Toon posts:

Oplossing voor op mijn kamer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij gaan binnenkort verhuizen, hierbij wil ik mijn kamer opnieuw inrichten.
Natuurlijk hoort daarbij nieuw audio apparatuur :)
En aangezien ik een 14 jarig persoon ben en natuurlijk home-cinema in mijn kamer wil maar ook muziek wil luisteren en van de computer gebruik wil maken word het nogal complex allemaal.

Wat ik wil:
1. Een 5.1 set voor mijn tv, hierop wil ik muziek dvd's kijken, gewoon muziek luisteren en film kijken. Ik wil dit o.a. aansturen vanuit mijn computer.
2. 2.1 geluid voor bij mijn computer, omdat ik vaak als ik achter mijn computer zit muziek aan heb en toch geen echte gamer ben zou een goede 2.1 set mooi zijn zodat ik er geluid uit kan krijgen waarvan het prettig is om naar te luisteren.

De hoofdvraag
Hoe kan ik dit het beste gaan regel?
Een aparte set voor de tv en voor de pc?
Of wat ik het liefst wil: een alles aansturen met 1 receiver?
(Ik vraag niet om welke boxen en welke receiver, dat wil ik toch eerst zelf beluisteren.
Het gaat mij om de technische oplossing achter alles)

Wat heb ik zelf in gedachten?
Ik heb gekeken naar multi chamber ondersteuning, dit zou perfect zijn mits er een 2e subwoofer op kan worden aangesloten.
Voorderest heb ik niks gevonden wat op mijn wens aansluit.

Het budget
Richtprijs: 1500
Maximaal: 2000

Alvast bedankt,

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:22
Haal een goede 5.1 set voor je tv, tik een goedkoop versterkertje op de kop bij martplaats ofzo, en dan als je voor je 5.1 set gaat luisteren, luister je gelijk naar 2.1 setjes die niet teveel kosten? of je zoekt ook deze op marktplaats.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil redelijke kwaliteit, geen "goedkope versterkertjes" van marktplaats.
Zoals ik al zei vraag ik hier niet om de boxen zelf maar om de techniek achter het combineren van het geluid op 2 plaatsen in mijn kamer.

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Zouden de speakers van je surround zo kunnen staan dat ze ook voor de stereo voldoen?
Wat je zou kunnen doen is met 1 surround versterker alles aansturen. Als je 5.1 geluid wilt sturen vanaf je computer doe je dat met een digitale uitgang, en als je stereo wilt voor de boxen naast je computer kies je voor analoog. Moet je alleen even uitvogelen op welke aansluitingen het linker en rechter kanaal van de analoge uitgang moeten worden aangesloten.

Het mooie hiervan lijkt me dat je geen kabels hoeft te verleggen om over te schakelen, enkel een andere bron selecteren op je receiver.

[ Voor 13% gewijzigd door -j-k- op 12-08-2009 20:22 ]

Vimeo, YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken ;)
Dit gaat moeilijk worden, omdat mijn computer dan onder de tv zou moeten staan en de tv moet worden opgehangen.
Zelf had ik hier ook al aan gedacht maar door deze reden valt dit al af.
Wel goed idee van dat analoog en digitaal ;) Dat ga ik zeker gebruiken.

• -j-k-
Dat je pc onder je tv hoeft te komen klopt dus niet helemaal he. Stel dat je pc tussen je FR en RR speaker komt te staan, dan sluit je het linkerkanaal van de analoge uitgang aan op FR en de rechter op RR.
Als je de versterker op Direct mode zet, dus geen gerommel aan het signaal, gaat dit gewoon goed lijkt me.

