Toon posts:

Samenstellen van super still systeem, Phenom II X3 705e?

Pagina: 1
Acties:
  • 488 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuwe render/download computer bouwen.

Belangrijke punten zijn:
* Veel rekenkracht voor renderen van 1080HD camcorder beelden naar wmv.
* Absoluut stil

Onbelangrijke punten zijn:
* Grafische rekenkracht
* Schijfruimte ( 128Gb zou voldoende moeten zijn, snelheid ook onbelangrijk)

De tot nu toe samengestelde hardware betreft het volgende...

- Procressor: AMD Phenom II X3 705e € 115,-
- Processor koeling heatsink: Scythe Ninja 2 SCNJ-2100 € 35,-
- Processor koeling fan: Noctua NF-S12B ULN € 19,-
- Hardisk: Kingston SSDNow V Series 128Gb € 209,-
- Mainboard: ASRock A780GXH/128M € 79,-
- Geheugen: Kingston ValueRAM 2 GB DDR3-1066 Kit € 48,-
- Voeding: SilverStone Nightjar ST30NF € 129,-
- Behuizing: MS-TECH LC-09 € 35,-

- Procressor: AMD Phenom II X3 705e
Het is noodzakelijk dat de processor zonder geluid gekoeld kan worden. Deze 705e is een speciale energy efficient processor die maar 65W verbruikt. Lager kon ik niet zo snel vinden.
Ik begrijp alleen niets van deze triple core. De quad core verbruikt ook maar 65W. Hoe is dit mogelijk. Bijde processors zijn op dezelfde grote gebakken en van dezelfde serie? Verbruikt de triple core dan echt niet minder dan de energy efficient quadcore?
De processor moet snel zijn voor het verwerken van HD materiaal, maar de meerprijs van een quadcore op dezelfde kloksnelheid er erg veel, € 115,- tegen € 189,-.
Wel heb ik gelezen over het unlocken, het gekozen mobo zou dan moeten kunnen, maar succesvol is het niet altijd. Ook vraag ik mij af of de processor dan nog steeds 65W verbruikt, en hoe dat dan mogelijk is.
Zet de triple core dan gewoon 16W overige energie om in warmte? Dan zou de quadcore dus minder warm moeten worden...??? Of zijn de cores van de quadcore gewoon zuiniger? Heel vreemd.

Een goede heatsink lijkt mij de scyth ninja. Daarom gebruik ik dan niet de bijgeleverde koeler, maar een noctua die tussen de 5 en 6.8 dB(A) werkt. En toch nog op 6.8 dB(A) 64,9 m3/h lucht verplaatst, dit is wel minder dan bv. de stock koeler van zo'n 90 m3/h, maar zolang de processor maar 65W verbuikt en niet overklocked word zou dat een hele goede koeling zijn die je absoluut niet zou moeten kunnen horen.

De hardisk moet een SSD worden aangezien ik geen geluid wil van een hardisk. Een hele goede Gb/Prijs verhouding is de Kingston V series. 124Gb voor € 209,- is zeker niet duur.
Snelheid is volgens mij geen factor, het is dan wel een zeer trage SSD, maar die paar MB die worden gescheven elke minuut is erg weinig. En ook downloaden met een 20Mbit lijn is geen probleem.

Mainboard en geheugen zijn niets bijzonders, zolang het compatible is met de processor voldoet denk ik alles wel. Wel is dit mobo uit de best buy guide op tweakers. Het mobo zou in staat moeten zijn de vierde core te unlocken, al heb ik nog geen idee of ik daar iets mee moet/kan doen (lees hierboven het processor verhaal voor nadere informatie).

De voeding, Ik kon op de alternate site alleen een silverstone voeding vinden die volledig passief gekoeld was. 300W zou volgens mij voldoende moeten zijn. Silverstone heeft ook een 450W voor een iets hogere prijs, maar heb ik volgens mij niet nodig.

De behuizing heb ik zojuist even gekozen, maar maakt volgens mij niets uit. Ik denk dat ik de pc moet draaien met de zijplaat eruit voor goede luchtstroom, maar ben ik ook nog niet helemaal uit.

Al met al zou ik dan een extreem stil systeem hebben, het enigste dat geluid maakt is de 6.8Db(A) cpu fan.

Graag reacties op het bovenstaande verhaal, vooral op de processor keuze.

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik weet niet hoe groot je bronbestanden van je cam zijn maar veel hou je niet over aan schijfruimte als je downloads er ook nog bij moeten.

