Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma. Ik kan van de baas een gedeeltelijke lease auto krijgen. Met gedeeltelijk bedoel ik dat ik een deel betaal en hij een deal.

Ik verdien (krijg) nu 2700 euro bruto en een netto reiskostenvergoeding van 200 euro. Nu heb ik gekeken voor een auto die een lease bedrag heeft van 600 euro. De baas wil daar mijn reiskosten vanaf halen en eventueel nog een deel betalen. Stel dat hij alleen de reiskosten eraf haalt blijft er een bedrag van 400 euro openstaan.

Mijn vraag is nu of dat bedrag van 400 euro van mijn bruto of netto salaris wordt ingehouden? Als het netto is houd ik natuurlijk geen drol over en is het absoluut niet rendabel. Bruto zou het eventueel opwegen tegen het bedrag dat ik nu per maand kwijt ben aan mijn auto.

Alvast Bedankt!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:02
Bruto uiteraard, dus dan kom je op 2100 bruto, zal je dus een stuk minder kosten...

denk ik..

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Eeh, houd je ook nog even rekening met de bijtelling die je er ook nog bij gaat krijgen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Bijtelling is 285 euro die erbij komt en daar betaal ik belasting over. Komt neer op 125 euro netto per maand.

@Catch: hoe kom je aan 2100 euro? 200 euro gaat van het leasebedrag sowieso af. Dus hoef ik maar 400 te betalen. En bedoel je met 'denk ik' dat het een stuk minder zal kosten of slaat het op het feit dat het bedrag van mijn bruto of netto salaris af gaat?

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 20:12
Bedrag zou van je nettoloon af moeten gaan. Het is simpelweg een (netto) eigen bijdrage in de leasekosten..

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zeker weet je dit? Ik hoor tegenstrijdige verhalen. Iemand die zelf in een salarisadministratie bedrijf werkt zegt juist ook dat het van het bruto salaris af gaat.

Zelf vind ik het ook wel logisch klinken dat het van het netto salaris af gaat aangezien het een eigen bijdrage is.

• BramBo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:38
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:53:
Ik verdien (krijg) nu 2700 euro bruto en een netto reiskostenvergoeding van 200 euro. Nu heb ik gekeken voor een auto die een lease bedrag heeft van 600 euro. De baas wil daar mijn reiskosten vanaf halen en eventueel nog een deel betalen. Stel dat hij alleen de reiskosten eraf haalt blijft er een bedrag van 400 euro openstaan.

Mijn vraag is nu of dat bedrag van 400 euro van mijn bruto of netto salaris wordt ingehouden? Als het netto is houd ik natuurlijk geen drol over en is het absoluut niet rendabel. Bruto zou het eventueel opwegen tegen het bedrag dat ik nu per maand kwijt ben aan mijn auto.
Dit gedeelte snap ik niet helemaal.
Ik zou verwachten dat de 200 euro reiskosten vergoeding die je nu hebt komt te vervallen en wordt vervangen door een vooraf afgesproken 'lease budget'. Dit is het budget waarvoor jij mag "shoppen".

Wil je een auto hebben die meer kost als het lease budget wat je van je werkgever krijgt, dan zul je het resterende bedrag bij moeten betalen, ook wel de eigen bijdrage genoemd, dit gaat in eerste instantie af van je bruto loon.

Als deze getallen eenmaal bekend zijn valt te berekenen wat je kwijt zal zijn aan bijtelling (het geld dat de je aan de fiscus moet afdragen voor het prive gebruik van de auto). Dit is afhankelijk van de auto 14%, 20% of 25% per jaar van de nieuwwaarde. vervolgens mag je hier alle zelf gemaakte kosten vanaf halen, aangezien je eigen bijdrage ook kosten zijn welke jij maakt voor het gebruik van de auto, mag je deze ook aftrekken van het bedrag dat je moet betalen. Het bedrag wat je nu over hebt is het bedrag waarover je jaarlijks belasting moet betalen.

