[GTX260 Black Edition] Probs, vooral met haarbal progjes

Pagina: 1
Acties:

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-05 17:08

Dark

who tweaked the light?

Topicstarter
Ik heb een XFX GTX260 Black Edition met problemen.

De kaart werkt op het eerste gezicht normaal, maar bij spellen crashed de kaart soms.

Dit uit zich in een egaal gekleurd scherm, het geluid van het spel loopt soms nog wel even door, maar toetsenbord en muis gebruik geeft een piepje, en gewoon beeld terug krijgen lukt dan niet. Reset knop is de enige uitweg. Vervolgens start de pc meestal wel weer normaal op, maar soms krijg ik ook vreemd gekleurde horizontale balken, of vreemde tekens te zien, die pas na geheel uitschakelen verdwenen zijn.

De crashes doen zich met games na onbepaalde tijd voor, soms na minuten, soms na uren, soms gaat het ook gewoon wel goed. Opvallend is, dat het opvoeren van de beeldkwaliteit(AA) het probleem eerder naar voren doet komen.

Uiteraard ga je dan zoeken naar een manier om het probleem te kunnen reproduceren, en om de kaart verder te kunnen testen. Hiervoor heb ik een aantal dingen geprobeerd 3dmark Vantage, x3terran(demo), furmark, occt 3.0-gpu test, ati-tool. De laatste 2 bevatten beide ook een soort FurMark achtig testje voor de GPU.

3dmark & x3 gaan net als games na onbepaalde tijd mis, maar met furmark, occt en atitool gaat het binnen enkele minuten al fout. Ook heb ik al gehad dat folding@gpu of badaboom aan stond, en ik een uurtje later terug kwam om een bevroren pc met egaal scherm aan te treffen, al lukt het me met deze progjes ook niet consequent om het mis te laten gaan.

Systeem draait gewoon op standaard kloks/settings en is memtest en orthos stabiel.

DFI-P35 mobo
C2D E8400 cpu
600w Seasonic psu
4xHDD
1x Allesbrander
geheugen: meerdere soorten en maten geprobeerd , crucial, ocz, team xtreem
kast is gewoon open, temperaturen: mobo 28c, chipset 45c, pwm 38c, cpu 30-50c, gpu 50-80c

geprobeerd:
- geheugen: 4x2gb, 2x2gb, 2x1gb en nog eens 2x1gb ander spul.
- drivers: 180.48, 181.20, 181.22 alle whql.
- voeding ontlasten: cpu onderklokken en alles wat niet direct nodig was losgekoppeld.
Op defaults wordt er piek 345w opgenomen uit het net volgens energie-meter(occt-psu test), dus voeding zou ruim voldoende moeten zijn.
- Kaart zelf onderclocken (op de nvidia waarden in plaats van de verhoogde xfx clocks), dit werkte wel, maar je koopt natuurlijk geen black edition om deze vervolgens te moeten terugklokken.
- Fan van de kaart met de hand op 100% zetten, nog voordat furmark begint. Dit stelt de crash wel even uit, nu duurt furmark bijna 10minuten.
- Apparte, eigen 550w voeding voor de vga-kaart.

Hierna de kaart rma gestuurd, men ging het daar nog even testen. In eerste instantie had men met vantage getest en niks ontdekt, na enig aandringen van mijn kant dat ze toch het programma uit de klachtomschrijving (furmark dus) nog even moesten testen concludeerde men hetzelfde: de kaart hangt binnen minuten met furmark. Ik zou een nieuwe krijgen.

Die nieuwe heb ik dus gisteren binnen gekregen, en uiteraard gelijk furmark draaien. Resultaat; hetzelfde als voorheen, binnen minuten egaal scherm en vast. De gpu heeft op dat moment een temp van ~75c met fan op 100%, en met de fan op automatisch haalt ie de 80c, maar dan loopt ie ook vast.

Naar mijn idee is de kaart door xfx gewoon te hoog geklokt, en loopt op het randje van wat hij aankan,

furmark brengt dat binnen minuten aan het licht. Deze ga ik uiteraard ook retourneren.

Okee dat is dan zo'n beetje het verhaal tot nu toe, dan komen de vragen:
- Zijn er meer mensen met problemen met deze kaart of met furmark?
- Zouden de haarbal tests furmark/occt-gpu/atitool gewoon meer dan een paar minuten moeten kunnen draaien?
- Ben ik iets vergeten te testen, wat van invloed zou kunnen zijn?
- Iemand nog ideeen?

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-04 22:52

scorched

Maximum Overdrive

ik heb 2 van die kaartjes in SLi opstelling en ik had (toen dr nog luchtkoeling op zat) er eigenlijk nooit last van dat ik rare strepen kreeg en dat de pc vastsloeg. Kan natuurlijk zijn dat jij 2 brakke exemplaren te pakken hebt. Dat ze op het randje lopen valt ook nog wel mee, kan de klokken tot boven de 740 mhz (core) opvoeren zonder problemen (met lucht max 710 btw)

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:52

Format-C

Tracing Rays

Furmark is dodelijk voor VGA's. Dat programma is levensgevaarlijk. Door dat "programma" wordt een VGA veel warmer dan hij in-game ooit zou worden.