[ Voor 25% gewijzigd door rorydeleur op 14-08-2009 17:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.
Zodra ik iets verwerkt/gedownload heb zet ik het op een andere schijf. Zolang er niets gedownload hoef te worden van 110Gb moet het hiermee lukken, en dat komt vooralsnog niet voor.
Brondbestanden van de cam vallen ook wel mee. niet meer dan 35Gb dat omgezet word tot ongeveer 8Gb, dus 45Gb is hiervoor ook ruim voldoende.

Het gaat mij vooral nu om de processor, daar kom ik niet uit.

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02

RgR

Ik zie dat je DDR3 hebt gekozen, maar het moederbord kan volgens mij alleen DDR2 aan!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:52:
Ik begrijp alleen niets van deze triple core. De quad core verbruikt ook maar 65W. Hoe is dit mogelijk. Bijde processors zijn op dezelfde grote gebakken en van dezelfde serie? Verbruikt de triple core dan echt niet minder dan de energy efficient quadcore?
Die 65W van de quadcore zal wel iets energiezuiniger per core zijn, bv door een lager voltage.
Het hoeft niet perse, want het gaat toch om een thermal design power, en dat zegt niet zoveel over werkelijk opgenomen vermogen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

M2M

medicijnman

ik zou wat dingen anders doen. Aan die SSD heb je waarschijnlijk nog niet al te veel, zeker als het comprimeren beperkt wordt door de processor. Geef de 150 euro die je eerst in de SSD had zitten uit aan een betere processor (evt. i7 als dat mogelijk is) en houd het bij een goedkopere schijf (halve TB, of liever 2x 320GB waarbij je op de ene het OS en het bronbestand zet, en op de andere schijf de nieuwe video's laat schrijven). Hang die schijven in een rubberen behuizing en je hoort daar ook niets meer van. Verder is elk goedkoop videokaartje geschikt (volgens mij is er geen i7 mobo met onboard video te vinden?)

edit: Een TDP staat voor thermal design power. Dus wat zo'n processor maximaal kan verbruiken. Dat zal dus in veel gevallen veel minder zijn (en door een uitgeschakelde extra core nog minder). Eventueel kun je het voltage van de chip nog wat naar beneden schroeven mocht je je systeem nog stiller (en energie zuiniger) willen. Deze bovenstaande redenatie geld ook voor intel processors.

[ Voor 23% gewijzigd door M2M op 14-08-2009 19:28 ]

-_-

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik denk dat als je absoluut een stille pc wilt hebben dat je het meer moet zoeken in een betere behuizing en isolatie dan zo'n goedkope kast waar je in feit op bezuinigt. Veelal resoneren die goedkope kasten als de nete bij b.v het opspinnen van je cd-speler of het ratelen van je harde schijven.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
[BBG]Special: Stille allround/high-end pc september 2009

Wij zijn al een tijdje bezig voor de komende BBG. Lees mee: dan zie je waarvoor wordt gekozen en waarom.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

Ik ben niet van plan een sneller systeem te bouwen ten koste van geluid.
Geluid staat bij dit systeem op de eerste plaats.
Op dit moment werk ik met een oud systeem dat ik helemaal aangepast heb voor een stille werking. Houten behuizing omheen met isolatie, pvc buizen voor airflow enz... Maar naar mate deze ouder word gaan de 15 Db(A) fans steeds meer geluid maken, en word de hardisk ook steeds meer merkbaar.
Nu wil ik een systeem maken die geen geluid meer produceerd, en een ssd is dan een belangrijk punt voor mij. Samen met een passief gekoelde voeding moet dat wel lukken.
Bij dit systeem moet dus echt een energy efficient cpu, passieve voeding en ssd.
Dan heb ik ook geen dure behuizingen nodig.
De BBG staat ook in de ban van een stille pc, maar daar zijn de eisen toch anders.
Of ik nu 1 dag of 1,5 dagen moet wachten op het encoderen maakt mij niet zoveel uit, zolang deze stil is merk ik er niets van, en slaap ik er gewoon doorheen. Een i7 zit is dan ook niet op te wachten, dan schaal je heel je systeem weer op kwa voeding, koeling, enz...

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02

RgR

Ken je SilentPCReview? Zij hebben voor elk computeronderdeel een lijst met 'recommended hardware' voor als je je PC stil wil hebben.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat componenten uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?. Ook de BBG ([BBG] Best Buy Guide topicoverzicht) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua componenten.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.