Wanneer je een eigen bijdrage moet betalen omdat je boven je lease budget zit, zal ook over deze eigen bijdrage belasting moeten worden betaald, dus dit gedeelte moet je ook meenemen in de rekensom wat een auto per maand precies gaat kosten.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

BramBo schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 08:06:
[...]

Dit gedeelte snap ik niet helemaal.
Ik zou verwachten dat de 200 euro reiskosten vergoeding die je nu hebt komt te vervallen en wordt vervangen door een vooraf afgesproken 'lease budget'. Dit is het budget waarvoor jij mag "shoppen".
Die 200 euro wordt dan zijn leasebudget en de rest is "eigen bijdrage".

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 19:25
Volgens www.berekenhet.nl kost het je netto €407 euro per maand met de volgende parameters:

- jaarloon van €35.100,- (€2700 * 13)
- catalogusprijs van €20.000,- (schatting op basis van je leasetarief)
- 25% bijtelling
- €400,- eigen bijdrage.

Per saldo kost het je dus €607,- (je mist nl. ook je reiskostenvergoeding dan), het lijkt me dat je daarvoor veel beter prive een auto kan rijden, tenzij je enorm veel zakelijke kilometers maakt.

.....

• BramBo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:38
Marzman schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 08:11:
[...]

Die 200 euro wordt dan zijn leasebudget en de rest is "eigen bijdrage".
Een lease budget van 200 euro vind ik persoonlijk erg karig, het loont dan al snel niet meer om voor leasen te kiezen. zie ook berekening hierboven.

Als je besluit om de auto voor prive te gebruiken dan moet je bovendien ook belasting betalen, ook over het gedeelte wat je van de WG krijgt. hierdoor zou die 200 netto dus verkapt worden naar een 200 bruto. dus uiteindelijk zou je minder krijgen dan wat je krijgt wanneer je het netto uit laat betalen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BramBo schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 08:22:
[...]

Een lease budget van 200 euro vind ik persoonlijk erg karig, het loont dan al snel niet meer om voor leasen te kiezen. zie ook berekening hierboven.

Als je besluit om de auto voor prive te gebruiken dan moet je bovendien ook belasting betalen, ook over het gedeelte wat je van de WG krijgt. hierdoor zou die 200 netto dus verkapt worden naar een 200 bruto. dus uiteindelijk zou je minder krijgen dan wat je krijgt wanneer je het netto uit laat betalen.
Ik denk ook niet dat het loont, misschien als je een Aygo least.

[ Voor 0% gewijzigd door Marzman op 14-08-2009 08:33 . Reden: loont ook niet, zou je nog beter alles zelf kunnen betalen aan de leasemaatschappij van de reiskostenvergoeding ]

/▌

Verwijderd

Inderdaad. Het lijkt mij veel voordeliger om gewoon je reiskostenvergoeding te houden en prive een jonge gebruikte auto te gaan rijden. Aangezien je een vast bedrag aan reiskostenvergoeding krijgt en geen vergoeding voor daadwerkelijk gemaakte kilometers, krijg ik de indruk dat je alleen woon-werkverkeer doet met die auto.

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 20:12
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 07:51:
Hoe zeker weet je dit? Ik hoor tegenstrijdige verhalen. Iemand die zelf in een salarisadministratie bedrijf werkt zegt juist ook dat het van het bruto salaris af gaat.

Zelf vind ik het ook wel logisch klinken dat het van het netto salaris af gaat aangezien het een eigen bijdrage is.
Ik werk zelf ook op de loonadministratie en eigen bijdrage halen we hier van het nettoloon af. Vrijwel alles gaat wat dat betreft van het nettoloon af qua dingen waar we hier mee te maken hebben, op dingetjes als spaarloon na. (wat dan ook weer logisch is)

• Sabelhout
Exitium schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 08:41:
[...]

