XFX GTX 260 Black Edition problemen

Pagina: 1
Acties:

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-05 10:27
Hey,

Ik zal eerst even uitleggen wat de situatie is:
Een tijdje terug heb ik een pc laten samenstellen bij Alternate en ben er over het algemeen prima tevreden over.

Het gaat om een:

Q6600 2.4GHz (stock)
XFX GTX260 Black Edition (stock)
4 gb 1066 MHz DDR2 GEIL (stock)
Asus P5Q
Western Digital Sata 2 500gb HDD
CoolerMaster Real Power M620
Thermaltake Armor Black ATX

De kabels van de voeding en mobo zijn netjes weggewerkt en zorgen niet voor een storing in de luchtstroom.

Nu het probleem:

Je kan het waarschijnlijk al raden, warmte. Ik zal het voorbeeld baseren op het spel wat ik met de meeste regelmaat speel, world of warcraft.

Idle wordt de kaart meestal niet warmer dan 50, maar soms zijn er uitschieters naar 55. (dit is met de fan op 60%, met de fan op 100% blijft hij idle vrijwel altijd onder de 50)
Zelfs al na een korte sessie van gamen (10-15 minuten) zit de kaart soms al tegen de 80 graden aan.
Het gekke is wel, het probleem is niet consistent. Het ene moment kan de GPU op precies dezelfde plek binnen het spel op 66 graden zijn, waar het eerst 78-80 was.

Op zich geen problemen met die temperaturen, want ik krijg voor de rest geen artifacts of haperingen of iets dergelijks.
Totdat ik een ander spel probeerde. Na ongeveer 10-20 minuten in Prototype of Anno 1404 met de settings op high/very high (wat mijn systeem toch eigenlijk wel aan zou moeten kunnen?) krijg ik een paars/roze achtig scherm, waarna het geluid nog gewoon doorgaat, maar het beeld niet meer reageert.
De enige oplossing is een reboot door middel van de powerknop.

Zodra ik deze games speel op medium of low heb ik deze problemen nog niet gehad na 30-45 mins gamen.
Toch zit de temperatuur tegen de 80-85 graden aan op deze settings.

Wat ik geprobeerd heb is:

- de case open te maken voor wat extra lucht, maar dit gaf hoogstens 1 graad verschil.
- de GPU fan op 100% gezet, nog steeds tegen de 80 graden aan en het is een herrie dat niet om aan te horen is.
- drivers verwijdert met driver sweeper en de laatste drivers van Nvidia geïnstalleerd.
- bios geupdate, geen idee of het ermee te maken heeft/kan hebben, maar ik wilde alles proberen.
- temperatuur gevoeld binnen mn kast, die is gewoon "normaal", niet extreem warm.
- temperatuur gevoeld/gemeten van mn CPU, die komt stressed niet boven de 50 graden uit, idle op ongeveer 30-35.
- memtest gedaan, maar met het geugen is niets mis.

Ik hoop dat er hier mensen dit lezen en het probleem herkennen en een mogelijke oplossing kunnen bieden, want ik wordt er een beetje gek van dat ik games op de laagste settings moet spelen terwijl dit toch een redelijke game pc is :/ (op de CPU na dan)

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

doe de zijkant van je kast open en zet er een huis tuin en keuken ventilator op.. lekker veel lucht in dat ding en kijk of het dan beter gaat..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Stress eens met OCCT, hoe lang geleden heb je de pc besteld?
misschien is de videokaart defect of zit er teveel stof in (temperatuur is wel goed)

• Arachnan
Xenomorphh schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 20:34:
doe de zijkant van je kast open en zet er een huis tuin en keuken ventilator op.. lekker veel lucht in dat ding en kijk of het dan beter gaat..
Helaas, na exact 11 minuten weer hetzelfde paars/roze achtige scherm. Heb tijdens het gamen een paar keer getabbed en de temps lagen altijd rond de 80, vrijwel altijd erboven, soms 79.
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 20:39:
Stress eens met OCCT, hoe lang geleden heb je de pc besteld?
misschien is de videokaart defect of zit er teveel stof in (temperatuur is wel goed)
De pc is ongeveer 3-4 maanden oud nu.

