Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:28
Ik werk ruim een half jaar als free-lancer bij een onderwijsinstelling. Het aantal uren dat ik werk is niet veel en ik heb geïnformeerd en het blijkt dat ik een WW kan krijgen als aanvulling. Dit heb ik opgespaard d.m.v. de afgelopen jaren werk.

Het UWV wil nu mijn brutoloon per uur weten exclusief vakantietoeslag. Ik heb met de onderwijsinstelling een vast bedrag per uur afgesproken. Hierbij gaven ze aan dat ze dit berekend hebben op basis van de cao en dat er o.a. de vakantietoeslag en andere kosten bij in zitten.

Is dit per saldo nu mijn brutoloon of dien/kan ik hier eerst e.e.a. van af trekken en hou ik dan pas mijn daadwerkelijke brutoloon over?

Overigens heb ik geen btw-nummer etc. Aan het eind van het jaar geef ik dit loon op bij de belasting als "inkomsten uit overige werkzaamheden".

[ Voor 4% gewijzigd door ManiacsHouse op 11-08-2009 13:05 ]

Verwijderd

Raar verhaal: als zelfstandige heb je niet zoiets als bruto-uurloon of vakantietoeslag. Hooguit heb je een uurtarief, waar je alles uit moet doen: vakantie, ziekte, scholing, acquisitie, etc.

• ManiacsHouse
Ik ben dus geen zelfstandige. Het gaat er mij om of ik het volledige bedrag per uur moet opgeven of moet/kan ik daar nog dingen van af trekken.
Ik moet dus alles doen van dat uurbedrag, maar mag ik daar dan zoal jij aangeeft (vakantie, ziekte, scholing, acquisitie, etc.) al aftrekken?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Maar wel een freelancer?

Doorgaans is een freelancer een zzp'er, ofwel een zelfstandige (zonder personeel).

[ Voor 20% gewijzigd door argro op 11-08-2009 15:22 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Mystikal

It never hurts to help!

maniacshouse schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 15:03:
Ik ben dus geen zelfstandige. Het gaat er mij om of ik het volledige bedrag per uur moet opgeven of moet/kan ik daar nog dingen van af trekken.
Ik moet dus alles doen van dat uurbedrag, maar mag ik daar dan zoal jij aangeeft (vakantie, ziekte, scholing, acquisitie, etc.) al aftrekken?
Freelancer = zelfstandige

Spuit 11...

Basement Bios ---- Exo-S

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:46

Duinkonijn

Huh?

onder welke cao is die berekening gemaakt?
en dan is eigelijk gelijk de 2e vraag. onder welke functie / schaal is het berekend

want dan kan je zo je bruto uurloon bekenen

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45
Lijkt meer op wat vroeger een nul-urencontract genoemd zou worden.

Verwijderd

maniacshouse schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:03:
Ik werk ruim een half jaar als free-lancer bij een onderwijsinstelling.
dat is gewoon zelfstandig ondernemen

voor deze dienst (welke jouw onderneming levert) wordt door jouw klant een uurtarief betaald.

dit is jouw omzet en daar moet omzetbelasting over betaald worden.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Dat kan dus niet... zelfstandige is synoniem voor freelancer...

Ik denk dat je definitie van freelancer verkeerd is...Als freelancer heb je een KvK inschrijving nodig, moet je netjes jet BTW afdragen en heb je inderdaad ook absoluut geen recht op aanvullend WW

* Mike2k is freelancer...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Rukapul schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 15:22:
Lijkt meer op wat vroeger een nul-urencontract genoemd zou worden.
Klopt, zo komt het op mij ook een beetje over.

Voor het brutoloon kan de salarisstrook geraadpleegd worden in dat geval.
Fastex schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 15:23:
Dat kan dus niet... zelfstandige is synoniem voor freelancer...
Niet helemaal. Een freelancer inderdaad een zelfstandige, maar niet iedere zelfstandige is een freelancer. Van een synoniem is dus niet echt sprake.

[ Voor 231% gewijzigd door argro op 11-08-2009 15:44 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• ManiacsHouse
Zucht... Lees startpost. Ik geef mijn inkomsten op als "inkomsten uit overige werkzaamheden". Ik heb geen btw-nummer of kvk-inschrijving. Volgens belastingdienst is het geen probleem als ik de inkomsten maar netjes opgeef. Aanvullende WW heb ik opgebouwd vóórdat ik als freelancer aan het werk ging en zolang ik netjes aan de WW het aantal uren opgeef vinden zij het prima.

Ik werk een x-aantal uren en dien een rekening in bij de school. Zónder btw.
Laten we zeggen dat ik € 30 per uur ontvang en ik werk 10 uur. € 30 x 10 = € 300,-
Is dit dan daadwerkelijk het brutoloon? Of dien ik rekening te houden met een aantal standaard posten?

Het brutoloon doet er toe aangezien wij (ik, vriendin en dochtertje) mogelijk aanspraak kunnen maken op een toeslag mocht het totale loon onder een bepaald niveau komen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45
Het is af te raden zo op goedwillende reacties te reageren (en zeker als je zelf al onzorgvuldig bent in je terminologie).

