[MSI 790FX GD70] Hoe te controleren welk RAIDlevel?

Pagina: 1
Acties:

• lemco
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05-2025
hey,

Ik heb een vraag over raid..
Ik heb net een nieuwe computer waar ik dus 2 hd's in raid wil doen..
Toen ik moederbord bestudeerde zag ik dat er ook speciaal 2 aansluitingen voor raid waren..
Dus ik heb via de bios raid-0 geselecteerd en hij geeft dat nou ook aan...
Maar nou in windows zegt hij gwoon eenvoudig volume..
Ik heb ook verschillende partities gemaakt, dat maakt geen verschil toch?
Mijn moederbord is een MSI 790FX-GD70 en heb westen caviar black 640 x2.
Draai in nou gewoon raid-0 hardware matig dat windows dat niet herkent? of draai ik geen raid?
ik heb ook al een raid driver geprobeerd maar die vindt niks..
In het boekje en op de msi site staat het trouwens niet vermeld.

alvast bedankt,

Remco

[ Voor 4% gewijzigd door lemco op 15-08-2009 18:22 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je de RAID FAQ al gezien? Misschien kun je verder ook wat duidelijker zijn over wat je precies gedaan hebt, welke aansluitingen je gebruikt hebt, wat de BIOS instellingen zijn etc :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wanneer schijven in raid staan en er wordt geen gebruik gemaakt van Windows-software-raid, dan zal windows altijd 'eenvoudig volume' aangeven.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• lemco
Ik weer wel weer even in verdiepen, maar ik dacht voordat ik alles instaleer wil wel echt weten of hij in raid staat want anders kan ik alles weer opnieuw doen...

Btw bij prestatie score heb ik alles in de 7 behalve hardeschijf.. die is 5.9...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem inderdaad de RAID FAQ eens goed door, kijk daarnaast eens in de bios om te zien hoe je schijven nu geconfigureerd zijn.
Verder kun je natuurlijk ook in de diskmanagement zien welke disks je daar ziet.

Verder heb ik je titel even aangepast 'help raid' zegt natuurlijk helemaal niets.

[ Voor 15% gewijzigd door TERW_DAN op 15-08-2009 19:39 ]

• lemco
Ik had die faq al is door gelezen en ik moet volgens mij dan nog wat installeren..
alleen wat volgens mij het probleem is... als ik een raid driver wil downloaden via de msi site.. zie ik dat geen 1 windows 7 ondersteund...

Verwijderd

Misschien omdat Windows 7 nog niet uit is?

• lemco
:).. Andere programma's onsteunen het wel...
Voor bedrijven is windows 7 al wel uit...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar kijk nou eens hoe de eventuele RAIDarray er in de RAIDbios uitziet. Een driver is namelijk totaal niet van belang hiervoor.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

lemco schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 01:24:
:).. Andere programma's onsteunen het wel...
Voor bedrijven is windows 7 al wel uit...
Windows 7 mag alleen door oem fabrikanten gebruikt worden om hun systemen er mee te testen, Windows 7 is nog niet vrijgegeven voor verkoop en wordt dan ook nog niet ondersteund.

Wat drivers betreft maakt Windows 7 gebruik van hetzelfde drivermodel als Windows Vista, daardoor zullen de Windows Vista drivers veelal ook gewoon onder Windows 7 werken.

Verder wanneer de TS gewoon in "hardeschijf" zit onder Windows/ Schijfmanagement, dan is dit gewoon de RAID0 volume. Wanneer er in schijfmanagement twee hardeschijven worden getoond, dan zal er geen RAID0 aangemaakt zijn.

En wat niet vaak genoeg opgemerkt kan worden, om grote terleurstellingen te voorkomen neem de RAID FAQ eens door, dat geldt niet alleen voor lemco, maar voor veel meer personen hier op GoT. :)

[ Voor 27% gewijzigd door _Dune_ op 16-08-2009 20:30 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• lemco
Hij geeft het aan als 1 schijf ja..
dus dan zou hij in raid-0 draaien?
Maar dan zou hij niet zo lage score moeten hebben in prestatie index..
Staat dit dan ook beschreven in die raid faq?

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 15:12
Dat is helemaal afhankelijk van je schijven, met net als de andere al schrijven lees de raid-faqs door, niet bladeren.

Kleine hulp:
- Raid 0, tel de grote van je schijven op, dat is wat je ongeveer moet zien (vb. 2x 320Gb = 640Gb)
- Raid 1, is de grote van 1 schijf (vb. 2x 320Gb = 320Gb)
Voor die andere levels, check de Raid-faqs

Ps. De raid-driver is nodig als de raid (lees schijf) niet gezien wordt door Windows, check deze topic, hier wordt een extra raid-driver geladen, Windows 7 installatie problemen (load driver)
Pagina: 1