Hoe gebruik jij iDisk / MobileMe?

Pagina: 1
Acties:

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb nu sinds december een MobileMe-account met o.a. iDisk. Af en toe upload ik eens wat en publiceer ik het, zodat het gedownload kan worden door bekenden. Ik heb een foto-album online van de vakantie, die bekenden dan kunnen bekijken. Met MobileMe synchroniseer ik mail, contacten, agenda en bladwijzers.

Maar wat kun je er nog meer mee? Kun je bv. alle documenten in iDisk/Documents zetten en ze van hieruit bewerken, zodat je ze altijd bij je hebt via de MobileMe iDisk App? Of is dit onhandig omdat het toch wel traag werkt?

Tips en opmerkingen zijn welkom en je gebruik uiteraard ook!

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

MoietyMe

zij/haar

Je kunt je iDisk gewoon mounten dus dat lijkt me geen probleem.

Ik gebruik MM vooral voor syncen tussen mijn Macs/iPhone en het uploaden van foto's. Al mijn mooie foto's verdienen een plaatje op het web en de intergratie van MobileMe in Aperture maakt dat erg makkelijk :)

• THE_BASE
  • Niet online
Good Fella schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 20:16:
Je kunt je iDisk gewoon mounten dus dat lijkt me geen probleem.

Ik gebruik MM vooral voor syncen tussen mijn Macs/iPhone en het uploaden van foto's. Al mijn mooie foto's verdienen een plaatje op het web en de intergratie van MobileMe in Aperture maakt dat erg makkelijk :)
Wat bedoel je precies met 'mounten'? Dat je je bestanden gebruikt, vanuit iDisk in Finder, i.p.v. via Gebruiker?

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

MoietyMe

zij/haar

THE_BASE schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 20:17:
[...]

Wat bedoel je precies met 'mounten'? Dat je je bestanden gebruikt, vanuit iDisk in Finder, i.p.v. via Gebruiker?
Ja, als je inlogt op MobileMe via System Preferences dan mount hij als het goed is meteen je iDisk. Deze kun je dan meteen browsen vanuit je Finder-scherm. Op die manier kun je ook gewoon bestanden openen en opslaan. Wat de snelheid betreft kan ik je weinig vertellen, want ik gebruik mijn iDisk nauwelijks.

• THE_BASE
  • Niet online
Good Fella schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 20:19:
[...]

Ja, als je inlogt op MobileMe via System Preferences dan mount hij als het goed is meteen je iDisk. Deze kun je dan meteen browsen vanuit je Finder-scherm. Op die manier kun je ook gewoon bestanden openen en opslaan. Wat de snelheid betreft kan ik je weinig vertellen, want ik gebruik mijn iDisk nauwelijks.
Ik heb inderdaad mijn accountgegevens ingevuld en gebruik iDisk via Finder dus wel. Maar als ik echt grote bestanden wil uploaden, duurt het redelijk lang.

Echter, voor Excel- en Word-bestanden is het prima werken, zeker met de nieuwe iDisk App!

• Abidan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 20:30
Ik gebruik iDisk om tegelijk aan hetzelfde document te werken op m'n Macbook en m'n iMac. Naar m'n werk neem ik elke dag m'n Macbook mee, en werk ik bijv. aan een bepaald document. iDisk is zo ingesteld dat de complete iDisk wordt bewaard op de harde schijf, en synced dat continu met iDisk op internet. Wanneer ik dingen wijzig in mijn document wordt dat op iDisk op internet gezet, en 's avonds wanneer ik mijn iMac aanzet, wordt dit netjes gesynchroniseerd met de iMac, zodat ik ook op de iMac continu hetzelfde bestand heb.

Het is altijd wel even opletten dat iDisk klaar is met synchroniseren, anders kan dat problemen geven, maar het werkt prima.

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-02 07:12
Het is mijn primaire emailadres, gebruik het voor syncen van afspraken/contactpersonen tussen mac, iPhone en PC's, gebruik iDisk bijna enkel om schreenshots of bestanden te delen met anderen.

Ook ik ben op zoek naar een tooltje voor mac (en windows) dat bepaalde folderds in je home directory synct met een folder op je iDisk. (automatisch, in de achtergrond dus)

• THE_BASE
  • Niet online
DarkPriest schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 20:22:
Ik gebruik iDisk om tegelijk aan hetzelfde document te werken op m'n Macbook en m'n iMac. Naar m'n werk neem ik elke dag m'n Macbook mee, en werk ik bijv. aan een bepaald document. iDisk is zo ingesteld dat de complete iDisk wordt bewaard op de harde schijf, en synced dat continu met iDisk op internet. Wanneer ik dingen wijzig in mijn document wordt dat op iDisk op internet gezet, en 's avonds wanneer ik mijn iMac aanzet, wordt dit netjes gesynchroniseerd met de iMac, zodat ik ook op de iMac continu hetzelfde bestand heb.