Ik lees her en der probelemen met kaarten door dat programma. Ik zou dat NOOIT gebruiken.

Dan hebben we nog het probleem dat de kaart crashed in games. Dat de PC freezed. Aangezien je zelf al aangeeft dat als je de kaart onderklokt, je geen probleem hebt (op welke clocks test je dan?), is de kaart/ chips die op de kaart zitten simpelweg niet goed genoeg voor Black Edition clocksnelheden.

Nu weet ik niet of je vanaf het begin af aan al problemen met de kaart hebt/had, of dat je eerst stevig hebt lopen Furmarken, maar de kaart is naar mijn mening gewoon defect. Maar daar was de winkel ook al achter.

Doet de nieuwe kaart het wel goed in games?

[ Voor 5% gewijzigd door Format-C op 14-02-2009 11:37 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Simmity
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-04 02:50
Ikzelf heb ook een XFX gtx260 black edition en heb exact hetzelfde probleem, voor mij was de oplossing de fanspeed omhoog te gooien, naar 80%. Dit is erg luidruchtig, maar de kaart moet bij mij onder de 77 graden Celsius blijven ander wordt hij uitgeschakeld. Dit is tenminste bij mij het geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Simmity op 14-02-2009 11:43 ]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:52

Format-C

Tracing Rays

Dat is niet normaal imho.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Topicstarter
RappieRappie schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 11:35:
Furmark is dodelijk voor VGA's. Dat programma is levensgevaarlijk. Door dat "programma" wordt een VGA veel warmer dan hij in-game ooit zou worden.

Ik lees her en der probelemen met kaarten door dat programma. Ik zou dat NOOIT gebruiken.

Dan hebben we nog het probleem dat de kaart crashed in games. Dat de PC freezed. Aangezien je zelf al aangeeft dat als je de kaart onderklokt, je geen probleem hebt (op welke clocks test je dan?), is de kaart/ chips die op de kaart zitten simpelweg niet goed genoeg voor Black Edition clocksnelheden.

Nu weet ik niet of je vanaf het begin af aan al problemen met de kaart hebt/had, of dat je eerst stevig hebt lopen Furmarken, maar de kaart is naar mijn mening gewoon defect. Maar daar was de winkel ook al achter.

Doet de nieuwe kaart het wel goed in games?
probleem dus niet alleen met furmark, maar ook met occt gpu stability test en atitool 3d view, die laatste gaat wel langer goed...

ik test dan op de nvidia gtx260 standaard clocks (edit: 576, 1200nogwat, 999 in plaats van 666/1404/1150)

idd had ik vanaf het begin al problemen met bijvoorbeeld anno1701 met de aa op hoog, maar op normaal werkte het wel, dus hechte ik er niet veel waarde aan, toen badaboom en folding@gpu ook de zelfde fout gingen doen, het egale scherm, begon ik mijn twijfels te krijgen.

heb de nieuwe nog niet goed kunnen testen met games, maar heb gelijk furmark geprobeerd, omdat het met games niet echt voorspelbaar is, en met furmark wel.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Topicstarter
Simmity schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 11:40:
Ikzelf heb ook een XFX gtx260 black edition en heb exact hetzelfde probleem, voor mij was de oplossing de fanspeed omhoog te gooien, naar 80%. Dit is erg luidruchtig, maar de kaart moet bij mij onder de 77 graden Celsius blijven ander wordt hij uitgeschakeld. Dit is tenminste bij mij het geval.
ja ik heb het zelfs met fan op 100% voordat furmark start geprobeerd, de kaart gaat dan niet over de 75c hier, maar loopt nog wel binnen 10 minuten vast, met fan op auto is het binnen een paar minuten gebeurd, zeker als er aa gebruikt wordt in furmark.

• Simmity
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-04 02:50
Dan denk ik toch dat de kaart defect is, aangezien bij mij de airflow niet geweldig is (lees slecht) maar eenmaal op een hoge fanspeed draait hij gewoon goed. Gewoon nog eens als rma opsturen.

• grmpf
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-05 18:01
Heb ook een gtx 260 black, temp varieert van 45 tot 75 graden, geen enkel probleem bij wat voor applicatie dan ook. Furmark durf ik niet te gebruiken. Heb wel goeie airflow, dus als je derde exemplaar weer dezelfde verschijnselen heeft zou ik het toch daar op gooien.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Topicstarter
grmpf schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 13:58:
Heb ook een gtx 260 black, temp varieert van 45 tot 75 graden, geen enkel probleem bij wat voor applicatie dan ook. Furmark durf ik niet te gebruiken. Heb wel goeie airflow, dus als je derde exemplaar weer dezelfde verschijnselen heeft zou ik het toch daar op gooien.
de kast is open en een 120mm fan blaast nog op de kaart, dus veel betere airflow dan dat kan ik redelijkerwijs niet krijgen... temp is dus niet het probleem, aangezien hij op 75c al probs geeft...

waarom zou je geen furmark durven gebruiken? okee het is een soort opwarm progje dat net als linpack voor de cpu hogere temps haalt dan normaal, maar het zou wel gewoon moeten werken ...