Ik werk zelf ook op de loonadministratie en eigen bijdrage halen we hier van het nettoloon af. Vrijwel alles gaat wat dat betreft van het nettoloon af qua dingen waar we hier mee te maken hebben, op dingetjes als spaarloon na. (wat dan ook weer logisch is)
Klopt inderdaad dat het van je netto loon afgaat. Het mag echter wel verrekend worden met je bruto bijtelling. Zie ook dit topic: eigen bijdrage lease auto: van bruto of netto salaris?

.....

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
BreakdownGT: kijk naar de post van Sabelhout. Nu heb je 200 euro netto reiskostenvergoeding, straks ben je die kwijt en heb je ook nog de kosten van een leaseauto (bijtelling + eigen bijdrage). Dan wordt die leaseauto voor jou een dure grap.

Exitium: eigen bijdrage gaat inderdaad van het nettoloon af, maar wordt ook verrekend met de fiscale bijtelling. Als een werknemer in de 3e schijf IB (42%) 100 euro eigen bijdrage betaalt, dan gebeurt zo ongeveer het volgende op zijn loonstrook:

* fiscale bijtelling -100 --> loonheffing -42
* netto verrekening -100
--> totale netto effect is -58 en niet -100. Daarom wordt vaak gezegd dat eigen bijdrage "uit bruto" komt. Dat is formeel niet zo, maar effectief in de meeste gevallen wel hetzelfde.

(uitzondering is wanneer de eigen bijdrage groter is dan de fiscale bijtelling. er kan niet meer worden verrekend met bijtelling dus een euro extra EB kost dan ook een euro netto.)

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Ik denk dat het vooral ligt aan 't deel wat de werkgeven wilt betalen. Als je relatief weinig km's maakt dan kun je volstaan met een kleine auto en kan 't voordelig zijn om te leasen.

Als je veel km's maakt wil je die liever niet afleggen in een klein, oncomfortabel autootje en zal de leaseprijs snel omhoog gaan.

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Sabelhout
Marv schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 09:05:
Ik denk dat het vooral ligt aan 't deel wat de werkgeven wilt betalen. Als je relatief weinig km's maakt dan kun je volstaan met een kleine auto en kan 't voordelig zijn om te leasen.

Als je veel km's maakt wil je die liever niet afleggen in een klein, oncomfortabel autootje en zal de leaseprijs snel omhoog gaan.
Het is juist bij relatief weinig kilometers niet handig om te gaan leasen, je maandelijkse kosten bij een leaseauto zijn namelijk vast (bijtelling + evt. eigen bijdrage), terwijl een prive-auto juist een groot deel variabele kosten (brandstof, onderhoud, afschrijving) heeft. Bij weinig kilometers kun je dus juist beter prive blijven rijden, omdat je kilometerkostprijs dan lager is.

Enige, niet in financien uitdrukbare, hieraan is wat het jou waard is om zelf niet het risico te lopen om voor grote reparaties of niet verhaalbare schades komen te staan. Als het "afkopen" van dat risico jouw bij wijze €50 per maand waard is, moet je dat ook in je berekening gaan meenemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sabelhout op 14-08-2009 09:17 ]

.....

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 22:50

Apache

amateur software devver

Exitium schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 08:41:
[...]

Ja, voor de eigen bijdrage gaat dit van het netto af, dit is in Belgie toch, wat je betaald om zogezegd privé met de auto te mogen rondbollen.

Maar de leasing KOST (die 600€), kan perfect van het bruto gaan, het lijkt mij onlogisch om dit eerst uit te betalen (en daar alle nodige belastingen, rsz, etc op te betalen) om daarna 400€ van het netto resultaat in te houden. Das pijnlijk voor de werknemer en de werkgever levert het ook niets extra op.

Maak ook wel duidelijke afspraken over fuel budget en dergelijke.