Het is altijd wel even opletten dat iDisk klaar is met synchroniseren, anders kan dat problemen geven, maar het werkt prima.
Moet je daar iets voor instellen dan? :?

Wat ik prettig zou vinden, is dat ik mijn bestanden gewoon in mijn normale Documents-folder kan zetten en iDisk het daar uit plukt. Dat vind ik makkelijker werken, dan via iDisk in Finder.

• Abidan
THE_BASE schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 20:26:
[...]

Moet je daar iets voor instellen dan? :?

Wat ik prettig zou vinden, is dat ik mijn bestanden gewoon in mijn normale Documents-folder kan zetten en iDisk het daar uit plukt. Dat vind ik makkelijker werken, dan via iDisk in Finder.
Standaard moet je alles direct naar iDisk kopieren en van daaraf werken. Alleen, voor elke actie wordt een internetverbinding gemaakt. Zoals ik 'm ingesteld heb hoeft dat niet. Ik werk op een kopie van iDisk op mijn harde schijf, zodat het sneller werkt. Op de achtergrond echter wordt de kopie van de harde schijf met internet gesynchroniseerd. De documents folder van de iDisk map is dus nu mijn echte Documents folder, niet de standaard Documents folder, maar zoals het nu staat werkt het even snel.

De optie is 'iDisk Synch: on' in je preferences->iDisk scherm.

[ Voor 14% gewijzigd door Abidan op 10-08-2009 20:34 ]

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ik gebruik MobileMe om de contacten/calendar te syncen tussen mijn iMac, MacBook en iPhone. Tevens is het emailadres m'n primaire adres..

iDisk gebruik ik nauwelijks wegens zijn tergend langzame snelheid vanuit Europa. Wordt tijd dat Apple fatsoenlijke servers hier neerzetten want in Amerika werkt het wel gewoon super.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Verwijderd

Hier wordt synchronisatie tussen iMac, MacBook en iPhone door MM verzorgd. Ook gebruik ik de iDisk vooral om grote bestanden te delen sinds die optie er is, daarvoor gebruikte ik het ding eigenlijk zelden. De iPhone app maakt het wel heel makkelijk om dat zelfs on the road te kunnen. :) Verder gebruik ik de Gallery voor m'n foto's, en ik ben serieus aan het overwegen om m'n primary e-mail (op m'n eigen domein) te gaan forwarden naar m'n MM account.

• THE_BASE
  • Niet online
DarkPriest schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 20:31:
[...]

Standaard moet je alles direct naar iDisk kopieren en van daaraf werken. Alleen, voor elke actie wordt een internetverbinding gemaakt. Zoals ik 'm ingesteld heb hoeft dat niet. Ik werk op een kopie van iDisk op mijn harde schijf, zodat het sneller werkt. Op de achtergrond echter wordt de kopie van de harde schijf met internet gesynchroniseerd. De documents folder van de iDisk map is dus nu mijn echte Documents folder, niet de standaard Documents folder, maar zoals het nu staat werkt het even snel.

De optie is 'iDisk Synch: on' in je preferences->iDisk scherm.
Hmm, ik heb alle bestanden in de map Documents op de harde schijf staan. Dus eigenlijk zou ik nu alles in die iDisk map moeten plaatsen? En update hij de bestanden dan in de map Documents op de harde schijf?

Ik geloof niet dat ik het helemaal begrijp. Eigenlijk wil ik dat iDisk doet met documenten en bestanden, als wat MobileMe doet met contacten.

Dus updaten op de iMac, syncen naar de cloud en ophalen waar ik wil.

Edit: Ik heb nog het een en ander geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar...

[ Voor 3% gewijzigd door THE_BASE op 11-08-2009 08:54 ]

• Rivanov
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://upload.rivanov.nl//files/1/Picture%201%281%29.png

Even op Start drukken.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• THE_BASE
  • Niet online
Haha, bedankt! Maar dat heb ik zo ook staan.

Ik begrijp misschien het principe niet. Je hebt iDisk en je hebt Finder. Op deze schijven staan o.a. de map Documents.

Als ik nu een bestand in Finder op Documents zet, wil ik dat het gesynct wordt naar iDisk, zodat ik het elders ook kan raadplegen.

Andersom, wat ik ook prima vind, is dat Documents in Finder een kopie is van iDisk Documents, zodat ik de bestanden die online staan, offline kan gebruiken.

Kan dit wel?

• Rivanov
  • Nu online
Doet het programma BackUp niet hetgeen dat je wilt? Staat op iDisk in de Software map.

• Abidan
THE_BASE schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 12:41:
[...]

Haha, bedankt! Maar dat heb ik zo ook staan.

Ik begrijp misschien het principe niet. Je hebt iDisk en je hebt Finder. Op deze schijven staan o.a. de map Documents.

Als ik nu een bestand in Finder op Documents zet, wil ik dat het gesynct wordt naar iDisk, zodat ik het elders ook kan raadplegen.