Voor deze oplossing moeten wel alle speakers op FR, RR, FL en RL van hetzelfde type zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door -j-k- op 12-08-2009 21:01 ]

Vimeo, YouTube

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 15:20
Zo had ik het vroeger ook, de computer precies tegenover m'n scherm, de rearspeakers kunnen dan ook dienst doen als pc speakers. Nu zou ik het anders doen, gewoon een fasoenlijke 5.1 set voor films en een degelijk 2.1 pc speakersetje voor de computer. De pc speakerset gebruik ik dan voor de basic dingetjes als filmpjes, websites, af en toe een spelletje, etc. Muziek gaat via de spdif uitgang (in de mediaplayer moet je dus een andere uitgang kiezen) naar de versterker en de grote speakerset. Dan knalt er ook niet keihard een flash website uit de speakers als je muziek op hebt staan, dat komt namelijk uit je pc speakerset.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-02 12:17
ShittyOldMan schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:11:
...
Dan knalt er ook niet keihard een flash website uit de speakers als je muziek op hebt staan, dat komt namelijk uit je pc speakerset.
Wat je ook kan doen om dit te voorkomen (wat ik in mijn studentenkamer had), was 2 geluidskaarten gebruiken op de PC (ik had een onboard en een SB Extigy). De ene zet je als standaard en als je een beetje mediaplayer hebt, kan je instellen naar welk apparaat de muziek / films gestuurd moeten worden.

Als je het dan helemaal nice wil (wat ik dus ook had :P ) is een mengpaneeltje naast de PC (ik had 'm in het bureau gezaagd) om deze twee kanalen apart te kunnen regelen zonder met de software te hoeven pielen.

[ Voor 3% gewijzigd door CJ_Latitude op 12-08-2009 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
-j-k- schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 20:58:
Dat je pc onder je tv hoeft te komen klopt dus niet helemaal he. Stel dat je pc tussen je FR en RR speaker komt te staan, dan sluit je het linkerkanaal van de analoge uitgang aan op FR en de rechter op RR.
Als je de versterker op Direct mode zet, dus geen gerommel aan het signaal, gaat dit gewoon goed lijkt me.

Voor deze oplossing moeten wel alle speakers op FR, RR, FL en RL van hetzelfde type zijn.
Daar had ik nog niet aan gedacht, ik ben een beetje een beginner in de audio dus vergeef me die fout :D
Het zou een mooie oplossing zijn, mits ik voor en achter dezelfde speakers wil. Vooraan worden waarschijnlijk vloerstaanders waardoor jou mooie idee niet opgaat. Maar ik ga dit zeker onthouden ;)

Bij die multi room option, zou het mogelijk zijn om daarbij de sub uit room 1 te gebruiken als hij in room 2 afspeelt?
Of zou het mogelijk zijn om op een 7.1 set de laatste 2 boxen te gebruiken als RF en LF en de andere 5 uit te schakelen? Omdat ik nu nog met een wat simpelere pioneer receiver zit weet ik niet alles van de functies van de betere receivers, sorry hiervoor.

Nu ik alle ervaringen lees kan ik ook 2 setjes in overweging nemen.
Ik ga nu even een schema maken en als jullie het willen zouden jullie dat dan even voor mij kunnen controleren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 21:21 ]

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 20:06
Ik heb op mijn kamer een PC en een mediacenter staan. Beiden hangen aan het zelfde Creative 7.1 setje.
Omdat ik geen zin had om 2 sets neer te hangen, heb ik een kastje gemaakt waarmee ik door middel van een knop de invoer kan omgooien.

Betrekkelijk simpel, 9 female jacks en een drukknop. Eindresultaat is best goed gelukt, geen gehannes met versterkers gewoon een klein kastje wat geen stroom verbruikt :)

Verwijderd

Topicstarter
Sypher jij sluit 2 dingen op 1 set aan, dat is het probleem niet, ik heb namelijk geluid nodig op 2 plaatsen.

Is dit zon beetje de beste manier om alles te regelen hier?
Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/2604cn4.jpg

• -j-k-
Zo zou je het inderdaad kunnen doen. Misschien is het ook handig om een plattegrondje van je kamer te posten met positie van je tv en pc :) .
Trouwens, €1500 als 14-jarige, hoeveel krantenwijken heb jij? :P

Vimeo, YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kamer nog niet ingedeeld aangezien ik dit zo wil doen dat het optimaal uitkomt met het geluid en de tv, over een aantal weken komen wij pas in het huis. (vandaar dat ik eerst vragen wat de mogelijkheden zijn)
De maten heb ik wel (zolderkamer), hoe is hier een beetje platte grond van te maken?