Heb je een bepaalde tijd in gedachte met het OCCT stressen? Ik heb het namelijk nog nooit gebruikt en heb geen idee na hoe lang het een redelijk "antwoord" geeft.

Ook pas geleden nog mijn kast open gemaakt om stof te verwijderen (heerlijke kast die Thermaltake, maar er zit geen stoffilter op de fans :|

Verder zeg je dat de temperatuur wel goed is, hoewel ik op enkele plekken gelezen heb dat je er beter voor kunt zorgen dat je GPU onder de 80 graden blijft, of er kan permanente schade ontstaan. Of is het voor dit type/model hoger omdat hij vanuit XFX standaard OC is?

EDIT: De vraag van mij over de tijd is nogal overbodig.. even gestressed.. hij hield het welgeteld 26 seconden vol voordat hij eruit knalde. De GPU was op dat moment 66 graden :/

EDIT #2: Nog een keer gestressed met de fan van de auto af en op 100%, 38 seconden volgehouden voordat ik een groen scherm kreeg bij 38 graden.. Elimineert dit de mogelijkheid dat de temperatuur de oorzaak kan zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Arachnan op 15-08-2009 21:15 ]

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

hmm dat word een gevalletje RMA kaart is wasted :)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Arachnan
Hier was ik al bang voor, is dit de enige mogelijke uitkomst?

Een RMA komt namelijk erg slecht uit op het moment, want dan ben ik mijn kaart een flink aantal dagen kwijt neem ik aan?

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

ja dat kan wel even duren heb je geen vervangend kaartje liggen of een onboard aansluiting oid?

• Arachnan
Ben bang van niet, maar heb even Alternate gemailed, kijken wat hun erover te zeggen hebben.

Mocht opsturen geen optie zijn, kan je me een andere kaart aanbevelen die rond dezelfde prestaties (of beter)ligt als de XFX GTX 260 Black Edition? Want dan ben ik helaas noodgedwongen een andere of betere kaart te halen :(

EDIT: Na het lezen van de stickies kan mijn vraag ongepast zijn voor op het forum, mocht dat zo zijn verwijder ik hem weer, want het is niet echt waar mijn topic over gaat, maar eerder gerelateerde informatie.

[ Voor 33% gewijzigd door Arachnan op 15-08-2009 22:18 ]

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:19
Ik heb een 8800GT en op mijn zolderkamertje is het de laatste weken 30 graden, nu hou ik het met behulp van een tafelventilator nog wel uit maar mijn computer hield er na een half uurtje gamen gewoon mee op. Toen heb ik een tweede monitor er aan gehangen en bleek dat de 8800GT tegen de 100 graden aan liep (expertool) nu kon ik via expertool de grafische kaart continue beter koelen door de fan speed statisch hoger te zetten maar ja dan heb je meer lawaai.

Ik heb het programma Nibitor 5.1 geinstallerd en het bios van de videokaart veranderd zodat hij eerder gaat koelen door de temperaturen 10 graden te verlagen in het bios. Sindsdien geen problemen meer gehad.

• Arachnan
Bedankt voor je reactie boers706, maar helaas is het niet meer de temperatuur dat mijn probleem veroorzaakt denk ik. Aangezien hij tijdens de stress tests niet eens boven de 60 graden uit kwam, maar toch ermee op hield.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-05 17:08

Dark

who tweaked the light?

ik heb hetzelfde gehad met een xfx gtx260 black... steeds vastlopers met egaal gekleurd scherm... furmark was de test om het probleem snel aan te tonen... met het normale fan profiel altijd binnen 5 minuten problemen, met fan op max iets langer maar ook geen 10 minuten...