[edit]
Hij word niet "letterlijk" van het brutoloon betaald. Maar het brutoloon word wel aangepast (naar beneden) om de kost naar de leasingmaatschappij te compenseren. Dan komt het neer op een vermindering van het bruto = kost van de leasing. In dit geval is er ook nog een deel netto, wat vermoedelijk belastingvrij is (dat is iig zo in Belgie, expenses) wat dus als additionele aanvulling voor de kost van de leasewagen gebruikt kan worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Apache op 14-08-2009 09:40 ]

If it ain't broken it doesn't have enough features

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Een leaseauto wordt niet via brutoloon aan de werknemer betaald en vandaar weer aan de leasemaatschappij. Hij wordt door de werkgever betaald en valt onder een aparte fiscale regeling.

• Marv
Sabelhout schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 09:16:
[...]
Het is juist bij relatief weinig kilometers niet handig om te gaan leasen, je maandelijkse kosten bij een leaseauto zijn namelijk vast (bijtelling + evt. eigen bijdrage), terwijl een prive-auto juist een groot deel variabele kosten (brandstof, onderhoud, afschrijving) heeft. Bij weinig kilometers kun je dus juist beter prive blijven rijden, omdat je kilometerkostprijs dan lager is.
Waar ik op doelde is dat je bij weinig kilometers kunt volstaan met een kleine auto. Die kleine auto is goedkoop in aanschaf (weinig bijtelling) en zit laag in de leaseprijs (weinig eigen bijdrage).

Ik weet natuurlijk niet wat de werkgever gaat betalen, en hoe hoog de eigen bijdrage wordt. Maar voor 150 euro (slechts een voorbeeld...) per maand rij je zelf geen prive auto (brandstof, onderhoud, afschrijving, belasting, verzekering).

Of het voor TS voordelig is kunnen wij lastig bepalen.

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het grote probleem in dit topic is dat fiscaal en wettelijk beide constructies zijn toegestaan.

In het "bruto" scenario wordt je nieuwe loon vastgesteld op 2300 euro bruto + leaseauto. Je betaalt dan wel een fiscale bijtelling voor eigen gebruik.

In het "netto" scenario blijft je loon 2700 euro bruto. Je betaalt 4800 euro netto per jaar terug aan je baas voor het privegebruik. Dit zal vrijwel zeker de bijtelling voor privegebruik compenseren.

Welk scenario voordeliger is, hangt af van de bijtelling. Die hangt af van de cataloguswaarde en het percentage, dus reken beide scenario's door voor de auto die je op het oog hebt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Sabelhout
Marv schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 09:55:
[...]

Waar ik op doelde is dat je bij weinig kilometers kunt volstaan met een kleine auto. Die kleine auto is goedkoop in aanschaf (weinig bijtelling) en zit laag in de leaseprijs (weinig eigen bijdrage).

Ik weet natuurlijk niet wat de werkgever gaat betalen, en hoe hoog de eigen bijdrage wordt. Maar voor 150 euro (slechts een voorbeeld...) per maand rij je zelf geen prive auto (brandstof, onderhoud, afschrijving, belasting, verzekering).

Of het voor TS voordelig is kunnen wij lastig bepalen.
Je bent nu appels met peren aan het vergelijken: bij gelijke auto's, met weinig kilometers, blijf ik erbij dat het voor TS goedkoper is om prive-auto te rijden. Als jij een Toyota Aygo in de lease, vergelijkt met een Volvo V70 prive (voorbeeldje) dan loont het al gauw om te gaan leasen.

Ennuh, in de situatie van TS kun je voor 150 euro per maand niet eens een leaseauto rijden, hij mist nl. in ieder geval al de €200 onkostenvergoeding bij de leaseauto,

Ook weer bij www.berekenhet.nl, met paramaters:

- cataloguswaarde: €14.000: hier heb je een leuke Aygo voor, lijkt me
- salaris blijft hetzelfde
- eigen bijdrage blijft €400
- 14% bijtelling (toch?)

Een Aygo kost je dan al €294 netto per maand, plus met missen van de onkostenvergoeding kost het dan al bijna €500 per maand! Daar kun je (bij weinig kilometers) toch veel beter zelf prive van gaan rijden....