• -j-k-
Autocad, sketchup of lekker pixeltjes tellen in een foto-bewerkingsprogramma. Zelf zou ik het even in sketchup zetten, is binnen tien minuten makkelijk te doen. Eigenlijk is dit wel voor 3d bedoeld, maar met een bovenaanzicht heb je snel het gewenste resultaat :) .

[ Voor 24% gewijzigd door -j-k- op 13-08-2009 19:33 ]

Vimeo, YouTube

• K0L3N
  • Laatst online: 31-01 22:39
of je neemt een mooie surroundset, plus een goede geluidskaart en headset voor je pc, ik gebruik zelf bij mijn pc een sennheiser HD595, kost 140 euro maar geeft goed geluid, dan een x-fi geluidskaart en als het kan nog een redelijke hoofdtelefoonversterker. 500 pc, 1000 surround moet toch lukken?

• K0L3N
  • Laatst online: 31-01 22:39
Ik vraag me ook af of het niet meer oplevert om mooi geluid bij je pc te hebben en daar iets meer aan uit te geven, ik zit zelf namelijk veel meer achter de pc dan achter de tv, ik weet niet hoe dat bij jou is?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:28

Jag

Een logische oplossing als je alles via één receiver wilt, is eentje kopen die ook een tweede zone speakers kan aansturen, de Pioneer 919 kan dat bijvoorbeeld en is niet duur (420 euro). Daar hang je dan een setje HiFi speakers aan plus een 5.1 set voor het "echte" geluid. En dan hang je je pc gewoon één keer digitaal aan je receiver, evt via hdmi, heb je meteen ook beeld.

Je kan evt op speakers besparen door je rears als pc speakers te gebruiken en dan analoog je pc op de rear speakers aansluitingen van de 5.1 analoge input aan te sluiten. Maar dan heb je ofwel je rears niet goed staan voor je pc ofwel niet goed als surround, zou ik niet doen.

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 22:56

SaN

^ Met hierboven. Zo heb ik het zelf ook al jaren via een onkyo receiver. 5.1 set voor de tv en een paar redelijk goedkope JVC speakers in 2.0 opstelling voor de pc naast mijn monitor. Werkt perfect.

Verwijderd

-j-k- schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 19:33:
Autocad, sketchup of lekker pixeltjes tellen in een foto-bewerkingsprogramma. Zelf zou ik het even in sketchup zetten, is binnen tien minuten makkelijk te doen. Eigenlijk is dit wel voor 3d bedoeld, maar met een bovenaanzicht heb je snel het gewenste resultaat :) .
Of natuurlijk http://www.floorplanner.com ;)

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12-2025

Icyzer

Goudvis

Ikea room planner?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:54
Is het niet simpelweg de oplossing om je pc digitaal (tos-link of coax) aan te sluiten op je versterker.
Simpel 2.1 geluidsset (met eigen versterking zoals de meeste pc setjes) op je analoge uitgangen van je geluidskaart/mobo.

Dit is niet zoals je het liefst zou hebben maar er is juist een voordeel aan deze situatie:
Je kunt nu gewoon geluid van je pc hebben zonder dat een energie vretende versterker aan staat. Want voor een youtube filmpje is dat nou niet bepaald nodig. Nadeel ervan is dat je je in bepaalde programma's / codecs moet aangeven welke uitgang er gebruikt moet worden (digitaal of analoog)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Wat ik zou doen:
PC: Goeie koptelefoon, bijvoorbeeld sennheiser 595, Denon AH-D1001,
TV: Reviever iets van 300-400 euro, twee vloerstaanders voor en twee monitorspeakers achter. Goeie speakers hebben al een goeie stereobeeld en daarom lijkt mij een centerspeaker overbodig. Een goeie subwoofer kost al snel 600-700 euro en dat is te duur voor jou budget. Je kan beter investeren in goeie midtonen. Slechter woofers gaan net zo laag als je vloerstaanders en kunnen je opstelling verpesten.
Pagina: 1