uiteindelijk heb ik de kaart 2x teruggestuurd, maar de 2e keer hebben ze de rma al bij de winkel getest, en wederom problemen bij furmark, waarop ze me m'n huidige kaart aangeboden hebben :P...

ik heb er ook bij xfx support forum en op guru3d posts over gehad... uiteindelijk las ik in het xtremesystems forum dat het ram van de kaart gewoon een te hoog voltage krijgt...

ik ben blij dat ik een evga heb nu ... jou raadt ik aan ook met furmark te testen, en als het consequent problemen geeft, rma aan te vragen of met de winkel te bespreken of je een andere kan krijgen ...

edit: nog een vreemde overeenkomst; ik had ook problemen met anno maar dan de 1701 versie :) ... enne temps van 80-85c is normaal op de gtx260-285 series... met furmark wordt mijne ook 85c voordat de fan heel hard gaat blazen, maar dan zonder rare freezes uiteraard...

edit2: [GTX260 Black Edition] Probs, vooral met haarbal progjes <-me oude post ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Dark op 15-08-2009 22:38 ]

• Arachnan
Bedankt voor je reactie, en ben "blij" te zien dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft (gehad). ;)

Mocht ik er met Alternate niet uit komen dan zal ik maar eens op zoek gaan naar een nieuwe kaart.
Jammer, want de prestaties van de GTX260 zijn prima.

Mag ik vragen hoe jouw eVGA-GTX285 presteert ten opzichte van de GTX260 Black?

[ Voor 13% gewijzigd door Arachnan op 15-08-2009 22:39 ]

Verwijderd

Arachnan schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:05:
(of beter)ligt als de XFX GTX 260 Black Edition?
Goedkoopste HD4890 zit ongeveer heeft ongeveer dezelfde prijs, maar is een beetje sneller en heeft ook nog DX10.1 dus als je er nog een paar maanden mee wil doen heb je hier veel voordeel aan met de toekomstige DX11 games. :)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-05 17:08

Dark

who tweaked the light?

Arachnan schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:38:
...
Mag ik vragen hoe jouw eVGA-GTX285 presteert ten opzichte van de GTX260 Black?
Iets beter, maar veel is het niet, andere dingen in het sysje houden het een beetje tegen denk ik ;) ... 18k5 3dm06 in XP, en ongeveer 18k in Vx64... ow en daarnet P15k5 3dmV op w7 (phx aan) ... op clocks wat er in me sig staat ...

• Arachnan
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:43:
[...]

Goedkoopste HD4890 zit ongeveer heeft ongeveer dezelfde prijs, maar is een beetje sneller en heeft ook nog DX10.1 dus als je er nog een paar maanden mee wil doen heb je hier veel voordeel aan met de toekomstige DX11 games. :)
Bedankt voor je reactie, ik zal zeker eens rondgaan kijken naar reviews over de HD4890 :)
Dark schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:48:
18k5 3dm06 in XP, en ongeveer 18k in Vx64... ow en daarnet P15k5 3dmV op w7 (phx aan) ...
Umpf, dat is een goeie 5.000 hoger dan dat ik op het moment haal :/

Zal ook voor een deel wel liggen aan mn CPU, maar die gaat toch binnenkort vervangen worden door een (opgekrikte) E8400 maar ik zie dat ik een beetje afdwaal van mijn orginele post, in ieder geval bedankt voor de informatie :P

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Wat je ook nog eens kunt proberen is je GPU of memory op standaard snelheden laten draaien. De BE editions willen nog wel eens erg ver overgeklokt zijn. Misschien heb je net de pech dat jouw kaart dat niet trekt, maar per ongeluk toch door de tests gekomen is.

specs

• Arachnan
Ook al zou hij het wel gewoon doen op de standaard snelheden, zou ik nog steeds een nieuwe kaart halen.
Ik wil namelijk niet achteruit gaan qua performance, maar liever vooruit :P
Pagina: 1