.....

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:17
offtopic:
titelfix + poging tot verduidelijking

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sabelhout schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 10:10:
[...]
Een Aygo kost je dan al €294 netto per maand, plus met missen van de onkostenvergoeding kost het dan al bijna €500 per maand! Daar kun je (bij weinig kilometers) toch veel beter zelf prive van gaan rijden....
Die 200 euro bespaart hij weer op kosten die hij had voor woon/werk verkeer en krijgt hij in de vorm van een leasevergoeding. Het enige waar je met die 200 euro mee kan rekenen is het verschil dat het nu belast wordt als loon (wat bij een reiskostenvergoeding niet zo is)

/▌

• Marv
Sabelhout schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 10:10:
Een Aygo kost je dan al €294 netto per maand
Volgens autoweek zit je met een nieuwe Aygo per maand op ongeveer 260 - 280 euro kosten (afschrijving onderhoud etc etc) :)
Dan zit je met 294 euro toch aardig in de buurt... (en dat met een eigen bijdrage van 400 euro 8)7 ).

Gezien het feit dat TS nou 200 euro vergoeding krijgt en dus (uitgaande van de autoweek berekening) in totaal maar 94 euro netto hoeft uit te geven aan z'n auto zal de eigen bijdrage van TS flink omlaag moeten om 't rendabel te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij begrijpt niet iedereen wat ik bedoel of begrijp ik niet wat de meesten bedoelen. Laat ik het probleem anders omschrijven.

Bruto salaris €2700,. Laten we nu aannemen dat ik de gehele leaseprijs zelf betaal (is ongunstig maar het is een hypothese). Nu wil ik dus weten of dat van mijn bruto of netto salaris ingehouden kan worden. Tevens is de vraag of het enig nadeel voor de werkgever zou zijn als het bruto zou zijn of dat het voor de werkgever niet uitmaakt of het bruto of netto is.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

/▌

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:10
Wat mij niet helemaal duidelijk wordt is het volgende:
Je baas zegt: die 200 euro van je reisvergoeding is je leasebedrag, en de rest betaal jezelf.
Waar is dan jouw voordeel? Het komt er volgens mij dan op neer dat je gewoon zelf de hele lease bekostigt...

Life is what happens while you're busy making other plans

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:24
De 200 euro krijg je sowieso. Normaal gezien als brandstofvergoeding, nu als leasebijdrage.

De lease bekostig je zelf. Van je netto salaris. En je betaald bijtelling van je bruto salaris. Ook zijn leasekosten meestal variabel. Het stuk benzine is een voorschot wat op een (einde jaar) wordt verrekend met de werkgever. In jouw constructie betaal je extra benzine ook nog eens zelf. (want je baas geeft een vaste bijdrage van 200)

Een leasemaatschappij koopt een auto voor je. Betaald je verzekering, wegenbelasting, enz en zet er daarna een flinke winstmarge bovenop.

Die winstmarge is in ieder geval al je verlies. Koop zelf een auto en zet lease uit je hoofd.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn idee was dat als het van mijn bruto salaris af zou gaan het mij niet veel meer zou kosten als wat ik nu voor mijn auto kwijt ben en dus zelf geen nieuwe hoef te kopen.

200 euro is idd karig en eigenlijk moet ik zelf de hele auto betalen.

Maar dus als ik het begrijp is dat als het van mijn bruto salaris af zou gaan dit nadelig zou zijn voor de werkgever?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:44:
Mijn idee was dat als het van mijn bruto salaris af zou gaan het mij niet veel meer zou kosten als wat ik nu voor mijn auto kwijt ben en dus zelf geen nieuwe hoef te kopen.

200 euro is idd karig en eigenlijk moet ik zelf de hele auto betalen.

Maar dus als ik het begrijp is dat als het van mijn bruto salaris af zou gaan dit nadelig zou zijn voor de werkgever?
Je werkgever bepaald dat niet, de belastingdienst legt dat zo op.

