomen. Verder als je liever bij 1 merk blijft proberen verschillende batches te krijgen puur voor het eerder genoemde punt.
Verder als je minder geluidsoverlast wil, koop 5400rpm schijven. Voor de data transfer maakt het niets uit want met 5 schijven in raid 6 haal je al voldoende MB/s om je netwerk vol te krijgen ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1