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

maniacshouse schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:24:
Zucht... Lees startpost. Ik geef mijn inkomsten op als "inkomsten uit overige werkzaamheden". Ik heb geen btw-nummer of kvk-inschrijving. Volgens belastingdienst is het geen probleem als ik de inkomsten maar netjes opgeef. Aanvullende WW heb ik opgebouwd vóórdat ik als freelancer aan het werk ging en zolang ik netjes aan de WW het aantal uren opgeef vinden zij het prima.

Laten we zeggen dat ik € 30 per uur ontvang en ik werk 10 uur. € 30 x 10 = € 300,-
Is dit dan daadwerkelijk het brutoloon? Of dien ik rekening te houden met een aantal standaard posten?

Het brutoloon doet er toe aangezien wij (ik, vriendin en dochtertje) mogelijk aanspraak kunnen maken op een toeslag mocht het totale loon onder een bepaald niveau komen.
Beetje jammer dat je dat stukje er pas later bij hebt gevoegd.. ;)
En ik ben het eens met rukapul....stop eens met het rondstrooien van "freelancer" want dat ben je gewoon niet. punt. Zolang je geen KvK nummer hebt kun je geen freelancer zijn. Je bent gewoon een parttimer bij die school. Dus heeft het inderdaad weinig nut om zo te reageren op ons terwijl jezelf de verwarring schept.
Oftewel: zucht, lees je startpost!

En je vraag:
Hierbij gaven ze aan dat ze dit berekend hebben op basis van de cao en dat er o.a. de vakantietoeslag en andere kosten bij in zitten.
Je moet dus zelf daar je vakantie geld enzo afhalen ? je moet ook nog loonbelasting erover betalen ? zoja, dan is het bruto...zoniet, dan is het netto.

[ Voor 25% gewijzigd door Mike2k op 11-08-2009 16:46 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:45

Salandur

Software Engineer

heb je hiernaast nog andere inkomsten? anders kan de belastingdienst dit gaan zien als een verkapt dienstverband en is de school alsnog verplicht om diverse belastingen en premies gaan betalen.

Maar inprincipe is je bruto uurloon het afgesproken uurloon. je opdrachtgever betaald je geen vakantietoeslag e.d. aan jouw, dus die heb je dan ook niet.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024

Resultaat uit overige werkzaamheden is per definitie iets anders dan loon. Check de site van de belasting dienst: http://www.belastingdiens...culieren-02.html#P28_2676

Maar misschien hanteert het UWV een andere definitie, sowieso lijkt het mij handig om aan het UWV te vragen wat ze precies willen weten.

Verder vermoed ik dat jij geen vakantietoeslag krijgt, maar dat jouw uurtarief zodanig berekent is dat het overeenkomt met iemand die wel vakantietoeslag krijgt. Dus die 300 euro zou dan jouw bruto inkomen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door BurningSheep op 11-08-2009 17:28 ]

Verwijderd

Dat je geen btw in rekening hoeft te brengen komt gok ik doordat je alleen vrijgestelde prestaties verricht. Dat betekent niet dat je geen ondernemer bent. Idem voor een kvk-inschrijving (alhoewel je dat met de nieuwe handelsregisterwet eigenlijk wel moet doen).
Stuur je een factuur voor die uren? Zo ja, dan ben je ondernemer en is de term brutoloon niet van toepassing. Hooguit kan je je kosten en een deel van je premies (6,6% bijdrage Zvw) er vanaf halen en dat dan als 'bruto' zien. Als je geen factuur stuurt heb je een dienstverband en is die 30 euro je netto uurloon. Die kan je terugrekenen naar bruto, en bij je werkgever kan je vakantieuren, vakantiegeld, pensioenopbouw etc claimen :)

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:34:
Stuur je een factuur voor die uren? Zo ja, dan ben je ondernemer.
Dat is niet helemaal correct. De belastingdienst bepaalt of je ondernemer bent of niet en voor welke belastingen dan wel. Jij geeft je werkzaamheden op en hoe je deze promoot e.d. en zij zeggen of je wel of geen ondernemer voor de omzetbelasting en inkomstenbelasting bent. Dat hoeven dan niet specifiek vrijgestelde diensten te zijn, maar er wordt ook gekeken naar het volume, het aantal klanten, of en hoe je reclame maakt, hoe je jezelf profileert, etc.
Als je echt weinig doet ben je vaak geen van beiden en hoef je geen omzetbelasting af te dragen en mag je je inkomsten onder 'inkomsten uit overige werkzaamheden' plaatsen ipv 'inkomsten uit onderneming'. In dat geval kun je eigenlijk niet spreken van het zijn van een ondernemer, maar stuur je wel (als particulier) facturen. Dan klus je gewoon bij, en is hetgeen je factureert je bruto-inkomsten.

[ Voor 9% gewijzigd door sub0kelvin op 12-08-2009 02:05 ]

• ManiacsHouse
sub0kelvin hierboven heeft het bij het rechte eind. Dat is mijn situatie. En dat staat ook in de startpost.

Enige waar ik niet achter kon komen was dus of mijn uurtarief ook daadwerkelijk het brutoloon is. Ik ben absoluut geen ondernemerstype en ook niet zakelijk ingesteld dus leek mij dit de meest eenvoudige manier van mijn diensten aanbieden.
Pagina: 1