/▌

Verwijderd

reiskostenvergoeding 200 euro per maand is veel voordeliger dan de jou aangeboden constructie, ik krijg er een beetje een naar gevoel bij zelfs. Niet doen dus, gaat je veel te veel kosten.

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-11 21:55

Jeroen V

yadda yadda yadda

Nomis schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:22:
De lease bekostig je zelf. Van je netto salaris. En je betaald bijtelling van je bruto salaris.
Beide wordt verrekend met je bruto salaris: het percentage wat van toepassing is op de gekozen auto wordt bij je jaarlijkse bruto salaris opgeteld. De eigen bijdrage (in dit geval dus alles van de kosten boven de 200 euro) is aftrekbaar. Uiteraard zal je die kosten, ook al is het weer aftrekbaar, wel van je netto loon moeten betalen.
Nomis schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:22:
Die winstmarge is in ieder geval al je verlies. Koop zelf een auto en zet lease uit je hoofd.
Alleen weet de leasemaatschappij betere voorwaarden te krijgen dan jij zelf, dus dat veschil zal uiteindelijk wel meevallen.....

Eigenlijk zou je voor beide situaties een berekening moeten maken, dan weet je pas wat het meest voordelig is....

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Lease auto waar de baas geen deel de rekening oppikt is zelden voordeliger als zelf rijden. Dat is bijna private-lease en daarvan weten we dat dit nooit goedkoper is.

En 200 euro rijstkosten bij de lease leggen, levert jou baas voordeel op (dat legt hij namelijk bruto bij ipv het jou netto uitbetalen, die rekening kan hij gunstiger in zijn boekhouding verwerken) en jou geen.

Ergo.. niet doen, tenzij baas met beter bod komt.
Jeroen V schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:18:
Alleen weet de leasemaatschappij betere voorwaarden te krijgen dan jij zelf, dus dat veschil zal uiteindelijk wel meevallen.....
En wat zullen ze met dat voordeel doen? In eigen zak steken als winst (dat is namelijk belangrijk als leasemaatschappij.. ze zijn geen filantropische instelling) of 100% uitkeren aan degene die gaat leasen??

[ Voor 34% gewijzigd door Cyberpope op 15-08-2009 12:40 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Jeroen V
  • Laatst online: 19-11 21:55

Jeroen V

yadda yadda yadda

Cyberpope schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:38:
En wat zullen ze met dat voordeel doen? In eigen zak steken als winst (dat is namelijk belangrijk als leasemaatschappij.. ze zijn geen filantropische instelling) of 100% uitkeren aan degene die gaat leasen??
Heb je mij ergens zien zeggen dat ze je dat verschil gaan uitkeren??? Ik zeg naar mijn mening duidelijk dat het verschil minimaal zal zijn. Daaruit had je al de conclusie kunnen trekken dat ik er niet vanuit ga dat ze zo vriendelijk zullen zijn om dat geld direct weer weg te geven....

En trouwens, als we dan toch in mierenneukmode staan; het is zeer zeker geen winst, maar marge. Ze zullen toch ook echt eerst hun personeel te eten moeten geven, en hun pand is ook niet gratis, maar goed.

Maar voor degene die het niet begrepen hebben: een prive persoon zal niet in staat zijn dergelijke goede afspraken te maken bij de aankoop, verzekering en onderhoud van de auto. Als ze er dan hun eigen marge op leggen, dan is het uiteindelijke bedrag vergelijkbaar als een prive persoon die zelf een auto zou gaan leasen.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:16

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Vraag ook eens hoe het zit met de termijn van het leasecontract en op wiens nek een en ander komt. Als dat een 3- of 4-jarige lease is en jij wil volgend jaar weg, dan zit je misschien vast aan een dure leaseauto.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:26

DukeBox

loves wheat smoothies

Sabelhout schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 09:16:
Enige, niet in financien uitdrukbare, hieraan is wat het jou waard is om zelf niet het risico te lopen om voor grote reparaties of niet verhaalbare schades komen te staan. Als het "afkopen" van dat risico jouw bij wijze €50 per maand waard is, moet je dat ook in je berekening gaan meenemen.
En denk ook aan het volgende:
Mag je er mee op vakantie (buitenland) mag je partner/kind er ook in rijden.. krijg je er winterbanden bij (verlicht voor sommige landen).
Niet alle lease maatschappijen laten dat namelijk toe bij de standaard voorwaarden.