Andersom, wat ik ook prima vind, is dat Documents in Finder een kopie is van iDisk Documents, zodat ik de bestanden die online staan, offline kan gebruiken.

Kan dit wel?
Wat jij wilt kan niet. De map Documents op iDisk is in principe een andere map dan de standaard Documents map op je harde schijf. Wat ik heb gedaan is de folder 'Documents' uit iDisk slepen naar de finder zodat die makkelijk bereikbaar is. Bestanden die je nu wilt laten synchronizeren moet je vervolgens niet in je 'gewone' Documents map zetten, maar in de Documents map van je iDisk. Je werkt dus met een andere Documents map.

• THE_BASE
  • Niet online
Rivanov schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:29:
Doet het programma BackUp niet hetgeen dat je wilt? Staat op iDisk in de Software map.
Daarmee loop ik al te zoeken, want het enige bestand in die map is 'readme.txt'... heeft iemand dit bestand voor mij?

• THE_BASE
  • Niet online
DarkPriest schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:33:
[...]

Wat jij wilt kan niet. De map Documents op iDisk is in principe een andere map dan de standaard Documents map op je harde schijf. Wat ik heb gedaan is de folder 'Documents' uit iDisk slepen naar de finder zodat die makkelijk bereikbaar is. Bestanden die je nu wilt laten synchronizeren moet je vervolgens niet in je 'gewone' Documents map zetten, maar in de Documents map van je iDisk. Je werkt dus met een andere Documents map.
Dat is helder! bedankt!

Verwijderd

Ik heb btw geprobeerd een file van net geen 6GB proberen te sharen, maar dat lukte niet terwijl mijn MM toch echt meer GB's heeft dan 6 en er nog geen 1GB op staat.

• Rivanov
  • Nu online
THE_BASE schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 15:25:
[...]

Daarmee loop ik al te zoeken, want het enige bestand in die map is 'readme.txt'... heeft iemand dit bestand voor mij?
Ik heb 'm..PM even je emailadres..dan share ik 'm naar je.

• lowfi
  • Laatst online: 08:00
iDisk is voor ons europeanen de meest waardeloze functie van MM. De servers van iDisk staan allemaal in cupertino (andere kant van de wereld) wat simpelweg inhoudt dat het veel te traag is. Op een 100mbit glasvezel ben ik nog nooit harder gegaan dan 300kb/s voor downloads en minder dan 100 voor uploads. Onbruikbare troep dus :)

Ik gebruik dan ook alles van MM behalve iDisk. Dropbox is 100x beter en werkt echt naadloos.

• Rivanov
  • Nu online
Klopt, ik gebruik ook een iDisk..heb daar ook Dropbox voor.
Wordt echt tijd dat ze in Europa servers gaan plaatsen!

Anyway..voor THE_BASE:

http://public.me.com/rickvanoverbeek

• Hipska
Hipska schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 20:22:
Ook ik ben op zoek naar een tooltje voor mac (en windows) dat bepaalde folderds in je home directory synct met een folder op je iDisk. (automatisch, in de achtergrond dus)
Iemand?

Het idee van een kopie van je idisk op je mac laten zetten ken ik wel, maar dit is me te omslachtig (je moet nog steeds zelf weer bestanden uit je home-dir naar die idisk kopieren)

• Abidan
Hipska schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 11:12:
[...]

Iemand?

Het idee van een kopie van je idisk op je mac laten zetten ken ik wel, maar dit is me te omslachtig (je moet nog steeds zelf weer bestanden uit je home-dir naar die idisk kopieren)
>> http://www.econtechnologi...s/cs/chrono_overview.html <<

Ik heb dat programma aangeschaft. Werkt heerlijk en in de achtergrond.

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-12-2025
Heeft mobile me ook een blog functie?
gezien het feit dat ze wel een gallery functie hebben..

Bekijk mijn site: Remko.me

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:05
Chrones, dat soort vraagjes passen beter in [MobileMe] Ervaringen & Discussie :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Hipska
DarkPriest schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:35:
[...]

>> http://www.econtechnologi...s/cs/chrono_overview.html <<

Ik heb dat programma aangeschaft. Werkt heerlijk en in de achtergrond.
Mooi,

Maar voor ik die aanschaf wil ik nog enkele andere zien en vergelijken.

Zijn er ook tooltjes voor windows die dan vanaf je idisk kunnen syncen?

Verwijderd

Chrones schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:57:
Heeft mobile me ook een blog functie?
gezien het feit dat ze wel een gallery functie hebben..
Nope, maar het is wel een extreem eitje om via iWeb een blog in elkaar te zetten en die vervolgens naar je MobileMe space te zenden om te bloggen.

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik gebruik iDisk vooral om documenten en bestanden overal beschikbaar te hebben. Daarnaast gebruik ik af en toe de sharefunctie om grote bestanden te sharen die niet via mail verstuurd kunnen worden.

De mailfunctie gebruik ik zelden.

Ik heb geen iPhone en iCal gebruik ik ook (nog) niet.
Pagina: 1