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Dark schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 14:30:
[...]

de kast is open en een 120mm fan blaast nog op de kaart, dus veel betere airflow dan dat kan ik redelijkerwijs niet krijgen... temp is dus niet het probleem, aangezien hij op 75c al probs geeft...

waarom zou je geen furmark durven gebruiken? okee het is een soort opwarm progje dat net als linpack voor de cpu hogere temps haalt dan normaal, maar het zou wel gewoon moeten werken ...
Ik heb hem ook maar gelukkig nog geen problemen ermee. Moet wel zeggen dat de kaart echt gruwelijk heet wordt, kan nooit goed zijn denk ik.. :?

Volgens mij heeft XFX hem van fabrieksaf inderdaad wel vrij hoog geclocked.. Een goede airflow is echt geen overbodige luxe.. ( moet ik ook maar eens doen )

Maar over de performance van deze kaart nog steeds niets te klagen! :)

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Is toch vrij belachelijk zo´n dure kaart die zoveel trammelend geeft. Waarom niet RMA sturen en de ASUS variant nemen?

• NLuna
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 13:36:
Is toch vrij belachelijk zo´n dure kaart die zoveel trammelend geeft. Waarom niet RMA sturen en de ASUS variant nemen?
Hij is toch wel de snelste dacht ik zo, en ziet er gelikt uit >:) ..

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Topicstarter
probeer deze maar eens een minuut of 10 ...
Afbeeldingslocatie: http://xs136.xs.to/xs136/09082/furmark560.jpg

hier is het dan meestal binnen 2-3 minuten al gebeurd.
zelfde geldt voor OCCT3.0 GPU stability test en (ja ik weet het, oudje) aquamark3 ...
zoals gezegd hoge iq/aa settings brengt het eerder naar voren.

• NLuna
Dark schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 14:51:
probeer deze maar eens een minuut of 10 ...
[afbeelding]

hier is het dan meestal binnen 2-3 minuten al gebeurd.
zelfde geldt voor OCCT3.0 GPU stability test en (ja ik weet het, oudje) aquamark3 ...
zoals gezegd hoge iq/aa settings brengt het eerder naar voren.
Ben benieuwd, zal het eens draaien als ik thuis ben.

Verwijderd

Dark schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 12:35:
[...]

ja ik heb het zelfs met fan op 100% voordat furmark start geprobeerd, de kaart gaat dan niet over de 75c hier, maar loopt nog wel binnen 10 minuten vast, met fan op auto is het binnen een paar minuten gebeurd, zeker als er aa gebruikt wordt in furmark.
Ik heb laatst mijn eVGA GTX 260 Core 216 55 NM getest in dit programma..

Zonder enig voor onderzoek, dus ik zet mijn kaart op (Staat ie nu nog, 100% stabiel)

Core 725 / Shader 1450 / Memory 2400.

Dus ik 30 minuten atitool artifact scan gedraait zonder problemen, toen 20 minuten furmark op 1680 x 1050, 16 x AA (De max, geloof dat dat 16 x was)
Na 15 minuten met Fan speed op 61, werd hij max 86C LOL
Maar hij crashte niet, ook geen artifacts, in Crysis max 72C

Maar goed, beter geen Furmark meer gebruiken :P

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Topicstarter
Bedankt! Ja furmark maakt hem warm, vooral de pwm's, het is ook niet dat ik 24/7 wil furmarken ofzo, maar een eenmalige stabliliteits-test moet gewoon kunnen zonder problemen... en dat bewijst jouw test ook prima...

Verwijderd

Dark schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 17:28:
Bedankt! Ja furmark maakt hem warm, vooral de pwm's, het is ook niet dat ik 24/7 wil furmarken ofzo, maar een eenmalige stabliliteits-test moet gewoon kunnen zonder problemen... en dat bewijst jouw test ook prima...
Ja, dus mijn advies, iets wat ik in het vervolg ook zal gaan doen, (ookal is 86C voor even niet zo'n probleem) gewoon even de fanspeed op 80+ zetten om een overclock te testen, zo voorkom je mogelijke schade aan de kaart en kom je toch te weten of iets stabiel is, of juist helemaal niet.

Zoals ik al zei lag de maximum tempratuur in Crysis op 72, dat is al 14 graden minder als in furmark.

Maar goed, aldoende leert men.

Verwijderd

Ik heb nu hetzelfde probleem met mijn Gtx 260 black edition. Ik heb hem net en toen ik er voor het eerst crysis op ging spelen kreeg ik na +- een half uur groen scherm. de tweede keer roze na een kwartier en nu net kleurde mijn scherm al grijs na 30 seconden. De temperaturen kwamen vreemd genoeg niet boven de 80 graden uit (zowel de eerste als de laatste keer).

Ik vroeg me hierom af hoe het bij jullie is afgelopen. Hebben jullie hem nog werkende gekregen? Want ik wil hem nu terug gaan sturen naar de winkel maar als dit niet de juiste oplossing blijkt hoor ik het graag.
Pagina: 1