Soms is er vanuit het bedrijf ook een verplichting om met de auto te gaan (er is immers voor betaald) en mag je wanneer het (veel) handiger is andere reiskosten niet declareren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:23:
[...]

En denk ook aan het volgende:
Mag je er mee op vakantie (buitenland) mag je partner/kind er ook in rijden.. krijg je er winterbanden bij (verlicht voor sommige landen).
Niet alle lease maatschappijen laten dat namelijk toe bij de standaard voorwaarden.

Soms is er vanuit het bedrijf ook een verplichting om met de auto te gaan (er is immers voor betaald) en mag je wanneer het (veel) handiger is andere reiskosten niet declareren.
Dit zijn allemaal keuze die ik zelf mag maken. Ze maken alleen dus leaseprijs duurder. Ik weet dat het sowieso ongunstig zal uitvallen voor mij, maar ik zal eens een berekening laten maken. Mocht het niet veel schelen dan kan ik het altijd overwegen.

Als ik het goed begrijp kan het leasebedrag wat ik netto betaal weer aftrekken van de belasting?

• rapture
  • Laatst online: 21:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er bestaat helemaal geen "nettoloon", ookal verzinnen we zoiets met wat kort-door-de-bocht-aannames erbij. Nettoloon weet je pas na het invullen van de belastingsaangifte. Vertrekkend van dezelfde brutoloon kan de ene veel belasting betalen en de andere zit brillen, hypotheekrente,... af te trekken totdat er weinig belasting te betalen valt.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rapture schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 11:29:
Er bestaat helemaal geen "nettoloon", ookal verzinnen we zoiets met wat kort-door-de-bocht-aannames erbij. Nettoloon weet je pas na het invullen van de belastingsaangifte. Vertrekkend van dezelfde brutoloon kan de ene veel belasting betalen en de andere zit brillen, hypotheekrente,... af te trekken totdat er weinig belasting te betalen valt.
Dat geld ook voor die leaseauto. Die valt ook achteraf nog te verekenen/corrigeren. Dus dan reken je nog steeds met je nettoloon.
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 11:24:
[...]

Dit zijn allemaal keuze die ik zelf mag maken. Ze maken alleen dus leaseprijs duurder. Ik weet dat het sowieso ongunstig zal uitvallen voor mij, maar ik zal eens een berekening laten maken. Mocht het niet veel schelen dan kan ik het altijd overwegen.

Als ik het goed begrijp kan het leasebedrag wat ik netto betaal weer aftrekken van de belasting?
Als het niet veel scheelt kan het inderdaad nog interessant zijn. Je krijgt wel een stukje zekerheid. Houdt er wel rekening mee dat je mocht je wegwillen bij je werkgever voor het leasecontract afloopt, je dan meestal een flink bedrag af moet tikken voor de resterende termijnen. Als je al wilt leasen is het voor jou interesanter waarschijnlijk om alles zelf te betalen en die 200 euro reiskostenvergoeding te blijven ontvangen.

[ Voor 43% gewijzigd door Marzman op 16-08-2009 11:51 ]

/▌

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat je in je keuze denk ik mee moet nemen is: Hoe belangrijk vindt je het om in die mooie nieuwe auto rond te rijden? Dat kost namelijk knaken. Die lease auto is namelijk interasant als je anders zelf een nieuwe auto wilt aanschaffen, maar is duur als het je niet boeit en net zo lief in een tweedehandsje rijdt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1