Ik ben nu ook aan het kijken naar een zelfbouw. Mijn huidige Compaq / HP d530 sff p4 2,8Ghz met 2Gb geheugen is aan het overlijden. Ik heb altijd kant en klare pc's gehad. Ik vind zelfbouw kasten vaak niet zo mooi, maar heb er nu toch 1 gezien die ik wel ok vind. Helaas gooit die het budget al omhoog. Mijn doel is om een pc samen te stellen voor ongeveer 400 euro. Ik gebruik deze vooral voor surfen, office en developen, hiernaast wat casual gaming (Denk Puzzle Quest, popcap en bighfish games) en indien nodig een wat recoden van video materiaal. In de eerste instantie wil ik een start systeem maken binnen dit budget welke ik in latere maanden nog kan uitbreiden en gericht is op de toekomst en ook een beetje stil is.
In de eerste instantie ga ik xp sp3 draaien, maar ik zou graag windows 7 willen.
Visual studio 2008 met sql server 2008 trekken mijn huidige systeem helemaal leeg tot onwerkbaar. Ik ben nu enkele weken topics en reviews aan het lezen en me gaan verdiepen in het hoe en wat. Dit heb ik tot nu toe:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Antec Performance One P183 Zwart | € 116,95 | € 116,95 |
1 | Asus EN9600GT Silent | € 81,12 | € 81,12 |
1 | Asus P5Q3 | € 113,- | € 113,- |
1 | Cooler Master Real Power M520 | € 62,86 | € 62,86 |
1 | OCZ Platinum OCZ3P1600EB4GK | € 99,- | € 99,- |
Importeren | Totaal | € 472,93 |
De kast is gekozen omdat ik deze mooi vind. Hij komt in de woonkamer te staan. En tevens lijkt mij de binnenkant dik in orde. 2 airflows, 1 voor schijven / voeding onderin en dan bovenin de insteek kaarten en het moederbord. ook het wegwerken van de kabels achter het moederbord lijkt me handig. Mijn huidige small form factor pc'tje blocked bijv. met de kabels van de voeding 1 van de 2 koelers af, waardoor hij te warm wordt.
Mijn eerste wens naast een in mijn ogen mooie kast was een dual core processor. Maar dan het liefst wel 1 waarbij de snelheid van 1 losse core goed hoog is aangezien niet alles meerdere cores aanspreekt. Volgens de pricewatch kom ik dan uit bij een E8400 of E8500, daarna vind ik de prijs onredelijk omhoog gaan voor wat je meer krijgt. Daarna viel mijn oog op de Q9550, die heeft een mooi lage prijs tussen alle omliggende quad cores. En maar ongeveer 20 euro duurder dan de E8500.
Daarna dus een socket 775 moederbord. Dit is totaal mijn ding niet als noob. Op het werk hebben we veel asus bordjes en ze lijken mij ok. Na het lezen van reviews op de FP zag ik dat de P45 de laatste chipset hiervoor is, dus die kant ben ik op gegaan. Mijn oog is gevallen op de P5Q3 vanwege de DDR3 sloten. Zo lijkt me dat ik het geheugen later kan hergebruiken als ik over enkele jaren weer wil bouwen en het is sneller.
Het geheugen is duidelijk, ik wil 4GB eventueel uit te breiden tot 8GB later. Dit komt van de lijst van de asus site welke getest is met het moederbord.
Qua voeding heb ik helemaal geen idee. Ik heb op de FP een review gelezen over de CM Pro Silent M600, maar deze schijnt moeilijk in te bouwen zijn door de rubber rand en maar 1 db te schelen met de real power M620. Ik wil graag modulair, zodat ik wat draadjes weg kan laten welke ik niet nodig heb. Mij leek 520W voldoende, ook in de toekomst als het bijv. een betere videokaart, een Core i proc. en socket 1165 moederbord word. Overclocken ga ik niet.
De videokaart staat er alvast bij, maar deze ga ik in de eerste instantie niet aanschaffen. Ik heb nog een videokaart liggen. Ik wou graag een silent nvidia geforce 9400 of 9600. Na lezen hierboven wordt dat later de 9600, deze heeft GDDR3.
Ik heb nog een 40GB schijf en een dvd brander, beide geen sata. Ook tobo muis en scherm zijn aanwezig. Zonder de videokaart blijf ik onder de 400. Een sata schijf komt later wel, ik heb een NAS staan, dus een grote schijf hoeft al niet. En de videokaart komt ook later wel. Als ik nu maar mijn elke zoveel minuten blauwscherm, oververhitte, stofzuiger overstemmende systeempje weg kan vervangen.
Ik ben me ook bewust van het feit dat het goedkoper kan met een E8400. Een ander P5Q moederbord scheelt niet zoveel, maat het geheugen dan weer wel. Maar als ik toch een budget heb uitgetrokken van 400 leek het me mooi om wel een systeem te bouwen waar ik even mee vooruit kan.
Ik zie btw in veel reviews mensen hele koelblokken plaatsen op processors en lees dingen over pasta, maar dit is toch helemaal niet nodig voor een gewone user? Het lijkt mij gewoon de juiste stekkertjes er in prikken en gaan.
Voor mijn doen is 2 weken research weinig, ik kan nooit snel beslissen als het op aankopen aankomt. Ik wil dit nu toch eens gewoon doen. Dus wou mijn keuze met motivatie hier nog even plaatsen om eventuele meningen te krijgen en dan de knoop doorhakken.